M JAN KROL BIJNA EVENBEELD VAN BARTJE Beschuit met muisjes Tom Jones-show KERSTMIS 1972 EEN DRAMA ALS BLIJSPEL GEZELLIG SMULLEN VAN mm?* 'V?L3BI LEIDSE COURANT Scène uit Beschuit met muisjes: Egbert Met de toneelschrijver Heijermans kun je nogal wat kanten uit. Je kunt de karak ters er uittillen en deze zo scherp aanzet ten, dat er een ferm stuk volkstoneel ont staat, waarbij de tranen rijkelijk vloeien. Men kan ook de nadruk leggen op de In houd en het moraliserende gegeven zo zeer aandikken, dat de boodschap als een bom tussen het publiek komt te liggen. KRO-tv-regisseur Paul Pouwels kon dus putten uit een hele bagage toneelopvattin gen, toen hij zich zette aan de mise-en- scène van Heijermans Beschuit met muis jes, dat op Eerste Kerstdag avondvullend op het scherm komt. Hij heeft zich daar door niet laten afleiden. Je moet Heijer mans nemen zoals hij is, vindt hij, en don komt hetgeen hij te zeggen heeft vanzelf op de toeschouwer af. Pouwels zette eer der Eva Bonheur op de tv, au fond een burgerlijk drama, waaraan de regisseur niet veel meer hoeft toe te voegen, omdat Heijermans' taal en vormen zo veelzijdig zijn, dat iedereen er eigen aanknopings punten in vindt. Paul Pouwels: „Heijermans spreekt een ruim publiek aan, omdat hij Nederlands is tot in de kleinste beschrijvingen en aanwijzingen. Ik heb sterk de neiging hem hierin te volgen, alle requisieten te gebruiken zoals hij die aangeeft met ove rigens hier en daar een kleine vrijheid. Als je de stukken van Heijermans in zijn tijd en tijdgeest plaatst, gaan de bedoelin gen van deze auteur het sterkst spreken". Zo zullen we Beschuit met muisjes te zien krijgen, zo authentiek mogelijk, met als boodschap: zie hoe de mens tot het laag ste in staat is als hij door de macht van het geld wordt gegrepen. Beschuit met muisjes komt op de kijker af als een menselijk drama met als mid delpunt Pollie (Betsy Verhoogt), die door haar schoonfamilie dermate gekweld wordt, dat de vrucht in haar schoot Enny Meunier (links) als het echtpaar Hetty Verhoogt in de rol van Pollie te genover Enny Meunier en Egbert van Paridon als het venijnige echtpaar Bien Aimé. sterft. Zij is de vrouw van Gerrit Bien Aimé en a.s. moeder van diens kind. Ger rit heeft destijds met meeneming van het geld het ouderlijk huis verlaten. Pas vele jaren later keert hij weer om het graf van zijn moeder te bezoeken. Kort daarop sterft hij. Zijn familie ziet dan de kans schoon om zich meester te maken van de rijkdommen die Gerrit in den vreemde verworven heeft. De vrouw van Gerrit kan daarop geen recht laten gelden, om dat zij op huwelijkse voorwaarden is ge huwd. Haar ongeboren kind moet in aan merking komen voor de erfenis. Pollie wordt dan echter doelwit van alle verne deringen, waartoe de ene mens jegens de ander in staat is. Egbert Paridon en Enny Meunier zetten het echtpaar Bien Aimé neer, dat de hele familie tegen Pol lie opzet. Paul Pouwels: „Deze ten hemel schreien de tragiek verlangt geen nadruk. Het zou teveel van het goede worden. De acteurs hoeven het alleen maar goed te spelen. Ik zeg met opzet spelen. Zij moeten niet in de huid van hun personages kruipen. Ik wil niet de kans lopen er een melodrama van te maken. Beschuit met muisjes be vat elementen van het blijspel, een black comedy, zoals de Amerikanen zeggen, een zwart blijspel. Er zit iets kluchtigs in de hele situatie zoals Heijermans die tekent. Ook dat moet er uitkomen. Dit spel is een tikje wrang, een tikje vermakelijk, kort om theater, dat ik in de sfeer van die tijd wil brengen door het geheel in donke re tonen te houden, zoals men naar ver geelde prentbriefkaarten kijkt". Een kerstspel? Nee, maar wel een merk waardige samenloop, dat Heijermans zijn premières met Kerstmis placht te bren gen. Voor de bewonderaars van Heijer mans had Kerstmis destijds ook die bete nis. TON OLIEMULLER. Millicent Martin in het nummer Conversation samen met The dancers Naast gevulde kalkoenen, fazanten, plum puddingen en kerstkransen valt er deze kerstdagen voor de showliefhebbers ook nog te genieten van een door de VARA opgediende tv-traktatie. Het is niet iets om in te bijten behalve dan misschien op de nagels. Tweede kerstdag zendt de VARA een Tom Jones-kerstshow uit. Een uur lang. Tom, het idool van enkele jaren her en nog steeds het ideaal van velen, zal ook nu weer vele harten sneller doen kloppen. Tom, in kleur bijgestaan door het twee