Cathy Berberian in Berio's Recital Zaidi, schilder uit India toont oosterse mystiek Zoveel hoofden zoveel dansen Londen niet langer Mekka'' kunsthandel? TIJDLOZE TONENTAAL Operu in monoloogvorm Robert Thompson orgelspel met veel klankkleur Maxwell Davies worstelt met kerk, religie, ondergang Concertgebouw orkest met pro gressieve muziek DOOR DE BTW Weerbericht MAANDAG 26 JUNI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 5 In de Haagse kunstzaal Edison komt in de laatste tijd de oriëntalistische kunst nogal eens aan bod en het is goed dat we van tijd tot tijd kunnen kennismaken met de ontwikkeling daarvan. Mo menteel exposeert in Edison de Indiase schilder Zaidi met olieverven en batik-schilderijen die van een goed karakter zijn. Want een kunstwerk heeft absoluut een karakter, een inhoudswezen dat met het ontstaan van het werk geboren is. Wat we hier bedoelen is bij Zaidi een mystieke, fijnzinnig, ingetogen mentaliteit die door de figuren en hun milieu heenstraalt. Een in het wit gehulde vrouw is dikwijls het mo tief. Zij wandelt in een landschap, een barre woestijn of bij 'n huttendorp als een profetes, een door God gezondene en slechts eenmaal wordt zij door een man in bescherming genomen. Het hele tafereel drukt eerbied uit, door middel van de pu re figuurtekening en de sober aangegeven na- tuursteming. De batikschilderijen, schoon hier en daar wat bijgewerkt, duiden op een degelijke vakkennis. Tot 2 juli te bezichtigen. In een fraai betimmerde kamer aan de Laan van Meerdervoort is tot de 9de juli een kostelijke col lectie schilderijen uit de negentiende eeuw te zien. Het is de bedoeling dat de heer I. P. L. Bouwman naar hij ons mededeelde, hier van tijd tot tijd zo'n collectie presenteert. Er hangt een prachtige Roelofs bij „Dame in atelier", een frai zo goed als onbekend kerkinterieur van Bosboom, en een heel eigenaardige Daalhof die straalt van een geelrode gloed. Verder een stadje van Jacob Maris en de bekende koeien van Willem Maris met zon overgoten. Romantici en Haagse school blijken dus nog niet uitgeput... Cobragroep De bekende galerie Nova Spectra gaat verhuizen van de Anna Paulownastraat naar de Laan van Meerdervoort 27. Vandaar de laatste tentoonstel ling op het oude adres ook tot 9 juli, gewijd aan de Cobragroep waaraan Nova Spectra door de loop der tijd zo veel aandacht heeft besteed. De wilde Alchinsky is er te zien en de kapitale kleu- renerupties van Appel. Corneille die het primiti visme gemaniëreerd en Jorn die stukjes pa pier slordig kleurde en opplakte tot collages waar men veel geld voor over had, Dotremont en consorten die de geest van het verscheurde wes ten laten zien woest, chaotisch rudimentair. Onze mening ronduit?: Honderd maal liever de India se misticus die toch ook tot de „modernen" gerekend mag worden maar die een „karakter" toont waar we meer van houden. J.v. Hoogtepunt van de door de Neder landse Operastichting in het Amsterdamse Carré gisteren gepresenteerde Berio-Birtwist- leavond was zonder twijfel het - optreden van de mezzo-sporaan Cathy Berberian in Recital I (1972). „Opera voor één persoon, veraf good en veroordeeld in haar wanhopige rol (als muze en als grote zangeres), gebonden aan „haar" componist zowel door de slavernij van het talent als door het innerlijk verlangen naar het applaus, om te leven in een groeiende, onmenselijke een zaamheid, die de naam heeft van „carrière", zoals het pro grammacommentaar verduide lijkte. Hele reeksen van muzikale herin neringen verdrongen hierin el kander, door Cathy Berberian gezongen, gespeeld en spelend gezongen, die de allerhoogste technische en artistieke eisen aan haar stem stelden, waaraan door haar, voortreffelijk geas sisteerd door The Londen Sinfo- nietta, geleid door de componist zelve, op sublieme wijze werd voldaan. son Birtwistle vooraf, geïnspi reerd door teksten van de com