a
Jimmy Miller: Niemand zou met
al die idioterie kunnen werken
Engelse dokumentaire
over het wereldbegrip
dat Lloyd's heet
a
Hou het
scherm
in 't oog
TERUGBLIK
Paul van Vliet
in gesprek met
Fons Diseh
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 24 JULI lANDA
PRODUCER ROLLING STONES BESCHEIDEN MAN OP ACHTERGROND
Platen producenten hebben, evenals fotografen, in de jaren zestig een
dramatische sociale verandering ondergaan in plaats van knop
jesdraaiers in een vettig nylon overhemd ergens in een achterka
mertje zijn zij plotseling creatieve figuren geworden die in de mode
zijn en Levi's dragen. Stereo, en andere verbeteringen in de opna
metechnieken betekende dat zij zelf ook kunstenaars konden wor
den. Phil Spector bewees dat een goede producer voor een plaat
soms belangrijker kan zijn dan een goed artiest, en George Martin
heeft laten zien dat zelfs de Beatles een hoop hulp nodig hadden. In
diezelfde periode hebben de Rolling Stones hun reputatie als de bes
te roek-groep ter wereld opgebouwd, en heel wat platen verkocht.
Maar de man die al die platen sinds 1968 geproduceerd heeft, heeft
nooit enige publieke aandacht gekregen.
Toen ik in Londen voor het ver
trek van de Stones naar Ameri
ka met Jimmy Miller sprak,
was het gemakkelijk te zien
waarom. Hij mag er dan zelf
ook wel als een roek-ster uit
zien, maar hij wil niet op de
voorgrond treden. Hij is de
vooraanstaande vroedvrouw van
de rock, ondergaat een lang en
geduldig lijden (zelfs al wordt
'hij goed betaald), dat zijn werk
het geluid van een surrealisti
sche kloppartij geeft. Hij is ver
antwoordelijk voor alles wat de
Stones hebben gemaakt sinds De
ten" optrad, en ging toen naar
New York terug om protest
schijven voor hoopvolle groepen
te maken. „Ik werkte heime
lijk in kleine studios, buiten de
bonden om omdat ik hun contri
buties niet kon betalen." De za
ken gingen nogal slecht. „Ik
had geen gevoel voor zaken. Ik
moest zelfs het hele telefoon
boek doorwerken om uit te vin
den wie de opname-maatschap
pijen waren." Toen, in de ware
traditie van de showbusiness,
maakte hij het in een keer.
„Street Fighting Man," en hun
nieuwe dubbel-album Exile on
Main Street" (pas uitgekomen
en met veel gejuich onthaald) is
de moeilijkste baan die ze hem
gegeven hebben.
Miller is 30, stevig gebouwd en
rustig, de zoon van een nacht
club impresario uit New York.'
Hij studeerde rechten, gaf dat
op om bij een band te komen
„dfe in goktenten in het wes-
grammofoonplaten-
maatschappij Island" hoorde
het werk van Miller en vond het
leuk. Ze brachten hem naar En
geland terug waar hij binnen
twee weken „Gimme Some Lo
ving" voor Spencer Davis op
nam. Het was een geweldige
hit. Hij bleef twee en een half
jaar in Londen, werkte voor Da-
vis, toen Traffic (en samen met
hem schreef hij „I'm a man.")
Toen op een dag belde Jagger
Mop
Miller gelooft dat het de kleine
dingen zijn waardoor hij zo'n
goed producer voor de Stones
is: „Zoals alles uit de soep ha
len of op het juiste moment een
mop laten horen." Hij produ
ceert ook precies de sound die
ze willen en brengt het enthou
siasme, en de technische ken
nis, met zich mee die „Exile on
Main Street" de opwinding van
het vroege werk van de Stones
geeft. Het schijnt dat dit onder
de omstandigheden niet gemak
kelijk was. Die plaat is verleden
jaar tussen juni en november in
het huis van Keith Richard in
Zuid-Frankrijk opgenomen. Zijn
kelder werd een studio en de
opname vrachtwagen met 16
sporen van de Stones stond bui
ten, met Miller erin.
Hij zag via een gesloten tv circuit
wat er gebeurde: en vaak was
dat niet opwindend. ,.Er zijn
veel avonden waarop de Stones
niets doen en in een hoekje
gaan zitten en dan heb ik niets
te doen. Ze kunnen daar dan
wel zo'n vijf of zes uur zitten en
dan zeggen, „nou, vanavond
hebben we niets." Datzelfde kan
ook de avond daarop gebeu
ren. Maar dan schrijven ze op
weer een andere avond ineens
drie songs. Maar ik ben heel ge
duldig.." Als sessies eenmaal op
gang waren, kreeg hij een goe
de, zij het ruwe, sound uit de
„zweetkelder", en vaak kwam
hij zelf binnenstormen om er
nog wat slagwerk aan toe te
voegen.
