Henny May vond zichzelf vreemde tante op de tv Vergiftigde paddestoelen in Theesalon Miriam München TERUGBLIK leidse courant dinsdag 5 september 19' %)ins: Henny May rechts) in de opera La Serva Padrone in haar Forumtijd. (Van een onzer verslaggevers) BENNEKOM Haar jongste medewerking aan het tv-pro- gramma Operetteconcert leek er volgens de sopraan Henny May een beetje op. „In mijn begintijd voor de tv-camera was ik enorm nerveus", zegt ze, „zodat ik mijzelf helemaal niet kon ontspannen. Daardoor was ik gewoon niet góed. Nu ik ervaring heb kan ik beter afstand nemen, ben ik bewus ter van alles. Ik ben een spon taan type, maar weet nu dat je bij tv-werk niet als een brandende bal erin kunt sprin gen. Je moet aan alles tegelijk denken. Zo moet je gaan staan op een plekje dat de camera in staat stelt je goed op te vangen, maar dat niet het uit zicht op een collega belem mert. Ik heb jarenlang op de Bühne gestaan. Dat is totaal anders. Voor de tv-camera moet je alles iets kleiner hou den. Nou, dat deed ik aanvan kelijk dan ook. Maar als ik' het resultaat terugzag, ontdek te ik een heel vreemde tante op het scherm. Het heeft echt even geduurd voor ik het evenwicht te pakken had!" Wanneer ze een radio- of tv-pro- gramma van zichzelf terug hoort, kan Henny May zich niet ontspannen; kritisch luis tert zij waar een toon ver keerd zit, waar zij geforceerd zong. Zij is attent op de stèm. Voor vele kijkers blijkt het vi suele aspect van het tv-pro- gramma belangrijker. Ze hoort menigmaal: ,,Ik zag je gisteravond op de tv; wat had je een énige jurk aan". On middellijk schiet dan door Henny May's hoofd dat er niets van het programma wordt gezegdToch er- vaart^ij eveneens dat mensen die nimmer tevoren in opera of operette geïnteresseerd wa ren, nu na een programma vragen wanneer het team - Henny May, Ursula Benz, Nico Boer en Wim Koopman weer voor de tv optreedt. In dat aanslaande operettepro gramma met het geweldige waarderingscijfer van ruim 80, wisselen de medewerkers ech ter regelmatig. Aan de ene kant is dat jammer; ander zijds mag ook ènder talent gehoord worden. „Ik vind zingen zó moeilijk", vertelt Henny May, die in In donesië werd geboren en na haar hbs-tijd -naar Nederland kwam. „Ik zie elke keer weer tegen een optreden op als te gen tien bergen. Ik bewonder de mensen aan wie tijdens een gezellig avondje wordt ge vraagd om iets te zingen en die dan spontaan opstaan met de mededeling: dat maken we wel even". In haar heerlijke woonplaats Bennekom geniet ze 's zon dagsmorgens van de Duitse tv-muziekprogramma's, waar in operadiva's als Anneliese Rothenberger en Anna Moffo optreden. Zij had bovendien het geluk enkele jaren terug in München een liederenrecital van Anneliese bij te wonen. Heel frappant kwam het haar voor dat „zulke mensen óók heel gespannen en nerveus zijn". Zij kon daar bij die ge legenheid zelfs nog over spre ken met haar zanglerares Ruth Horna, die ze volkomen toevallig in de pauze ontmoette. „Het is fantastisch van zo'n le rares, die allerlei liederen- avonden van grote sterren volgt, les te hebben", ver klaart Henny May enthousiast. „De gróótste kunstenaars heb ben stemcontrole nodig, laat staan in mijn geval. Eens per veertien dagen ga ik naar Am sterdam. Bij mevrouw Horna doe ik dan enkele oefeningen, zodat zij kan horen hoe het met mijn stem staat. Zelf hoor je op een gegeven moment je fouten niet meer. Daarna ga ik onherroepelijk op mijn re pertoire over. Heb ik een con cert voor de boeg, dan krijg ik elke w;2ek les. Thuis bestudeer ik de muziektekst en tijdens de les komen er strepen te staan onder de passages die ik niet goed zing. Dan blijkt het meestal zó logisch en eigenlijk zó eenvoudig te zijn wat