Op oudejaarsavond maakt Willem Duys een Vuist Op Zondag Toppop kijkt terug op flitsend hitjaar nog NOS-kiosk Als alles had meegezeten hadden we op oude jaarsavond Wim Kan op de buis gehad met olie bollen-commentaar op de appelflap-formatie va» het nieuwe kabinet. Het oude kabinet heeft daar ernstig rekening mee gehouden en zich met ver waarlozing van de inflatie en andere maat schappelijke euvels tot het uiterste ingespannen om Wim aan stof te helpen. Het schreef ter vie ring van de verloving van Pien en Hans voortijdig verkiezingen uit. Dit leidde tot een Wiegel-ef- fect, waarbij het in slaap gewiegde volk rechts links liet liggen. Ook nadien bleef er veel stof opwaaien, overwegend in de tuinen van Soest- dijk, waar de ene fractieleider na de andere door het grind slofte. Het kabinet zou al deze moeilijkheden niet over hoop hebben gehaald als thet vooruit bad gewe ten, dat Wim Kan te elfder ure af Izou zeggen. Bies zou dan nog rustig in zijn schopzetel geze ten hebben en den Uyl in izijn olmen en niet in de walmen zoals nu. In het begin van dit jaar al had de VARA de magische meester van de poli tieke grap gevraagd of hij weer zou komen voor een kritisch college in staatsondermijnende hu mor. Toen de meester „ja" zei, klampte de VARA onmiddellijk de AVRO aan, want de VARA was dit jaar niet aan de beurt voor zend tijd op oudejaarsavond. Wat Kan kan kan Kan alleen, dacht de AVRO en schoof anderhalf uur zendtijd af om Kan de kans te geven zijn gees tige venijn uit te storten over kijkvolk, stemvee en kabinet. Maar ineens hoefde het niet meer. Begin november liet Kan het afweten. De AVRO kreeg zijn zendtijd terug, an derhalf uur die plotseling als een gapend gat in de oudejaars- programmering kwam te zit ten. Normaal hebben de pro grammamensen hartje zomer een dergelijk programma al in wijnkannen en jeneverkruiken en wordt in de nazomermaan den de poedersuiker ter versie ring erover heen gestrooid. In de nazomer is er geen artiest meer vrij voor oudejaarsa vond. Naam en artistiek ver mogen hebben zij dan al ver pand aan regisseurs, die op zo'n avond met iets bijzonders voor de dag moeten komen. De AVRO zat derhalve met de handen in het haar en deed wat de AVRO in zo'n geval nog als enige mogelijkheid rest: De AVRO dacht aan Duys. Hij kan mozaïeken ma ken van muziek, vuisten., bal len, beestachtige uitzendingen verzorgen en sinds kort zit hij zelfs op zondag niet meer gezellig thuis. tersportvakantie. Die kun je ook maar niet even gauw af zeggen. Nee zeggen tegen de AVRO. daar heb ik van nature ook moeite mee. Dus zijn regis seur Theo Ordeman en ik bij el kaar gaan zitten rond de vraag wat ons te doen stond. Oudejaarsdag valt op zondag en dan zou een Duys Op Zondag voor de hand liggen, zoals ik de violist Krebbers en de ac teur Ton van Duynhoven intus sen al menselijk heb doorge licht. Maar wie leent zich daarvoor op oudejaarsavond? De andere keus was om er een Vuist van Duys van te maken. Dat heb ik in het verleden meer gedaan op oudejaarsa vond, maar eerlijk gezegd had den we er niet zulke beste er varingen-mee. De mensen zit ten achter een glaasje achter de kaarten en zien mij niet. Of ze maken het elkaar gezellig op visite en horen ze me niet. Dat zou jammer zijn van al die moeite. Daarom hebben we besloten er een mengvorm van te maken: een Vuist Op Zon dag. Wel allerlei menselijke accentjes erin, maar zo luchtig mogelijk en met de nadruk op de lach. Het geheel overgoten met een flinke scheut muziek, want dat wil er altijd wel in. Maar zeker wou ik niet gaan aanhaken op de actualiteit of diepgaande