Zoeken naar procedure voor onafhankelijkheid Frustraties en onmacht in de verhouding Nederland - de West STATUUT VERVANGEN Zoeken in alle richtingen naar toekomst religie KONJNKRIJKSSTATUUT OP DE HELLING Nijmegen kwam er niet uit KORTE METTEN 12 ZATERDAG 25 MAART 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 7 Maandag 27 maart wordt in het Nederlands Congres gebouw in Den Haag de Koninkrijkscommissie geïnstalleerd die tot taak heeft „een keuze voor te bereiden uit realiseerbare alternatieven voor de hui dige staatkundige verhou ding tussen Nederland, Suriname en de Neder landse Antillen". Deze formulering komt in feite er op neer dat de Konink rijkscommissie moet zoe ken naar de procedure om Suriname en de Antil len onafhankelijkheid te verlenen. De Koninkrijkscommissie die bestaat uit 70 leden en adviseurs, heeft een Ne derlandse sectie (Neder landse politici en deskun digen) o.l.v. prof. mr. W. de Gaay Fortman, een Surinaamse sectie (Suri naamse politici en des kundigen) onder voorzit terschap van J. Morpurgo en een Antilliaanse sectie (Antilliaanse politici en deskundigen) met als voorzitter R. J. Isa. Verwacht wordt dat op de eerste serie vergaderin gen die tot 30 maart duurt een schema zal worden opgesteld voor het overleg dat in de komen de achttien maanden in Nederland, Suriname en de Antillen wordt ge voerd. In nevenstaand artikel geeft e.sn onzer redacteuren een overzicht van de ont wikkelingen tussen Neder land, Suriname en de An tillen in de periode na 1954, toen de huidige ver houdingen werden vastge legd in het Koninklijks Statuut De Surinaamse politicus die naar Den Haag komt om overleg te plegen over de onafhankelijk heidsverklaring heeft getekend. Deze uitspraak van een hoge ambtenaar belast met de zaken van Suriname en de Antillen te kent op beeldende wijze de ge- da iten die leven in de ambte lijke wereld en bij politici over de huidige verhoudingen tussen Nederland, Suriname en de Ne derlandse Antillen. Deze ge dachten vinden hun voedingsbo dem in de wens om nu eindelijk eens een eind te maken aan een periode van onduidelijkheid, frustraties en onmacht die steeds gecamoufleerd werden in een be leid dat er primair op gericht was niemand en niets in Surina me of op de Antillen te kwetsen. Ex-minister Luns accentueerde de gevoelens die bij vele politici leven vorig jaar tijdens zijn af- scheidstournee door Suriname en de Nederlandse Antillen met de woorden tegen Surinaamse persvertegenwoordigers Ais u on afhankelijkheid vandaag vraagt dan geef ik het u liever gisteren dan morgen. Gedwongen door de omstandighe den van de Tweede Wereldoor log kondigde koningin Wilhelmi- na in 1942 aan dat er fundamen tele wijzigingen in de verhou ding tusse.i Nederland en dte ko loniën zouden worden ingevoerd. In aansluiting op het Atlantic Charter (verklaring van 14 au gustus 1941 van president Roose velt en Winston Churchill be treffende de door de Verenigde Staten en het Britse rijk na te streven grondslagen van de vre de na de Tweede Wereldoorlog) werd het recht van alle volke ren erkend om in vrijheid de re gering te kiezen die zij wensen. Koningin Wilhelmina beloofde dat de relaties tussen enerzijds Nederland en anderzijds Surina me en de Ned. Antillen na de oorlog zouden worden herzien. I>it heeft er mede toegeleid dat in 1954 de staatkundige relaties tussen deze landen fundamen teel werden veranderd door de totstandkoming van een nieuwe rechtsorde: Het Koninkrijkssta tuut. Hiermee voltrok zich op vreedza me wijze een stuk dekolonisatie. Binnen het Koninkrijk kregen Suriname en de Antillen for meel zelfstandigheid in eigen (binnenlandse) aangelegenheden en medezeggenschap in z.g. Ko ninkrijksaangelegenheden als buitenlandse politiek, defensie, nationaliteit, waarborgen voor