Eli Asser een citroentje met suiker SCHENKT NA HET SCHAEP MET DE 5 POOTEN ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1972 Piet Römer, Adèle Bloemendaol en Gevoel voor drama in de zin van bewogen handeling kan men Eli Asser niet ontzeggen. Na wat voorbereidend werk kwam hij op de tv met een komische thriller. „Thee voor een dode dame" geti teld, dat een avondvullend stuk werd genoemd, omdat het 90 mi nuten duurde en dat in de regie van Walter v.d. Kamp als een gaaf stuk werk op het scherm verscheen. Dat is alweer tien jaar terug. Echt naam heeft Eli Asser des tijds gemaakt met zijn radiostrip Mimosa, waarvoor vele groten uit het Nederlands toneel kwamen opdraven voor de micro: Ko van Dijk, Conny Stuart, Guus Oster, Johnny Kraaikamp, Guus Her mus, Johan Kaart en vele ande- Nog leeft in de herinnering de au totocht, die deze grootheden op zekere dag in een van de radio- strips maakten met aan het stuur Nu het Schaep met de Vijf Pooten over de dam is volgen er meer. Nog dit najaar schenkt de KRO-tv opnieuw de glaasjes van de vaste stamgasten aan het scherm vol met een serie pittige drankjes on der de titel Citroentje met Suiker. Auteur Eli Asser (49) doet daar voor andermaal een greep in het volkse Amsterdamse leefklimaat waaruit hij precies die menselijke trekjes put die het verhaal levens echt maken, zodat het een bele venis van ons allemaal wordt. Brede lagen van de bevolking tast hij daarmee speels in de ziel. Met losse hand beroert hij snaartjes sentiment: het zal je kind maar wezen, maar tegelijkertijd ver zacht hij de pijn van het zijn met een lach en een lied. Zijn vrouw Eefje: „Vanaf dat ik hem ken, dat was op mijn 14e jaar, lang voor ik hem begon lief te hebben, bewonderde ik hem al om de boeiende verhaaltjes die hij kon verzinnen en vertellen. Al tijd hadden die verhaaltjes iets met de werkelijkheid te maken, maar hij verzon er natuurlijk wel een hoop bij. Daar let je niet op als je er graag naar luistert.Hij verzint ook altijd gekke bood schappen die hij mij laat doen. Gisteren nog moest ik een zak marmerscherven kopen in de grafzerkenwinkel. Die gebruikt hij in een siervaas met bloemen. Maar ik heb wel een vrolijke man aan hem. Soms loopt hij de hele dag te zingen, tenminste als hij niet moet hoesten, want in elk ge val rookt hij te veel." Eli Asser: „Mijn moeilijkste da- In elk geval heb ik dan de moed als het niet lukt om zinloze woor den en invallen op het papier te zetten. Zo haalt het ene woord het andere uit. Er ontstaan zinnen die kant noch wal raken, waar ik niets aan heb. Toch groeit daar soms een grapje uit of een ideet je. Dan heb ik tenminste hetge- voel, dat ik op zo'n dag toch nog iets heb gepresteerd. Gelukkig komen er ook dagen, dat het als het ware vanzelf uit de pen vloeit. Je hebt dan het ge voel dat het buiten je om gebeurt. Ik kan echt niet zeggen waar het vandaan komt ,maar het is duide lijk dat het ergens toch wel in je gezeten heeft. hoge mate, om het maar eens for meel te zeggen. Adèle hoort er helemaal bij. Ik hoop dat binnen kort in haar een stuk heimwee werkzaam wordt. En dat ze als nog komt opdraven. Haar Citroen tje met suiker staat gereed. Van Piet Römer leer ik intussen veel. Die man weet wat ik schrijf zo te zeggen en te spelen, dat ik van mijn schrijftaal lekker liggende spreektaal kan maken." Mensen Eli Asser werkt dagelijks van 's morgens negen tot 's middags vier aan ziin schrijftafel, met in de middag even pauze voor een hap. Om vier uur stapt hij de deur uit om mensen te ontmoeten, met ze te praten, voeling met ze te houden. Want uit hen moet hij de wijsheid puren, die de mensen in zijn verhalen tot echte mensen maken, 's Avonds kijkt hij nogal eens t.v. Niet met de onverplichte aandacht van de kijker, maar met het oog van de vakman, die vindt dat hij nog veel heeft te le ren. Hij monstert met de blik van de meester de typering, de