TWEEDE TRIËNNALE VAN LEIDEN PROEF VOOR OPEN KUNSTHUIS De fanclub van Elvis gaat nooit verloren I Kloof moet worden overbrugd tussen publiek en kunst Waaggebouw als verlenging van de straat Morgen laatste ronde dekenale Vastenaktie Leidse agenda ZATERDAG 1 APRIL 1972 LEIDSE COURANT ZATERDAG 1 APRIL nclmarkt. aanv. 11.30 u.: dl*c aanv. 20.00 uur. 2 april: Kreatlet Sentrun DINSDAG 4 APRIL. icraadsvcrsadc- Groenoordh.nl Zaalvoetbal. Aanvan* 20.00 uur. ZIJIpoortkapol Ml« LEIDEN Het leven hangt van kloven aan elkaar. De maat schappij is verdeeld in sectoren, eilandjes waarop mensen van allerlei slag en geaardheid naar malkander staan te kijken. Soms wordt moeizaam getracht, de oversteek te maken. Die po ging is al vruchteloos als er geen brug is, of als men met drempelvrees vor al dan niet vermeende barrière blijft staan. Eén van de te overbruggen klo ven is die tussen kunstenaar en publiek. In Leiden lijkt het een Grand Canyon. Ook in deze ge meente zijn de artiesten onder ons, maar ze worden slecht op- gemert omdat ze bijna niet uit het „schuilkerk-stadium" kun nen komen. De financiële mid delen zijn ontoereikend om de kunst aan de grote klok te kun nen hangen; ook het gemeente bestuur is, ofschoon welwillend, in armlastigen doen en aan han den en voeten gebonden. Onverminderd geldt echter de noodzaak, dat de kunst onder het volk gebracht woedt en dat de kunstenaars niet met hun schepping in een hoekje blijven zitten omdat ook zij nu eenmaal moeten leven en eten. De in stantie die in Leiden een drijf veer achter de emancipatie van de hedendaagse kunst wil zijn, is de Culturele Raad. Voor deze raad is nu de taak weggelegd, met enkele forse daden de ga ping tussen kunstenaar en pu bliek teniet te doen. De sectie Beeldende kunsten van de Cul turele Raad staat thans voor de organisatie van de tweede „Triënnale", een driejaarlijkse inzendingstentooonstelling voor het gewest Leiden. In deze sec tie is Bruno de Klerk één van de stimulerende krachten, even als trouwens zijn naaste buur in de Ceciliastraat, Keez Buur man, die graag met hem mee denkt en perspectieven helpt ope nen. n 1968 werd de eerste aankoop tentoonstelling in De Lakenhal gehouden. Van vrij veel kunste naar gingen toen werken van de hand, voor zo ongeveer 11.000 gulden. Die eerste Triënnale bracht rond 800 objecten van om en nabij 250 geselecteerde mensen voor het voetlicht. In 1972 is de basis verruimd; van 19 mei tot en met 25 juni (en in dien noodzakelijk nog van 30 juni tot en met 9 juli) is er een open tentoonstelling voor be roepskunstenaars uit Leiden en het gehele gewest. „Daar krij gen we een hoop werk aan", verwacht Bruno de Klerk, „er wordt niet meer geselecteerd, wel gegroepeerd naar de aard van het ingezondene. Alles wordt opgehangen. Misschien zijn er andere instanties die censure rend roet in het artistieke eten willen gooien, mar dat zien we tegen die tijd wel". ,Wat nou het leuke van deze gro te tentoonstelling van alle mo gelijke technieken, foto's, ideeën en projectontwerpen wordt is, dat we in de Waag gaan zitten. Niet meer in de Lakenhal. Dat gebouw in al z'n statigheid met het pleintje ervoor verooorzaakt voor de gewone burger te veel drempelvrees. Bij de Waag loopt iedere huisvrouw naar bin nen", vindt Kees Buurman; „hier kan men zien wat er alle maal in Leiden gebeurt. De hele entourage moet een kwestie zijn van opengooien". ,Deze Triënnale en dat is heel belangrijk wordt meteen een proef voor het „open kunst huis", dat in die Waag moet ko men. Op die manier gaat het publiek aan kunst wennen", ho pen Bruno de Klerk en de zij nen; „het moet niet alleen een onderdak worden voor de beel dende