Liesbeth
List
„Poppy" glansrol
van W. C. Fields
UNCTAD III
OP RADIO
gevoelige liedjes
en hip ballet
VSO voert werken
jonge componisten uit
Mr, v. dBos
adj.-dir. NCRV
TERUGBLIK
Hou het
scherm
in 't oog
LEIDSE COURANT DINSDAG 4 APRIL 1972
„Ik ben een meisje van de regelmaat. Per jaar doe ik twee
tv-shows. Eén met Bob Rooyens en één stageshow. Teveel
tv-werk schaadt de belangstelling voor je optreden in het
land. Het is nog steeds een hele kunst je publiek uit hun
huisjes te krijgen. Die twee shows zijn volkomen ver
schillend. Je moet het zien als twee onderdelen van mijn
vak die niets met elkaar te maken hebben. Met Bob werk
ik om het medium televisie uit te buiten. Ik speel daar
slechts een bijrol in. Het gaat om de show.
Het is erg fijn maar dood ver
moeiend om met een kunste
naar als Bob Rooyens te „wer
ken". Hij doet de meest onvoor
stelbare dingen. Bij de laatste
show heeft hij zowat een hele
boerderij de studio's binnen ge
haald. Het werd een grote jan
boel. Loeiende koeien, hmneken-
de, voortdurend vijgen depone
rende pony's en een enorme
stank. Ik heb er niet zo'n last
van gehad want mijn reuk is
niet zo best. De rest van de
aanwezigen keek af en toe nog
al wanhopig tijdens het „groot
se gebeuren".
Liesbeth List zit, gekleed in een
rode broek met witte nopjes,
een hip truitje en op het hoofd
een vreemde blonde krulletjes
pruik, even tussen twee opna
men van haar "nieuwste show
die 1 mei zal worden uitgezon
den door, lustig met enkele be
langstellende journalisten te
babbelen. „De show die we nu
aan het maken zijn, kan je on
mogelijk op één lijn zetten met
de dingen die Bob doet. Deze
maal draait alles om een zan
geres die luistert naar de naam
Liesbeth List".
Paars licht
Tineke Roeffen, regisseuse van
deze „Liesbeth List special",
onderbreekt de woordenstroom
van de blonde krullenkop. „Ik
vind Liesbeth getwoon zeer de
moeite waard om te zien. Waar
om zou je het Nederlandse pu
bliek zoiets aangenaams onthou
den? Ellende zien we meer dan
genoeg op de vaderlandse buis.
Ik laat Liesbeth er lekker uit
springen. Je kent het wel.
Beeldschone beeldjes van een
mooie trieste vrouw en paars
licht om het geheel nog eens te
ondersteunen. Het betere gevoe
lige werk. Je kan van deze
show, lekker onderuit gezakt in
de tv-stoel genieten".
Liesbeth List zingt acht liedjes in
deze 35 minuten durende KRO-
special, die de eerste is van een
serie van drie: Anneke Grönloh
en Frits Lambrechts komen
nog. Van haar liedjes zijn er
twee Engelstalig: „Airportsong"
en ,,A taste of honey", één Duits
„Professor Mondbaum", een
Frans chanson van Leo Ferré
„Avec le temps" en vier Neder
landse werkjes: „De merrie en
Oma" van Jacques Brei, „Neu-
renberger droom" en „Mensen
naar de maan" van Cees Noo-
teboom en Lennart Nijgh. Vier
songs zijn met het trio Louis
van Dijk in de studio opgeno
men.
Verder wordt er als tegenstelling
van de gevoelige opname waar
Tineke Roeffen over sprak in
twee nummers gedanst onder
leiding van Douglas Squire die
de choreografie van de show
heeft en wordt Liesbeth in het
liedje ..Neurenberger droom"
omringd door 'n aantal kleuters.
Douglas Squire is in Hilversum
geen onbekende. Hij werkte
vroeger veel met Tineke Roef
fen samen o.m. in het tienerpro
gramma Wauw.
Toekomst
Terug naar de NOS-kantine waar
Liesbeth List haar toekomst
plannen uit de doeken doet. Er
liggen op het ogenblik drie nieu
we l.p.'s bij de platenbazen.
Een Duitse „Die blaue Blum"
een soort pop-oratorium. Al
thans de Duitsers noemen het
zo. In Holland Weten we wel dat
het helemaal geen oratorium is.