babbels met men sen die in het middelpunt van de belangstelling staan. Het moet allemaal heel luchtig en heel gezellig blijven". Voor het aanbrengen van de gezelligheid heeft men gedacht aan aardige mensen, gezellige medemensen uit alle delen van het land naar Hilversum ge haald, die geen reputatie voor de buitenwereld hoeven op te houden en die een gedicht ko men voordragen of met Willem Wel eens van hart tot hart wil len praten. Die mensen zullen er komen, gehaald en gebracht, regionale grootheden zogezegd. Maar bovendien, als de nood het hoogst is, is de hulp nabij. Dat geldt ook voor Willem, die toen hij er een ogenblik hele maal geen gat meer in zag in zijn agenda ontdekte, dat Mies Bouwman 'n geheid oudejaars- kind is en haar verjaardag viert op de laatste dag van het jaar. Willem nam het onmid dellijk met Mies op en als die Mies vierf haar verjaardag bij Willem twee ergens eikaars groot ste etherconcurrenten el kaar van dienst kunnen zijn, zullen ze dat niet laten. Mies maakte er geen probleem van en beloofde spontaan te zullen komen. Als Mies morgen-avond verschijnt zal dat nochtans ook voor Willem een grote verras sing zijn en een vreugde. Maar Willem wilde er ook ar tiesten in hebben. Die zorgen vóbr de fleur ih het leven. Dat was nou net de grote moeilijk heid, want de meesten hadden Zich in de loop van het jaar al verplicht aan andere omroe pen. Met banden en beelden is er natuurlijk wel een boel vooruit te maken, maar er is voor niemand enige aardigheid aan om op oudejaarsavond op Ned. I en II of op Hilversum 1, 2 en 3 steeds dezelfde artiesten te horen. Daar moest dus wat op gevonden worden. Theo Ordeman: „Toen mij het verzoek bereikte om samen met Willem oudejaarsavond te vullen had ik de handen al meer dan vol aan de normale Vuist van Duys, aan Willeke zingt de Grote Zes en het to neelstuk Hartenvrouw. Zo'n verzoek overvalt je dan en dan zie je het even niet zitten. Wil lem en ik hebben alle moge lijkheden al pratend overhoop gehaald, maar telkens als we een idee hadden, bleek het of niet uitvoerbaar, of de andere omroepen hadden al iets der gelijks op het programma staan Er is ook nog gedacht om gewoon een terugblik te maken van de hoogtepunten uit de Vuist-uitzendingen, voor zover althans nog voorhanden, want we bewaren hier heus niet alles van Willem. Daar hebben we ook maar van afge zien, want terugblikken op ou dejaarsavond ligt erg voor de hand en bovendien doen de journaals dat ook al. Erg ori gineel ben je dus niet met zo'n programma. Peinzend en pra tend kwamen we tenslotte op de gedachte om buitenlandse artiesten hier naar toe te ha len. Zowel Willem als ik had bij verblijf in het buiten land goede herinneringen aan grootheden op dit gebied. En dan wilden we zo maar niet grote artiesten, maar vooral mensen die zich gespeciali seerd hebben in de lach, clowns en groepen van clowns vooral die verbazingwekkende acts kunnen brengen. We heb ben half Europa afgebeld en hier en daar nul op het request gekregen, omdat verschillende van die mensen al verplichtin gen hadden aangegaan. Ten slotte zijn we er toch in ge slaagd een dozijn optredens naar hier te halen, waaronder ook een popgroep met wereld- reputatie. Nee, ik noem liever geen namen. Dan is de verras sing er af. En dat zal juist het accent worden van deze Vuist Op Zondag, dat het als een verrassingspakket aan de kij ker wordt aangeboden". Maar wat er ook aan te zien zal zijn, Willem zal in elk ge val zelf voor het oudejaars- sfeertje moeten zorgen. Voor deze ene keer zal hij zich niet hoeven te behelpen met jus d'orange