Olympische Spelen voor
de wereld van vandaag
CeidócSouAcmt
Hiërogliefen 150 jaar
geleden ontcijferd
part-time
onderwijzers(essen)
Bode van de Maand:
Tot 7 oktober 10.-
HARDLOPEN IN KANTOORTENUE
Tentoonstelling Leiden
'Geen schijnvertoning
voor verkiezingen-
(zolang de vcorrcsd sirekt)
daarna 18.90
KERK IN NEDERLAND
JUICHT NOG VOORT
Pleidooi voor dialoog
6 iZATERDAG 9 SEPTEMBER 1S72
LEIDSE COURANT
PAGINA 7
(Van onze correspondent)
NEW YORK New York opende vorige
week haar eigen Olympiade en de plechtig
heden begonnen toen burgemeester Lind
say een duif los liet uit een kartonnen
doos. De spelen, waaraan alle New Yor
kers van 16 jaar en ouder konden mee
doen, hadden geen kostbaar stadion nodig.
Zij werden op straat gehouden,
iEen van de takken van sport die op de New
9Yorkse Olympiade beoefend werden, heet
„Chinees handbal" en wordt met een roze
rubber bal gespeeld. Een ander spel heet
„Jantje op een pony". Hierbij gaan vijf
mannen van middelbare leeftijd dicht bij
elkaar op een rij staan, zodanig dat het ge-
heel een soort beest met tien poten en een
I grote rug vormt. De andere partij neemt
een aanloop en springt op de rug van hun
tegenstanders. Als zij er in slagen de ket-
ting te doorbreken, krijgen ze een punt.
Iedereen die met deze Olympiade meedeed
kreeg een speciaal T-shlrt met het em
bleem van de straatspelen, en de winnaars
ontvangen medailles en trofeeën. Het de
partement van recreatie gelooft dat de spe
len op zijn minst evenveel plezier zullen
opleveren als in MUnchen aanvankelijk het
geval was. En dat geloof ik ook.
De officiële Olympische Spelen zijn, ook zon
der incidenten, tot een zodanig ernstige
i aangelegenheid geworden, dat men er aan
j twijfelt of veel deelnemers er nog plezier
in hebben. Er staat te veel op het spel.
Het is belangrijker om de nationale en ra
ciale trots te bevredigen dan om enig per
soonlijk genoegen te beleven. Straatspelen
staan dichter bij de oorspronkelijke bedoe
ling: namelijk het beleven van plezier en
het bevorderen van vriendschap.
Maar waarom zou men stoppen bij Chi
nees handbal en Jantje op de pony?
Een van de belangrijkste bedoelingen bij
de eerste Olympiades was dat de mededin
gers prestaties leverden die men in het
normale dagelijkse leven ook van hen kon
verlangen. Speren gooien naar Perzan, ri
vieren overzwemmen, of terug naar Athe
ne rennen met het laatste nieuws van het
front.
Onze moderne spelen hebben een geheel an
der karakter. Enorm veel moeite wordt op
gebracht om op een bepaalde dag eens in
de vier jaar een fractie van een seconde
sneller te lopen dan alle anderen. De om-
standigseden zijn altijd perfect: nergens
vindt men die hindernissen die men buiten
het stadion kan verwachten. Als een atleet
gevraagd zou worden iets nuttigs te doen
met zijn talent, zou hij niet weten waar te
moeten beginnen. Senlheid is het enige dat
telt.
Ik weet niet wie de Olympische spelen deze
richting opgestuurd heeft, maar het is dui
delijk dat deze trend zijn beperkingen
kent. Wat de Spelen nodig hebben, is niet
alleen een ander pakket van prioriteiten,
maar ook een heel nieuw assortiment van
sportnummers. Wie gebruikt tegenwoordig
nog een zwaard of gooit nog een discus?
