Surinaamse film GEBRI DORO: niet verder dan goede bedoelingen Lichten donker voor kerk in M.-Amerika Bijstand voor Suriname PakhSok voor een zacht prijsje. CHRISTENEN IN CHINA LEVEN „ONDERGRONDS' KORTE METTEN Zaak Pfü in Zwitserland weer actueel Kerk en wereld DONDERDAG 7 DECEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11 ROTTERDAM (ANP) Het ac- een einde te maken aan de so- tiecomité „Bijstand in Suriname ciale nood in de overzeese rijks- nu" heeft koningin Juliana ge- delen. vraagd steun te verlenen bij Om aan de inzamelingsactie geldinzamelingsactie Suriname en de Nederlandse Antillen. In een open brief aan „Soestdijk" wijst het actiecomi té op de dringende noodzaak waarvoor overigens nog geen datum vaststaat bekendheid te geven wil het actiecomité de beschikking krijgen over tv- zendtijd. Het vraagt de Koningin ook hierbij te bemiddelen. Ook wordt voorgesteld de Koninkrijks dag (15 december) dit jaar uit te roepen tot .,dag van nood voor het koninkrijk'' om op die wijze de aandacht van het Nederland se volk op de problemen in Suriname en de Antillen te rich ten. Als je al voor 3,95 een juweel van een sok kunt kopen, waarom zou je dan met jubeltonen blijven lopen? Pak 'n Sok is een nieuwe kwaliteitssok. In 23 kleuren. Stijlvol, sterk en verpakt in een keurig doosje. En op de gekste plaatsen verkrijgbaar. Classy f 3,95. Trendy f 4,50. Wie onbevooroordeeld dat voor al de KRO-gids Studio van 3 1/m 9 december 19^2 leest, kan .moeilijk anders dan tot de kon- klusie komen, dat Frank Zi- chem als maker van de doku- mentaire-achtige speelfilm Ge- „bri Doro onherroepelijk zal moeten ontsporen. Zijn instel ling staat daar borg voor. De tekst van zijn vraaggesprek met Studio geeft er een reeks van bewijzen voor. Hij staat er ten voeten uit als een vooringeno men, eenzijdig waarnemer, die werkt vanuit efen bepaalde ten dens en daar niet van loskomt. Eeh staal: „Het schijnt dat minis ter Frank Essed (notabene nog een peetoom van me, ik ben -naar hem .Frank' genoemd) «■nogal wat succes bij de Neder landse publiciteitsmedia heeft gehad met zijn plan voor de ontwikkeling van West-Surina- me. Hij is een intelligente,man, maar het feit dat hij deel uit- maakt van de regeringskliek, bewijst dat hij niet deugt. Hij zou in de oppositie moeten." Frank Zichem ziet Paramaribo als één krottenwijk die wegge vaagd zou zijn als daar een storm doorheen joeg als hier een paar weken geleden. „Be halve natuurlijk de huizen van Essed en konsorten, die zijn ste vig genoeg." Dat zegt Frank Zi chem. Had hij zijn film aangekondigd als een karikatuur of een fanta sietje, dan had ik er met een schouderophaaltje langs kunnen lopèn. Maar nu hij zijn werk zelf kwalificeert als dokumen- taire-achtig, mag ik toch wel vleugjes van objektiviteit ver wachten, pogingen om tegenstel lingen tegenover elkaar te doen opwegen. Nu komt hij niet verder dan de krottenwijk waarvoor hij uit alle hoeken en gaten de afzichtelijk ste, wankelste, meest verveloze bouwseltjes bij elkaar veegt voor zijn camera, ze aaneen rijgt als stonden ze er zo in de werkelijkheid bijeen te verkom meren. En als hij eens een paar behoorlijke of ten naaste bij be hoorlijke behuizingen presen teert dan dienen die alleen om de schrijnende ellende van de krotten beter reliëf te geven. Slap Htt verhaal van Gebri Doro is nogal slap en de verteltrant nog slapper. „Gebri is de god van de kracht, hij slaat er op, wan neer hij ergens onrechtvaardig heid bespeurt". Dat zegt ten minste Zichem. Maar de kijker bespeurt er niet veel van, om 't