Scherpe kritiek op kerk Italië Pax Christi zoekt geweldloze hervorming Schildersbuurt speelde belangrijke rol in het leven van Bruins Slot Willibrordver. betreurt visie mgr. Simonis Open Kerk: geen protest liever bloemen Korte metten KERK EN WERELD S^NSDAG 7 NOVEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11 Pllllfil'ri 11 \\emoires AR-voorman „...En ik was gelukkig" Van onze parlementaire redactie. DEN HAAG ,,Ik heb geen gelukkige dagen ln de politiek beleefd. Ik was gelukkig in het verzet en na 1963". Dit zinnetje krabbelde J. A. H. J. S. Bruins Slot kort voor zijn dood op 4 april van dit Ijaar op papieren servetje. Zijn vriend, vertrou weling en collega Ben van Kaam vond het tussen talloze andere notities, toen hij bezig was de onvol tooide memoires van Bruins Slot aan te vullen en tot boekwerk te ordenen. Die woorden op dat stuk je papier vormen de sleutel tot het leven van Bruins Slot als hoofdredacteur (van „trouw") en 'AR-politicus, beschreven in zijn dezer dagen ver schenen memoires onder de titel En ik was gelukkig". Bruins Slot was een au toritaire man, die zelfs een hautaine indruk kon maken. Hij hechtte aan gezag. Later werd dat allemaal anders. In 1953 hertrouwde hij met een -v maatschappelijk werk- ster uit de Haagse Schil dersbuurt. Dit tweede huwelijk is van zeer gro te betekenis geweest. Zijn vrouw voerde hem de Schildersbuurt in. De confrontatie met die wp- reld veranderde zijn le ven. Het conflict met zijn partijgenoot, minis ter Van Aartsen, in de cember 1961 over de bouw van 5000 woning wetwoningen extra moet uit die verandering wor den verklaard. De ach terban van de AR was er woedend over. Dit zegt de man, die on geveer een jaar geleden door Bruins Slot telefo nisch werd overrompeld met de vraag: „Wil jij mijn boek afmaken?". Op dat moment kon de voormalige Trouw-redac- teur, thans Vrije Univer siteit medewerker, Ben van Kaam zich niet goed voorstellen waarom hem dat werd gevraagd. Drie dagen na dit telefoonge sprek werd Bruins Slot echter in het ziekenhuis opgenomen, waar hij vijf maanden later op 66-jarige leeftijd zou overlijden. Bruins Slot komt uit een degelijk gereformeerd gezin. Zijn vader was burgemeester van Drachten. De jonge Bruins Slot zocht het na zijn rechtenstudie aan de VU aanvankelijk voor de oorlog in de advoca tuur. Zijn journalistieke ambities beperkten zich tot het doorgeven van berichten aan het blad „De Vrije Fries". In die vooroorlogse ja ren solliciteerde hij liefst 32 maal - telkens in jaquet - naar een bur gemeesterspost en uit eindelijk werd hij be noemd in het Groningse Adorp, waar hij zijn en tree maakte met een rede over het gezag. „Hoewel", schrijft hij in zijn memoires met enige zelfspot, „daarover in Adorp helemaal geen problemen over beston den". Na de bezetting in 1940 nam hij ontslag en ging hij in het verzet, waar hij de latere AR-minis- ter Smallenbroek ont moette. In die periode richtte Bruins Slot het il legale dagblad „Trouw" op, waarvan hij tot zijn dood hoofdredacteur bleef. Zijn leidende rol in de AR ving aan, toen hij in 1956 fractieleider werd. Dat bleef hij tot 1963. In die periode voltrok zich aan hem een proces van geestelijke verandering, hetgeen mede tot zijn politieke val zou leiden. Een belangrijke rol speelde daarbij zijn eer der geschetste tweede huwelijk. Eveneens van ingrijpen de betekenis was Bruins Slots rol in het Nieuw Guinea drama. Aanvan kelijk had hij een streng dogmatisch standpunt over het dekolonisatie verschijnsel hem ingege ven door zijn religieus gefundeerde opvatting over gezag. Een strakke handhaving van het ge zag in Nederlands-Indië zag hij als eis van chris telijke politiek. Later til de hij zwaar aan de Ne derlandse belofte van zelfbeschikking aan de Papoea's. Bruins Slot nam radicaal afstand van zijn oude denkcom- plex. Zijn ommezwaai in de Nieuw-Guinea kwestie luidde Bruins Slots val in. De woede van de AR-achterban ontlaadde zich bij de kandidaat stelling in 1963; hij kreeg een lage plaats op de lijst. Hij trok het zich erg aan en ging heen. In zijn laatste jaren als hoofdredacteur heeft Bruins Slot zich niet houden. Hij hoopte met Berghuis, dat de AR zich zou ontwikkelen tot een principieel progres- -k7Y "Va sief christelijke partij. Ook was hij sterk voor stander van een