KUNST i i Fiesta Git a na Textiel plastieken en wandkleden bij het L.AK. Concert bij kaarslicht in Dorpskerk Leiderdorp KOFFIECONCERT IN „DE BRON" Litteris speelt Ciao" „Bonifacius "zingt operette „Paganinï l OUD Manneke Louis VXI- stoel ZATERDAG 18 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 5 met extra belichting van de dramatische aspecten van de flamenco LEIDEN Volgende week vindt in de Stadsgehoorzaal het tradi tionele Spaanse zang- en dans feest plaats, dat onder de naam „Fiesta Gitana" voor velen een jaarlijks terugkerend hoogte punt van het theaterseizoen is. Bij deze voorstelling van zang, dans en gitaarmuziek worden dit jaar de dramatische aspec- Tete Montoliu en Bobby Jones in „De Bron'' ALPHEN Na het succes van, Dexter Gordon zullen er regelma tig jazz-concerten gegeven wor den in „De Bron". Volgende week vrijdagnacht treden de blinde Spaanse, pianist Tete Montoliu en de Amerikanse te norsaxofonist en sopraanklarinet tist Bobby Jones op in de boven zaal. Beide solisten worden begeleid door Rob Langereis (bas) en Tony Inzalaco (slagwerk). Mon toliu werd in 1933 in Barcelona geboren. Al tijdens zijn conser vatorium-studie speelde hij met Benny Baily en Shahib Shihab. Tegenwoordig treedt hij meestal in Miinchen op, als begeleider van o.a. Slide Hampton, Car- mell Jones en Mat Matthews. LEIDEN Na Imperium en de Tindelerclub is Litteris Sacrum de derde Leidse amateurvereniging die dit seizoen iets van zich laat ho ren. Hun keus is gevallen op „Ciao" van de Eranse schrij ver Marc-Gilbert Sauvajon, dat volgende week zaterdag in het Rijnlands Lyceum in première zal gaan onder re gie van Dolly Boode. In dit stuk, een modern Frans blijspel, wordt op luchtige en charmante wijze het pro bleem van de generatiekloof aan de orde gesteld. Het zou echter geen blijspel zijn als de ontstane spanningen aan het slot niet tot een goed ein de zouden komen. Van „Ciao", dat volgens de re gisseuse de jongeren sterk zal aanspreken en de oude ren veel plezier zal verschaf fen, worden twee voorstellin gen gegeven: zaterdag 25 no vember en vrijdag 1 decem ber. beide in het Rijnlands Lyceum. ten van de flamenco extra be licht en ook nu weer heeft het organiserende theaterbureau ge tracht een groep samen te stel len die in staat is de flamenco kunst zo authentiek mogelijk weer te geven. Maar al te vaak is immers de originele flamenco volledig verzand in een specta culaire en gepolijste show voor toeristen, die weinig of niets meer gemeen had met de oor spronkelijke rauwe levensuitin gen. De oorzaak van deze degeneratie moeten we voornamelijk zoeken in Spanje zelf. Vele Spanjaar den beschouwden de zigeuner, grondlegger van de flamenco, als een asociaal, onguur ele ment dat niet in hun samenle ving thuis hoorde. Helaas koes terden zij deze mening vaak niet ten onrechte, maar na ver loop van tijd gingen zij er zelfs toe over de invloed van de zi geuner op de flamenco te ont kennen. Men kon en wilde niet accepteren dat een schijnbaar zo onbeschaafd en ongeletterd volk een groot aandeel zou heb ben in een kunst die wereldbe roemd is geworden. „Fiesta Gi tana" (de naam zegt het reeds) is weer helemaal gebaseerd op de oude zigeunertradities. De samenstelling van de groep, die grotendeels uit zigeuners be staat, staat daar garant voor. Sterdanser is weer de vertrouw de Curro Velez, die nu al sinds 1966 onafgebroken aan het ge- Curr° De,'n«erdonser zeischap verbonden is. Naast hem staan dit jaar voor het eerst twee danseressen: Loli Flores, die ook in het program- i Fiësta Gitana. ma van vorig jaar optrad, en Carmen Casarrubios, die hier enkele jaren geleden met haar voordracht