OPEN KAART TERWILLE VAN DE KLEINE KINDEREN Sneeuwwitje is dood - leve zonnebruintje VOOR DE VROUW Haitinks „Ravel" doet voor Von Karajans niet onder WOENSDAG 10 MEI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 16 r Candahar brengt 8 anti- zonnebrand- maar-wel-bruin- makende produkten op de markt. Allemaal het zogenaamde dubbelfilter. Het wès niet nodig een winterwit gezicht te hebben. Er bestaan toch zeker bronzers voor het gehele jaar door! Maar we lie ten de zaak versloffen en willen nu in enen bruirt zijn. Hol naar de parfumerie en koop bijvoorbeeld Bronze Permanent van Hubbard Ayer, die door elke huid verdragen wordt, in vier uur bruin maakt, wat dagenlang blijft, waarna je op nieuw kunt permanenten. Of kiest u liever Self-Tan uit de nieuwe Hamol-Ultra-serie? Deze milk is speciaal voor de ge voelige huid en kan ook tijdens een zonnebad worden ge bruikt. Duurt vier uur wachten nog te lang, mens neem dan een bruine crème, de Skin Tan Cristal van Hubbard Ayer, of een face glosser uit de Marina-look en Max Factor. Beide produkten zijn in geleivorm en kunnen gewoon als verfraaiing op het ge zicht worden gesmeerd en er 's avonds met de gebruikelijke cleanser worden afgehaald. „Nee, ik wil op de traditionele en natuurlijke manier bruin worden", zegt ze. Goed, ga zonnen en smeer je in met een van de acht preparaten van Candahar. De fabrikant van Can dahar woont in Wenen en heet Sacher. Dat is kras. Wie Sa- cher-Wenen hoort, denkt aan de befaamde taart waarvan banketbakker Sacher het niet te ontfutselen geheim kent se dert de grote tijd van keizer Franz Joseph en de walsen van Strauss. Die taart is chocoladebruin... misschien is de fabri kant van Candahar toch een achterneef van de taartebakker. Hoe dan ook, vergeet niet dat de preparaten die voor après of voor after dienen, niet in de zon maar in de scha duw op de huid gebracht moeten worden. Ook Max Factor heeft e zonnepreparaten. Het lijkt bodig de speciale eigenschappen van alle vier op te sommen, ze staan op de verpakking. TA.V* De leefwijze in de huidige maatschappij maakt kleine kinderen dik wijls tot eenzame kaboutertjes. Hoe oprecht en goed de ouders in hun bedoelingen ook mogen zijn, ze hebben alle reden het grut naar de crèche te brengen. Daar - althans in het goede opvangcentrum - worden de kleintjes opgenomen in een gemeenschap van gelijken, in een milieu dat beter is ingericht op hun activiteiten en geestelijke ontwikkeling, dan thuis mogelijk is. Vooral de grote steden en de stapeldozen-complexen vol flats geven massa's kinderen een leven op een eiland. Wanneer een moeder haar kind in het opvangcentrum aanmeldt, wil de goede leidster er geen vluchtige ontmoeting van maken maar trachten met gevoeligheid signalen op te vangen, die haar een beeld geven van het hele wezentje waarvoor zij de verantwoordelijkheid gaat dragen. Maar voor een goed gesprek zijn er TWEE nodig. Ook de moeder moet wensen er geen vluchtige ontmoeting van te ma ken. Nog steeds zijn er te veel „gesloten" moeders. Zij vinden het niet no dig de juffrouw allerlei te vertellen over omstandigheden „die haar niets aangaan." Naarmate de achtergronden gecompliceerder zijn, des te steviger houden sommige moeders de lippen op elkaar. Zij hangen „de vuile was niet buiten" en, schone huisvrouwen als wij zijn,een weeffoutje wordt al voor vuile was aangezien. (Zelfs moe ders die verontrust met hun kinderen naar consultatiebureaus gaan, houden soms de belangrijkste informaties achter uit valse schaamte.) In het verantwoorde opvangcentrum houdt de leiding zich niet alleen bezig met toezicht. Men zet er zich in de kinderen te begeleiden in hun harmonische ontwikkeling en is opmerkzaam voor symptonen die de ontplooiing zouden kunnen remmen of in de weg staan. De ideale en geschoolde leidsters en de helpsters in kindercentra vol gen dus die ontwikkeling van elk aan hen toevertrouwd kind. Het gaat er echter niet zozeer om dat zij volgens psychologisch patroon de vorderingen van het kind in elke fase toetsen, maar veel meer dat zij zoeken naar de wezenlijke situatie van het kinderleven. Als zij de achtergrond kennen waarin hun pupillen opgroeien, geeft dat grote hulp bij het begeleiden. Die kennis is een dringende noodzaak om bijtijds op te merken, of er ergens iets schort. Het gaat erom dat de leidsters zich een beeld kunnen vormen van de omstandigheden waarin