ZICHT Hoop in nRSI Neerlands Leiden Wil Tweehuysen in 't Duivenhuys Schütz „Mattheus" in authentieke uitvoering door LKK Zwarte theater tegenpool van schimmenspel vrijetijdsschilders in 't Hoekje kunst Cleinkunst in Most Feestconcert K&G UW—— fa I I I Exposities PAGINA 5 ZATERE Leiden Drie opeen volgende concerten vragen In Leiden en omstreken aandacht. Op zaterdag 17 maart In de Stadsgehoorzaal het laatste abonnemtnsconcert van het Residentie-orkest, dat onder leiding staat van Machael Glelen. uitgevoerd worden van Llszt ,,Du berceau Jusqu' A la tombe", het vioolcon cert van Bartök met ais solist Jaring Walta, het Adagio uit de tiende symphonie van Mahler en „Iberia" van Debussy. Op zondagavond half negen geeft de afd. Leiderdorp van K. en O. een „concert bij kaarslicht" In de Dorpskerk, dat wordt verzorgd door het Rotterdamse kwintet Collegium Muslcum Roterodanum. Het bestaat uit: Raymond Delnoye, fluit; Roelof van Driesten, viool; Vaclav Novak, viool; Michel Roche, cello en Alex van Amerongen, plano. Op het programma staan werken van Loeillet, Blavet, J. S. Bach; Goldberg, Rameau, J. Chr. Bach en Leclalr. Het Leids Kamerkoor concerteert dinsdag 22 maart om 20 uur In de Zuiderkerk, Lammcnschansweg. On der leiding van Huub Kerstens voert het koor uit: van Schtltz de Mattheus Passion, en van Llszt „Vla cruslus". Als solisten treden op de twee mezzo-sopranen Lucia Kerstens en Nicolette Dekker —van der A, de tenor Marius van Altena en de bas Hans Zomer. Huub Kerstens verzorgt tevens do orgelpartijen. De Mattheus Passion behoort tot de late werken van Schütz. Het dateert uüit 1666, zes jaar voor izijn dood. Het Lefids Kamerkoor handhaaft de authentieke uit voering, zoals Schütz heeft voor geschreven. Dit wil zeggen dat het in zijn geheel cappella zal worden gezongen. Ten tijde van de componistwas het gebruik van instrumenten in de liturgi sche dienst in de lijdensweken verboden. Het werd ook nooit in zijn geheel uitgevoerd, want daarvoor was het te lang. Men gebni kte er delen uit op voor geschreven dagen, die werden m-'c roken door koralen (n;et van Schütz). gezongen door de iter, toen men het in concert- H tvooren, kwamen dc noe lijkheden toen men zon der c cid g, onmiddc'lijk de Juiste toon moest treffen. Voor de meeste koren was dit een on haalbare zaak, en zo ontstonden er bewerkingen met orgelbege leiding, zelfs met instrumentale begeleiding, die historisch dus onjuist zijn. Het siert het Leids Kamerkoor, dat men de authen tieke uitvoering heeft gehand haafd. De oude notatie is niet metrisch, maar ritmisch. Ook het psalmo diëren het zingen op één toon met slotwendingen is een van de authentieken kenmerken, waaraan bij bewerkingen nogal eens gesleuteld is. De evangelist krijgt hierbij een zekere mate van vrijheid in interpretatie. De functie van het knor is alleen aan het begin, hij de Introitus, en nan he» slot hes^Vrnvcnd. Voor de rest neemt het deel aan het dramnt'.T-!) gebeuren. Schütz, eens Ir: g i "o o- vcrdl, heeft de Tnl ennsc ''Flo rence) stijl hier heel realistisch en dramatisch toegepast. Men kan van het Leids Kamerkoor verwachten, dat het vooral van de tekst uit zal zingen, en dat de dirigent, Huub Kerstens, de toenmalige opera-stijl, die Schütz heel bewust voor ogen stond, niet zal schuwen. Het tweede werk, dat zal worden uitgevoerd, is