Jongerenprogramma met
informatieve achtergrond
Werd Maria
Mariotti recht of
onrecht geidaan?
Hou het scherm in 't oog
Vier KRO-programma s
liturgische vormgeving
TERUGBLIK
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 28 JULI 19^
De regiekamer waarin v.l.n.r. de schakeltechnicus, regisseur Peter
van Halm en producer Wamp Posna.
HEEMSTEDE/AMSTERDAM
Het is even over zevenen. De
STER heeft getracht ons van
het waanidee af te brengen dat
we al lang met het goede was
middel wassen of 't juiste merk
sokken dragen. In de regiekamer
van de Amsterdamse Bellevue-
Studio kijken regisseur Peter
van Halm, producer Wamp Pos-
na en een schakeltechnicus ge
spannen naar de monitors waar
op de VARA-omroepster ver
schijnt. Een paar seconden
voordat zij is uitgesproken geeft
Peter het sein „Start film". Op
één van de schermen telt de af-
loopstrook af en exact op tijd
verwisselt op tienduizenden
t.v.-toestellen het beeld van de
omroepster met dat van een be
wegend poppetje. Een korte blik
naar de studio beneden en ter
wijl een king-size chronometer
geruisloos loopt volgt het bevel:
„Camera drie take Elles en
over". De schakeltechnicus
drukt op een knop: Elles Ber
ger verschijnt en houdt haar in
leiding. Popzien, het program
ma voor de jongeren dat elke
vier weken op zaterdagavond
live vanuit Bellevue de lucht in
gaat is begonnen...
Problematiek
De dag dat wij deze reportage
voorbereiden is het aangenaam
toeven in de tuin van het huis
waarin Barry en Elles Hughes-
Berger hun domicilie hebben
gekozen. Gezeten in de schaduw
van een enorme boom gaat het
gesprek terug naar eind 1971,
toen de naam Peter van Halm
stond voor het alternatieve jon
gerenprogramma Boingk-k-k,
gesneuveld op de keiharde cij
fers.
Een teleurstelling? „In zekere zin
natuurlijk wel. Boingk-k-k was
gericht op de sociaal minder be
deelde jongeren die er alle kans
in kregen hun grieven te uiten,
nooit tevoren was er een derge
lijk democratisch programma:
een wegens lang haar ontslagen
jongen, de WDM - iedereen die
maar wilde kon aan het woord
komen. Als dan blijkt dat juist
de groep waarvoor je zoiets
maakt niet kijkt, in wezen blind
is voor hun eigen moeilijkheden
en de oplossingen die ervoor
zijn, dan is dat een flinke tegen
valler."
Elles: „Je hebt hier te maken
met een moeilijk bereikbare ca
tegorie mensen. Het lukte zelfs
niet met het concept ze te van
gen door hun eigen muziek en
daartussendoor in te lichten, op
papier toch een stevige basis."
Waarmee Peter van Halm weer
verzandde in de problematiek
die het creëren van een jonge
renprogramma nu eenmaal is.
Het duurde dan ook even voor
dat de gebundelde inventiviteit
uitmondde in „Popzien", een
actueel, informatief program
ma dat slechts het productie
team en het feit dat het geen
hits-aan-de-lopende-band te zien
en te horen gaf, met Boingk-k-k
gemeen had. Afgaande op de
reacties wordt de behoefte die
bestaat aan een nadere belich
ting van de popmuziek wél on
derkend.