evange- volgens hem uitlopen op lisch politiek beraad van een CDU-achtige cen- christenen uit alle poli- trumpartij. tieke partijen. Hij was De herinneringen van tegen een fusie met Bruins Slot bieden veel KVP en CHU, die zou aan de in historie geïnte- Oecumene in Rijsivijk (Van een onzer verslaggevers) DRIEBERGEN De open communie, die zondag heeft plaatsgevonden tijdens een eucharistieviering in de Rijs- wijkse St. Bernadettekerk, ging, naar de mening van pas tor C. Roeleveld, secretaris van de St. Willibrordvereni- ging, niet lijnrecht in tegen de nieuwe Romeinse instruc tie over de toelating van niet-katholleken tot de eucharis tie. Hij betreurt het dan ook dat de bisschop van Rotter dam, mgr. A. Simonis in een gisteren uitgegeven commu niqué, de dienst oecumenisch niet verantwoord noemde, omdat er naar zijn mening sprake zou zijn geweest van een vooropgezette volledige eucharistische deelname door niet-katholieke christenen. resseerde lezer, vooral over de kabinetsformatie En ik was geluk- waar het gaat om de rol vlak na de oorlog en la- kig", memoires van J. van De Standaard en ter over de figuren uit A. H. J. S. Bruins Slot, Colijn in de oorlog en de Nederlandse Unie, voltooid door Ben van van Trouw. Informatief evenals de Indonesië- Kaam. Uitgave Bosch en zijn de hoofdstukken kwestie. Keuning NV, Baarn. In de Rijswijkse parochie bestaat er reeds enkele jaren een nau we samenwerking tussen katho lieken. hervormden en gerefor meerden. De open communie, het bij elkaar deelnemen aan avondmaal of eucharistie is reeds enkele jaren gebruikelijk. Van intercommunie is, om moeilijkheden te voorkomen, ex pres nooit sprake geweest. Bij de voorbereiding van de dienst van zondag, die voor de televi sie werd uitgezonden, is reke ning gehouden met de wensen van de bisschop, door ds. A. J. van Cruyningen alleen de predi katie te laten houden en hem geen communie te laten uitrei ken. Dat gebeurde in de dienst door 27 personen, negen van elke deelnemende kerk. „De bisschop van Rotterdam, al dus secretaris Roeleveld, was van deze praktijk, die al enkele jaren gebruikelijk is. op de hoogte. De oecumenische activi teit, die door de pastores en de gemeenteleden in Rijswijk aan de dag is gelegd, wordt door het communiqué van de bisschop, waarin hij spreekt van een „van uit katholiek standpunt alge meen ongeoorloofde handelwij ze" de grond ingeboord. Het is een klap op het hoofd van al de genen, die de afgelopen jaren actief bij deze diensten zijn be trokken". De viering van zondag vond plaats onder auspiciën van de Willibrordvereniging. Op het verzoek van de secretaris om gezamenlijk een communiqué uit te geven, maar daarmee eerst te wachten op mogelijke reacties, wilde mgr. Simonis niet ingaan. De Willbrordver- eniging herinnert eraan dat het Nederlands episcopaat momen teel doende is met het samen stellen van een standpunt over open cummunie. Het ligt in het voornemen van de St. Willibrordvereniging om zelf met een officiële verklaring te wachten tot er wat meer reac ties bekend zijn. Pastoor F. Bank van de Bernadetteparo- chie onthoudt zich van commen taar op de jongste maatregel van mgr. Simonis. „Laten we broeder (paus) Paulus bij de volgende ver maning aan het adres van de Nederlandse kerk nu eens geen protesttelegram sturen maar een bloemetje". Deze suggestie deed een van de weinige jongeren zaterdag in de plenaire vergadering aan het eind van de tweede lande lijke ontmoetingsdag van open kerk die te Utrecht werd gehouden. Dit (vredelievende) voorstel was in feite de verwoording van de strategie die Open Kerk in de toekomst wil voe ren met betrekking tot de moeilijkheden die zich in de Nederlandse kerk reeds heb ben voorgedaan of nog zullen voordoen. De bijeenkomst van Open Kerk, waarover wij gisteren al in het kort hebben be richt, was op de allereerste plaats bedoeld om de men sen van Open Kerk zelf te motiveren en niet, zoals ge spreksleider prof. dr. F. Haarsma, aan het begin op merkte om moties aan ande ren te sturen. Het ging er de deelnemers om „morgen verder te kunnen". Om af te tasten wat de moge lijkheden voor de toekomst zijn. hielden de ruim zeven honderd deelnemers, onder wie slechts eenentwintig jon geren beneden de twintig jaar. zich in achttien ge spreksgroepen bezig met de