l PRIKKEBEEN DE WEG VOERT NAAR ZANZIBAR komt als strip op tv tot leven Hou het scherm in 't oog St. Jozefschool (Katwijk) in halve finale TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 10 APRIL l^ND Figurant P. Koster in de rol van Prikkebeen Vanavond zendt dè KRO-televisie de tweede aflevering uit van de serie van zes films, die onder de titel „Road to" in de periode van 1940—1955 in Amerika werd gemaakt met als hoofdrolspelers Bing Crosby en Bop Hope, terzijde gestaan door Dorothy Lamour. Deze tweede film „Road to Zanzibar" werd in 1941 in de regie van Victor Schert- zinger gemaakt als vervolg op het succes. Het verhaal van de vrijheidslievende vlindervanger Prikkebeen mag zich verheugen in een weergaloze slijtvastheid. Al rond 125 jaar dartelt deze dolende dwaas met zijn vangnetje in verschillende versies door de beeldliteratuur. Daar wordt vanavond een nieuwe en zeer oorspronkelijke vorm aan toegevoegd, nu een team van AVRO-mensen hem hebben weten te strikken voor een buis-optre den in vier afleveringen. Regisseur Hank Onrust: „Prikkebeen is een stripfiguur en nog wel de eerste die op deze wijze onze literatuur is binnengestapt. Je kunt het verhaal na laten spelen door acteurs. Dat zou afbreuk doen aan het wezen van dit mannetje, dat voortleeft in de plaatjes en daarbuiten eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Daarom hebben wij voor animatie gekozen, bewegende plaatjes, deels getekend, deels levende figuren in decors. Op deze wijze was het ons moge lijk tenvolle de electronische mogelijkheden van televisie te benut ten en tevens Prikkebeen te houden binnen het sfeertje, waarin wij hem hebben leren kennen. Doordat wij de hand hebben kun nen leggen op een antiquarische uitgave van 1860 met de originele prenten hebben wij de tv-beelden een hoge mate van authenticiteit kunnen meegeven". Voor de tv-bewerking had men de keuze uit verschillende teksten, want net als de zwervende vlindervanger zelf heeft ook de oor spronkelijke tekst gedoold door de tijd en de kleur van de zedelij ke opvattingen daarvan aangenomen. De geestelijke vader van Prikkebeen is de Zwitser Rodolphe Töpffer, een schoolmeester, die net als zijn vader kunstschilder had willen worden, maar door slechte ogen onvoldoende zijn omgeving kon waarnemen. Tijdens de lessen kon hij het tekenen niet laten. Zo groeide onder zijn be drijvige vingers de figuur van Prikkebeen, die jarenlang in zijn map bleef tot in 1845 de uitgever van het Parijse tijdschrift PIllu- stration ervan hoorde en tot publikatie besloot. Prikkebeen heette in die eerste strip nog Cryptogame, een wat merkwaardig manne tje, dat het liefst vlinders ving en de larmoyante liefde van zijn verloofde Elvire ontvluchtte. Hij belandde tenslotte in de armen van een mooi Provengaanlse met wie hij huwde. Pikanterie Het Parijs van die dagen verlangde van deze liefdesgeschiedenis dat zij gekruid was met pikanterieën. Töpffer voldeed aan de eis en de lezers verkneukelden zich van vergenoegen. Dit ging echter te- ver naar het gevoel van de Duitse auteur Julius Keil, die in 1847 dit verhaal in rijmvorm bewerkte tot een kinderboek. Hij liet de voortvarende vrijster Elvire vallen en schiep in haar plaats Ursu la, die bij haar intrede in dit kinderboek werd opgevoerd als de bedillerige zuster van de vlindervanger, die hem dit tijdverdrijf verbood. Bovendien stapte Keil af van de vreemde naam Cryptogame, het geen betekent: in het geheim gehuwd, en koos als naam Steckel- bein. Naar dit voorbeeld kwam de Nederlander J. Gouverneur uit bij Prikkebeen, toen hij in 1858 een Nederlandse uitgave verzorg de, ontdaan van liefdesperikelen en mateloze amour. Zelfs