ponist, onleend aan grafinscrip ties en vertalingen van Sappho in de Griekse Mythologie, voor een klein ensemble gedacht, waarin een Engelse sopraan Elise Ross excelleerde: ze zorg de voor een wondere harmonie van vocale en instrumentale klankkleuren. Berio's Laborinthus II 1965 na de pauze, bracht een lichte decep tie: het was als scènemuziek bedoeld, doch werd in concert- vorm gegeven. Een juiste diag nose van het werk leek ons daarom niet wel mogelijk, doch de experimenten met de mense lijke stem mede in verband met de toepassingen van de elektro nische media bleken uitermate intrigerend. B.R. Het Batz-orgel van de Lutherse kerk dankt zijn faam vooral aan de goede mogelijkheden van de dispositie op de drie ma nualen en het pedaal. De Ame rikaan Robert Thompson, die er zaterdag een concert gaf, liet zich de geboden mogelijkheden niet ontgaan en bracht spel met zeer veel klankkleur. Thompson, vorig jaar deelnemer aan de internationale orgelaca- denvo van Haarlem, bereikte met dit intensief gebruik van de regiitermogelijkheden het beste resultaat in Hindemith's 3de or- gelsor.ate; de gedetailleerd uit gewerkte registratie voldeed daar beter dan in fuga's van Buxtehude en Bach. Prijzens waardig daarentegen weer in terpreteerde Thompson werk van Frescobaldi en Louis Mar- chand. Een pleidooi voor eigen land- en tijdgenoten werd de interpreta tie van koralen van Alan Stout (vooral de 2de leunt sterk op Bach) en Pintham; van de laat ste eer stuk met een duidelijk impressief stempel; op een or gel met minder mogelijkheden zou de zwakke structuur ervan zich wel eens kunnen wreken. G. v. L. Danskunst uit India wil voor de Holland Festivalgangers nu niet meer uitsluitend zeggen bharata natyam uit het zuiden, kathakali uit het zuidwesten, kathak uit het noorden en manipuri uit het noordoosten. De chhau-dansen uit afgelegen streken van Oost-India waren in het Hindoeland zelf ook vrijwel onbekend, laat staan hier in het westen. Na zaterdagavond in het volle Circustheater weten we nu, dat deze dansen muzikaal noch plastisch iets toevoegen aan de verfijning van dromerige sitarmuziek, subtiel trommelspel, van eindeloos ge varieerde hand- en armhoudingen of van weergaloos ogenspel. De chhau-dansen zijn - evenals trouwens de kathakali - een aangelegen heid voor mannen. Tegenover het beweeglijk masker van ponden schmink bij de kathakali staan onbeweeglijke maskers van papier pap en klei bij de chau-dansen. Aangezien zo'n masker het ade men bemoeilijkt, duren deze dansen dan ook niet ianger dan op z'n hoogst 10 minuten. Maar daarin gebeurt bijzonder veel. Episoden uit de Indische heldendichten Ramayana en Mahabharata worden ruig en wijdbeens, met veel wapengekletter en in een wee'.de van kleuri ge kostuums en werkelijk verbluffend ingewikkelde hoofdtooien ver beeld. Zoiets zou men buiten in een tropennacht moeten ervaren in plaats van op een theaterpodium. De oerdrift, uitbundigheid en di rectheid van deze technisch vrij eenvormige dansen kwamen even wel voortreffelijk over en ook de martiale muziek op schelle, in heemse hobo's, op fors geslagen tweevellige trommen en op enkele primitieve pauken hielp mede deze even prachtige als ongekunstel de Bengalese volkskunst tot een bijzondere gebeurtenis te maken. Misschien wel dè dansverrassing van dit festival. Dy. Dankzij een aangrijpende creatie van een negerzanger - acteur heeft Peter Maxwell Davies hier (veel indruk gemaakt met zijn „Acht song voor een gekke koning", die het Residentie-Or kest tweemaal uitvoerde. Zater dag kwam de 38-jarige Engelse componist in het volle HOT zelf zijn „Vesalii Icones" (1969) lei den, bepalend waren daarbij de magische choreografie en de ex pressieve uitbeelding van de als een slang zo lenige negerdanser William Louther. In de „Icones" <Eent de danser - Christus platen uit te beelden uit een 16 e eeuwse anatomische atlas