verbloemd te zeggen. Bij wat hij wel bespeurt, kan Gebri ze ker niet boj de zwaargewichten tellen. Gebri slaagt er nergens in zich waar te maken. Maar ook het protest dat de film bedoelt te zijn, doet dat niet. Het overtuigt niet. Het materiaal waar het op moet berusten is er te gemeen- plaatserig voor, te bombastisch om geloofwaardig te zijn. Ook weer een staal: „Mijn volk lijdt in de bauxietmijnen". Dat zegt de film. En de kijker die Suriname niet kent, dat wil zeg gen: het overgrote deel van de Hollanders, ziet die arme lijders van de bauxietmijnen in de don kere krochten ploeteren en kapot gaan als de arbeiders in de ko lenmijn begin van deze eeuw. De werkelijkeid is dat zij lijden aan de élitaire staat van best- betaalde werknemers in Surina me en het werk in de mijnen daar bovengronds werk is, waar het materiaal met dynamiet wordt losgeslagen van bauxiet- massieven. De kreet krijgt dan ook voor wie er iets van weet, iets triest en het valt moeilijk de maker ernstig te nemen. Frank Zichem beklaagt zich dat Bob J. Bertina, in de Volks krant zijn film „een verras send debuut" noemde maar hem in De West (Surinaams dag blad) volkomen kraakte. Zi chem begrijpt er niets van. Ik geloof dat ik het wel begrijp. Bertina (en dat vind ik niet aar dig van hem) heeft voor Surina me en voor Nederland geschre ven vanuit verschillende opvat tingen. zich opstellend naar het publiek waar hij voor schrijft. In Nederland, een volk dat zich in brede lagen beladen voelt met een schuldcomplex wegens 'drie eeuwen uitbuiting' en daar maar niet onderuit komt, zich zelf verwijtend wat er aan mi sère in Suriname mocht zijn. In Suriname een volk dat heel goed weet waar de schoen wringt, maar tenslotte toch ook weet of Paramaribo wel één grote krottenwijk is en of de werknemers in de bauxietwereld inderdaad te beklagen zijn en of daar nu een protest voor nodig is onder begeleiding van kle wang wettende krijgsgezangen uit de mond en de pen van Do- bru.... Het is, bij elkaar opgeteld, eigen lijk cliché van begin tot eind, troosteloos van gedachtenar- moede, ver beneden de maat van wat het doet verwachten als protest tegen het „hypokriet, racistisch" Nederland dat reke ningen gepresenteerd krijgt, o.m. een van 500 miljoen gul den. Als herstelbetaling. Zonder aftrek van ontwikkelingshulp. Liefst nog vermeerderd met massa-terugzending van mi granten met behoud van sociale geborgenheden. Je voelt je als Surinamer een beetje voor schut gezet. Want dit protest doet eigenlijk weinig anders dan bevestigen wat reeds tal van t.v.-uitzendin gen aan valse voorlichting over Suriname hebben gegeven. En dit is erg. Want hier is een Su rinamer aan het woord. En die is geloofwaardig voor de Hollander. In dit geval tenmin ste. En in elk geval geloofwaar diger dan de t.v.teams van Hol landers, die terugkeerden met overtrokken voorstellingen (be weerden de Surinamers) om trent Suriname. En nu komt een jonge Surinamer in heilige verontwaardiging een protest op tafel leggen. Maar hij doet niet anders dan die gesmade filmers uit Holland napraten. Daar laat hij het niet eens bij. Hij doet er nog iets bovenop. Hij kraakt zijn eigen land en landgenoten, vindt reeds het behoren tot de rege ringskliek bewijs dat je niet deugt, al ben je per ongeluk zijn peetoom. Nogmaals: het gaat er om dat wij een dokumentaire-achtige film aangekondigd krijgen met als toevoeging .een protest tegen de vele wantoestanden in Surina me' gepresenteerd door een jong Surinamer. Daar zit voor mij het knelpunt in. Was de aankondiging anders geweest, dan