Het Guinness boek met records vormt een
rijke bron van takken van sport die meer
met het hedendaagse leven te maken heb
ben en die ook meer praktisch nut lijken te
hebben. Zo bezit een Amerikaan bijvoor
beeld het rekord voor metselen 3272
bakstenen per uur. De Duitsers staan aan
de top met het delven van graven en
onschadelijk maken van bommen, er
mand in Nieuw Zeeland kan sneller breien
dan wie ook ter wereld.
Al deze „sporten" zijn zeker meer waard op
genomen te worden in de Olympische Spe
len dan enkele van de tegenwoordige num
mers en het is veel interessanter om ze
gade te slaan.
Als het aan mij lag, zou ik ook typen opne
men, en het verwisselen van een autoband
en het vinden van een parkeerplaatsje. En
ik zou veranderingen aanbrengen ir
omstandigheden waaronder de Olympische
wedstrijden plaatsvinden. De honderd
ter sprint bijvoorbeeld, zou voortaan in
volledig kantoor-tenue gelopen moeten wor
den met colbert-costuum, hoed, strop
das, jas en aktentas. En aan het einde van
de sprint zouden de mededingers op het
achterbalkon van een saiel rijdende bus
moeten springen.
De samenstelling van de huidige lijst van
Olympische nummers bevat in feite nog
weinig rechtvaardigheid. Basketball is wel
opgenomen, maar tennis niet. Waterpolo is
een nummer, maar aan polo te paard
wordt niet gedacht. Mededingers gooien
met kogels, maar niemand houdt zich met
een boemerang bezig. Lord Killanin, de
nieuwe president van het Olympisch Comi
té, zou zich onsterfelijk maken door lang
voor de volgende Olympische Spelen het
pakket van sporten aan een grondig onder
zoek te onderwerpen.
Hoe nauw sommige zaken luisteren in een zieken-
I huissamenleving werd mij weer eens duidelijk,
toen ik rond zes uur voor een grote boodschap de
rode knop indrukte. Patiënten, die aan bed gekluis
terd liggen, zijn nu eenmaal ook voor de nederigste
behoeften aangewezen op de hulp van een ver
pleegster. Je kunt daar als patiënt de smoor over
in hebben, mar je schiet er alleen geen steek mee
op. En juist die heb je op zo'n moment dringend
nodig.
De zuster, die ditmaal verscheen zei waarschu
wend: „Jae ik wil u er best op zetten, maar dan
moet u wel met bellen wachten tot vijf over zes".
„Waarom?", vroeg ik.
„Nou", sprak de zuster, „om zes uur worden we
afgelost door de avondploeg en die moet ook wat te
doen hebben". Het leek me een redelijk argument.
Ze was waarachtig niet te beroerd om te werken,
maar ze wilde er geen potje van maken. Misschien
lag de zaak nog eenvoudiger en wilde ze zich uit
piëteitsoverwegingen mijn afgang besparen.
Zodoende vernam ik die dag in een weinig benij
denswaardige hoogzit, dat de heer Biesheuvel bij
de koningin op Huis ten Bosch was geweest en dat
premier Sadat van Egypte zijn Russische advi
seurs uit de zandbak had gedonderd. Tot een per
manente ontspanning tussen Egypte en Israël zal
zo'n gebaar wel weer niet bijdragen, maar toch
blijf je er rond zes uur steeds weer opnieuw op ho
pen.
LEO THURING
KUNST EN
KUNSTENAARS
De Internationale Orgeldagen van
Arnhem, die dit jaar hun eerste
lustrum vieren, worden van 22
tot 25 september gehouden in de
Grote of Eusebiuskerk. Acht
jonge organisten uit de landen
langs de Rijn - Frankrijk, Duits
land, Zwitserland en Nederland -
zullen door een internationale
jury worden beoordeeld op tech
niek, interpretatie, registratie
en aanpassing aan de ruimte.
De Engelse pop-groep Curved Air
geeft zohdagavond 24 september
een concert in het Concertge
bouw te Amsterdam. Zangeres
is Sonja Kristina.