het ge heime huwelijk van Prikkebeen met de mooie Provengaalse, dat na een zeeroof wordt voltrokken in de buik van een walvis, ver dween uit de Prikkebeen-geschiedenissen van Keil en Gouverneur. Het AVRO-team koos voor zijn tv-bewerking de gulden middenweg. Het nam het originele verhaal van Töpffer tot uitgangspunt en liet de vertaling van Wim Hofman „op gouverneuriaanse wijze" op rijm zetten door Harry Geelen, die er ook nog wat liedjes bij schreef. Deze liedjes zullen worden gezongen door Rob de Nijs en Letty de Jong, resp. als Prikkebeen en diens geliefde. Zij verschij nen niet in deze rollen in beeld. Daarvoor heeft regisseur Hank Onrust zich bediend van figuranten, die bewegen terwijl de tekst wordt gesproken door Flip van der Schalie, afgewisseld door Ab Hofstee. De regie heeft een reeks technische trouvailles moeten uitdenken om Prikkebeen als strip op het scherm te krijgen en de zaak toch in beweging te houden. Voor een deel liet hij tekenfilms vervaar digen door Hans van Oosterom, terwijl hij zelf studio-opnamen maakte met figuranten tussen decors, die naar de originele afbeel dingen zijn vervaardigd door Freek Biesiot. Hank Onrust: „Vooral Hans van Oosterom heeft er vreselijk veel werk aan gehad. Hij heeft de figuurtjes nagetekend en daarvan TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I AVRO: 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Toppop 19.30 uur Prikkebeen 20.00 uur Journaal 20.21 uur Analyse 20.30 uur Peyton Place 21.20 uur Muziek is troef cTFnv 22.10 uur Televizier Magazirf-1 23.00 uur Journaal JeX 23.05 uur Teleac w «men. de idde NEDERLAND II an de imi< et o werkman 21.20 uur Road to Zanzibar 22.50 uur Journaal 18.45 uur Fabeltjeskrant et open 18.55 uur Journaal open i.i 19.05 uur Lippy de Leeuw 19.10 uur Pebbles en Bamm-Bamm jaar 19-30 uur Op blote voeten üi» opdr on nn TI (CtontW 20.00 uur Journaal Ldracht 20.21 uur Een woning voor|twerp it fiat MORGEN fS. pg van NEDERLAND I JOS 10.45 uur School-tv I 11.15 uur Koninklijk bezoek «nwnt Engeland tojectoi 14.00 uur School-tv nig me 18.15 uur Koninklijk bezoek fding. Engeland de 1 18.45 uur Fabeltjeskrant »arb,i 18.55 uur Journaal |bad VARA I 19.05 uur De smokkelaars f Moonfleet 19.30 uur Tewaterlating 20.00 uur Journaal 20.21 uur Mannix 21.10 uur en een zoen de juffrouw JI17 21.25 uur Kom maar binnen-a±*J 21.50 uur De ombudsman 22.30 uur Humanistisch Verbit ai 22.40 uur Journaal 22.45 uur Weekoverzicht school-tv 22.48 uur Teleac NEDERLAND II armen, benen en hoofd losgeknipt. Om de poppetjes de gewenste bewegingen te laten maken, moest hij de losse delen telkens in op volgende houdingen verleggen. Dat is een vreselijk tijdrovend werk. Dat betekende 25 beelden per seconden opname. Bij de stu dio-opnamen heb ik ongeveer op dezelfde toer moeten werken, al verliep dit sneller, omdat de figuranten zelf telkens de vereiste be wegingen uitvoerden. Dit is het verschil tussen dode en levende animatie". Om het geheel wat levendiger te maken heeft Hank Onrust hier en daar zich enige televisionaire vrijheden veroorloofd. Prikkebeen doet zich nogal eens voor als prikkelbaar. Dit tot grote vreugde van de vlinders, omdat hun belager op die momenten de fut mist om op hen te jagen. De vlinders (en de regisseur) maken van die inzinkingen van Prikkebeen gebruik door frank en vrij over het scherm te vliegen. Mede door deze speelsheden mikt deze tv-be werking op jong zowel als oud. De jongeren zullen een avontuur lijk mannetje ontmoeten, de ouderen beleven een stuk jeugdsenti ment. Zelfs na 125 jaar is Prikkebeen nog uitermate vast ter been, met zijn vangnetje onverdroten achter de vlinders aan; opnieuw'een bewijs van