NOS zou veel meer kunst moeten bieden Anneke Grönloh zingt Een lied voor jou TERUGBLIK Hou het scherm in 't oog Muzevalcabaret In de Steeg -s SS 1 PAGINA 2LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 JUNI 1972 VRI; Het is zomer en dus komt er meer dan normaal buitenlands materiaal op het scherm. Geen enkel bezwaar tegen, maar het zou wel leuk zijn als op tenmin ste één van de netten dat mate riaal van zodanig allooi zou zijn dat je als kijker je niet bekocht gaat voelen. Het eigen werk bij de VPRO bleef beperkt tot Berichten uit de sa menleving met twee schimmige reportages die stijf stonden van de eenzijdigheid en derhalve door gebrek aan informatie. Beter bracht de TROS het er af. Omnibus bleef ook op zijn zo mers een best aardige rubriek en deze omroep verraste aan het slot van de avond met een volwaardig werkstuk van Lau rens van den Broecke: „Koop vaardij In de branding". In dat programma werd heel wat overhoop gehaald zoals de eco nomische positie van de zee- scheepvaart, de noodzaak om eventueel onder vreemde vlag te gaan varen, veranderde tech nieken en zo nog wat meer. Toch vonden we het geen ondoor zichtig programma worden. Voornamelijk omdat de grote lijn in het oog werd gehouden konden al die onderwerpen re delijk uit de doeken worden ge daan. Bovendien werd het geen praatprogramma; er zat heel wat visuele informatie in ver werkt, met name over de tocht met een mammoet-tanker die goed was verfilmd. Een compliment voor de TROS derhalve. Ook omdat deze film niet, als vaak bij dergelijke on derwerpen, verzandde in een te veel aan technische gegevens en vakjargon. Het was ook voor le ken allemaal duidelijk. De Tweede Kamer was aan zijn laatste vergaderdag voor het vankantiereces toe met pittige onderwerpen op de agenda. De NOS-rubriek Ter Visie zorgde voor goede informatie. Die ru briek lijkt overigens, we consta teren het graag, de subjectieve toon kwijt te zijn die juist een NOS-rubriek niet past. Waarmee Ter visie, ooit op niet mis te verstane wijze gegispt j door een boze bewindsman, een les geleerd lijkt te hebben. En wijzer worden kunnen we slechts als een deugd opvatten. Vg. Holland Festival op de radio Vanavond Holland Festival op ra dio van 20.30 tot 22.30 uur, Hil versum 2: het Amadeuskwartet (opname van donderdag 22 juni in Diligentia in Den Haag). In de enkele weken dat het Holland Festival duurt brengt de NOS-tv vijf producties uit dit festival op het scherm, t. w. de Voorhoutpro menade, Poetry International, Vesalii Icones en L'Homme armé van Davies door The Fire of Londen, Laborinthus 11 van Berio en Anna Sokolows Players Project. Bovendien volgt later in dit jaar Apocalyps van Theo Loevendie en Studio Laren. Voor de rest van het jaar blijven we overwegend verstoken van culturele manifesta ties van een dergelijke gehalte. Loopt de kunst dan in het gelid van een willekeurig festival? Of is het een voortdurende stroom van voeding en beïnvloeding, een continu proces van uitkristalliserende vormen, waarin de mens op zoek is naar zichzelf en naar de moge lijkheden om daaraan uitdrukking te geven? Kunst is tijdens het Holland Festival niet actueler dan op elke andere willekeurige dag van het jaar. Blijkens wat we in deze weken heb ben geziien en nog gaan zien beschikt de NOS over de mensen, het materiaal en de goede wil om HF-projecten voor het scherm te ver talen en in een eigen zetting te brengen. Maar waarom dit dan niet tot een wekelijkse aangelegenheid gemaakt, bijv. elke vrijdagavond tussen kwart voor elf en twaalf uur? Wij vroegen