honderd man tellende Treorchy Male Voi ce Choir uit Wales, roept sentimenten op uit onze jeugdjaren, toen we met z'n allen gezellig rond het stalleke geschaard liede ren zongen. Tom zingt niet alleen, hij leest ook voor. Met op de achtergrond het gemum van 't Treorchy Male Voice Choir declameert hij op zijn eigen mannelijk maar toch tedere wijze enige dichtwerken van niemand minder dan Dylan Thomas. Na deze uiterst gevoelige episode barst de rebel in Tom los. Hij staat daar mid den in het beeld en schalt met zijn volu mineuze stem I'm not responsible. Hij be weegt bij het nummer heen en weer en wordt bij deze al wat oude act omringd door fraaie danseurs. Als het om contras ten gaat moet je bij Tom zijn. Na dit stukje vuurwerk laat hij zien hoe het an ders ook kan. Hij brengt op zeer muzika le wijze en zonder poeha Scarlet ribbons. Regisseur Philip Casson weet wat het pu bliek wil. Ook een klein stukje film van een zaaloptreden wordt ons niet onthou den. We zien hoe Tom met een nummer als Gonna build a mountain zijn bewonde raars biologeert en we horen de kreten die uit vele prachtige roodgeverfde mond jes komen wanneer Tommy het rock en roll-nummer Tutti Frutti op de bühne zet. We zien hem verder in de song „Brother can you spare a dime". Het ligt voor de hand, Tom staat niet al leen in deze show die de titel This is Tom TOM JONES Jones meekreeg. Er komen, hoe kan het anders, ook mooie dames in het beeld. Judy Collins en Millicent Martin krijgen in deze show de unieke gelegenheid Tom onder de mistletoe te lokken. Of het ze gelukt blijft onduidelijk. Waar ze wel in slagen, althans Millicent Martin, is om samen met The big star een duetje te zin gen. We zullen Millicent in volkomen har monie met Tom aan haar zij „And when die" zien zingen. Millicent laat tussen neus en lippen door ook nog even zien dat ze meer kan dan duetjes zingen. Samen met The dancers geeft ze een kundig stukje moderne danskunst weg in het nummer conversations. Judy Collins waagde zich niet aan de samenzang en misschien terecht. Solo presteert ze in ie der geval heel wat. In de show zingt ze My father en Chelsea morning. Door het vrouwelijk en mannelijk schoon zouden we bijna uit het oog verliezen dat This is Tom Jones 'n kerstshow is. Om de kijker daaraan te herinneren zorgt de voordrachtkunstenaar David Frye voor de terugkeer naar de stemmige kerstsfeer met een monoloog over de kerstnacht. Dan tot slot het enorme koor samen met Tom Jones in het onsterfelijke kerstlied Stille nacht heilige nacht. ROELFIEN SANT BORGER-DROUWEN - Hat la zomer |n Drenthe. De zon sprankelt over de heide en je kan de branderige geur van verdord gras opsnuiven. De felle stralen maken dit natuurlijke schilderij bijna doorzichtig. Het is broeierig en stil. In de weidse verte kweelt een vogel moedeloos. Een hond blaft omdat een eenzame toerist loom 't eeuwen oude karrespoor volgt naar do door klim op omwoekerde, in verval geraakte land arbeiderswoning, waar Bartje van Anne de Vries zijn jeugd sleet. Drenthe lag wat vergeten in idyllische rust en de bewoners vonden het goed zo. Tot re gisseur Willy van Hemert het karrospoor vond. Nadien baadde Drenthe in het zweet. Op het eerst zo stille, vlakke land werd westers gewerkt, Verhitte Drentso bollebo zen maken de pijnlijke droom van dit ach tergebleven gebied waar. Ze trachten een kwalijke historie van ellende en armoede tot leven te brengen, zoals die in de 20-er jaren in deze veenkolonie heerste. Bartje wordt in scène gebracht. Bartje zomaar een jochie, nu opeens meer dan een be roemde roman van Anne de Vries, meer zelfs dan een geëerd beeldje op het stads plein te Assen. Bartje krijgt opnieuw leven ingeblazen door Willy van Hemert, die voor de NCRV het boek In een tv-serle in beeld bracht, eerste aflevering Tweede Kerstdag. We keren terug naar de jaren twintig In Oost-Drenthe. Voor een landarbeidersgezin heerste er armoede, vnn 's morgens vier tot zonsondergang keihard werken voor twee gulden in de week. Wonen mot 12 kin deren in huisjes, die tegenwoordig dienen als vakantieverblijf voor goed boerende westerlingen. Bruine bonen eten of een snee brood met spekvet. Vechten voor je bestaan, een bestaan dat enkel de slimmen overleefden. Bartje, het geesteskind van Anne de Vries en in de tv-serie van Willy van Hemert, was zo'n jochie dat door zijn voor ons idee egoïstische kijk op zijn be perkte bestaantje, het kon