ELLESBERGER
Rubrieken
de .generale" het draai- Popzien is opgebouwd rond een
aantal vaste onderdelen waar
van de hoofdmoot bestaat uit
een filmpje dat met een wille
keurige Nederlandse popgroep
wordt gemaakt. Wamp Posna,
die als producer alles dient voor
te bereiden en daaraan haar
handen meer dan vol heeft:
„Het allerbelangrijkste is dat de
betreffende formatie er plezier
in moet hebben allerlei stunts
uit te halen en daarvoor ge
schikte mensen heeft. We ne
men dan ook al vroeg contact
met ze op en wanneer er een
redelijke kans van slagen inzit
maakt Ben Rowold het plot (ba
sisidee), dat zoveel mogelijk
wordt afgestemd op de image,
dus de persoonlijkheid van de
groep. Met Maarten van Rooyen
werk ik dat uit, we kiezen een
locatie en gaan filmen." Achter
eenvolgens heeft men zo de Diz
zy Man's Band kunnen zien in
de rol van H(agel)S(la)0-ma-
kers, de Tee Set in een Jacobus
Bond-productie terwijl morgen
avond de Haagse Kjoe zich aan
deze en gene zijde van de zelf
kant opstelt; het hoe laten we
uiteraard nog in het ongewisse.
Verder wordt de kijker op de
hoogte gehouden van de strijd
om de Gouden Microfoon, een
talentenjacht voor D.J.'s, geor
ganiseerd door de N(ederlandse
D(isc-jockey) Organisatie) en
gekoppeld aan de VARA Drive-
In Show - de L.P. - Top Tien en
-Tips, verzorgd door Herman
Stok - de Speciale Gast, waar
voor in het verleden Lou van
Rees en Willem van Kooten
(alias Joost Den Draayer) acte
de présence gaven, en het „sil
houetten-knippen."
W. Tj. Lever
Waarmee we beland zijn bij Dhr.
Lever, van beroep knipkunste
naar. In iedere uitzending knipt
hij de silhouetten van een be
kende popgroep en de kijkers
moeten dan, geholpen door een
eveneens geknipte indicatie,
proberen te raden welke arties
ten op deze wijze uitgebeeld
zijn. Dat Lever zijn vak ver
staat moge blijken uit het feit
dat slechts dertig veertig van
de tienduizend inzendingen die
ontvangen werden op de eerste
opdracht, fout waren. De
schaar-goochelaar begon al op
zeer jeugdige leeftijd met knip
pen, maar zijn nu alom bewon
derde prestaties werden door
zijn moeder in eerste instantie
abusievelijk slechts gezien als
„het maken van rommel." Dit
betreurenswaardige misverstand
vermocht de animo echter niet
te drukken en zo kon het gebeu
ren dat hij in 1952 reeds zijn te
levisiedebuut maakte voor de
Duitse camera's.
Het knippen van personen die
congressen bijwonen werd zijn
voornaamste bezigheid totdat
hij, vier jaar geleden, een „Mu
seum voor de Knipkunst" open
de in Roden (Dr.), vanwege de
enorm toegenomen belangstel
ling en expansie nu verplaatst
naar het eveneens Drentse Wes-
terbork, waar hij jaarlijks zo'n
25.000 bezoekers mag verwelko
men om zijn verzameling antie
ke. gekopieerde en zelfgemaakte
knipsels te tonen.
„Het knippen van portretten is ze
ker niet het moeilijkste" vertelt
Lever „ik kijk naar de omtrek
van het gezicht en mijn hand
volgt automatisch de lijn van
het gelaat: ondertussen praat ik
om de mensen te ontspannen.
Op deze manier doe ik ongeveer
dertig seconden over één per
soon."
„Het ontstaan van de knipkunst
kent geen bepaalde lijn, mensen
verschillen nu eenmaal niet zo
veel en als ergens papier kon
worden gemaakt en een schaar
aanwezig was, kwam heus wel
iemand op het idee figuren te
knippen. Desondanks kun je wel
stellen dat China in deze ont
wikkeling vooropgaat, omdat
men daar het eerst kwaliteitspa
pier vervaardigde. In Japan
werd de knipkunst de basis van
de huidige zeefdruk: Men knipte
een sjabloon, maakte een zeef
van mensenhaar en verkreeg zo
de fraaiste stofschilderingen."
Terug naar de uitzending waar de
moeilijkheden van het live-as
pect kenbaar worden door ontel
bare zweetdruppeltjes in met
name de regiekamer - geen en
kele fout kan gecorrigeerd wor
den zonder onmiddellijk op het
t.v.-scherm zichtbaar te zijn ge
weest.
