Delftse Taptoe
in discussie
DE KONING
EN DE BERG
MET NEGEN
TOPPEN
DE AVONTUREN VAN PIET POTLOOD
W 2
Manifestatie of krijgsvertoon:
ZATERDAG 24 JUNI 1972
LEIDSE COURANT
PAGINA 6
Het Koningsmeer ligt aan de voet
van een machtige berg met ne
gen toppen die zich spiegelen in
het blauwe water. Zo lang die
berg bestaat, is hij de „Watz-
mann" genoemd. Dat weten de
stokoude mensen te vertellen,
die het gehoord hebben van hun
overgrootouders. Die hebben het
•weer van hun overgrootouders
gehoord, en zo maar door tot in
oer- en oeroude tijden.
Die stokoude mensen zeggen ook
dat er ééns, maar dan wel heel
erg lang geleden, geen berg
Watzmann bestond. Wél een Ko
ning Watzmann die in een slot
aan dit zelfde Koningsmeer
woonde met zijn vrouw en ze
ven kinderen. Hij was een ver
schrikkelijke timan, een wreed
aard voor wie alle onderdanen
beefden. Alleen zijn vrouw en
kinderen waren niet bang voor
hem. Zij hadden al een even
groot plezier in het kwellen van
de mensen en hielpen de koning
met bedenken van de gruwelijk
ste plagerijen.
Op een dag had Koning Watz
mann iets nieuws bedacht om
de boeren af te beulen: hij liet
zijn land bewerken maar beval
dat er geen ossen voor de ploe
gen gespannen mochten worden.
De boeren moesten de ploegen
zélf trekken. Om ze aan te vu
ren, zou er geen zweep nodig
zijn, want in de plaats daarvan
liet de koning zijn meute bloed
dorstige honden los om naar de
boeren te grauwen en te bijten
als zij niet vlug genoeg vooruit
kwamen.
Onder de zwoegende mannen was
ook een tengere jongen die nog
niet eens volwassen was. Het
zweet stroomde hem over het ge
zicht, hij viel bijna neer van
inspanning maar hield zich
overeind omdat de honden hem
op de hielen zaten. Hij stootte
tegen een aardklomp en strui
kelde bijna. Daardoor keek hij
naar de grond en zag hoe van
onder de aardkluit een lenig
klein wezentje te voorschijn
sprong Het wipte in zijn hand
en legde een kleine vinger op
zijn lipjes om zonder woorden
te zeggen: ,,Sst, mond dicht".
Een ogenblikje later was het
kereltje in een boog door de
lucht verdwenen in de zak van
de jongen.
Maar 's avonds klauterde het
mannetje uit de zak en sprong
op de tafel van de woonkeuken
in het boerenhuis. „Roep alle
buren en vrienden bijeen!" riep
hij de jonge boer toe. Toen daar
na de keuken vol verbaasde
mensen was, zei het aardman
netje:., Ik wil de onderdanen
van die verschrikkelijke Watz
mann helpen en ze voorgoed be
vrijden van zijn wreedheden.
Stop morgenochtend al je zak
ken vol kiezelstenen en als de
koning met zijn honden komt
aanrennen, moet je geen van al
len bang zijn, maar de koning
stenigen."
De boeren keken nogal benauwd
bij die woorden. Zij wisten im
mers wel dat Watzmann voor
hun kiezelstenen niet bang zou
worden en dat één woord van
de koning genoeg zou zijn om
de boeren door de bloeddorstige
henden te laten verscheuren.
Maar het wezentje dat zo klein
en dapper midden op de tafel
stond, zei: „Ik ben niet alleen.
Ik hoor tot een heel groot volk
van aardmannetjes en wij zul
len allemaal klaar staan om te
helpen. Wij kennen middelen
waartegen zelfs de machtigste
koning niet is opgewassen." Het
klonk zo overtuigend dat de
boeren gerustgesteld werden en
hem vertrouwden.
