VARENDE „BOMMEN" ZONDER LOODS IN NOORDZEE KANAAL Coördinatoren coördineerden niet in Roermond Celibaat ook in Frankrijk bron onrust Risico's veel groter dan men denkt KORTE METTEN DRUKKNOPLITURGIE LEIDSE COURANT Loods Van de Kemp luidt de noodklok DINSDAG 12 DECEMBER 1972 HEEMSKERK/IJMUIDEN —„Een keer per week loopt er een schip de haven van IJmuiden binnen met een zeer gevaarlijke lading, zonder dat er een loods aan boord is. Het is verboden, maar toch ge beurt het telkens weer". De rillingen lopen zeeloods R. van de Kemp uit Heemskerk over de rug als hij eraan denkt wat de mensen in het dichtbevolkte Noordzeekanaalgebied kan overkomen op het moment waarop schepen met honderden tonnen chemicaliën een aanvaring krij gen, op hun route tussen IJmuiden en Amsterdam Dat gevaar is beslist niet denkbeeldig nu er steeds meer boten onder goedkoper Liberiaanse en Griekse vlag de haven aandoen. Van de Kemp: „Ze maken al ongeveer een derde uit van de ongeveer acht negenduizend schepen die de haven per jaar binnen? komen. Als je dan weet dat het peil van het vak manschap op deze boten meestal bedroevend laag is, begrijp je wat er in noodgevallen kan gebeuren, bijvoorbeeld als er een aanvaring plaatsvindt. De Grieken raken onmiddellijk in paniek. Op zo'n mo ment moet er gewoon een loods aan boord zijn, want dan komt het helemaal op hem aan. Maar soms loopt het aantal schepen dat niet door ons geassisteerd wordt wel op tot een kwart. Gemiddeld is het 16 procent". ,,Ik heb het meegemaakt", vertelt hij, dat het wel vijf minuten duurde voordat het de bemanning lukte een anker te laten vallen. Dat is in noodgevallen fa taal". Als hij de situaties, die soms ontstaan, schetst als „narrow escapes" en „hairrising situations" komt dat niet alleen omdat hij gewend is veel met buitenlanders om te gaan, maar ook omdat hij op gezette tijden niet anders kan zeggen dan dat de be volking weer aan een chemisch gevaar is ontsnapt. Om een einde aan deze hachelijke toestand te maken i pleit hij als voorzitter van de afdeling IJmuiden van de vereniging De Nederlandse Loods voor een controle op de lading van schepen. Die is er nu I nauwelijks zegt hij, ondanks de bewering van de voormalige staatssecretaris Van Es van Defensie dat een Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen en de Rijkspolitie te Water toezien op de naleving van de meldingsplicht voor gevaarlijke stoffen. Van de Kemp: „Die controle is er alleen bij het laden en lossen, maar niet op de lange weg tussen IJmui den en Amsterdam. Dan is gevaar het grootst voor de bevolking. Ik heb nog nooit iemand van dat Korps Controleurs gezien en heb toch in de tien jaar dat ik loods ben al zo'n 1600 schepen naar Amster dam gevaren. Wij zijn volledig afhankelijk van wat een kapitein over de lading vertelt. Meestal weten ze niet meer dan dat het „weer erg gevaarlijk" is. j Er zijn ook lieden die het je gewoon niet willen zeg- I gen. Wij hebben natuurlijk geen leugendetectors of i zoiets om te kijken wat er van de bewering waar is. Wel overkomt het mij wel eens dat ik pas in Am sterdam hoor dat er een gevaarlijke lading aan boord is. Dan komt er namelijk iemand kijken van de havendienst". Af en toe, als Van de Kemp nattigheid voelt, telefo neert hij wel eens via de havenmeester om meer gegevens over een lading met een moeilijke naam te krijgen, maar daar wordt hij nooit veel wijzer van. „Dan wordt er geloof ik met de brandweer ge beld en ik heb gehoord dat de brandweer zegt alle informatie van ons te krijgen. Dus dan weet je het wel. De brandweer geeft zelf ook toe dat het een ho peloze toestand is. Daar klagen ze er bijvoorbeeld ook over dat er soms verouderde gegevens bekend zijn over de produktie van bedrijven. Fabrieken die eenmaal een hinderwetvergunning bemachtigd heb ben geven het niet aan de brandweer door als er een ander produkt gemaakt wordt. Dan breekt er bij zo'n bedrijf brand uit en komt de brandweer met een bestrijdingsmiddel dat helemaal niet geschikt is. Je kunt ook moeilijk beweren dat de havenmeester kan dienen als informatiecentrum, want hij vraagt ook aan mij wat voor