RALPH INBAR:
Als tv-maker werk
je voor de massa
STUDIOZOMER IN
HET HOGE NOORDEN
1 Blue Band
Vicky Léandros
misdroeg zich tegen
Dolf van der Linden
en Metropole-Orkest
TERUGBLIK
Liever Pipo dan Poppys...
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 7 JULI 19lj
Vicky: Het Metropole-orkest een stel nietsnutten.
(Van onze radio en tv-redactie)
HILVERSUM Vicky Léandros, met Après-toi winnares van
het Eurovisie-songfestival in Edinburgh, beschikt behalve
over een groot vocaal vermogen ook over een uitzonderlijke
dosis eigenzinnigheid. Tegenover haar begeleidende musici
kan zij zich uitermate onhebbelijk gedragen. Willem Duys ka
rakteriseerde haar om die reden al eens als een serpent.
Voorzover Dolf v.d. Linden en de musici van het Metropole-Or
kest daarvan nog niet overtuigd waren, dat een artieste zich
iets moet kunnen permitteren op het punt van eigenwijsheid,
dan zijn zij daar sinds kort wel op terug gekomen. Bij de op
namen voor het VARA-programma Met de muziek mee, dat
volgende week zaterdag wordt uitgezonden en waarin Vicky
als gaste optreedt, ging haar weerspannig gedrag inderdaad
alle perken te buiten.
Dolf v.d. Linden is toch wel een man die iets van muziek af
weet en zijn muzikanten zijn allen stuk voor stuk gedegen
vakmensen, maar Vicky gaf er tijdens de opnamen openlijk
blijk van, dat zij zelden met zulke nietsnutten had gewerkt en
dat de heren niets maar dan ook helemaal niets van haar
zangwerk begrepen. Op sommige momenten weigecde zij
verder te werken en eiste zij correcties die niet te realiseren
waren. De opnamen kwamen toch nog zij het zeer moeizaam
tot stand, mede dankzij enkele gedienstige heren in het ge
volg van Vicky, die al hun overredingskracht aanspraken om
Vicky tot verder werken te bewegen.
Voor hetzelfde programma zong Vicky ook enige liedjes met gi
tarist Julien Coco. Vriend en vijand waren het erover eens,
dat Vicky hierin een grandioze prestatie leverde.
Dolf v. d. Linden: Die eigenzinnige over het paard getilde Vicky.
„Tv maken in vooral creatief bezig zijn. Ik zou
bijv. best kans zien en er zin in hebben om een
show van veertig minuten op te bouwen rond een
asbak. Dat kan omdat het electronisch medium,
dat tv heet, in hoge mate het visueel vernuft
prikkelt. Dan moet je je zelf de vrije hand ge
ven, volgens de lijn van je eigen stijl werken en
je eigen ideeën als persoonlijke eigendommen
koesteren. Het resultaat is dat je een product op-
Aldus luidt het adagium van
TROS regisseur Ralph Inbar
(33), regisseur en eindredacteur
van een luchtig product als Stu
diozomer, dat niet zulke beste
kritieken, maar wel goede kijk
cijfers haalde. En om dat laat
ste is het hem te doen. Hij
werkt voor mensen, niet voor
critici.
Ralph Inbar: „In Studiozomer zit
ten wel 20 punten die verande
ring behoeven. Er moet nog
heel wat aan geschaafd worden.
Een van de moej-lijkste punten
vind ik de moppentappers. Als
je hier en daar in huis, op het
werk en in het café hoort hoe
demoppen je om de oren vlie
gen, zou je denken, dat daar
voor de tv iets mee te doen is.
Merkwaardig genoeg komt het
er niet uit. In Engeland hadden
de tv-makers hrer heel wat
meer succes mee. Daar werd
het 't klapstuk van de avond. Je
zou toch denken, dat hier ook
getapte moppentappers te vin
den moesten zijn. Misschien
hebben we ze tot nu toe op de
verkeerde plaats gezocht."
Een dergelijk programmapunt dn
je tv-uitzending op te nemen
duidt op een zekere durf, omdat
je de uitslag niet kent Het
heeft iets te maken met pionie
ren en dat heeft Ralph Inbar
van nature altijd goed gelegen.
Hij kreeg de trek in het bloed
mee toen hij destijds in Den
Haag werd geboren. Uit overtui
ging zionist trok hij na zijn mid
delbare school naar Israël,
waar hij op de kunstacademie
in Jerusalem zijn opleiding tot
graficus en schilder voltooide.
