THE GODFATHER j "familiefilm" van Mafia Brando Cosa Nostra Sinatra Oorlog Smeer Voorlopig hoeft niemand de hoge heren in Holly wood meer iets te vertel len over filmmaken. Want voor een paar jaar Is de wijsheid in pacht genomen door de finan ciers en makers van 'The Godfather'. Het Mafia- epos van Mario Puzo dat als boek al een wereld bestseller werd, heeft als film alle records gesla gen. En dat is niet zo maar een loze kreet. In derdaad laat de op brengst van 'The God- father" op dit ogenblik, de opbrengst van onaan tastbaar geachte spekta kel als „Gejaagd door de wind" en „Sound of Mu sic" ver achter zich. En met die goudmijnen heeft de filmindustrie het toch een aardig tijdje moeten doen. Elj Paramount, de film- 1.1...cnappij die „The Godiatner" onder z'n hoede heeft, praat men al lang niet meer over de vorige hit „Love Story". Met het geld komt de wijsheid en men is al bezig met een Godfather- nummer-twee. En daar zal het niet bij blijven. Andere filmmaatschap pijen zullen gretig de onderwereld omwoelen om er een brokje film op te diepen en inmiddels is Terence Young voor Pa ramount in Rome al be gonnen met de verfilming van de memoires van Joe Valachi, de mafiaman die doorsloeg. „The Godfather" (kosten ruim 6 miljoen dollar) gaat volgens de ramin gen op ait ogenblik zo'n slordige 150 miljoen dol lar opbrengen. Een cij fer dat geoaseerd is op het succes van de film in Amerika, in Japan en Australië.In Nederland zullen we tot eind sep tember moeten wachten voor we het nieuwe bios- coopwonder te zien krij gen. Maar de producent van „The Godfather", Albert S. Ruddy, was een paar dagen in Ne derland om ais een per fecte handelsreiziger en kele verbale voorproef jes te geven. „Het was een nachtmerrie om een film als „The Godfa ther'.' te maken", is zijn ontnuchterende openings zet. „Iedereen haatte de film. De kwade brieven telefoontjes met bedrei gingen, protesten, hiel den niet op. Amerika heeft zo'n 30 miljoen Ita lianen, de grootste min derheidsgroep in het land en ze leken alle maal bezwaar te maken geen behoorlijk woord uit die jongen. We heb ben tenslotte de camera achter z'n rug moeten zetten om die scène te maken. Nou moet Bran do kwaad op 'm worden en die scène lukt een paar keer niet. Tot Brando 't opeens niet meer kan hebben en op Martino afspringt of ie 'm wil vermoorden. Martino schrikt zich 'n ongeluk en de scène Is in één keer goed". Die rol van Johnny Fon- tane heeft duidelijk en kele trekken van Frank Sinatra, een inmiddels publiek bekend feit na dat Sinatra de schrijver van „The Godfather", Puzo, in het openbaar de huid vol gescholden heeft. Niemand hoefde er dus maar even over te denken Sinatra-himself voor die rol te vragen. Maar Albert Ruddy ver telt wel dat hij „The Voice" heeft gebeld of die rol misschien iets voor Frank Sinatra Ju nior zou zijn. Vergeet 't maar, was het antwoord. „Nou is Frank Junior een erg domme jongen" lacht Ruddy. „Z'n va der heeft hem een hoop geld meegegeven en ge zegd: ga jij maar surf- rijden op Hawaii. Dus ik De hele Mafia-familie Corleone vergadert i handel in drugs. „Don" van een van de vijf New Yorkse mafia- families, was inderdaad voor velen een angstige affaire. Niet in het minst voor de financiers die alle vertrouwen verloren hadden in de man die ooit 1 miljoen dollar voor een rol kon vragen na legendarische succes sen in „Streetcar named Desire" en „On the wa terfront". Hoe Brando aan z'n rol is gekomen is inmiddels als een wijd vermaarde anecdote in Amerika. Brando had zelf om de rol gevraagd, maar dat werd nauwe lijks serieus overwogen. „Laat 'm een camera test doen", riepen de studio-bazen. Nu is in Amerika Brando een ca meratest laten doen even krankzinnig als Herbert von Karajan even proef te laten diri geren voordat hij voor het Concertgebouworkest mag staan, dus niemand durfde dat voor te stel len. Tot Marlon zelf kwam met „Zeg .waar om laten jullie me geen test doen?". De camera ploeg die bij hem aan huis kwam, vond daar de grootst voorstelbare chaos. Overal over de vloer lag make-up mate riaal en met cleenex- doekjes en schoensmeer had Brando zich toegeta keld om oud te lijken. Voor de camera met een sigaar in z'n mondhoek en bakken vol espresso slurpend, snauwde,grijn- het voor en tegen van de ophouden, ik word dood zenuwachtig. En Colom bo antwoordt: Maak je geen zorgen Die man heeft alleen maar veer- „Ons sterkste argu ment" gaat Ruddy ver der „was dat we