het Jan Venema, chef culturele programma's van de NOS, dlie na in de afgelopen ja ren sterk organisatorisch bezig te zJijn geweest binnenkort uitslui tend in de creatieve sector werkzaam hoopt te kunnen zijn. Jan Venema: ,,De ontwikkeling bij de Nederlandse televisie is goed deels bepaald door het journalistieke standpunt van de actualiteit, en dit dan weer toegespitst op politiek, economie en sociale ontwik kelingen. In de ogen van deze mensen wordt de onderstroom van de kunst weer pas zichtbaar in de weken van het Holland Festival, omdat dit de kunst concretiseert in een zichtbaar schema. Dit is na tuurlijk een grandioze misvatting voor wie de kunst op de voet volgt en ervaart dat de verschillende kunstuitingen voortdurend op elkaar inwerken en nieuwe expressóemogelijkheden scheppen. Bij wet verplicht tot het maken van ontmoetingsprogramma's bij uit stek ligt het op de weg van de NOS om dit actuele kunstgebeuren aan een breed publiek voor te zetten. Zo kweekt men kennis van en interesse voor kunst, hetgeen het zaalbezoek ongetwijfeld zal stimu leren". Verwaarloosd Het behoeft geen betoog, dat de NOS hierbij moet uitgaan van het to tale programma-aanbod op de tv en zijn aandacht niet specifiek moet richten op hetgeen bij de verschillende omroepen in goede handen is. Maar er zijn daarnaast zoveel verwaarloosde terreinen. Voor de NOS gelden de kijkcijfers als minder bindend dan voor de omroepen voor wie er macht van het getal een blijvende rol speelt. We zien nu gebeuren, dat de Ned. Opera ten koste van veel over heidssubsidie tot een zaalvoorstelling komt, welke op zijn best door enige duizenden mensen wordt bezocht. Hier wordt handen vol over heidsgeld besteed ten pleziere van een zeer klein publiek. Proefopdrachten van CRM aan cineasten, choreografen en dramatur gen komen ook niet verder dan een kleine groep geïnteresseerden, terwij! het hele volk recht heeft op verantwoording van het gebruik van overheidsgelden voce culturele doelen. Mickerie-voorstellingen en gesubsidieerde toneelvoorstellingen zouden eveneens regelmatig het scherm moeten halen. Men krijgt soms de indruk, dat de kunst kunstmatig van het scherm wordt gehouden. Misschien wel uit vrees voor terugloop van het zaalbezoek. Dat die vrees een slechte leermeester is, toont het Franse voorbeeld van de voetbalbond al daar die voetbal stelselmatig van het het scherm hield uit angst voor lege stadions. De Franse tv koos toen het rugby als hoofdmoot van het sportprogramma. Sindsdien heeft rugby ten koste van het voetbal in Frankrijk de plaats van nationale sport ingenomen. Jan Venema: „Het is inderdaad niet te ontkennen dat de linkerhand van de overheid althans in de culturele sectcc niet weet wat de an dere doet. Men steekt geld in culturele ontwikkelingsprojecten, maar onthoudt dergelijke projecten de kans om door middel van tv tot het volk door te dringen. Op deze wijze wordt kunst nooit populair. Nu tijdens het Holland Festival krijgen we ineens de kans om vijf grote produkties te maken, waarmee we dag en nacht bezig zijn, terwijl we gespreid over de tijd nog indringender te werk hadden kunnen gaan. Wij onderhouden contacten met collega's van de bui tenlandse tv-instellingen, die met hetzelfde euvel zitten opgescheept, zodat er ook remmingen optreden in de uitwisseling met het buiten land, terwijl in samenwerking opzienbarende buitenlandse produc ties op het scherm gebracht zouden kunnen worden. Mijn thema is dat hier en in het buitenland zich op alle terreinen van de kunst verschijnselen voordoen, die men