BIJ DE BEESTEN AF" KERSTMIS 1972 3 Drie jaar en 175.000 kilometer f reizen voor 103 minuten film Bert Haanstra's meest ambitieuze onderneming LEIDSE COURANT Een pinguin-wijfje legt een ei voor de camera en levert zo een unieke opname. Geluk? Bert Haanslra vindt het meer een kwestie van eindeloos geduld. 9 Ook zee-olifanten hebben hun liefdesspel. Het is simpef om zulke kolossen op de filmband vast te leggen, maar moei lijk om het juiste moment te kiezen. ;n i! Chimpansees zijn voortreffelijke acteurs. Ze storen zich niet aan de camera. Maar je kunt ze nooit eens vragen iets over te doen, als je het net gemist hebt. nie Zeven jaar na zijn „Stem van het water", zijn laatste volledige film, maakt Bert Haanstra een glorieuze co me-back naar het bioscoop scherm met „Bij de beesten af". Tussen de ..Stem" en de „Beesten" liggen het film-avontuur met de Fransman Jacques Tati „hij is geweldig' maar zo'n perfectionist, dat hij het beste alleen kan werken" drie jaar hard werken, 175.000 kilometer reizen en zo'n slordige 40.000 meter film, die teruggebracht tot 28.000 meter straks in de bioscopen te zien zullen zijn. „Zes jaar geleden al speelde ik, aangemoedigd dóór pro fessor Baerends uit Gronin gen, met het idee om een film te maken over het ge dragspatroon van dieren vergeleken bij dat van de mensen. Maar ik durfde dat kolossale karwei toen niet aan. Er zat zo verschrikke lijk veel meer aan vast dan aan „Zoo", wal meer een spelletje was met de ver borgen camera in de dieren tuin. Dieren observeren achter de tralies en de ge dragingen van de mensen aan de andere kant. Toen kwam die film met mijn grote vriend Tati, waarbij ik helaas op een gegeven moment de handdoek in de ring moest gooien omdat door al die lange voorbe reidingen mijn werk hele maal stil stond. Drie jaar geleden begon ik serieus met de voorberei dingen van deze „Bij de beesten al". Veel lezen en Bert Haanstra wuift met een achteloos gebaar naar een indrukwekkende rij dik ke, zeer geleerd uitziende pillen van boeken „en veel besprekingen met des kundigen. Als je aan zoiets begint moet het ook verant woord wetenschappelijk zijn. Toen kwam de „plan ning" en. Haanstra zucht even als hij daaraan terug denkt „Waar je de dieren kunt vinden en wat je wilt opnemen". „In het voorjaar van 1970 begonnen we heel voorzich tig met de eerste opnamen in Europa, in Nederland. Daarna de grotere reizen. Vier maanden Afrika en toen nog eens zo'n twee maanden dwars door Ame rika. Daarna de Zuidpool. Onze keus viel op het ei land South Georgia, maar om daar te komen moesten we de hulp inroepen van de British Antartic Survey. Die „droppen" op gezette tijden weerkundigen en bio logen in het Zuidpoolgebied. We kregen alle medewer king van Sir Vivian Fuchs, zelf een poolreiziger, maar toen bleek dat ze ons wel konden afzetten, maar pas vier-en-een-halve maand la ter weer konden oppikken. Nu is 4y2 maand wel erg lang voor opnamen, die vol gens plan maar tien minu ten in de lange film krij gen. Vooral als je nog 150 rollen belicht materiaal uit Afrika en nog eens 70 rollen belicht materiaal uit Ameri ka hebt liggen, waar je nog niet eens naar hebt omge keken. Samen met een bio loog uit Edinburgh hebben we toen eens precies uitge kiend wat we precies wilden hebben. Dat waren 52 on- derweroen, die we allemaal een code-naam gaven zoals „Icebox" en zo. Mijn came raman Anton van Munster, roet wie ik al sinds „Alle man" samenwerk en die precies weet hoe ik het heb ben wil, is toen met Rolf Orthel naar de Pool ge gaan. Telkens als hij een van de onderwerpen te pak ken had seinde hij het co de-woord door. Zo bleef ik, terwijl ik de opnamen uit Afrika en Amerika door draaide op de hoogte van de vorderingen aan de Pool. Van Munster kwam met prachtig materiaal te rug". Terwijl Bert Haanstra de te lefoon pakt om een enthou siaste theater-exploitant uit Hilversum, die zoiuist de drie