Dr. Willem Drees sr: neerslag van een werkzaam leven Service-centrum levensvorming stimuleert jongerenpastoraat KERK EN WERELD Grieks-orthodoxe kerk Alexandrië uit Wereldraad DONDERDAG 9 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 10 (Van onze parlementaire redactie.) DEN HAAG „De omstandigheden waaronder ik in Amsterdam ben opgegroeid zijn voor een groot deel bepaald door het feit dat mijn vader in 1891, 34 jaar oud, overleden Is. Ik was toen vijf jaar. Mijn moeder, die nu alleen stond voor de zorg van mijn belde zusters en mij, heeft het heel moeilijk gehad. Mijn vader was werkzaam geweest bij de Twentsche Bank en had daar, voor zover ik dat kan beoordelen, een goede positie gehad, maar weduwenpensloen kende de bank niet. Mijn vader had gepoogd een levensverzekering af te sluiten, maar was afgekeurd. Noe menswaardige geldmiddelen liet hij niet na. De directie van de Twentsche Bank had mijn moeder gezegd dat ik, als ik de middelbare school had doorlopen, bij de bank ge plaatst zou kunnen worden. Dat zou dan toch nog twaalf jaar vergen. Zo lang ongeveer heeft het inderdaad geduurd voor mijn zusters en ik wat gingen verdienen. Ik 25,- gulden per maand bij de Twentsche Bank. Hoe echter is mijn moeder de tussentijd doorgekomen? Zij ging kamers verhuren. Een oom, de enige vermogende in de familie, hielp door betaling van schoolgeld en hiAir. Het totale inkomen was echter zo gering dat ik achteraf niet be grijp hoe mijn moeder het heeft klaargespeeld. Zij was gelukkig van een opgewekte, veerkrachtige natuur. Mijn zusters en ik wisten wel dat wij heel sober moesten leven, maar hebben niet het gevoel gehad tot de armen te beho ren". Zo begint het eerste hoofdstuk van het boek: Drees, neerslag van een werkzaam leven. Het bij Van Gorcum Comp. N.V. in Assen verschenen boek 24.50) bevat een keuze uit geschriften, redevoeringen, vraaggesprekken en brieven uit de jaren 19021972, welke de bejaarde staatsman zelf van inleidingen en commen taar heeft voorzien. Redactio nele medewerking kreeg hij van de journalist Paul van 't Veer. De nu 86-jarige „vader" Drees zoon Willem is lijsttrekker van DS'70, was een jaar minis ter en had een briljante amb telijke carrière achter zich kwam niet uit een arbeiders milieu, maar is zijn leven lang socialist geweest. Hij ging niet op een „armenschool", kreeg een middelbare opleiding en studeerde M.O. economie. Drie jaar heeft hij bij de Twentsche Bank gewerkt. Daarna werd hij stenograaf, eerst bij de ge meenteraad van Amsterdam, daarna tot 1919 bij de Staten- Generaal. Zijn leven lang is dr. Drees een enthousiast ste nograaf en verwoed aanhanger van het systeem „Groote" ge bleven. Dank zij de stenografie zat hij al vroeg midden in het poilitieke spel. Drees kwam uit een hervormd gezin. Zijn vader was anti-re- volutionnair, zijn moeder zal wel vele keren christelijk-histo- risch hebben gestemd. Op 18- jarige leeftijd werd Drees lid van de SDAP. „Mij is wel eens gezegd dat mijn morele opvattingen nog steeds een cal vinistisch stempel dragen. Nu is het woord calvinistisch een ■te sterke uitdrukking voor de gematigd orthodoxe sfeer waarin ik ben opgegroeid, maar dat die sfeer mij in som mige opzichten blijvend heeft beïnvloed is wel aannemelijk. Ik ben zo vrij te menen niet in ongunstige zin". In de loop der jaren is zo veel over de socialistische staats man geschreven en heeft hij zelf diverse boeken gepubliceerd dat er weinig nieuwe feiten over zijn leven zijn te vertel len. In dit laatste boek vertelt dr. Drees heel beknopt over