WAALDRECHT verzonnen stad vol Hollandse mensen Losgeslagen Mexicaanse jeugd in Los olvidados TERUGBLIK Tweemaal Wimbledon op scherm Bijzondere voorstelling van Boltini LEIDSE COURANT Het heeft er tot gisteren ruim ingezeten, dat de uit 1950 daterende film „Los olvidados" (Zij, die vergeten worden) van de in Spanje geboren re gisseur Luis Bunuel vanavond niet op het scherm zou komen. De uit Frankrijk afkomstige copie verkeerde in een zo slechte staat, dat men uit zending niet verantwoord achtte. Gelukkig bleek nog een copie van de film voorzien van Franse en Nederlandse ondertitels in ons land aanwezig, zodat de kijkers toch nog kennis kunnen nemen van deze knappe maar rauw-realistische film. Bunuel vestigde de aandacht op zich aan het einde van de jaren twintig, toen hij in nauwe sa menwerking met Salvador Dali de sur-realistische korte film Un chien Andalou maakte. Beeld voor beeld kon met met Freud bij de hand de dubbele beteke nis van het getoonde ontleden. De in de Nederlandse korte film Suprise, surprise geïmiteerde scène met het doorgesneden oog veroorzaakte onlangs op de tele visie vertoond nog een storm van verontwaardiging. Bunuel's volgende film L'age d'or ont moette zoveel kritiek, dat deze eigenzinnige filmmaker Frank rijk de rug toekeerde. In 1933 maakte hij nog Los Hurdes en in 1936 Terre sans pain, twee sociaal-kritische films, maar daarna verdween deze geniale cineast voor niet minder dan veertien jaar in de vergetelheid, zo nu en dan als assistent of Hou 't scherm in het oog cutter anoniem inspringend, maar niet meer in de gelegen heid een film geheel naar eigen inzicht te maken. En toen kwam in 1951 Los olvida dos: een meedogenloos beeld van de straatjeugd in Mexico, die van geweld leeft en als slachtoffers bij voorkeur min- dervaliden kiest. De film, die meteen op het festival in Can nes de Grand Prix veroverde, riep wederom stormen van pro testen op, maar liet niet na gro te indruk te maken. We zijn nu ruim twintig jaar later wat gewend op het gebied van sadisme en terreur, zowel op het bioscoopscherm als op de Op een onbestemde plaats, ergens in Nederland, staat een stad in de stei gers, waarvoor niet één steen op de andere zal wor den gestapeld. Het stadje zal slechts bestaan in de ver beelding en bevolkt worden met bur gers, die alle be heptheden van de Hollandse mens vertonen. Het ligt op de kruising van twee grote rivieren en zal dan ook Waaldrecht heten. Onder deze naam zal het in de ko mende winter op VARA-tv en -radio tot leven komen. Waaldrecht is gedacht als de gemiddelde Ne derlandse gemeen schap met een dokter, een fabrieksdirecteur, een gastarbeider, een schipper, een kape laan, een brigadier, kortom al die figuren die zich vanuit onze samenleving een func tie hebben verworven en verweven zijn met het wel en het wee van deze gemeen schap. Zoveel mogelijk gelijktijdig op radio en tv zal Waaldrecht in dertien afleveringen van 50 minuten uit zijn sluimer worden gewekt en zullen de inwoners oog in oog worden ge plaatst met de vraag stukken van deze tijd en actuele ontwikkelin gen als ontslagen, mi lieuvervuiling, celi baat. sanering en an dere sociale en maat schappelijke roerselen. Elke uitzending be helst een afgerond ver haal, maar daar door heen loopt de draad, die, alle Waaldrechters met elkaar en tevens met ons verbindt. Want het is de bedoe ling dat de kijker zich zelf erin herkent aan de spruitjes of in zijn esprit. Herman Fortuin, chef afdeling drama tv: „Waaldrecht wordt een serie met Holland se mensen. De VARA acht zich vanuit over tuiging verplicht de samenleving door te lichten. Dat kan het dichten van dijken zijn. de Deltawerken of de Hoogovens. Maar produkties in hoera- stemming stuiten nog al eens tegen de borst, omdat ze ten dele ook bezijden de waarheid zijn. We moeten de werkelijkheid onder ogen zien en die ook durven tonen. Vanuit deze opvatting is twee jaar geleden de ge dachte ontstaan om de mensen in hun werk en wandel te volgen. We spraken dit plan door met drie Neder landse