Miller vond het in Frankrijk niet
leuk, Jagger en Mick Taylor
ook niet. „Ik begon me te ver
velen - soms werd ik gek. We
maakten een dubbelalbum om
dat er niets anders te doen was
dan opnamen te maken. En we
hebben nog zo'n twaalf opna
men gemaakt die niet in het al
bum te vinden zijn." De plaat
selijke bewoners dachten dat de
Stones de hele nacht orgieën
hielden vanwege het lawaai dat
zij produceerden, maar de waar
heid is klaarblijkelijk heel wat
minder opwindend. „Het was
alsof we in een klooster woon
den." Alleen de uren waren an
ders. „Ik werd om vijf uur in
de middag wakker, ontbeet om
7 uur 's avonds en om negen
uur begonnen we met de opna
men. Lunch was om half elf en
daarna gingen we door tot vijf
uur in de ochtend. Dan speelden
we poker en gingen om 12 uur
's middags naar bed."
Up songs
Het mag dan een wat vreemd be
staan geweest zijn, maar het
heeft dan toch maar dit album
opgeleverd. Het belangrijkste
idee dat de Stones hadden was
dat er meer ,,up songs" moes
ten komen, zei Miller, „ze had-
Rolling Stones in „Zweet kelder"
den het gevoel dat er op „Stic
ky Fingers" niet genoeg rock 'n
roll stond." Keith Richard corri
geerde dat. Miller was het er
mee eens dat het hoog tijd was
dat hij wat meer erkenning
kreeg. „Muzikaal gezien is hij
de belangrijkste Stone en de bes
te rythme gitarist ter wereld.
Haal hem eruit en je haalt 't
muzikale hart uit de Stones.
„M'n enige kritiek op 't album
was dat er 'n beetje meer experi
menten op hadden gekund om
dat het een dubbel-album is.
„Dat kwam door de manier waar
op wij de opnamen maakten.
We konden geen manier vinden
om de sound op een ander
vreemd vlak te brengen," zei
Jimmy Miller. Klaarblijkelijk
maakte hij zich zorgen om de
geringste hoeveelheid kritiek en
hij kwam er steeds op terug.
„Zolang ze me willen zal ik er
zijn, maar soms - in mijn waan
zin - zeg ik tegen mezelf „Ik
vraag me af of een ander ze nu
een andere stimulans zou kun
nen geven. „Die „iemand"
waaraan hij denkt zou Phil
Spector kunnen zijn. Hij was
er van onder de indruk wat
Spector voor Harrison gedaan
heeft en denkt „het zou gewel
dig zijn als een heleboel arties
ten af en toe eens met hem een
album maakten." Maar hij
maakt niet de indruk met Spec
tor te concurreren, misschien
omdat hun stijl zo volkomen an
der is. „Voor Spector zijn men
sen gereedschap waarmee hij
zijn creatie maakt. Ik probeer
de artiest over te brengen."
Miller denkt dat de Stones na hun
Amerikaans tournee misschien
weer snel de studio's in willen,
en hij zal weer „wegen" moeten
vinden om de belangstelling
gaande te houden, voor zowel
ons als het publiek." Dat brengt
hem weer terug naar zijn groot
ste zorg. „Er zijn nachten dat
ik in bed lig en denk ik kan wel
ongelijk hebben." Maar dan
plotseling denk ik het tegen
overgestelde: „Niemand zou
hen op deze manier kunnen
aanpakken. Niemand zou met al
die idiotisme kunnen werken.
Robin Denselow
Oudste
disc-jockey
ter wereld
stopt
Van onze radio- en tv-re-
dactie
MELBOURNE De man
die beweert dat hij de
oudste discjockey ter we
reld is, de 95-jarige dok
ter Alfred Ernest Floyd,
heeft zich uit de lucht te
ruggetrokken.
Het laatste programma van
Floyd werd enige dagen
geleden opgenomen. De
afgelopen 28 jaar is het
elke zondag door de na-
tioale Australische radio
uitgezonden. Het laatste
zal op 30 juli worden uit
gezonden.
