Spencer Tracy als Vader van de bruid Vier vrolijke vrouwen zorgen voor unicum in cabaretwereld Prior en Geesink denken niet aan sleutelhangers HARRY TOUW NOG MEER WERK DOOR DE VPRO Mr. Landré van TROS reageert niet op kritiek Enkelaar mag in zijn huisje blijven John Lennon „beste" popzanger ter wereld Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 2 OKTOBER 1972 DOOR TON OLIEMULLER EN ROELFIEN SANT Vier levenslustige vrouwen met een onverwoestbaar optimisme wat betreft het Nederlandse theaterpubliek hebben van hun droom werkelijkheid gemaakt. Natascha Emanuels, Rosita Bloom, Marijke Philips en Wendela de Vos starten donderdag 5 jktober in het Amsterdamse theater Desmet met een zoals zij net noemen cabaretesk-show-programma. Het geheel heet ,,Zeg het met vrouwen" en behandelt, het ligt voor de hand, typische vrouwelijkheden. De rol die een dame geacht wordt te vertolken in het gezelschap van „heren", het hu welijk, het wel en wee van de non als vrouw, het kind-vrouwtje thuis bij de wasmand en tijdens de afwas kortom vrouwen in alle denkbare en bijna ondenkbare situaties. Zeg het maar met vrouwen is voor zover wij konden nagaan mo menteel het enige vrouwencabaret in heel West-Europa. Een uni cum dus. Rosita Bloom die door Natascha Emanuels bij de groep werd gehaald, ziet het experiment helemaal zitten: „Je zal zien dat het aanslaat. We verwachten geen drommen mensen, maar een zeker select gezelschap dat tegen een stootje kan zal er zeker zijn. Je moet ons niet beschouwen als een stelletje los geslagen Dolle Mina's. We zien niet zo gek veel in het werk van Germaine Greer en Betty Freedan. We stellen de problemen van vele burgerlijke vrouwen aan de kaak. We spotten met kleinbur gerlijkheid. Niet door middel van een wijzend vingertje, maar gewoon door een situatie te overtrekken. Weet je, we hebben in principe niets tegen mannen. Ach, je hebt ze nodig en zo op z'n tijd zijn ze zelfs onmisbaar ook voor ons". Het programma waarin naast een aantal door Ronnie Potsdam mer geschreven sketches ook liedjes worden gebracht heeft een onderhoudend karakter. Ze willen gewoon het publiek een avond je plezier bezorgen. Het is de eerste maal dat de Haagse Rosita aan cabaret doet: „Ik heb nu zo'n beetje van alles achter de rug en dit leek me weer eens wat anders. Je kan je in dit program ma lekker uitleven. We zeggen de teksten op onze eigen manier, enigszins vrijmoedig". Rosita wil verder nog kwijt, dat Natascha vroeger in Vrouwen, vrouwen, vrouwen heeft gespeeld, een cabaret dat spoorloos ver dween. Over de leeftijd van de dames wilde ze zich liever niet uitlaten: „Wat maakt het uit. Als ik het zou zeggen desillusio- neer ik misschien wel enige heren". Sinds NOS-hoofd Carel Enke laar heeft bepaald, dat de eer ste aflevring van de nieuwe zondagmiddagserie, getiteld NOS-kiosk, onvoldoende kwali teit heeft om op het scherm te brengen, is er een geruchten stroom ontstaan in het Hllver- sumse, die moeilijk in te dam men schijnt te zijn. Aan de he ren Joop Geesink en Karei Prior, die hun eigen audio-vi- suele productiemaatschappijen onder één noemer hebben ge bracht, was gevraagd deze se rie te gaan maken met als uit gangspunt, dat de hele familie rond het scherm geschaard er gelijkelijk plezier aan zou bele ven. Iets voor de leeftijden van acht tot tachtig jaar, zoals vroeger Ome Keesje, die op dit punt nadien zijns gelijke niet meer heeft gekend. Ga daar maar aan staan, al heeft Karei Prior gelijk al la ten weten: „Er loopt in Hilver sum maar één regisseur rond, die dat kan en dat ben ik". Het is dan ook niet gelukt. Bij het zien van de eerste proefop- name zei de heer Enkelaar, dat hij de humor in de NOS- kiosk niet steeds