auteurs, te we ten Dick Walda, Henk van Kerkwijk en Frank Herzen. die de opdracht kregen aan dit groepsproject te gaan werken. Zij heb ben de leefsfeer en de figuren bedacht, die in regelmatige gesprek ken een groei in de breedte en de diepte doormaakten, waarbij het noodzakelijk bleek er nog eens drie schrij vers bij te halen. Dat werden Kees Holier- hoek, Anton Quintana en Max Dendermonde. Henk van Kerkwijk komt de eer toe op Waaldrecht gekomen te zijn en als plaats van handeling voor de opnamen kozen wij Gorinchem, omdat dit tennaastebij de sfeer van Waaldrecht ih zich draagt." Voorbereiding De eerste drie van de dertien afleveringen liggen intussen op beeldband vast. Daar is enorm veel voorbe reiding aan voorafge gaan. Terwijl de Waal- drechtse wederwaar digheden steeds verder om zich heen grepen, groeide het inwonertal uit tot 100. Dezen wer den administratief on dergebracht in een burgerlijke stand om persoonsverwisseling te voorkomen. De zes schrijvers-van-het- collectief moesten met één oogopslag kunnen zien wat hun persona ges in eerdere afleve ringen achter de rug hadden, maar boven dien vergen deze 100 inwoners ook 100 ac teurs, die deze mensen waar moeten maken zonder merkbare ge- drags- en karakteraf wijkingen in de eerste en laatste aflevering en alles daartussen in. De bezetting door arties ten vormde een pro bleem apart. Omdat er onvoldoende studio-fa ciliteiten zijn vergen de opnamen veel tijd. Die 100 acteurs moe ten derhalve over een lange periode beschik baar zijn en dat is heel moeilijk te reali seren. Ongewenste wisselingen van ac teurs kunnen het orga nisch geheel van deze serie schade doen. ook al bevat elke afleve ring een op zichzelf staand verhaal. De tv-regie van deze se rie berust bij Eimert Kruidhof, Nick v. d. Boezem en John v. d. Rest als gast. De rea lisatie voor radio be rust bij A. Cauvern en A. Löbler. Het bindend element tussen deze radio- en tv-mensen enerzijds en anderzijds de schrijvers vormt Rob Erenstein, verbon den aan het Drama tisch Instituut te Am sterdam. Er bestaat een groot verschil tus sen het zichtbaar ma ken van een drama op de tv en het hoorbaar maken ervan voor de radio. Toch mogen de versies van beide me dia niet te zeer uiteen lopen. Omdat de tv-re- gisseurs zich wat meer vrijheden moeten kun nen veroorloven bin nen beperkter techni sche mogelijkheden, krijgen zij het script het eerst voor verwer king in handen, waar na de radiomensen zich zoveel mogelijk zullen richten naar het verbeelde resultaat op de band. Maar om het allemaal zo ver te la ten komen, is er heel veel heen en weer ge praat tussen alle be trokken partijen. Om de eenheid de gehele serie door te handha ven en iedereen la minute een duidelijk inzicht te geven in de vorderingen, wordt de ontwikkeling van deze serie bijgehouden op schema's en stafkaar ten, die de wanden sie ren van de werkkamer van de chef drama tv. Geen misère Herman Fortuin: „Of schoon we in Waal drecht het leven in zijn werkelijkheid po gen te betrappen, zal het zeker niet een en al misère zijn wat de kijker krijgt voorgezet. De schrijvers tonen ook gevoel voor de luchtige kant van het leven en zij schuwen de humor niet bij het aanpakken van précai- .re zaken. Zij hebben gemikt op echt drama, d.w.z. de menselijke reacties tegen de ach tergrond van de grote re gebeurens, zoals we dat ook bij Ibsen aan treffen. En bij Heijer- mans. Mogelijk daardoor zal Waaldrecht ook een sociaal-kritische wer king krijgen, al moet ik oppassen, dat ik niet te hoog van de to ren blaas. Het is voor het eerst dat een der gelijk groepsproject voor de tv wordt uitge werkt en als je je ei gen verwachtingen of die van anderen te hoog spant, kun je wel eens de kans lopen ge makkelijk de mist in te gaan. Daarvoor moeten wij waken. Wij hebben deze serie niet opgezet om een mooi' stuk werk te leveren, al hopen wij dat dit er uit komt, maar vooral om de kijkers zinvol en ook een beetje ver makelijk bezig te hou den. Daar zitten wij hier voor en vanuit die opvatting werken