fundamentele menselijke rech ten en vrijheden, de rechtsze kerheid en de deugdelijkheid van het bestuur. De grondgedachte yan het Statuut is dat Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen vrijwil lig een nieuwe rechtsorde heb ben aanvaard waarbinnen zij ie eigen belangen zelfstandig be hartigen en op voet van gelijk waardigheid de gemeenschappe lijke belangen verzorgen en el kaar wederkerig bijstand verle- Met deze rechtsorde hebben Suri name en de Antillen gedurende bijna achttien jaar één Konink rijk gevormd. Ernstige staat kundige problemen hebben zich niet voorgedaan volgens mr. dr. C. Ooft die deze week in Leiden promoveerde op het proefschrift .Ontwikkeling van het Constitu tionele recht van Suriname is dit te danken aan het feit dat het Statuut meer naar de geest dan naar de letter werd uitge voerd'. Slechts twee keer is er bij een conflictsituatie gebruik gemaakt van het z.g. intern appèl binnen de Koninkrijkministerraad. Het z.g. intern appèl wordt toege past indien binnen de Konink rijksministerraad geen overeen stemming wordt bereikt over een bepaalde zaak. De gevol machtigd minister van Surina me en de Antillen, twee Neder landse ministers en de voorzit ter van de Koninkrijksminister raad plegen dan en peüt comité overleg om tot een advies aan de Koninkrijksministerraad te komen. De twee gevallen waar in dit intern appel werd toege past was in de zaak van de uit wijzing van de Nederlandse journalist A. de Wit uit de Ne derlandse Antillen in 1957, en de Op 15 december 1954 werd in de Ridderzaal het Koninkrijksstatuut ondertekend. Hiermee werd een eind gemaakt aan de koloniale periode van Nederland in Suriname en op de Antillen. intrekking van de benoeming van dr. E. Jonckheer tot gou verneur van de Nederlandse An tillen in 1970. Op hoge poten Wel heeft zich vaak de situatie voorgedaan dat binnenlandse Surinaamse problemen op eco nomisch- en financieelgebied werden afgewenteld op Neder land dat niet steeds bereid was zich garant te stellen voor het aangaan van buitenlandse lenin gen* of de geldkraan dichtdraai de. Op hoge poten kwamen dan Suri naamse delegaties naar Neder land waar zij hoofdzakelijk in de perskamer van Schiphol hun grieven neerlegden. Een over moedig politicus liet dan wel eens het woord onafhankelijk heid vallen. Aan de vergaderta fels op het kabinet van de vice- premier aan het Haagse Plein nummer 1 schermden de Suri naamse politici met onafhanke lijkheid om financiële setun af te dwingen. Over de formule ring bleken zij het dan niet eens te worden. Bovendien schrokken zij terug van de konsekwenties van onafhankelijkheid. Deze konsekwenties waren o.m. het in stand houden van een geld verslindend defensie apparaat en buitenlandse dienst, minder ontwikkelingshulp van Neder land (Suriname zou immers ge lijkgesteld worden met andere ontwikkelingslanden die veel minder Nederlandse ontwikke lingshulp ontvangen). Kortom, de nadelen van onafhankelijkheid bleken groter dan de voordelen. Ondanks deze nadelen bleef in Su riname en dan vooral bij de Creoolse bevolkingsgroep een laetnt gevoel bestaan van onge noegen over de staatkundige verhoudingen met Nederland. Dit talent gevoel was voorname lijk gebaseerd op het gebrek aan een eigen Surinaams ge zicht naar buiten. In het Cari- bischgebied en in Latijns-Ameri- ka weet men geen goed raad met het Statuut. In internationa le bijeenkomsten (Verenigde Naties, Unctad, GATT, ILO) moet Suriname zich door zijn verbondenheid aan Nederland (en als zodanig opgenomen in Koninkrijksdelegaties) scharen aan de kant van de rijke lan den, terwijl het land duidelijk een ontwikkelingsland is en an- dersgericht belangen heeft dan door Den Haag worden voorge staan. Behalve deze externe politieke aangelegenheden was ook in binnenlandse