Troubadour Cools zet
kleinkunstseizoen in
Het Amerikaanse
echtpaar Karp
speelt Mozart
V
jT
Kleden van
Inez Wendt:
sober en puur
Alphense
lunstenaars
exposeren
in Den Haag
Studio bij
De Bink
Theater
agenda
Exposities
Grafici
stellen werken
tentoon
kunst
Zeeuws
buffet
Openlucht-
tentoon
stelling in
dorpskern
Wassenaar?
mnÊÊÊÊKKm
ZATERDAG 27 JANUARI 1973
LEIDSE COURANT
LEIDEN De tweede helft van het seizoen 72—73 van de Leidse
Schouwburg staat grotendeels ln het teken van de kleinkunst. Na
men als Fons Jansen, Wim Kan, Herman van Veen en Paul van
Vliet gaan elkaar met de regelmaat van de klok op de affiches af
wisselen. De eerste grote „solist" van de kleine „k" die de Leidse
podia zal betreden is echter iemand, die naar onze huidige opvattin
gen eerder chansonnier dan cabaretier genoemd mag worden, nl. de
Vlaamse troubadour Miel Cools.
4*^
LEIDEN Het Residentie-Orjtest komt donderdag 1 februari weer in de Stadsgehoorzaal (voor K. en O.),
met Willem van Otterloo als dirigent. Het programma geeft geen problemen; het is vriendelijk en ge
zellig, naar niveau voor een ieder toegankelijk. Het spirituele werk van Paul Dukas „L'apprenti sor-
cier", het verhaal van de tovenaarsleerling die op het verkeerde ogenblik een toverformule van zijn
leermeesterf uitspreekt en zich een water-ellende op de hals haalt omdat hij de stop-formule vergeten
is, zullen velen met plezier tegemoet zien.
7. )EN HAAG/ALPHEN Twee
Alphense kunstenaars exposeren
vanaf 3 februari in Galerie „De
Stulp" in Den Haag. Het zijn
Lili Willemsen en Joyce Koop-
mans die hun meest recente ke-
ramieken en pentekeningen la-
len zien.
ili en Joyce genieten al enige be
kendheid in Alphen door de cur
sussen die zij geven. De ope
ning van de tentoonstelling, die
tot 1 maart duurt zal muzikaal
worden opgeluisterd door Fem-
my Bötcher, de eigenares van 't
Duyvenhuys in Leiden. Ope
ningstijden van de tentoonstel
ling zijn: dinsdag t/m zaterdag
10.00 - 18.00 uur.
Vele Nederlanders zal deze naam
nog totaal onbekend in de oren
klinken, hoewel we gelukkig
LEIDEN Drukkerij De Bink
heeft vanaf 1 februari een spe
ciale expositie-ruimte. De offi
ciële opening van deze „studio"
wordt verricht door mevrouw
Den Haan-Groen.
Maandelijks zal er een grafische
kunstenaar worden uitgenodigd
om zijn werk te exposeren. De
eerste expositie heet „Het Ze
vende. Zegel" en is samenge
steld uit het werk van Will
Tweehuizen.
ipt,
h°'t ATERDAG 27 JANUARI
IIJNLANDS LYCEUM „Wie ls
iuig voor Virginia Woolf?", aan
vang 20,15 uur.
10NAVENTURA COLLEGE Dona-
2ATERDAG 3 FEBRUARI
A I"
ïHf-iTED. MUSEUM DE LAKENHAL:
(tel. 44044) tot 28 jan. ..De structu-
■w.krlsten".
iIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN:
(tel. 46246) tot 1 (obr. Champolllon
le Jeune (hleroglleven).
1ALERIE 't HOEKJE BIJ DE
POMP; (tel. 01711—3501) tot 2 febr.
r Weerhol met potlood- krljt-
,—jtekenlngen.
'ALERIE VAN DER VLIEST: (tel.
06) tot. 1 lebi-. Wlm Bors met
ilderljen en zeefdrukken.
TUE 't DUIVENHUYS: (lel.
,3) tot 15 febr. Lydla Luyken
wandkleden en Hllbert Boxem
kcrnmic
icademie-gebouw
73): Grafiek en rent
/en, v.'IIeater (Levendaal
20 febr. Lex Elgeman
edels meedwcrk en Door
I a>ct brnnsplnstleken.
