Benoemingen
secretariaat van
kerkprovincie'
Bisdom Den Bosch
introduceert nota
over opbouw kerk
fzPlaten-
oeson
leuwe
seizoen
W):„
in
Kerk
en
Wereld
LEIDSE COURANT
PAGINA 15
i ^>ia
hptMSTERDAM Achteraf lijkt
het een logische zaak: als het
immers waar is, dat het Neder-
landse volk uit de vette klei is
getrokken, dan mag ook niemand
het vreemd vinden, dat onze lie-
derschat bij voorkeur uit dezelf
de substantie wordt samenge
steld. Dat verklaart ook meteen
het succes van alle zangers zon
der stem, zangeressen zonder
kwallen zonder keel en
dreiners zonder deun, die al ja
ren op kreupele vervoeten naar
hun volgende gouden plaat
strompelen.
In dit licht bezien is het dan ook
opmerkelijk, dat Phonogram
«te..
toch elk jaar weer een poging
doet de luisterschare te interes
seren voor het werk van men
sen, die niet alleen de mond wa
genwijd open doen maar tevens
nog iets te zeggen hebben ook.
Vanaf morgen liggen ze op u te
wachten: zes langspeelplaten,
vers geperst en boordevol klein
kunst in alle categorieën. Er
zijn allereerst nieuwe tours de
chants van Wim Sonneveld,
Lenny Kuhr en Ramses Shaffy.
Daarnaast heeft men een
plaat(s) ingeruimd voor de
Zweedse Nederlander Cornelis
Vreeswijk en zijn eigenzinnig
repertoire. Tenslotte heeft Pho
nogram de rasechte vaderland
se satire geëerd met twee lang-
spelers.
Cursief"
'ie in deze moeson van klein
kunst naar superieure humor
zoekt heeft de keuze tussen deze
twee laatste platen. Lichte voor
keur gaat daarbij uit naar „In
het land waar het leven goed
is" met hoogtepunten uit het
programma „Cursief". Tien te
gen één, dat u nu wrevelig
vraagt, wat Cursief dan wel
moge zijn. Een begrijpelijke
vraag overigens, want het
programma zit in de verdom
hoek van de radio en heeft
slechts een kleine achterban
van trouwe luisteraars. Ten on-
Farce Majeur", het populaire
televisieteam, waarvoor compo
nist Harry Bannink steeds weer
nieuwe klankkleur weet aan te
slepen.
rechte overigens, want Cursief
is een gouden tandem, waarop
schrijver en artiest telkens
weer naar ongekende toppen
klimmen Op deze plaat komen
onder meer in het zadel Ge
rard Cox opvallend door ver
bluffende veelzijdigheid—, Luc
Lutz, Simone Rooskens, Netty
Rosenfeld, Herman van Run
Frits Lambrechts en Frans Hal-
sema, die in een persiflage op
„Suzanne" collega Herman van
Veen in de wurggreep neemt.
Het gros der teksten is aangedra
gen door dichter-journalist Mi
chel van der Plas, die opnieuw
spelenderwijs bewijst, dat hij
tot de allergrootsten der Neder
landse tekstschrijvers behoort.
Schijnbaar moeiteloos komen de
meesterwerkjes uit zijn pen en
voor de Cursief-crew is het
daarna nog slechte een kwestie
van vakkundig opvullen. In feite
bevat deze kplaat dan ook een
lange reeks van louter hoogte
punten: Tante Annie van de
E.O., Partnerruil, de N. V. S.
H. in Vlaanderen, Bejaarden
huis en Polleke. Ook van God
fried Bomans, die tot aan zijn
dood tot de vaste schrijvers
kern van „Cursief" behoorde
zijn drie nummers opgenomen,
waarvan vooral „de voetballer"
een eeuwigdurende voltreffer is.
Een plaat derhalve om te heb
ben en er constant draaiierig
van te worden.