Er wordt gewerkt aan de hand
van een zeer nauwkeurig tijd
schema, het „draaiboek", dat
na de generale repetitie nog
maals wordt aangepast totdat
de lengte van de verschillende
items tot op de seconde nauw
keurig berekend is. Tijdens die
generale kijkt Peter van Halm
naar de gedragingen van de
medewerkers, zodat hij een ca
mera kan dirigeren naar de
plaats waar straks „iets" kan
gaan gebeuren. Ter illustratie:
Tijdens een bepaalde passage
uit de recente Dizzy Man's
Bandhit „Jumbo" merkte Peter
op dat de organist steeds als in
extase ging staan. Een camera
werd „stand by" gehouden.
Toen het betreffende deel van
de compositie eraan kwam nam
deze de nijvere orgelman op de
korrel en werd prompt gecon
fronteerd met het risico van een
live-uitzending: De wakkere
borst bleef ijzerenheinig zitten,
tot driemaal toe.
Gedurende de uitzending doet ie
dere cameraman zijn werk en
neemt dus op wat er in zijn
hoek interessant lijkt. De beel
den van alle camera's worden
op evenveel monitors geprojec
teerd en de regisseur doet naar
aanleiding daarvan zijn keuze,
waaraan hij dan eventueel in-
en uitzoomen (dichterbij halen
of naar de verte laten verdwij
nen) bijvoegt. Het constant
alert zijn vergt enorm veel en
na afloop van een live-uitzen
ding merkt iemand die de zeld
zame kans krijgt in de regieka
mer te verblijven, dat deze
spanning besmettelijk is - ook
ik was na afloop totaal „afge
peigerd."
Voor Elles Berger heeft Popzien
een speciale charme, vooral
door het live-werken. „Ik krijg
er een soort „kick" van", vertelt
ze. Je zou dat niet verwachten
omdat Elles nog de handicap
meedraagt niet te zijn inge
voerd in het popwereldje. Tij
dens het werk lijkt daar geen
sprake van, mqt een bewonde
renswaardig gemak beweegt
deze vakbekwame t.v.-vrouw
zich in de voor haar toch wel
vreemde enscenering. Popzien
heeft duidelijk haar meer dan
beroepsmatige interesse. „Ik zit
zelf muzikaal weliswaar in een
andere hoek, Delpêche, Sinatra
bijvoorbeeld en een beetje de
begintijd van Beatles en Rolling
Stones, maar Popzien brengt
me in contact met andere mu
ziek en het gebeurt wel dat ik
die ga waarderen. Topaz bij
voorbeeld, een groep die we in
de eerste uitzending hadden,
vond ik erg fijn." Waarbij Elles
zich laat kennen als het prototy
pe van de kijker die Peter van
Halm zich wenst: Muzikaal-kri-
tisch en openstaand voor klan
ken die eigenlijk een beetje bui
ten het straatje vallen.Wanneer
het goed is bereikt hij dus heel
popminnend Nederland....
Het Popzien-poppetje
NA EEN UUR
LIVE-T.V.
