OLYMPISCH GOUD GEEN GARANTIE VOOR EEN GOUDEN FILM- CARRIèRE 9 Sonja Henie, een gewiekste zakenvrouw, zwierde en draaide voor veel geld door een aantal onbenullige films alvorens met tegenzin haar schaatsen aan de wilgen te hangen. De Olympische Spelen van 1972 zullen door de dramatische wending die dit sportevene ment op de negende dag kreeg nog lang in de herinnering blijven voortleven. Zeker bij die deelnemers, die na vier jaar harde voorbereiding om precies vóór de spelen In München in topconditie te zijn door een ter reurdaad hun aspiraties op een gou den, zilveren of bronzen medaille in rook zagen opgaan doordat hun nummer werd uitgesteld. Zullen zij de moed kunnen op brengen om er nog eens vier jaar van in tensieve training tegenaan te gooien om hun geluk op een eventuele volgende Spelen te beproeven of zullen zij er na de gebeur- |Vele bejubelde atleten, die Kwee weken lanig vrijwel de ge hele dag op uw televisiescherm 'schitterden zullen dan ook na Ideze glorieuze periode in de ver getelheid verdwijnen en slechts een naam worden in de annalen van de spelen als oud-olympisch recordhouder. Een enkele doorzetter zal munt 1 uit zijn o zo tijdelijke populariteit 1 trachten te slaan in de show- cosiness. Mark Spitz heeft al plannen in die richting geop perd. De geschiedenis heeft ech ter geleerd, dat slechts zeer wei nigen dat ook werkelijk lukt. Het is voor een zwemmer niet zo moeilijk om in een Tarzan- film op te treden of voor een krachtsporter om een rol te krij- I gen in een mythologisch drama evenals het voor een negeratleet wel is weggelegd om zich van een plaatsje te verzekeren bij een nieuwe verfilming van Har- riet Beecher Stowe's „Negerhut van Oom Tom". De kunst is om na dit eenmalig optreden ook in de amusements wereld aan de top te blijven. Daarover kunnen een Jean-Clau- de Killy, een Tony Sailer, een Uwe Beyer en om dichter bij I huis te blijven een Anton Gee- sink meepraten. Wie herinnert zich niet onze bejubelde Anton als een erg ongelukkig kijkende Samson in efen Italiaans B-pro- duct of de in berenvel gehulde Duitse kogelslingeraar Uwe Beyer als de Germaanse super held Siegfried? Eén blik was voldoende om te zien, dat zij in dit vak nooit, maar dan ook nooit carrière zouden maken. tenissen van dinsdag de brui aan geven? En hoe staat het met al die top-sporters, die op het moment van de Palestijnse actie het eremetaal al binnen hadden? Vragen, die onwillekeurig boven komen als we de eer ste week van deze spelen nog eens de re vue laten passeren, toen de top-sporters in München met hun jacht op records en hun strijd om duizendsten van seconden zo'n kijkdichtheid veroverden, dat zelfs de bra ve dokter Rossi uit Peyton Place een vrije maandagavond kreeg. Hoevelen zullen er naar de beroepssport overgaan, hoevelen zullen hun al dan niet zuivere amateur-sta tus nog eens vier jaar prolongeren? Sluiten Eigenlijk zijn er madr twee voorbeelden te noemen van Olympische kampioenen, die de handicap van het gebrek aan ac teertalent op miraculeuze wijze overwonnen en dat waren John ny Weismulier en Sonja Henie. Hoe dat in zijn werk ging zijn geschiedenissen op zichzelf. Sonja Om met de dame te beginnen, Sonja Henie werd geboren in Oslo in 1913. Haar ouders stuur den haar nog geen vier jaar oud naar een balletschooltje voor kinderen en op haar achtste stond zij op de schaats. Op haar elfde was zij al kunstrijkampioe- ne van Noorwegen en nog geen twee jaar later eindigde zij als tweede op de wereldkampioen schappen. Een jaar later was zij wereldkampioene en tien jaar lang kon geen van haar rivalen aan deze titel tornen. Ondertus sen nam de ambitieuze Sonja balletlessen van niemand min der dan de grote Karsavina. Zonder enige concurrentie van naam veroverde zij goud op de spelen van 1928, 1932 en 1936, maar na deze „hattrick" vond Sonja dat al haar inspanningen nu maar eens in baar geld be loond moesten worden en werd profess'.nal. Filmster worden was h<.ar grote ideaal en na een serie schoonheidsbehandelingen, die menig minder eerzuchtig meisje de gruwels zouden heb ben bezorgd was zij daar rijp voor. Hollywood was geïnteres seerd, maar niet in het salaris dat zij verlangde: 75.000 harde dollars per film. der de neuzen van de grote film bazen een show weg, die er niet om loog. Darry Zanuck geïmpo neerd door 'het ovationeel ap plaus besloot tenslotte als eerste de gok te wagen en bouwde de film „One in a million" om haar .heen met Don Ameche en Adol- phe Menjon als tegenspelers, terwijl de populaire Ritóbrothers het magere verhaaltje