zeg ging, het spel, decors en belich ting, kortom het vaardige vak manschap in buitenlandse series. Met een wat triest gevoel kan hij naar het scherm staren als hij daar waarneemt hoe in het bui tenland door meer geld er ontzet tend ruime mogelijkheden worden geschapen voor artiesten. Hier moet de artiest altijd rekening houden met beperking, het krappe budget. Veel komt daardoor in ons land nooit van de grond. De Nederlandse schrijvers krijgen nooit de kans zich te bekwamen. Wat zij leveren moet in één keer goed zijn. Mislukkingen worden niet geduld. Asser is eens een keer wezen kij ken bij de opnamen voor Corona tion Street. Aan de tekst en de realisatie wer ken niet minder dan tien schrij vers en nog een aantal regisseurs, die voortdurend in overleg met el kaar aan deze serie bouwen. Van tijd tot tijd raakt een schrijver aan het eind van zijn latijn. Hij stapt uit het collectief en neemt er zijn gemak van om nieuwe ideeën op te doen en met een fris hoofd later weer binnen te stap- Zo-iets is hier onmogelijk. Dat werkt als een vicieuze cirkel. Om dat een auteur hier karig beloond wordt, waarvoor hij een creatieve prestatie moet leveren, krijg je hem moeilijk aan het werk. Daardoor doet hij nooit de erva ring op, dia nodig is om een ge routineerd auteur te worden Waarna de opdrachtgevers weer vaststellen, dat er onvoldoende schrijftalent in ons land voorhan den is. Die mensen hebben een schijn van gelijk. Gewild of onge wild vergeten zij, dat in het bui tenland de goede schrijvers volop kans hebben gehad om fouten te maken en de mist in te gaan. Als zo'n buitenlandse schrijver op de duur tot goed werk komt en zijn series op de Nederlandse buis verschijnen, dan wordt er hier ge zegd: kijk eens wat een talent daar in dat buitenland. En op nieuw krijgen de opdrachtgevers gelijk, terwijl zij het in wezen zijn die met de krappe beurs deze si tuatie in de hand werken en voortdurend erger maken. Eli As ser heeft bepaald geen boosaardig karakter, maar dit moet hem van het hart, omdat hij er dagelijks mee te maken heeft. En het als geweldig fnuikend heeft ondervon den. Schandalig Eli Asser: En als ze nu nog maar het normale menselijke fatsoen een beetje in het oog hielden, zou ik er nog vrede mee hebben. Maar wat gebeurt me? Vijf jaar geleden had ik een toneelstuk ge reed, dat ik aan Luc Lutz van het Rotterdams Toneel ter lezing aan bood. Hij was er dankbaar voor en beloofde het te zullen lezen. Juist gisteren kreeg ik een brief van het Rotterdams Toneel met daarin mijn vergeelde manuscript en een kort briefje van een mij onbekende juffrouw, die schrijft dat het onvoldoende kwaliteit heeft voor opvoering. Nou ver beeld Ik me niks, maar ik dacht toch wel enige naam te hebben. Dan had Luc Lutz wel eens wat meer zorg voor mijn werk aan de dag mogen leggen of-ie het nu spelen wil of niet. Ik noem dit zonder meer een schandalige be handeling. En wat bedoelt die man dan ei genlijk met kwaliteit? Op dezelfde dag dat ik die brief kreeg stond hij 's avonds in een STER-spot een of ander onbelangrijk en vol komen overbodig product aan te prijzen. Had dat wel dramatische kwaliteit genoeg? Dat aangepre zen stuk gebruiksgoed zal ik me uiteraard nooit aanschaffen. Dan zit ik gelijk met vervelende ge voelens aan de heer Lutz in mijn maag. Later bedacht ik: ik koop het wel en stuur het over vijf jaar vergeeld en verschaald aan de fa brikant op en misschien ook wel aan de heer Lutz met de medede ling, dat het achteraf bij nader in zien onvoldoende kwaliteit heeft. Als de heer Lutz dit leest zal hij wel goed boos zijn. Dan moet hij maar begrijpen, dat hij het er naar gemaakt heeft." Maar met het toneel heeft Eli As ser niet uitsluitend slechte erva ringen. Integendeel, zijn toneelbe werking naar het oorspronkelijke boek Boefje sloeg bij het publiek redelijk aan. Het is dan ook niet een product dat vorm kreeg ach ter