En zo kon het gebeuren dat de
volgende morgen iedereen al
voor dag en dauw zijn zakken
vol kiezelstenen had geladen.
Daar kwam de koning op zijn
paard aangalopperen, de bloed
dorstige honden jankend en
grommend achter hem aan. De
boeren stonden dreigend bijeen,
niet van plan zich voor de ploe
gen te laten spannen. „Pak ze!",
siste Watzmann en de hon
den wilden zich al op de man
nen storten. Maar allen grepen
in hun zakken en bekogelden de
koning met hun kiezelstenen.
Stom van verbazing over die
brutaliteit, kon Watzmann geen
vin verroeren. Zelfs de honden
bleven stokstijf staan. Maar ter
wijl de kiezelstenen door de
lucht vlogen, groeiden zij aan
tot reusachtige keien die de ti
ran raakten, van zijn paard
sloegen en al gauw bedolven.
Jullie hebt al enige goocheltrucjes kunnen leren in je juniorhoek. Hier
is er weer een: een naald in een ballon steken zonder dat hij klapt
of (Je lucht eruit loopt. Je blaast de ballon op en plakt er twee stuk
jes doorzichtig wit plakband op, zoals je op de tekening ziet. Als je
de naald voorzichtig in de plakband steekt, loopt de ballon niet leeg
en klapt hij ook niet. De plakband c'oet het gaatje dichttrekken.
Uit de grond sprongen stenen om
hoog, van de bergen sloegen
rotsblokken los met donderend
geweld. De honden kropen
bang over de grond, de vrouw
en kinderen van de koning kwa
men aanlopen en wilden de boe
ren te lijf gaan. Maar zij kwa
men niet verder want ook zij
werden door de stenen geraakt.
Zij vielen en de stenenregen be
dekten ze allen.
En nu kun je vandaag de dag de
steile berg Watzmann met zijn
negen toppen aan de oever van
het Koningsmeer zien staan: de
koning, zijn vrouw en zeven kin
deren, samen negen. Als de
wind loeiend fluit tussen de
bergspleten, zeggen de mensen:
dat zijn de huilende honden die
in de berg zijn opgesloten. De
boeren die met behulp van het
lenige aardkluiten-mannetje wa
ren bevrijd, zijn uit deze streek
weggetrokken en hebben een ge
lukkiger leven gevonden in een
nabur'ge landstreek.
Als je ooit in de buurt van de
„Königssee" komt. moet je
maar eens vragen of iemand je
de Watzmann wijst. Want hij Bellenblazen is een leuke bezig-
staat er nog steeds en spiegelt heid. Doen jullie zeker ook wel
zich m het water. En de stokou- eens. Dat jongetje heeft wel
de mensen weten waarom hij hde mooie geblazen. Twee van
Watzmann heet. <jie bellen zijn precies hetzelfde.
Welke?
Wat hoorde in dt opgave van de
vorige week bij wie? A hoort bij
5 B bij 4 C bij 2. D bij 1 en E JUNIOR-HOEK
bi<j 3.
Jull:e kent allemaal een veilig
heidsspeld. Weet je dat die drie
duizend jaar geleden al be
stond? De oudste veiligheids
speld werd gevonden in de gra
ven van Grieken uit het jaar
1300 voor Christus. Ze verschil
den .liet veel van de spelden die
we nu kennen maar ze waren
wel van brons gemaakt. Het
materiaal waarvan ze nu wor
den vervaardigd, kenden de
Grieken niet. Op de tekening zie
je de verschillende vormen van
veiligheidsspelden uit diverse
t.jdperken.
DELFT De Delfse gemeente
raad zit ermee. Is Taptoe-Delft
een uiting van verwerpelijk mi
litair machtsvertoon of is het al
leen maar een goedwillige, ta
melijk uitzonderlijke, culturele
muziekmanifestatie? Nog voor
het einde van dit jaar zullen de
Delftse gemeenteraad bijeen om
voor eens en voor altijd een
antwoord op deze al jaren slui
merende vraag moeten geven.