als randverschijnselen kan aanmerken, maar als voorlopig resultaat van een ontwikkeling dienen als motoriek voor meer volwassen uitingen. Zo men van het standpunt uitgaat alleen voldragen voorstellingen als kijkwaar te willen voorzetten dan biedt men het publiek definitieve zekerheden wat de mens belet zelf mee te denken, zelf een oordeel te vormen. Dit leidt tot definitief denken en daarmee tot onverdraagzaamheid. Het publiek moet daarom noodzakelijk betrokken worden bij de pro cesvorming. Pas dan heef' er een gunstige wisselwerking plaats tussen mens en kunst". Eigen regie De afdeling culturele programma's van de NOS meent niet te kunnen volstaan bij dit werk met zaalregistcaties. Het medium tv stelt zijn eigen eisen en biedt zijn eigen mogelijkheden. Daarom werken de regisseurs met eigen costuums en eigen decors, maar vooral aan een regie, die op het scheiro recht doet aan de betrokken voorstel ling. Men komt daardoor tot gans andere concepties, die overigens tot stand komen in samenwerking met de oorspronkelijke ontwerpers van de verschillende theateruitingen. De hear Venema houdt hier voor niet alleen contact met de heer H. de Witte, medeorganisator van het Holland Festival, maar evenzeer met de betrokken regis seurs. Slechts op deze wijze worden bepaalde producties toeganke lijk voor een breed publiek, dat hiervoor kijkgeld betaalt. Jan Venema: „Door hiervoor meer zendtijd beschikbaar te stellen zal de overheid ertoe moeten bijdragen, dat de NOS haar taak om ook culturele informatie te kunnen doorgeven kan waarmaken. Ik stel met voor, dat de NOS wekelijks een soort „Jardin des Arts" gaat bieden, laat op de avond en slechts op één net, zodat de niet-geboei- de kijker er zich niet door tekort gedaan behoeft te voelen. Hier en in het buitenland zitten bekwame mensen die dit alles waar kunnen maken. Er is materiaal genoeg voorhanden en de filosofieën die ik hier ontvouw kan men ook in het buitenland vernemen. Overal ter wereld gebeuren op kunstgebied interessante dingen, die onze neus voorbijgaan, omdat er bij de indelers van de zendtijd alleen be langstelling voor kunst is gedurende de drie weken van het Holland Festival. De kijker zelf zou daar niet langer genoegen mee moeten nemen". TON OLIEMULLER Hans van Willigenburg fungeert als stem in de show rond Anneke Grönloh. MOEILIJK HEDEN ROND WET OP FRANSE TV PARIJS (Reuter) De Franse senaat heeft geweigerd het wetsvoorstel inzake de herzie- j ning van de structuur van de staatsomroep (ORTF) in behan- deling te nemen. Dit besluit I werd genomen met 176 tegen 96 stemmen. Het wetsvoorstel voorziet in de benoeming door de regering van één president-directeur. Deze komt in de plaats van het twee hoofdige bewind dat tot voor kort de ORTF leidde. De twee directeuren zijn afgetreden naar aanleiding van een schandaal over sluik-reclame bij televisie programma's. (Van onze showredacfie) DEN HAAG Het MUZEVAL CABARET uit Utrecht, dat van uit het centrum van het land al tien jaar voorstellingen ver zorgt en ook op de radio geen onbekende is, komt nu ook naar Den Haag en wel op zaterdag 1 en vervolgens op 7 en 8 juli in het Theater In de Steeg aan het Westeinde. De titel van dit programma is Zeepbel aan een Touwtje. Hierin wor den zaken aangepakt als werklustig tuig, kuisheidsboetiek, thuisdrinkers, gasballade, High-krekels etc. Het programma is oorspronkelijk opgezet door Hennie Oliemul- ler, stichter en beheerder van dit cabaret, samen met Anne- marie Konincks. Als gevolg van een verkeersongeval raakte laatstgenoemde voor