„Wij signaleren woonplekkies" Waar de anjers vandaan komen JUNIOR- HOEK Stichting Niemve Woonvormen: 1 V° l"T 1 1 ®ëim" ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 6J^tere H 'eel erg lang geleden nog voor het Christuskind in de stal van Bethlehem ge' oren werd, waren er mensen die geloifden in goden tn godinnen. In Grie kenland dachten ze dat die go den bijzonder mooie mensen waren, die alleen maar anders waren dan zijzelf, omdat ze wonderen konden dom e<~ tover kunsten begrepen De Grieken geloofden ook dat ul dtf m i ':e goden en godinnen, waarbij vriendelijke en vrmjke. maar ook wel kribbige huneuren wa ren, gezolFg samen bij elkaar woonden boven op een berg. Dikwijls kwamen zij naar be neden om zich op allerlei ma nieren te vermaken Fkiana, de godin van de jacht, was een van de allermooi sten. Er bestaan nog pra. htige beelden van haar en can zie je hoe zij met pijl en boog er met wapperende sluiers no ast een Een leuk spelletje waarvoor je weinig materiaal nodig hebt. Al leen een stuk karton, een kurk en een stevige speld. Eerst knip je uit het karton een ronde schijf ^/an tien centimeter doorsnede. Die schijf verdeel je in vier vakken, waarop je de cijfers 1, 2, 3 en 4 tekent. Dan maak je van karton een pijl van twaalf centimeter lang. Je neemt de kurk, plakt met een beetje lijm de schijf met cijfers erop en prikt de pijl daarop vast met de speld die je stevig in de kurk duwt maar niet zo strak dat de pijl niet kan draaien. Want daarom gaat het. Om de beurt geef je de pijl een flinke tik. Het cijfer waarop hij blijft staan, noteer je op oen pa piertje. Wie het eerst dcitien bij elkaar heeft, is winnaar. Wie over de dertien heen gaat, moet opnieuw beginnen. Je zult mer ken dat het niet eens zo eenvou dig is om precies op dertien uit te komen. rank hert zo vlug als water k?n voortsnellen. Er wordt verteld dat Diana eens aan de voet vnn de berg op jacht wis gegaan, maar helemaal g°in v ld kon ontdekken. Ze had geen kans een pijl af te schieten en werd daar kwaad om. To/n zij op het punt stond zonder jachtbuit naar de bergtop le^jg te keren, trof zij een herder aan die zorge- „Nu weet ik het riep Diana boos, „jij hebt met je muziek de herten en reeé i v-rdrever.. Daarom heb ik er vandaag niet één gezien..." Maar de herder schudde lachend het hoofd. „Hoe zou mijc muziek de dieren kunnen verdrijven? Ik kan veel eerder zeggen da ik ze met mijn fluit dichterbij lok". Hij had heel opgewikt geant woord, want hij k.m onmogelijk geloven dat dit beeldschone meisje werkelijk boos op hem kon zijn. Maar Diana dacht dot ze door de herder vjr de gek. werd gehouden en iv maakte haar woedend. Zij raakte buiten zichzelf van drift, z,dat ze niel meer wist wat ze deed... Blik semsnel legde zij twee pijlen op haar boog en schok Je arnm jonge beide ogen bind! Met een schreeuw viel de herder aan Diana's voeten neer. Pas toen zag de godin h evee' pijn de herder leed. Haar woede zakte en tranen van snijt spron gen in haar ogen, om haar gru welijke wreedheid. Gelukkig konden de goden en go dinnen elkaar bijna altijd horen, waarheen z ook gingen. En daarom smeekte de wanhopige Diana de vader van de goden: „Maak de ogen van deze arme herder weer beterGeef dat hij weer al het moois in de na tuur zal kunnen zien 1" De va der van de goden verhoorde haar onmiddellijk. Op slag wa ren de ogen van de jongen weer genezen, weg was de pijn, hij kon weer zien! Tegelijkertijd liet de vader van de goden rondom de herder en Diana de liefelijkste bloemen uit de grond schieten, heerlijk geurende bloe men die nooit tevoren hadden bestaan. Het allereerste wat de genezen ogen van de herder za gen waren die verrukkelijke bloemen: anjers 1 Vanaf die da gen bloeiden in heel Grieken land en in landen daaromheen anjers in geuren en kleuren. Tkuizenden jaren later was er eens een Franse koning die op kruistocht ging. Met een le ger trok hij naar het oosten om er te strijden tegen vreemde volkeren die het Heilige Land