met de broodnodige humor moesten ver luchten. De film was een zo on verwacht kassucces dat nog het volgende jaar „Thin ice" met Tyrone Power om haar heen werd gedrapeerd. In 1938 volgde „Happy landing" wederom met Don Ameche en toen achtte de zeer zakelijke Sonja de tijd rijp om eens over een nieuw con tract te praten: voor drie jaar tegen 125.000 dollar per film. Nog voor de onderhandelingen echter rond waren had Sonja met een oog op de recette-cij- fers haar aanbod al wat omhoog geschroefd. Een vijfjarig con tract, drie films per jaar voor het lieve sommetje van 180.000 dollar per stuk. Twentien centu ry Fox trapte er in en zo draai de en zwierde deze geslepen za kenvrouw als best betaalde film ster ter wereld door een aantal hoogst onbenullige werkjes, meestal spelend in 'n winter sportvakantieoord, met aan 't slot 'n groot ijsballet waarin Sonja kon schitteren. Om toch maar vooral te camoufleren dat Sonja Henie totaal gespeend was van enig acteertalent voor de ca mera waren haar tegenspelers al even onbenullig als het verhaal tje en zijzelf. Maar het publiek slikte het en dromde n-aar de kassa. Volhouden In 1940 echter was het nieuwtje er wel zo'n beetje af en met een verwijtende vinger op de cijfers slaagde Twentieth century Fox er in om Henie's contract om te buigen naar één fiim per jaar. Om een film als „Sun valley se- wij de Oosteuropese landen even uit, dan is wel duidelijk dat de meeste medaillewin naars zullen proberen munt te slaan uit het door hen verworven goud, zilver of brons. Dat was in vroeger jaren al zo, maar zal zeker het geval zijn in een tijdperk waarin het bedrijven van top-sport een zeer lucra tieve bezigheid kan zijn. De weg naar de beroepssport staat voor wielrenners en bok sers duidelijk aangegeven, maar voor at leten, zwemmers en roeiers om een paar voorbeelden te noemen is het niet zo een_ voudig om met de sport waarin zij uitblon ken een carrière op te bouwen. renade" nog verkoopbaar te ma ken schakelde men in 1941 zelfs het orkest van Glenn Miller in, waardoor de produkbiekosten bij na verdubbeld werden. Aan de bioscoopkassa werd daarvan mets teruggespeeld. Het hoeft geen betoog dat Fox er weinig voor voelde Henie's con tract nog te verlengen en zij ver huisde naar de concurrent Uni versal, die daar nog spijt van heeft. Na het debacle van „The countess of Monte Cristo" in 1948 was het iedereen duidelijk dat Sonja Henie vergif was voor de bioscoopkassa. Hollywood hoefde haar niet meer, maar Sonja was rui et te verslaan. Haar „persoonlijk optreden" trok nog steeds volle zalen en tot 1952 gaf zij nog jaarlijks een grootse show weg in Madison Square Garden, maar moest vanwege haar nog steeds exorbitante eisen verhuizen naar de Knightsbridge Armory in de Bronx. Dat deed haar de das om en toen de recettes ble- ve teruglopen gaf de inmiddels schatrijke Sonja de strijd op. Zij verplaatste haar werkterrein naar Europa, maakte in Enge land nog een film „London cal ling" met Michael Wilding, die het bioscoopscherm nooit bereik te en trok ziah toen, omdat wer kelijk niemand meer interesse had, teru guit het openbare le ven. In 1968 kwam zij nog een keer in het nieuws door de me dedeling dat zij haar urrieke kunstcollectie aan de stad Oslo zou vermaken. In 1969 overleed Johnny Weissmuller en Maureen O. Sullivan met hun filmbaby Boy in de vierde film van de Olympische zwemkampioen „Tarzan finds JoKnny Had Sonja Henie als kampioene van het witte doek weinig con currentie alleen Esther Wil liams en in haar eigen sport in mindere mate Belita dongen naar haar kroon Johnny Weissmuller had met heel wat rivalen af te rekenen. Johnny was niet de eerste film-Tarzan, maar wel de eerste sprekende en de Tarzan die het grootste aantal jaren meeging. Edgar Rice Burroughs schreef zijn eer ste Tarzanverhaal in 1914 en reeds in 1912 stond er een film-Tarzan op het doek: de woest uitziende langharige Elmo Lincoln. In de jaren twintig werd hij achtereenvolgens opge volgd door Gene Polar, P. Dempsey Tabier, James Pierce en Franik Merrill. Weismulier maakte al6 vijftien jarige in 1922 furore door het wereldrecord 100 meter vrije slag te verbeteren in een tijd van 58.7 seconden. Een tijd waar 9hane Gould nu haar hand niet voor omdraait. Op de Olympi sche Spelen van 1924 in Parijs won hij goud op de 100 en 200 meter vrije slag en eindigde te vens als eerste met de opper machtige Amerikaanse estafet te-ploeg. In 1928 in Amsterdam was hij onbetwist winnaar op de 100 meter tn veroverde weder om goud met zijn estafette-mak kers. In 