een onbekende compositie van Liszt, Via cru- clus. Het ward in Rome in 1878 opgezet en in Budapest in 18779 voRooiid. Hot is geschreven voor solisten, koor en orgel, en bestaat uit een aantal korte de len. Men zal hier een onbekende Liszt horen, een verstilde ro- mant'ck, een religieus werk, maar waaraan toch ook span ning niet ontbreekt. Het werd vijf jaar geleden, onder leiding v "iib 'lerstens, voor het eerst in Nederland uitgevoerd. t'"der'nnd werd het al leen een keer in Hongarije en In En.",eland uitgevoerd. Het is nog maar sinds kort in druk ver schenen. B. Rljnders Eindhovense Barokensemble in Bodegraven BODEGRAVEN - Het Eindhovens Barokensemble treedt op 22 maart op in de Burgerzaal van het gemeentehuls te Bodegra ven. Het programma bevat wer ken van Schubert, J.S. Bach, Si belius en Mozart. Het Eindho vens Barokensemble ls een ka merorkest, bestaande uit 15 strijkers en een clavecymbel. De dirigent is de jonge Willem Frederik Bon. Solist is Gerard Dekker. In 1966 werd het opgericht door enkele uit Eindhoven afkomsti ge muziekstudenten. Niet in het minst door het toedoen van Louis Stotijn werd alras een hoog niveau bereikt. Frederik Bon studeerde onder an deren bij Jean Fournet, Dean Dixon en Milan Horvat. Met in gang van het komend seizoen is hij benoemd tot assistent-diri gent van het Concertgebouwor kest. aterda.;avond zal Jan van Rhenein in het vormingscentrum de <1 "Mast" te Noordwijkorhsut z'jn kieinlainstprcigramana brengen. De Ca avond begint om heil' r.. ;::n en duurt t-'i ongeveer half twaalf. T van Hyenen, r".":l in h". \or^v.-n:ram.ma van de Aalsmeer- c groep Hobo String Band, is zich na zijn gastoptreden in België r bij/Ón grote collo..;; M - 'vr gaan bt-.;cgen in üe hij in Rotterdam in theater de Lantaarn een optreden met Jules de '.^Corte en Dim tr. van 'x'oor. u. I in programma is naast zijn eigen werk samengesteld uit werken dc;- Horst van: Mi el Cools, Cox, Blanker, Sipenhof, Herfst, Halsoma enz. Bljhsmuscu- voorpVolk ió °orts zal in zijn programma optreden het zojuist uit Schotland gen be^lt; '^e ^70"^ gearriveerde fiddie-duo "Wild Hood". prenten --'tje. /nn Peter van v-n Kees ITou- i Kees Hoogen- (tel 26313) tot schil LEIDEN - Zaterdag 31 maart treedt het drum- p'jpcr en trompetter korps „Kunst en Genoegen" op in de Grcenoordhal met een show- fc- lva] ter ere van hm 43-jarb betf-v-n von K&G. De zaal gaat open om 19 uur en het concert begint om 20 uur. v n h - t se- Na een opening door de voorzitter A. Truyers cn nioren-k os zullen jonge en oud? K&G-era 7. fa p met ren de n euv.s ,,w Forto, rtlhm ,-vnd p.ano -J.:ow 1373. a' De rnuz.'.iaJe lo d.ng berust b j H. - rc\\-.cn, dc ong, II. L^nw.ienS tei en B. de Jeu. Algehele showleiding heeft de heer J. IJzerman. Medewericing verleent verder de charmante zangeres Conny Miller en de zanger Tonny Gamo en het showorkest o.l.v. Henk van Montfoort. Charme van alledaags doodgewone en hef komische effect van platvloers domme „Alreeds op jeugdige leeftijd hebben wij het theater volledig door grond", aldus Freek de Jonge In een radio-interview dinsdagavond jj Natuurlijk moeten wij deze uitspraak «iet het korreltje zout nemen, dat voor de meeste in het openhaar gedane uitspraken van deze jonge cabaretier nodig is, maar een grond van waarheid zit er toch zeker wel in.Zowel bun