Winnaar
tekenwedstrijd
NOS naar
Parijs
Van enze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De 13-jarige
Hans Hermans uit Kerkrade is
winnaar geworden van de te
kenwedstrijd, die de NOS-radio
heeft uitgeschreven naar aanlei
ding van „Radio Tour de Fran
ce". Hij heeft, samen met zijn
vader, een vliegreis gemaakt
naar Parijs om daar de aan
komst van de Ronde van Frank
rijk bij te wonen.
In totaal heeft de NOS ruim twee
duizend tekeningen, betrekking
hebbende op de Ronde van
Frankrijk of op „Radio Tour de
France" ontvangen.
De KRO-televisie zendt de eerste
van een drietal Britse dokumen-
taires over typisch Britse aan
gelegenheden uit onder de titel
„Lloyd's verzekert alles".
„De Lloyd's" een vereniging van
Londense verzekeraars, is in de
gehele wereld een begrip. Bij
deze vereniging kan men alle
risiko's dekken, die men maar
wenselijk acht. Per dag belopen
de zaken, die voornamelijk be
trekking hebben op de scheep
vaart, een bedrag van circa 24
miljoen gulden. De dokumentai
re toont, hoe deze vereniging
precies werkt. Er kan nergens
op de wereld een ramp zijn of
een oorlog uitbreken, of de za
ken van de Lloyd's ondervinden
daarvan de gevolgen.
Om deze dokumentare te kunnen
maken kreeg de BBC voor de
eerste maal in de geschiedenis
toestemming te filmen in de
„Room", gelegen in het hart
van Londen, waar de Lloyd's
zaken doet. De kameraploeg
mocht er drie weken vrij wer
ken. Enkele opzienbarende ver-
zekeringsgevallen worden uit
voerig uit de doeken gedaan.
Ned. 1 21.10 uur.
pen gemaakte kompositie. Ver
der in dit programma Iron But
terfly met „Butterfly blue" en
Muddy Waters met „Blow
wind". Over de laatste groep
heeft presentator Theo Stokkink
een gesprek met popkritikus
Jan Donkers. Sessie is een pro
gramma van Theo Stokkink en
Freed Rombouts.
Ned. 1 19.30 uur.
De familie Ashton
Margaret is na haar huwelijk met
John Porter bij haar schoonou
ders ingetrokken. De verhou
ding met haar schoonmoeder
Sessie
Rob Hoefee met Rythm en Blues groep in Sessie
In de vooravond de vijfde afleve
ring van de serie „Sessie",
waarin de popmuziek cen
traal staat. De vaste mede
werkers aan dit programma, de
Nederlandse groepen Buffoons,
CCC-Inc., Mr. Albert Show, Rob
Hocke's R B Group en Su
persister, spelen weer gezamen
lijk een door een van de groe-
Celia is uitgesproken slecht. Als
John plotseling thuis komt om
afscheid te nemen, omdat hij
voor langere tijd naar Frank
rijk wordt gedirigeerd, is Marga
ret niet te vinden.
Ned. 1 20.21 uur.
De Dean
Marlin-shoic
In deze aflevering van de Dean
Martin-show een aantal zeer pro
minente gasten. Barbara Feldon
is er evenals Jim Brown, Char
les Nelson Reilly, de Golddig-
gers en pianist Ken Lan. David
Forst zorgt met zijn aanwezig
heid voor 't internationale tintje.
Frost houdt een een monoloog
over de krappe monotaire situa
tie en tezamen met zijn gast
heer, Barbara Feldon en Jim
Brown nemen zij de wasmidde
lenreclame op de hak.
Ned. 1 22.00 uur.
Sportpanorama
In Avro's Sportpanorama de eer
ste van een serie reportages
over de internationale Neder
landse tenniskampioenschappen
die vandaag op de banen van het
Hilversumse Melkhuisje zijn ge-
Ned. 11 19.05 uur.
De versierders
Brett en Danny vallen met hun
scherpe neus in het avontuur
nadat ze tourend in Brett's su
per auto een meisje met pech
langs een romantische Engelse
landweg zien staan. Marie blijkt
de hulp van de gedienstige jon
gemannen niet op prijs te stel
len. Als Brett en Danny teleur
gesteld willen wegrijden ontdek
ken ze het lijk van een man.
Het lijk duikt een paar dagen
later op bij een verkeersongeluk
met dodelijke afloop.
Ned. 11 20.21 uur.
Peyton Place
Martin Peyton bereikt uiteindelijk
zijn doel. Leslie schiet Lee Web
ber neer. Hij is echter niet dood
en confronteert de oude man
met zijn grove bedrog.
Ned. 11 21.10 uur.