zaken de hand van Nederland duidelijk voelbaar. Dit betreft vooral de besteding van de ontwikkelingshulp. De gehele Nederlandse ontwikke lingshulp werd vrijwel uitslui tend aangewend om de infra structuur voor de delfstoffen ex- plotatie (in handen van de Ame rikaanse maatschappij Suralco en de Nederlandse Billiton maatschappij) te verbeteren en Suriname aantrekkelijk te ma ken voor buitenlandse investeer ders. Het gevolg hiervan is dat Nederlandse en Amerikaanse bedrijven op elk strategisch punt van de economische bedrij vigheid sleutelposities innemen. Deze bedrijven beheersen vrij wel alle grondstoffenbronnen. de buitenlandse markten, en de economische opbouw van Suri name. De voornaamste belan gen van deze bedrijven liggen bij de buitenlandse geldschie ters, waarvan niet verwacht mag worden dat het filantropen zijn. die het belang van het Su rinaamse volk laten prevaleren boven het maken van winst op hun aandelen. Stroomversnelling Vanaf 1969 werd de hulpverlening relatief verschoven naar de so ciale projecten op het gebied van onderwijs, woningbouw, ge zondheidszorg en sociaal cultu reel werk. Hiermede werd ech ter de verwevenheid van de Ne derlandse hulp met de betref fende regeringen en het so ciaal-economisch leven ver groot. De Nederlandse verwevenheid in het sociaal-economisch leven heeft zowel in Suriname als in Nederland een stroomversnel ling teweeggebracht in het -den ken over de bestaande relaties tussen de beide landen. Actuele aanleidingen waren de val van premier Pengel in 1969. Op ad vies van gouverneur dr. J. Fer- rier dezelfde dr. Ferricr wiens kabinet in 1958 door het politie ke momentspel van de oppositie onder leiding van Lachmon en Pengel ten val was gebracht weigerde de Nederlandse vice- premier Bakker gelden beschik baar te stellen aan premier Pengel om beloofde salarisver hogingen te effectueren. De ambtenaren staking die volgde betekende het einde van het be wind Pengel. Op de Antillen bleek bij de onge regeldheden in mei 1969 toen Nederlandse mariniers werden ingeschakeld om de rust te her stellen, dat de Nederlandse greep stevig is. Vooral in de afgelopen jaren werd duidelijk dat het Statuut het Ko ninkrijk belast (en daarmede in feite Nederland) met het uitoe fenen van typische bevoegdhe den van de soevereine staat, de zogenaamde Koninkrijksaange legenheden (defensie, buiten landse betrekkingen, nationali teit, waarborgen van fundamen tele menselijke rechten, vrijhe den, rechtszekerheid en de deugdelijkheid van het bestuur). Dit betekent dat Suriname en de Antillen zelf deze bevoegdhe den missen en dat ze de facto aan Nederland zijn opgedragen. Suriname en de Antillen kunnen op grond van het niet-onafhan- kelijk zijn, geen lid worden van de volkenrechtelijke organisa ties. In het Statuut zijn bovendien spanningen ingebouwd, die zich na verloop van tijd kunnen openbaren. Dit heeft vooral be trekking op de gelijkwaardig heid en het waarborgen van deugdelijk bestuur. De gelijkwaardigheid tussen Ne derland, Suriname en de Antil len kan weliswaar formeel-juri disch zijn vastgelegd, maar een dergelijke constatering heeft geen feitelijke grondslag. De werking van het Statuut heeft vanaf de aanvang af de domine rende positie van Nederland al leen maar bevestigd en verste vigd. Elk der koninkrijksdelen draagt zorg voor verwezenlij king van een deugdelijk be stuur. Het waarborgen daarvan is echter een konlnkrljksaange- legenheid, hetgeen in feite neer komt op waarborg van Neder land en op de schouders van de verantwoordelijke Nederlandse staatslieden en politici die het Nederlandse volk vertegenwoor digen. Het ingrijpen van mariniers in mei 1969 op Curasao is hiervan het meest evidente voorbeeld. Hoewel het Koninkrijk verant woordelijk was droeg Nederland materieel