zijn onsterfelijkheid, juist nu hij zich in tv-beelden heeft laten vangen. Ton Oliemuller Prikkebeen in een animatie-scène in de buik van de walvis, waar het huwelijk met de Provengaal- se voltrokken wordt. Men ziet levende personages in een be wegend decor. Geheel rechts de Provengaalse. In het midden Si mon van Collem als de dokter. :n deze tweede film treden Bing Ciosby en Bop Hope op als cir cusartiesten, die in een Afri kaans land verblijven en alles op alles willen zetten om het geld voor hun terugtocht naar Amerika te verdienen. Zij willen dat proberen met een circus nummer, waarbij een van hen uit een kanon zal worden ge schoten. Op het beslissende mo ment loopt alles echter mis en breekt er brand uit, zodat het tweetal moet vluchten. Dp hun verdere reis, waarbij te genslagen hen niet gespaard blijven, komen ze ook nog een mooie slavin tegen, die ze met hun laatste geld vrij kopen. He laas is het ook hier geen zuive re koffie, zodat het tweetal op nieuw gedoemd is naar moge lijkheden uit te zien hun finan ciële positie op peil te brengen. Ned. II 21.20 uur. Peyton Place De roddels en de dialogen in dit stadje duren voort. Rodney neemt het op voor Betty. Boven dien is Eddie Jacks in het stad je verschenen en gaat het ge rucht, dat de echtgenoot van Adrienne zelfmoord zou hebben JJg ÏTlOOVcl zikale show te beluisteren. In dit optreden zingt Anneke Grön- loh enkele Nederlandse liedjes. Van eigen bodem komt „The Zwolle, met een close-harmony- Modern Vocal Group", een uit dertig leden bestaand koor uit repertoire. En dan de kegel- kwis. Ditmaal treden hiervoor aar Albert Mol en Simon van Collem. Ned. I, 21.20 uur. T oppop Dpnieuw de hitparade, zoals die door de vaste kijkers van dit programma is samengesteld. H'j wijkt daardoor nogal eens af van de andere hitparades. Ned. I 19.05 uur. Ned. I, 20.30 uur. Danyel Gérard De Franse zanger Danyel Gérard heeft met zijn eigen compositie „Butterfly" hoge ogen gegooid op de hitlijsten. Voor deze pres tatie wordt hij beloond met een gouden plaat, die hem in „Mu ziek is troef" wordt overhan digd door mijnheer Prikke been..., die eerder op de avond oc het scherm verschijnt (zie elders op deze pag.) De heer Prikkebeen is een hartstochte lijk vlindervanger. Wat lag er meer voor de hand dan juist hem te vragen aan de zanger, die op minstens zo hartstochte lijke wijze de „Butterfly" be zingt, het gouden kleinood te overhandigen. De Nederlandse zangeres Anneke Grönloh is eveneens in deze mu- De KRO-televisie besluit de komi sche televisieserie Op blote voe ten in het park met de twaalfde aflevering, getiteld De moord. De serie werd gemaakt naar het spel van Neil Simon, dat in Amerika vier jaar lang een suc ces was op Broadway. In de hoofdrollen Scoey Mitchll als neger-advocaat Paul Bratter en Tracy Reed als zijn vrouw Cor- Ned. II, 19.30 uur. V olkswoningbouiv Onder de titel „Een wooning voor den werkman" biedt de KRO-tv een dokumentaire over de zoge naamde volkswoningbouw, d.w.z. het bouwen van woningen voor de laagstbetaalden. Als vergelijking van de volkswo ningbouw vroeger en nu dienen een drietal wijken: het Agneta- park in Delft, dat in 1880 door de toenmalige direkteur van de Gist- en Spiritusfabriek voor zijn arbeiders werd gebouwd; het Tuindorp Vreewijk in Rot terdam, naar Engels model in 1920 ontworpen door de onlangs overleden architect Granpré Molière en de in 1970 gereed ge komen wijk 't Hooi" in Eind hoven, een ontwerp van prof. Bakema. Ned. II, 20.21 uur. KRO-ZANGFESTIVAL (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op de middag van zondag 16 april zendt de KRO-ra- dio de vierde kwartfinale uit van het twaalfde KRO Kinderzangfes