positie van Open Kerk ten opzichte van de oecumene, de jongeren, de plaatselijke kerk en de kerk van morgen. In geen enkele groep kwam men, ondanks de oproep van prof. Haarsma dat „elk be raad moet leiden tot prakti sche conclusies", verder dan het uitwisselen van er varingen en het signaleren van processen. Men sprak uitvoerig over wat Open Kerk wel en niet wilde zijn. Duidelijk werd in de verschillende gespreksgroe pen dat Open Kerk voor de een iets anders betekent dan voor de ander Er zijn er die de beweging officieel erkend willen zien door de kerkelij ke leiders, terwijl anderen dit juist als een handicap er varen. Sommigen willen een hechte organisatie om zono dig een vuist te kunnen ma ken. Anderen wensen juist een nauwelijks gestructu reerde beweging. De weinige jongeren, die aan de ontmoetingsdag deelna men, hadden in de groepsge sprekken duidelijk hun eigen inbreng. Ze missen in de kerk een uitdaging, ze willen actief betrokken zijn bij wat er gebeurt en willen niet al leen het intellectuele theore tische gepraat. Ze willen sa men graag iets doen. Voor jongeren is de kerk niet al leen het „open uurtje op zon dag". Een belangrijk onderdeel in de groepsgesprekken was ook de vraag wat Open Kerk kan betekenen voor al diegenen, die de kerk „links hebben la ten liggen". „We zijn de arbeiders kwijtge raakt, doordat ze in het le ven van alle dag in strijd kwamen met de kerkelijke wetten. Ze hebben afgehaakt en de kerk is ze vergeten, zo is men van mening. Als de kerk weer een stuk bevesti ging voor de arbeider wil be tekenen, zal de kerk naar de mening van Open Kerkleden weer moeten functioneren in het leven van alle dag. De landelijke ontmoetingsdag betekende voor de deelne mers in ieder geval een stuk bevestiging. Men kwam dit keer niet bijeen als reactie op een actuele gebeurtenis, maar om samen naar moge lijkheden te zoeken om de kerk in de samenleving een plaats te geven. Op het eerste nationale con gres van de „7-november-be- weging", de beweging van kritische Italiaanse katholie ken, is heftige kritiek geuit op het kapitalistische sy steem in kerk en staat in Italië en aan het adres van de Italiaanse bisschoppen. Het congres werd door twee honderd van de vierhonderd vijfentwintig leden van de beweging in Rome bijge woond. Op het congres werd een brief voorgelezen van prof. Brugnoli van de univer siteit Gregoriana, die vanwe ge zijn lidmaatschap van de beweging was overgeplaatst. In de brief betuigde Brugnoli zijn volledige instemming met de doeleinden van de be weging. In zijn inleiding typeerde pater Aldrovandi, moraaltheoloog van de pauselijke universi teit Marianum de ,,7-novem- ber-beweging" als „evangeli sche opstand" tegen de uit buiting van de arbeiders, die door de kerk en staat in Ita lië in de hand zou worden gewerkt. De kerk zou vol gens hem voordeel trekken uit het huidige onrecht. De leden van de ,,7-november- beweging" noemden de be trekkingen van het Italiaanse episcopaat tot het volk Gods volkomen ontoereikend en vinden dat de bisschoppen zich tot werktuig van de on derdrukking maken. Tot nu toe heeft er nog geen gesprek plaats gevonden tus sen de beweging en de hiër archie. De bisschoppen en het Vaticaan lijken niet goed raad te weten met dit geor ganiseerde protest. De bisschop van Haarlem, mgr. Th. Zwartkruis en de deken van Hoofddorp G. P. Kas hebben dezer dagen een werkbezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de KLM in Amstelveen. Zij lieten zich, onder meer door president-directeur dr. G. v. d. Wal informeren over de sociale as pecten van de maatschappij. Op de foto v.l.n.r. de toekomstige president-directeur van de KLM, drs. S. Orlandini, dr. G. v. d. Wal, mgr. Zwartkruis, deken G. Kas en onderdirecteur R. J. Vo gels. Sinds kort is er op het Bel gische centrale vliegveld te Zaventem, nabij Brussel, naast een r.k. kapel ook een protestantse kapel geopend. In de kapel draait tussen elf uur en vier uur een bandje met religieuze muziek. De kapel zal regelmatig worden bemand door ds. R. Teeuwis- sen, die beschikbaar zal zijn voor het personeel van de Sabena, de Belgische lucht vaartdienst en doorgaande reizigers. In de kapel is gra tis lectuur beschikbaar in twee talen, Nederlands en Frans. De bond van Anglikaanse vrouwen, de „Mothers Union", in