even ge slaagd vond. In Hilversum gaan evenwel heel andere verhalen en heel veel verhalen ook, omdat ie dereen zich daar altijd geroe pen voelt zijn zegje te doen over andermans werkzaamhe den, die door radio en tv KAREL PRIOR: Uitgesproken woorden kwaad willig gebruikt". voortdurend erg zichtbaar zijn. Dan zie je de foutjes al gauw en beter. Zo verluidde nu on der rad getongde Gooiers, dat Joop en Karei ook niet gek zijn, dat die wel begrijpen, dat als de serie populair wordt er geen vlaggetjes, sleutelhan- Als je de Haagse humorist Harry Touw, nog steeds be rucht als Fred Haché van de VPRO-show belt, dan zegt het antwoord-apparaat met een metalige keel: „Harry is niet thuis. Vanmiddag geeft hij een voorstelling in het zuiden van het land en vanavond in het noorden van het land. U kunt hem alleen in de ochtenduren tussen 9 en 12 bellen." Harry heeft het kennelijk enorm druk en dat mag enigs zins verbazen, omdat zijn laat ste geluid ten overstaan van de Nederlandse pers is ge weest, dat de Fred Haché-show hem helemaal geen goed heeft gedaan en dat het Nederlandse publiek verlekkerd op zijn Bakken aan de Bar hem in de kou heeft laten staan. Dus hebben wij de volgende dag Harry gebeld: Harry: „Ja, dat is waar. In het begin heb ik dat gedacht, omdat er zoveel weerstanden ontstonden tegen de Haché- show. Dat is later een stuk be ter gaan worden. De mensen hebben er natuurlijk aan moe ten wennen. Maar momenteel Is het zo, dat ik door het hele land populairder ben dan ooit tevoren. Mijn eerste elpee met Bakken aan de Bar reikt met 50.000 naar goud en mijn twee de begint ook al lekker te lo pen. Daarom doe ik nu ook weer mee aan de nieuwe VPRO-show, die half december op de buis komt. Deze heet Barend Servet-show, omdat IJf Blokker er de belangrijkste rol in speelt. Het is een serie van vijf afleveringen en in elke uit zending heb ik een rol. In de eerste komt er op de titelrol te staan: Harry Touw als direc teur van een wasserij. Nee. boos ben ik al lang niet meer op de VPRO. Zij hebben mijn Rosita Bloom, Natascha Emanuels, Marijke Philips en Wendela naam geen kwaad gedaan en bovendien zit er in de nieuwe serie shows toch wat meer lijn dan in de Haché-shows". De nieuwe show wordt nu op gehangen aan de toneelnaam of schermnaam van de Am sterdamse drummer IJf Blok ker, n.l. Barend Servet. Vijf maal krijgt men hem te zien in een ander beroep, steeds als een opgewekte mislukkeling, die nergens voor deugt, ontsla gen wordt en dan telkens weer vrolijk een ander baantje bin nenstapt. IJf Blokker: „Harry heeft in derdaad in het begin last ge had van telefoontjes van boze kijkers. Daar ben ik niet bang voor. Ik laat gewoon mijn vrouw opnemen. Die is daar keihard in. Ik zelf geloof in de rol van Barend Servet. Jam mer dat ik in de eerste afleve ring niet zoveel te maken heb met Harry Touw als wasbaas. Het klikte altijd goed tussen ons, weet je wel. Misschien wordt dat de volgende keer be ter. Barend Servet blijft dezelf de slome van vroeger, maar hij redt het door zijn onweer staanbare opgewektheid. Hope lijk ook de show". Schreven wij verleden week over Mary (Schuurman) en Monique (van Erp), die we gens persoonlijke omstandig heden als omroepsters gaan schitteren door afwezigheid op het TROS-scherm, direc teur mr. J. Landré van deze omroep toonde zich direct bereid om in dit tekort te voorzien. En omdat Kleine mensen grote wensen hebben wachtte hij tot Vera Lynn haar opwachting maakte op het scherm en de daarvoor aangezochte Pim Jacobs een slag voor te zijn en persoon lijk deze grote vedette bij het publiek in te leiden. Nu is de big boss te prijzen die het nederige werk niet schuwt en daarin voorgaat aan zijn ondergeschikten, maar