tival 1972. Deze kwartfinale werd op 15 maart j.l. te Rotterdam ge houden voor de provincies Zuid-Holland en Zeeland. In deze kwartfinale traden op de Mariaschool te Loosduinen, de John F. Kennedyschool te 's-Gravenzande, de Savioschool te Vlaardingen, de Willibrordusschool te Rotterdam (2 klassen), de Sint Jozefschool te Katwijk a/d Rijn, de Sint Janschool te Leimuiden, de Mgr. Bek- kerschool te Rotterdam, de Sint Lambertusschool te Rotterdam (2 klassen), de O.L. Vrouw van Lourdesschool te Rotterdam (2 klas sen), de Sint Willibrordusschool te Hulst en de Sint Imeldaschool te Rotterdam. De jury, bestaande uit Paula van Alphen, Ruud Bos en Jos Timmer, heeft inmiddels de volgende scholen aangewezen voor de halve fina le, die op 14 mei a.s. wordt uitgezonden: de Sint Jozefschool te Kat wijk a/d Rijn, de Mgr. Bekkersschool te Rotterdam en de Sint Wil librordusschool te Hulst. Aan de vleugel: Ru van Veen. Twee uur lang Peyton Place HILVERSUM De vele Peyton Place-liefhebbers kunnen op 5 juni hun hart ophalen. De AVRO zendt dan namelijk eerst een dubbele aflevering van de serie uit en vervolgens een aantal interviews, die Simon van Collem tijdens zijn verblijf in Hollywood maakte met ac teurs en actrices van het populaire programma. De gesprekken ne men in totaal 45 minuten in beslag. >e Franse gitarist Danyel Gérard. die hoge ogen gooit met zijn nummer Butterfly, wordt in Muziek is troef In bed Bob Hope en links Bing Crosby in de film De gehuldigd door de vlindervanger bij uitstek, Prikkebeen. Willen de weekeinden bekeken vanuit het oogmerk van de tv- kijfcer nogal eens eenzijdig of weinig gecoördineerd lijken allemaal ernst of allemaal ver maak of deze beide samenval lend ditmaal zag het er over het algemeen vrij redelijk uit. Tegenover de verstrooiing van Een van de acht op zaterdag avond stond op het andere net Lievevrouwebedstro, een spel in dialogen van Marguérite Duras. Deze produktie uit België was uitstekend bezet en met groot! inzicht in beeld gebracht. Voor al Dora v.d. Groen als Claire Lannes, de vrouw die in een toestand van hysterische impas se een moord pleegde, liet een treffende doorleefdheid zien in deze rol vol gevoelvolle nuance ringen, op zeker moment in de uitbarsting zelfs aangrijpend. Een mens om diep mededogen mee te hebben. Achter het nieuws over de voorge nomen sluiting van ENKA-Bre- da toonde diep ontgoochelde mensen, van directeur tot klos- senspoeler. Een beeld van de economische machteloosheid van de factor arbeid. Drs. Den Uyl, fractieleider van de P.v.d.A., die destijds als minis ter deze fabriek opende, zei zich gegeneerd te voelen toen hij er van hoorde. Hij verweert de di rectie van dit internationale be drijf misdraging jegens de ge meenschap, dezelfde gemeen schap die het geld fourneerde bij de opening van deze fabriek voor de infrastructuur. Drs. Den Uyl stelde, dat de rege ring wel zeker over middelen beschikt om overijlde sluiting van dit bedrijf tegen te gaan. Het was overigens jammer dat door het uitlopen van het pro gramma op Ned. I de Ander nieuwsspecial werd overlapt, die op II Dom Helder Camara liet spreken op het Driebergse beraad over Het geweld van de geweldlozen, die niet minder slachtoffer zijn van de machte loosheid van de factor arbeid. Toneel speelde wel een belangrij ke rol dit weekeinde. Zondag avond was er Wie een kuil graaft een spel van Martin Worth, vertaald door Ton Ver kroos en goed bezet door Neder landse spelers. In deze thriller blijft het tot het laatst onzeker wie het gedode slachtoffer van de intrige wordt. Cox Habbema en Maxim Hamel legden in hun vertolking precies die zweem van dubbelzinnig- en dubbelhar tigheid, waardoor