de verantwoordelijk heid door het verlenen van mili taire bijstand. Eerder had Ne derland het zenden van troepen naar een Rijksdeel geweigerd. Dit deed zich voor in de grens kwestie tussen Guyana en Suri name in december 1967/januari 1968. Slechts door staatsmans wijsheid en beheersing bij Suri naamse en Nederlandse politici is het toen niet tot gevechten gekomen. De taak waarvoor de Koninkrijks commissie zich ziet gesteld, een keuze voor te bereiden uit reali seerbare alternatieven voor de huidige staatkundige verhouding tussen deze landen, zal niet ge makkelijk zijn te verwezenlij- ken. Deze taak zal hoofdzakelijk in de verzoeningssfeer liggen wegens de scherpe meningsver schillen die binnen de Suri naamse en Antilliaanse sectie liggen verborgen. De politieke partijen die in de Surinaamse sectie vertegenwoordigd zijn hebben sterke uiteenlopende in zichten over de toekomstige ont wikkelingen. Voor de oppositie partij in de Surinaamse delega tie, de Nationale Partij Surina me, is onafhankelijkheid een uitgemaakte zaak. De NPS wil alleen nog maar een datum vaststellen. De regeringspartijen (VHP en PNP-blok) wensen overleg over de keuzemogelijkheden en de procedure die gevolgd moet worden. Hierbij denkt vooral de Hindoestaanse VHP. onder lei ding van zijn voorzitter J. Lach mon, aan het raadplegen door een referendum van de bevol king over de toekomstige status. De VHP leider stelt dat de mo gelijkheden van het Statuut niet voldoende zijn uitgebuit. De coalitiegenoot van do VHP, dc Creoolse PNP is sterk gepor teerd voor de geleidelijke weg naar onafhankelijkheid. Verzoenen Surinaamse staatsreclitkundige in proefschrift: Het Statuut voor het Koninkrijk dient vervangen te worden. Dit staatsstuk is een competentierege ling, waarbij de vele competenties van de rege ring van het Koninkrijk, zo die worden gehnn- teerd naar de letter van het Statuut, de verwor ven zelfstandigheid der beide deelgenoten ernstig zouden kunne.i schaden. Tot deze conclusie komt mr. dr. C. D. Ooft in zijn proefschrift „Ontwikke ling van het constitutionele recht van Suriname", waerop hij woensdag in Leiden promoveerde. Mr. dr. C. Ooft, ex-minister van economische za ken thans directeur van het departement van bin nenlandse zaken in Suriname, zegt in zijn proef schrift dat het Statuut hoofdzakelijk kon functione ren dankzij de kontakten op het sociale en cultu rele vlak (interparlementaire kontakten, goede persoonlijke verhoudingen), meer dan het recht positieve recht toelaat zoals dit vervat is in deze rechtsorde. Uitgebreid gaat de Surinaamse staats- rechtskundige in op de staatkundige geschiedenis van Suriname waarbij veel aandacht wordt ge schonken aan een van de meest opvallende,gouver neurs uit de koloniale periode, gouverneur Kiel- stra. Diens bestuursbesluiten werken tot vandaag nog door in het Surinaamse rechtsleven. Mr. dr. Coft laat er geen twijfel over bestaan dat in zijn opvatting, met behoud van de historische banden tussen Nederland en Suriname, dit laat ste land. zijn vadefland, spoedig de algehele zelf standigheid behoort te verwerven. Op de achtergrond van de ver schillende meningen in Surina me speelt de latente spanning tussen de Creolen en Hindoesta nen. Een spanning die door de politici nu eens wordt uitgebuit en dan weer wordt aangewend om de bevolkingsgroepen voor zich te winnen. Op de Antillen loopt de scheidslijn niet tussen de partijen maar dwars door de eilanden. De Cu- ragaose politieke partijen wil len van de Nederlandse Antillen een onafhankelijke federatieve republiek maken met een geko zen staatshoofd en een sterk centraal gezag. Aruba met ruim zestigduizend in woners het tweede eiland van de Nederlandse Antillen wil als zelfstandige eenheid of als deel staat erkend worden met een ei