UBINET GAAPER: (tel. 55179) kunst-
exposltles van deeds wissel'/jde
dei
De eerste Peer Gynt-suite van
Grieg is overbekend, romanti
sche en gevoelige muziek, gein-
dam en Rotterdam. Daarom
zijn we zeer benieuwd naar bei
der Mozartinterpretatie.
spireerd op het gelijknamige Residentie-orkest: donderdag
drama van de Noorse schrijver j februari, 20.00 u. Sladsgehoor-
Ibsen. 1 zaal
De enige minder bekende compo- B. Rijnders
nist op dit programma is Fran-
tisek V. Kramér, die compo
neerde onder de naam Franz
Krommer. Aanvankelijk door
zijn oom tot organist opgeleid,
bekwaamde hij zich verder,
zoals in die tijd gebruikelijk
was, in de vioolstudie. Hij werd
als violist in het huisorkest van
graaf Styrum zu Simonthurn op
genomen. Na 1794 vestigde hij
zich in Wenen, verwierf zich de
gunsten van keizer Franz II en
werd leider van diens hoforkest.
Hij componeerde o.m. veel ka
mermuziek, kwartetten en
trio's, alsmede concerten voor
viool en orkest, enige sympho-
nieën en missen. Het Residen
tieorkest za! van hem uitvoeren
de Partita in Es gr. t. op. 79,
voor 8 blazers en contrabas.
Mozart is vertegenwoordigd met
het Concert voor 2 piano's en
orkest in Es gr. t. K.V. 365. Het
Amerikaanse echtpaar Howard
en Frances Karp, beiden afge
studeerd aan de Juilliard
School of Music in New York,
zullen als solist optreden. Ho
ward Karp is in ons land meer
bekend dan zijn vrouw, die naar
wij menen te weten voor het
eerst in Nederland optreedt. Ho
ward voltooide overigens zijn
studie in Wenen en later in Ita
lië (bij Wilhelm Kempff). Hij
staat genoteerd als een man
met een briljante techniek, een
piano-leeuw die zich vooral met
zijn vertolking van Liszt en I
Beethoven onderscheiden heeft
tijdens zijn optreden in Amster- Het echtpaar Karp bij het spelei
'kunben constateren dat zijn po
pulariteit ook hier snel groeien
de is. In zijn vaderland behoort
Miel Cools echter tot de aller
grootsten. De oorzaak van deze
scheidingslijn tussen Noord en
Zuid ligt waarschijnlijk vooral
in het mertaliteitsverschdl, of
liever gezegd het verschil dn ge
voel voor humor tussen Belgen
en Nederlanders. Wie wel eens
een voorstelling van bijv. Toon
Hermans in België heeft bijge
woond, zal daar tot zijn! grote
verbazing giemerkt hebben dat
Belgen op totaal andere mo
menten lachten dan Nederlan
ders en dat met name de
woordgrapjes voor een groot
deel aan orize zuiderburen voor
bijgingen.
Miel Cools komt de eer toe veel
te hebben gedaan om dit ver
schil op te heffen door ais een
van de eerste Belgische arties
ten van niveau het „intellectue
le cabaret" te gaan beoefenen.
Een volgende stap in de goede
richting was dat hij jonge ar
tiesten onder zijn hoede ging ne
men en er zodoende voor zorgde
dat hij niet de „witte Vlaamse
raaf" blijft, die Wim lbo hem
indertijd noemde.
Het programma, waarmee Miel
Cools in Leiden zal optreden,
wijkt echter danig af van wat
wij gewend zijn. Eerder dan ca
baret zou men het chanson- of
luisterliedjesaivond kunnen noe
men. De voorpubliciteit verge
lijkt hem zelfs met George
De in Nederland nog niet zo
Miel Cools.
Brassens en Jacques Brei. Het
lijkt me dat ieder voor zich
moet uitmaken of deze vergelij
king opgaat, maar het moet wel
vreemd lopen wil Miel Cools
niet in staat zijn aan redelijk
bekende Vlaamse troubadour
,Miel Cools: zaterdag 3 februari,
20.15 u. Rijnlands Lyceum.
Paul Korenhof
quafre main van Mozart.
LEIDEN In het Academiege
bouw van de Leidse universiteit
exposeren de grafici Plm de
Boer, Jamper, Huub Keeven en
Gerrit Wattjes. De tentoonstel
ling duurt tot dinsdag 27 februa
ri en is geopend maandag tot en
met vrijdag van 9.00—18.00 uur.
De etsen en litho's van Pim de
Boer zijn duidelijk beïnvloed
door de indrukken, die hij tij
dens zijn reis door Idia heeft
opgedaan. Hij verwerkt veel
symbolen. Jamper geeft les op
de Koninklijke Academie voor
Beeldende Kunsten in Den
Haag. Hij vindt niet dat zijn
werk in een kunstgroppering in
gedeeld kan worden, De mate
rialen die hij gebruikt zijn voor
namelijk zilver en goud. De
pentekeningen op de tentoonstel
ling zij van Huub Keeven. Hij
kreeg pas interesse in tekenen
toen hij illustrator van zijn
schoolblad was. Zijn pentekenin
gen zijn volgens hem tot stand
gekomen door „visioenen" van
de natuur. Gerrit Wattjes, ten
slotte, werkt omdat hij het leuk
vindt. Zijn techniek in de ver
schillende etsen varieert van fij
ne lijntekeningen tot grovere
vlakverdeling.