In het Stedelijk Museum te Am
sterdam wordt van 16 septem
ber tot 5 november de tentoon
stelling „Atelier 10" gehouden
die enkele facetten laat zien van
hedendaagse tendenzen. Deelne
mers zijn: Anthon Beeke, Swip
Stolk, Jan Beutener, Chris van
Geest, Carla Kaper, Yvonne
Kracht, Karei Meijers, Carla
Munster, Flip Rutten, Har San
ders, Paul Steenhauer, Herman
van Tongeren, en John Verberk.
In Art! et Amicitia te Amsterdam
is gisteren een tentoonstelling
geopend van werken die zijn in
gezonden voor de wedstrijden
Willink van Collen en Tetar van
Elven. Alle inzenders zijn jon
ger dan dertig jaar.
GEMEENTE LEIDEN
In het schooljaar 1972-1973 mogen aan scholen
voor buitengewoon onderwijs voor één school
tijd of voor één ochtend- en één middagschool
tijd per week
worden aangesteld.
Het gemeentebestuur van Leiden roept voor
vier openbare scholen en namens de besturen
van twee samenwerkingsscholen belangstel
lenden op, die In het bezit zijn van de akte van
bekwaamheid als onderwijzer.
Salariëring is volgens rijksnormen.
MYTYLSCHOOL - Blauwe Vogelweg 1 t .chooltljd
PEDOLOGISCH INSTITUUT. Langebrug 62 1 .chooltljd
Dr. VAN VOtJRTHUYSENSCHOOL,
Mamixstraat 104 2 schooltijden
DE TWEE SLEUTELS, RIJnsburgersingel 22 2 schooltijden
DE HORTS, Hoge Morsweg 15 1 schooltijd
KORTE VLIETSCHOOL, Da Costastr. 104 2 schooltijden
Ook voor Invaldlensten bij ziektegevallen bestaat voor
het openbaar lager onderwijs behoefte aan een lijst van
bevoegde onderwijzers en onderwijzeressen.
Belangstellenden voor part-time of voor Invaldlensten kunnen zich
In verbinding stellen met de afdeling Onderwijs der gemeentesecre
tarie. de heer P. G. J. N. Kop, kamer 15, Stadhuis, telefoon 01710-
4 53 44, toestel 452.
B. de Gaay Fortman (PPR):
DEN HAAB De lijsttrek
ker van de PPR, mr. dr.
B. de Gaay Fortman, voelt
niets voor een gesprek
vóór de verkiezingen tus
sen progressieven en con
fessionelen over de vor
ming van een zesiartijen-
kabinet. Zo'n gesprek zou
toch weer „een schijnver
toning" worden.
Met dr. Drees sr. was De Gaay
Fortman het eens dat de groot
ste politieke impasse pas na de
In de Doelen te Rotterdam wor
den in het komende wintersei
zoen 19 orgelconcerten gegeven.
Een. belangrijke plaats wordt
daarbij ingenomen door een cy
clus van 7 concerten, waarin
Doelenorganist Arie Keijzer alle
212 orgelwerken van Johann Se
bastian Bach zal uitvoeren.
Kunsthandel Borzo, Verwerstraat
21, Den Bosch, exposeert van 16
september t/m 7 oktober schil
derijen en aquarellen van Ne
derlandse impressionisten.
Daaronder zijn veel werken uit
de Haagse School en van direc
te navolgers van de Haagse
School.
verkiezingen komt. „We praten
niet over wat er na de verkie
zingen zou moeten gebeuren,
maar gaan helemaal op in onze
eigen verkiezingscampagnes.
Dat is vooral gevaarlijk, omdat
de komende verkiezingen een
crisis moeten oplossen. We zul
len moeten bekijken wat onze
houding zal zijn, als noch de
partijen van het kabinet-Bies
heuvel noch de progressieven op
29 november een meerderheid
hebben behaald. Nu verwacht
wordt dat overleg tussen confes
sionelen en progressieven voor
de verkiezingen nauwelijks kans
van slagen heeft, lijkt zo'n ge
sprek zinloos. Bij voorbaat staat
vast dat het overleg zal misluk
ken, want knapt het niet af op
de beleidsvoornemens dan toch
op de personen".