Hij diende er ook in het leger
tijdens de Sinal-campagne en
levert dat thuis hoort in een arthouse, waar de
liefhebbers in peinzende hurkhouding zich laten
begeesteren. Typerend voor tv is dat je voor mil
joenen mensen werkt, dat Je voor al deze miljoe
nen begrijpelijk moet zijn. Dit vergt van je dat
je concessies doet, niet op je principes als regis
seur, maar wel ten aanzien van je vervoerende
gevoelens een oorspronkelijke schepper te zijn".
Naar de ORTF
Israël biedt qua levenssfeer vrij
wel alles wat Ralph Inbar nodig
heeft om een gelukkig mens te
kunnen rijn, alleen ontbrak
daar destijds de tv. Om die te
leren kennen trok hij naar Pa
rijs, waar hij met een lege
maag en vragende handen de
deuien plat liep bij de ORTF,
die hem na veel ontberingen
een dagtaak als stagiaire bood
voor het tekenen van animatie
films. Zo kreeg bij zijn eerste
werk op het scherm. Dagelijks
voor het nieuws een minuut in
getekende vorm het radiopro
gramma van die dag.
's Nachts wierp hij zich voor een
andere baas op grafische ont
werpen om in zajn onderhoud te
kunnen voorzien. Toen er een
plaats openviel nam de ORTF
hem m dienst, de eerste buiten
lander met een vaste baan bij
de ORTF. Daar kreeg hij de
kans om in variétéwerk assis
tent-regie te doen en in de res
terende tijd een cursus te vol
gen aan de cinematografische
hogeschool. Al deze bezigheden
braken abrupt af, toen hij Rudi
Carrell in Parijs ontmoette, die
hem vroeg zijn shows te willen
regisseren, die hij voor de
VARA moest maken. Als free
lancer bij de VARA maakte hij
nadien ook het tienerprogram
ma Fenklup. Toen riep Israël
hem om mee te helpen een Is
raëlische tv op poten te zetten.
Ralph Inbar: „Dat kostte mij ge
lijk al 500 gulden, want ik ben
genaturalisserde Israëliet en
elke Israëliet, die zijn eigen
land binnen reist, betaalt dat
bedrag om de schatkist gevuld
te houden. Ik was toen overi
gens al op eigen gelegenheid
naar Israël gekomen, nl. tijdens
de zesdaagse oorlog, die te snel
werd beslist dan dat ik er nog
eer. werkzaam aandeel in kon
hebben. Ik stortte me derhalve
op de televisie en werkte met
andere buitenlandse experts
aan de opbouw van een eigen
apparaat. Het was vooral in het
begin roeien met voorhanden
riemen. Dat had zijn charme,
maar ook zijn nare kanten,
want alles wat je nodig hebt
kwam mondjesmaat beschik
baar. Daar heb ik geleerd om
van niets althans nog iets te
maken. Neem nu alleen het
punt van het engageren van ar
tiesten. Israël bezit een vrij
klein reservoir en de nabuurlan
den hebben aan artiesten niets
te bieden. In Europa ligt dat
heel wat gunstiger. Wil men in
Israël een buitenlandse artiest,
dan moet die van heel ver ko
men en dat vraagt handenvol
geld. We slaagden er wel in om
de voorhanden zendtijd gevuld
te krijgen met producties, maar
het is een duidelijke zaak, dat
dit resultaat vaak gehaald
moest worden ten koste van ni
veau. Ik was vroeger zionist uit
overtuiging. Nu ben ik het uit
levensgevoel.
Ik ga zeker terug naar Israël,
maar ik kan het feit niet ont
kennen, dat je er als tv-man
wel eens met je handen in het
haar zit. Als je nagaat dat ik
daar in drie jaar tijd vier direc
teuren versleet, die allen op
nieuw ingewerkt moesten wor-
Ralph Imbar: Als het moet veertig minuten tv over een asbak.
den, dan begrijp je dat je daar
wel een beetje moe van wordt".
Tv-maker
In Israël beheerde Ralph Inbar de
afdeling amusement, ofschoon
hij ook bij alle ander producties
werd betrokken, zowat alles tus
sen drama en voetbal. Hij
noemt zich tv-maker en geen
politicus. Hij zou best graag
eens een drama op de tv willen
zetten, maar hij voelt zich voor
al de man van het amusement,
die met Udo Jürgens al eens
tussen de lampen dook en later
de ambiance van de studio uit
buitte om Daliah Lavi, Rita Pa-
vona en Martine Bijl visueel op
hun voordeligst uit te laten ko
men.