Zuid-Afrika heeft alle vrouwen opgeroepen op te komen voor het recht van iedere vrouw om samen met haar man en kinderen in ge zinsverband te leven en er bij de Zuidafrikaanse rege ring op aan te dringen dat 4 zij erkent dat gezinsleven voor een Afrikaanse vrouw een recht is en niet een pri vilege. De Mothers Union heeft in Zuid-Afrika 32.000 le den, van wie er duizend blank zijn. In de serie „Ter sprake" een uitgave van de Delftse drukkerij Meinema is de tweede, sterk gewijzigde en uitgebreide druk verschenen van de brochure no. 5: „Cre do's onderweg". De brochure (prijs 1,75) bevat omschrij vingen van het christelijk ge loof, zoals die ontstonden in kritische gemeenten, werk groepen, kerkdiensten, huis gemeenten, experimentele jongerensamenkomsten, ge- sprekskringen en als een po ging tot individueel belijden. De wereldfederatie van lu theranen heeft dezer dagen bekend gemaakt dat het aan tal leden van de lutherse kerken in de wereld gestegen is van 73.307.379 het vorig jaar tot 73.574.835 in dit jaar. In Latijns-Amerika is de te ruggang, waarvan in de ja ren '70-'71 sprake was, tot staan gebracht en is het aan tal leden het afgelopen jaar met tienduizend gestegen tot een totaal van 973.26*. Het verkiezingsactiepad van enkele Kamerleden voerde zondagmiddag door de kerk en wel de Paterskerk In Haarlem, waar de maande lijkse dienst van katholieken en hervormden werd gehou den, waarin het thema „De bijbel kiest partij" deze keer centraal stond. Daarbij werd de vraag: „Welke partij kie zen wij?" gesteld, waarbij de Kamerleden gedurende anderhalf uur gelegenheid kr-gen een groot aantal vra gen te beantwoorden. Verte gen..-oordigd waren leden van de PvdA, KVP, VVD, DS '79 en PSP. Het in het weekend in Straats burg gehouden zestiende in ternationale congres van de katholieke vredesbeweging Pax Christ), had als belang rijkste doel een begin te ma- ken met het ook binnen deze beweging systematisch zoe ken naar manieren om op een geweldloze wijze te komen tot een hervorming en verbete ring van de samenleving. Uitgangspunt voor het congres in Straatsburg was het resul taat van eerder gehouden conferenties over dit onder werp in Kyoto en Drieber gen. In Kyoto kwamen in de herfst van 1970 voor de eer ste maal vertegenwoordigers van alle grote wereldgods diensten bijeen om een plan te ontwerpen voor hun geza- melijke inzet voor vrede en ontwikkeling. In Driebergen, begin van dit jaar, werd op initiatief van de Braziliaanse bisschop Dom Helder Cama- ra, geprobeerd een geweld loos antwoord te vinden op het structurele geweld van economische en militaire machten. Als katholieke vredesbeweging wil Pax Cristi de resultaten van deze conferenties bij de katholieken in het algemeen en de kerkelijke bestuursin- stanties in het bijzonder rea liseren. Mgr. Gremillon. secretaris van de pauselijke commissie Jus- titfa et Pax en lid van Sode- pax, het overlegorgaan voor vredes- en ontwikkelings vraagstukken van de Wereld raad van Kerken en de r.k. kerk, kon de congresdeel nemers verzekeren, dat het werk van Pax Christi als voorhoedebeweging van het allergrootste belang is ge weest en ook moet blijven. Juist Pax Chriati kan vol gens mgr. Gremillon, er voor zorgen, dat de Romein se instanties met hun natuur lijke neiging tot inslapen ac tief blijven. Eerder had het congres aan paus Paulus en de Wereld raad van Kerken een tele gram gestuurd om hen belde uitdrukkelijk te danken voor hun onvermoeibare inzet voor het vredeswerk. Deze stimulans uit Vaticaanse kringen staat tegenover pes simistische stemmen die on danks alle inspanningen, al leen maar een toename van geweld en onrecht konden constateren in de wereld. Daarbij moest het congres constateren dat ook de Euro pese instellingen niet of nau welijks hebben bijgedragen tot een overbrugging van de kloof tussen arm en rijk, recht en onrecht in de we reld. De twee weken geleden in Parijs gehouden topconfe rentie waar de ontwikke lingslanden stiefmoederlijk bedeeld werden zijn daarvan de meest recente voorbeel den, aldus de conferentie. Pax Christi heeft zich nu ook tot taak gesteld om de ont wikkelingen binnen Europa met de Europese veiligheids- conferentie in het vooruit zicht, nauwlettender te gaan volgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11