een onuitwisbare in- „Fiesta Gitana": zaterdag 25 no- druk heeft achtergelaten. vember, 20.15 uur. Stadsgehoor- PAUL KORENHOF zaal. Marijke Stultiens-Thunnissen. ALPHEN De gemengde zangvereniging St. Bonifacius geeft op 23 november haar jaarlijkse operette-concert in de bovenzaal van Avi fauna, aanvang 20.15 uur. Met het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland voert het koor de ope rette „Paganini" van Franz Léhar uit. Als solisten treden op: Gea Stevens (sopraan), Lenny van Dort (mezzo-sopraan), Herman Heij- mans (tenor) en Wiet van Eerd (bas). Het geheel staat onder lei ding van de dirigent van St. Bonifacius, de heer D. Belled Zapater. Dit is zijn eerste presentatie als dirigent. LEIDEN In het Academiege bouw aan het Rapenburg 73 ex poseert tot 15 december a.s. de naaldkunstenares Marijke Stul tiens-Thunnissen (echtgenote van de beeldhouwer Rob Stul- tiens) een aantal wandkleden en z.g.n. textielplastieken. Mevr. Stultiens kreeg haar oplei ding o.m. aan de Jan van Eyck- academie te Maastricht. Ze be gon daar met schilderen en ver kreeg koninklijke subsidies in 1954, '55 en '56. Langzamerhand echter groeide een interesse voor wandkleden. Ze begon met lapjes te werken: de lapjes groeiden uit tot wandkle den. Haar werk vertoont een grote va riatie en bovenal een bepaalde speelsheid, ondanks het soms toch wel wat weerbarstige mate riaal dat zij gebruikt. Zo werkt ze veel met touw waaronder het altijd wat weerbarstige sisal. Dat materiaal is veel minder soepel dan b.v wol, maar biedt zeker veel plastische mogelijk heden zoals dit werk aantoont. Het leidde ook tot het experi menteren met kleden, die in weer en wind buiten kunnen hangen. Een voorbeeld van zo'n buitenkleed is b.v. „Feestvlie- ger" (die echter hier om niet genoemde, maar wel vermoede redenen niet buiten werd geëx poseerd. Het stuk is driedimensionaal, als Het werk van Marijke Stultiens-Thunnissen vertoont een zekere speels- reuzengrote chine- heid. ondanks het soms wat weerbarstige materiaal. LEIDERDORP Wederom wor den de kaarsen aangestoken in de Dorpskerk irt Leiderdorp voor een concert, ditmaal op dinsdag 21 november. K. en O. nodigde twee Amerikaanse kun stenaars uit, het concert te ver zorgen: Howard Gottlieb (viool) en Michael Isador (piano). Howard Gottlieb, in Chicago gebo ren, begon zijn studie op achtja rige leeftijd bij Henri Karol Hayza, en bezocht later het Chi cago Musical College, waar hij zich onder leiding stelde van Morris Gomberg. Na een eerste prijs te hebben gewonnen van de „Chicago Women's Music Club", ontving hij een beurs om zijn studie voort te zetten. fcijn debuut als solist werd een groot succes, hetgeen resulteer de in een aanstelling als con certmeester van het Chicago Ci vic Orchestra. later liet hij zich, ter verbreding van zijn ontwikkeling, inschrij ven aan de universiteit van Chi cago, waar hij cum laude gra dueerde. tie die hij nu nog vervult. Hij treedt met dit orkest veel op als solist. Als meer grote violisten, bespeelt hij een beroemd instru ment. Het werd omstreeks 1741 gebouwd door de meest beroem de Guaneri, Giuseppe Antonio, ook wel Giuseppe del Gesu ge noemd die in Cremona werk zaam was. Ook de pianist Michael Isador heeft een grote naam. Op 11-ja- rige leeftijd maakte hij zijn de buut met het Philadelphia Or chestra. Hij studeerde in New York bij Rosina Lhevinne aan de Juilliard School of Music, en later aan het Conservatoire Na tionale in Parijs, dat hij met de „Premier prix, premier nom- mé" in I960 verliet. Na een stu die aan de Universiteit van Ca lifornia in Berkeley, vertrok Mi chael Isador naar Engeland, waar hij zich