minuten trailer van „Bij de beesten af" heeft gezien, te woord te staan, bekijken wij de indrukwek kende lijst van wetenschap pelijk medewerkers, die Haanstra adviezen gaven. Overbevolking „Ja, het is een geweldig in teressante materie. Wist je, dat een muizenkolonie, die je goed te eten en te drin ken geeft en zich dus onge looflijk snel uitbreidt, door overbevolking tenslotte agressiever wordt en zo verloedert dat zij hun jon gen verwaarlozen? Zou dat bij mensen nou ook zo zijn? We hebben van oorsprong een aantal gedragingen ge meen met dieren en mijn film probeert op een ver antwoorde manier parellel- len te trekken. Neem nou die apen, die met stokken in mierenkuilen prikken en noem het nou alsjeblieft niet termieten om ver volgens de mieren van de stok te likken. Sommige primitieve volksstammen doen dat precies zo". „En om dichter bij huis te blijven, wij mensen zijn ter- ritoriumbewust. Wij be schermen ons bezit door middel van hekken met scherpe punten. De politie kan zonder machtiging niet zo maar binnenvallen en nog overal vind je bordjes met „Wacht u voor de hond". Bij de dieren tref je dat verdedigen van het plekje eigen grond ook aan. Alleen bij de dieren doden soortgenoten elkaar niet. dat zou uitroeiing van de soort betekenen. Wij men sen zijn wat dat betreft wat verder", voegt Haanstra er wat cynisch aan toe. „En neem nou die dieren, die in grote kolonies leven. Ze zijn vaak zo onaardig te- Als je net als Bert Haanstra maanden tussen de chimpansees vertoeft, Toen stond ik er verbaasd van dat de insecten het niet al lang van ons r ren hadden. Nu sta i' -el anders tegenov. ">eb veel meer over er- werp geleerd. Of "lij de beesten af" de '- leman" zal overtre, Ik hoop het. Misschien r'rt 'o is zo tijdloos en int - onaal, dat het op de - duur wel r ts het f 1 ?ou kurr i -ijn. In ilea hr er L-e gstcllirg '«avid Werper dccc! ste- lijk bod. Erg 'ilk om meteen zo'n ul- joen terug te zien, n.uar ik heb het niet gedaan. Hij wilde er eens paar konse- Met de filmcamera temidden van een pinguinkolonie. Het leven gaat gewoon door alsof er geen vreemde indringers zijn gen elkaar, maar ze blijven in een groep omdat dat vei liger is. Bij pinguins wor den alleen maar eieren ge stolen, die zich aan de rand van hun gebied bevinden. Probeer maar niet er één in het midden te stelen. Ze pikken je kapot. In zo'n groep duurt het liefdesspel ook veel langer. Ze moeten elkaar eerst overtuigen van hun vreedzame bedoelingen. Uit hun hele houding moet blijken dat de agressie ge blokkeerd is. Maar de rest, die er omheen staat „Toen blijven ze in zo'n groep omdat ze zich er vei lig voelen. Neem nou bij voorbeeld voetbal-suppor ters". Da&r kom de Ajex- fan in Haanstra boven „Een voetbalclub voelt zich op eigen terrein voor eigen publiek altijd sterker. Je voelt je letterlijk thuis". Leiding nemen „Ook bij dieren heb je net als bij mensen dominante figuren. De behoefte om lei ding te geven is bij sommi gen natuurlijk sterker dan bij anderen. Denk maar eens aan de eenvoudige werkman, die al zijn vrije tijd steekt in het besturen van een voetbalclub. Waar om zou je ook anders een minister-president kunnen vinden. Al die sores aan je hoefd, wie wil dat nou?" Bert Haanstra raakt niet uitgepraat over het onder werp, dat hem nu al drie jaar lang dag in dag uit be zighoudt. „Mensen, die mijn .Alleman'* zo aardig vonden, zijn soms van deze film een beetje geschrok ken. Dat ik zoiets heb kun nen maken, want er worden toch een paar dieren ver scheurd. Ja, maar de strijd om het bestaan is vaak hard en ik wil niet la Dis ney al die lieve diertjes op het laatste moment laten ontsnappen. Het is vreselijk om hulpeloos te moeten toe kijken hoe een cheeta een antilopenjong vangt, maar je kunt het toch niet voor komen". „Bij „Alleman" ben ik trouwens bewust van een be paald standpunt uitgegaan. Je werkt met een verborgen camera en bent