„Farce Majeur"
Aanzienlijk minder diep. maar
wel vakbekwaam is er gespit
voor de zestien liedjes, die de
N.C.R.V.-ploeg van Farce Ma
jeur voor „Inpakken en wegwe
zen" heeft gebundeld. Vele top
pers uit deze razend populaire
televisie-serie vindt men op de
plaat terug. Meest opvallende
daarbij is, dat componist Harry
Bannink telkens weer kans
heeft gezien een nieuwe klank
kleur voor deze zestien mee-
stampers te mixen. Een formida
bele prestatie van deze muzika
le omnivoor, zonder wie het no
tenschrift van het hedendaagse
cabaret ondenkbaar zou zijn ge
weest. Hofrijmers zijn ook deze
keer Alexander Pola en Jan Fil-
lekers, van welk duo Fillekers
zich de meest spirituele toont.
Van hem zijn onder meer de
smeuiige hekeldichten „Taai
pop-baby", „Een excellentie",
„Zigeuners" en „Dingetje Ro
zenwater". Van Pola's hand
werk bleek vooral „De rege
laar" en „Poep op de stoep"
waard om bijgezet te worden in
de schellakgroeve.
Zondagmorgen op de schorre transistor het
programma Badinerie met een bariton, wiens
amandelen zojuist zijn geknipt. Door de gang van
het ziekenhuis rijdt een verpleegster met een
serveerwagen vol laxeermiddelen en
kalmeringspillen. Ze straalt als de dikke dame, die
op de kermis suikerspinnen verkoopt. Een tweede
verpleegster trad net aan mijn sponde en sprak de
wens uit om mijn kussens op te schudden. Sinds ze
dat gedaan heeft, lig ik aanzienlijk beroerder dan
tevoren. Nog steeds Badinerie op de radio: ditmaal
Bach met een jijngestreken werkje voor violen en
basso continuo. Ik lig, linkerbeen omhoog, als een
gevelde goalgetter, in het wereldje van mijn
hydraulisch opgevijzelde bed. Ik durf nog niet te
bellen naar huis, want sinds de kerk eigentijds is.
vieren ze dat in mijn huis met lang uitslapen. Ik
krijg zojuist thee. Bakje troost voor de zonderling.
Zo luiden wij in Leyenburg de zondag in.
Als je een beentje in je dij breekt, lig je gelijk
twaalf weken in een ziekenhuis. En toch maar stug
blijven volhouden, dat lijf wonderfull is.
De fysio-therapeut heeft me aanbevolen om enkele
keren daags met beide handen krachtig in een
tennisbal te knijpen. Ik ben toch bang. dat ik op
die manier nooit Wimbledon haal.
Ik kijk op duizenden daken van de stad. Gelukkig,
dat ik hier als kind niet heb gelegen, watn dan
had ik mijn gelooin Sinterklaas toen al verloren.
Liggen op klasse houdt helaas niet in, dat je als
patiënt een klas mag overslaan.
LEO THURING
Geen profeet
Doe-het-zelvers komen ook aan
hun trekken, als ze de plaat van
Cornelis Vreeswijk verwerven.
De afgedrukte teksten maken
het tevens eenvoudig om vast te
stellen, dat Vreeswijk zijn klan
tenkring weinig opzienbarend
te vertellen heeft. Het is hardop
vóór de raap nadenken, meer
niet. Als je hem voor de eerste
keer hoort, heb je even het ge
voel, dat er een zingende pro
feet aan het woord is. maar
achteraf blijkt het loos alarm te
zijn geweest. De bronzen stem
van de zanger luidt weliswaar
sonoor „De nozem en de non"
weten er alles van maar Vrees
wijk vertelt er niet bij, waar de
klepel hangt. Waarschijnlijk is
dit normaal in zijn tweede va
derland Zweden, waarheen hij
als 13-jarige emigreerde.
Sonneveld: creatie
Ter introductie van Sonnevelds
nieuwe plaat heeft Paul van
Vliet op de hoes geschreven
„als deze man zingt, leeft hij in
een aparte wereld. Het lijkt
wel. of hij dan zijn veelzijdig
heid en diepere gevoelsleven
bundelt tot de meest indringen
de momenten van creativiteit".