Vóór begin november komt de
Delftse gemeentraad bijeen om
een definitief „ja" of een defini
tief „nee" over het doorgaan
van de taptoe te laten horen.
De Delftse gemeenteraad heeft
zo'n beetje het vetorecht over
de taptoe. Al was in de jaren
dat de taptoe nog geen contro
versiële zaak was de besluitvor
ming alleen in handen van de
burgemeester van Delft en de
minister van defensie: de laat
ste jaren beginnen de volksver
tegenwoordigers zich ermee te
bemoeien. En ze hebben daar
toe het recht, omdat de burge
meester van Delft bijna tw.ntig
jaar geleden door de raad werd
gemachtigd om wat betreft de
taptoe namens hen op te tre
den. Het enige wat de gemeen
teraad behoeft te doen om de
voortzetting van de taptoe te
verhinderen is het intrekken
van deze maentiging.
De taptoe is in Delft de laatste ja
ren een veelbesproken zaak. De
gesprekken in de straat, met
standpunten variërend van
„Van mij mag ie blijven" tot
„Weg met die militaire troep"
vinden hun weerslag in de di
recte vertegenwoordiging van
die bevolking in het bestuursap
paraat, de gemeenteraad. En
ook daar lopen de standpunten
zeer uiteen.
De Delftenaren die vóór het be
houd van de taptoe in hun stad
zijn vinden dat deze manifesta
tie niets met de gruwelen van
de oorlog te maken heeft, niets
anders voorstelt dan een cultu
rele uiting, waarop Delft na de
afschaffing van de jaarlijks te
rugkerende voorstellingen van
Elckerlyc in het Prinsenhof
trots zou moeten zijn.
De tegenstanders zijn verdeeld in
twee kampen. De meest fanitie-
ke onder hen zijn de principiële
tegenstanders, met het argu
ment „met het oorlogsapparaat
behoor je niet te paraderen".
Daarnaast zijn er ook nog de
meer gematigden, die de taptoe
het liefst zo snel mogelijk van
de Delftse markt willen zien
verdwijnen omdat deze met al
z'n rompslomp zorgt voor een
stukje onleefbaarheid in het
stadscentrum.
De taptoetribunes, die wekenlang
het hart van het stadscentrum
onooglijk maken zijn een grote
doorn in het oog van deze laat
ste groepering. Tegengeworpen
kan hen worden dat het hart
van de binnenstad in de elf
maanden van het jaar dat er
geen taptoetribunes staan toch
ook al onooglijk en onleefbaar
gemaakt wordt door de grote
hoeveelheid veelkleurige blikken
vervoersmiddelen, die er dag-
in-dag-uit geparkeerd staan.
Een enquête die het bureau voor
lichting van de gemeente Delft
de afgelopen maanden onder de
inwoners van Delft heeft gehou
den heeft wat meer duidelijk
heid gebracht in de positie die
de taptoe op het ogenblik in
Delft inneemt. Jarenlang wist
niemand hoe Delft nu eigenlijk
denkt over de taptoe, die vorig
jaar toch nog het voor Delft be
langrijke aantal van 45.000 be
zoekers trok.
Dat er tegenstanders waren wist
iedereen, want die lieten duide
lijk genoeg van zich horen. Veel
duidelijker dan de voorstanders,
die in feite alleen hun adhesie
betuigden door naar de militai
re muziekmanifestatie te gaan
kijken. Uit de enquête bleek dat
57 procent geen enkel bezwaar
tegen Taptoe-Delft heeft. Maar
een kwart van de ondervraagden
was tegen de taptoe.