me vrouw Horna aanmerkt. Ik ben geneigd het mijzelf erg moeilijk te maken". Henny May vindt het uiterst be langrijk dat de lerares èn de collega's met wie zij zingt haar persoonlijk „liggen". carrieremens Geen Henny May jaagt geen grootse carrière na. Zij spaart zich weliswaar niet om door zelf kritiek en inspanning tot zo goed mogelijk prestaties te ko men, maar met haar geaard heid zou zij zich volledig „in dienst moeten stellen" om zo'n grote carrière op te bouwen. Haar huwelijk telt vóór alles en ook haar andere familiele den mogen niet zwaar tekort komen. Haar man elektrotechnisch ingenieur is gelukkig een ware muziekliefhebber. Hij luistert graag naar haar con certen, waarheen hij haar meestal rijdt: zij mocht op de heenweg eens wat verstrooid en op de terugweg te moe zijn om zelf te chaufferen. Dat houdt wel onmiddellijke kri tiek op de terugreis in. Henny May vindt het prettig dat zelfs de kleinste foutjes haar man niet ontgaan. „Het valt me trouwens meerma len op dat leken-met-muzika- le-aanleg enorm goede oren hebben, terwijl er niet altijd goed gefundeerde opmerkingen komen van critici van wie je meer kennis van zaken mag verwachten. Zo dachten Henny May en Marco Bakker kortge leden een fijn concert in Den Haag te hebben gegeven. Het tevreden publiek applaudis seerde hard voor het gemêleerde programma met musical èn operette èn orato rium. Het deed wel even pijn om de volgende dag in de krant te lezen dat „musical zangers", zoals zij daarin ge noemd werden, geen oratoria moeten zingen Evenals echter de grootste met hun tijd meegaande operasterren musical zingen, waagt ook het genoemde in het operavak opgeleitweetal zich graag aan dit genre. Henny May vindt het juist geweldig om veelzijdig te zijn en te probe ren in verscheidene genres iets te bereiken, hoéwei haar voorkeur toch naar de opera uitgaat. Aanvankelijk hield ze niet van operette, totdat eens om haar medewerking aan een operetteprogramma werd gevraagd. Zij ontdekte dat ook dit genre heerlijk is en 100 pet. inzet vraagt. Musical noemt zij zelfs een „totaalkunst", waarbij de ar tiesten èlles moeten kunnen: zingen, dansen, acteren. Dat laatste gaat haar van nature af. Naar Forum Het is overigens niet zo verwon derlijk dat Henny May minder dan Henske Nooy als opera zangeres gekend wordt. Als Henske Nooy haar meisjes naam trad zij na haar op leiding in Den Haag jarenlang op bij het operagezelschap Fo rum in Enschede. In haar Fo rumtijd zong ze diverse grote rollen. Haar fijnste rol tot nu toe was de titelrol in Der Ro- senkavalier. Sedert haar huwelijk is zij niet meer vast aan enig gezelschap verbonden en treedt zij nogal uitsluitend onder haar eigen vóórnamen Henny May op. Overigens werd zij door Fo rum geëngageerd na een audi tie waarvoor zij tegen haar wil was opgegeven; ze is nu eenmaal een type van „ik ben nog niet ver genoeg". Dat was ook steevast haar excuus als ze kansen kreeg om in Duits land te gaan werken. Kansen waarvoor ze nog altijd erg dankbaar is, maar die zóveel veranderingen in haar leven TELEVISIE HEDEN LI NEDERLAND I 10.45 uur School-tv 13.30 uur Olympische Spelen (paardensport, kanovaren) 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal a NCRV: 19.06 uur Flaxton Boys 19.30 uur De vrouw in het wi 20.05 uur Journaal 20.26 uur Mijn idee 21.00 uur Haal het doek maar 22.00 uur Hier en nu 22.40 uur Dag, dag 22.50 uur Journaal NEDERLAND II 18.35 uur Brigadier Dog 18.45 uur Journaal 18.55 uur Olympische Spelen 20.05 uur Journaal VARA: 20.26 uur Theesalon Mayriam (toneel) 21.26 uur Achter het nieuws NOS: 22.00 uur Journaal i 22.05 uur Olympische Spelen (samenvatting) - kleur. MORGEN NEDERLAND I Henny May, huiselijk en geen