zijn diverse levensfasen. Bijna dertig jaar was hij lid van de Haagse gemeenteraad, waar van veertien jaar wethouder. In 1933 w,erd hij kamerlid, vlak voor da. oorlog voorzitter van de SDAP-fractie in de Tweede Kamer. In de oorlog werd hij in Buchenwald gegij zeld en deed hij verzetswerk, voornamelijk ook ter voorbe reiding van het bestuur na de oorlog. Van 1945 af was dr. Drees dertien jaar minister, eerst drie jaar minister van Sociale Zakan, daarna tien jaar minister-president. Toen hij eind 1958 als premier af trad, werd hij benoemd tot mi nister van Staat, een erefunc- tie. Dr. Drees heeft vorig jaar be dankt als lid van de Partij van de Arbeid, van welke partij hij in 1959 ere-bestuurslid voor het leven was geworden. Hij kon zich niet meer met de lijn van zijn partij verenigen. In het eerste hoofdstuk komt hij daarop al terug, als hij be schrijft, hoe hij met een vriend een bureau voor het stenogra feren van vergaderingen had opgericht. „Ik schrijf over deze gang van zaken, omdat bij de reeds eer der vermelde tegen mij ge voerde campagne (toen hij als PvdA-lid was uitgetreden, - Red.) ook de voorstelling is ge geven alsof ik zoveel voordelen heb getrokken van mijn poli tieke functies en zelfs alsof mijn kinderen daardoor heb ben kunnen studeren en wij daarvoor zo dankbaar hadden moeten zijn dat wij de partij niet mochten verlaten. Dit laatste is op zichzelf een dwa ze gedachtengang, maar heel de voorstelling is onjuist". „Ik had in de genoemde fami liezaak (van zijn oom, de ma kelaar - Red.) de jaren door een hoger inkomen gehad dan bij de in die tijd zeer matig gehonoreerde politieke func ties. Wat financiële ruimte heb ik pas gekregen toen ik in 1936 voor 1/14 ergenaam werd in de nalatenschap van de weduwe van meergenoemde oom. Ik ben dankbaar voor het ver trouwen dat ik heb genoten, niet voor financiële voordelen". Aan het slot van zijn boek schrijft dr. Drees: „Ik ben op het ogenblik geen lid van een partij, al heeft DS'70 mijn sympathie". Niet minder dan 51 jaar heeft dr. Drees de publieke zaak ge diend, als volksvertegenwoordi ger en bestuurder. Nadat hij als minister-president in 1958 was afgetreden, heeft hij zich nog in diverse functies ver dienstelijk gemaakt en heeft hij in artikelen, boeken en re devoeringen zijn heldere, nuch tere kijk gegeven op actuele politieke zaken. Ook uit deze periode zijn in het boek voor beelden te vinden van de wijze waarop dr. Drees zich altijd heeft uitgedrukt: helder en za kelijk, door en door fatsoen lijk, zonder kwetsend of zelfs maar iets persoonlijk te wor den. Zelf zegt hij daarover: „Een enkel woord over mijn manier van spreken. Die is van nature zakelijk, zonder aanvallen op personen, tenzij het debat kri tiek op bepaalde personen on vermijdelijk maakt". Hij was geen geboren spreker voor massavergaderingen. In de Haagse gemeenteraad heeft hij zich „meer thuis gevoeld" dan in de Tweede Kamer, „waar de fraties vooraf hun standpunt hebben bepaald en de woordvoerder van de fractie slechts zelden zich nog laat overtuigen, waar men vaak meer getuigt dan discussieert". Drees was een zeer zuinig mens, zoon Willem heeft de zuinigheid van niemand vreemd. In ambtelijk Den Haag deden ten tijde van Drees' ministerschap over die zuinigheid mooie verhalen de rende. De „zuinigheid" gold ook de sterke drank: Drees is altijd geheelonthouder geweest. „Mijn jeugdervaringen hebben stellig ook gevolgen gehad voor mijn neiging tot sober heid, zowel in het particuliere als in het openbare leven. Ik ben mij er sterk bewust van