Films ook zonder geweld,
sex en drugs succesvol
Opera herontdekt
haar eigen
groots verleden
iff! Regisseur
Peter Yates
gelooft in
verhaal
ENSDAG 12 APRIL 1972
LEIDSE COURANT
en
mje^rie Ann
MET 15 HISTORISCH DAT BLACK BART DOOR EEN WASSER IJA5ERK KON
WORDEN GEVANÖEM HET BLEEK TOEN DAT DE BERUCHTE BANDIET
IN WERKELIJK HEID EEN 5CHUCHTER A1AKJMETJE WAS, DAT ZIjnI
AAAAL-TIJDEN AT IN HET RESTAURANT WAAR DE DETECTIVES VAN
VVELLS- FARGO BIJ ELKAAR PLACHTEN TE KOMEN -
stkoets
HUU, GRaZY HORSE
RUU, PEPITA! RUU,
JOHNNY.' HUU,
BUZZARD'.
Suske en
Wiske
De
gekke
gokker
Broom-
Hilda
Twee ton voor verbeteringen
„Endegeest'"'
LEIDEN Uit een oogpunt van
doelmatige behandeling en ver
pleging van patiënten, is het
dringend noodzakelijk, dat in
het sterk verouderde paviljoen
Heren E van het psychiatrisch
ziekenhuis „Endegeest" c.a„
een aantal voorzieningen wordt
getroffen.
Een eerste plan voor deze voor
zieningen werd begroot op
872.000,-. B. en W. hebben dit
plan doen vereenvoudigen. Voor
de uitvoering van de eerste fase
van dit vereenvoudigde plan
vragen zij de raad een crediet
van 200.000,-. Deze eerste fase
omvat een uitvoerige reeks van
kleinere ingrepen; de tweede
betreft het opkanppen en op
nieuw inrichten van vier zalen,
een naai- en een patiëntenka
mer. Dit karwei is begroot op
154.000.-. Het college laat de
raad weten dat het over deze
tweede fase later nader zal be
richten.
MARKTEN
VEILING WESTLAND NOORD (11/4)
Kan.smarkt BODEGRAVEN <11-11
Aanvoer 4 partijen. Prijzen In guldens
per kgExtra kwal. 490—498. Han
PRIJSEN
Prijzen: Koelen
495. Vaarzen
430. Varkens
565—628, 495540, 470—
50—480. 430-450. 420—
50-640. 670-610. Slie-
del: kalm.
Velling Westland Noord (11 april).
Tomaten export extra: A 1640—1740.
ren 605—645.
195—520. Kalf
1960. Varekoe
670-600. Worstkoelert
en melkkoeien 1300—
en 975-1100. Vaarten
sen 8601000. Craskal-
—1630. aanvoer 28.800 bakjes.
Sin 1: 12—15' Aanvoer 651.000 krop.
veren 475—676. Nuchtere kalveren
130-170. Mestknlveren 175—280.
Komkommers extra klasse 176
72-76. 61 61-64. 61 52—57. 41 42-
44. 36 31—33. 31 25—27. Krom Kg.
Mnrktoverzlcht.
derër^rndrïd..PS
ROTTERDAM VEEMARKT.
ter. willig, h
mVÏÏ!Vn'.r/enreri
red, duurder; Grua-
'>566. Slachtrunderen ISO. f.ebrulks-
vee 732. Vette kalveren 19. Graskal
veren 140 Nuchtere kalveren 2980.
Varkens 4. Paarden 6. Schapen 19
I lammeren 48. Bokken ot geiten 67.
sas;,-. VC'
willig, hoger,
groter, willig,
mer lui-duur. goed
kalveren klein. dot.
htere kalveren groot
Schapen on lammeren
ruim.prljth..
Cavallïs „La Calisto
Oververzadiging vart de roman
tiek heeft ook de opera op een
driesprong terecht doen komen:
een smaller geworden weg
houdt de traditie van Rossini tot
en met Richard Wagner In ere;
een tweede weg werd vrij ge
maakt door de haanbrekers van
nieuwe muziek; de derde weg Is
er in feite een waarop de opera
haar eigen groots verleden her
ontdekt de zeventiende eeuw
met - ook toen al - Italië als
grote krachtcentrale.
Het is Engeland waar deze her
ontdekking krachtig gestimu
leerd werd, met de musicus-mu
sicoloog Raymond Leppard als
drijvende kracht. Zijn succes
blijkt wereldwijd te' zijn.
Trouwe bezoekers van de Neder
landse Opera Stichting konden
hun enthousiasme niet bedwin
gen, toen een paar jaar geleden
een bewerking van Leppard hen
in de gelegenheid stelde om te
ontdekken dat naast de grote
Monteverdi een zekere Frances
co Cavalli een opera „L'Ormin-
do" geschreven had; wie zijn
kans toen voorbij heeft laten
gaan, kan In Juni bij gelegcn-
hoid van het Holland-Festival
revanche nemen.