carrièremens. teweeg zouden brengen dat zij ze liever afsloeg. Bij nader inzien „was het toch wel goed om zo jong op de Bühne te staan; dan ben je nog vrijmoediger. Later word je steeds kritischer. Ervaring kèn je enigszins Moeder en dochter Mevrouw El ine Nooy een be gaafd pianiste ontdekte Henny May's stem vroegtijdig. Als kind was de samenwer king met haar moeder nog niet serieus genoeg; bij haar dwon gen vreemde ogen toen méér. Nu beseft Henny May heel veel ook van haar moeder te hebben geleerd. Tegenwoordig hebben zij enorm veel aan el kaar. Mevrouw Nooy is niet alleen een grote steun voor haar dochter, maar begeleidt haar ook regelmatig tijdens concerten. Aanvankelijk kreleg Henny May vanwege haar lage stem in haar hbs-jaren zangles als mezzo-sopraan; tijdens haar opera-opleiding aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich echter als sopraan. Haar huidige lerares spreekt van „lyrisch dramatisch". Henny May is zelf voorzichtig ovter haar stemsoort, vooral omdat zij bij het zingen van musical melodieën er niet voor schroomt indien nodig haar stem te „vervormen". Daar door benadert zij de uit te beelden figuur immers het dichtst. Mede om haar publiek accep teert Henny May niet elk ver zoek meer, hoewel weigeren haar moeilijk afgaat. Het is nodig een scheidslijn te trek ken tussen wat kan en wat niet kan. Zo werkte zij kortge leden aan een tv-serie mee, waarbij haar werd gevraagd „even het rolletje van een niet-zingend serveersterretje erbij te doen". Later zèg zij zichzelf als dienstertje dat een pak op haar bibs incasseerde op het scherm en besefte zij dat zij zonder uit de hoogte te doen beter op haar eigen niveau kan blijven. Henny May noemt zichzelf een gelukskind, omdat ze nimmer om werk hoefde te vrógen. Graag en regelmatig treedt zij voor tv en radio op; het meest boeit haar het „live" werken in een zaal vol mensen. Zater dag a.s. kunnen wij haar zien en horen in het tv-programma „Met de muziek mee" op Ned. II 20.21 uur. Huib Broos in Theesalon Miriam. Hou 't scherm in het oog Vanavond TELEVISIE 19.00 uur Ned. 11 Samenvatting met o.m. gecomprimeerde reportage van een of meer voetbalwedstrijden. 22.00 uur Ned. 11 Samenvatting met o.m. hoogtepunten van de dag, waarna schakelpro gramma van directe reporta ges gewichtheffen (boven 110 kg.), en boksen (vierde ron de). 23.00 uur Ned. 11 Samenvatting van volleybal (halve finale poule heren), basketball (halve finale poule), handbal (hoofdgroep), zeilen, scher men (degen individueel fina le), worstelen (Grieks-Ro meins eerste ronde). RADIO Van 23.35 tot 23.55 uur Hilver sum 2 Olympisch journaal met samenvattingen van voetbal, basketball, handbal, volleybal, paardesport, kano varen, gewichtheffen, bok sen, worstelen en schermen. Morgen TELEVISIE 09.45 uur Ned. 1 Schakelpro gramma met directe reporta ges wielrennen (individuele In de eenacter Theesalon Mi riam heeft de Tsjechische schrijver Iwan Klima aan de hand van een reeks merkwaar dige ontwikkelingen ln het ver haal over een jong echtpaar, dat een huis zoekt, zijn beden kingen gespuid tegen de com munistische samenleving in zijn land. In satirische uit- en beeld spraken neemt hij de commu nistische machthebbers op de korrel, maar men kan er ook in wijder verband de kritiek uit proeven, die voor elke maat- schappijvorm of wijze van mo derne samenleving geldt. Het jonge echtpaar komt op zoek naar een huis via een bemidde lingsbureau in een theesalon te recht waar vergiftigde marse peinen paddestoelen kunnen worden geconsumeerd. Men kan aan een huis komen door be jaarden mee te tronen en deze er toe te brengen de paddestoe len te eten. Wanneer het jonge paar ziah hiertegen verzet blij ken politie en justitie in