Peter valt van zijn paard
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Peter van het succesvolle duo Greenfield en Cook
Is tijdens de opname van een promotie-filmpje van een paard ge
vallen en lichtgewond geraakt.
Hij beschadigde bij de onfortuinlijke val zijn rug en moest vier dagen
rust houden. „Ik ga nooit meer op de rug van zo'n raar dier zitten,
verklaarde Peter die nog wat bleek om de neus van zijn eerste
ritje te paarde vertelde. Het dier dat plotseling begon te steigeren
schrok waarschijnlijk van de felle filmlampen. De onervaren be
rijder slaagde er niet in het paard onder bedwang te houden. De
filmopnamen moesten door het ongelukje enige dagen worden
uitgesteld.
Greenfield en Cook (rechts de onfortuinlijke Peter)
David Frost gast in Dean Martin-show
Midden in vakantietijd met boven
dien nog echt vakantieweer zou
je op het scherm eigenlijk voor
namelijk luchtige kost mogen
verwachten. Dat in één week
einde dan twee documentaires
op het scherm komen over we
reldoorlog II is eigenlijk onge
rijmd.
Men kan rustig stellen dat de keu
zemogelijkheid van twee netten
in feite geblokkeerd wordt bij
zo'n programmering, want al
leen hevig in geschiedenis ge-
interesseerden kijken op zo'n
zomeravond naar zo'n program
ma.
Deze kijker heeft toevallig die
hevige interesse. We vonden een
opmerkelijk verschil in aanpak
tussen Operatie Barbarossa (za
terdag bij de KRO) en Operatie
Walküre (gisteren bij de NOS).
De eerste, over de nazi-aanval op
Rusland, kwam uit Engeland.
Het was een welgemaakte ge
schiedenisles, niets minder,
maar ook niets meer.
De tweede, over de aanslag op
Hitler in '44. kwam uit Duits
land. Het w»s een bijna vol
maakte geschiedenisles, maar
het was nog meer ook. Dit door
dat de voortreffelijke documen
taire was aangevuld met haast
even volmaakt nagespeelde scè-
Dat bevorderde een directe be
trokkenheid met de hele of hal
ve helden, de afwachters en de
profiteurs. Van alle vier groe
pen waren er bovendien nog
overlevenden die eigen verslag
wilden doen.
Bij de AVRO zag«n we Drieluik,
waarvan we de eerste afleve
ring moesten missen. Een bleek
programma vonden we. Nieuwe
presentator Herman Emmink
had last van de warmte en hij
sprak over haast niets anders.
De jury deed zijn werk af met
nietszeggendheden, het peil van
de inzendingen was aan de lage
kant ditmaal, al verdiende twee
van de drie „geplaatsten" be
paald wel een herkansing.
Dat wat Nieuwe Oogst betreft.
Wie van de drie? was ondoor
zichtig en kampte met het feit
dat het „panel" zich weinig aan
de voorbereiding gelegen had
laten liggen. Goed Geoogst
bracht imitator Robert Paul
voor de camera. Afgezien van
het feit dat dit eigenlijk geen
t.v.-stof is (het berust louter op
het gehoor) was het optreden
van Robert Paul ook erg wissel
vallig. Sommige s*emmen deed
hij voortreffelijk, maar andere
waren gewoon te slecht om zelfs
semi-professioneel als iets aan
vaardbaars te accepteren.
Echt-fljne zomeravondstof? Dat
was Wiener Blut, de operette
die de KRO ver zaterdagavond
kocht. Jammer dat wij er te
weinig van konden zien
Vf
(Van onze radio- en tv-redactie)
In het KRO-radioprogramma „Holiday-Interlo-
kaal" dat deze week voor de laatste maal wordt
uitgezonden als vervanging van de programma's
„Interlokaal op dinsdag" wordt om 16.00 uur een
herhaling gegeven van het gesprek dat Fons
Disch op 30 november van het vorig jaar had me:
de cabaretier Paul van Vliet. In dat gesprek ver
telt de raharetier, dat hij zijn studie in de rech
ten zelf n°ef. i>akr<stigd en wijdt hij uitvoerig uit
ovei Jjn nieuwt programma, dat toen op stapel
stonc. Daarnaas' romen zijn favorieten ter spra
ke, de zaken waaraan hij zich ergert en de
vraag, of Paul van Vliet voor het werk dat hij nu
doet wat aan zijn studie heeft.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND
|en In
rdagavoi
lisjes vr
|an Poss
—alier vai
strumenl
randaa
irving
KRO:
18.45 uur Brigadier Dog
18.55 uur Journaal
i 19.05 uur De partners
19.30 uur Sessie
20.00 uur Journaal
20.21 uur De familie Asht<
21.10 uur Lloyd's verzekert 4
22.00 uur De Dean Martin-s
22.45 uur Journaal «egebra
m tabul
(uziek o
NEDERLAND II
.rv-
fer
aar hij
iche vrie
(leden i
toeven ii
»opt in^
toi(t ogent
t ïegd voi
i-#"-
een eig<
teegebr
jn tab
luziek
iosterse
uur Brigadier Dog
uur Journaal Jen
uur Tenniskampioen- t S1'!"UJ
schappen
uur Sebastien en de 13n jn e
Mary Margane (s bi™
uur Journaal jn conc
uur De versierders ïr"> z€
uur Peyton Place
uur Televizïer-magazini
uur Journaal
MORGEN
NEDERLAND I
we bi:
juk of ti
(iet iede
lede
jetzelfde
fosselt
jchept e
hap.