Voor en public en de Woodhouse-
show kwam hij te laat binnen
om het begin ervan mee te ma
ken, maar Studiozomer is ge
start onder zijn leiding. En voor
de komende winter denkt hij
aan een dergelijk programma
nu hij per 1 augustus opnieuw
voor een jaar is gecontracteerd
door de TROS. Daarom ook
blijft hij denken in de sfeer van
het amusement. Ciest Lavi gaat
zijn show heten rond Daliah
Lavi en in Concertina zal hij
zijn kijkers door het land voe
ren, waarin klassieke en lichte
muziek en pop ineenvloeien. Het
Promenade-orkest, Louis van
Dijk en de popgroep Think
Tank zullen zijn ideeën muzi
kaal verwezenlijken. Als een
niet geringe persoonlijke taak
ziet hij ook om de mensen rond
hem heen tot echte en oprechte
tv-makers te maken, de vor
ming van Nachwuchs derhalve,
want Ralph Inbar is geen Ne
derlander meer. Zijn hart zit
niet hier, maar daar.
Ralph Inbar: „Ik ga gegaran
deerd terug naar Israël. In dat
land is het net of je een injectie
krijgt. Iets wat je nooit meer
loslaat. Momenteel leef ik een
beetje als een schizofreen.
Daarom zie ik mezelf uiteinde
lijk definitief In Israël terecht
komen".
TON OLIEMULLER
Figuranten dromen..., de film van
Mat van Hensbergen en Pieter
Verhoef, die gisteren door de
VPRO werd uitgezonden, was
net niet goed genoeg om hele
maal het „menselijk document"
te worden dat het onderwerp ze
ker wel bood.
Hoe dat kwam? Na de inzet (Ha-
dimassa-opnamen) verdween de
t.v.sfeer, verdween daardoor
ook het eigene van het figu
rant-zijn. Daarenboven had al
leen de eerste man een goed
verhaal. Dat van de vijftiger
die elke dag droomt van het ge
luk dat hem eens een echte
kans zal geven en die voor zich
zelf weet dat hij al aan de twee
de stap bezig is.
Dit tweede stap was die van
„edelfigurant", bijna acteur al.
Het portret van deze Bas Sablni
had eigenlijk een tragische on
dertoon en dat was door de film
goed getekend. Maar toen volg
den nog zes anderen, zonder
goed verhaal allemaal met hun
droom, maar ook allemaal met
een povere artistieke prestatie.
Door die opeenvolging kreeg het
programma ook iets povers, iets
van een smartlap met telkens
hetzelfde refrein. We konden
niet blijven meedromen...
Bij de TROS zagen we een nieuwe
aflevering van En public.. Dit
maal rond het Britse echtpaar
Tony Hatch - Jackie Trent. Ma
kers van goede liedjes, zij bo
vendien een uitstekend zangeres
en samen een zeer verdienste
lijk zandduo. Begeleid door het
Metropole Orkest, dus ook dat
goed verzorgd.
Toch misten we twee dingen. Op
■de eerste plaats hadden we wat
meer willen weten van het duo,
dat in eigen land erg bekend
schijnt te zijn, maar dat wij
niet zo gemakkelijk konden
plaatsen. Waarom geen ge
sprekje of een gefilmde inlei
ding?
Voorts, met alle lof voor de ge
luidskwaliteit, het bleef ee
diouitzending met camera'
bij. Zonder verrassende instel
lingen, zonder dat moeite ge
daan scheen te zijn voor een
plaatje te zorgen dat je doet
bedenken dat het ook voor dit
soort uitzendingen leuk is dat er
televisie bestaat.
De VPRO is nog steeds gek op de
„oude draaidoos". Fijn dat daar
Betty Boop en Popeye in zitten.
Nauwelijks fijn dat VPRO-jazz
er stokoude films om moet
draaien en, alleen historische,
van belang voor zo'n oude Bu-
nuel-film. Die was zo'n kleine
kwarteeuw geleden schokkend
van. jewelste. We geloven dat
dit schok-effect thans nauwe
lijks meer geldt.
Wat „Los Olvidados" nog te zeg
gen had? Wellicht waar sadisme
en het teveel aan geweld in
sommige hedendaagse films
vandaan komen. We zeiden het:
historisch van belang.
In de tweede aflevering van Studiozomer, die dit
maal uit het noorden van ons land komt, krijgen
we de artiesten Su Kramer, Rients Gratama,
Tony Christie en Rogier van Otterloo met zijn
combo, alsmede de formatie mlnisink Townhou
se. Verder de quiz en een publieke bijdrage in de
vorm van een sketch.