KUN JE DE
MEDEWERKERS
UITWRINGEN
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
EO
18.45 ut
ir Brigadier dog
18.55 ut
jr Journaal
19.05 ut
ïr De herder
19.20 ut
ir Nader bekeken n
19.S5 ui
ir Marian zingt spiritual
20.00 ut
ir Journaal
KRO
20.21 ut
ïr Brandpunt J
21.20 ut
ïr Gouwe ouwe Waauw
22.10 uur Bonanza
23.00 ui
ir Journaal
-
NEDERLAND II
AVRO: 1
18.45 uur Brigadier Dog f
18.55 uur Journaal i
19.05 uur Tenniskampioen- I
schappen i
20.00 uur Journaal i
20.21 uur Tenniskampioen- I
schappen
21.30 uur Het proces Mariotti
23.00 uur Journaal t
MORGEN
NEDERLAND I
4nfi
VARA
16.00 uur Journaal jge
16.02 uur Charlie chauffeur j,ej
17.00 uur De wind in de wilgeLg
17.13 uur Ontdekkingstocht dodn(j
het dierenrijk
17.25 uur Zes kinderen op eek-
kotter
NOS ™n
18.15 uur Zwemkampioen-
schappen
18.45 uur Brigadier dog
18.55 uur Journaal ,s
VARA !iet
19.05 uur Popzien
20.00 uur Journaal [erc
20.21 uur Met de muziek mee 'oor
21.30 uur Er zit een vogelnestjes
in m'n kop f
22.10 uur The fifth Dimension 1
NOS J
22.50 uur Journaal
22.55 uur Wereldkampioen
schappen wielrennen
NEDERLAND II
W. TJ. LEVER
schaar goochelaar
HANS ROUW Knipwerk W. Tj. Lever"
In de serie recht of onrecht deze maal de beruchte zaak Mariotti. Het
gegeven is vrij simpel. Op 30 juni 1946 werd mevrouw Maria Moser
de weduwe van een tandarts in de keuken van haar woning aan de
Loogesteeg te Hamburg, badend in een plas bloed, gevonden. Zij
was kennelijk met een fles op het hoofd geslagen en had de enorme
klap niet overleefd.
Maria Mariotti, een sjechoslowaakse, wordt ervan beschuldigd haar
vriend Erich Sterba, een automonteur, tot de moord te hebben aan
gezet. Het motief was volgens de jury het geld dat Maria Moser,
een goede vriendin van Maria Mariotti. bezat. Na een jacht over de
hele wereld wordt Maria Mariotti in 1960 in Brazilië gearresteerd
en uitgeleverd. Erich was eerder in Tsjechoslowakije wegens moord
veroordeeld en verklaarde voor de jury dat Maria hem inderdaad tot
de moord heeft overgehaald. Ofschoon alles waterdicht lijkt, was
hier toch sprake van een gerechtelijke dwaling. Het tweede deel
van Het proces Mariotti wordt zondag via Ned. I uitgezonden.
Ned. II 21.30 uur.
Brandpunt
KRO's actualiteitenrubriek „Brandpunt" wordt rechtstreeks uitgezon
den vanuit het Stadhuis in Hengelo. Brandpuntredacteur Willebrord
Frequin heeft zich al eerder in Hengelo genesteld om eventueel re
gionaal nieuws, dat ook landelijk van belang is, voor uitzending
voor te bereiden.
Ned. 1 20.21 uur.
Gouwe ouwe waauw
Onder de titel „Gouwe ouwe Waauw" zendt de KRO-televisie een pro
gramma van 50 minuten uit, waarin een terugblik wordt gegeven
van de gedanste hitparade uit de aren '60, die drie jaar geleden
van het scherm verdween. „Waauw", dat de hitparade in die jaren
muzikaal en choreografisch bracht, was bij de jeugd bijzonder po
pulair. „Gouwe ouwe Waauw", dat voor één keer weer tot leven
wordt gebracht door de vroegere samenstellers van „Waauw" Tine
ke Roeffen en choreograaf en danser Douglas Squires, is tevens
het weerzien van een aantal oude bekenden. Medewerkenden: Wei
Wei Wong, Rosita Yarboy, Linda Lawrence, Charyl St. Clair, Bobby
Bannerman, Roger Howlett, Peter Newton en Jeremy Robinson. In
dit programma een optreden van de Nederlandse popgroep „Golden
Earring", die indertijd zijn televisie-debuut in „Waauw" maakte.
Ned. I 21.20 uur.
Sportpanorama
Een reportage over de hedenmiddag op de banen van het Melkhuisje
te Hilversum gespeelde kwart- en halve finales van de open Neder
landse tenniskampioenschappen.
Ned. II 19.05 uur.
Charlie Chauffeur
Een groepje mensen blijven met hun auto steken in het Wilde Wes
ten. Charlie neemt nu de leiding op zich.