wij. Bovendien gaat Waal drecht gepaard met een oprecht pogen om de kloof tussen radio en tv te versmallen. Het dient nergens toe deze twee media als aparte werelden te be naderen. In onderlinge samenwerking kunnen beide hun mogelijkhe den uitbuiten. Waaldrecht is op geen kaart te vinden, maar het is de bedoeling, dat het komt te liggen op de kruising van twee rivieren in het hart van de natie. TON OLIEMUI.LER Robert Reed in de serie Wat een familie. beeldbuis, maar Los Olvidados was in dat opzicht zijn tijd ver vooruit. Ook in zijn latere werk toonde Luis Bunuel zich een on barmhartig toeschouwer, die de mens niet beter toont, dan dat hij hem ziet zoals uit de serie op de t.v. te vertonen films dui delijk zal blijken, maar Los ol vidados was een doorbraak, waaraan de meeste filmkeur ders maar uiterst aarzelend toe gaven. Ned. 11 21.05 uur Wat een familie Greg vindt dat hij toe is aan een eigen slaapkamer. Ned. I 19.10 uur Adelaarsjong Een filmteam heeft ondanks grote moeilijkheden kans gezien om adelaars te filmen in de Zuid- afrikaanse bergen. Ned. 1 19.35 uur Verraden Verraden en verkocht heet de af levering van vanavond van de serie Tatort, waarin een inbre ker zijn grote slag meent te kunnen slaan. Ned. 1 20.21 uur En public Als gasten vanavond in deze ru briek het Engelse paar mr. en mrs. Music, Tony Hatch en de zangeres Jackie Trent. Ned. 1 22.15 uur Graag gedaan Mevr. de Jongh uit Monnikendam vertelt vanavond van haar we dervaren in haar omgang met andere mensen. Ned. 1 19.05 uur VPRO-jazz Clyde Mc Coy and his Sugar Blues Orchestra verschijnen in deze rubriek. Clyde Mc Coy en zijn orkest spelen enkele oude swingende nummers (waaron der: You go to my head en An old cow hand) m.m.v. Wilbur Gregg en de dansende Three Bennett Sisters. Ned. II 19.40 uur Figuranten Bruiloftsgasten, cafébezoekers, begrafenisgasten, soldaten, tip pelende hoertjes, toeschouwers bij een ongeluk, postbodes keukenmeiden zijn onmisbare fi guren in talloze televisiestukken en speelfilms. Maar ze vallen de kijker niet zo op, want ze ho ren net als het decor en de ach tergrondmuziek bij de entoura ge, waarbinnen de acteurs hun hoofdrol kunnen spelen. Figu ranten blijven in de meeste ge vallen onvermeld en onbekend. Bij nadere kennismaking zijn er evenwel heel wat, die de behoef te hebben om als artiest te wi den erkend. Zo ontplooien naast de toch incidentele figui tie nog een groot aantal artistie ke activiteiten, zoals schilderen, liedjes maken, zingen, dansen, wandkleden borduren etc. Tallo zen die hun foto hebben neerge legd bij het figurantenburo Thonhauser te Amsterdam ho pen op ontdekking van hun ta lenten. Het is dromen, proberen en afwachten voor een figurant Een amusante, maar ook wel melancholieke film van Mat van Hensbergen (camera) er Pieter Verhoeff (samenstelling) Ned. 11 20.21 uur. De gisteren door de NOS geboden uitzending van het Holland Fes tival was ongetwijfeld de meest belangwekkende totnogtoe. Om dat de centrale figuur van het festival, Luciano Berio, met een hem kenmerkend werk, Labo- rintus II, werd aangepakt. Regisseur was Louis Andriessen, man van wie verwacht kon. wor den dat hij de zaak op de eerste plaats van de muzikale kaht uit zou benaderen. Dat was een voordeel, vonden we. Componist Berio heeft zo zijn ideeën over muzikaal theater, met alle vi suele mogelijkheden vandien, maar hij is op de eerste plaats muzikant. Een eigentijds muzikant die de verworvenheden van het verle den kent en verwerkt, maar die een taal spreekt die, pakweg tien jaar geleden, nog ondenk baar was. Naar die taal hebbben we erg geïnteresseerd geluisterd. Ze werd begeleid door beelden die de muziek niet stoorden, eigen lijk ook nauwelijks aanvulden, dachten we. Hier bleek een tekort van de vormgeving, die meer luister houding dan kijkhouding vereis te. Dat tekort werd versterkt door het feit dat de tv-kijkers niet, zoals de „consumenten in de zaal" konden beschikken over een programma-boekje, een toelichting die eigenlijk on ontbeerlijk was. Immers: de muziek was onconventioneel en er werd gebruik gemaakt van teksten die, ook voor Engels- en Italiaans-sprekenden lang niet gemakkelijk te volgen waren. Dat leverde moeilijkheden die ge makkelijk hadden kunnen wor den voorkomen door een gespro ken jnleiding. Methode die toch niet ongebruikelijk is voor t.v., zelfs als het zeer conventionele werken betreft Voor en na Berio zagen we via de NCRV dat in „Spel zonder gren zen" Venray het spel beter speelde dan het ooit een Neder landse ploeg gelukte. Met een royale voorsprong werd op de eerste plaats beslag gelegd dat is iets waar met voldoening op teruggeblikt kan worden. Wat we van Spel zonder grenzen konden zien, leek, afgezien de pret om de Nederlandse zege, ook verder kijkwaardiger dan normaal. De Italiaanse iv, had spelletjes bedacht die goed op het scherm overkwamen. En de Italiaanse tv-techniek bracht het inderdaad goed over. In „Kenmerk" trof ons een enge kreet: er werd droef gedaan over het feit dat theologie-stu- denten vrijgesteld zijn dienstplicht. Daardoor zijn n.l. niet in staat dienst te weige ren. Gek, gekker, Kenmerk, zouden we zeggen wat dit be treft. Vg. Holland Festival op de radio Holland Festival op radio van avond van 20.05 tot 22.30 uur, Hilversum 2: opnamen van het Instituut voor Sonologie, m.m.v. het Ardito Kwintet en Cathy Berberian, (concert van 23 juni in de Geertekerk in Utrecht), het Utrechts Symfonie Orkest o.l.v. Francis Travis, m.m.v. Cathy Berberian (concert van 27 juni in Tivoli in Utrecht) en Charles de Wolff, orgel, m.m.v. leden van het Residentie-Orkest (concert van 28 juni in de St. Michielskerk ir. Zwolle). Kunst en Kunstenaars tel collectief van zes schrijvers, dat aan Waaldrecht werkte (van links naar rechts): Henk van Kerkwijk, Kees Holierhoek, Anton Quintana. Dick Walda, Max Dendermonde en Frank Herzen. De 24ste Oude Kunst en Antiek beurs wordt van 21 september t/m 11 oktober gehouden in Het Prinsenhof te Delft. Jaap Hillen volgt Rocus van Ype- ren op als dirigent van de Kon. Zangvereniging Excelsior te Den Haag. Het Concertgebouworkest heeft ii het afgelopen seizoen op tien Haagse concerten 12.606 bezoe kers getrokken. Dit aantal bete kent een achteruitgang (zaalbe zetting nu 65,5%) die wordt toe geschreven aan het feit dat niet als voorheen op zaterdagavon den werd geconcerteerd, r op donderdag- en vrijdagavond. In het Volkenkundig Museum te Tilburg wordt van 15 juli tot 31 augustus een tentoonstelling ge houden van Precolumbiaans aardewerk uit het Centrale An- desgebied. Galerie Du Midi, De Capentier- straat 11, Den Hoag, exposeert tot eind juli ;crilde?ijen van Pe ter Meijer en g. -nek van Ineke v. d. Burg. Een kleine tekening n Rem brandt, voorstellende i be snorde man met een bontmuts heeft op een veiling van Chris ties in Londen een prijs opge bracht van 15.750 pond (ruim 120.000 gulden). (Van onze radio- en tv-redaktie) HILVERSUM De NOS-televisie zal twee reportages wijden aan het tennistoernooi in Wimble don, dat wordt gehouden tot en met 3 juli. Op vrijdag 7 juli wordt van 17.30 tot 18,25 uur via Nederland II een samenvatting uitgezonden van de die middag gespeelde wedstrijden dames enkel. Zaterdag 8 juli kan men van 14.00 tot plm. 18.45 uur via Nederland II een rechtstreekse reportage zien van de wedstrij den heren enkel, dames dubbel en gemengd dubbel. Commenta tor is Jan Kamlag. (Van o e showredactie) AMSTERDAM In theater Carré in Amsterdam is door circa 1500 toeschouwers de première bijgewoond van het optreden van het circus Tony Boltini in Amsterdam. Gedurende de maand juli zal het circus in Carré blijven. Het ongeveer vier uur durende programma omvat 18 onderdelen, die aan elkaar werden gepraat door tal van bekende Nederlanders, zoals Rita Corrita, Adje Keulen. Conny Vink, Albert Mol. Simon Vinkenoog. Simon van Collem, Joop Doderer en Fred Haché. Het programma werd ingeleid door de zoon van de verhinder de minister Geertsema. De baten van de première waren be stemd voor het bijstandsfonds van de dit jaar 40 jaar be staande