Ned. 1 21.10 uur
Hou het scherm in 'toog
Kinderfeest
Golden Earring, Pipo, John Lantink en Herman
van Veen maken hun opwachting in het Unicef-
kindergeest, waarover meer elders op deze pagi
na.
Ned. I 19.05 uur
Dief van Washington
In deze herhaling van de oude serie verblijft de
dief in Venetië, waar hij te maken krijgt met een
vergiftigd drankje.
Ned. 1 20.21 uur
Roeien
In de vaste sportrubriek i
balweek.
Ned. 1 22.10 uur
Pipo
De slotaflevering i
verhaal tijdens
leeft
Ned. 11 19.05 uur
De schutters
Maigret
Moord en geld spelen een dusdanig belangrijke rol
in deze aflevering, dat Maigret aanvankelijk het
spoor bijster raakt.
Ned. 11 20.50 uur
Kom maar binnen
James Thurber wordt voor vrouwenhater uitge
maakt en raakt zo van zijn stuk, dat hij niet
meer kan tekenen.
Ned. 11 22.15 uur
Uit de kunst
n, zeilen en de honk- Het is weer allemaal Holland Festival wat de klok
slaat.
Ned. 11 22.40 uur
(Van een onzer verslaggevers)
PARIJS Met een speciaal
vliegtuig zijn gisteren de Pop
pys uit Parijs gehaald om luis
ter bij te zetten aan het TROS-
programma op tv van bet Uni-
cef-kinderfeest. Samen met Her
man van Veen zullen zij van
avond prijzen uitreiken aan de
kinderen, die deelgenomen heb
ben aan de tekenwedstrijd. Zij
zullen hun optreden besluiten
met een magistraal gezongen
Let the sun shine in, een aan
stekelijke meezinger uit de mu-
sical Hair. Hierbij zuilen aiie Tekenwedstrijd
deelnemers aan deze uitzending J
zich in de Hair-dans uitleven.
Zoals men gisteren al m de krant
heeft kunnen lezen deed zich op
het Parijse vliegveld Le Bour-
get een incident voor toen Pipo,
die meeging om de Poppys op
te halen, door de Franse douane
Pipo in Parijs in gesprek met een van de prijswinnaars.
v ^«orling.bil
Van 17 tot 3 juni hebben 3000 kin
deren een tekening over het
voorjaar naar de Tros gezon
den, die dc wedstrijd voor de
Unicef in Nederland organiseer
de. Twintig landen over de hele
wereld hebben aan de wedstrijd
meegedaan. Tijdens de finale in
Parijs in de herfst zal de hoofd
prijswinnaar gekozen worden,
die met zijn ouders twee weken
naar Amerika mag.
De negen Nederlandse prijswin
naars, die mee vlogen naar Pa
rijs, de tiende Maroeska Metz
(13) uit Amsterdam was met
vakantie, hadden meer belang
stelling voor Pipo dan voor de
22 Poppys. Joke van der Ven
(4) cn Eddy de Jong (5) uit
Leeuwarden, Linde ten Broek
(6) uit Amsterdam. Caroline
Spronck (6) uit Maastricht, Ric
ky Frischy (7) uit Amsterdam,
Cyriel Penrrartz (8) uit Ooster
beek, Conne van der Eist (10)
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
TROS:
18.45 uur Brigadier Dog
18.55 uur Journaal
19.05 uur UNICEF-kinderfeest
(show)
20.00 uur Journaal
20.21 uur De dief van
Washington (2)
21.10 uur Studiozomer
NEDERLAND II
NOS:
17.50 uur Wimbledon-
tennistoernool
18.25 uur Tour de France
18.45 uur Brigadier Dog
18.55 uur Journaal
VARA:
19.05 uur Pipo op Bizarra (slo^
20.00 uur Journaal
20.21 uur Daar komen de
schutters, tv-spel
20.50 uur Commissaris Maigrel
22.15 uur Kom maar binnen,
tv-film
NOS:
22.40 uur Uit de kunst
23.10 uur Journaal
MORGEN
NEDERLAND I
de
KRO:
16.00 uur
i 16.02 uur
16.30 uur
18.45 uur
18.55 uur
19.05 uur
20.00 uur
20.21 uur
21.10 uur
22.40 uur
22.45 uur
Journaal
Tussen twee oceanen!'