gen grondwet en met recht streekse banden met Nederland. Gezien de grote verschillen tussen Suriname en de Nederlandse Antillen met betrekking tot hun toekomstige staatkundige ont wikkeling wordt dan ook ver wacht dat het overleg binnen de Koninkrijkscommissie in bilate rale vorm zal plaatsvinden: Ne derland- Suriname, en Neder- land-Antillen. De deskundigen en politici in de Nederlandse sectie zullen er dan naar moe ten streven de veelheid van me ningen uit de West te harmoni seren en te verzoenen opdat een formulering gedestilleerd wordt waarmee Nederland kan wer ken. Sig. W. Wolf „Ais we de toekomst van de godsdienst bekijken vanuit de structuren waar de kerk nu in zit. dan is er geen toe komst, tenzij de structuren veranderen. De maatschap pij waar we nu als kerk in leven Is alleen doelgericht op de materie, maar heeft geen toekomst. Ons optimisme steunde aanvankelijk op de heilwetenschap van de tech niek In deze tijd, daarna ko zen we voor het existentialis me wat inmiddels weer heeft afgedaan. We zijn nu in feite in een vacuüm terecht geko men, zodat we wei moeten zoeken naar alle richtin gen.". Aldus typeerde prof. E. Schille- beeckx de huidige situatie aan het eind van het vier daagse theologisch congres dat onder het thema: „Toe komst van de religie: religie van de toekomst", deze week in Nijmegen is gehouden. Dat „zoeken naar alle richtin gen'" heeft in feite het con gres voor een groot gedeelte bepaald. Deskundigen op het gebied van de theologie, het Marxisme en Aziatische cul turen, brachten na elkaar verschillende visies naar vo ren, om daarmee een bijdra ge te leveren aan het con gresthema. Prof. Schillebeeckx, die In zijn inleiding een grote plaats had Ingeruimd voor de zin van het menselijk lijden, moest op de laatste congres dag ervaren, dat zijn visie niet op alle punten gedeeld werd door de protestantse Duit9e hoogleraar dr. W. Pannenborg uit München. Deze was het niet eens met de stelling van prof. Schille beeckx, dat lijden zinvol kan zijn. Prof. Schillenbeeckx gaat er namelijk van uit, dat het lij den ervaringen met zich meebrengt die duurzaam zijn, die de mens terugwer pen op de vraag naar de zin van het bestaan. Lijden kan, naar zijn mening, de mens verder helpen. Prof. Pannen- berg daarentegen acht het ge vaarlijk om het lijden als uitgangspunt te nemen van het christelijk leven, omdat naar zijn mening de enige zin van het lijden die is, dat men er zo snel mogelijk van verlost wordt. De Duitse hoogleraar Pannen- berg legde in zijn inleiding de nadruk op de toekomst verwachting van dc mens, die steeds op zoek Is naar zijn eigen verwerkelijking. Daarbij tekende hij aan, dat men oog moet hebben voor de tendens, dat de mens zich steds meer uit de gemeen schappelijke samenleving te rugtrekt op zichzelf, of in groepen waar het individu de volle vrijheid heeft. In dit licht wees hij op het druggebruik en op het ver langen naar religiositeit dat vooral bij Jongeren steeds sterker wordt. „Als Jezus als de grootste „trip" wordt er varen, dan is dat toch op zijn minst een opmerkelijke bevestiging van de Marxisti sche opvatting, de religie opium voor het volk' al dus dr. Pannenberg. Vier dagen lang heeft men In Nijmegen in de verschillende inleidingen ervaren, dat de oosterse mystiek, de hernieuw de belangstelling in het wes ten voor meditatie en con templatie en een door Marx aangesproken christelijk hu manisme. niet zonder meer zaken zijn die men als onbe langrijk terzijde kan schui ven. Vanuit de verschillende visies heeft men gepoogd hier en daar iets vnn de ver hullende sluier, die hangt over de toekomst van de re ligie, op te tillen. Maar de meeste vragen bleven uiter aard onbeantwoord. „Wat we nu gedaan hebben Is, alle stromingen, die we lan ge tijd miskend hebben, re