Opnieuw zond een abonné ons een
afbeelding van een antiek meu
belstuk dat zijn kamer siert. Hij
is benieuwd naar de oorsprong,
ouderdom en waarde ervan.
Daartoe riep hij de hulp ln van
de Leidse Courant. In de ru
briek „Vertrouwd met oud"
geeft een deskundige medewerk
ster antwoord op alle vragen,
die lezers hebben over antiek.
Zij kunnen die vragen richten
aan de redactie van de Leidse
Courant, Kort Rapenburg 2 te
Leiden. Het antwoord vinden ze
eens ln de twee weken in deze
kolom.
VERTROUWD
MET OUD
Deze week weer een meubelstuk, dat een voorbeeld is van een Empi-
re-stijl. Behalve de algemene vormgeving met strakke lijnen en
subtiele profilering is ook de decoratie typerend voor de stijl. Voor
al rozetten als die boven de zuilen en kapitelen en basementen,
zoals aan de uiteinden hiervan, treft men zeer veel aan bij empire-
meubels. De gebruikte houtsoort is mahonie. Dit hout is afkomstig
uit de tropen en bestaat in vele kwaliteiten. De beste soorten de
hardste en donkerste komen uit Cuba, Nicaragua en San Domin
go. Men kan deze o.a. herkennen aan heel kleine stukjes witte kalk
in de nerven. Omdat bij het uitvaardigen van het „Continentale
Stelsel" door 'Napoleon de officiële invoer ervan werd stopgezet,
kon men deze juist toen zeer geliefde houtsoort alleen clandes
tien invoeren. Het was dank ook een van de objecten van smokkel
handel.
De functie van dit meubel is die van buffet, n.l. het kunnen opbergen
van huisraad met de mogelijkheid, het uit te stallen op de plankjes
van de opgeklapte deksel en tevens het bieden van ruimte voor het
klaarzetten van schotels voor het diner. Dit buffet is echter van
kleiner formaat dan gebruikelijk. De normale buffetten zijn bijna
tweemaal zo breed. Zij bestaan uit een lage kast met twee deuren
en een lade over de gehele breedte. Vaak is er een opklapbare dek
sel op bevestigd. Hieronder zitten meestal twee planken, die men
naar de zijkanten uit kan slaan. Bij de achttiende eeuiwse buffetten
heeft men aan de onderkant van de deksel behalve de gebruike
lijke étagères ook een tinnen fonteintje gemonteerd. In het blad
van het meuoelbezit dan een hiermee corresponderende wasbak ver
zonken. Zo kon men ln de hulskamer het kostbare en breekbare
kleine huisraad afwassen. Omdat er voor een grote lade in dit geval
geen plaats is, heeft men dan twee laatjes of een nep-la aan
weerskanten van het bekken gemaakt.
Het uitstallen van huisraad gebeurde al ln de Middeleeuwen bij eet
festijnen van vorstelijke personen. Maar pas in het laatste kwart
van de achttiende eeuw raken buffetten, zoals hier beschreven, in
gebruik. Dit duurt tot ongeveer 1830. Buffetten van later datum zijn
lager en breder. Kastjes met overeenkomstige afmetingen als dat
van het afgebeelde exemplaar maar dan zonder beweegbare dek
sel werden in die periode voornamelijk in Zeeland gemaakt en
worden daarom „Zeeuwse" buffetten genoemd. Het is waarschijn
lijk dat ook dit mini-buffet uit deze provincie afkomstig is. Helaas
zijn de zijplankjes er later aangezet en van ander hout vervaardigd.
De waarde van dit handzame en zeer bruikbare model is ongeveer
900.
haar bij Galerie De Gaper tentoongestelde wandkleden.
Leiden Tot 22 februari exposeert In kabinet „Gaper" (Joh. de
Wittstraat 40) Inez Wendt met zeven wandtapijten. Do muuropper
vlakten van het kabinet lieten het niet toe meer van Inez'werk te
laten zien. Vooropgesteld moet worden dat het bij deze tentoonstel
ling, evenals bij alle andere beeldende kunst-exposities, een kwestie
van kijken en persoonlijke keuze is. Zelf was ik bijzonder geboeid
door een langwerpig kleed, waarin een oranje totempaal verwerkt is.