De heer De Gaay Fortman acht
het wel gewenst om zo gauw
mogelijk met de confessionele
partijen te gaan spreken over
de wederzijdse opstelling in het
geval van een extra-parlemen
tair kabinet.
„Als na de verkiezingen de ver
houdingen onduidelijk zijn, zou
een extra-parlementair kabinet
(tot stand gekomen zonder af
spraken met fractievoorzitters)
kunnen regeren, niet op basis
van keiharde afspraken maar in
gemeen overleg met het parle
ment".
LEIDEN Op 14 september is
het honderdvijftig jaar geleden
dat Champollion Ie Jeune (1790-
1832) het oud-Egyptische schrift,
de hiërogliefen, ontcijferde. De
dramatische ontdekking van
deze Franse geleerde beroofde
de „heilige tekens" van de
Oude Egyptenaren van de mys
tieke sluier waarmee zij vijftien
eeuwen lang waren bedekt. De
fraai gegraveerde figuurtjes
bleken niet de geheimzinnige,
voor velerlei uitleg vatbare
symbolen te zijn, waarvoor zij
sedert de 5e eeuw na Chr. wa
ren gehouden. Die tekeningen
van goden, mensen en dieren,
it de
rmen
neld.
*EN.
Subsidie Noord-
Holland film
lAARLEM (ANP) Godopu-
teerde Staten van Noord-Hol
land willen de film „De vier
seizoenen in het land tussen
twee zeeën" financieel steunen
met een subsidie van 150.000.
Deze film over Noord-Holland
zal worden gemaakt door het
filmteam-Kees Brusse. Provin
ciale staten moeten zich nog
over de subsidie uitspreken.
tOTTERDAM (ANP) De Me
dische Faculteit Rotterdam zal
vrijdag 15 september de eerste
groep artsen afleveren. In to
taal zullen op die dag 60 studen
ten van deze faculteit het arts
diploma ontvangen. In zes jaar
tijd hebben zij dan hun studie
voltooid op een nieuwe faculteit
en volgens een nieuw studiepro
gramma.
van vogels, vissen en slangen,
van gebouwen en gebruiksvoor
werpen, vormen tesamen woor
den en zinnen, zijn de schriftte
kens van een taal, die meer dan
dertig eeuwen is gesproken en
geschreven: het Egyptisch.
Dank zij het geniale werk van
Champollion kan deze taal, de
belangrijkste bron van onze
kennis van de oud-Egyptische
cultuur, weer worden begrepen.
De gevleugelde woorden: „Je
tiens l'affaire ik heb het on
der de kniel", welke Champol
lion op die septembermiddag
van 1822 uitriep, staan aan het
eind van een eeuwenlange
speurtocht en aan het begin van
de hedendaagse Egyptologie.
„Je tiens l'affaire!" is de titel
van een kleine expositie in het
Rijksmuseum van Oudheden te
Leiden. Dit museum, waar de
Nederlandse Egyptologie is ge
boren, onderhield nauwe contac
ten met Champollion en de
Franse school. Behalve een
handschrift van de grote ontcij-
feraar zelf, wordt op deze ten
toonstelling een afgietsel van de
Steen van Rosette getoond, de
beroemde inscriptie met behulp
waarvan de hiërogliefen zijn
ontcijferd. Documenten en gra
vures uit Champollions tijd
brengen de grote Egyptoloog en
zijn werk weer tot leven. De
uitvoerige, begeleidende teksten
zijn „Je tiens l'affaire!" is te
zien vanaf 14 september a.s.
Het Rijksmuseum van Oudheden,
Rapenburg 28 in Leiden is dage
lijks geopend van 10.00-17.00
uur, op zon- en feestdagen van
13.00-17.00 uur.