gedurende vier jaar in Londen vestigde. Hier werkte hij bij de befaamde Hon gaarse pianiste Ilona Kabos. Vele concertreizen in Europa en Amerika volgden daarna, waar hij optradt, zowel solistisch met orkest, als in kamermuzieken- sembles.1 op 35, waarbij de orkestpartij is vervangen door klavier. B. RIJNDERS se lantaarn, een „architectile". Veel van Marijke Stultiens kle den zijn voorts tweezijdig, ze kunnen dus „los" hangen en zijn niet meer gebonden aan de wand. Het typerende van haar kleden is ook de toepassing daarin van allerlei afval-mate- rialen, zoals flitslampjes, kurk in balkjes en nettendrijvers, plastic bekertjes en grote kiezel- lijn vioolloopbaan ontwikkelde Twee kunstenaars concerteren dus op 21 november in de Dorps kerk in Leiderdorp. En wij ho pen. dat een dergelijk gebeuren zoveel belangstelling krijgt, dat er geen plaats onbezet zal blij- zich daarna in een snel tempo. Zijn belangstelling ging vooral uit naar kamermuziek en zo was hij verbonden aan verschil lende kamerorkesten, maar ook o.a. aan het befaamde Roose- ven. velt University String Quartet Hun programme (Mozart en Beet- dat vele eerste uitvoeringen gaf hoven voor de pauze, Tsjaikows- van hedendaagse muziek. In ky na de pauze) heeft een onge- 1966 werd hij als concertmees- woon aspect voor wat Tsjai- ter aangesteld bij het Evanston kowski betreft. Zij spelen name- Symphony Orchestra, een func- lijk het Vioolconcert in D gr. t. L1SSE In de nationale bloementuin de Keukenhof in Lisse wordt liet komende voorjaar een co, lectie beeldhouwwerken geëxposeerd van Zwitserse kunstenaars. De stenen, bronzen en houte plastieken staan er nu nog wat verloren bij. Voer 29 maart de openingsdatum van Keukenhof - worden ze echter artistiefc verantwoord in het landschap opgesteld. De kunstwerken zijn va Weiss, Suter, Groender, Ramseyer, Wiggli, Duruate, Koch en Bill. Men kan daar natuurlijk van den ken zo men wil, maar het is dat zulke ingewerkte niet-textiel- produkten (soms heel sterk) meewerken aan de decoratieve waarde van de kleden. Ze heb ben ook een bepaalde „zeggens kracht" om dat woord dan maar te gebruiken van een kleed als „Pour Monseignicur Gijsen (omdat hij altijd in het paars loopt)" dat opgesierd is met een krans van (uitge brande) flitslampjes. Zeer fraai is ook het kleed „Dub bel rood" en het bruine „Souve nir de Bretagne", alsmede on der meer „Touw 1 (drie rin gen)" en het monumentale „Bruin-zwart-wit", om er enkele uit de collectie te noemen. Willem Prins Probleemloos schilderwerk W.v.Overbeek LEIDSCHENDAM In „De Schakel", enclave van rust In het woelige Lcidsenhagc, expo seert tot 30 november a.s. Wim van Overbeek (57) een aantal schilderijen en enkele tekenin- gen. Van Overbeek is van beroep re clame-ontwerper, daartoe opge leid aan de Haagse Academie, waar hij o.m. les kreeg van Paul Citroen. Hoewel hij zich in hoofdzaak bezig houdt en hield met illustratief tekenwerk voor reclamedoeleinden is hij sinds kort ook gaan schilderen. Een dertigtal werkstukken exposeert hij thans in „De Schakel". Het is probleemloos werk, dot wil zeggen: hij gaat zich niet te buiten aan picturale extrava ganties. Wel toont een enkel schilderij onmiskenbaar zijn be roep als illustrator, zoals in een klein doekje „Huzaren op witte paarden". Van Overbeek hanteert een uitge breid palet, vooral zijn bloem- stukken zijn zeer kleurig, met brede soms wat haastige vegen j geschilderd maar niet altijd zo i goed uit de verf komend door- I dat de contouren in de kleur i overgaan. Een voorbeeld daar van is bijvoorb. „Oost-Indische kers". Enkele andere werken i tonen daarbij ook nog teveel j een wat dilettantisch