dus eigen lijk gewoon onbescheiden. Je moet dan ook later echt wel eerst toestemming vra gen of je zo'n opname voor openbare vertoning mag ge bruiken. Als ze dan nee zeggen heb je gewoon pech gehad". „Bij de beesten af" moet je dan ook niet met „Alle man" of „Zoo" vergelijken. Het is eerder terug naar 1954, naar „Strijd zonder einde", de film die ik voor de Shell maakte over de be strijding van insecten, die de landbouw bedreigen. kwenties aan toevoegen. Over de prehistorie. Die kun je nu niet meer opne men, dus dan zou het geënsceneerd moeten wor den net als Kubrick dat deed in de proloog van „2001". Maar dan blijven het toch mensen in apen- pakken. Nee, dan wachtte ik liever tot mijn film klaar was. Als ze ongezien al zo'n bod doen, dan raak in hem later als-ie klaar is ook wel in Amerika kwijt, was mijn standpunt. „Bij de beesten af" is nu met negentien co- pieën uitgegaan in Neder land. Oorspronkelijk zou hij met de Kerst ook in België draaien, maar daar moes ten we van afzien, omdat Je met een vertoning buiten de grens niet meer voor een A-filmfestival in aanmer king komt. En ik hoop toch wel op een vertoning in Can nes of Berlijn". Eigen commentaar „Voorlopig dus nog alleen met Nederlands commen taar dat ik dit keer zelf spreek. Eerst wilde Ik niet, maar ze hebben me er van weten te overtuigen dat het beter was dan een of ande re bekende commentator stem, die men dan altijd aan het een of andere voste radio- of televisieprogram ma verbindt. Nee, het is niet de eerste keer, dat ik bij mijn eigen films spreek. Ik heb op aanraden van Jacques Tati ook de Engel se en Duitse versie van „Alleman" ingesproken. Hij vond dat commentaar op de Nederlandse samenleving beter door iemand met een Nederlands accent kon wor den gebracht.Voor „Bij de beesten af" zal Peter Usti nov de Engelse tekst zeg gen. Hij zou van de week even langs komen, maar zit met een toneelstuk in Lon den. Dus zal ik een dezer dagen wel met de film on der de arm naar hem toe gaan". „Over de geluidsband ge sproken, let vooral op de grandioze muziek van Otto Ketting. Hij is er werkelijk maanden mee bezig geweest. Liefst 35 maal is hij in de studio geweest om een stuk je keer op keer door te ne men. Het moest allemaal op de seconde kloppen, maar het resultaat is gewel dig. Ja, dat monteren van zo'n 40.000 meter tot 28.000 meter, zodat Je 103 minuten film krijgt. Het is wel snij den In eigen vlees. Maar ik ben over het stadium heen. dat ik er iets in laat omdat de opname ervan mij zo veel moeite heeft gekost. Die 28.000 meter zijn dan ook precies zoals Ik ze drie jaar geleden in mijn hoofd had. Als Simon van Collem dan drie minuten aan me vraagt voor zijn „Avros- coop" zeg ik nee, want je kunt er niet ongestraft zo maar een paar minuten uit lichten. Wel kon hij de trai ler krijgen. Drie minuten voor-aankondiging, die ik hoe moeilijk dat ook met dit soort films is, speelfilms lenen zich daar veel beter toe ook zelf gesneden heb met commentaar van Ton van Duinhoven". Vakantie Wat Bert Haanstra's toe komstplannen zijn? „Eerst vakantie houden. Ik heb het drie jaar zonder moeten doen. En dan misschien een komedie. Ik ben nu zo se rieus bezig geweest, dut zoiets ru wel weer mag. De grote moeilijkheid hier in Nederlnnd is, dat er geen ervaren scenarioschrijvers zijn. En dat is de basis Haanslra is niet vnn plan om dagenlang alle theuters af te lopen om te zien en te horen of en hoe zijn film aan slaat. „Ik ben er zo lang mee bezig geweest, de reacties hoor ik later wel. Toch wel een gek idee, dat je met zo'n film dagelijks tienduizenden mensen ruim anderhalf uur bezig houdt. Dat besef je pos als je in een volgepakt stadion naar Ajax zit te kijken. Dan denk je: Zcveel mensen zit ten er nu op dit ogenblik ook bij mijn film Gek idee". Bert I laanstra n weer terug bij zijn geliefde Ajax OTTO MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 25