Het is een doorlopend verhaal
over die blaue Blum, een sym
bool uit de Jugendstil-tijd. „Ik
word begeleid door koren en
een groot orkest. De l.p. ver
schijnt deze week op de Duitse
markt. Hij komt trouwens al
leen bij onze Oosterburen uit.
Door het onderwerp die blaue
Blum waarover ik zing en dat
alleen de Duitsers iets zegt,
raakt de l.p. in ons land kant
noch wal. De tweede plaat is
een live-opname samen met
Magna Carta. Wanneer die uit
komt is zelfs mij nog erg ondui
delijk. Verder ben ik een poosje
met Rod McKuen in Londen ge
weest en heb daar onder zijn
supervisie 20 nummers op de
band gezet. Waarschijnlijk je
weet het nooit bij hem komt
hiervan in september een dub-
bel-l.p. op de markt."
Liesbeth is zeer goed te spreken
over de Amerikaanse miljonair
die het plotseling in ons land
helemaal scheen te maken. „Ik
snap niets van al de kritiek op
Rod", zegt ze. „Het zal wel ja
loezie zijn.
Hij is een groot vakman die
met een paar aanwijzingen een
orkest van twintig man onder
de duim weet te krijgen. Je
moet alleen niet tegen zijn wil
ingaan, tenminste niet op een
zodanige wijze dat hij het te erg
merkt want dan wordt hij
iiwaad. Door deze karaktertrek
zijn natuurlijk die verhalen over
hem ontstaan".
Liesbeth List: Het is nog steeds moeilijk om het publiek naar de schouwburg te krijgen."
We vragen Liesbeth of het waar
is dat de BRT een show van
haar naar Montreux zal sturen.
Liesbeth: „Inderdaad ik heb ook
gehoord dat ze zoiets van plan
zijn. Het kan me om je de
waarheid te zeggen werkelijk
geen snars schelen. Het is een
montage van opnamen die ik in
februari in Knokke voor de
BRT heb gemaakt. Het decor,
de grote speelzaal van het Casi
no met al die wandschilderingen
van René Margritte vind ik erg
goed. Misschien is de jury daar
gevoelig voor. Ik zing een aan
tal oude nummers o.m. Victo
ria. De show heeft volgens mij
geen enkele kans. Als je nagaat
hoe ze zelfs die „List special"
van Bob Rooyens twee jaar ge
leden hebben laten afgaan. Ik
vraag me af wat de Belgen ei
genlijk willen".
Liesbeth wordt door de floorma
nager gewaarschuwd dat het
tijd is om weer aan het werk te
gaan. Ze schudt haar blonde
krullenhoofd en stapt op met
een vriendelijk goedendag.
„Straks nemen we het liedje
met die kindertjes op, daar ko
men jullie toch ook naar kij
ken", roept ze nog en verdwijnt
dan in haar kleedkamer.
ROELFIEN SANT
UTRECHT (ANP) In Tivoli in Utrecht kunnen componisten tot
36 jaar op 5» 6 en 7 juni horen hoe hun nog niet eerder uitgevoerde
orkestwerken in de praktijk klinken. Deze componistenhearing is
georganiseerd door het Utrechts Symfonie Orkest (USO) in samen
werking met de stichting Conemus en Radio Nederland Wereldom
roep. Deze hearing is bedoeld voor jonge, beginnende componisten.
Ze worden in de gelegenheid gesteld na de vertolking door het USO
hun creaties nog eens te beluisten op bandopnameapparatuur van
de wereldomroep.
TELEVISIE
HEDEN
(Van onze radio, en tv-redactie)
HILVERSUM Tot adjunct-directeur Algemene zaken van de NCRV
is benoemd mr. drs. A.W.W. van den Bos te Voorschoten. De heer
Van den Bos is sinds 1959 secretaris van het Nederlands Christelijk
Werkgeversverbond in Den Haag, in welke functie hij zich onder
meer bezighoudt met de vraagstukken rondom het arbeidsrecht,
vennootschapsrecht, medezeggenschap, scholing en vorming en be
roepsonderwijs.
(Van onze radio, en tv-redactie)
HILVERSUM De Unctad III, die van 13 april tot en met 19 mei in
de Chileense hoofdstad Santiago wordt gehouden, zal voor de
N.O.S.-radio worden bijgewoond door een team van 3 verslaggevers,
nd. Fred van Leeuwen (Regionale Omroep Zuid), Hans Emmering
(VARA) en Ben Wamelink (KRO). Zij zullen radioverslagen over
het verloop van de conferentie verzorgen die worden aangeboden
aan onder meer de aktualiteitenrubriek van de verschillende omroe
pen. Unctad III is de derde wereldhandelsconferentie.