lading het schip heeft". Voor hem en de 96 andere loodsen die IJmuiden en Amsterdam bij elkaar tellen, is dit aanleiding om de kat de bel aan te binden. Ze willen van nu af meer inzicht krijgen in de vrachtjes, die ze dag-in-dag-uit PAGINA 11 door het Noordzeekanaal loodsen. „Dan", zegt Van de Kemp, „kunnen we er bijvoorbeeld onze stijl vafl varen aan aanpassen. Stel dat twee schepen botsen die trotyl aan boord hebben. Je eerste reactie is dan, laat maar vollopen, als het spul maar onder wa ter zit, maar met een carbid-lading moet je dat nu juist niet doen. Als dat met water in aanraking komt ontstaat er acetyleengas. Daarom willen we een lijst met gevaarlijke stoffen en de wijze van be- strijding er bij. Er kan immers van alles gebeuren. Een schip kan stranden of een aanvaring krijgen, ook als er een loods aan boord is. Als je soms ziet wat kustvaarders uithalen, slaat de schrik om je- hart, zo dicht varen ze voor je steven langs. Er kaïi brand ontstaan of een explosie komen in de machi* nekamer". Dat het vooral voor buitenlandse schepen een gevaar lijke zaak is om zonder loods te varen, is voor Van de Kemp buiten twijfel: „Ze weten immers niet waar ze terecht moeten als er iets gebeurt. Dan heb je ook nog taalmoeilijkheden. De loods weet dat wel. Bovendien is hij specialist op het gebied van ma noeuvreren. Er gaat niet voor niets wel tien jaar over heen, voordat je een allround loods bent. Het is een zware opleiding. Bovendien weten wij als lood sen van elkaar wat we doen. We houden ook contact met elkaar. Dat is vaak niet mogelijk met scheperr zonder loods, want die hebben het te druk met zich zelf". Wat de loodsen willen is een wetswijziging, waardoor de loodsplicht wordt omgezet in een loodsdwang. Van de Kemp: „In het buitenland is het zo, dat de kapitein twee keer zoveel loodsgeld moet betalen als hij geen loods neemt. Dat moet hier ook komen. Of bijvoorbeeld een boete van duizend gulden. Dan laat zo'n kapitein het verder wel uit zijn hoofd. Nu maakt het voor het geld niet uit of een schip wel of geen loods aan boord neemt". Veel argumenten om de loodsen te negeren kan Van de Kemp niet bedenken. Of het zou tijdverlies moe ten zijn voor de schepen met 'n gevaarlijke lading. Die moeten namelijk apart geschut worden en moe ten daarom wel eens wachten. Dan is de verleiding voor een gezagvoerder blijkbaar groot om de lading .gevaarlijk spul gewoon niet te melden. Van de Kemp vindt dat de loodsen daarom hun informatie niet van de kapiteins, maar van onafhankelijke contro leurs moeten kunnen krijgen. Hij herinnert aan de ramp bij de Amsterdamse Mar- bon vorig jaar waarbij negen mensen om het leven kwamen bij het gebrek aan voldoende controle: „Straks gebeurt er weer wat en dan zullen we weer moeten zeggen: Als het kalf verdronken is, is de koe bedroefd. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat we geen benzine meer naar Amsterdam moeten brengen. We hebben het gewoon nodig. Maar laten we dan niet ontkennen dat we met zeer gevaarlijke stoffen werken. Kijk het is mooi dot er in de bioscopen allemaal veiligheidsvoorschriften zijn, maar deze zaak is veel urgenter. De meest walgelijke dingen kunnen er gebeuren. En dat ter wijl de havendienst zeker in Amsterdam wéét dat er schepen zonder loods binnenkomen. Van de Kemp waarschuwt: „De havenmeester is de beheerder van het vaarwater. Als er wat gebeurt, dan weten we hem te vinden. Wij laten ons als lood sen in ieder geval geen oor aannaaien". CEES VELTMAN. Over het algemeen heerst er in het bisdom Roermon teleur stelling over de jongste beslis singen van mgr. dr. J. Gijsen, met name over het ontslag van personeelschef dr. W. van Kempen en zijn medewerker P. Korsten. Deze laatsten zullen worden opgevolgd door de, als zeer behoudend bekend staan de kapelaan P. Frantzen. Men is vooral daarom zo te leurgesteld, omdat ruim een maand geleden goede hoop be stond dat de coördinatiepoging van pater dr. H. van der Meer S. J. en pastoor A. Meertens resultaat zou opleveren. Steeds sterker groeide de verwachting dat met name dr. Van der Meer S. J. een brugfunctie zou kunnen