Oud zeer om Bartje Flore-show als eerherstel Strijd om kijkersgunst verlegd naar huiskamer TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 26 MAART 191 1 p Mevr. Martha: „Is Willy de ideale man?" Miljoenen kijkers hebben Bartje-in-beeld weldadig op zich laten inwerken, nadat het aan hem gewijde boek eerder in vele harten rullige roerselen had bewerkstelligd. De serie is ten einde. Alleen de herinnering blijft bewaard. Dat zijn niet alleen maar leuke herinneringen, althans niet voor de betrokkenen, hoe voortvarend Willy van Hemert ook heeft kunnen werken met de amateurs. Niets dan lof. maar er zijn da gen bij geweest, dat Wiliy het niet meer zag zitten. Dat hij samen met zijn spelers op de Drentse hei in een diepe depressie ver keerde Dat hij telefoontjes pleegde naar het Hilversumse hoofd kwartier van de NCRV met de barre verzuchting, dat hij er su biet mee zop stoppen. Dat ze wat hem betreft een ander konden sturen. Dat ze Dan moest er een hoogstaand mannetje losgeweekt worden uit het hoofdkwartier, die met bemoedigende woorden en veel tact Willy mentaal weer op het paard moest zetten. En met de boer ploegden Willy en Bartje dan weer voort. Dit leed lijkt nu geleden. Niks hoor. Het zeer zit er nog volop Het lcwam opnieuw boven water door een klacht van mevr. Mar- tfia Hadderingh-Veenstra uit Gas«elternijveen (Drdie als twee de moeder van Bartje in de laatste aflevering met een zorgelijk gezicht figureerde. De pijn viel haar van het gezicht af te lezen. Mevr Martha: „Geen wonder. Bij de opnamen was een ongeluk je begeurd, waarbij ik een verwonding aan de elkelu opliep. Het wil maar niet genezen. Nu nog zit ik aan mijn stoel gekluisterd En Wiily, die als jurylid in een TROS-programma moet oordelen over de ideale man, heef* nog steeds niets van zich laten hor«n. Geen bloemetje, geen briefje, niets. Is Willy er dan zo een?" Willy: „Hoe kon ik weten, dat die vrouw nog steeds tobt met haar enkel. Normaal is zo-iets toch in een paar dagen over. Bo vendien neem ik die klacht met een korrel zout. Mevr. Martha bleek niet de beste amateurkracht waarover ik de beschikking had Zij wilde zich niet schikken naar mijn aanwijzingen. Ik heb dat ook geschreven in een artikel in een damesblad. Een nu komt die vrouw zeker bij mij verhaal halen door over haar enkel te klagen Kortom, het wordt tijd, dat Bartje het geluk gaat zoeken. Maar ook dit heeft vele voeten in de aarde, niet het minst door de veel eisende erven DeVries. Willy: Normaal duurt zo'n enkel niet zo lang" TROS-regisseur Ralph Inbar heeft een pracht van een floorshow in zijn gedachten rond de momenteel steil naar roem opklimmen de Amsterdamse zangeres Marjol Flore. Die show wil hij daar om Flore-show gaan noemen. Op zijn vroegst gaat dat in augus tus gebeuren, want ten eerste zit Marjol met een reeks verplich tingen in bet buitenland en ten tweede wil hij deze zangeres met een internationaal repertoire nog wat Nederlandse tekst op het lijf laten schrijven. Ralph Inbar: „Ik zie het met Marjol helemaal zitten. Toen ze mij vroegen iets met Marjol te gaan doen. had ik haar nog niet gezien en dacht ik: alweer zo'n meisje dat zo nodig moet. Ik ben naar een optreden gegaan en vind haar sindsdien een vedette, een artieste van internationale nllure. Soms zie ik een Streisand in haar, dan weer een Edith Piaf of een Lisa Minelli. Zij is een soort mixture van dit alles, maar toch met een geheel eigen stijl en persoonlijkheid. Zij gaat het helemaal maken. In het buiten land heeft men dat al snel gezien. Zij zit nu