habiliteren". Op het eerste gezicht kan men in de veronder stelling geraken, dat deze foto er een is van de werkgroep „Samengaan van Religieuzen", tijdens een werkvergadering. Maar dat is niet hef geval. Men werpt wel een balletje op, maar dat is zuiver ter ontspanning, waartoe men momenteel het Scheveningse strand voll edig ter beschikking heeft. En natuur heb je nodig. Het kan niet alle dagen bóvennatuur zijn. De Internationaal bekende Tsjechnlsche theoloog dr. An- tonin Mandi (54) is in Praag overleden. Dr. Mandi was een invloedrijke figuur in de Tsjechosiowaakse kerk, voor al door zijn contacten met de jeugd en met talrijke ver nieuwingsbewegingen. Ook vertaalde hij dc nieuwe Ne derlandse katechismus in het Tsjechisch, maar publikatie ervan werd verboden. „Het Getuigenis" het ge schrift van een aantal ver ontruste hervormden, dat in oktober uitkwam en sinds dien de gemoederen in de Hervormde Kerk en ook daarbuiten danig heeft be roerd, zal op dinsdag llaprll in de jaarlijkse hervormde predikantenvergadering wor den besproken. De vergade ring. in het Jaarbeusrvcrge- dering te Utrecht, staat on- Twee jubilea wereldmissie Met een „mis der volken" op Pinksteren en een bijzondere vormgeving van wereldmissiezondng op 22 oktober, zal het 350-jarig bestaan gevierd worden van de curiecongregatie voor de missie. Dit heeft het hoofd van de congregatie, de Brazi liaanse kardinaal Agnclo Rossi, in Rome bekend gemaakt. Bo vendien zal ter gelegenheid van dit jubileum een herdenkings boek worden uitgegeven, over de geschiedenis van de congre gatie. Het 350-jarig jubileum van de congregatie voor de mssie. dit jaar, valt samen met het 150-jarig Jubileum van de „Pauselijke missiewerken". Ter gelegenheid hiervan wordt er van 9 tot 12 november in Lyon een internationaal miseiecongres gehouden. Onderwerp van dit congres zal zijn: dc toekomst en de ver nieuwing van de Pauselijke Missiewerken na het Vatikaans Concilie. Kardinaal Rossl deelde nog mede, dat de kerk op het ogenblik J47 Afrikaanse en 141 Aziutische bisschoppen telt. In 1969 woon den er in de missiegebieden, die onder zijn toezicht staan, in totaal 57 miljoen rooms-kathoüeken. In Azië (met uitzondering van China. Noord-Vietnam en Noord-Korea) was he; aantal ge lovigen van zes miljoen in 1949 tot ruim veertien miljoen geste gen in 19G9. In Afrika was het aantal in dezelfde periode van 11 tot 32 miljoen gestegen. Ook het aantal priesters was toegenomen en wel van 6.900 tol 15.300 in Azië en van 7.500 tot 15.100 in Afrika. In 1969 UI I er in Az bijna 10.000 inheemse priesters, terwijl er toen in Afrika 3.600 waren. Kardinaal Ross*, zei dat er zowel gebrek aan geld als aan priesters is. Voor hulp aan ruim duizend dio cesen was dit jaar neut meer dan 38 miljoen dollar beschik baar. In de komende den organiseert het vor mingscentrum Den Alcrdlnck te Lnag-Zuthcm (bij Zwolle) twaalf verschillende ontmoc- tingsweken. Op het program ma staan onder meer gozlns- weken, nieuwe religieuze le vensoriëntatie, twee Isrnël- weken, een week voor 65 ers, een creatieve film week en een Duits-Nederlands werkkamp voor jongeren. Helder Camara spreekt ook in Utrecht Helder Camara, aartsbisschop van Recife in Brazilië, zal behalve In Eindhoven ook spreken In Utrecht en wel op 4 april (20.00 uur) in dc Buurkerk. Hij spreek bij ge legenheid van de internatio nale conferentie over geweld loze verandering in de maat schappij, die van 4 tot cn met 8 aprli wordt gehouden in Driebergen. Op de manifestatie in Utrecht, getiteld „de macht van nnchtelozen". zal ook James Lawson naaste medewerker van Martin Luther King het woord voeren. De organisatie is in handen van Kerk en Wereld Drieborgen. tel, 03438-2241. KERK EN WERELD i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 7