en tegelijk de staties van de Kruisweg. Na de Opstanding roept hij de Anti-Christ op Zijn tegenspeler is een cello, die on der meer Pilatus, Veronica, een geselaar representeert. Voor de dramatische techniek van deze moderne „dodendans" stond, als zovaak Joyce's Ulyssus mo del. In het kamermuziekensem- ble k la pop The fires of Londen geheten veel citaten en verwij zingen. Oude muziek, populaire deunen, muziek van Davjes zelf waren geïntegreerd. Absoluut genomen leek de muzikale sub- tantie mager, maar de sugges tie van het muziektheater, dat Davies voor ogen moet hebben gestaan was sterk. Hetzelfde gold voor de er aan voorafgegane „L'Homme armé" (1968) waarin her Agnus Dei uit de anonieme 15e eeuwse mis werd versplinterd en in dé tails vertekend. Een als non verkleed acteur, die zich ten slotte ontmaskerde braakte op zijn Engels kerklatijn uit, onder meer ontleend aan de Lijdens week-liturgie. Louter blasfemie? Neen, Davies probeert schijn en wezen te scheiden. Niettemin hadden we zeer gemengde gevoelens, ook ten aanzien van een anders geïnstrumenteerde, op zichzelf prachtige kerkkantate van Bux- .Melodien" noemde de Hongaar György Ligeti het door hem in 1971 geschreven weTk, waarme de zaterdagavond te Amster dam het Concertgebouworkest, door Michaël Gielen geleid, een zéér progressief Festivalconcert opende: een provocerende titel in een tijd waarin het fenomeen „melodie" vrijwel algemeen als taboe wordt beschouwd. Twee maal v/erd dit stuk de niet tal rijke aanwezigen geboden. Wat ons daarbij opviel, was een boeiend lijnenspel in geraffi neerde timbre-wisselingen, dat we iets meer expressief hadden willen horen uitvoeren, vooral door de strijkers, die we som tijds meer zagen dan hoorden spelen. Daarmede sterk contras terend ret van 1956/58 daterend Alelujah 11 van Luciano Berio, voor vijf instrumentale groepen, waarvan er één. achter in zaal, door Hans Vonk werd gediri geerd. De door de componist bedoelde ruimtelijke werking kwam hierbij uitstekend tot haar recht. „Een stap in de richting van het muziekthea ter" zo karakteriseerde dt meester zelve zijn geesteskind Al luisterend voelden we zijn bedoeling, gehoord de perma nente afwisseling van dramati sche en lyrische fragmenten, waarin de liefde voor een Gre goriaanse cantabiliteit ons be paald aangenaam opviel. Grote indruk mnakte deze muziek, ge constateerd de ovationele reac ties na afloop: ons inziens te recht. Beach Boys willen Nederlandse muziek vooruithelpen Den Haag (ANP) Hoewel de Beach Boys in augustus Neder land verlaten, zijn sommige le den van de groep zo onder de indruk van het land dat ze er best voorgoed zouden willen wo nen". Dit zegt de manager van de Amerikaanse popgroep, Jack Rieley, in een reactie op een verzoek van de bond van uitvoe rende kunstenaars (Anouk) aan de minister van sociale zaken de Beach Boys geen werk- of verblijfsvergunning te verlenen. De werkgelegenheid van de Ne derlandse musici zou worden aangetast. De heer Rieley geeft als één van de redenen voor het verblijf van de groep in Nederland, de „ster ke wens de groei van de Neder landse muziek te bevorderen". Ook willen de Beach Boys „gro tere bekendheid voor de talloze getalenteerde musici en compo nisten in Nederland". Jack Rie ley sprak de wens uit dat zijn groep tijdens het verblijf in Ne derland samen zou kunnen wer ken met Nederlandse musici. Naast Ligeti en Berio de Canti dl vita e d'amore (1962;) van Lui- gi Nono voor sopraan (Halina Lukomska), tenor (Lode Devos) en orkest; die in Nederland reeds een zekere bekendheid hebben gekTegen. Perfekte vertolking; bij genoemde solisten hadden we eigenlijk niet anders gedacht. Voor zover men dit niet weet: deze „liede ren van leven en liefde" vonden hun inspiratie in de gebeurtenis sen van Hiroshima. Tragische gebeurtenissen, die bij het erg- heidsverloon hier door Nono ge demonstreerd, minder