gebleven dat men met geld zorgvuldig moet omgaan, ze ker met het geld van ande ren". Het is wel begrijpelijk dat dr. Drees tijdens zijn minister schap in de eerste na-oorlógse jaren zo'n grote populariteit genoot. Was Luns populair om zijn grappen en grollen, Drees was het om de rust, de rede lijkheid en onkreukbaarheid die van hem af straalden. Onthullingen moet men in deze „Neerslag van een werkzaam leven" niet verwachten. Wel geeft het boek een ovrzlcht van de verschillende levensfa sen en de opstelling van de po liticus in verschillende func ties. Sosialisme en democratie hebben het leven van de be jaarde staatsman gekenmerkt. Als een soort verantwoording zegt hij daarover: „voor mij is het socialisme onverbrekelijk verbonden met de democratie, niet enkel op staatkundig ge bied, en als vanzelfsprekend omvattend de geestelijke vrij heid, die tegenwoordig in een steeds groter deel van de we reld wordt uitgeschakeld". „Onderdrukking van de vrij heid van meningsuiting is een aantasting van de waardigheid en van de vrije ontplooiing van de mens, om wie het bij al ons streven dient te gaan. Om ie der de mogelijkheid te geven j tot die ontplooiing te komen, j waartoe karakter en aanleg I hem de mogelijkheid geven, I moeten voor allen materiële I 1 zowel als geestelijke voorwaar- 11 den vervuld zijn. Voor beide i I heb ik mij in strijd en con structieve arbeid naar de mate van mijn krachten ingezet". Het diocesane service-centrum voor levensvorming, gevestigd aan de Laan van Meerdervoort in Den IIa?.g, dat in 19G3 door de toenmalige bisschop van Rotterdam, mgr. M. Jansen werd opgericht, stelt zich ten doel diensten te verlenen aan het pastoraal vormingswerk voor jeugdigen, jongeren en jong-volwassenen. Dit vor mingswerk geschiedt in sa menwerking met en erkenning van de verantwoordelijke in stanties op pastoraal terrein. In de orgelopen jaren stelde het service-centrum verschil lende mappen samen waarin gespreksstof voor 18-jarige groepen was opgenomen. In september van dit Jaar ver schenen drie gespreksmappen, een met een aantal mogelijk heden voor een gesprek over „God en zijn Godvergeten Hol landers". een over „mogelijk heden voor een gesprek over vredes en ontwikkelingsvraag stukken" en een map met ge spreksstof over liefde, vriendschap en sexualiteit". Op de komende vergadering van de diocesane pastorale raad, die maandag 13 novem ber in Delft wordt gehouden, zal zoals eerder gemeld, niet alleen gesproken worden over jeugd- en jongerenpastoraat, maar ook over het service-cen trum dat zich met pastoraal vormingswerk voor jongeren bezig houdt. Aan de leden van diocesane pastorale raad zal onder meer worden gevraagd zich uit te spreken over het instituut. De staf van het centrum wil ver nemen hoe men de gekozen richting en werkwijze beoor deelt en of men mogelijkheden ziet om via dekenale raden of andere groeperingen het werk van het service-centrum meer bekendheid te geven en te sti muleren. In een overzicht van het werk van het diocesaan service-cen trum, dat aan de leden van de pastorale raad is aangeboden maakt directeur pastoor R. Kurvers melding van een trai ning die door het centrum voor jongerenpastores ls georgani seerd in aansluiting op het ont staan van pastoraatsgroepen, actieve gespreksgroepen, litur gische groepen en groepen die zich bezig houden met tal van samenlevingsproblemen. Voor deze groeperingen stelde het centrum op zijn beurt ge sprekstof samen, gaf plaatse lijk er.ige begeleiding en beleg de enkele ontmoetingsdagen voor verschillende