het complot te zitten. Theesalon Wat schrijver Klima in dit para- bel-achtige stuk maar wil beto- gen is, dat ongeacht het sy steem waarin men leeft ieder voor het feit staat zijn eigen le- Het Leidse zangeresje Marti Degens komt vanavond in Haal het doek maar op om zich als beginneling aan het kijkerspubliek te presenteren. ven te moeten bepalen, d.w.z. schipperend tussen eigen idea len en hetgeen van buiten af aan de mens wordt opgelegd. De regie is in handen van de Tsjech Zdenek Kraus. In de hoofdrollen staan Huib Broos, Elly van Stekelenburg, Camille de Vries en Jules Royaards. Ned. II 20.26 uur Flaxton Boys De boys treden vanavond in de rol van luchtpiraat. Dit elles met de bedoeling om boosdoe ners te achterhalen. Ned .1 19.05 uur Vrouw in het wit In de der de aflevering van deze serie gaat een anomieme brief een rol spelen. De vrouw in het wit zou er wel eens achter kun nen zitten. Meer en meer men sen raken ingekapsels in het mysterie, dat de witte vrouw Mijn idee Een Belg, een Amsterdammer en een Bredanaar verschijnen met hun vindingen op het scherm. Zij komen de mensheid een dienst bewijzen met apparaten, waarvan men zich afvraagt waarom nooit demand eerder op dit idee is gekomen. Ned. I 20.20 uur Haal het doek Marti Degens, een meisje uit Lei den dat met gitaar en zang aan haar toekomst bouwt, krijgen we vanavond op het scherm te zien in de rubriek Haal het doek maar op. Van elders uit het land komen nog vijf groepen of solisten. Presentatie Louis Neefs. Ned. 1 21.00 uur. wegrace), kanovaren (herka- singen) en atletiek (100 m., tienkamp, verspringen tien kamp. kogelslingeren finale, kogelstoten tienkamp). Mo gelijk ook uitzending uit NOS-studio München. (Om plm. 10.45 onderbreking voor schooltelevisie). 14.55 uur Ned. 1 Rechtstreekse reportages atletiek (110 m. horden finale, 200 dames hal ve finales, 1500 m. dames halve finales, hoogspringen tienkamp, 5000 m. series, ko gelstoten dames finale, 100 m. horden dames halve fina les, 400 m. heren finale, 200 m. dames finale,400 m. da mes finale, 400 m. tien kamp). (Omstreeks 16.30 on derbreking voor AVRO-kin- derprogramma). RADIO 10.00 tot 19,00 uur Hilversum 3 Direkte reportages van atle tiek, kanovaren wielrennen, hockey, paardesport en bas ketball. Somenvattingen van handbal, volleybal, worste len, zeilen en schermen. Sonja Barend en Guus Oster gaan in het nieuwe winterprogramma voor de AVRO samen een quiz presenteren. Nadere bijzonderheden hierover moeten nog bekend worden, maar in elk geval zijn Guus en Sonja het al duidelijk eens. Tot de wonderen die de Duitse tv bij de Olympische Spelen zo on geveer aan de lopende band produceert, hoort zeker ook net feit dat er behalve de indruk wekkende reportagereeksen die heel de wereld bedienen er ook nog faciliteiten zijn voor „unila terale" uitzendingen. Dat betekent dat er studioruimte, technische personeel, en schakel- apparatuur beschikbaar is voor individueel-aangesloten landen. Gisteren dankten we er o.m. erg instructieve informatie aan over het „dopinggeval" Aad v.d. Hoek. Met deze uitzending leverde de NOSredactie in München goed werk overigens, iets wat we van de individuele commentaren niet altijd kunnen zeggen. Die vluchten (sportredacteuren ei gen) vaak in onzinnige superla tieven en ze worden even vaak kregel om het feit dat ze niet altijd op de meest ideale plaats zitten om hun werk te doen. We geloven dat er voor de duizen den mensen van radio, t.v., fo tograferende en sohrijvende pers onmogelijk voldoende „ideale plaatsen" beschikbaar zijn. De heren behoren daar be grip voor te hebben. Ze zijn toch al veel beter bedeeld dan bijvoorbeeld in 1960 ln Rome. T.v. had toen minder aanmerkingen op het feit dat veel reportages uitsluitend wer den begeleid door mensen die de strijd in een studio via hun monitor konden volgen. Televisie is sinds 1960 uiteraard van meer belang geworden, draagt ook veel wezenlijker bij in het kostenaandeel van de spelen. Maar het kijkproduct en dat is toch het belangrijkste is sindsdien zo enorm verbe terd dat het echt niet nodig is dat de t.v.