kunsten, maar ook voor theater en muziek. Dat alge meen kunsthuis moet nog krijgen. Met deze Triënnale is het gewoon een gok; we weten uiteraard nu nog niet of het goed zal gaan. In eik geval houden we rekening met zo'n kleine 1000 kunstwerken uit het ge- Een derde brug die in samenspel met Triënnale en het te verwe zenlijken open kunsthuis het contact tussen artiest en burger moet bevorderen is een dikke klapper, die de Culturele Raad in de toekomst gaat uitgeven. Groningen en Rotterdam ken nen een dergelijk informatie werk al. Kees Buurman: „Wat Het open kunsthuis in de Waag ogen staat is een boek, houdt beide kunstenaars stevig Kees Buurman (links) en Bruno de Klerk: kijk op kunst dat publiciteit moet geven de kunstenaars en hun schep pingen en de kunst zelf zal moe ten stimuleren. In Groningen bijvoorbeeld is deze uitgave erg levensvatbaar gebleken. Musea kopen het, scholen, gemeente huizen, fabrikanten die hun be drijven met kunst willen „aan kleden". Ook voor de Kamer van Koophandel kan zo'n kunst klapper, waarin iedere kunste naar een pagina kan opvullen met afbeeldingen van zijn werk en persoonlijke gegevens, van waarde zijn". Al op voorhand lijkt zo'n staalkaart een belang rijk vademecum voor degenen die de kunst dichterbij willen halen. Iedereen kan straks in die klapper vinden wat hij zoekt en mooi vindt. Buurman en De Klerk menen, dat de Triënnale Triënnale, kunsthuis dit boek al vast kan „aanzwen- Op weg gelen". bezig. Eigenlijk is het al geen toekomstmuziek meer, want de realisatie hangt alleen nog op de verwarming. Er is een plan (airconditioning en vochtwering zijn delicate zaken) dat voorziet in een bepaald soort verwar ming van de stenen ruimte. Als daar eenmaal 's winters doeken hangen kan normale radiator verwarming funest zijn voor de geëxposeerde werken. Daarom is aan grondverwarming ge dacht. maar Gemeentewerken vindt het nogal duur. „Om met deze Teiënnale de verwarmings kwestie te omzeilen hebben we de tentoonstelling tmaar uitge steld tot deze zomer", vertelt Bruno de Klerk; „de expositie wordt nu in de warmere maan den „koud" opgediend. klapper, gedroomd op het ogenblik de gedachten van veel kunstscheppers bepa len. De grootste daarvan is het kunsthuis. Met geloof, hoop en liefde zien mensen als Buurman en De Klerk daarnaar uit. „De Waag moet de verlenging wor den van de straat, het gaat om het versieren van je stad", zeg gen zij. „Dit verlengen van de straat wil niet zeggen dat de Waag een centrum van rand- kunst wordt. Wat is rand-kunst? Wat wij willen is, dat men in een algemeen kunsthuis kennis kan nemen van alle andere cri teria dan die welke alleen bin- Lakenhal passen. toch met voldoening zal kunnen zeggen: ik heb in de Waag ge hangen...". Ook voor de Lakenhal zal het open kunsthuis van belang worden. Het is de bedoeling, dat alle moderne kunst uit dit stede lijk museum in de Waag wordt ondergebracht. Naar een Haags voorbeeld, dat het op dit mo ment bijzonder goed doet, zal de Waag waarschijnlijk ook een artotheek gaan herbergen, een afdeling waar iedereen voor een bepaalde tijd kunst kan lenen om thuis eens te kunnen genieten van werk van „vrije jongens'" en artiesten uit de contraprestatie. moet een markt voor creatieve De tweede Triënnale eist eerst de walhalla zijn het deze drie, die oorspronkelijkheid worden". Kees Buurman profeteert „Het is best mogelijk, dat de Waag voor één of andere colle ga de weg opent naar het Am sterdams Stedelijk Museum, maar er is net zo goed plaats voor de groenteboer, die later aandacht op. Er is een goede samenwerking op dit gebied met de Lakenhal. Bruno de Klerk: „Er ligt geen enkele dis criminatie in onze