jongeren- pastoraatsgroepen. Daarnaast belegde het regelmatig bijeen komsten met jongerenpastores. Als een van haar taken ziet het service-centrum het bevor deren van het jongerenpasto raat in die dekenaten en re gio's van het bisdom Rotter dam. die daar tot nu toe van verstoken rijn. Daarnaast zou men willen bevorderen dat er een duidelijke integratie komt van allerlei organisaties en ac tiegroepen. zoals Derde We reldwinkel, Trefcentra, J. A. C. e.d. en de jongerenpasto- raatsgioepen. Het Internationale congres over het religieuze leven In een ver anderde samenleving, dat de zer dagen in Florence is ge houden ls In Italië verdeeld ontvangen. Paus Paulus zelf stuurde het congres een tele gram met zijn beste wensen, maar de kardinaal van Floren ce, mgr. Florlt, verbood de re ligieuzen van zijn bisdom aan het congres deel te nemen. Op het congres, met ruim drie honderd deelnemers, werden geen wetenschappelijke uiteen zettingen gehouden. Leden van communiteiten en religieuze wisselden aan el- Internationale belangstelling Ned. religieuze communes kaar ervaringen uit. De Neder landse religieuze groepen geno ten een bijzondere belangstel ling. Uit Nederland zelf waren drie vertegenwoordigers van reli gieuze communes aanwezig. Het viel hun op dat de Ita liaanse religieuzen in soortge lijke spanningen leven als in Nederlandse orden en congre gaties. „De koepel van de Sint Pieter drukt zwaar op al onze initiatieven", zo verklaarde een zuster op het congres. Kardinaal Florit wees het con gres af, omdat er naar zijn me ning te veel aandacht werd be steed aan de nieuwe kleine groepen van religieuzen. Zon der de Nederlandse deelne mers gehoord te hebben sprak de kardinaal reeds voor het congres het vooroordeel uit dat er uit Nederland alleen maar protestantse geluiden kwamen die de katholieke kerk onder graven. Zeven Poolse bisschoppen zijn op dit moment in Rome om paus Paulus persoonlijk te be danken voor het erkennen van de na-oorlogse Poolse Oder- Neisie-grens door de vorming van diocesen in de in 1945 ge annexeerde voormalige Duitse gebieden. De delegatie staat onder leiding van kardinaal Stefan Wyszynski, de primaat van Polen. Deze (zie foto) kreeg bij zijn aankomst op het station in Rome bloemen aan geboden. èelangstellenden wachtten de kardinoal ter be groeting op. Patriarch Nlkolaos VI heeft aangekondigd dat de Grieks-ortho doxe kerk van Alexandrië zich terug zal trekken uit de Wereld raad van Kerken. Volgns het Franse katholieke dagblad La Crolx heeft de pa triarch zich in een interview, waarin hij verklaarde, dat zijn kerk zich uit de wereldraad moet terugtrekken, tevens scherp te gen de oecumenische beweging afgezet. De uitlatingen van de patriarch, geestelijk leider van de tweede hoofdzetel van de orthodoxie, die bovendien het hele Afrikaanse continent tot zijn rechtsgebied mag rekenen, hebben in kerkelijke kringen verbazing en ontsteltenis opgeroepen. Naar La Croix meldt, zou patriarch Nlkolaos gezegd hebben dat het meest dringende probleem van zijn kerk het zonder dralen terugtrekken van zijn kerk uit de Wereldraad zijn cn daarnaast de duidelijke proclamatie van de othodoxie in de zogenaamde dialoog der kerken. „Ik veroordeel de oecumene", zo voegde de patriarch er aan toe, „en ik zie het niet alleen als een eenvoudige ketterij, maar als een vergaarbak van allerlei dwaalleren. De anti-christelijke krach ten, die ze achter de coulissen In beweging zet, zijn overduide lijk. De patriarch van Alexandrië heeft geen en wil ook geen aandeel aan deze beweging hebben, omdat de oecumene zich te gen de orthodoxie richt. Samen met de ongelovigen is de oecu mene vandaag de dag het grootste gevaar van deze eeuw", aldus de patriarch. „Sittard" levert eerste gedipl. katecheten af Een voormalig mijnbeambte, die inmiddels al geruime tijd als katecheet werkzaam is, be hoort tot cursisten die vier jaar geleden de cursus M.O.