vervullen tussen de bisschop en zijn pastorale ka der. Maar de laatste weken bleek dat het coördineren van pater Van der Meer steeds weer bestond in het aandrin gen op een volledige gehoor zaamheid aan de bisschop, zo wel in dogmatische en theolo gische zaken, als in de prakti sche details van het pastoraal beleid. Over de benoeming van de twee vicarissen en de perso neelschef is het kapittel niet geraadpleegd. Wel heeft mgr. Gijsen aan de leden van het kathedraal kapittel onlangs een vertrouwelijke brief gezon den, waarin hij hen vroeg zich te scharen achter zijn „proeve van visie" het pastorale plan dat mgr. Gijsen vlak na zijn benoeming heeft gepubli ceerd en die in een brief van 19 juli j.l. door de H. Stoel werd bevestigd. Wanneer het kapittel, dat reeds over deze brief heeft ge sproken, opnieuw bijeenkomt, is nog niet bekend. Wel wordt verwacht dat dit spoedig zal gebeuren. Van de zijde van en kele kapittelleden werd verze kerd. dat zij zich verplicht voelen het bisdom met hun ad viezen te blijven dienen, zo lang dit mogelijk is. Geen van hen denkt eraan op dit moment ontslag te nemen. De grote zorg van vele kapit telleden is momenteel dat er na de jongste beslissingen ve len hun pastorale funkties zul len opgeven. Zoals bekend heeft pater H. Pot O.F.M.. hoofd van de dienst liturgie van het bisdom reeds vorige week ontslag ge nomen en aanvaardden ook drie stafleden van de diocesa ne katechetische dienst reeds een functie elders. Aangemoedigd door de coördi natoren heeft het kapittel ge- probeert te bemiddelen tussen dr. W. van Kempen en de bis schop, maar na een aanvanke lijke toenadering, kwam mgr. Gijsen plotseling op zijn toe zeggingen terug, omdat hij de visie van dr. Van Kempen niet kon delen en van mening is De benoeming van dr. H. van der Meer S. J. tot vicaris episcopalis is gebeurt zonder de uitgesproken instemming en toestemming van de provin ciaal van de Nederlandse Je- zuieten, J. van Deenen. Wel heeft de generaal van de je zuïetenorde in Rome, pater P. Arrupe, buiten de Neder landse provinciaal om, in de benoeming van dr. Van der Meer toegestemd, nadat hierop door zowel mgr. Gijsen als het Vaticaan was aangedrongen. Vorige week keerde dr. van der Meer uit Rome terug, waar hij op de hoogte werd ge steld van zijn aanstaande be noeming. De provinciaal van de Nederlandse Jezuieten zou dezer dagen een brief schrij ven aan de leden van de orde over de aanstelling van pater van der Meer De congregratie van de pa ters van de H. Geest gaat in Oost-Afrika een nieuwe provin cie stichten. Begin januari van het volgend jaar zullen de eer ste negen novicen, die reeds enkele jaren theologie in Tan zania hebben gestudeerd, intre den. De leiding van het novi ciaat komt in handen van de Ierse pater Patrick Ryan. Er bestaat reeds een zelfstandige provincie van de congregatie in Nigeria. „In de ban van het beeld", zo heet het proefschrift waarop dr. J. A. Hes dezer dagen aan de Rijksuniversiteit Utrecht pro moveerde tot doctor in de so ciale wetenschappen. In zijn proefschrift toont dr. Hes aan wat de achtergronden zijn van de huiver die er van kerkelijke zijde is geweest en soms nog is voor het filmbeeld. Volgens dr. Hes is het overigens meer de exponent van de andere we reld, waarvan de film een af spiegeling is, dan de film zelf, die gemeden wordt. De Italiaanse bisschoppen conferentie gaat een nationaal secretariaat voor de bevorde ring van de dialoog met de niet-gelovigen oprichten. De bisschoppelijke commissie voor oecumene en dialoog, die daar toe het voorstel heeft gedaan heeft tevens drie vaste missies benoemd die zich loog met de bestaande Vati caanse secretariaten bezig zul len gaan houden met de heid der christenen, de dialoog met de niet-christenen en de niet-gelovigen. Vertegenwoordigers van de Australische Raad van Kerken waarin dertien christelijke ker ken vertegenwoordigd zijn, hebben er bij de regering op aangedrongen om minstens drieduizend van de vijfenzeven tigduizend uit Oeganda uitgewe zen Aziaten in het land op te nemen. De regering wil echter niet meer dan vijfhonderd Aziaten opnemen. Kerkelijke