maar mag hij gul schenken uit flessen cham pagne en bisschopswijn en zul len de oliebollen walmend de allure bepalen. Het publiek er omheen zal even gul met deze goede dingen des levens be dacht worden. Willem: „Dit moet een feeste lijke vuist worden met een sfeertje, dat ook zal worden bepaald door mensen die een dansje maken. Het zou best eens een gedenkwaardige avond kunnen worden, omdat er op het scherm dingen te zien zullen zijn, die hier nog nooit zijn vertoond". TON OLIEMULLER Het tienerprogramma Toppop staat op deze oudejaarsavond in het licht van de herdenking. Ja, zelfs de tieners krijgen ge legenheid terug te blikken op een jaar vol prachtige popmu ziek. Om het geheel niet al te cliché te maken heeft regis seur Rien van Wijk de show speciaal voor deze keer in een ander jasje gestoken. De pre sentatie wordt ditmaal niet door de ons zo bekende Ad Visser verzorgd, maar onder het motto „Toppop is van jou" door tieners - uit het gehele land. Uit iedere provincie werd via een oproep in het program ma een mannelijke of vrouwe lijke discjockey uitgekozen. Het is de bedoeling dat deze elf jongemensen ieder een ar tist van de door de kijkers op gestelde top-elf aankondigen. Het gaat hierbij vooral om de originaliteit die door een jury onder voorzitterschap van Ad Visser beoordeeld zal worden. Op de lijst van meest gevraag de popsterren van het afgelo pen jaar vinden we o.m. de namen van Mouth and McNeal, The Sweet en op de hoogste plaats de Engelse suc- cesgroep Middle of the Road, die het met hun nummer Sa cramento maanden in de hoog ste regionen van de hitlijsten uithielden. Hoewel het er voor de kijker erg op zal lijken, het program ma is niet life. „Voor de for mule die wij gebruiken is dat een onmogelijkheid", vertelt Rien van Wijk. „Door de tech nische en grafische grappen die wij in het programma ver werken moeten we monteren. Dat wil zeggen dat we de beel- den die we hebben opgenomen in verschillende volgorde en soms door elkaar heen op de ampex zetten. Het zou trou wens voor de gast-discjockey's ook niet leuk zijn. Die mensen doen het voor de eerste maal en het is riet fair ze af te la ten gaan. De presentatie heb ben we tevoren op 'n ampex vastgelegd. Het typische oude- jaarssfeertje met oliebollen en zo is dus een beetje gefin geerd. maar dat zal de pret niet drukken". Deze speciale uitzending van Toppop was voor de toch al druk bezette Rien van Wijk een enorm werk. Weken ach tereen werkte hij zonder zich zelf en zijn graficus 'Frans Schupp en zijn scriptgirl een dag rust te gunnen. „Die men sen hebben werkelijk ongeloof lijke dingen gepresteerd", zegt een lachende Rien. „We heb ben een aantal werkstudenten in moeten schakelen om de tie ners in den lande op te zoeken en de keuze te maken. Op de oproep hebben we duizenden brieven ontvangen. Die moes ten geselecteerd worden. We hebben daarbij vooral op de De Britse groep The Sweet zorgde voor verrassingen uitvoerbaarheid van de ideeën van de briefschrijvers gelet.- Sommigen zetten de meest ge weldige toestanden op papier die helaas niet te realiseren zijn. Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat een leek de be perkte mogelijkheden bij de Nederlandse tv-stichting kent". Het bekijken van de brieven en het uitnodigen van de gast- discjockey was lang niet alles wat kwam kijken voor deze Toppop. Er ritten elf artiesten in, waarvan filmpjes moesten worden opgenomen. Filmpjes die later weer gemonteerd werden. Voor deze opnamen reisde Rien stad en land af. Gelukkig had hij van een paar groepen nog wat materiaal van vorige uitzendingen klaar giggen. Voor Rien van Wijk is deze Toppop achter de rug. Hij heeft echter geen tijd even uit te blazen. Op 8 januari moet er immers weer een Toppop klaar voor uitzending zijn. Zo werkt deze regisseur nu al drie jaar. „We kunnen dit tempo van werken volhouden door een zeer efficiënte wijze van organisatie", zegt Rien. „Als er een groep naar ons land komt waar ik wat in zie maak ik alvast een paar opnamen al moet die groep nog in de hitlij sten komen. In mijn vak moet je een enorme vooruitziende blik hebben. Ik heb het pro gramma altijd met erg veel plezier gedaan, al denk ik er op het ogenblik over om er vol gend seizoen mee te stoppen. Het gevaar is namelijk dat je door de spanning te licht gaat Hoe dan ook, wij kunnen op de laatste dag van het jaar genie ten van de sterren van toen, anders dan anders gepresen teerd en dat dankzij de enor me inspanning van Rien van Wijk en zijn Toppopteam. ROELFIEN SANT Middle of the Road scoorde vele hits dit jaar Mouth and McNeal met enkele internationale toppers Op de laatste dag van het jaar zal de NOS na nogal wat strubbelingen toch te voorschijn ko men met de eerste aflevering van NOS-kiosk, een nieuw programma voor de zondagmiddag, dat znl worden samengesteld uit een grote variëteit van onderwerpen, zodat men er vol gens de opzet van 8 tot 80 jaar van kan genie ten. Het heet dan ook famllieprogramma en rond 60 minuten duren. De eerste aflevering zal in het teken worden geplaatst van het oude jaar en een duur krijgen van rond 83 minuten. Verder doet de NOS er erg geheimzinnig mee; ten eerste omdat het verrassingen bevat, die men niet voortijdig onthuld wil hebben en ten tweede, omdat de eerste aflevering, die begin oktober op het scherm had moeten komen, werd afgekeurd. Ofschoon het vrij normaal Is dat een programma, dat feilen vertoont, niet wordt uitgezonden, kwamen over de NOS- kiosk-in-wordlng verhalen in omloop, die ver wachtingen zouden kunnen wekken - omtrent de kwaliteiten van de uiteindelijke vorm. 'Voor dat wij verder praten over de NOS-kiosk', al dus NOS-woordvoerders, „moet het program ma eerst zelf bewijzen geapprecieerd te wor den en levensvatbaarheid tc hebben". De opzet van dit familieprogramma komt uit de koker van de heren Joop Geesink en Karei Prior. Als vaste achtergrond voor dit pro gramma kozen zij een kiosk, die van alles te bieden heeft, waarin een normale kiosk uit blinkt, een veelheid aan wetenswaardigheden en vermakelijkheden. De kinderen worden be dacht met grappige filmpjes en in elk geval is in dit programma ook ingepast het Hollands Nieuws, fragmenten uit oude filmjourbaals. Voorts bevat elke aflevering een documentai re, gewijd aan een typisch Hollands verschijn sel. Morgen zal dit zijn het Portret van ec-n Fanfarekorps. NOS-kiosk moet op de eerste plaats ontspannend zijn en daarbij ook Infor matief, zodat er ook nogal eens naar de actua liteit zal worden gegrepen. Als elke andere kiosk wil de NOS-kiosk boven dien een trefpunt zijn voor mensen en menin gen. Speciaal in de eerste uitzending op oude jaarsdag zal dit karakter worden geaccen tueerd door bekende Nederlanders naar de studio te halen, die in het afgelopen jaar op een of andere manier in het nieuws hebben geetnen. 2 j zullen worden geïnterviewd door vast voor NOS-kiosk aangetrokken presentato ren. t.w. H-rman Wigbold, Antoine Bodar en Ine Swaneveit. NOS-kir-k zal «en levendig programma moe ten w ir. *i<»t mensen en dingen die boeien *'J". "n voorsl ook een programma waar mu- zlc— in zlL TON OLIEMULLER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 13