Van dezelfde Cavalli heeft het la
bel Argo (combinatie Philips-
Decca) nu op twee langspeelpla
ten een vocaal nog boelender
opera uitgebracht „La, Calisto",
of de geschiedenis van Jupiter
die in vermomming de nymf
Calisto verleidt en uiteindelijk
als sterrenbeeld vereeuwigt.
(Argo ZNF 11/12).
Net als Monteverdi een gepersonl-
ficeerde renaissance, put Caval
li voor zijn libretto bij voorkeur
uit de klassieke sfeer; het geeft
zijn opera's daarmee de sfeer
van het tijdloze en ontslaat hem
van de noodzaak realistisch te
doen. Niettemin schept Cavalli
een betrokkenheid tussen zijn fi
guren en zijn publiek; voorui
door zijn muziek, welke ook dit
maal weer door Leppard gran
dioos goed „gerestaureerd"
werd.
Deze muziek is op haar sterkste
momenten zelfs fijnzinniger dan
Mozart voor zijn opera's gecom
poneerd heeft. Kleuren en lijnen
zlfn rank als Chinese penteke
ningen. Maar met subtiele mid
delen roept Cavalli niettemin
passies op. lyrisch even bewo
gen als de sterke dramatiek van
•in Verdi in zlfn laatste ope-
bezetting is bijna ideaal. Dat
anet Baker een vocaai-uitmun-
ende Diana zou zijn. viel te
/orwachten. Maar Ilcana Con-
trubus als Calisto is van ccn
nog hogere klasse. De in Neder
land niet onbekende bas Ugo
Trama staat als Jupiter in het
leidende drietal vrijwel op even
hoog niveau.
JANET BAKER
Instrumentaal klassewerk van het
onvolprezen London Philharmo
nic Orchestra. Raymond Lep-
purd voert ook de directie. Bij
zo'n plaat geven we maar één
advies: kopen!
Hft is niet eens zo'n grote over
stap om daarna te pleiten voor
een H.M.V.-plaat met twee van
Bartok's sterkste werken: het
divertimento voor strijkorkest
er. de nog mooiere muziek voor
strijkers, slagwerk en celesta.
Twee composities die Bartok
schreef in zijn laatste Jaren op
Europese bodem. Eigenlijk al
een beetje doortrokken van de
lyrische weemoed welke in Bar-
tok'3 Amerikaanse werk zo
doordringend tot ons spreekt.
Daniel Barenboim; groots als
pianist, zorgde met het Engels
Kamerorkest voor vertolkingen
die Bartok waardig zijn.
(II M.V. C 063-02114).
Op een nieuwe plaut van The
Academy of St. Martin (Argo
Z.R.G. 674) een sterke uitvoe
ring van Sjostakovltsj' concert
voor piano, trompet en strijkor
kest; minder bekend dan vele
van zijn symfonieën, maar o.i.
kwalitatief beter. Hoewel al een
oppervlakkige vergelijking leert
dat het Cappricio van Stravins
ky (op de keerzijde van de
plaat) het structureel gemakke
lijk van Sjostakovltsj wint.
Weense „toppers"
In de Weltstar-Operetten-Serle
van E M I -H.M.V. zijn weer
twee uittreksels van de „top
pers" der Weense operette ver
schenen: De Zigeunerbaron van
Johann Strauss en Oskar
Straus' „Eln Walzertraum." Op
laacst-genoemde plaat vieren
Anneliese Rothenberger en Ni-
coloi Gedda weer hun bekende
triomfen: de hoofdrollen in De
Zigeunerbaron zijn naast Gedda
voor Grace Bumbrey, Rita
Streich en Hermann Prey.
Koor en orkest van de Beierse
staatsopera.
De wilde achtervolging in het i
diefstal van de diamant, waarin politie de als
politieagenten vermomde gauwdieven in Peter
Yates' „The hof rock".
niet altijd een goudmijntje is. Je kunt tegenwoor
dig beter een goede timmerman of -een electri-
cien zijn, dan dat je een baantje in een filmstu
dio hebt. Dat is gezond"
Waarom Yates altijd op locatie werkt? „Ach. het is
belangrijk dat je een land als buitenstaander
ziet. Dan valt je meer op dan de man die er da
gelijks middenin zit". New York noemt Yates
zeer cosmopolitisch met zijn vele nationaliteiten,
veel cosmopolitischer bijvoorbeeld dan Amerika's
westkust, zelfs meer dan Londen. En dat brengt
ons dan op de vraag of hij ooit nog eens terug
zal gaan naar Engeland. „Ik ben het aldoor van
plan", verzucht Yates, „maar er schijnt nooit iets
van te komen".