Al is het aantal mensen dat
meent dat de taptoe een ver
werpelijke zaak is omdat zij het
„mooi weer spelen met een nood
zakelijk kwaad" - het leger -
vinden, relatief gezien niet
groot, de anderen categorie te
genstanders is de laatste jaren
sterk groeiende. Zij vinden dat
de leefbaarheid van de binnen
stad wordt aangetast, en dat de
hinder die de bewoners van de
binnenstad ervan ondervinden,
zwaarder weegt dan de voorde
len van Taptoe-Delft.
Principiële bezwaren hebben zij
niet, en als de taptoe ergens in
een buitenwijk of in een weiland
bij Delft gehouden zou worden,
zijn hun bezwaren weggevallen.
Taptoe Delft in een weiland zou
echter een onhaalbare zaak
zijn, omdat juist het Delftse
marktplein met de meer dan
honderd meter hoge toren de
juiste sfeer voor het muziekge-
beuren schept.
De voorstanders, die zoals nu uit
de enquête blijkt veruit in de
meerderheid zijn, zien in de
taptoe alleen maar een cultureel
gebeuren, één van de weinige
culturele manifestaties die nog
in Delft gehouden worden. Voor
al de confessionele raadsleden
vinden het voor Delft heel be
langrijk dat de taptoe blijft.
„Het is een uitzonderlijke cultu
rele uiting", aldus de KVP-frac-
tie-voorzitter ir. J. van Roer-
mund. „Men koppelt de taptoe
ten onrechte aan het oorlogsleed
in Vietnam. Natuurlijk zijn we
allemaal zeer begaan daarmee,
maar het al of niet houden van
de taptoe doet daar niets aan
af", zei hij deze week tijdens
een vergadering van de Delftse
gemeenteraad, waar slechts zes
van de bijna veertig raadsleden
principiële bezwaren tegen Tap
toe-Delft bleken te hebben.
De Delftse gemeenteraad staat
aan het eind van dit jaar voor
een belangrijke beslissing. Al
jarenlang wordt ieder voorjaar
weer gespeculeerd op het al dan
niet doorgaan van de taptoe. De
gemeenteraad wil nu duidelijk
heid brengen. De tegenstanders
hebben in de laatste jaren her
haaldelijk gewezen op de moge
lijkheid om inplaats van de tap
toe een andere, minder contro
versiële manifestatie te organi-
Spaanse test
uitgesteld
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De test, die op
25 juni aanstaande van 14.15 -
15.00 uur via het open net zou
worden uitgezonden als arsluiting
van de Teleaccursus VAMOS A
DE Teleaccursus VAMOS A
VER (Spaans voor beginners) is
uitgesteld, en wel tot zondag 17
december aanstande van 13.45 -
14.30 uur. Teleac heeft hiertoe
besloten doordat een zeer ge
ring aantal inschrijvingen is
ontvangen en vakanties de deel
name ongunstig zou kunnen
beïnvloeden. Het testen via het
open net is een experiment,
waaruit zal moeten worden ge
concludeerd of testen op die wij
ze voordelen biedt boven de ge
bruikelijke manier van testen in
zalen. Er zijn tekenen die er op
wijzen dat door het uitstel het
aantal inschrijvers belangrijk
zal worden vergroot.
Muzikale manifestatie of onnodig krijgsvertoon?
seren. Een goed uitgewerkt al- zijn nauwelijks gehoord,
ternatief is echter nog nooit uit- En een afschaffing van de taptoe
gewerkt zelfs bruikbare ideeën zonder vooruitzicht op een haal
baar alternatief kan Delft alleen
maar schade berokkene.n.
GERARD VAN DER WULP
STRAATSBURG (Reuter) Het
Europese hof voor de rechten
van de mens in Straatsburg
heeft Oostenrijk veroordeeld tot
betaling van een vergoeding we
gens morele schade van 20.000
mark aan een nu in Duitsland
wonende Oostenrijker omdat hij
29 maanden gevangen had geze
ten in afwachting van een pro
ces wegens fraude.