de vermoe dens op spanning bleven en de ontknop!ng als een climax volg de. Van Marielle Fiolet was er een goed getekende, geschokte In Dokter ja kregen we aan het slot van de zondagavond nog wat wijze lessen mee voor een gezond leven. In een wed- strijdvorm vol spanning, die we juist moeten vermijden. AD INT. Brc ïoe 9 J8.45 uur Fabeltjeskrant een bij 9 18.55 uur Journaal Men k 19.05 uur Dier en vriend kans oi 19.28 uur De jonkvrouw vanBaarkei Avignon faizé 20.00 uur Journaal longere 20.15 uur Please sir nelkom 20.50 uur Clavigo (tv-spel) lerhedï 21.45 uur Hier en nu iet jon 22.25 uur Ander nieuws leze zc 22.35 uur Journaal rordt 22.40 uur Den Haag vandaaj 22.45 uur Teleac grond RADIO b* HEDEN jen ue UB Revolutionaire NCRV: 18.30 Nieuws 18 4 - tin* bij het nieuws. iS.47 (S) Bt| standBrassband Concordia m list. E.O.: 1900 Wij hebbe. woord voor de wereld: muzle formatie en berichten, met 19.04 Reformatie en Reveil; -Klankbord: 19.40 Bijbelstuf-- NCRV: 20.00 Bij de tijd: serie f0 ledei zendingen over ontwlkkellngssaitt werking <1>; 20.20 <S> Limbujf Svmfonie Orkest en solist: m< J muziek (opn). 21.18 (S) Brul een radiofonisch st Avondoverdenking. tt het bhillenc 22.40 Llterama; radiokroniek toneel, tble: boeken, (S) NCRV-Vocaal ensei ne liederen (opn). 23. aal Ma eken t isieuus. jetrede Hir.v kiIxTm ii Z,ep 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournd d 18.25 Ik verbind u doorpraaf11 ue 18.30 (S) Promenade Orkest en en te listen: klassieke en seml-klnsslfcn de muziek. 19.10 Sekstant: radlomagï ne van de NVSH. R.V.U.: 19.20 L^me b ratuur en maatschappij: maatschi enke pelljke betrokkenheid In de hcdt m daagse Nederlandse literatuur. N(T on nn Nieuws. 20.05 (S) Weer es \j minder bekend buitenled re. 20.50 (S) Hobbyscoi mlalr programma over eH klljk bez/nazerst Jpkvere miue. oude lledjfczersw Music. 22.55 Mteert -. AVRO: n,c reis die i begint. 21.40 d 22.00 (S) Met.- - delingen. 23.00 Nieuws, kvhu. Radiojournaal NOS: 23.20 Ram» - - figuranten, klankbeffl net r leeft da rekking 23.55-24.00 Nieuws. MORGEN KRO: 7.00 Nleut Het level 7.07 (S) Badlnerle: klasslt en moderne muziek (gr). Nieuws: 7.41-7.50 Echo). S.24 0\ weging. s 30 Nieuws. S.41 Voor hulsvrouw. 10.00 Schoolradio. II (S) Aubade: I. Bariton en pis seml-klassleke liederen: II. Klas ke en moderne kamermuzl (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor zieken. 11.30 Eejaardenprogramr 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) twaalf tot twee: gevarieerd gramma. (12.22 Wij va 12.26 Mededelingen t.b.' het lsi 12.30 Nieuws: Echo; 13.00-13.05 Rnden' 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Inter kaal op dinsdag: muzikaal mldd magazine. (15.30-15.32 NI—" Overheidsvoorlichting: 17,00 P voor blindenzorg op de Nedet Antillen. Vraaggesprek van T Marchnnt-Eschnuzler met de het van Rossem. directeur van de derlnndse blindenbibliotheek. K 17 10 (S) Metropl* - ter if 17.32 Echo. 17.30 Niet AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend* nastlek. 7.20 (S) Dag je (gr). S.00 Nieuws, naai. 8.20 (S) Dag V ziek. 9 35 Waterstanden. 9.40 dlo Filharmonisch Orkest: m muziek (opn). 10 00 Voor dt ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00—11.02 Nieuws): 11.30 F zlne. 13.00 Niet naai. 13.30 (S) De operabeschouwlnger üchnpnlj. NOS: 15.00 Nederland: renortages laren uit alle delen Vf veel muziek, met om AVRO: 17.00 Mobt in het 1st 16.03-16.20 Inklljk Bezel VARA: 7.00 Nieuws 7.02 Dag dlns 8.00 Nieuws. 8.02 Onderweg. 9.03 Plnatjes 15.00 Nieuws; 15.03 I draal. 16 00 Nieuws. 16.03-18.00 (17.00 Nieuws). inlands ftgnwerl I de leer fden gei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2