Ned. I 16.02 uur.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De KRO-radio
zal, evenals dat het vorig jaar
het geval was, in de komende
septembermaand een viertal
programma's uitzenden, spe
ciaal bedoeld voor diegenen, die
zich creatief bezighouden met li
turgie. Dit programma, destids
gestart op initiatief van de sek-
tie liturgie van het Utrechtse
pastorale dienstencentrum, zal,
ook dit jaar weer worden uitge
zonden onder de titel: Oud en
vergeten nieuw geheiim. Tijdstip
van uitzending: de vier dinsdag
avonden in september van 19.30
tot 20.00 uur.
De programma's zullen een prak-
tshic karakter hebben, en hier
door zo optimaal mogelijke in
formatie aan pastores, liturgi
sche werkgroepen en zangkoren
THEO STOKKINK
De VPRO nam gisteren ruim de
tijd om aandacht te besteden
aan het internationale jeugdtoe-
risme zoals dit zich manifes
teert in het Amsterdamse Von
delpark. De uitzending viel in
twee delen uiteen: gefilmde im
pressie en in directe uitzen
ding commentaar van betrok
kenen.
De film was beeldschoon en, ne
men wij aan. nog een stuk poë
tischer dan de poëtische werke
lijkheid ongetwijfeld is. De
jeugd van de wereld blijkt in
het Vondelpark te slapen en de
jongelui vinden het allemaal
„wonderful".
Netty Rosenfeld zorgde voor in
terviews en commentaar. Vak
kundig, bepaald niet objectief
steeds, maar wel op een wijze
die het sfeerscheppende karak
ter van de film onderlijnde.
In de rechtstreekse uitzending
was Joop van Tijn de intervie
wer. Hij laakte ten onrechte de
afwezigheid van het dagelijks be
stuur van Amsterdam, vonden
wij. Tenslotte was het experi
ment vorig jaar allesbehalve
een succes en valt het nog af te
wachten in hoeverre het uitblij
ven van enige incidenten dit
jaar op rekening van de barre
zomer geschreven kan worden.
Als een politiek-verantwoordelij-
ke bestuurder via t.v. een uit
spraak doet over een onvoltooid
experiment is het tenslotte mo
gelijk dat hij het eigen hoofd in
een strop steekt...
Het rechtstreekse gedeelte liet
overigens niet alle „klagers'
van vorig jaar aan het woord
en ging nauwelijks In op toen
gebleken misstanden.
Onze indruk: De VPRO liet vrij
wel alleen de zonzijde van het
fenomeen zien. Die zonzijde ver
dient dat zonnetje. Er zijn ook
dit jaar kennelijk duizenden bui
tenlanders vaak jonge intel
lectuelen die verkikkerd ra
ken op dit land en op deze stad.
Dat is doodgewoon gunstig. Over
een paar jaar zijn de wilde ha
ren afgeknipt, is het vakantie
budget verveelvoudigd. Wellicht
is de slaapzak dan verruild voor
een comfortabel hotelbed. Maar
als dat bed in „Wonderful Am
sterdam" staat komen die paar
ton die nu aan jeugdtourisme
worden uitgegeven er ruim
schoots uit.
De tweede aflevering van „West"
beviel ons wel. We kregen de
indruk dat de toevallig-beschik-
bare filmfragmenten het onder
werp beter konden illustreren
dan bij de eerste aflevering het
geval was.
Vg.
verstrekken. Het is de bedoeling
dat achtereenvolgens vier typen
van een eucharistievering aan
de orde zullen komen: een vie
ring met Latijnse gezangen in
een klassieke opbouw, een
ring met Nederlandse gezangen
in een klassieke opbouw, een
thematische viering met een
vrijere opzet van orde en dienst
en tot slot een viering, die
wordt opgebouwd rond een be
paalde schriftlezing,
een wat vrijere opzet.
Naar aanleiding van deze
schillende typen zullen tijdens
de uitzending vragen worden
voorgelegd aan een viertal voor
gangers, die de zondag daarop
in een dergelijke dienst zullen
voorgaan. Ook deze eucharistie
vieringen worden door KRO-
radio uitgezonden.