Het is een hele Haagse mond vol.
maar wie Sonnevelds plaat
draait, moet toch toegeven, dat
er een hoop in zit Sonneveld is
van alle cabaretiers het prototy
pe van de vleesgeworden stem.
Hij lijkt op een orgel met onein
dig veel registers, die moeite
loos elke gemoedsstemming tot
leven wekken. Op deze plaat va
riëren de emoties van duivelse
pret („Josefien") tot tederheid
van porselein (In het wonder
mooie „Het Dorp"). De grootste
verdienste van Sonneveld is, dat
hij al zijn teksten waar maakt
en nooit door bet valluik kie
pert.
Lenny Kuhr en Ramses Shaffy
hebben één ding gemeen: je
moet van hun genre houden,
een verstokte fan zijn en bereid
het diploma reddend zwemmen
te halen teneinde hun plotselinge
geluidsgolven te trotseren. Bei
de artiesten belijden onafge
broken hun liefde voor het le
ven en juichen daarbij van hop-
sa-joeghei. De wereld is bij
voorkeur zo gaaf als de zomer
morgen, zo puur als een berken
boom.
Dat zij niettemin tot voortreffelij
ke prestaties in staat zijn, be
wijzen zij ophun nieuwe platen.
En zolang elke platenspeler een
knop heeft om het geluid zach
ter te draaien, is er ook wat
hen betreft geen centje pijn.
Lenny Kuhr, voor wie de wereld bij voorkeur zo gaaf is als de
zomermorgen, zo puur als een berkenboom.
Omdat de naam „centraal bu
reau" gemakkelijk een ver
keerde indruk kan wekken is
besloten het bureau, dat per
1 september ten dienste van
de Nederlandse kerkprovin
cie is gaan functioneren, de
naam te geven van „Secreta
riaat van de rooms-katholie-
ke kerkprovincie in Neder
land."
Dit blijkt uit een communiqué,
dat van de zijde van het
nieuwe secretariaat is uitge
geven en waarin tevens een
aantal benoemingen worden
bekendgemaakt. Al eerder
werden de benoemingen be
kendgemaakt van de secreta
ris-generaal d-r. P. Vriens en
de directeur dr. J. L. Albers.
De secretaris-generaal zal
ook fungeren als eerste se
cretaris van het secretariaat
van de bisschoppenconferen
tie. Aan dit laatste secreta
riaat blijven dr. W. Rood en
zuster Simona verbonden.
Tot studiesecretarissen van het
nieuwe secretariaat zijn be
noemd drs. J. Heyke en dr.
A. F. G. Vermeulen.
Het seoretariaat voor juridi
sche zalen zal staan onder
leiding van mr. F. van
Spaendonck, die reeds gerui
me tijd als juridisch advi
seur voor de Nederlandse
kerkprovincie optrad.
Dr. O. F. Ter Reegen, die van
uit het PINK naar het secre
tariaat overgaat, zal zich
vooral bezighouden met alle
vraagstukken, die het kerke
lijk kader betreffen.
Het publiciteitscentrum zal ge
leid worden door de heer H.
Kouwenhoven, die momen
teel in Rome werkzaam is
als journalist, verbonden aan
de Zuid-Oost Pers. Hij zal
rond 1 december naar
Utrecht komen.
Het archief en de afdeling do
cumentatie zal verzorgd wor
den door dr. Y. Snabel, die
deze functie reeds bij het
PINK vervulde. Het secreta
riaat voor economische za
ken is nog niet bemand. Het
is echter de bedoeling, dat
hiervoor spoedig iemand be
noemd zal worden.
Mej. M. van Wayenburg is be
noemd tot secretaresse van
de secretaris-generaal en van
de directeur van het secre
tariaat.
Het Secretariaat van de RK
Kerkprovincie in Nederland
zal gevestigd worden op Bilt-
straat 121 te Utrecht. In ver
band met de te verrichten
aanpassingen van het pand
is het niet mogelijk de ver
schillende diensten daar
reeds bijeen te plaatsen. De
meeste medewerkers hebben
tijdelijk onderdak gevonden
in de „Beiaard". Keistraat 3
te Utrecht. Tel. 030—310792.