het kind leeft. Dan blijkt dat er groepen zijn die extra aandacht verdienen. De redenen hiervoor beschrijven een wijde kring om het kinderleven, en hebben te maken met situa ties waaraan de ouders zelf nog zo gauw niet denken en die niets nfët intieme omstandigheden te maken hoeven tv hebben. Het dekje waarop de baby in de box speelt, laat zich gemakkelijk in een speel- goedzak veranderen. U moet daarvoor, zoals op de tekening is aangegeven, aan de hoeken lange lussen be vestigen. Als baby naar bed is, wordt het opruimen van de box dan een kleinigheid doordat u de lussen als handvaten bijeen houdt t Op sausjes, die met meel zijn bereid, vormt zich snel een vel, hetgeen de eetlust niet bevordert. Als u echter voor het opdienen een klont je boter door de saus roert, voorkomt u het vormen van een vel. Extra aandacht zou men willen geven aan: kinderen die achterblijven in lengtegroei kinderen met herhaaldelijk infecties van de ademhalingswegen kinderen die herhaaldelijk aanvallen van astma hebben kinderen met gehoorstoornissen kinderen met gezichtsstoornissen kinderen die telkens of voortdurend diarree hebben kinderen met vetzucht kinderen die laat of gebrekkig spelen kinderen met vertraagde motorische ontwikkeling kinderen met te kinderachtig of te wijs gedrag kinderen met een verlate of ziekelijke zindelijkheidsontwikkeling zeer onrustige, zeer agressieve, zeer driftige kinderen zeer huilerige, zeer angstige, slecht spelende kinderen slecht etende, hardnekkig duimende, slecht slapende kinderen zeer ongezeglijke, zeer roekeloze kinderen kinderen die herhaaldelijk of langdurig in een ziekenhuis zijn geweest kinderen uit inrichtingen kinderen van psy-hisch gestoorde ouders kinderen wier m herhaaldelijk aandringt op lichamelijke ingre pen nakomertjes laat in het huwelijk geboren eerste kinderen enige kinderen vervangkindjes (dat is geboren na het overlijden van een vorig kind) tweelingen kinderen van ongehuwde moeders kinderen die aan grootmoeder zijn afgestaan kinderen die te klein gehouden worden kinderen die aan (te) hoge verwachtingen moeten voldoen kinderen in te kleine behuizingen kinderen die met de ouders inwonen bij grootouders kinderen van infantiele (in volwassenheid achtergebleven) ouders kinderen van zeer agressieve ouders kinderen die een ouder, of broertje of zusje, verloren hebben. Het zou mogelijk kunnen zijn dat sommigen uit bovengenoemde groe pen van kinderen, deskundige hulp nodig hebben. Wanneer nu leid sters van centra door hun speciale opleiding en aangekweekte ge voeligheid, bij tijds merken dat er een bedreigende factor schuilt in de ontwikkeling van een aan haar toevertrouwd kind, kan zij duide lijke beschrijving en gegevens aan een ingeschakelde instantie door geven. Vuil geworden tegels kunt u met spiritus opwrijven. Alle kalkvlekken verdwijnen en de tegels worden mooi glimmend. OP ALLE TOEREN KLINKT MUZIEK Herbert von Karajan stelt op twee HMV-platen zijn groot talent ter discussie. Eén plaat waar de Berliner Philharmoniker onder zijn leiding volmaakt Mozarts symfonieën speelt. Op de andere plaat dirigeert Von Karajan het Orchestre de Paris in Ravel; ook vak werk, maar via een Phi- lips-plaat tevens het be wijs, dat Bernard Haitink met zijn Concertgebouw orkest in Ravel niet voor ,,de keizer der dirigenten" onder doet. Mozarts „Haffner" en „Linzer" behoren tot de meest op de plaat vastgelegde syfmonieën van Wolfgang Amadeus; Von Karajan grijpt niettemin de ge legenheid aan om te bewijzen dat er ook in Mozart van klasse en superklasse sprake is (C 065-02145). Hier spreekt de superklasse vooral in de vol maakte stijl; Von Karajan zorgt alleen maar dat zijn Berlijns or kest elke maat speelt zoals Mo zart bedoeld moet hebben; geen enkel overbodig accent; kamer muziek voor groot ensemble, maar gespeeld al« door het al lerbeste kamerorkest. Dp C 065-02214 vertolkt Von Kara jan Ravel: La Valse. Le Tom- beau de Couperin. Alborada del gracioso e.i de Spaanse rhapso- die. Orkestrale kleurenpracht, ook al zijn de Parijse strijkers niet van de topklasse welke de Berliner Philharmoniker levert. HERBERT VON KARAJAN ...Ravel epaterend... Maar een kiein bezwaar vinden we. dat Von Karajan Ravel net iets tè schitterend wil maken. Omdat Bernard Haitink op Philips 65S0-055 ook Albordada del gracioso" en de Spaanse rhap- sodie speelt, dringt een vergelij king zich op. Bij