geruime tijd uit de roulatie. Haar rol wordt overgenomen door Tineke Schouten, die voorheen met eigen liedjes als gast in dit cabaret optrad. Haar liedjes zijn in dit programma goeddeels gehandhaafd. Het MUZEVAL CABARET won in 1970 het Belgische Humorfestival en was het cabaret waar Herman van Veen zijn carrière start te. Pipo is er zaterdagmiddag weer voor de kinderen Onder de titel Een lied voor jou brengt de KRO-televisie van avond een programma met en rond Anneke Grönhjh op het scherm. De zangeres, die in het begin van de jaren zestig zeven gouden platen wist te verove ren, heeft haar repertoire in middels grondig gewijzigd. Een proeve van haar mogelijkheden geeft zij met het programma Een lied voor jou, dat geba seerd is op een kortgeleden van haar uitgekomen nieuwe LP en geheel uit Nederlandse liedjes bestaat. Deze liedjes gaan over de liefde en over de brengen daarnaast de vroegere belevenissen van Anneke in her innering, de tijd, dat zij met haar werk bijzonder veel succes had. Aan het programma wer ken mee Anneke's zoon (als fi guratie), Herman Ouwersloot als De Man en Hans van Willi genburg, de stem. Anneke zingt in dit programma de volgende liedjes: Samen wil len bouwen, Een vrouw werd ik door jou, Ik wacht nu al zo lang, Z'n laatste trein, Kleuren, Een lied voor jou. Als de dag van gisteren, Ochtendgloren, Hij is alles voor mij en Soms. Teksten: Marjolijn Hijermans, Hans Beuker en Frits Lam- brechts. Muzikale leiding en arrangementen: Ary Jongman. Produktie: Nic. Notten. Regie: Fred Rombouts. Ned. I 21.20 uur Piste De KRO-televl6ie zendt het twee maandelijkse variété-program ma Piste uit. Medewerkenden zijn ditmaal The Blackwenn's, evenwichtskunstenaars op de fiets: Les Charbré, poedel- en pony-revue; Bob Murray, komi sche jongleur; Fred Cordon and Shirley, koning van de zweep; The Reino's, draadakrobaten; en Dieter, Oswind Jidette, voetjongleurs. Het Piste orkest staat onder leiding van Tony Vess. Regie: Jns van der Valk. Ned. I 19.10 uur Brandpunt KRO's aktualiteitenrubriek Brand punt, die deze zomer eenmaal per veertien dagen vanuit het land wordt uitgezonden, komt vanavond uit Vlissingen. De re- daktie van Brandpunt kiest er domicilie in Hotel Brittania, waar 150 Zeeuwen de recht streekse uitzending kunnen bij wonen. Een Brandpuntredakteur is al een week in Vlissingen aanwezig om eventueel een re gionaal onderwerp in deze streek, dat landelijke aandacht verdient, voor te bereiden. Eind redactie: Ed van Westerloo. Ned. I 20.21 uur Bonanza De Cartwrights krijgen te maken met uitbuiters, maar laten zich uiteraard niet vangen. Ned. I 22.00 uur Mekka Duizenden pelgrims trekken jaar lijks naar Mekka, waar niet- Moslems worden geweerd. Van deze pelgrimages en de religieu ze rites een filmverslag. Ned. II 19.05 uur Toffe meiden In de film Toffe meiden gaan vijf Vrouwelijke gevangenen op pad met de speciale opdracht om spionagewerk te verrichten in het geschil Texas-Mexico. Zij krijgen de rol opgedragen als pseudo-echtgervssn te fungeren van de mannen die het vuile werk moeten doen. De toffe meiden laten zich echter niet onbetuigd, want als zij hun werk goed te doen wacht de vrij heid. Ned. II 20.21 uur Imperial Palace De dochter van een hotelmagnaat blijft zich opdringen aan een kleinere hoteldirecteur, die in het grote concern moet worden opgenomen. Ned. II 21.35 uur Uit de kunst Holland Festival-manifestaties passeren de revue in deze ru briek van de NOS Ned. II 22.20 uur Pipo Voor de kinderen vertoeft Pipo weer op Bizarra, waait de wind weer door de wilgen