De secretaris-generaal, het se
cretariaat van de bisschop
penconferentie en de sectie
archief en documentatie blij
ven voorlopig nog gevestigd
op de Maliebaan 40 te
Utrecht.
Reeds vanaf 1 september 1972
is het secretariaat bereik
baar onder postnummer
13049 (Biltstraat 121)
Utrecht.
In het Singer-museum te
Laren vindt vanaf vandaag
tot en met 9 september het
„Filmfestijn '72" plaats. Ver
toond worden nieuwe films
die dit seizoen voor het
jeugd- en vormingswerk ter
beschikking komen. Het film
festijn begint met de verto
ning van de films die ingezet
zullen worden In de nieuwe
Kom-over-de-Brug-actie.
Enkele vrienden en mede
werkers van wijlen dr. Oli
vier Béguin, de ip 1 april
van dit jaar overleden alge
meen secretaris van de we
reldraad van bijbelgenoot-
KORTE METTEN
schappen, hebben een Olivier
Béguin-fonds gesticht. Het
geld van dit fonds zal wor
den gebruikt om in het bij
zonder de bijbelverspreiding
in Oost-Europa te stimule
ren. Het Nederlands Bijbel
genootschap heeft haar reke
ningnummer 540340219 bij de
ABN in de Spuistraat te Am
sterdam voor dit fonds open
gesteld.
I* Op zaterdag 23 september
zal er in de gebouwen voor
Kunsten en Wetenschappen
aan de Mariaplaats te
Utrecht voor priesters en le
ken van de Anglicaanse kerk
in Nederland een conferentie
worden belegd, waar de cho-
rism&tische vernieuwingsbe
weging. die haar invloed
heeft op alle onderdelen van
de kerk, besproken zal wor
den. De bijeenkomst begint
's morgens om tien uur met
een dienst in de oud-katholie
ke kathedraal van Utrecht
Bijna tweehonderd leden van
kritische groepen en gemeen
ten in Nederland zijn voor
de tweede maal In de acade
mie De Horst te Driebergen
bijeengekomen. De eerste
maal was men samen ge
weest in april, doch toen
bleek een organisatorisch
vlotte uitwisseling van ge
dachten niet mogelijk we
gens een totaal gebrek aan
kennis van eikaars ideeën en
strevingen, alsmede wegens
het gebrek aan congruentie
van organisatie aan de basis,
en aan overzicht van be
staande groepen en gemeen
ten.
Ofschoon men besloten had in
de tussentijd van april tot
september tot een inventari
sering te komen, bleek nu,
dat er wel een aantal nieuwe
groepen bijgekomen was,
maar dat er verder organi
satorisch niets, tot stand ge
komen was.
De vergadering viel door de
vele nieuwe deelnemers in
Kritische
groepen nog
steeds in
impasse
de impasse van de vorige
vergadering terug: er was
geen duidelijke gemeen
schappelijke basis van de
groepen en er bestond geen
duidelijk beeld over de be
doeling van wat al die groe
pen nu precies willen.
Tenslotte heeft men de voorlo
pige mislukking aanvaart en
besloten een brede studie
groep samen te stellen, be
staande uit een of twee leden
van de bekende kri'ische
groepen. Deze wordt belast
met de inventarisering van
hetgeen er alzo leeft. Men
hoopt dan op een volgende
bijeenkomst met dat pakket
aan het werk te kunnen
gaan.
Jan Bonze ram de Septuagint-
beweginc heeft vervolgens
het onlangs verschenen „be
richt" van de Septuagint
groep toegelicht. Hieruit
bleek dot Septuagint zich een
half Jaar lang met de typi
sche problematiek van deze
vergadering in eigen kring
had beziggehouden, namelijk
bezinning op eigen doelstel
lingen. De oplossing van Sep
tuagint was geworden: aan
sluiten bij het politieke mo
del, dat door het marxisme
is ontwikkeld als strategie
voor de vernieuwing van de
maatschappij.