de benadering viel wat ongelukkig toen hij Vera vroeg hoe lang zij nu al in het vak zat. Vera zei toen 31 jaar en daarmee was door mr. Landré een toch wat on hoffelijke onthulling uitge lokt, want iedereen weet nu hoe verschrikkelijk oud die Vera met haar eeuwig jeug dige stem is. Omdat mr. Lan dré door deze geste binnen het blikveld van de heren tv-recensenten kwam te ver keren, viel er hier en daar MR. J. LANDRé: „Ik volg de gulden regel niet te reageren op kritiek" deels grappig bedoelde kri tiek, die door de heer Landré ongetwijfeld ook zo zal zijn opgevat. Mr. J. Landré: „Het is niet onze gewoonte te reageren op perskritieken. Op deze gulden regel maken we ook nu geen uitzondering". gers, affiches en ander splin- tergoed, waarvoor men grif en grof het geld laat rollen, aan gedragen kunnen worden en dat Joop en Karei het derhalve in de nieuwe serie gelijk maar over de commerciële toer had den gegooid. Karei Prior: „Je reinste non sens. Dat is uit de lucht gegre pen. De moeilijkheden zaten hem hierin: Ten eerste kregen we het verzoek van de NOS pas laat. We besloten tot een quiz voor 65-plussers. Daar voor trokken we naar een be jaardencentrum. Helaas waren er weinig geschikte quiz-kandi daten voorhanden. Zodoende liep de zaak eerst een beetje stroef en vervolgens fout en toen ook nog eens uit de hand. We houden wel vast aan die quiz, maar kiezen er speciale deelnemers voor uit. Daarvoor hebben we veertien dagen de tijd gekregen van de heer En kelaar. Verder zul je mij niet meer horen zeggen, dat het een goede quiz wordt, want achteraf wordt dat soort uit spraken altijd kwaadwillig te gen je gebruikt". Het omstreden „zomerhuisje" van NOS-topman Carel Enke laar aan de Meijergaardenweg in Buurse mag blijven staan. Zoals bekend kwam dit fraaie bungalowachtige bouwsel in het nieuws, toen verondersteld werd dat het niet aan de voor schriften voldeed. Zo zou het groter zijn uitgevallen dan het vroegere zomerhuisje, dat op dezelfde plaats heeft gestaan, maar dat door brand is ver woest. B. en w. van Haaksbergen hebben een op schrift gestelde verklaring uitgegeven, waarin wordt toegegeven, dat het nieuwe zomerbedrijf van Enke laar 9 vierkante meter groter is dan het oude zomerhuisje. Maar, aldus b. en w., dat is volgens de voorschriften toege staan. Een nieuw bouwsel mag 10 procent groter zijn. Het oude zomerhuisje had een op pervlakte van 62 vierkante me ter. De nieuwe bungalow neemt 71 vierkante meter in beslag. Dat is weliswaar 2,8 vierkante meter meer dan 10 procent maar daar staat tegen over dat bij de oppervlakte bepaling van het oude stulpje het schuurtje achterwege was gelaten. Verder verzetten de voorschriften zich echter niet tegen een min of meer riante uitvoering, zo voegen b. en w. er nog aan toe, terwijl de kel der onder het nieuwe zomer huis eveneens niet in strijd is met de bepalingen. Met die uitleg ging de raad akkoord. Ex-Beatle John Lennon berucht om talloze publiciteitstunts is via een uitgebreide opniniepeiling uitgeroepen tot de beste pop-zan ger van de wereld. Het Engelse muziekblad New Musical Ex press publiceerde dit voor John en zijn fans verheugende bericht. Natuurlijk valt over dat „beste" te twisten. Want wat is nu wer kelijk het beste in de' popmuziek? John's vroegere collega Paul Mc Cartney eindigde op de 15e plaats. Ton v. Duinhoven op Duitse TV (Van onze radio- en tv-redactie) DEN HAAG Acteur Ton van Duinhoven speelt de hoofdrol in de Duitse televisie-serie Tribunal 1982. Hij is de aanklager in een rechtszaak over het conflict tussen de Derde Wereld en Europa. De serie kent zeven afleveringen, die op Duitsland 2 worden uit gezonden, geregistreerd door Stephan Rinser. De