had niemand mij gehoord. Dan was het geval mij niet inte ressant genoeg geweest. Eenzijdig Studio zegt: ook de maker zelf is allesbehalve laaiend en thousiast over zijn werk". Frank Zichem beschikt dus klaarblijkelijk over zelfkritiek. Gelukkig. Want hij denkt reeds aan volgende films. Je wenst hem in stilte van harte meer toe dan hij nu heeft kunnen be reiken naar je smaak. Je gunt het hem. Is het de bedoeling, dat je een an der zijn eerlijke mening niet gunt, zijn goede bedoelingen niet eerbiedigt? Natuurlijk niet. Maar je komt in verzet als hij zich eenzijdig uitspreekt. Als hij zijn mening, die hij best mag hebben, niet argumenteert, al wil hij spreken namens een col lectiviteit, waar je deel van uitmaakt. Je kan er dan niet achter staan, je kan er niet eens in komen, dat het zin heeft, al zou je het er niet mee eens zijn. Dat laatste immers is geen vereiste. Waar een protest kon klinken, is het verhaal er te zwak voor. de vormgeving onduidelijk, zodat je tot de vraag komt of in dat on gearticuleerde wel een protest de bedoeling is? Bijvoorbeeld waar je de torens van de kathe draal te zien krijgt en onmiddel lijk een stoet van schamele, gammele woningen voorbij trekt? Protest en aanklacht le gen de kerk als instituut, vaak beschuldigd van heulen met het establishment en dit te bescher men ten koste van de uitge- buiten? Het komt niet uit de verf. Het blijft in de mist. De filmmaker heeft het recht van .dichterlijke vrijheid' bij zijn uitbeelding. Maar hij moet de grenzen in acht nemen. Van een foto tussen de tekst kijkt hij je aan met grote trouwhartige, bij na verbaasde ogen recht in het gezicht. Eu toch moet Je iets kwijt. Hij prijst zijn film uun als ,low budget' 27.000). Je vindt dat net precies 27.000 te veel. A. J. Morpurgo. Jarenlang hebben de sociale bemoeienissen van -de kerk in de kleinste Latijns-Amerikaan se staat El Salvador als „sub versief" en „communistisch" gegolden, maar sinds president Arturo Armando Molina aan het bewind is, heeft het er alle schijn van dat een nieuw tijd- perk is aangebroken voor wat de verhoudingen tussen kerk en staat in dat land betreft. In een verklaring, die de presi dent na de eerste honderd da gen van zijn bewind voor de televisie aflegde, sprak hij er als katholiek zijn voldoening over uit dat de goede verstand houding tussen bisschoppen en priesters gebaseerd was op een overeenstemming in de so ciale leer van de kerk, zoals die op het Tweede Vaticaanse concilie was geformuleerd en uit de documenten van Medel ijn naar voren komt. Veel lof had de president voor het vor mingswerk dat de kerk ver richtte onder drie groepen, dio lange tijd aan de rand van de vooruitgang hebben gestaan. Minder goed ontwikkelt zich de verhouding tussen kerk en staat in de Latijns Amerikaan se staat Panama. Oorzaak daarvin is onder meer de nieuwe grondwet, die onlangs van kracht is geworden en waarin wordt bepaald dat alle bisschoppen van het land in Panama geboren moeten zijn. De apostolische nuntius in Pa nama, mgr. Rovira, heeft na mens de H. Stoel scherp gepro testeerd tegen deze inmenging in de soevereiniteit van de kerk. Ook kerkelijke kringen in Panama hebben gewezen op het ernstige gevaar dat de nieuwe wet inhoudt. Van de ruim driehonderd paro chiepriesters en missionarissen zijn er namelijk tweehonderd zeventig uit het buitenland af komstig. Van de zeven bis schoppen zijn er vijf afkomstig uit het buitenland en zouden volgens de wet dus vervangen moeten worden. Daarvoor zijn op dit moment overigens geen kandidaten beschikbaar. Ook