Lappendekens
in Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) In het
Stedelijk Museum in Amster
dam wordt van 16 september tot
29 oktober de tentoonstelling
„Quilts - 19e eeuwse lappende
kens met abstracte patronen,
afkomstig uit Amerika" gehou
den.
Het maken van „quilts", doorge
stikte lappendekens, is een oud
ambacht waarvan de techniek
gedurende eeuwen nauwelijks
veranderd ls. Vroeger werden
deze dekens gebruikt als dek
kleed op een bed of als gordijn,
maar naast hun praktisch nut
hadden ze vooral ook een deco
ratieve functie in het huis.
In het Oostelijk deel van de Ver
enigde Staten heeft het „quil
ting" zich tot een geheel eigen
traditie ontwikkeld, die begon
nen is toen de vrouwen van de
kolonisten genoodzaakt waren
hun dekens zelf maken van
oude stukjes stof Nieuw mate
riaal moest uit Europa inge
voerd worden en was schaars
en duur.
Voor de vrouwen betekende dit
'handwerk een welkome afwisse
ling tijdens het harde dagelijkse
werk. In de 19e eeuw is het ver
vaardigen van quilts uitgegloeid
tot een sociaal instituut, wan
neer in gezamenlijke bijeenkom
sten, z.g. „quilting bees", de
aan elkaar genaaide lapjes op
de ondergrond worden gestikt.
Wat u op de tv zag in „Kijken naar
"kinderen" kunt u nu nog eens rustig
nalezen.
In het nieuwe Boek van de Maand.
Want Caroline Euwe en Sjef Teuns (arts
en kinderanalyticus) hebben naar
aanleiding van hun veelbekeken pro
gramma een boeiend boek gemaakt,
met allerlei praktische suggesties
en bruikbare tips om uw kind beter
terzijde te staan in de breekbare
leeftijd tussen 0 en 4 jaar. „Kijken naar
kinderen" vertelt u heel veel over die
belangrijke periode. Maar wel op een
andere manier dan u gewend bent
Zonder vakjargon.
Zonder schoolmeestertoontje.
Het is zo geschreven dat u het met
plezier kunt lezen. „Kijken naar kinderen"
ligt klaar bij uw boekhandel.
Voor de tijdelijke prijs van 10.-.
Een buitengewoon aanbod.
168 pagina's,
Met 140 foto's, waarvan 24 in kleur.
i~|P het eerste gehoor hebben priesters en voorgangers die bij
KRO of NCRV de morgenwijding verzorgen, deze week een bij
belse thema gekozen, dat uitermate toepasselijk is voor de Neder
landse kerksituatie: het boek Exodus, het verhaal van het joodse
volk, dot zich met moeite losscheurt van de slavernij in Egypte om
de moeilijke tocht naar het Beloofde Land te beginnen.
Eén der priester-inleiders trok een vergelijking die voor een tweeërlei
uitleg vatbaar was: een groot man die opgestaan was om het joodse
volk de weg naar de nieuwe toekomst te wijzen; daarnaast hel volk
dat terugschrikt voor onzekerheid en gevaren zich verzet tegen het
nieuwe en slechts met de grootste moeite ertoe gebracht kan wor
den om het morren tegen Mozes' oproep te staken.
Zullen de Nederlandse katholieken zich allen in dit Exodusverhaal en
zijn strekking herkend hebben? We vrezen van niet. Want wie onze
kerkgemeenschap in haar totaliteit beschouwt, ontdekt wel dat min
derheden willen breken met het oude en geloven in de nieuwe toe
komst, die voor het christendom wordt geschilderd, maar tevens
dat een grote groep mort noch juicht. Ze hebben een beetje de
moed verloren. Ze twijfelen of theologen en priesters die oproepen
tot een exodus vanuit de traditie naar vernieuwing, wel echte profe-
tentaal spreken. Ze wekken tenslotte de indruk behalve de hoop ook
hun interesse in het leven van de Kerk en de toekomst van het
christendom te hebben verloren.