en voert een ontdekkingstocht door het dierenrijk. Daarna zes kinderen op een kotter. Zaterdag Ned. I 16.00 uur TELEVISIE HEDEN I NEDERLAND I KRO 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 Lippy de leeuw 19.10 Piste 20.00 Journaal 20.21 Brandpunt 21.20 Een lied voor Jou (shi 22.00 Bonanza 22.50 Journaal NEDERLAND II AVRO 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 Mekka (reportage) 19.49 Entre nous 20.00 Journaal 20.21 Weekendfilm: Toffe den i 21.35 Imperial Palace NOS 22.20 Uit de kunst 22.50 Journaal MORGEN NEDERLAND VARA 16.00 Journaal 16.02 Pipo op Bizarra 17.00 De wind in de wilgen 17.13 Ontdekkingstocht door hel dierenrijk 17.25 Zes kinderen op een kotter (10) 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 Popzien 20.00 Journaal 20.21 Met de muziek mee (show) 21.30 Een klein uur U 22.15 Hoogtepunten uit „Kort ei; Klein" 22.55 Journaal NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 Prijs den Heer met blijde galmen 19.25 Nader bekeken (actuali teitenprogramma) 1 19.50 Tenslotte 20.00 Journaal NCRV i 20.21 Op het punt van herken ning (speelfilm) 21.50 Een generaal mag niet huilen (doc. film) i 22.40 Het Woord 22.50 Journaal RADIO HEDEN HILVERSUM I sche Partij. KRO: 18.30 Nleuwi 18.41 Echo. 18.60 Verkenning: Info- niatief programma. 18.58 Mnrktb j richten. 19.00 (S) Eigen Fabrlkasl: lichte muziek. 20.00 In antwoord of verzoekplatenpro-1 Voordracht. 22.2} Nieuws. 22.38 Du vandaag. 22.50 (S> Zomer- irtprogrnmma met vee! —24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00—18.10 en 20.00—20.05 Nieuw» NOS: 20.30 (S) Holland Festlvi 1972. Magazine met reportages, ie terviews en informatie, met om 20.f Klassieke en moderne kamermuziek VARA: 22.30 (S) Hoe later op d avond: licht ensemble en soliste» 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws 23.10 Actualiteiten. 23.20 <S) Moder ne Nederlandse kamermuziek 23.5524.00 Nieuws. MORGEN HILVERSUM I TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) OntbU 5 (Soos): lichte grammofoonrm k. reportages en berichten. (7' ehting: 12.16 Exportl vltelte. Nleuws. wenken en adviezen op er portgebied. 12.26 Mededelingen t.b.< land- en t TROS: 12.4. programma en tips voor automob listen. 14.00 <S) Jazz-Sir: Jazzcod tail. 14.45 (Si Tross-Country. 15. Nieuws. 15.33 Reveu 3.33: een llc» (loe-het-zelf-eursus in revue spcle 16.45 (S) Poster: licht muzlrkpn eramma 17.30 Nieuws. 17.32 Actu liteiten. 17.53 (S) Kort-Blnnenkort HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgj nastiek. 7.20 (S) Z.O.: gcvarle programma. (7.25 Van do voorpu na VPRO: 7.54 Deze dag. VAR) 9.35—9.40 Wol Zaterdag infoi formatieshow. 13.00 8.11 Actualiteit? 00—11.02 Nieuw» .....1 U ACtUBlItl" 13.23 (S) Dit Is het begin. HIRO: 14.35 Het VARA-Vnrl HIROmagni NOS: 15.05 De komende week het Nederlandse muziekleven. 15, Sur la route du 1our de Fran« lichte muziek (opn.). 16.00 Nies 16.03 (S) NOS-.Tazz. 16.45 Inzet: programma over amateurlstlscl muziekbeoefening. Christian Scle ce: 17.15 Maakt u een nlcV hart(I). NOS: 17.30 Thorbec) dood. leve de Grondwet! (II): I» tieke discussie. VARA: 17.55 Mcd ->i HILVERSUM III )0 Nieuws. 7.02 Popstatl? leuws). 9 00 Nieuws. 9' 10.00 Nieuws. 10.03 Mu» <11.00 Nieuws). 11' ten e* 2.03 Elpee platenpro BRUSSEL (NEDERLANDS) 14.03 Hitparade. <15 schaal. 18.00 Nieuws. 18.0! muziekprogramma. 18.45 Sporunw zine. 18.55 Taalwenken IS 57 Gr#S mofoonmuzlek. 19.00 Nieuws en portages Ronde van Frankrijk. 19-1 stan heen hieri HAZE tera; koor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2