in de nabije toekomst niet, want op het enige groot seminarie van Panama berei den zich slechts veertien per sonen op het priesterschap n Volgens de protestantse zende ling William Upchurch is het heel goed mogelijk dat er in de Chinese volksrepubliek .zo'n twee miljoen „verborgen christenen" leven. In een artikel over de gods dienstige situatie in het China ^van vandaag, dat is opgeno- jnen in het Londense weekblad „Baptist Times", spreekt Up church van een grote, niet geïnstitutionaliseerde onder grondse kerk. In China zijn op dit moment geen legale kerkelijke organisa ties meer en de kerk is vol gens het artikel, verplicht tot illegaliteit. Groepen inheemse christenen, waaronder de zogenaamde Je- zusfamilie, die volgens het oer oude christelijke principe leeft, pogen echter op de een of andere wijze verder te le ven. „We weten in ieder geval zeker", aldus Upchurch, „dat de christelijke radioprogram ma's die naar China worden uitgezonden, door Chinese christenen worden gehoord". Kruisbeeld uit Bonn voor congres in Melbourne Het eenmetertachtig hoge kruisbeeld, dat door de Duitse beeldhouwster Yrsa von Leist- ner uit Bonn is vervaardigd voor de kathedraal van Mel bourne, waar in februari 1973 het eucharistisch wereldcongres zal worden gehouden, zal bin nenkort naar Australië worden overgevlogen. Het in brons uitgevoerde kruisbeeld zal voor een pilaar in de onmiddellijke omgeving van het altaar worden opge steld. De aartsbisschop van Mel bourne, dr. J. R. Knox heeft de Duitse kunstenares op dracht gegeven het kruisbeeld te maken. Daarbij heeft hij verzocht in het gelaat van Christus tot uitdrukking te brengen dat er geen grotere liefde is dan de liefde voor Christus. Het eucharistisch congres in Melbourne zal het eerste eu charistisch congres in de ge schiedenis van de katholieke kerk zijn, waarbij ook andere kerkgenootschappen zijn uitge nodigd tot een gemeenschappe lijk gesprek over bijvoorbeeld de eucharistie en de visie op In Duitsland blijkt een toe nemende belangstelling te be staan voor jeugdorganisaties. De Duitse padvindersvereni ging St.-Joris, ziet haar leden tal de laatste jaren aanzienlijk stijgen. Het aantal leden groei de in de jaren tussen 1946 en 1963 van drieduizend tot 72.000. Daarna stagneerde de groei maar na 1969 groeide de ver eniging weer uit, tot een orga nisatie met bijna 80.000 leden. 9 Deze maand verschijnt bij Benziger-Verlag in Keulen een boek van een aantal vooraan staande personen van katholie ke, protestantse en joodse hui ze. waarin vraagtekens worden geplaatst achter het boek van Rudolf Augstein „Jesus, Men- schensohn". Het boek, met de titel „Augstein's Jesus" staat onder eindredactie van prof. dr. Rudolf Pesch en prof. dr. Günter Stachel. Er staan bij dragen in van onder anderen Schalom Ben Chorin uit Jeru zalem. Walter Kasper uit Tu bingen, Karl Rahner uit MUn- chen en Norbert Greinacher uit TUbingen. 9 Martin Bormann jr., oudste zoon van de veelgezochte op volger van Hitler, is afgewezen als kandidaat voor het leraar schap in de theologie op een vakschool in Miildorf. De re den van dit besluit is niet be kend gemaakt. De kandidatuur van Bormann werd gesteund door het bisdom MUnchen. Bormann was enkele jaren ge leden lid van de orde van pa ters van het H. Hart. Hij is in middels gehuwd. 