(natuurfilm)
Joyce en Waldo,
tv-spel
Brigadier Dog
Journaal
Bonanza
Journaal
Wereldcircus, variétj
Knokkefestival
Epiloog
Journaal
NEDERLAND II
18.45 uur
18.55 uur
EO:
i 19.05 uur
19.50 uur
20.00 uur
AVRO:
20.21 uur
Wimbledon-
tennistoernooi
Brigadier Dog
Journaal
In de muzikale kringoen
Nader bekeken der.
(reportage)
Tenslotte C:
Journaal
Weekendfilm: liefde'
haat, liefde
Sportpanorama
Imperial Palace (3)
RADIO
HEDEN
,g: licht progra
8.00 Vak
ma. 18.30 Nws. 18.41 Echo.
Verkenning: Informatief progra
ma. 18.58 Marktberichten. 19.00
gen fabrikaat: lichte muziek. 19JP
Kanjer Koning Kompetitie. 20.0C
antwoord op uw schrijven: verz
platenprogramma. 22.00 (S) V-
licht op.. kabaret. show cn music het
22 25 Overweging. 32.30 Nws. 2:
Den Haag vandaag. 22.50 (S)
mergoalsportprogramma met
muziek, met o.a. nabeschoi
Ronde van Frankrijk c
tionale Haarlemse Honkbalwe»
23.55-24.00 Nwi
HILVERSUM II
wl vóó
1S.OO Nws: 20.00-20.05 Nws. NOS: 20
(S) Muziek uit de Barok. VAR)
21.00 (S) Kamerorkest van T
Royal College of Music: klass.
moderne muziek. 22.20 Klassieke k -
mermuziek. 22.30 (S) NAR: Nedi t
iandse Artiesten Revue. 22.66 Mei X
delingen. 23.00 Nws. 23.10 Act. 23.
Moderne pianomuziek. 23.55-24 a
MORGEN
HILVERSUM I
berichten.
00 Actualiteiten. 8.30-8.40
kunnen
10.00 <S> Als dat z__
zoekplatenprogramma (10,30-10]
Nws.) 11.55 Mededelingen. 12.00 Al
12.16 Overheidsvoorlichting: Vast
zeker. Een programma van
Bellonl en Ton Marseille
Voorlichtingscentrum sociale
kering. TROS: 12.26 Land-
bouvvberlchten. 12.30 Nws. i:
Op sleeptros: lichte muziek
voor automobilisten. 14.00 (S) JaB
Sir: jazz-cocktalh 14.45 (S) Trof
Country. 15.30 Nws. 15.33 Revl
3.33: een lichte doe het-zei:
in revue-spelen. 16.45 (S)
lichte muziekprogramma. 17.30 T
17.32 Actualiteiten. 17.52 (S)
binnenkort.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgyr
Waterstanden.
In het Nederlandse
leven. 15.30 Sur la Route
- 1972: lichte grammofoo
Ifi.OO Nws. 16.03 (S) NOS-Jnf
'urlstlsche
ZEVENDKDAGSA]
VENTISTEN: 17.15 Wet cn gOir.fc__
Lezing. NOS: 17.30 Hebt u gelul0011
terd radioprogramma's In <Chr.
belangstelling. VARA: 17.55 Medeiu
NCRV: 7.00 Nws. 7.03 Popstatil Zee
(S.00 Nws.) 9.00 Nws. 9 03 P«(
10.00 Nieuws. 10.03 Muziek I)
12.08 EIoeBBSm
13.03-18.00 Radio Tour do Frnnd
popmuziek, afgewisseld _met dlrek
BRUSSEL (Nederlands)
uit Amsterdam, Trudy Schoo'.en-
berg (13) uit Rotterdam en Joe-
ry van Buuren (14) uit Sant
poort kenen amper i.aar de
Poppys. Een Frans meisje had
ook
die
rars Nederlandse clown. Warm
drukte ze een snoepje in Pipo's
grote handen.
Maastricht.
ij dc- douane op Schiphol onder
vond Pipo bij terugkeer he;l
wa: minder moe i'jkheden. a!
ieek hij geheel r c. op de fo.o in
Zijn paspoort. Met „He. ccor
hebben we een oude bekende",
liet de marechaussee Pipo onge
stoord de controle passeren....
ulteniands persoverzicht 13fMl
ws. weerbericht en b.ncelagen^l™
'.'0 PI ".c-ipTgramm.t (14 On t hori
•.99 Nws.. 1 C99 Hoorspel. 16.55 Oi
srture van .Tohan Strauss. 17J