zijn schrijftafel. Het ontstond in voortdurende samenwerking met de hoofdrolspelers Kees Brus- se, Huib Broos en Canci Ge- raedts. Hij vindt het schrijven voor toneel een heel ander vak dan het maken van teksten voor de tv en is gelukkig met de erva ring, die hij met de tonelisten in rechtstreeks contact opdeed. Dag aan dag groeide het boek scène voor scène naar een toneelvorm toe. Toneel ontstaat niet aan de schrijftafel. Het wordt geboren uit de directe gedachtenwisseling met de mensen die het moeten spelen. De toneelschrijver moet deel uit maken van de groep mensen die toneel bedrijven. Alleen op deze wijze kan het geijkte en vastgelo pen toneelbedrijf weer omgebogen worden in de richting van levend theater. Zoals het nu gaat wordt er roofbouw gepleegd op auteurs. Dat geldt ook voor de Hilversum- se vesting. Het gaat om het be houd van een stukje Nederlandse schrijfcultuur, dat wordt gene geerd en weggedrukt. Als Eli Asser dit zo stelt, spaart hij ook de recensenten niet. Bij hen treft hij meestal weinig be grip voor bijdragen aan theater en tv van Nederlandse auteurs. In hun voetval voor buitenlands werk beseffen zij niet, dat zij een stuk eigen cultuur op dood spoor zetten. Eli Asser: Voor Adèle Bloemendaol staat een Citroentje met Suiker blijvend gereed Johan Kaart in de rol van Sietse Vliegen. De chauffeur kon geen hand voor de ogen zien en alle in zittenden maakten zich ernstig on gerust over deze hypergevaarlijke rit. Sietse Vliegen was echter niet te stuiten. Hij zei van de weg elke steen te kennen. Half Nederland leefde met ingehouden adem mee met dit roekeloze avontuur. Het gezelschap kwam zonder ongeluk ken heel ergens anders terecht dan men had beoogd. Bij het uit stappen ontdekte men, dat het he lemaal niet mistig wus, maar in tegendeel een stralende, zonnige dag. Men had alleen vergeten om 's morgens bij het vertrek de auto te ontdoen van de hoes, die in de nacht als bescherming had ge diend. Deze serie Mimosa bood Eli As ser alle mogelijkheden voor het uitleven van zijn favoriete liefheb berij in die dagen, nl. de woord speling, die hij nu overwegend re serveert voor de luchtige kout in gezelschappen. Om voor Citroen tje, waarin een scène speelt In een Spaans restaurant, aan de sfeer te snuiven, vloog hij onlangs even heen en weer naar Alicante, sa men met Piet Römer. Bij de grens liet men de heren niet door. Zij werden in orde bevonden, maar de passen bleken verlopen. Die moesten ter plaatse worden verlengd. Bij terugkeer in ons land kwamen zij opnieuw voor problemen te staan Toen waren de passen weliswaar in orde. maar bleken de heren verlopen te zijn. Eli Asser vindt het werken voor de radio een stuk eenvoudiger dan het schrijven voor tv. Op de radio kun je alles suggereren wat je nodig hebt. Een paar geluiden kunnen volstaan. Je reist van het ene land naar het andere zonder dat dit met studiokosten gepaard gaat. Wil je in een tv-spel echter over de grens, dan moeten er di rect nieuwe décors te komen. Dat maakt het allemaal duur. Dus wordt er geschrapt in een script, maar uiteindelijk kom je zo als schrijver wel aan de bodem van je mogelijkheden te zitten, want je kunt niet alles in een en het zelfde décortje spelen. Orgeldraaiers Zijn zoveelste sigaret dovend In een koperen geldbakje, dat orgel draaiers gebruiken om te mansen, vertelt Eli Asser: „Bij de orgel draaiers kan ik geen kwaad meer doen sinds ik voor Wim Sonneveld de Willem Parel-serie heb ge schreven. Op straat houden de or geldraaiers ook mij het bakje on der de neus. Als ze zien wie ik ben, halen ze het bakje weer snel weg. Ik mag gratis naar het orgel luisteren. Dat is mooi meegeno men, want liefhebberijen hou ik er verder niet op na. Geen tijd Mijn enige .liefhebberij is de lief de. Daar maak ik bijzonder veel werk van. Ik heb het voortreffe lijk getroffen met mijn vrouw Eefje. Ik heb twee getrouwde dochters