in Eddinburgh en daarna veertien dagen in Parijs. Ik heb haar gelukkig al een keertje in 3 x 1 1 kunnen hebben, maar dat was te kort om er veel bijzonders mee te kunnen doen. Zoals Marjol zingt met haar hele lichaam, met die bijna voelbare expressie leent haar optre den zich helemaal voor visualisering. Ik zie het wel zitten. Voor mij is Marjol het bittere einde. En toch is zij geen schoonheids koningin. Zij boeit vooral door de manier waarop zij haar werk doet. Haar zingen is een kijkspel". Het is de Amerikaan Jim Haynes geweest, die direct voor Marjol de buitenlandse contacten legde, nadat hij haar had gezien in een optreden in het Amsterdamse Shaffy-theater. Marjol is geen be ginnelinge. Maar kreeg aanvankelijk moeilijk voet aan de grond. Nu ineens schiet haar ster omhoog en hoeft zij niet langer in de WW te lopen. Wel merkwaardig, dat wij dat hier via het buiten land moeten ervaren. t Die Flore-show moet een soort eerherstel worden. Marjol werd na de WW hier in het buitenland een vedette Ralph Inbar: „Marjol het bittere einde" Sprekende Zarathrustra zwijgt De BUMA ce instelling die de auteursrechten aan arties ten nauwlett md in het oog houdt heeft de platenmaat schappij Dureco een verbod opgelegd de Amerikaanse hit Also sprach Zarathustra van Eumir Deodafn en de elpee met hetzelfde nummer nog lan ger uit te brengen. Dit wordt gezien als een grote strop. Er wordt dan ook een uitgebreid onderzoek ingesteld naar de juiste reden van het verbod. De erven van de componist Ri chard Strauss noemen de plaat, een bewerking van een compositie van Richard Strauss, verminkt. Volgens de heer Wilbrink van Dureco is het een eigenaardige zaak. De zelfde versie inaar dan gezon gen door Percy Faith mag wel. Buma zoekt nu uit wat precies de re Jen van de eis is. Mochten de er'en met een of andere smoes aankomen, dan wordt het veibed direct opge heven. Het biijft toch een strop. De plaat kon wel in Amerika verschijnen, omdat daar andere regels wat betreft de auteursre :hten gelden. De plaat staat in Amerika op de vierde plaats on had naar alle waarschiinlijkhc id ook hier hoge ogen gegooid. De piraten zenders hebben ock een schrij ven ontvanj.jn, maar BUMA kan hun niet verbieden de plaat te draaien, aldus de heer Wilbrink. En zo werd de spre kende Zarathustra het zwijgen TITELSTRIJD Tussen het cabaret Tekstpierement en het duo Halsema-Cox, dat opnieuw samen in zee gaat, is een titelstrijd ontbrand. Beide groepen bedachten geheel afzonderlijk van elkaar precies dezelf de naam voor hun nieuwe voorstelling, n.l. Wat je zegt ben je zelf. Zo-iets komt één op de miljoen keer voor, vertelde iemand van Testpierement, en aangezien zij nu aan de miljoenste keer toe waren, hadden zij dit dus kunnen weten. Ruzie heeft men er niet om willen maken. Het schijnt zelfs, dat Cox en Halsema hun titel net iets eerder hadden bedaoht. Daar om is Tekstpierement een stapje teruggegaan. Zij kozen nu als naam Blijf zitten waar je zit. En dat doen ze dan ook in Amsterdam. Het schijnt als we goed begrepen hebben heel lang te duren voor ze komen afzakken naar onze streek. BOZE TONGEN IN ONGELIJK BIJ NCRV De NCRV heeft in de tuin van haar behuizing aan de Schutters- weg in Hilversum een antenne laten oprichten, waarmee ook de Duitse uitzendingen kunnen worden bekeken. Gefluisterd wordt, dat de tv-mensen hierop hebben aangedron gen, omdat zij eindelijk ook wel eens een goed programma wil len zien. Maar dit zijn boze tongen. Deze antenne spaart de omroepmen sen een hbop tijd en geld. Zij hoeven niet