indruk op ons maakten dan de zèèr sugges tieve teksten eigenlijk deden verwachten. B.R. Kunsthandelaar Howard Young overleden New York (RTR) S. Howard Young, kunsthandelaar en mul timiljonair die al voor de eeuw wisseling prenten verkocht aan families in het Amerikaanse middenwesten, is op 94-jarige leeftijd in New York overleden. Young was een oudoom van Eli zabeth Taylor en een vriend van de vroegere president Ei senhower. Hij hielp Eisenhower aan steun van de pers voor diens presidentskandidatuur in 1952 en bracht hem er zelfs naar toe naar de nominatie te streven. „Mijn grootste vergissing, zei Young eens, was het kopen van een van Gogh in Rotterdam in het begin van de crisisjaren voor 5000 dollar en de verkoop ervan kort daarna voor het dub bele bedrag". Het bewuste schilderij ging on langs in andere handen over voor een bedrag van 850.000 dol lar. Young is de ontdekker van El Greco's „Christus geneest de blinde", een schilderij dat altijd was toegeschreven aan Tintoret- tehude, voorzien van een inlas over „het eeuwige leven" in de stijl van Webern. Zo waren on lustgevoelens manifest, maar ze werden via uitstekende vertol kers niet door de eerste de bes te opgeroepen. Ks. Indiase muziek in het algemeen en sitarspel in het bijzonder is afgestemd op weerwerk van de luisteraars. In de Toneelzaal van het Congresgebouw waren er dat zaterdagavond te weinig om de getokkelde extase van si- j ta.speler Ustad Jamal Ud Din Bhartya tot een hoogtepunt te voeten Toch werd «leze combi natie van uiterst gecompliceer de ritmiek en van schier onein dig gevarieerde me odische bui- gii'ger. en welv r.gen geen s.e- reoep machlsver.non van populair gezegd 'oopjes door alle ïegisters heen. Daarvoor is deze sitarspeler in het muzikale kielzog van Ravi Shankar en dezer dagen nog beconcurreerd door een andere oosterse speel tuigvirtuoos in het Holland Fes tival, een te serieus musicus. Maar hij had met zijn gezellen Kumari Dahrshan. tampura en Abdul Gafoer, tabla op een ander tijdstip en publicitair beter voorbereid moeten komen. In de. raga's romantisch en somber voor de avond en lich ter ven s emming voor andere delen van het etmaal bleek op euw. dat de me'odie toch de 'cvens'ijn van elke muziek b ;f: Misschien hebben sommi gen ten gediiikt programma ge in Ditmaal lm ten onrechte want titels van de raga's en de uitgroei yan deze altijd bevrij dende spee'vreugde zijn onvoor- sp baar. De veelheid van de toon- en accentverschuivingen was zc groot, dat deze tijdloze tonentaal alleen in haar totaal en niet in detail kon worden ge- Londen (Reuter) Belangrijke kunstveilingen in Londen die vier dagen zullen duren, zullen mo gelijk het begin zijn van het einde voor Londen als interna tionaal centrum voor de ver koop van kunstwerken. De Brit se regering koestert namelijk plannen volgend jaar de B.T.W. in te voeren die, als zij van toe passing wordt op kunstwerken, de voordelen verbonden aan de verkoop In Londen, teniet zou doen. Woordvoerders van de twee be langrijkste veilingen, Christie's en Sotheby's, zeggen dat het heffen van B.T.W. op de ver koop van kunstwerken een ramp zou zijn. Zij wezen daar bij het belang van de veilingen van deze week. „Handeluaars uit de gehele wereld komen naar Londen. Het zijn niet het soort mensen dat verblijft in goedkope hotels met logies en ontbijt. Sommigen besteden tij dens hun verblijf In de Britse hoofdstad tienduizenden guldens ook buiten de veilingzaken. Maar de handelaars zullen niet komen als de voordelen die Londen aan de verkopers biedt door de zeer lage commissies, door de nieuwe belasting wor den aangetast. Indien de B.T.W. ook voor ons van kracht wordt, dan zal al het werk van de af gelopen veertien jaren die Lon den maakten tot het Mekka voor de kunsthandelaar, ver knoeid zijn", aldus een expert. „De handel zou vrijwel zeker naar New York verplaatst wor den". De