eerste programma Neerlands Hoop in bange da gen") als het tweede („Neerlands Hoop in Panama") getuigt van een feeling voor het theater, dat uitzonderlijk mag worden genoemd. Voer hierbij het programma „Plankenkoorts" (Holland Festival 1972), de televisieshow „Zeven Ballen en een Piek" en de musical die zij voor de Vereniging van Vrouwelijke Studenten te Leiden schreven, en er ontstaat een zeker ail-round-beeld dat voor cabaretiers van hun leeftijd uniek mag worden genoemd. In hetzelfde radioprogramma constateerden „Bram en Freek" echter oök, dat zij absoluut geen nieuwlichters konden worden genoemd en dat hun optreden eigenlijk een vervolg was op het tijdschrift „Hit week" (mi „Aloha") en de stroming van 'het jeugdsentiment. Of zij deze redenering van zichzelf hebben werd niet duidelijk, wel is zeker dat iets dergelijks al in september 1971 werd geponeerd door C. B. Doolaard, criticus van Het Parool, die hier ook nog de „korte maar hevige Nederlandse „siok joke-mode" aan toevoegde en vervolgde: „Allemaal kleine stromingen die half ondergronds probeerden af te rekenen met het plechtige woord, de aangevreten cultuur met de hoge hoed op en de humane prekersmoraal. Daarvoor in de plaats werd aanbevolen: de charme van het alledaags-doodgewone en het komi sche effect van het platvloers-domme. Door zijn verschijning en zijn optreden staat Freek de Jonge daarvoor overduidelijk model". Wie zich hier allemaal zelf nog eens van wil overtuigen, kan volgende week donderdag in de Stadsgehoorzaal terecht. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Fa. Bender, Hogewoerd 90. en op de avond van de voorstelling aan de zaal. „Neerlands Hoop in Panama": donderdag 22 maart 20.15 u. Stads gehoorzaal. Paul Korenhof LEIDEN De productieve Leld- se schllder-tekenaar-grafio Wil lem Tweehuysen exposeert in Galerie 't Duivenhuys aan Rapenburg een flink aantal kleurendrukken. Het is een col lectie van fleurige bladen met gevarieerde onderwerpen er eveneens nogal variabele stijlen en compositie. Sommige met een min of meer „zichtbare" boodschap, hoewel niet al te na drukkelijk gesuggereerd. Soms drukt hij dezelfde teksten enkele ma len over elkander heen. Tweehuysen be dient zich zowel van de oude figuratieve stijl als van vrij, soms echter wel wat druk aandoende vrije vormgeving. Per soonlijk konden mij deze laatste overi gens met enkele uitzonderingen niet al tijd zo bekoren, maar hier spreekt dan ook de (persoonlijke) smaak ean fikse rol. Een en ander neemt echter niet weg dat ik de prenten „5 over 4" en „Pro-Contra" de laatste in drie verschillende kleurscha keringen toch wel zeer mooie bladen vind in hun strakgelijnde contouren. Dat geldt ook voor „Kijk, kapotte cirkel". Heel mooie prenten zijn voorts „lokvogels" en „De arrestatie van Giza Matral" welke laatste voor velen van ons pijnlijke herin neringen oproept aan de oorlog '40-'45, met bijna dagelijks soortgelijke taferelen. Een speelse prent is „De meisjes van Mary Quant", twee danseressen in fel rood. Voorts wil ik wijzen op een fraai gecom poneerde prent „Parelhoen onder kastanje- tak". Tweehuysens gevoel voor landschaps schildering wordt bewezen met het blad „Boerderij bij Hengelo". De fraaiste exemplaren op deze tentoonstel ling zijn echter naar mijn smaak de twee, op grijs papier afgedrukte lijnprenten