Hot zijn alle zeven weefkleden, rustig van kleur met veel „neutralen"
erin. Inez gebruikt pure materialen, zoals wol, vlas, sisal en jutega-
rens. Wel een verademing na de te talrijke tentoonstellingen van
applicatie-kleden. Die zijn door de vrijetijdscursussen zo populair
geworden, dat de bijzonderheid er veelal afraakt.
Vooral in het „Bruin-wit masker" (wol) geeft het ruwe materiaal een
grote kracht. Ondanks de kleursoberheid spreekt het direkt aan.
Het is niet alleen het grootste, ook (en uiteraard) het duurste. Toch
is een prijs van 1200 gulden voor dit bleed niet hoog, als je be
denkt hoeveel kilo's wol er ingegaan zijn en belangrijker hoe
veel uren werk. Bovendien is het geen serieprodukt.
In dezelfde hoek van „Gaper" (achter de „Winkel") hangt nog een
wollen weefkleed. Het heeft minder leven, is soberder van structuur
door de geschoren wol. De kleuren (drie vlakken van vergrijzend
groen) zijn erg bijzonder. Naar mijn idee zou dit kleed het voortref-
ook in het kleed voorkomt of ander van functie op een don-
felijk doen tegen een wand in de donksterste schakering groen die
ker gebeitste vloer.
De prijs van dit „eenvoudige" kleed is slechts 150 gulden en dat is
het meer dan waard.
De overige kleden variëren in prijs van vijf- tot zeshonderd gulden.
En de totempaal moet 800 gulden opleveren. Persoonlijk zou ik het
er beslist voor over hebben.
Behalve kijken en kopen in kabinet „Gaper", is het ook mogelijk
direct bij Inez Wendt een kleed te bestellen, aangepast in kleur en
patroon aan het interieur waarvoor het bestemd is. Haar atelier is
in het Samuel de Zeehofje, ingang Doezastraat (vlakbij het snuiste
rijenwinkeltje van Corrie Haagoort).
Inez Wendt (33 jaar) heeft vanaf haar zestiende jaar gewerkt bij
handweverij „De Spin" in Leiden en het „Paapje" in Voorschoten.
Verschillende malen heeft zij grote opdrachten uitgevoerd, echter
nog niet onder haar eigen naam. Dit is een van de eerste exposities
in Leiden. Kabinet Gaper heeft daarmee weer bewezen goede en be
taalbare kunst uit eigen stad te brengen. Lucia Geurts.
WASSENAAR De gemeente is van plan een openluchtten
toonstelling en een beeldenroute in de dorpskern van Was
senaar te realiseren. Dit plan werd vastgelegd in de cul
tuurnota, die momenteel ter discussie van de raad is. Een
speciaal daarvoor in het leven geroepen werkgroep vindt
gezien de recreatieve functie van Wassenaar de opzet van
een dergelijke tentoonstelling wenselijk. Bovendien zou
aan de ruim veertig beeldende kunstenaars, die in Wasse
naar wonen, door de gemeente opdrachten gegeven kun
nen worden om tot wijziging van het dorpsbeeld te ko
men.
Met klem wijst de nota erop dat
de beeldende kunstenaars van
meet af aan betrokken moeten
zijn bij het ruimtelijke beleid
van de gemeente (ontwerp nieu
we wijken, plantsoenenaanleg,
speelplaatsen en straatmeubi-
lair). Ook wil de werkgroep be
pleiten dat de beeldende kunste
naars worden ingeschakeld bij
bet brengen1 van beeldende ex
pressie op de scholen. In ver
band met de stijgende belang
stelling voor het cursuswerk
beeldende expressie in het jeugd-
en jongerencentrum Ntjeveld
(voormalig politiebureau) is de
behoefte aan een1 zelfstandig
creatief centrum gesignaleerd.
Als de meest aangewezen weg
noemt de nota aansluiting bij
het federatief verband dat nu
wordt ontwikkeld tussen Voor
schoten en Leidschendom. Ook
de toneelverenigingen worden In
de nota niet vergeten. Door
geldgebrek kunnen zij zich geen
beroepsregisseur permitteren' en
evenmin deelnemen aan cursus
sen van het Zuidhollands Cen
trum voor het Amateurtoneel.
Ook de mogelijkheden voor een
grotere flexibele uvtvoeringszaol
.voor toneel, dans, en muziek
zouden nader onderzocht moe
ten worden aldus de nota.
WKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ»
nichten. Via een dergelijke In
stelling zou de bevolking in
ataat worden gesteld het ge
meentelijke kunstbezit te lezen.
In verband hiermee wordt opge
merkt dat de gemeente dan
waarschijnlijk wat meer gield
uit zal gaan geven voor de aan-
sohaf van kur/stwerken.