TV-discussie
met Mansholt
(Van onze correspondent)
HILVERSUM De NOS-televi-
sie zendt zondag om 21.25 uur
via Nederland 2 in een extra af
levering van „Panoramiek" een
discussie uit tussen dr. Sicco
Mansholt, voorzitter van de Eu
ropese commissie van de EEG,
en de Fransman A. Roux, vice-
voorzitter van het Franse ver
bond van werkgevers.
Dit debat, dat een uur duurt, is
eerder door de Franse televisie
uitgezenden. Het standpunt van
dr. Mansholt in dit debat, zal
nader worden toegelicht aan de
hand van een film van Louis
van Gasteren, die in opdracht
van de ORTF is gemaakt. Dé
discussie zal gaan over de
vraag „Moet men bevreesd zijn
voor economische groei?.
IIDI
NCRV: ~E
18.45 uur Brigadier dog
18.55 uur Journaal mor
19.05 uur Folly foot
19.30 uur Door de wereld klinl|ew(
een lied
20.00 uur Journaal |vej]
20.21 uur San Francisco Inter-_it(S
nationaal (film)
21.55 uur India, een onwaar
schijnlijk werelddeel/".
22.45 uur Het woord
22.55 uur Journaal
RADIO
HEDEN
iik.
jeslag: licht
pro grafie
;jeef1
18.30 Nieuws. 18.41 Echo.
mmofoonmuziek. 18.58 Markt
iten. 19 00 (S) Eigen Fabrlka*™
(opn). ^19^55 Kan, [et
---kp n2'
tenprogramma. 22.00 Korte Arabi efo:
Overweging.
23.65-24.00 Niet
irleesprogramma.
NOS: 22.3C
grammof
Zomergoal...spo edr
et veel muzh
22.30 Nleu...
tofoonmuzle unr
HILVERSUM 1
klassieke liederen. 21.50
:n slagwerk: moderne
!30 (S| Hoe later op ™r
lichte muzlekprogramm eilj.
23.00 Nieuws. 23.10
23.20 (S) Radiokoor me
Plano'
ziek.
leke
Niei
wijde
23.55-24.
S' Hie
BRUSSEL 324 m. (Nederlands)
18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldatefcers
18.43 Paardesportuitslagen. 18.
Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lie lec'
te orkestmuziek. 19.00 Nieuws
tualiteiten. Aansl.lichte m
19.40 Keurig Engels. 19.45 Bc
spreking. 20.00 Klavecimbel™
20.30 Moderne en klassieke m
(22.00-22.10 Nieuws) 23.00 Klassleï"
en moderne muziek. 23.40-23. I00r
MORGEN
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Oi
j's (Soos): lichte platen,
es en berichten. (7.30
41-8.00 Aktualitelten
'ieuws.10 00 (S) Luister
On'b j.
Overheidsvoorlichting12.16 Expo
exportgebled. 12.26 Medcd resti
;.b.v. land. en tuinbouw. 12.
TROS: 12.41 (S) Op Slee
(S) Jazz-Sl
aan
een lichte
vue-spelen. 16.45 (S)
muziekprogramma. 1"
17.32 Aktualitelten. 17.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 OchtendgyJ
liek. 7 20 (S) Z.O
ïuzlek en Informal
show. met om 11.00 Nieuws. 13,
Nieuws. 13.11 Aktualitelten. 13.23
Dit Is het begin - speciaal: joni
renprogramma. 14.33 VARA Van
HIRO: 14 35. Het Plus Hlro M
ne. NOS: 15.05 De komende w<
het Nederlandse muziekleven.
Zelfontplooiing, lezing 16.00 NI
16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Inzet
programma over amateurls
muziekbeoefening.
L7.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
Pers vers 1000 Nieuws. 10.03 i
ziek bij de koffie. (11.00 Nleu\
12.00 Nieuws 12 03 Elpee Po!
Nieuws. 13 03 Nee. we noemc
namen: licht plutenprogramir
BRUSSEL 324
(Nederlands)
12.03 Lichte
en lf 00 Nieuws.) 16.00 Hoorsp
16.52 Lichte muziek. 17.00 Nieuw
mededelingen. 17.10 Nieuwe plaial Zat