Nederlandse vereniging van foto-journalisten. DONDERDAG 6 JULI TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I TROS: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal i 19.05 uur Calimero 19.10 uur Wat een familie, tv-serie 19.35 uur Het adelaarsjong (reportage) 20.00 uur Journaal 20.21 uur Verraden en verkoelt tv-spel 22.15 uur En public (amusement) 22.40 uur Journaal NEDERLAND II NOS: 18.25 uur 18.45 uur 18.55 uur 19.05 uur VPRO: 19.30 uur 19.35 uur 19.40 uur 21.05 uur 22.21 uur Tour de France Brigadier Dog Journaal Graag gedaan (reportage) Betty Boop Popeye Sugar Blues Orchestfl^ (amusement) Journaal Jjj Figuranten dromen (doc. film) Los olvidados (speelfilm) Journaal MORGEN NEDERLAND TROS: 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal 19.05 uur UNICEF-kinderfeest (show) 20.00 uur Journaal 20.21 uur De dief van Washington (2) 21.10 uur Studiozomer 22.10 uur Sport 22.45 uur Journaal NEDERLAND II NOS: 17.50 uur Wimbledon- tennistoernooi 18.25 uur Tour de France 18.45 uur Brigadier Dog 18.55 uur Journaal VARA: 19.05 uur Pipo op Bizarra (slot) 20.00 uur Journaal 20.21 uur Daar komen de schutters, tv-spel 20.50 uur Commissaris Maigret 22.15 uur Kom maar binnen, tv-film NOS: 22.40 uur Uit de kunst 23.10 uur Journaal RADIO HEDEN S.OO Country Western rubriek. 18.24 op - de man at. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. IS.50 (S) Tijd k ln vrije tijd: gewijdi -- iet orgelbegeleiding. 19.24 f van het Leger des Heils, laatschappelijke dienstverlening ge H HILVERSUM I 18.00 Nieuws en om 18.11 Radiojour naal. 19.00 (S) Amateurs musiceren: r 19.25 De gesproken brief. 1KOR: 19.30 Kleur: vragen rondom schrift en samenleving AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 (NOS) De Ronde van Frankrijk. 22.20 Partners ln Europa. D 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Radiojournaal. 23.20 Essay LI- teraire uitzending. 23.55-24.00 Nieuws. MORGEN HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levend* woord. 7.07 (S) Badinerle: klassieke cn semiklassleke muziek (gr). (7.30 Nieuws. 7.41—7.60 Echo.) 8.10 Hoera vakanUe: Jeugduitzending. 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.41 Moe ders wil is wet. 9.45 Dood doet le ven. serie gesprekken over leven, dood en toekomst (herh). 10.00 (S) Aubade, klassieke en moderne or kestmuziek (gr). (10.30—10.32 Nieuws.) 11.00 De Zonnebloem: pro: gramma voor de zieken. 11.55 Mede delingen. 12.00 (S) Van twaalf tot tweeKRO's pauzeprogramma. «12.22 Wij van het land. 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nieuws. 12.41-12.50 Echo. 13.00—13.05 Raden maar.) 14.00 Re- HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaat je: lichte grammofoonmuzlek. repor tages en lntervieuws. met om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radiojournaal en om 8.30 De Groenteman. 9.00 Roe meense muziek (gr.) 9.35 Waterstan den 9.40 (S) Speelmuzick uit de Middeleeuwen (gr.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplatonprogramma mei om 11.00 Nieuws. 11.30 Horlepiep: een seri programma's over volks muziek. 11.55 Bcursberichon. NOS: 12.00 Blik op de wereld: Informatief programmn. 12.30 Overhcldsultzoft- ding: uitzending voor de landbouw. Jram- istlsche Informatie uit binnen- cn buitenland. 13.55 (S) Me- tropole Orkest. 14.25 Spiegel van Duitsland: Informatie en muziek uit de Bondsrepubliek. EO: 14.55 Rulrn- te:Radiomagazine mei gewijde mu- ?en programma •ntaj-en berichten. telefonische reakUes. (16.00 Nieuw* 17.55 Mededelingen HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Zing. zing. zing!: lichte vokale muziek (8.00 Nieuws.» NOS: 9 00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwener Show met o.n. Eu- Popparlement. Ion Show. VPRO: Nlei: 12.03 The Joe Blow Show. NOS: 13.00 Nieuws. 13.03—18 00 Radio Tour de France: popmuziek, afge wisseld met directe reportages van de Ronde van Frankrijk (14.Ou. 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.) I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2