Haitink musi ceert het orkel in Ravel minder épaterend, maar lyrischer en naar ons gevoel mooier. Dit blijkt nog eens extra in de eerste delen var de tweede sui te „Daphnis et Chloé" en de in tieme Pavane, waarmee Con certgebouworkest en dirigent hun plaat volmaken. Dicht in de buurt van de sfeer welke deze plaat schept, ligt de vertolking var. De Falla's „Nachten in de tuinen van Spanje" met Alicia de Larrocha en het Suisse Romande orkest, ditmaal spelend o.l.v. Sergiu Co- missiona. (Decca SXL 6528). Voor Manuël de Falla heeft de Larrocha het ideale tou cher en vanzelfsprekend het goede temperament; bij dit laatste dan inbegrepen de gave om de stemming van een lome en zwoele nacht in Iberië over te brengen. Op de keerzijde in terpreteren soliste en orkest Chopins tweede pianoconcert; ook al een brok romantiek wel ke Alicia de Larrocha goed ligt. Omdat Philips 6580-048 ook in de orkestrale sfeer thuis hoort, ne men we deze nieuwe plaat in de Universo-serie hier mee tussen de impresionistische en expres sionistische bedrijven door. Wat Colin D^vis met het BBC-orkest horen laat, is overigens gans andere muziek; Duitse ouvertu ren, waarbij Van Beethoven, Mozart, Nicolai .Weber en Wag ner de auteurs zijn. Colin Davis is een geknipte ouverturen-diri gent; het muzikaal-dramatische wonder in een notedop scherp uitbeelden. Vooral De Frei- schütz-ouverture komt op de plaat goed aan'haar trekken; de inleiding op „De Toverfluit" is trouwens van hetzelfde niveau, veau. Klavier en zang Voor wie het nóg niet mocht we ten: de jong9 Michel Beroff is als Debussy-vertolker een pia nist van topklasse. HMV (C069-11649) bevestigt dit feit in een nieuwe albumplaat, waarop de Estampes, 2 series Images en de grandioze suite „Pour le piano" zijn opgenomen. In be kende stukken als „Jardins sous la pluie" en Reflets dans Peau" bewijst Beroff dat hij de vergelijking met vrijwel alle Debussy-specialisten kan door staan. Andere stukken maakt hij duidelijk voor wie zich nog niet helemaal er in thuis voelde: „Pagodes" en „Coches tra vers les feuilles" bijvoorbeeld. En de „suite pour le piano" BERNARD HAITINK ...Ravel nog mooier... verdient op zich al een gouden plaat. Heen andere Franse piano-kost op HMV C069-11024; Aldo Ciccolini speelt Satie, vaak de antipode van Claude Debussy; satire in plaats van impressie. In deze zesde aflevering van haar Satie-verzameling heeft HMV pianowerk uit verschillende pe rioden van Satie's oeuvre opge nomen: zijn jeugdwerk Ogives, de twintig jaar jongere „Twaalf kleine korales", de satirische „sonatine bureaucratiques" en wals „Poudre d'or" en een drie tal tegen 1920 geschreven stuk jes voor quatre-mains. Tegen over het vloeiende; pastelgetin- te werk van Debussy steekt Sa tie met zijn snedigheid en door zichtige harmonieën af. Aldo Ciccolinj laat dit bijzonder goed uitkomen. Viktoria Spans, op IJsland gebo ren en in Nederland vocaal op geleid, heeft voor HMV (C 053- 2540) een recital gezongen. Deels met klavierbegeleiding (Schubert, Martini, Caccini, De Falla en een IJslands wiege lied) deels met assistentie van een organist (Cherubina, Han del, Mendelssohn, Dvorak en Beethoven o.a.). Mevrouw Spaans hééft een mooi-getim- breerde altstem, die jammer genoeg niet altijd op de beste manier gebruikt wordt. Stilis tisch is er te weinig verschil bij haar tussen Cherubini en Dvo rak; tussen Schubert en Plaisir d'Amour. Otten op naar „pop" Bovema heeft tenslotte gebruik gemaakt van een goede gele genheid om Syntagma Mu6icum aan een plaatsje in de vitrines te helpen. Op 22 mei treden Kees Otten en zijn kwintet van specialisten-in-de-muziek-van- middeleeuwen-en-renaissance op in het Olympisch Stadion. Tus sen Pink Floyd en andere popi dolen daar gaan ze pleiten (op kronhoorn, vedel, gamba, blok fluit, zink en andere instrumen ten) voor muziek van zeven- en zeshonderd jaar geleden. Wie wil vóórproeven: op het single tje 5C 005-24608 een vijftal mi niatuurtjes uit de late middel eeuwen en renaissance. Onder meer een mentaal toch wel dicht bij de „pop" liggend „La- mento di Tristano". Wat Kees Otten en zijn syntagne doen, is altijd curieus; meestal bovendien een verdiend eresa luut aan de muzikanten van vroeger. GvL. SYNTAGMA MUSICUM ...de vijf van zink. kromhoorn, gemshoorn en anderi instrumenten van vóór de slag bij Nieuwpoort...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 16