-commentator er met zijn neus bovenop staat. Via zijn monitor ziet hij (wij ook!) im mers veel meer. München was gisteren totaal overheersend. De AVRO liet er haar enige p.ogramma voor vallen. De KRO maakte het zich gemakkelijk op het eerste net met louter aankopen. Onder die aankopen was De Familie Ashton programma dat wellicht een aantal kijkers uit de Olym pische ban vermocht te halen. De reportage over MacGoverns wel en wee, getekend tijdens de conventie in Miami, was duide lijk buigen voor het feit dat „toch niemand keek". De repor tage was te laat, te achterhaald ook na wat NOS en VPRO veel eerder lieten zien ook. Zo'n Dean Martin Show valt veel beter. Niemand mist iets door hem niet te zien en sporttheaters krijgen een goed alternatief. Vg. r Olympische Spelen (atletiek) r Journaal r Van gewest tot gewes r Toeristische tips r Journaal r Zendtijd KVP r Stichting Socutera r Waterweg r Olympische Spelen (samenvatting) r Journaal r Olympische Spelen r IndependienteAjax ond dinj NEDERLAND II NOS: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal AVRO: 19.05 uur De laatste stammen van Mindano 20.00 uur Journaal 20.21 uur De aanval op Wayne 21.30 uur Televizier-supplement 22.00 uur Kenmerk 22.25 uur Journaal 22.30 uur Teleac RADIO HEDEN I 0.00 (S) Hommage 22.40 Den Haag vandaag. KRO: 22.50 Echo. 23.15 Voer voor vogels: actueel programma. 23.65-24.00 HILVERSUM II 1S.OO Nieuws: 18.11 Radiojournaal. 18.50 (S) Jazz Spectrum: oude en moderne jazz. 19.25 Paris vous par- le. 19.30 Vanavond, gevarieerd pro gramma met om 20.00 Nieuws. 22.00 Trefpunt: beschouwingen 23.55-24.00 Nieuw: BRUSSEL 324 n (Nederlands) 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.43 Paardesportberlchten. 18.45 Sportmngazlne en Olympisch jour naal. 19.00 Nieuws, actualiteiten en taalwenkcn. 19.30 Muzlekprogrnm- ma. 19.45 Vakbondskroniek. 19.55 In termezzo. 20.00 Oude cn klassieke muziek. 20.30 Klassieke en nieuwe pianomuziek, f21.20 Muziek voor ka- MORGEN (7.30 Nieuws: 7.41-8.00 Aktualltelten8.30 Nieuws: S.41-8.50 Aktualltelten). 10.00 (S) Sphinx: programma voor de vrouw. (10.30-10,32 Nieuws). 11.55 Medede lingen. KRO. 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws: 12.41-12.50 Echo. 13.00-13.05 Raden maar..). NOS: 14.10 Van Ta-ta tot totale taal: een rubriek over het leven in de taal. 14.20 (S) Aspecten van de kamermuziek: klassieke en modor- der- De slem van de sprekende minderheid. <15.30-15.32 Nieuws). NCRV: 16.45 (S) Kom met je boek: voor de jeugd. 17.00 (S) NCRV-Vo- s- wijs en wetenschappen. Cees Maasdam Is ln gesprek met p dr. H. Postma. directeur van Nederlands Instituut voor Onden der Zee op Texel. NCRV: 1 HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag woensdag!: muziek en informatie. (Om - 7.25 irpaglna). VPRO: 7.54 rvolg) (Om plm. 8.3! 'mis). 9.00 (S) Rndlo- '^35 Wa- lo; 10.45 12.00 (S) VARA-Dansorkest en solis ten. 12.35 (S) Lichte orkestmuziek (gr). 13.00 Nieuws. 13 11 Aotunlltei- lek. 16.00-16 02 1111. ERSUM 111 AVRO: 7.00 Niet <8.00 Nieuws, naai). 9.00 Nleu' vs. 7.02 Steevast. .02-8.05 Radiojour- 9.03 De Negen- - J, l 1,1. N nier tuzk-k. 13.55 Beursberi "„letup m 5.00 Niet 14 03 Licht. 14.55 Schoolkoren (15.00 15.15 Voor de kinderen. 1G.00 Niet tsmuzlek. 17.00 Nleuv dingen. 17.10 Amus 17.55 Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2