kringen noemen het regerings standpunt egoïstisch en niet vrij van discriminatie. De Spaanse bisschoppencon ferentie Is ermee akkoord ge gaan dat de nationale commis sie voor rechtvaardigheid en vrede een leek tot voorzitter kan kiezen en daarmee onaf hankelijk wordt van de kerke lijke hiërarchie. De commissie eist in haar statuten het recht op- van vrije meningsuiting in concrete politieke en maat schappelijke vraagstukken. De priester van de toekomst zich te verheffen. Dat gebeurt heeft geen misdienaars meer door een luik in de grond nodig Na een druk op de waarop de priester staat en knop zal het missaal van de dat omhoog kan gaan. rechter- naar de linkerzijde het altaar of omgekeerd worden geschoven. Een andere impuls bewerkt dat uit kanne- tjet wijn »«lcr in de mi,- ooltur Raymoni Pelle kelk worde* gegoten. Een Het geheel is ontworpen ten behoeve van een film. die mo menteel in Rome wordt opge- Vandaar dat het de gegoten. knop voor het horen van gewij- de muziek op de band automatisch openen en van de deuren van het taber nakel levert ook geen proble men op. Al deze mogelijkheden worden, naar het Italiaans blad „Car rière della Sera" schrijft gebo den door een automatisch" ech- altaar dat de Amerikaanse genieur Luciano Byrd bij ker kelijke instanties in Rome aan prijst. Hij zegt dat het altaar vooral geschikt is voor kleine kapellen of noodkerkjes in bui tenwijken. Als ..clou" van de „elektroni sche li'urgie" brengt hij de mogelijkheid voor de priester. Het verplichte priesterce libaat is de afgelopen week in Frankrijk weer midden in de belangstel ling komen te staan, onder meer doordat de officiaal van het bisdom Poitiers, abbé Giraudeau het stuk openbaar gemaakt heeft dat hij in 1971 aan de bis schoppensynode in Rome had voorgelegd en waarin hij pleitte voor de toela ting van gehuwde pries ters. De publlkatie heeft de veront waardiging gewekt van de bis schop von Poitiers, mgr. H. Vion, die het betreurt dat zijn officiaal bij de publikatie to taal geen rekening heeft ge houden met het feit dat de bis schoppensynode zich voor handhaving van het verplichte priestercelibaat heeft uitge sproken. (n zijn rapport aan de synode had Giraudeau vermeld dat geen van de vijfendertig pries ters, van wie hij de terugkeer tot dè lekenstand te behande len kreeg, uit het ambt zou zijn getreden, indien er een mogelijkheid was geweest priesterschap en huwelijk te combineren. Begin december hebben zes priesters en een zuster in de arbeidersparochie St. Francois Xavier in Toulouse ontslag ge nomen vanwege de maatrege len van aartsbisschop mgr. J. Guyot tegen een van hen, de 28-jarige priester Bernard Fo- restier, die samenleeft met een 24-jarige sociaal werkster. De priester wil niet met haar trouwen, omdat dat zou bete kenen dat hij zijn priester- ichap op moet geven. Dat wenst hij in geen geval. De afgetreden pastores kunnen niet aanvaarden dat een van hen stilzwijgend wordt uitge rangeerd door de kerkelijke ixerheid. I?ï aartsbisschop heeft nu een vertrouwensman, de priester Louis C.eze, aange steld om de parochie tot juli 1973 te leiden en om met alle betrokkenen een pastoraal plan op te stellen. De afgetreden pastores hebben laten weten dat ze priester van Jezus Christus willen blijven in een meer evangelische kerk en dat zij trouw blijven aan hun ge loof. Poolse theologen niet naar Nederland De conferentie van Nederland se en Poolse academische theologen over „continuïteit en discontinuïteit in de heden daagse theologie", die van 18 tot 22 december in Utrecht zou plaats vinden, gaat niet door, dit omdat de Poolse overheid aan de meerderheid van de vijftien deelnemers uit Polen, zonder opgave van redenen, een uitreisvisum heeft gewei gerd. In de universaire wereld in Nederland is met teleurstelling kennis genomen van het be richt dat de conferentie geen doorgang zal kunnen vinden. De Poolse deelnemers zouden op 15 december in Nederland zijn aangekomen. De organisa tie van deze conferentie lug in handen van het „interuniversi tair instituut voor missiologie en oecumenika".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11