bezetten. Terwijl hij in het ver re land met zijn soldaten in het kamp lag, brak een verschrik kelijke ziekte uit onder zijn manschappen. De koning maak te zich grote zorgen, maar hij meende dat waar iets slechts gebeurt, ook het goede moet be staan. Daarom geloofde hij dan ook, dat waar die ziekte kon uit breken, ook het geneesmiddel te vinden moest zijn. Met deze gedachte viel hij op een avond in slaap. Die nacht droomde hij, dat hij uitreed op Als je in je tuintje een sequoia boom zoudt hebben, kun je voorlopig vooruit. Maar dan moet je tuintje wel in de Sierre Nevada in Amerika liggen, want daar groeit die geweldige boom, die wel honderd meter hoog en acht tot tien meter dik kan worden. Dat is nogal wat en men heeft wel eens in zo'n boom een hele kerk gebouwd door het hout weg te ragen. Wat doe je met zo'n boom? Van al les. Er komt lijm, terpentijn en parfum uit, een vreemde combi natie, maar het is wel waar. Voorts levert de boom mate riaal waaruit touw wordt ge maakt en grondstoffen voor het vervaardigen van kleurstoffen, verband, medicijn tegen astma, linoleum en andere vloerbedek king. Die wonderboom levert ook nog materiaal dat dient voor het bereiden van kaarsen en zowaar ook voor vel voor de worst. Heb je ooit van een boom gehoord, die zo veel le vert? zijn paard door eer. onbekend dal. Opeens schrok zijn paard van iets dat voor zijn voeten lag. Het weigerde verder te lo pen. De koning wilde zich buk ken om te zien wat het was: dit moest het redmiddel tegen de ziekte zijn Maar op dat ogen blik werd de koning wakker en hij had niet gezien waarvan het paard in zijn droom was ge schrokken. De volgende morgen liet de ko ning zijn paard zadelen en reed uit. Hij liet de teugels vieren, het paard liep waar het wilde. Toen herkende de koning het dal van zijn droom. En werkelijk Op eens schrok het paard, steigerde en wilde geen stap meer verzet ten. De koning steeg af en vond voor zijn voeten een plant met kleurige, geurige bloemen die hij nooit eerder had gezien. Hij groef de plant uit en nam hem mee naar het kamp. aar liet hij er het sap uit trekken om er een drank van te maken voor de zieke soldaten. Zij werden gezond en de koning dankte dat aan de wonderplant met de lie felijke bloemen: de anjers 1 Toen de koning naar zijn vader land terugkeerde. Het hij zoveel anjers uitgraven als hij maar mee kon nemen. Ze werden in de Franse bodem gezet en ver zorgd, en bloeiden er steeds mooier. En zo komt het dat se dert de tijd van de kruistochten de anjers groeien en bloeien in Frankrijk en alle landen daar om heen. En zo komt het dat je ze nu in je eigen tuin kunt vin den. En dat je op een feestdag, of zo maar op een zomerse dag, iemand blij kunt maken met een bos bloemen waarvan de blaadjes zo leuk gerafeld zijn, de kleuren zacht of fel of gemengd stralen, en met hun kruidige geur het hele huis vul len. huizenbouw in Delft, dia naar het idee van de Stichting Nie vormen tot de „woonplekkies" behoort. ROTTERDAM „We willen al leen maar een aantal woonplek kies signaleren en geen kwali teitsoordeel geven". Dat zegt de heer Ab van Dien van de Stich ting Nieuwe Woonvormen, die sinds afgelopen woensdag een tentoonstelling heeft in het Bouwcentrum in Rotterdam. Hoe we eerst begonnen zijn met wonen laten de eerste foto's van de tentoonstelling zien. Van structuur in de bodem via ho- lenwoning naar een huis en een woongemeenschap. Er is heel wat kritiek op de woningbouw in ons land, maar, zo laat de Stichting de tentoonstellingsbe zoeker zien, toch niet helemaal terecht. „Er zijn in ons land plaatsen, waar een betere rela tie tussen de mrs e-- rijn omge ving. de buitenwereld bestaat. Dat is op de ene p'rats een bal kon van zo'n acht vierkante me ter en op de andere zijn het door de bewoner zelf in te vul len stukken grond tussen de hui zen in", aldus de heer Van Dien. Ons land telt vele gebouwen en bouwsels, die in opzet voor ie dereen bedoeld zijn, maar de uitwerking is zodanig geworden dat slechts een