De vergadering kwam na enig
geharrewar wel tot de con
clusie, dat Septuagint met
haar aanpak van de zaak
een goede bijdrage levert
voor oplossing van de Impas
se, waarin deze tweehonderd
mannen en vrouwen van kri
tische groepen verkeren.
„Voor velen is het alsof de
kerk In Nederland in een
donkere nacht door de woes
tijn trekt en het spoor kwijt
raakt. Er zijn er die In de
kerk van vandaag nauwelijks
nog de kerk van Christus
kunnen herkennen. Waar de
kerk in ons land behoefte
aan heeft is nieuw elan,
nieuwe vitaliteit, nieuwe op
bouw.
Die opbouw van de kerk moet
worden aangepakt overal
waar dat maar kan. Het
puin van de eigengereidheid,
de agressiviteit en de liefde
loze felheid waarmee men el
kaar veroordeelt, moet wor
den geruimd".
Dit zegt d» bisschop van Den
Bosch, mgr J. Bluyssen af
gelopen weekeind in een her
derlijk schrijven, dat hij
voor zijn vakantie naar Indo
nesië vervaardigde, naar
aanleiding van de nota „De
opbouw van de kerk".
In zijn brief aan de gelovigen
betoogt ragi. Bluyssen dat
het vandaag de dag niet mo
gelijk is nog langer te ont
kennen dat priesters en le
ken samen d«»nen te werken.
Deze tijd vraagt een andere
kerkelijke opbouw, een ande
re wijze van kerkelijk func-
itoneren, een andere wijze
van kork zijn.
Over de nota „De opbouw van
de kerk", schrijft de bis
schop: „Hij geeft overwegin
gen en richtlijnen ter bevor
dering van nieuwe pastorale
samenwerkingsverbanden en
van een actieve inzet van
de gelovigen". Deze nota
wordt aangereikt door het
bestuur van het bidsom,
maar is tot stand gekomen
door de medewerking van
velen tijdens een jarenlange
periode van samenspraak en
bezinning. De nota kreeg de
goedkeuring van de vergade
ring van dekens, het priester-
beraad en het diocesaan pas
toraal beraad.
De nieuwe richting van kerk-
zijn wordt ook in de nota ge
noemd. Duidelijk wordt dat
de traditionele parochievorm
zal moeten wijken. Op het
platteland zal een federatief
verband moeten ontstaan. In
de steden zouden verschillen
de parochies een pastorale
werkeenheid kunnen gaan
vormen. Pastores en leken
kunnen samen een pastoraal
beraad vormen, waarin de
voornaamst- beleidlijnen uit
gestippeld kunnen worden.
Daar kunnen ook wensen en
behoeften worden afgetast,
ervaringen uitgewisseld en
problemen besproken wor
den.
Aan het eind vac zijn brief
zegt de bisschop „Er zal eni
ge tijd van overleg en be
zinning nodig zijn om te ach
terhalen hoe de gelovigen ter
plaatse kunnen deelnemen
aan het pastorale werk".
Hij spreekt de hoop uit dat dit
overal ernstig zal worden na
gestreefd ei dut daardoor
nieuwe gelovige bezieling zal
worden gewekt.
Prof. Brugnoli
tijdelijk
uit functie
Pater P.edro Arnipe, generaal
van de jezuïeten heeft zijn or
degenoot pater Pietro Brug
noli die al zes jaar hoogle
raar is aan de Gregoriaanse
upiversitelt in Rome, ver
zocht zijn functie tijdelijk
neer te leggen omdat hij
blijft samenwerken met de
„beweging van 7 november
1971."
Dit heeft deze beweging in
Rome laten weten. De „Be
ging van 7 november 1971"
is op 26 april van het vorig
Jaar gesticht door 168 pries
ters en 42 leken, allen Italia
nen. Zij verzet zich tegen de
bureaucratie en de autoritai
re gezagsuitoefening in de
RK Kerk en steunt de „ge
meenschappen aan de basis
van de kerk."