De KRO had, de voorpublicaties
in aanmerking genomen, nogal
hoge verwachtingen van het bij
belse spel „Job" dat op de
vooravond van Pasen op het
scherm kwam. Het was een mo
derne visie en tevens een alge
mene menselijke beschouwing
naar aanleiding van het meest
dichterlijke boek van hel Oude
Testament. De tekst van Pius
Drijvers en Pé Hawinkels gaf
Job in een taal die vandaag ie
dereen verstaat en in vele op
zichten mooi was te noemen.
Maar bij de televisie komt het
vooral op zien aan en het spel
of beter de beelden (tfe n» eens
de tekst symboliseerden dón
weer in een onbegrijpelijke ab
stractie uiteen vielen (sommi
ge zeer vermoeiend voor het
oog) bleven ver onder de maat
van het gesproken woord. De
beleidende muziek daarentegen
onderstreepten de tekst volg
zaam en zuiver welluidend.
Het tweede bijbelse spel van dit
Paasweekend was het middel-
leeuwse Normandische Paasspel
dat zondagmiddag na de pause
lijke zegen ook door de
KRO/RKK uitgezonden werd.
Een traditioneel pendant van
Job: zuiver middeleeuws, d.w.z.
de Schrift verhaspeld en devoot
geparafraseerd in het prachtige
decor van de Lievevrouwe-basi-
liek van Tongeren en perfect
uitgevoerd door het Maastricht
se conservatorium. Een stukje
zichtbare katholieke cultuur die
we als zodanig gaarne accepte
ren.
Het in-triestige relaas van de on
geneeslijk zieke arls aan Henk
Mochel van de NCRV (een ge
deelte hiervan werd al eerder
uitgezonden) leek een droevig
slot van het Paasprogramma te
worden, maar de standvastige
vqwachting van het komende
Vrederijk paste toch weer goed
aan bij de teneur van het Op
standingsfeit en de feestelijke
Paaszang met Liesbeth List in
de Hilversumse St. Vituskerk
had in de vooravond die sfeer
al nagestreefd.
En alle feesten behoren le eindi
gen met een grote avondvoor
stelling; de KRO bleef dus gis
teravond in stijl door Die Zau-
berflöte van de Hamburgse
Staatsopera te geven waaraan
de operaliefhebbers op de eerste
plaats hun hart konden ophalen.
De AVRO liet Aznavour nog
eens optreden, maar die hebben
we al z$ dikwijls gehoord dat
we maar in de opera bleven zit
ten. Daar hebben wc beslist
geen spijt van gehad.
AD INTERIM
Ere-loeris voor
Sylvain Poons
ere-loeressen uitgereikt. De per
soonlijke humorprijs werd uitge
reikt aan Sylvain Poons voor
zijn createi van Abraham Mossel
in De kleine Waarheid.
De loeres voor humor-in-daad was
voor het NOS-journaal voor de
uitzending Zwartkijkers op 29
maart van het vorige jaar.
De ere-prijs humor in beeld werd
toegewezen aan het VARA-
team, Hadimassa, terwijl de
prijs voor humor in reclame
ging naar het reclamefilmpje
Kingcorn 1971
NEDERLAND I
VARA:
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
19.05 uur: De smokkelaars van
Moonfleet (t.v.-serie)
19.30 uur: Tik Tak Tor
i 20.00 uur: Journaal
20.21 uur: Kom maar binnen
(t.v.-serie)
20.45 uur: Poppy (film)
22.00 uur: Simon Carmiggelt
22.05 uur: Achter het nieuws
22.45 uur: Journaal
22.50 uur: Weekoverzicht school-
t.v.