9 In de maanden januari en februari worden er door het vormingscentrum Den Aler- dinck verschillende weekeind- bijeenkomsten met open in schrijving georganiseerd. Er komt een weekeind over het masker, religieuze ervaringen, het openbaar vervoer, zelfstan dig wonen, over kerklidmaat schap en over het boek en denkbeelden van de psychiater Foudraine (auteur van „Wie is van hout") Op het programma staat ook een communicatie- weekeinde met jongeren. Voor nadere informatie en opgave: Den Alerdinck, Laag Zuthem, Zwolle, tel. 05290-284. 9 De Duitse kunstenaar Albert Fehrenbacher heeft een uitgebreide reeks voorstellingen gesne den van hef kerstgebeuren, die hij „de kribbe van alle volkeren" heeft genoemd. Hij heeft het kerstgebeuren geplaatst in de leefomstandigheden van andere volken: een Eskimo-iglo, een Afrikaanse hut of een dorp in India. Hij wil daarmee Christus doen uitkomen als „Heer van het Heelal". Fehrenbacher begon als krijgsgevangene aan zijn werk, dat nu in een kerk in Port Washington (N.Y.) wordt tentoongesteld. Het Zwitserse episcopaat heeft het Vatlcaan dringend verzocht In te stemmen met nieuwe be middelingspogingen in de toe nemende controverse rond prof. Stephan PfUrtner, die door zijn orde in Rome onthe ven is van het recht om te do ceren aan de universiteit van Fribourg. Aanleiding tot dit verbod waren de door Pfürtner gepubliceerde „twaalf stellin gen met betrekking tot de sexualltelt". In de verklaring van de Zwit serse bisschoppen, waarin ge pleit wordt voor een dialoog die een uitweg zou kunnen bie den in de moeilijke en verwar de situatie, die is ontstaan, wordt er op gewezen dat het •besluit von do generaal-overste van de Dominicanen nog niet formeel aan prof. Pfürtner ter kennis is gebracht. Men hoopt dat dit wellicht een kleine kans biedt op een vergelijk. Pfürtners stellingen behelzen onder meer dat sexuecl geluk behoort tot de fundamentele rechten van de mens en dat sexualiteit van een volwassen individu een zaak is, waarover hij naar eigen geweten en ver antwoordelijkheid kan beslis sen. Rome heeft van Pfürtner ver langd, dat hij zijn stellingen zou herroepen, omdat ze in strijd zijn met de leer van de kerk. Pfürtner heeft zijn stel lingen opnieuw geformuleerd op een wijze die voor de Zwit serse bisschoppen bevredigend werd genoemd. Toch zullen de Zwitserse bisschoppen PfUrtner vragen te erkennen dat enkele stellingen in striid zijn met de kerkleer. Ook zal hem worden gevraagd de uiteindelijke auto riteit van de kerk te erkennen. De voorzitter van de Zwitserse bisschoppenconferentie. mgr. Nestor Adam verklaarde dezer dagen, dat het Zwitserse epis copaat nooit officieel op de hoogte is gesteld van het on derzoek dat de Romeinse con gregatie voor de geloofsleer naar Pfürtners stellingen heeft ingesteld. In Zwitserland is men algemeen van oordeel dat het besluit over Pfürtner niet in Rome dient te worden geno men. ADVOCATEN IN ROME ONEENS MET ROTA Vijfenveertig advocaten van het hoogste kerkelijke gerechtshof voor huwelijksprocessen, de H. Roomse Rotu, hebben onlungs bij het hoogste tribunaal van de apostolische signatuur beroep aangetekend tegen de in okto ber van dit jaar nieuw vastge stelde tarieven voor kerkelijke processen met betrekking tot het huwelijksrecht. De advocaten protesteren met name tegen het feit dat ulle door de maatregel getroffenen zonder onderscheid „misbruik" wordt verweten, zonder dat er een onderzoek is geweest naar mogalljke gevallen van mis bruik. Bovendien zijn de advo caten het er niet mee eens dat de nieuwe tariefsregeling met een bijzondere eed aangeno men moet worden. Ze zien zich bedreigd in de uitoefening van hun vrije beroep en vrezen dat ze gedegradeerd worden tot helpers van de kerkelijke rech ters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11