aspect. Dat kan echter niet gezegd wor- j den van het doek „Stilleven met blauwe pot", waarin hij zich i waagde aan de table-top. Het is i sterk geschilderd, evenals „Tuinboeket in witte pot" en j het ongetwijfeld beste werk uit i de collectie, het mooi gecompo- neerde „Schermbloemen aan sloot met bomen". Behalve schilderijen hangt er een I drietal frisse naakten, twee te- keningen en een aquarel. Onze j voorkeur gaat naar de laatste uit. WILLEM PRINS. I met Leiden In de rubriek „Ver trouwd met oud" worden vragen beantwoord van le zers die een antiek voorwerp hebben waarvan ie de her komst en waarde niet ken nen. Vragen (liefst met volle dige beschrijving of foto) zenden aan: Vertrouwd met oud. Redactie Leidse Cou rant, Kort Rapenburg 2, Lei- derenrecital onder het genot van een kopje koffie of een glaasje limonade (bij de prijs inbegrepen). Voor de allerklein sten is er een crèche. Het is bijzonder fijn gedetafl leerd en zeer gaaf. Het is ge maakt van witte pijpaarde en gevormd in een r Waarschijnlijk is het stuk kinderspeelgoed weest. In Duitsland zijn veel kleine poppen uit de 13e 16c eeuw gevonden. In Ne derland zijn in de buurt van Utrecht dergelijk.- potjes sa men met op dezelfde manier vervaardigde heiligenbeeld jes opgegraven. De beeldjes werden vaak beschilderd met glazuur bedekt. Behalve als kinderspeelgoed werden poppen ook als de-modellen gebruikt. Van de middeleeuwen tot de negen tiende eeuw zond men naar de laatste mode geklede pop pen vaak zeer kostbaar de wereld rond, zodat n ook al woonde men ver vi modecentrum Parijs, toch op de hoogte kon zijn van nieuwste snufjes. De tegen woordige mannequins hebben de functie en de naam deze poppen of beeldjes overgenomen. Mannequin een franse verbastering van „manneke". het vluamse woord voor beeldje. Men kan het beeldje, van de foto, dateren door de kle ding. Het kostuum van man komt overeen met dut wat rond 1680 in Nederland werd gedragen, In de tijd daarvoor droeg men platte kanten krugen of ronde plooikragen i.p.v. de jabot zoals op de foto. In later tijd worden de omslagen var mouwen van de mantel gro ter. De jas werd in Neder land „rock" genoemd. Frankrijk „justaucorps". dit omdat hij nauwaansluitend was. in tegenstelling tot <f wijdere jassen die eerder I de mode waren. De geldelij ke waarde van dit beeldje is moeilijk te bepnicn, n het is in ieder gevul een telijk bezit. Alphen Volgende week zondag is er in de benedenzaal van „De Bron" een koffieconcert van Joy Lander (zang), begeleid door de in Alphen inmiddels bekende pianist Huib Chris- Huib Christiaanse is docent tiaanse. het Rotterdams conservatorium j en uit Alphen afkomstig. In zijri j Vanaf 11.45 uur kan men met het geboorteplaats gaf hij al eerder j hele gezin luisteren naar dit lie- een succesvol concert. e stoel op de foto, ingezonden door mevr. C. te I... heeft vele kenmerken van Louis XVI-stijl. De vierkante of hoekige spiraal boven i de rug-stijlen, de trosjes daaronder en de gecanni leerde voorpoten (cannelure zijn halfronde uithollingen 1 de lengterichting van ee zuil. pijler enz), zijn alle maal ornamenten, die veel gebruikt werden in het luat- kwart van de ISe e De meubels uit die tijd zijn echter veel lichter en cieuzer dan de stoel op deze fot Deze is dan ook uui eind van de vorige eeuv maakt. De meubelmaker of wat waarschijnlijker it meubelfabriek, heeft Louis XVI-urnamenten gebruikt een zwaar en stevig frame te versieren Het Is dus niet een nauv.l.i-urige nabootsing van een Louis XVI-stoel. De waarde van deze stoel is 25,-. Van antickwaarde kan dus nauwelijks sprake zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5