meer naar Duitsland te reizen als zij eens een programma willen zien, waarvan zij de aankoop overwegen. Mevrouw McNeal-Smit-Mouth McNeal (Sjoukje van 't Spijker) van Mouth heeft tussen de vele buitenlandse toernees door even tijd gevonden om in Amsterdam in het huwelijk te treden. En wel met de drummer Frans Smit, die ook nog bij Brainbox brushes en stokken hanteerde. Het is nu dus geworden mevrouw McNeal-Smit-Mouth-van 't Spijker. En ondanks al die dubbele namen blijft zij eenvoudig in de Jordaan wonen. De slag om de kijkersgunst neemt in Hilversum buitenge wone propor'ws aan. Over de hoofden van de kijkers heen wordt door de omroepen met programma's gegoocheld, waardoor het voor de mensen thuis extra moeilijk kiezen wordt. Aan hit rijtje doublures wordt er vanavond weer een toegevoegd. l)e AVRO, die het miljoenenpubliek, dat naar Peyton Plac» k>jkt graag aan zich wil bin 1<m, start om tien over negen met de politieserie Cannon, een tweede Mannix in zijn soort. Deze politleheld zal zeer in de smaak vallen van alle mensen, die ook naar de speelfilmserie van de KRO wil len kijken. De KRO heeft de tweestrijd in de huiskamers voorzien en bij de programmacoördinatiecom- missie vijf weken terug een protest tegen de handelwijze van de AVRO ingediend. Twee films tegelijkertijd vindt de KRO teveel van het goede. Volgens de KRO heeft haar klacht bij de omstreden com missie gehoor gevonden, maar de AVRO heeft althans voor vanavond haar programma niet gewijzigd. De heer Boe-hout, secretaris van de commissie vindt echter twee films tegelijk op Ned. I en Ned. II ge.m bezwaar: „Als het karakter van de films maar versihi'li-nd is. Op maandag 2 april dreigt er in derdaad iets mis te gaan. Gangsters en gokkers met Ed ward G. Roïir.son in de hoofd rol is hetzelfde type film als Cannon. De A"F.O zal dan ook gevraagd worden om haar pro gramma o m te draaien, dus eerst Cannon «n dan pas Pey ton Place." De KRO legt zich niet neer bij deze uitspraak. „Wij hebben wel degelijk tegen het feit van twee films tagelijk geprotes teerd. Een speelfilm en een po litieserie trekhen nagenoeg hetzelfde publiek. Vreemd hoor op 23 maart moest de KRO haar hele pre gramma rond Kurhaus Adieu omgooien voor de TROS. Nu wij met een ge gronde klacht komen, wordt die niet gehanoieerd. Maar wij laten het er niet bij zitten," al dus een woordvoerder van de KRO. Edward G. Robinson in schaduw van Jack Lemmon Het Is een beetje vreemde zaak als er in een serie speelfilms rond de onlangs overleden acteur Ed ward G. Robinson een werkje wordt opgenomen, waarin deze karakterspeler maar een piep klein rolletje vervult. Dat is het geval in „Good neighbour Sam", een niemendalletje rond Jack Lemmon, dat door David Swift in 1964 in scène werd gezet. Lemmon speelt in deze komende een reclame-adviseur en vriende lijk. behulpzaam medeburger, die zich de nesten werkt als hij uit hulpvaardigheid met iemand an- HOU HET SCHERM IN 'T OOG Cannon In een nieuwe politieserie speelt ders dan zijn eigen vrouw als „ideaal echtpaar" model staat voor een advertentiecampagne. Romy Schneider in een van haar weinige Amerikaanse rollen jdens zijn afwezigheid met Mi- - speelt „de ander", Dorothy c^ae' heeft gehad. Pa Porter tracht zijn vrouw voor te zijn door Margaret te bewegen zelf al- les aan John te vertellen. Ned. II, 19.05 uur. Aad de Haas Aad de Haas, die vorig jai bloeiend privé-detectivebureau op- leeftijd aan een hersen- gebouwd. Vanavond neemt hij het bloeding overleed, was afkomst,g op tegen een stel cowboys, die tij- een