konden zeggen dat we de gang sters als gewone mensen wilden afschilde- ren"(Brando heeft de pers zelfs verteld dat 't wat hem betreft niet al len om de maffia ging, maar om alle willekeuri ge grote zakenlieden die op die manier werken). „We wilden beslist geen rijke, vette filmsterren Vandaar dat we een hoop onbekenden een kans hebben gegeven, om toch maar vooral de indruk van echte men sen te krijgen. Voor ons doel hadden we niets aan 't soort film met Ex-worstelkampioen Lenny Montana als man-van-de-bloedige karweitjes Luca Brasi onder handen genomen door een concurrerende Mafia-familie. een koele en berekenen de ijskoude keizer-van- de-misdaad-in-spé. Een op papier nauwelijkj ge loofwaardige verande- .Maar nog steeds waren de moeilijkheden niet van de baan Albert Ruddy „Om eindelijk spijkers met koppen te slaan, heb ik om 'n on derhoud gevraagd met de New Yorkse Mafia- leider Joe Colombo. Ik heb 'm gezegd: Joe, of ie wilt of niet, ik ga die film maken, hier of el ders. Dit is het script, je mag het lezen en als er iets is dat je beledigend vindt, praten we erover. Joe Colombo haalt z'n Benjamin Franklin-bril tevoorschijn en begint in het script te bladeren. Nou was dat ons com plete opname-script, zo'n 150 pagina's en Colombo had in elk geval r.og nooit zoiets gelezen. Hij geeft 't docc aan een medewerker die geeft het verder door, maar niemand leest 't. Okay, zegt Colombo, ik werk mee als je alle woorden mafia en Cosa Nostra d'r uit haalt. Goed zeg ik, dat is een „deal". Maar hij wist niet dat Cosa Nostra maar één keer in het script stond en het woord mafia niet eens genoemd werd. 't Stond onmiddellijk in de koppen van de kranten. De oude Godfather draagt zijn ijk over (Al Pacino). tien jaar in de gevange nis gezeten voor moord. Hij is net vrij". Vanaf dat gesprek met de mafia, gaat het allemaal wat makkelijker met „The Godfather". De een John Wayne in de hoofdrol, een Burt Lan caster als tegenspeler, en raad 'ns wie er dan binnenkomt? Kirk Dou- gla: Grootste ontdekking tus- ring die AI Pacino - die een heel klein beet je van Dustin Hoffmann wegheeft - ongelooflijk knap waarmaakt. Maar de man die het in Ame rika - opnieuw - „ge- waardoor z'n typische stemgeluid een r.og ster ker accent krijgt. Rud dy: „In de eerste scènes van de film komt een Italiaanse begrafenison dernemer een gunst vra gen bij de Peetvader Die man spreekt moei zaam en gebroken En gels en daarnaast brab belde Brando z'n taaltje. Weet je dat we er bij de repetities geen woord van konden verstaan! We hebben Brando heel voorzichtig moeten ver tellen dat ie 't wat min der moest doen, anders hadden we de film voor Amerika wel mogen on dertitelen". „Brando Is trouwens een genie. Iedereen liep met hem weg. Je hoeft die man niets te vertellen Een andere acteur kan je zeggen hoe hij binnen moet komen, maar als Brando de deur open doet gedraagt hij zich meteen zoals de Peetva der werkelijk zou doen. Hi i plukt een bloem, ruikt er aan, slaat z'n handen om een paar schouders en begint dan pas te praten. F.n hij haat slechte ac teurs. De zanger Al Martino speelt de rol van Johnny Fontane, de peetzoon van Don Cor leone. Hij is zanger, is z'n stem kwijt en wil een filmrol. Er kwam bel naar Hawaii. Je weet nooit. Of Frankie geen nieuwe carrière wil starten als filmster? Ja, ontzettend graag. In „The Godfather". Ge weldig, maar dan moest ie wel eerst z'n vader bellen". Je kan je voor stellen dat Sinatra de te lefoon bijna zo hard uit de muur heeft getrokken dat ie z'n zoon weer thuis had". „The Godfather" werd opgenomen en tegelijker tijd werd de illusie har de werkelijkheid. Terwijl in New York de film ploeg van regisseur Cop pola bezig is aan de bloedige verfilming van een moordaanslag, wordt elders in New York Joseph Colombo neergeschoten. Do illusie is niet meer. Een gang steroorlog 'lijkt weer te beginnen. Colombo heeft te veel macht gekregen en zijn concurrenten trachten 'm uit de weg te ruimen. Colombo blijft leven, maar heeft zwaar hersenletsel. De man die op hem schoot, wordt ter plekke neerge knald en meer moord aanslagen zullen vol gen. Dat het thema van de film, de bekend heid van het bock, Mar lon Brando's come back, alles werkt opeens 'mee' om een succes van de tegen „The Godfather". Waarom nou weer een film waarin Italianen de kwaaie pieren zijn? Jul lie beledigen ons. Net of elke Italiaan een gang ster is. Een toen kwa men de moeilijkheden van de kant van de