-A. theologie ging volgen aan het Theologisch Katechetisch Insti tuut te Sittard. Dezer dagen ontving hij met vijftien ande ren als eerste het diploma. Eigen fonds gerefor meerden ter bestrijding discriminatie Op verzoek van de synode van de gereformeerde kerken gaan de deputaten voor de algemene diakonale arbeid van de gerefor meerde kerken een speciaal fonds vormen, waarin kerken en ge meenteleden extra bijdragen kunnen storten ter bestrijding van discriminatie In de wereld. Met het geld zullen instanties worden gesteund, die langs een niet-gewlddadige weg tot opheffing van politieke en sociale rechts-ongelijkheid en ontrechting willen ko- men. De synode van de gereformeerde kerken heeft besloten dit te doen in overleg met de Wereldraad van Kerken, die al enige tijd een speciaal programma ter bestrijding van het racisme heeft. De gereformeerde kerken willen niet samenwerken met dit pro gramma omdat ze bezwaren hebben tegen de huidige werkwijze Uit het fonds van de gereformeerde kerken zal eerst een bijdra ge beschikbaar worden gesteld voor onderwijsprojecten in Tanza nia, voor vluchtelingen uit Mozambique en voor vervolgden in RhodesiV. Het Sittardse Instituut, dat nauw verbonden is met de Leergangen te Tilburg, werd In 1968 opgericht met als voor naamste doel de vorming van katecheten. Naast de oud-mijnbeambte zijn er onder de gediplomeerde cursisten leraren, mannen zo wel als vrouwen, en religieu zen van verschillenden orden en congregaties. In Freiburg is vandaag be graven do op 68-jarige leeftijd overleden prof. Jacques Mi- chels O. P., Jarenlang doceer de hij aan de universiteit van Freiburg missiologie. Pater Mlchels werd in 1904 in Zwolle geboren. Na zijn intreding bij de orde der Dominicanen werd hij In 1930 priester gewijd. In Wenen promoveerde hij in 1937 tot doctor in de filosofie en in 1941 In Nijmegen tot doctor In de theologie. Naast pater drs. C. Hooge- doorn, voorzitter van de Ne derlandse Missieraad, is Jos J. Schoenmakers, nationaal direc teur van de Pauselijke Missie werken, namens het episcopaat benoemd tot lid van het alge- KORTE METTEN meen bëstuur van „Kom over de brug" de interkerkelijke inzamelingsactie, die In de cember wordt gehouden. In deze functie volgt hij mgr. J. Poell op, die onlangs i« overle den. vember naar Argentinië terug keren. De generaal-overste van .de Jezuieten, pater Pedro Arrupe zal het Spaans-Latljns-Ameri- kaanse Jezuletencongres voor zitten, dat van 16 tot 26 no vember in de Mexicaanse hoofdstad zal worden gehou den. Deze bijeenkomst dient als voorbereiding op het we reldcongres van da orde dat in Rome zal worden gehouden. Aanhangers van Juan Pe- ron, de Argentijnse ex-presi dent die In Spanje In balling schap leeft, hebben aan aarts bisschop Antonio Cagglano van Buenos Aires het verzoek ge richt te bemiddelen dat Peron zich voor de komende presi- denls-verkieilngen kandidaat mag stellen. Hoewel Peron zijn burgerrechten heeft terugge kregen, heeft generaal Lanusse verklaard dat personen, die zich bulton het land bevinden, niet aan de presidentsverkie zingen mogen deelnemen. Naar verluidt zal Peron 17 no-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 10