verwachting, dat erg veel niet-museumbezoe- kers en toeristen, die zich niet alleen op de Lakenhal oriënte ren, over een paar maanden de i Gyoa«éal< tentoonstelling in de Waag zul- af-k-hi len aandoen. Met kunst moet je 3000' aan de weg kunnen timmeren io.oo-i als het een wezenlijk onderdeel van deze tijd uitmaakt. Wat een mens aan beeldende creatie kun uitdragen moet iedereen kunnen Wat Kees Buurman en Bruno de Klerk maar willen zeggen en hun inbreng in de Culturele Raad getuigt daarvan is: versieren moet een feest zijn. Niet alles hoeft mooi te zijn, als het maar een taal spreekt. Er is nog wel iets dat prikt: de Triënnale wordt tot nog toe al leen door Leiden betaald, terwijl andere gemeenten er net zo goed van profiteren (eerste keu ze bij aankoop b.v.) De Klerk: „We willen dat ook de andere mee betalen. Leiden wordt arm aan z'n centrumfunctie. Daar zijn voorbeelden van te over". TON PIETERS GyTwieer'VHTt* rtatwUJk* ooiKtp I If. t..t 3 en 7 t- n derde khu 1.16 3d.- klas nil<- da*en van 14-16 en vun 18.4.1-19.30: 3de klas: «Ho duir.-n van 11.30-12, vnn 14-15 .-n van 18.46- 19 30 uur: 1ste klas: Allo dnio-n vanaf half twanlf Krnumafd.-llnK 9de klas: van 15-16 on van ls.46- 19.30: 2do klas: vnn 11.30-13 (nllo.fi vader», van 15.116 on van 18 45- 19.:» Baby's on Mouters: zo.. ma., wo.. vrij., on ra' van 15-15 30; dl. en do. vnn 18-16 30 uur. Klndor.-n vanaf 4 Jaar allo dag.-n van 15-16 klas lil-ia, 13.3(1 16.45-17,4.1 uur; znterdnu 10-16 uur; .ixlny 11-11 46 wi 13.C15 uur huls ltlinm.nl: IIII. oatci l«to on uur. van 1 is oo-in is 1.7 00 uur. vnn 18.00-19 30 krriamn fdollnr van 14.00-15.00 \..:i I'I n ,lur v.»,r Konolen; klndrrafdi-llng vnn 16.00 uur. van ts.oo-tx 30 uur, da» en dr.nilerdaic allien vort i beneden IC Jaar dor* Kind* t.»e«anK. «oord«IJlt, Solo Mto: kllsio pntWnten VOORSCHOTEN In het kamer tje van Marco van der Meij worden de muren bijna geheel in beslag genomen door afbeel dingen van Elvis Presley. Het fenomeen blikt uit allerlei stan den op ons neer. Slechts hier en daar doet een prentje van een ander muzikaal getint persoon wat water in de wijn. Het inte rieur wordt gecompleteerd door een sterk op Presley georiën teerde boekenkast en disco theek. Onvermijdelijk. Want met een beetje goede wil zou je Marco van der Meij (20 jaar en bezig aan het eindexamen op de sohool voor Hoger Economisch en Administratief Onderwijs in Den Haag) de „plaatsbekleder van Elvis Presley in Neder land" kunnen noemen. Sinds kort is hij voorzitter van de lan delijke fanclub. Zijn voorgan ger. Wim van Ravenstein uit Eibergen, recommandeerde hem bij de leden. Marco was nauwelijks verwonderd. Want: „Ik ben de fanatiekste". Een fanclub zoals die van Marco van der Meij en zijn geestver wanten is eigenlijk al een brok je recente historie. Want dit is de tijd na de periode van „ma teloze tot hysterische bewonde ring van top veertig artiesten". De adoratie is milder geworden. In de dagen dat men nog wel fanatiek uit was op een plukje haar of een reepje hemd van een idool tierden de fanclubs welig. Er zijn er nog maar een paar over. Die van Elvis Pres ley mag er nog immer wezen. De club telt negenhonderd leden en er is zelfs aanwas. We hebben hier dus te doen met een opmerkelijk verschijnsel: groei tegen de verdrukking in. Wat zit hier achter? Weinig. Het blijkt in eerste instantie te gaan om een nogal profaan iets, het verkrijgen van informatie. De pers verzaakt in deze. Mar co van der Meij: „Iedereen weet al lang wie Presley is en bovendien valt er over zijn le venswijze niet erg sensationeel te schrijven. Het is dus niet commercieel en dan hoeft het blijkbaar niet. Maar ja. (glim lacht