vier dagen veiling zullen naar verwacht wordt tientallen mil joenen guldens in het laatje brengen. De veilingen die voor namelijk werken uit de impres sionistische en de na-impressio nistische periode betreffen, wor den door deskundigen de be langrijkste ter wereld van dit jaar genoemd. Er worden ko pers verwacht uit de VS, Euro pa en met name uit Japan. „De Japanners zijn gek op impres sionisten", aldus een woordvoer der van Christie's. Een functio naris van Sotheby's zei: „De Japanners zijn altijd grote ver zamelaars geweest en nu begin nen zij kunst uit het westen te appreciëren. Door de groei van de Japanse economie hebben zij veel geld". Tot de te veilen werken behoren schilderijen en beeldhouwerken uit de verzamelingen van de Amerikaanse reizende ambassa deur Averell Harriman, de Bel gische voormalige minister van buitenlandse zaken Paul Henri Spaak en de Griekse scheops- magnaat Stavros Niarchos. Onder de werken die de aan dacht zullen trekken, zijn een Toulouse Lautrec, 'n Modigliani, twee portretten van Renoir en een stilleven van Braque. Weeroverzicht van het KNMI. op gemaakt te 10.00 uur. Gedurende het weekeinde onder Ring het weer een geleidelijks verbetering, die duidelijk tit uit' drukking kwam in het tempera tuur ver loop. Lagen in het bin nen land de maximumtempera turen zaterdag nauwelijks hogei dan 15 graden, gisteren werden al waarden rond 21 graden ge meten. Bovendien kwam er in het zuidwesten van ons land gis teren al meer zon. een verbete ring die zich vandaag tot ovei het gehele land voortzette. Hei evenwel twijfelachtig of de inzei van de zomer van lange duui is. Een front dat de scheldfnj vorm tvan het fraaie weer oj het Westeuropese vasteland me koel en onbestendig weer bover de Britse eilanden, strekt ziel van de golf van Blscaje vit OostEngcland naar Noorwegct uit. Verwacht wordt dat het ziel dinsdagmorgen evenwel noj westelijk van ons zal bevinden zodat het opnieuw warm wordt B/zwakke wind van zee zal he aan het strand Iets koeler zijl dan in het binnenland. Vooruitzichten voor woensdag. Overwegend droog, vrij warm ei zonnig. Weersvooruitzichten in cijfers voor woensdag: 7PAantal urei zon: 3 tot 13. Min.temp.: 0 tot 4 graden bovei normaal. Max.temp.: 0 tot 5 graden bovei normaal. Kans op een droge periode val minstens 12 uur; 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal. 70 procent. Zon -1.22—21.04. Maan 21.49—4.19 Scheveningcn hoogw. 3.23—15.48 laagw. 11.4—3.43. Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur temp. temp. tlU| Amsterdam onbew. 20 11 0 De Bilt zw.bew. 20 9 0 Deelen halfwbew. 20 11 0 Eelde onbewolkt 20 10 0 Eindhoven onbew. 21 12 0 Den Helder zw.bew. 17 12 0 Luchth. Rtd. onbew. 20 10 0 Twente zw.bew. 20 9 0 Vlissingen mist 18 11 0 Z.-Limburg halfbcw. 19 11 0 Aberdeen zw.bew. 16 9 0 Athene onbewolkt 30 21 0 Barcelona zw.bew. 26 17 0 Berlijn lichtbew. 21 10 I) Bordeaux zw.bew. 28 15 0 Brussel onbewolkt 23 12 0 Frankfort onbewolkt 23 10 0 Genèvc onbewolkt 26 11 0 Helsinki hulfbcw. 25 18 0 Innsbruck onbewolkt 22 11 0 Kopenhugen onbew. 19 9 0 Locarno halfbcw. 17 0 Londen geh.bew. 17 12 0 Luxemburg onbew. 23 11 0 Madrid onbewolkt 34 17 0 Malaga geh.bew. 30 18 0 Mallorca halfbcw. 25 16 0 MUnchen onbewolkt 20 9 0 Nice lichtbew. 25 19 0 Oslo zw.bew. 19 13 0 Parijs halfbew. 23 1.3 0 Rome lichtbew. 27 20 0 Split onbewolkt 29 17 0 Stockholm halfhew. 24 10 0 Wenen zw.bew. 20 15 0 ZUrich onbewolkt 22 10 0 Liesbeth List werd vrijdag jl. uit het Amsterdamse Wilhel- mtnagasthuis ontslagen, waar ze opgenomen werd met een gebroken pols. gebroken sleu telbeen en diverse gekneusde ribben na haar auto-ongeluk begin juni. Ze was nog niet thuis of ze mocht zwakjes glimlachend haar nieuwste elpee „Die Blaue Blumc" (een pop-oratorium) den volke tonen. Haar plaat komt van daag in de handel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5