Rotterdams, katholiek ge- dens een rodeo 100.000 dollar heb- H'J *wam Jaar 8e'e' ben gestolen uit de kas van het den m p"l?llc,J?"' Jd00r kruisweg, die hi| schilderde in het Limburgse plaatsje Wahlwiller. De kruisweg werd door de pas toor onder druk uit de kerk ver wijderd, omdat deze nogal afweek van de traditionele uitvoering. Dit gebeuren heeft op de denkwijze van Aad de Haas wel degelijk in- De moeder van John vindt het vloed gehad, al bleek hij de laat- hoog tijd, dat hij wordt ingelicht ste jaren daar overheen gegroeid. Scène uit de KRO-film Sam van hiernaast. Edward (links) tegenover opdringerige reclamejongens over de verhouding, die Margaret Ned. II, 20.21 uur. Jack Lemmon en Edward Andrews. De familie Ashton NEDERLAND I NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 1 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Wie van d 20.00 Journaal 20.21 Peyton Place 21.10 Cannon, politieserie 1 22.00 Televizier-Magazine 1 22.50 Journaal 1 22.55 Engels (Teleac) drie NOS 20.00 KRO 20.21 21.10 23.15 De schilder Aad de Haas, documentaire Sam van hiernaast, spe film met Edward G. Rob T.V. België/Nederlands NEDERLAND II NOS 1 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal KRO 1 19.05 De familie Ashton 18.00 18.05 18.30 18.40 19.10 19.33 19.38 19.45 20.10 21.40 De Fabeltjeskrant De woudlopers, filmserie Korte film U en uw gemeente Sporttribune Zoeklicht Weerbericht Journaal Films voor de toekomst Inspraak 73, over jeugdbeleid Journaal NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Volgende patiënt, tv-serie 19.30 Koning Klant 20.00 Journaal 20.21 Waaldrecht, tv-spel 21.10 Gerard Cox vrijblijvend 21.50 Achter het nieuws NOS 22.40 Stichting Socutera 22.55 Journaal 23.00 Kijk op sport (Teleac) NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Dier en vriend 1 19.30 Tweekamp, quiz 20.00 Journaal 20.21 Mensen, mensen, menser 21.20 Adam Smith, tv-serie 21.50 De eerste trilbeelden, oude films 22.20 Ander nieuws extra, Simon Wiesenthal 22.40 Den Haag vandaag 22.50 Journaal 22.55 Spaans (Teleac) België Nederlands België/Nederlands 14.00 Schooltelevisie 17.00 Schooltelevisie 18.00 De Fabeltjeskrant 18.05 Follyfoot, jeugdfeuilleton 18.30 Tienerklanken 19.05 Gastprogramma 19.35 Zoeklicht 19.45 Journaal 20.10 De kleine waarheid, tv-serie 21.20 Spiegeltje, spiegeltje, v lichting over cosmetica 22.10 Festival van Vlaanderen 1972, klassiek 22.55 Journaal (S) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S) Harmonie en lanfare ln Nederl. en Europa. 19.30 (S) Hobbyscoop: een populair progr. over electronlca. 20.00 Komt U maar: actueel progr. met gesprekken, tel. reacties en lichte gramm.muz. 21.45 Ultget Nws. 20.05 Avondoverdenkl j 20.151S) Paulus. oratorium v delssohn. uitgevoerd door het 0 1 roep Symfonie Orkest van Berli j koor en solisten. 22.15 (S) Kla muz. (Opn.). 23.00 Mystiek c tlcismetheologische etherleerga 23.35 Cellorecital: klass. mi tage. 22.25 Bond HILVERSUM 3 HILVERSUM 2 NOS: 18.00 Nws. 18.02 J Draayer Show. AVRO: 19.0 Nws, 19.02 Nederland-non-stop. 20.00 Ni 18.00 (S) NCRV Combo Corner. 18.19 Ultz. v.d. Comm. Partij Nederl. 18.30 Nws. 18.-11 Toel. b.h. nws. 18.48 (S) Nat. Jeugdkorps: concoursmuz. 1973. 19.00 (S) Filter: jongerenprogr. 19.30 Llterama: radiokroniek over I Radlojourn. 20.05 Take the iram 2100 Nws. 21.02 De uur-show. 22.00 Nws. 22.02 clean Dreammachlne. 22.55 Meded t 23.00 Nws. 23.02 33-45-78: HILVERSUM 1 KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het le woord. 