Nederlandse ac teur Otto Sterman is in deze serie de Afrikaanse aanklager. Il!lll!lllllllllll!lllilllllllllllllllllllll!!'ll'!llll!l!llllllllllll|||llllllllllllll|lilllllllllllll!lllllllllllllllll!llllllllllllll||llll!ll|||||! liimiiiiiiiMipiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii In afwijking van hetgeen In de omroepbladen vermeld staat zai hedenavond niet de film Het ze vende kruis worden vertoond in de serie films rond en met Spen cer Tracy, maar de uit 1950 date rende filmkomedie Vader van de bruid, waarin een berustende Tra cy alle moeilijkheden rond het hu welijk van zijn film-dochter - een piepjonge Elizabeth Taylor - gela ten over zich heen laat gaan. Vincente Minelli regisseerde dit luchtige gevalletje met veel vaart, puntige d:alogen en vermakelijke situaties. Wat dat betreft hoeven de kijkers er niet zo rouwig om te zijn. dat zij de volkomen ongeloof waardige en gedateerde film Het zevende kruis niet te zien krijgen. In deze kostelijke familie-komedie speelt Joan Bennett de rol van Tracy's geduldige echtgenote. Nederland II 20.21 uur. Geen bijzonderheden Onder de titel En verder geen bijzonderheden zendt de KRO-tv een documentaire uit over het korps Mariniers. Door middel van deze documentaire willen de makers, Theo Uittenbogaard en Kees Boomkens, een beeld geven van de sfeer in dit corps, de on derlinge verstandhouding tussen de mariniers, hun manier van werken en hun mentaliteit, die zich bijvoorbeeld uit in een grote arbeidsmotivatie. In deze documentaire gesprekken met de mensen van KSK 3 - een opleidingsklas voor korporaals Ned. II 22.10 uur. Het winterseizoen is (een beetje) van start gegaan. Nog niet op zondagmiddag bij de NOS omdat Kiosk niet op het niveau bleek dat geschikt ls voor t.v.-consumptie. Voor dat uitstel kunnen we de NOS alleen maar prijzen. Het komt namelijk nogal eens voor dat achteraf-ongeschikt bevonden programma's toch op de buis komen omdat "er zoveel kosten voor gemaakt zijn". Die kostenfactor speelt, als bekend, bij de NOS niet zo'n grote rol als bij de andere zendgemachtigden. Maar desondanks waarderen we het, dat de NOS Kiosk niet ondermaats van start wil laten gaan. Jammer voor de NOS dat de voor-publiciteit van Kiosk niet kon worden ingeslikt. Karei Prior in KRO's Studio: „Bij een dusdanig talent opslorpend medium als t.v. zullen ze jongens als ik altijd nodig hebben". „Ben de Beer" was kennelijk beter dan wat „jongens als ik" te bieden hadden Nieuw was Ti-Ta-Tovenaar. We schorten ons oordeel nog even op, vonden de start het programma is vooreerst voor de allerkleinsten niet erg gelukkig. KRO's Brandpunt was terug op zaterdag. Met een erg goede eigen reportage uit Oeganda en een helder gesprek met K.V.P.-voorzitter De Zeeuw. Die man is doodgewoon erg telegeniek in die zin dat hij in staat is politieke zaken populair voor te stellen. Hij kwam te weinig op de buis tot nog toe, want hij zou best het t.v.-gezicht van de „christelijke progressieve drie" kunnen bepalen. Omzien in verwondering, de NOS-documentaire over Provo, had iets vertederends. Ze bracht de onzinnigheid van een recent verleden in beeld waarvan ex-provo Bernard de Vries zei: „Zelf hebben we nauwelijks geweten wat we wilden Het gekke was dat mensen die beter moesten weten, de hoog geleerde heren Hulsman en Buikhuisen, argumenten aan droegen die moesten aantonen hoe waardevol Provo achteraf gebleken is. Onze mening: Provo was de voortzetting van de Amster damse anti-mentaliteit. Regel rechte opvolger van paling oproer en Hadjememaar. Ex- burgemeester Van Hall zei: „Amsterdam is lastig". In feite bedoelde hij Amsterdam is anti-autoritair, bereid om achter wie-dan-ook te gaan staan die „tegen het