de drs. 14 en 15 met zeer serene naakten. De tentoonstelling is open tot en met 24 maart a.s. met uitzondering van maandag. WILLEM PRINS Jot de merkwaardigste theater vormen, die ooit ontwikkeld zijn, behoort ongetwijfeld het zogenaamde „zwarte kabinet", dat in feite exact het tegenover gestelde is van het schimmen- Bij het „zwarte Itabinet" de voorstelling namelijk op een geheel zwart to- dat zodanig wordt belicht, dat alleen die acteurs, actrices voorwerpen zichtbaar zijn, het verhaal uitbeelden. De medewerkers (en dat zeer vele zijn) zijn in kleding onzichtbaar voor het publiek, maar nemen wel an de actie op het toneel, ia; op deze manier een groot aantal optische trucs kan wok- verwezenlijkt, is wel duide- Werkelijk interessant wordt kunstvorm echter pas bij al hiervoor gecreëerde avondvullende voorstellingen. Een man die zich hier volledig op heeft toegelegd, is de Tsjechi sche poppenspeler, acteur, com ponist, schrijver, regisseur en decorontwerper .Tiri Srnec, die in maart met zijn „Zwarte Theater" een tournee door Ne derland maakt. Om echter een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken heeft men uit Praag geen avondvullend pro gramma mee hier naar toe ge nomen, maar een soort „eenak ter" Diluvium"), die na de pauze opgevoerd zal worden. Het gedeelte vóór de pauze be staat uit een vijftal verschillen de programma-onderdelen, dio bedoeld zijn om een zo groot mogelijk inzicht te geven in de mogelijkheden van deze theater vorm. PAUL KORENHOF WARMOND/LEIDEN - Sinds vo rige week zaterdag is in de gal- lerie „'t Hoekje" in Warmond een twintigtal werkstukken fe zien van drie Leidse semi-kun- stenaars. Het gaat om olieverfschilderijen van de dames A. Diemer en A. van Herk-Konijnenburg en aquarellen van de heer G. van Herk. Door het werk van de heer Van Herk - hij is astro noom - heeft het echtpaar veel in het buitenland vertoefd, het geen duidelijk terug te vinden is in hun werkstukken. Zij hebben reeds eerder geexposeerd in de Verenigde Staten en ook in de Leidse Waag, samen met me vrouw Diemer. De drie Leide- naars werken zuiver voor hun plezier en daarbij streven zij er naar net iets boven het grijze gemiddelde uit te komen. Of zij hierin geslaagd zijn kan iedere bezoeker van ,,'t Hoekje" zelf beoordelen. De expositie duurt tot 7 april. NOORDWIJK Donderdag 22 maart zal Johan Admiraal, de bekende Noordwijkse koorleider en organist, voor de 30ste maal de Lucas-Passion dirigeren. Omdat de Grote Kerk nog altijd In de steigers staat, gebeurt dit wederom in de St. Jeroenskerk te Noordwijk-Binnen, aanvang 20 uur. De eerste uitvoering vond plaats in de jaren van bezetting en oorlog, niet op een avond maar overdag. Wellicht brachten de trieste omstandigheden het mee, maar boven elke verwachting bevatte de Grote Kerk toen ongeveer 1400 belangstellenden, die met verwondering luisterden naar hetgeen koor, solisten, orkest en orgel onder leiding van Admiraal ten gehore brachten. De .Lucas" behoort bij Noordwijk, zoals bepaalde passiespelen bij Tegelen en Oberammergau, schreef eens een muziekrecensent. De koren Cantate Domino en Halleluja bleken in deze jaren niet te over treffen. Admiraal heeft een reputatie gevestigd die ook op 22 maart garant is voor een stampvol kerkgebouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1973 | | pagina 5