Afwachtend
r)AT procentueel meer priesters dan leken zich actief betrokken
voelen bij de ontwikkeling in en de vernieuwing van dc Kerk
in Nederland, behoeft niet te verwonderen. Wel dat het percentage
van zich actief tonende leken achteruit loopt.
Op dit punt kan men zich dan proberen gerust te stellen met de theo
rie van het zuurdezem. Maar er is ook een andere verklaring moge
lijk: dat een van de kwalijke gevolgen van de polarisatie is, dat
steeds minder mensen zich bij de polarisatie betrokken voelen en
steeds meer eerst een afwachtende houding aannemen, mpt als vol
gende stadium het verliezen van interesse in de zaak waarbij het
om de polarisatie gaat.
Symptomen van spanning (een bisschopsbenoeming, het lot van het
landelijk pastoraal beraad) wekken de nodige beroering, maar de
omvang en duur daarvan zijn soms zodanig, dat we ons wel eens
afvragen of de beroering de vóórpagina haalt, ol dat er beroering
ontstaat als gevolg van publiciteit.
Het komt ook voor dat katholieken die alles verwachten van een
krachtig demosratiseringsproces in de Kerk, in de praktijk bewezen
zien hoe sommige van hun vurigste wensen volgens democratische
spelregels niet meer gewicht hebben dan datgene, wat op democra
tische gronden de rechten van een minderheid wegen.
Opnieuw beginnen
llfOEILIJK valt te zien hoe door verder te gaan op de ingeslagen
weg in de Nederlandse kerkgemeenschap bij de velen die de
belangstelling verliezen, het vertrouwen kan worden herwonnen.
Bekend is dat sommigen in eerlijke overtuiging menen, dat dit gebeu
ren zal, wanneer ruim baan gemaakt wordt voor verdere polarisa
tie. Anders gezegd: volgens de één wanneer Rome maar akkoord
gaat met alles wat in Nederland aan vernieuwingen op stapel is ge
zet; volgens anderen wanneer bisschoppen, priesters en leken terug
keren naar de Kerk-praktijk van vóór het tweede Vaticaanse conci
lie of naar een minimale toepassing van de daardoor mogelijk ge
worden ontwikkelingen.
De stand van zaken overziende, daarbij dan rekening houdend met de
verbittering en verwarring welke uit dit polarisatiestreven zijn
voortgevloeid, kan men zich evenwel ook afvragen of het niet meer
zin heeft op het punt waar we nu staan, opnieuw te beginnen. Prak
tisch door iedereen zullen er dan grote offers gebracht moeten wor
den, maar dat is Iets wat lntrensiek tot het leven van een christen
behoort. Doen we dat niet, dan hollen we verder naar een Kerk
beeld, waarin ieder de ander die, uitgaande van Christus en Zijn
evangelie, andere meningen heeft over de noodzakelijke inwerking
van het christendom in onze samenleving, als een ketter gaat af
schrijven. En dat in de tijd waarin we, langzaam, maar niet zonder
succes, op weg zijn naar samenwerking en misschien wel hereni
ging van kerkgenootschappen.
Terugkerend naar Exodus moeten we wellicht ons ook herinneren, dat
op weg naar het Beloofde Land leider en volk het vallen en opstaan
nog diverse malen herhaald hebben; dat zelfs de aankomst daar al
leen maar een nieuw begin in plaats van het einddoel bleek te z')n.
De kerkgemeenschap In Nederland behoeft zich Jls niet erover ta
schamen, wanneer onze kath"jl'??rTc, met me*r vertrouwen in el
kaar, zouden besluiten opnieuw te beginnen.