berustend) over Beethoven wordt tenslotte ook niet veel meer geschreven". Dat gebrek aan nieuws wordt door de fan club ondervangen via een eens in de vijf weken verschijnend orgaan genaamd „It is Elvis time". In dit blad verluchtigd met vele fraaie foto's, krijgen de fans onder meer de kans op roepen te plaatsen tot het ruilen van kostbaarheden als Elvis- stempeltjes, -foto's, -affiches, boeken etcetera. Er is echter nog een andere, im materiële achtergrond waarom mensen zich aansluiten bij de i der Meij naast Elvis Presley: „Wat is er vreemd of verkeerd aan persoonsverheerlijking?" Ik ben van allen meest fanatieke genoeg andere bloemen sturen naar Hans van Willigenburg. Die man van de tv, weet je wel." Stilte. Marco wil er nog wel wat meer van zeggen. Maar dan een beet je feller. „En tenslotte kan het bij Presley geen kwaad om hem te imiteren. Hij leidt een gezond leven. Is religieus, gebruikt geen drugs en heeft geen kinde ren ergens anders rondlopen. Er zijn er in de muziekwereld wel die het minder nauw ne men." Hij schrikt van deze ontboeze ming. „Maar nou kom ik weer met „Elvis de brave jongen." Nou. dat hoeft voor mij ook niet zo nodig hoor." Toch wordt dui delijk dat de Elvisfans lijden onder het beeld dat van hen ont staan is. Dat van een wat on werkelijk groepje mensen dat zich bezighoudt met dingen die niet helemaal au-serieux meer worden genomen. Ze maken een beetje de indruk van een han delsreiziger van wie men maar niet wil aannemen dat zijn soep zo goed is. Elvisfanclub: een gevoel van saamhorigheid. Men organiseert daarom meetings waar men sa menstroomt om de diepere ge voelens, opgeroepen door bijv. films over Presley gezamenlijk te ondergaan. Waarmee de kern van het fanclubwezen bereikt is: de persoonsverheerlijking. Een tegenwoordig minder op prijs gesteld begrip. Marco van der Meij stelt zich dan ook wat verontschuldigend op: „Ach ja, wat moet ik daar nou van zeg gen? Persoonsverheerlijking... Ik heb vroeger ook wel kleren gedragen zoals Elvis en er zijn nog steeds mensen die zo gauw hij zich vertoont met een nieu we zonnebril ook zo'n ding gaan dragen. Maar wat is daar En dan dragen ze natuurlijk ook club. Marco (die zelf enige con cessies aan deze haardracht ge daan heeft via baard en tot op de kraag uitlopend haar) wil er niets over zeggen. Een artikel in het blad Panorama over deze pressiegroep in de fanclub, waarin betoogd werd dat de echte vetkuiven (leren jasjes, veelvuldig gebruik van brillanti ne en zo) leefden bij de gratie van bier en geweld, is nog steeds niet uitgewerkt. Er wordt discreet over gezwegen. Maar de last blijft. De meeste fans („heel vriendelijke men sen") hebben het er moeilijk mee. Want de miskenning van Elvis wordt er maar groter door. Op de vraag of het wAèr is dat de muziek van Elvis Presley ouderwets is stoat Mar co van der Meij vermoeid op onder het laken van de zucht: „Dan zal ik hem nog maar een keer draaien." Even later zingt Elvis „Early Morning Rain" een lied van de wel op grote schaal erkende Bob Dylan. Mar co gaat glimlachend weer zit ten. Hij zegt nog net geen „o LEIDEN De vastenaktie, welke jaarlijks gedurende de tijd voor Pasen in het Dekenaat Leiden wordt gehouden, heeft ditmaal als project een gemeenschaps huis voor meisjes (in opleiding voor verschillende beroepen). Men vraagt hiertoe een konkre- De inkomsten uit dc lopende vastenaktie zijn hoopvol. Maar om het streefbedrag van 50.000 j gulden (nodig voor realisering van genoemd projekt) te berei- ken doet men een beroep op al len die zich hierbij betrokken voelen te bijdrage te willen leveren tot De laatste inzameling vindt een moderne, gezonde ontwikke ling