1929 op het toppunt van zijn roem werd hij beroepszwemmer en het was tijdens de opnamen van een paar korte sportfilm- pjes, dat Metro Goldwyn Mayer hem benaderde voor de rol van de eerste sprekende Tarzan. Zijn dialoog beperkte zich tot de his torische woorden ,,Me Tarzan, you Jane" maar zijn TarzanyeU als hij zich aan de invitatie4ia- nen uit de hoogste boom van Afrika stortte maakte pas écht geschiedenis. Hoewel regisseur W. S. Van Dyke voor zijn opna men van „Tarzan the Ape Man" geen voet buiten Hollywood zette en studlio-decors en achtergrond projectie voor het oerwoud zorg den was de film meteen een doorslaand succes. Niet in het minst door de aanwezigheid van Maureen O'Suliivan een Ierse schone, die tot op dat moment tweedeplans rolletjes had mogen spelen, maar nu als oogappel van de oerwoudheid plotseling tot de rijen der Hollywoodster- ren doordrong. In 1934 volgde natuurlijk een vervolg „Tarzan and his mate", dat echter toen niet in Neder land mocht worden vertoond omdat Maureen alias Jane zich zo goed had aangepast bij het oerwoudleven, dat zij naar de mening van onze keurders te schamel gekleed was! In 1936 volgde „Tarzan escapes" en in 1939 „Tarzan finds a son". De scenarioschrijvers hadden van de censuurmoeilijkheden van de tweede Tarzan-film zoveel ge leerd dat zij de held een blanke baby in het oerwoud lieten vin den, daarmee de verhouding Tarzan-Jane zuiver platonisch houdend. Na „Tarzan's secret treasure" uit 1941 en „Tarzan's New York adventure" in 1942 trof onze aapmens Johnny Weismulier een slag die hij niet meer te boven zou komen. Zijn trouwe metge zellin Jane, de actrice Maureen O'Suliivan, was inmiddels ge trouwd met de regisseur John Farrow en zij gaf er de voor keur aan zeven kinderen te krijgen en op te voeden onder wie de u allen bekende Mia Far row dan nog langer in de ar men van Weismulier van boom tot boom te zweven. Twee films lang was Tarzan ontroostbaar, maar na „Tarzan triumphs" en „Tarzan's desert mysterie" dui kelden de goede bazen in Holly wood een nieuwe gezellin voor onze held op in de vorm van Brenda Joyce. Maar Tarzan-Weismuller wend zonder zijn geliefde Jane nooit meer de oude. Moeizaam sleepte hij zich tussen 1945 en 1948 door een viertal films heen om ver volgens de handdoek in de ring te werpen en zich te laten ver vangen door de jongere Lex Barker, die op zijn beurt er in 1952 de brui aan gaf om te wor den opgevolgd door Gordon Scott, Danny Miller, Jock Maho- ney en Ron Ely. Weismulier, wiens taille langza merhand de afmetingen van een biervat had gekregen, stak zich in het khaki en 6lofte nog zo'n tiental jaren mee in een dertien tal Jungle Jlm films voor Colum bia alvorens met pensioen te gaan. Hij is thans vlce-voorzitter van een reoks luxe-zwembaden in Florida. Jean Claude Killy, tegenspeler van ViHorio de Sica, in zijn enige film lol nog toe: „The iki roiden", vol ipedaculaire achtervolgingen op de lange lallen Denk niet, dat Weismulier In zijn glorietijd het rijk alleen had. Kaper op de kust was zijn zwem-coüega Buster Crabbe, die in 1932 met „King of the jung le" en in 1933 met „Tarzan the fearless" een ernstige bedrei ging vormde, maar door gebrek aan een passende Jane ai spoe dig als Larry Crabbe cowboy- hcld werd en als Flash Gordon triomfen vierde in een serie film naar het gelijknamige strip verhaal. Verder diens collega zwemmer Herman Brix, die sa men met Tarzan's geestelijke vader Edgar Rice Burroughs een heel verdienstelijke Tarzan- serie maakte voor hij als Bruce Bennet een serieus acteur werd. In 1938 probeerde men tienkam per Glenn Morris als filmacteur te lanceren in „Tarzan's reven ge" met ais tegenspeelster .de Amerikaanse zwemkampioene Eleonor Holm. Twee topsporters zonder enige acteerervaring voor de camera was echter be slist te veel en de film was dan ook ntiet om aan te zien. Waarschuwing Mocht Mark Spitz serieus over een filmcarrière denken laat hij zich dan spiegelen aan al die mislukkingen voor hem. Datzelf de geldt voor al die andere gou den medaillewinnaars, die als sportheld het goed doen op het televisiescherm maar daarmee nog niet meteen acteur zijn. I aat Wim Ruska eerst even denken aan het zielige figuur dat Anton Geesink als Samson sloeg voor hij een rol als edel- gtrmaanse krachtpatser accep teert. De kans op een tragische mis- lukkirg is veel groter dan de mogelij'khe.d van een onver wacht succes. Vele kampioenen uit het verleden kunnen daar be droefd en ontgoocheld over mee praten. OTTO MILO.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 17