maken. Een kop pig kereltje met een helder maar fantasie rijk verstand. Een godsdienstig ventje, dat God dankte als hij niet met de ..klabatse" kreeg na kattekwaad. Een manneke dat van werken wist en 's avonds in zijn kribbe op de zolder bij boer Wapse met potlood op een schamel velletje liefdesbrieven schreef aan zijn droomvriendm Hilde. Kortom een doordouwertje dat zijn geluk vond op de povere eindeloze Drentse hei. Bartje is voor Willy van Hemert, die we kennen van De Glazen stad en De Kleine Waarheid, een voortzetting van zijn op het vaderlandse sentiment gerichte series. We weten nu wel dat hij de traantjes kan laten vloeien. Een bijzonderheid bij Bartje is dat de perfectionist Willy van Hemert deze se rie maakte met enkel Drenten. Dat houdt in amateurs, mensen die alles van het leven in dit stroeve land kennen. Even zat het er nog in, dat de serie hele maal niet door zou gaan omdat een goed gelijkende Bartje in heel het Drentse land onvindbaar scheen. Men koos uiteindelijk Jan Krol uit Drouwen als jonge Bartje en de met heel veel verbeeldingskracht op hem lijkende Jaap Schadenberg uit Borger als Bartje op 15-jarige leeftijd. Jan Krol, inmiddels 10 jaar, heeft veel overeenkomsten met de Bartje die Anne de Vries creëerde. In de piepkleine huiskamer, de boerderij is in verbouwing, vertelt me vrouw Krol, terwijl we gezellig met z'n al len in schemerdonker om de grote tafel thee zitten te drinken: „Onze Jantje zocht als kleine hummel altijd al kleine torretjes en andere insecten. Hij zat net als Bartje langs de kant van de sloot tot hij een kik kervisje of stekelbaarsje kon vangen. Anne de Vries in zijn boek: „Bartje zocht altijd iets moois, dat was zijn enige bezig heid, de hele dag. Op de hei is altijd wel wat te vinden. Er zijn mooie vogeltjes. vlinders en steentjes en bloemen en veel meer verrassingen die elk ogenblik kunnen opduiken. En zo is het eigenlijk ook met Jan Krol, wiens vader het harde Drentse boerenbe drijf uitoefent. Jan is ook pienter en reli gieus denkend zoals dat beschreven wordt. Jan: „Ik ga iedere zondag naar de school waar men heilige verhalen vertelt. De do minee leert ons dan van de verloren zoon en van Lazarus. Moeder Krol valt in: „Jan denkt over al die dingen veel na. Soms stelt hij vragen die eigenlijk niet bij zijn leeftijd passen." Ook de koppigheid zoals we die in het boek bij Bartje vinden zien we ferug in het ka rakter van Jan. Hij zegt: „Wij, mijn broer Luc die de rol van Gert speelt, en ik zijn door onze vader en moeder ook wel eens het huis uitgestuurd". Jan verlelt dit gnif felend naar aanleiding van de bruine bonen scène in de serie. Bartje van het boek walgt van bruine bo nen en hij heeft via een list zijn moeder laten beloven dat hij een „prakkie" zal krijgen, wat echter niet door gaat. Anne de Vries in zijn boek: „Het is namid dag, allen zitten te wachten met hun lege bord. Bartje zit met een rood hoofd te wip pen en te draaien op zijn stoel. Plof. daar staat de pan met bruine bonen. Moe der verdwijnt achter de wasem en schept de borden vol. Er is maar één middel om te ontkomen. „Ikke niet", schreeuwt Bart je. „Ikke moet mijn prakkie hebben". Na dit gebeuren breekt de hel los. Bartje wei gert te bidden voor bruine bonen en het eind van het liedje is dat hij de deur wordt uitgezet. „Zo is ons Jan nu net zo", doet moeder Krol uit de doeken. „Als je hem iets be looft moet je het ook waarmaken". Intus sen heeft Jan zich in de snikhete zomer barstensvol dampende bruine bonen moeten stoppen, omdat Willy een dramatische scè ne wilde. Misschien dat we op Tweede Kerstdag een glimpje zullen gewaar worden van het Drentse geluk van een jochie in een vrese lijke tijd. Misschien krijgen we tranen in onze ogen als Bartje van huis weggestuurd zijn jampotje breekt. Misschien ook huilen we als hij de boer op gaat of verwijlt bij het graf van zijn moeder. Jan Krol speelt zijn rol in ieder geval waarheidsgetrouw genoeg om in het drama te geloven. Drenthe blijft koud en onherbergzaam, een ander werelddeel vergeleken bij het overbevolkte Jan Krol met zijn gespeelde vader westen. Holland, het land waar Bartje van droomde maar niet heen ging, omdat zijn zuster er berooid vandaan kwam. Bartje bleef en trouwde met zijn Harmke. Misschien dat Jan Krol ook zijn grenzeloze heide verkiest boven het leven in de grote stad. ROELFIEN SANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 18