enkeling zich erin huisvest. Deze conclusie loopt als een soort rode draad door de tentoonstelling. Van daaruit heeft men ook de ande re woonvormen opgezocht. „Het is natuurlijk maar de vraag of deze woonvormen beter zijn", voegt de heer Van Dien er be scheiden aan toe. De Stichting Nieuwe Woonvormen is met nadruk geen club van ar chitecten. Wel zijn er architec ten die op vrijblijvende basis adviezen aan de Stichting ge ven, maar zij zijn geen lid. Het Ministerie van Volkshuisvesting heeft de Stichting gevraagd een film te maken over de verschil lende woonvormen. Aan de eer ste conclusies daarvan is de tentoonstelling ontleend. Bijzonder enthousiast Is de heer Van Dien over de uitwerking van een van de plannen van de Stichting in Emmeloord. Daar werd de bevolking gevraagd hoe zij een nieuwe wijk het liefst gebouwd zou zien. „Dat is de eerste wijk in ons land waar de plannen aan de hand van de ideeën van de bewoners zijn op gesteld. Er was vóór de in spraak van de bevolking abso luut niets op papier gezet. En nu is er een fijne wijk ortstpan, waarmee iedereen tevreden kan zijn". De heer Van Dien is ren grote te genstander van verschillende bouwvormen voor verschillende bevo'l:i"gsproepen. „Neem nu de bejaardenwoningen in een stadswijk. Hoe kun je die altijd herkennen? Jawel, aan de laag bouw, zonder trap en met een tuintje en toch geïsoleerd van (Mmcilij.kukoÊtdiiimu ;owV to imbikmtmlijk f jij hm uat. Aardrijkskunde is niet altijd even gemakkelijk. Zeker niet als je een opga ze krijgt, zoals dat jongetje cn dat meisje op de tekening. Zij moeit n van de twaalf potloden die nogal sIo*\iig door elkaar liggen, de naam van een vulkaan maken. Dus van de potloden letters ma ken door ze aan elkaar te leggen. De vulkaan heeft vier letters maai meer vertellen we niet. Oplossing vorige week Lucky Luke Dalton city Tom en Marie Ann De vredes- spuitbus Broom- Hiida IK. bOET TO&iBrVEH, 2E "2.-/TTEAJ E/C BOVEA/OP &ü<,S£U> Mrc*r> de rest van de hulzen. Dat geldt net zo goed voor vrijgezellenwo- ningen. En daar moeten we nu eens van af. Natuurlijk zijn er voor huizen voor bejaarden be paalde eisen maar dat pakket moet je opnemen in het geheel en niet als aparte sector gaan bouwen". Dat er toch ook ln het verleden wel architecten waren die die relatie van de mens tot zijn bui tenwereld zagen, toont de heer Van Dien aan de hand van fo to's van een hulzencomplex in de Rotterdamse wijk Spangen. Daar werd op de tweede etage een galerij gemaakt, die nu nog geschikt is om bakker en melk boer met hun gemotoriseerde karretje door te laten. De gale rij is ook de ontmoetingsplaats voor de bewoners. „Dat zit daar zo fijn in elkaar, dat de mensen er beslist niet weg willen", voegt de heer Van Dien er aan toe. En van dit soort vooruit ziende blikken van architecten uit het begin van deze eeuw zijn nog meer voorbeelden. Maar vooral de laatste tijd komt naar de mening van de heer Van Dien mede door veel ontevreden heid van de bewoners zelf oVer de bouw een betere kijk op de bouw. De hoofdtaak van de Stichting Vrije Woonvormen is: met en kele gebouwde voorbeelden aan tonen dat een andere wijze van wonen gerealiseerd kan worden zonder noemenswaardige extra huurverhoging. Hier en daar op de tentoonstelling staat met eni ge trots dan ook de huur van de woningen vermeld. Zowel voor j de Randstad als voor de rest van het land streeft de Stichting ernaar, die huren niet hoger dan rond de 250 te maken. Wie bij het Bouwcentrum (Weena 700 tot 750, tegenover het Cen traal Station in Rotterdam) bin nenloopt, kan tot en met 29 sep tember aanstaande zien, hoe het wonen ook kan. Men kan er ze ker kennis nemen van wat de Stichting Nieuwe Woonvormen op dat gebied heeft verzameld. ANK VAN DUGTEREN. LEIDE het li dat C 1832) de hi dram deze de Oude tleke eeuw- fraai bleke voor symb seder ren van dip' O tijd volte Een overzicht van de tentoonstelling in het Rotterdamse bouwcentrum

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 6