Misschien dat de scenarioschrijvers, waar hij nu
contact mee heeft nog eens met een gegeven ko
men, dat in Engeland speelt. Anders vrezen wij
dat de drukbezette Peter Yats gelijk krijgt.
OTTO MILO
Over de betere kansen, die een Engelse regisseur
in Amerika zou hebben, zegt Yates „Ik' heb geluk
gehad. Typisch Engelse films zijn moeilijk in
Amerika te verkopen. „Sunday, bloody Sunday"
is een betere film dan „Midnight cowboy" maar
zal noo t zoveel geld opleveren. Ze hebben mijn
Engelse film „Robbery" wel eens vergeleken
met mijn „Bullitt" maar dat is onzin. Het budget
van deze laatste film was vele malen hoger, dan
kap je ook meer doen. Gelukkig ziet men in
Amerika nu in dat het werken in een filmstudio
Regisseur Peter Yates geeft Steve McQueen
(links) enkele laatste aanwijzingen tijdens de
opnamen van de film „Bullitt".
sMostel (midden) stelt de bendeleden Robert Redford en George Segal voor problemen in „The
Peter Yates trok met een vies ge
rechterhand uit de bak met gips, die
figuren vóór Ihem op de met lekkere
gevulde tafel hadden gezet. De Engelse
die eigenlijk pas in Amerika met tfc»
litt" bekandheid kreeg, was enkele da-
om de Nederlandse première van
:te misdad-komedie „The hot rock"
bij te zetten en van die gelegenheid
gebruik maken om naar Amerikaans
zijn handafdruk in brons te vereeuwi-
Yates had zo lang met de pers gepraat,
al hard was voor de regisseur er
Een tweede poging slaagde be-
let een uitdrukking van opperste afschuw
fates voorzichtig zijn keurig gemenicuur-
in de witte brei.
alles kunnen voorzien. Als Peter Ya-
film begint, wordt zijn soep koud en het
Een vlot causeur, deze al wat grijzen-
kalende Brit met een zeer uitgesproken
over film en het maken van films. Men
echt niet de woorden uit de mond te
„Het senario is op het ogenblik het be
ste", zegt hij. „De mensen zi'jn tegen-
zo overvoerd met televisiespelen dat zij
vol toevalligheden en onwaarschijn-
niet meer slikken. Het moet go'ed en
in elkaar gezet zijn en de karakters moeten
zijn. Daarom wil ik mijn eigen pro-
oprichten. Dat geeft me
vrijheid in de keuze van mijn onderwerpen,
nu al in contact met drie jonge talentvolle
Eén daarvan is Don Petersen, wiens
„Tiger wears a necktie" maandenlang
op Broadway liep",
hot rock heb ik eén misdaadverhaal op
manier willen vertellen. Het is niet
moeilijk om spanning te kweken door iemand op
eens een revolver te laten trekken, het is veel
meer een uitdaging om die spanning op te wek
ken, zonder dat er geweld wordt gebruikt, zoals
in „The hot rok".
„Er is tegenwoordig trouwens veel te veel geweld,
drugs, sex en perversiteit in films", vindt Yates.
Het verkoopt goed en dus schijnt het dat geen en
kele film, wil hij succes hebben, het zonder die in
grediënten kan. Maar in The hot rock, die 't in New
York voortreffelijk doet en ook in Parijs zeer
goed is gestart, is niets van dat alles. Vier man
nen stelen op ingenieuze wijze een kostbare dia
mant uit een museum, maar raken de buit in een
achtervolging kwijt. Om het juweel weer te be
machtigen moeten zij eerst 'n gevangenis binnen
dringen en vervolgens een politiebureau. Dan we
ten zij waar de diamant zich bevindt, wat bete
kent, dat zij nog eens de safe van een bank moe
ten zien binnen te komen. Voor de leider is het
tenslotte niet meer de materiële waarde waar
het om gaat, maar de sport om tenslotte tóch te
slagen. Oorspronkelijk had ik aan het einde van
de film naar mijn mening nog een heerlijk scè
netje, maar het bracht het publiek in de war en
dus hebben we het maar weggelaten. Het slot is
nu, dat het viertal juichend met de zwaarbevoch
ten buit afzwaait, aanvankelijk gingen zij ermee
nar de markt en bieden deze daar openlijk te
koop aan. Als een der bendeleden vraagt of dat
niet gevaarlijk is, antwoordt de leider dat toch
niemand ze zal geloven". De film heeft weer een
achtervolging per auto a la „Bullitt" en vliegse-'
kwenties, die aan Yates' „Murphy's war"
herinneren. „Maar ik heb de autorit expres korl
gehouden om de aandacht niet te veel van d«
mannen in de auto af te leiden" verdedigt Yates
zich, „en het laag met een helicopter boven New
York vliegen is heel iets anders dan Murphy's
charges vanuit de lucht op een Duitse U-boot in
een tropische rivier".