gezag" is. Provo was tegen op speelse motieven, Amsterdam volgde. Maar speels was het toen allang niet meer Vg. TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I 18.45 uur Ti-ta tovenaar 18.55 uur Journaal AVRO: 19.05 i r Toppop 19.30 uur Wie van de drie? 20.00 uur Journaal 20.21 uur Peyton place 21.10 uur Helmut Zachariasslyiw 22.10 uur Televizier-magazine 23.00 uur Journaal 23.05 uur Teleac NEDERLAND II NOS: 18.45 uur Ti-ta tovenaar 18.55 uur Journaal KRO: 19.05 uur Familie Ashton 20.00 uur Journaal 20.21 uur Vader van de bruid (film) 22.10 uur en verder geen bijzonderheden 23.00 uur Journaal MORGEN NEDERLAND I 10.45 uur School-tv 18.45 uur Ti-ta tovenaar 18.55 uur Journaal VARA: 19.05 uur De stratenmaker-op- zee-show Daar komen de schutters Journaal De Onedin-lijn Koning klant 2 voor twaalf Dingen die verborgen blijven 22.45 uur Journaal 22.50 uur School-tv 19.25 l 20.00 i - 21.10 t 21.10 i 21.40 i 22.20 i NEDERLAND II 118.45 uur Ti-ta tovenaar 18.55 uur Journaal NCRV: 19.05 uur Dier en vriend 19.30 uur Achtergronden van de bijbel 19.25 uur Promotie Hier en nu 20.00 uur Journaal 20.21 uur Het meisje met de blauwe hoed 21.10 uur Hendrik VII 22.00 uur Hier en nu 1 22.40 uur Dag dag 22.45 uur Den Haag vandaag 22.55 uur Journaal 1 23.00 uur Samenvatting Europa-Amerika RADIO HEDEN .8.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.21 Gesproken brlel. 18.25 (S) Jazz spectrum. Politieke Partijen: 19.00 Uitzending van de Politieke Partij Radtkalen. NOS: 19.10 Harmonie en Fanfare. 19.40 (S) Hobbyscoop: een populair programma over electronl- ca. 20.00 Komt u maar: actueel pro gramma met discussies en telefoni sche reacties, afgewisseld door lich te muziek. 21.45 Reportage. 22.25 Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 Jazz In aktle: Internatio naal Jazz Festival Loosdrecht 1972. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM 1 18.00 (S) NCRV-Combo Cor Jonger (S) Schütz 1672 Spinoza. om 19.30 Llterama: een kroniek om 20.00 Niéuws: om 20.05 Avondol verdenking; om 20.15 Koorwerken (gr.); om 20,55 Tussen Schütz en Spinoza: momentopnamen rond het Jaar 1672: om 21.35 Spinoza of: Gesprekken op de grenslijn, hoor spel. 23.00 Theologische etherleer gang 23.35 (S) Utrechts Symfonie Orkest: moderne muziek. 23.55— 24.00 Nieuws. MORGEN HILVERSUM 1 9.00 <S) Nleu* met commentaar. (9.35—9.40 Water standen). 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws 11.03—11 05 Radiojournaal). bouw. AVRO: 12.40 (S) Knipper licht: wekelijks radloverkeersmaga- zlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. 1321 (S) Kerkorgelconcert. E.O.14.00 Openingswoord door de Voorzitter. 14.05 Het woord der wnarheld: Theologie naar de Heilige Schrift. 14.15 Klassieke muziek 14.25 Voor de vrouw. 14.45 age. 15.05 Voor het voeUlcht: (17.55 Mededelingen) KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerle; klassieke muziek (gT.). 7.30 Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badlnerieklassieke muziek (gr.), 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio, 10.10 (S) Aubade: klassieke muziek (gr.) (om 14.30— io- 13.00—13.05 Rft- 14.00 Schoolradio. dinsdag: Link van Bruggen In gesprek me de heer Arends van het Bureau te Bevordering van het Toerisme o] Aruba. 17.10 Voor de kleuters. 17.3 HILVERSUM III VARA: 7.00 Nieuws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nieuws. 8.02 Onderweg. 9.00 Plaatjes visite. (12.00 Niet 18 02 De Joost de Draayer Show VARA: 19. M Nieuws. 19.02 Pop- 20.02 Eddy Bec- radto 15 00-15.03 Nieuw. 16.00 Nieuws en beursberichten. 16.05 Ca- slnomuzlek 17 00 Nieuws en mede delingen. 17.10 Voor oudere luiste-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2