1>IJNA onopgemerkt hebben christelijke sociale organisaties vorige
week een studie-conferentie gehouden, waar actuele zaken zoals
het sociaal contract, polarisatie en de beheersing van de economie
aan de orde zijn gesteld. Er werden opmerkingen gemaakt welke
nadere bezinning zeker waard zijn, ook wanneer de strekking van
die opmerkingen niet stroken met wat vele anderen thans in feite
als de eerste pijl op hun boog beschouwen.
De Rotterdamse hoogleraar dr. W. Albeda bijvoorbeeld doorspekte
zijn pleidooi voor het sociaal contract met opmerkingen als: een so
ciaal contract is alleen een deugd, wanneer ook de vakbeweging
zich niet onttrekt aan haar medeverantwoordelijkheid voor de ge
zondheid van de nationale economie: Overleg aan dc top zal bij het
sociaal-economisch overleg meer en meer plaats moeten maken
voor het kweken van vertrouwen aan de basis, waarbij inspraak
een rol zal moeten spelen; de parlementaire democratie komt in ge
vaar, wanneer vakcentrales proberen een regering te dwingen zo
ongeveer het program van de oppositie ovor te nemen. Aldus het
betoog van dr. Albeda.
LACUNE
/~)OK de protestants-christelijke voormannen In het bedrijfsleven
en de sociale organisaties erkennen, dat zonder een minimum
aan overeenstemming over hoofdzaken zoals nationale en Internatio
nale inkomensverdeling, de fuctie van de onderneming in onze
maatschappij en medezeggenschap, de kans op een rechtvaardige
oplossing van de grote problemen onmogelijk is. In de wil om tot
overeenstemming te komen vermoeden ze vele lacunes.
Maar inzaken de theorie waarmee geprobeerd zou moeten worden om
wel tot oplossingen te komen, blijken de christelijke organisaties
het op één belangrijk punt eens te zijn: de dialoog Is een veel beter
middel dan de polarisatie. En daarmee laten deze organisaties dan
een geluid horen, dat afwijkt van wat veel andere organisaties ver
kondigen, of dan toch zeker in de praktijk als juist erkennen.
ÜADEN
TYIT geluid is in het verleden meer gehoord, maar het werd door
de samenleving in haar geheel slecht verstaan om de eenvoudi
ge reden, dat velen de indruk kregen dat groepen die thans „bo
ven" liggen de dialoog voornamelijk voerden omwille van de dialoog
of als tactisch middel om noodzakelijke veranderingen in het sa-
menlevinpspatroon uit te stellen.
Intussen hebben de nadelen van het andere middel de polarisatie
op vele fronten hun schaduwen zo dreigend vooruitgeworpen, dat
het zin heeft zich meer intensief bezig te houden met de voordelen
van een goede dialoog. De confessionele groepen In het georgani
seerde bedrijfsleven zouden hun eigen geluid dan wel snel door ei
gen daden moeten laten volgen.
Na een moedig gedragen langdurige ernstige ziekte is na voor
zien te zijn van de II. Sacramenten der zieken, in de leeftijd van
46 jaar, uit ons midden weggenomen mijn onvergetelijke lieve
en zeer zorgzame man cn onze lieve goede pappa, onze zoon
en schoonzoon
PETRUS WORTEL
echtgenoot van
CHRISTINA GERAItDA LAURENT1A HENDRIKS.
Noordwijkerhout
Ch. G. L. WORTEL-Hendriks
DICK
HETTY
RUDY
TONY
PETER
ROBBERT.
Onze dierbare overledene is opgebaard ln de rouwkapel van
Huize St. Bavo, Langenvelderweg 27, Noordwijkerhout.
Op maandag 11 september a s zal er een Avondmis worden op
gedragen in de parochiekerk van St. Victor, St. Victor laan 1, om
8.00 uur 's avonds.
Dc gezongen H. Mis van Requiem zal worden opgedragen ln
bovengenoemde kerk op dinsdag 12 september o om 1.00 uur,
waarna wij onze overledene ten ruste zullen leggen in ons
familiegraf op het parochiekerkhof.