7.07 (S) Badinerle: muz. (gr 8.24 Overweging. Nws. 8.36 Gymn. v.d. hulsvr Moeders wil Is wet. 10.00 School dlo 10 10 (S) Aubade: klass. rr "1 Nws.). 1100 V. 11.30 (S) Ror ris vous parle en om 11.55 Beurs- ber Overheldsvoori.12.30 Ultz. voor de landbuw. AVRO: 12.40 <S) KnlpiK'i licht (gr.). 14.25 (S) Voor de vrouw. 14.45 Bescherming van roofvogels, gesprek. 14.55 Boek- n. 11.30 Bejaardenpro i Icht Vastenaktle. 11.55 1 t, i (S) Van twaalf tot tw Dl wijJ het land; 12.26 Meded. t.b.v. la en tuinbouw: 12.30 Nws.: 12.41-12 Echo; met om 15.30 Nws. 17.00 O voorl. Nws. uit de Nederl. AntiU Spreker: J. A. Hermelijn. 17.10 de kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echt HILVERSUM 3 taar. 16.10 (S) Voor de kln- 6.30 (S) Jeugdtoer. AVRO: beweeglijk 17.55 Mededel. Nws.). 13.00 Nws. Becker Show. (14.0 Nws. 15.03 Dric-drü 16.03 Mix. (17.00 Nw: „Duys op zondag" hebben we totnogtoe ervaren als een van de programma's waar we echt en thousiast over waren. Een criti cus is ook maar een mens, die zijn professioneel scherm-kijken graag onderbroken ziet met din gen die hij persoonlijk als pre- zierig ervaart. Als gezegd „Duys op zondag" vonden we persoonlijk-plezierig. Maar gisteren klikte het niet. Duys' gast was filmer Bert Haanstra, vooral meester van de montage. En het was juist de „montage" die het programma een beetje in de mist deed gaan. Want Haanstra is filmer, geen prater. Het gesprek met Duys scoorde nauwelijks punten der halve. Eigenlijk deden de flitsen van Haanstra's films dat ook nauwelijks. Die waren te bekend van vorige programma's over Haanstra. Neem dat geweldige fragment uit „Glas". Dat ken nen we als onze eigen broekzak. Interessant werd het pas halver wege. Toen Ton van Duinhoven een echt-artistieke inbreng had, toen Jasperina de Jong een lied je zong onder optimaal (Rogier van Otterloo) gunstige omstan digheid. De AVRO maakte er wel een ci nematografische zondagavond van door Haanstra te combine ren met AVROskoop. Om Simon van Collems rubriek hebben we overigens enorm plezier gehad. Dodelijk geweld zonder doden en zonder bloed is ongeveer het ontspannendste wat t.v. kan bie den. Zaterdag speelde in de Leidse Groenoordhal zich een Zeskamp sport-aflevering af die we rustig tot een dei beste programma's in deze reeks kunnen bestempe len. Met name omdat de locatie toeliet dat we het comperitie-ele- ment van a tot z konden volgen. Farce Majeure kreeg een zwi ke aflevering. Op zich niet on! grijpelijk: ook de artistie kieinkunstboog kan niet alt gespannen zijn. Wat we wel onbegrijpelijk den is dat zo'n onderdeel als K.I. voetbalsterren de inter critiek passeert. Dat was d<x gewoon onsmakelijk. Een o sporing van het FM-team door beter wetende geëliminee had moeten worden. Leiden en Delft wonnen op Interacademiale muziekdagen Delft (ANP) - Tijdens een i! dagavond in de aula van Technische Hogeschool in I gehouden concert door stu tenmuziekgezelschappen, Is Utrechts studentenkoor en kest als beste uit de bus ge 1 Het Rotterdams Studenten ziekgezelschap „Erasmusk kwam voor de originaliteitspf in aanmerking. Tijdens het slotconcert zijn groepen als beste genoteer i 1 Het „Collegium Musicum" Leiden, dat onder leiding /V*ré Kaart het werk „Vijf bels van la Fontaine" van Koumans uitvoerde. 1 koor uit Amsterdam. Het De Studenten Muziekgezelsd Apollo onder leiding van Ju Röntgen met „II ballo del in| te" van Monteverdi. „I" terdams Studentenmuziekge schap „Erasmusica" en ten? 1 te het Utrechts Studentenk en-orkest onder leiding Jaap Hillen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 2