van de vrouw in Opper-Vol- ta (Afrika). Het is absoluut noodzakelijk dat in een ontwikkelingsland gunsti ge kansen geschapen worden voor de ontwikkeling van vrou wen en meisjes. In Opper-Volta bestaan slechts enkele oplei dingsscholen voor meisjes welke geconcentreerd zijn in de ste den. Meisjes van het platteland die naar deze scholen gaan moeten in die steden maar on- ze vaak worden uitgebuit. Burgemeester Het doel van de vastenaktie, een g.m,^«:hapAu,«. i, in d. „r- sUlI't VCrKOOI) ste plaats deze van buiten ko- I mend. uitlijn op te vangen en 7X)met"Ze<rels overmorgen plaats in de R.k. kerken in het Dekenaat, tl kunt uw bijdrage ook overma i ken op giro 9013 van de Alge mene Bank Nederland te Leiden met vermelding „voor de deke- nale vastenactie". Het hangt mede van u af of het mogelijk zal zijn in Opper-Volta dit pro ject in 1972 te realiseren. Men probeert het namelijk al van 1956 af. Aan u de „klap op de vuurpijl te geven". hen een gunstige omgeving tel «a/iiiva scheppen waarin ze <le opleiding LEIDEN Burgemeester Vis zal kunnen voltooien. Hot is verder 0p dinsdag 11 april de eerste zo de bedoeling de meisjes in ge- merzegels kopen in het postkan- noemd tehuis naast de beroeps- joor aan de Gerestraat. opleiding, welke ze arm de Met hM kopr„ v,„ d„e zegell .chnlen volgen, ook eonvuljende voor Lt|d,n d, |and,l,jke ïing te geven. De methode die men daarbij bij wenst te volgen is gericht om de meisjes vrijel jk voor zichzelf verant woordelijk te doen zijn. Het ge meenschapshui wordt opge bouwd volgens het systeem van actie „Zomerpostzegels" van start. De toeslag van 15 en 25 cent die op de zegels betaald moet worden komt ten goede aan het cultureel werk, werken met gehandicapten en het blin- denwerk. zes onafhankelijke paviljoens De zegels, die ontworpen zijn Het projecl geniet zowel de vol- door Dick Elffers, hebben de Ie aandacht van regeringsauto- Floriade en het 25-jarige Hol- ritoiten als van kerkelijke zijde. land Festival tot onderwerp. Be- Met name van de opvoeders en halve zegels zijn er ook zomer- leraren in Bobo-dioulasso. Dit zegel-prentbriefkaarten, project is een echt ontwikke- j Contactadres voor Leiden Is me- lingsproject, de ontplooiing van' vrouw J. Lubach-Lehman de de mens staat hierin centraal. Lehnsfcld, tel. 26286. Patroonsfeest Bejaarden bond NOORDWIJK - De afdeling Noordwljk van dc r.k. bc- jaardenbond „St. Jozcl" vierde haar patroonsfeest en hield daaraan verbonden haar jaarvergndering In ho tel-rest. Dc Beurs. De dag begon met een plech tigheid in de purochiekerk van St. Jeroen. De geestelij ke adviseur, pastoor P.A. van den Bosch leidde deze dienst en hield een predika tie. Het parochieel dames koor verzorgde de zang. be geleid door de heer Roden rijs aan het orgel. Nn afloop van de dienst werd in „De Beurs" een gezamenlijk ont bijt gebruikt. Nadat voorzitter W.A. Brcdero- dc 's middags dc jaarverga dering had geopend, vond een droevig incident plaats. Mevr. Hogervorst, secreta resse van dc afdeling, werd tijdens het voorlezen van dc notulen door een hersenbloe ding getroffen en moest per ambulunce naur huis worden vervoerd. Hierop werd de vergadering geschorst. Bij dc bestuursverkiezing stel den mevr. Van Dijk en de heer Jac. de Groot zich niet meer herkiesbaar. De Alg. Bond van Bejaarden, afd. Noordwijk, organiseerde in het Lido-theater een ont spanningsavond, waarin de Noordwijkse mondaccordeon- club „Concordia" optrad. Onder leiding van derigent Van der Hulst gaf het en semble een uitstekend con cert van mnrsen, walsen en stemmingsstukken. Na de puuzc werd de film „Os car" gedraaid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 5