kleine
NCRV:
18.45 uur Brigadier Dog
18.55 uur Journaal
19.05 uur Folly foot
19.30 uur Mijn idee
1 20.00 uur Journaal
20.21 uur Hier en nu
21.00 uur Haal 't doek maar
21.50 uur Het is toch mijn lei s.eer
(documentaire) uaere
22.55 uur Drie liederen van Fm_l£ 1
J. S. Bach
23.05 uur Journaal ,an *en
23.10 uur Schaakcursus "riek
ederlan
klassiel
Calcut
NEDERLAND II
19.05 i
r Zo 1
zomeravond
20.00 uur Journaal
20.21 uur Zo maar een
zomeravond (2)
21.00 uur De commissaris
(tv-serie)
22.00 uur Achter het nieuws
22.40 uur Journaal
RADIO
HEDEN
Nieuws. 18.41 Toelichtlr
nieuws. IS.47 (S) Johan Willem
so-kapeL E?Q. 19.00 <S) WIJ
woord. NCRV: 20.00 (S) 1
foonmuziek. 21.29 Voo
Pleisterplac
risme en recreatie. 23.au vt
het gehoor: Poëzie en mi
23.65-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Radlojoul
IS.25 (S) Israëlische liedjes
18.55 (S) Combo met zangsc
NVSH: 19.10 Sekstant, radiomt
ne. RVU: 19.20 Muzikaal Spectru
Spreker
Cor Mole
Nieuws. 20.05 Kon
>eek. NOS: 20.1
telefonische reaktles. 22.00
NOS Jazz in aktle; 22.55 Medede..
gen. 23.00 Nieuws. AVRO: 23.10 Rijen mai
BRUSSEL 324 m. (Nederlands)
18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldatei
13.43 Paardesportuitslagen.
Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lie
te orkestmuziek. 19.00 Nle
tunlltelten en lichte muzle
Keurig Engels.) 20.00 Mod<
MORGEN
KRO: 7,00 Nieuws. 7.02 Het levend n
woord. 7.07 (S) Badinerle: lc
lokaulmuzikaal
Vraaggesprek). Ovcrhelds\
ele
ERSUM n versitei
-VRO: 7.00 Nieuws. 7.11 OchtendgynJ afbreke
Radiojournaal. S.G0 Mors
?.35CIWa!
toelichting ^waarin
I K..,
11.55 Beursberichten
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen
ding voor de landbouw. 12 10 Knip
perlicht: wekelijks radloverkeersms
gazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
Journual. 13.30 (S) Kerkorgelcon
jzlek e
ude muziek. 14.00 Jumbo Set
NOS 15.00 (SI
Zoeklicht op Nederland:
het ituid en veel muziek. (Öm 16.00-
IC.02 Nieuws). AVRO: 17.00 Mobiel:
een bewegelijk prograi
.00 Nieuws. 8.02 Onderweg.
Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep
(10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03
Een opvallend vrolijk gevalee
richten. 12.08 Intermezzo. 12.15
KJeinkunstkroniek. 12.50 Buitenland»
persoverzicht 13.00 Niet.....
richt en toneelagenda. 13.20 Licht»
muziek. 13.55 Beursberichten.
Nieuws. 14.03 Gevarieerde it
15.00 Nieuws. 15.03 Lledjesprc
ma. 16.00 Nieuws en beursberichten.
16.10 Caslnomuzlek. 17.00 Nieuws en
mededelingen 17.10 Voor o
luisteraars. 17.55 Weegschaal.
De gi
Op n
tijden
kerk