NEDERLAND II
NCRV:
18.45 uur:
18.55 uur:
19.05 uur:
19.30 uur:
20.00 uur:
20.21 uur:
21.05 uur:
21.45 uur:
Fabeltjeskrant
Journaal
Zo vader, zo dochter
De jonkvrouw van
Avignon
Journaal
Hoofd en hart
Hier en nu
Eenmaal, andermaal
Dag, dag
Journaal
MORGEN
NEDERLAND I
17.20 uur:
NOS
18.45 uur:
18.55 uur:
19.05 uur:
19.50 uur:
20.00 uur:
20.05 uur:
20.10 uur:
De club van zes-en-
half
Kijk zelf maar
Fabeltjeskrant
Journaal
Van gewest tot gewest
Toeristische tips
Journaal
Staatsloterij
Ajax—Benfica
(eerste helft)
Journaal
Ajax—-Benfica
(tweede helft)
Ter visie
NEDERLAND II
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
19.05 uur: Mik
20.00 uur: Journaal
I 20.21 uur: Paul Vlaanderen
21.10 uur: De geschiedenis van
de Russische film
IKOR
22.10 uur: Kenmerk
22.35 uur: Journaal
kleur
RADIO
HEDEN
MORGEN
De Amerikaanse komiek-conféren
cier-jongleur W. C. Fields,
hoofdrolspeler in de film van
vanavond „Poppy" anno 1936,
werd vaak vergeleken met een
Amerikaanse kleinsteedse ko
ning Lear, een man die er van
overtuigd was, dat de hele we
reld tegen hem samenspande en
dan ook vanuit dat stand
punt knorrig reageerde.
De in 1879 in Philadelphia gebo
ren Fields liep op 11-jarige leef
tijd van huis weg en na een
nogal onduidelijke loopbaan,
waarin hij allerlei klusjes op
knapte om in zijn levensonder
houd te voorzien, maakte hij in
1914 naam als jongleur en con
férencier in de Ziegfeld follies.
In 1923 kwam het keerpunt in
zijn carrière toen hij de hoofd
rol vervulde in de musical
„Poppy" als een goedhartige
oplichter en jongleur, een ka
rakter dat hij de rest van zijn
artiestenloopbaan zou behouden.
Toen in 1925 niemand minder
dan D. W. Griffith „Poppy" wil
de verfilmen als „Sally of the
sawdust" met Carol Dempster
en Alfred Lunt als het jonge
liefdespaar, was Fields de aan
gewezen figuur om de oude
mopperende, maar waakzame
voogd te spelen. Fields maakte
zo'n indruk dat een groot aantal
kortere films met hem in de
hoofdrol volgden, maar het was
j pas toen de geluidsfilm zijn in
trede deed, da! Fields' talent tot
volle ontplooiing kwam.
In 1936 besloot men om „Poppy"
nog eens te verfilmen. Fields
was toen door overvloedig alco
holgebruik ernstig ziek in di
verse scènes is de stand-in dui
delijk te ontdekken maar
niettemin wilde hij zijn glansrol
aan niemand anders afstaan.
„Poppy" anno 1936 is dan ook
niet Fields-op-zijn-best gewor
den deze zure komiek heeft
Kom maar binnen
De hele familie raakt door een
poes in rep en roer. De angst
voor een onschuldige kat kan
een mens tot gekke daden bren
gen.
heel wat amusantere films ge
maakt maar scènes als die
waarin hij als buikspreker een
sprekende hond aan een barkee
per verkoopt, behoren tot het
beste wat deze door velen ver
guisde, maar ook door nog
meerderen bewonderde ras-ar
tiest ooit presteerde.
Nederland I, 20.45 uur.
De smokkelaars
van Moonfleet
John Trenchard vindt op zijn ont
dekkingstocht een belangrijk do
cument. Hij blijft hierdoor lan
ger weg dan de bedoeling was.
Vooral Grace Maskew maakt
zich zorgen over zijn lange af
wezigheid.
Ned. I, 19.05 uur.
Ned. I, 20.21 uur.
De jonkvrouw
van Avignon
Ook deze maal lopen de gelieven
elkaar mis. Kob'a lift vanuit
Zwitserland naar Parijs terug
en neemt, onder de naam Lily,
een baan aan bij een super
markt. Francois is nog steeds
troosteloos op zoek naar de
vrouw van zijn dromen.
Ned. II, 19.30 uur.
Hoofd en hart
Vanavond het vierde en tevens
laatste deel van de serie Hoofd
en Hart. De lotgevallen van de
twee zusjes Elinor en Marianne
hebben tot nu toe veel verdriet
gebracht. Aan het slot komt
echter het lang verwachte licht
puntje aan de donkere hemel.
Al trouwt Willoughby niet met
Marianne.
Ned. II. 20.21 uur.
Eenmaal andermaal
Gerrit den Braber ontvangt van
avond weer enkele bekende Ne
derlanders. Haya van Someren-
Downer en dr. Dick de Zeeuw
spelen een scène uit Het Hemel
bed van Jan de Hartog. Verder
worden Mies Bouwman en het
Oebelekoor verwacht.
Ned. II. 21.45 uur.