mafia zelf. Een van onze wagens werd vernield en er werd gedreigd dat deze film in elk geval nooit in New York opge nomen zou kunnen wor den Wij waren vastbe sloten de film te maken, al moesten we uitwijken naar Londen of Rome. We hadden een,,hlt no dig. De regisseur Fran cis Ford Coppola had drie films gemaakt die geflopt waren, Marlon Brando was na zo'n vijf tal mislukte films bijna uitgerangeerd en over mijn produkties voor „The Godfather" praten we maar niet eens „Making It", „Little Fauss and Big Halsy"). We moesten en zouden doorgaan. Iedereen cook z'n kans". De keus van Brando als Capo Mafiose de maakt" heeft is Marlon Brando. Hij straalt een - weliswaar misdadige - waardigheid uit, en loopt als een echte Ameri kaanse Italiaan zonder één woord Italiaans) lis pelend door het beeld. Hij draagt een plaatje in z'n mond, waardoor z'n gezicht uitgezakter en hij ouder lijkt, maar Marlon Brando rust als oude Godfather uit van zijn leven als gangsterkoning Don Vifo Corleone. sen die onbekenden is zonder mecc Al Pacino, tot voor kort gespeciali seerd in rolletjes als een aan drugs verslaafde jongeman, nu de oudste zoon van de Peetvader, die eerst buiten de fami- lie„zaken" staat, maar na de aanslag op z'n va ders leven verandert in een perfecte opvolger, ste, lachte en bewoog Brando. In de studio's luidde het commentaar van de bazen: „Die ziet er goed Italiaans uit, maar wie is het?" Bran do werd gecontrac teerd. Andere gegadig den van Laurence Oli vier tot George C. Scott waren definitief versla gen. Alsof we met het pistool tegen het voorhoofd ge dwongen waren conces sies te doen. Maar het ging allemaal veel ge makkelijker, al had hij dan wel de zenuwen Naast me zat 'n mafia man tijdens het gesprek almaar met een voor werp te tikken Ik zeg Joe, kan die man niet gangsters geven advie zen, o.a. via de vriend van een zoon van Colom bo die een rolletje in de film krijgt als Carlo (schoonzoon van de Peetvader). Ruddy ver telt zelfs dat een van de familie-Dons komt kij ken bij de opnames in New York. Brando als een oud geworden leider, loopt in de tuin van z'n huis rond in wat slobbe rige, gemakkelijke kle ren. Er wordt al gauw commentaar overge bracht: Waarom trekken jullie 'm geen goeie kle ren aan. Hij ziet er uit als een arme man. Geef 'm een gordel met dia manten. film te maken. Als de première komt, staat heel Amerika in de rij. „Onze film was opeens geen stuk geschiedenis uit 1946 meer" zegt Rud dy, „maar een spiegel van de Amerikaanse mentaliteit". Ondanks het feit dat „The Godfa ther" drie volle uren duurt, de theatereigena ren onderhands morren omdat er geen pauze in gebracht mag worden en er dus geen popcorn ver kocht wordt, loopt het storm. „Opeens was ik rijk, kon Brando weer een miljoen dollar voor een volgende film vra gen, was Ford Coppola miljonair, en zo voort", lachte Albert Ruddy. „Politie te paard moest de rijen voor de theaters in bedwang houden. De mensen gingen zelfs zo ver dat er ergens een man langs de rij naar de kassa strompelt en zegt: Ik heb gangreen in m'n been. 't Duurt niet lang of ik kan niet meer lo pen, kan ik de bioscoop in? Hij krijgt 'n kaartje maar eenmoal op z'n plaats maakt hij z'n ver band wat losser en gaat lekker achteruit zitten. Hij wordt de bioscoop uitgezet Een jongen met stok en donkere gla zen komt bij de kassa: Ik ben blind. Ik kan do film niet zien maar ik wil hem zo graag horen. Hij wordt langs de rijen gelaten en in de bios coop zet-ie z'n bril af. Ongelooflijk, onze nacht merrie was eindelijk af gelopen. Ik had het ge voel of ik iedereen die vier of vijf dollar voor een kaartje neertelde persoonlijk moest gaan bedanken". Met „The Godfather" heeft de mafia z'n hel denzang gekregen. De misdaad die loonde, kreeg de film die loont. Een film die de bittere, keiharde eenzaamheid van de „killers" roman tiseert. Ondanks de vaak bloedige en gewelddadi ge scènes een film die af en toe ruimschoots de tijd heeft voor een traan. Een boodschap hoeft niemand er aan af te lezen. Een ijskoud ont roerend stuk amusement wel. Ruddy voor de laatste maal: „Ik heb „The Godfather" gedraaid voor mafiamensen. Niet In m'n eigen kantoor, maar ergens achteraf op 42nd Street. 7.e vonden het prachtig. Dat is Luc ky Luciano, dat is Vito Genovesè, riepen ze. En met tranen in hun ogen gingen zc het bioscoop zaaltje uit. Het was hun familiefilm". BERT JANSMA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 9