en een tienerzoon, maar op Eefje ben ik voorlopig nog niet uitgekeken. Ik acht mij overigens schuldig aan het mede-verwekken van de na-oorlogse geboortengolf. Ik ben daardoor wel in de gele genheid geweest om aan den lijve te ondervinden, hoe de jeugd van nu veel losser staat van de ouders dan die van vroeger. Dat vindt natuurlijk zijn weerslag in mijn schrijfwerk. Het generatieconflict is daar natuurlijk niet buiten te houden. Dit leidde o.a. tot het lied: Het zal je kind maar wezen. Begrijpt u nou hoe een krant naar aanleiding van dit lied mij ver weet een reactionair te zijn, die tegen vooruitgang was gekant? Ik heb het al gazegd, ik begrijp veei recensente»* üLti. Als je de f»-be- schouwingen 's morgens leest, dan denk ik vaak: wut heeft die man zich gisteravond weer zitten vervelen. Waarom gaat hij dan elke dag weer voor het scherm zitten? Tegen mijn zin in zou ik dat nooit doen. Die mensen leiden eigenlijk een volkomen onmoge lijk leven. Daar moeten we echt iets voor gaan doen. Iets zien te bedenken, dat voor hen het leven weer de moeite waard maakt." Citroentje Eli Asser spreekt de gedachte te gen. dat Citroentje met Suiker een voortzetting is van het Schaep. Het Citroentje speelt in hetzelfde leefklimaat, omdat hij daarmee van jongsaf vertrouwd Is, hij is wel bereid om het nieu we tv-spel te omschrijven als een vervolg op Asser. Dat geldt niet minder voor de hoofdrolspelers Piet Römer, Leen Jongewaard en Lex Goudsmit. Met deze mensen werkt hij direct samen aan de conceptie van dit tv-spel. Vooral Piet Römer ontpopt zich daurbij als een ideeënrijk man. Direct na een stuk geschreven tekst speelt Piet die voor, waarbij Eli Asser kan vaststellen in hoeverre die tekst gunstig in de mond ligt. Verder is Piet een ziener op het gebied van situaties, die op het toneel mogelijk zijn. Eli Asser heeft nog niet zo'n haast gezet achter de verschillen de afleveringen van het Citroen tje. Hij heeft er hoogstens bij be nadering enigszins weet van hoe die er uit zullen komen te zien, omdat een dergelijk tv-spel zich mce-ontwikkelt met de mensen In dit spel. Eli Asser wil die welis waar in de hand houden, manr daarnaast ook de nodige vrijheid gunnen. En vanuit die vrijhel'd gaat de auteur met die mensen aan het werk. Op dit gebied heeft hij in het ver leden verschrikkelijk veel plezier gehad van Adèle Bloemendaal. en echte theatervrouw, die de mens die zij moet spelen hele maal weet te maken. Daarom hoopt Eli Asser in een geheim hoekje van zijn hart, dat Adèle voor het Citroentje alsnog de weg naar de studio's zal weten te vin den. Met dit soort mensen achter zich is een auteur in staat een fijn stuk te schrijven, wuarin hij zelf plezier heeft. In dit verband wil hij Joop Stokkermans niet on genoemd laten. Die voorziet alle liedjes in Citroentje van een melo die, het liefst meezingers. Blijkens zijn ervaringen met re censenten en een klein getal an dere mensen deelt niet iedereen altijd dit plezier. En dat is te be- Eli Asser. „Daarom wordt een beetje welwillendheid van onze geu? t? e icnt.'lc door ons op hoge prijs gesteld." TON OLIEMULLER Zo'n verhaal, zo'n scène, zo'n si tuatie komt zomaar niet uit de lucht vallen. Je krijgt het niet ca deau. Tevoren heb je uren zitten wachten, denken, prakkezeren, al leen opgesloten met jezelf. Van de acht afleveringen van het Citroen tje heb ik er nu in principe twee gereed. Evenzeer in principe ben ik intussen aan de derde begon nen. De eerste is al gerepeteerd met de spelers. Daar zit ik bij en dan verandert er nogal eens wat. Piet Römer, Leen Jongewaard en Lex Goudsmit hebben de hoofdrol len. Door allerlei problemen staat Adèle Bloemendaal nog steeds buiten spel. Dat betreur, ik in Leen Jongewaard van ,,'t Schaep met de 5 Pooten" zullen als Eli Asser zijn zin krijgt ook het Citroentje met Suiker serveren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11