„Eerst op tv zien pa,
't kan best meevallen"
Chiem van
Houweninge;
Reportage
Amerik. voor
verkiezingen
Een theaterman moet
de mensen amuseren
Andres hoopt gelijk te eindigen
Na jaren van afwezigheid
Beethovens Negende Symfonie
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 23 MAART 191
Schrijven is niet louter een literaire bezigheid. Een toneelschrijver
moet hetgeen hij te zeggen heeft in handeling verpakken, al mag er
best een boodschap met diepgang achter zitten. Dit vindt Chiem van
Schrijven is niet louter een literaire bezigheid. Een toneelschrijver
moet hetgeen hij te zeggen heeft in handeling verpakken, al mag er
best een boodschap met diepgang achter zitten. Dit vindt Chiem
Houweninge (31) uit Schipluiden, die vorige week zijn dramatische
thriller Bobo en Bobo op de tv zag uitgevoerd in de regie van Wal
ter v.d; Kamp. Deze acteur van het Nieuw Rotterdams Toneel, die
per 1 september a.s. overstapt naar het Amsterdams Toneel, denkt
in drama en in dialogen. Zijn personages handelen niet vanuit over
wegingen, maar reageren naar hun aanleg op de dingen rond hen.
Chiem vam Houwen'mge: ,,I-k ben door mijn opleiding en uiit vrije ver
kiezing een theaterman. In vind mijn taak en mijn plezier in het
amuseren van mensen. Door de middelen van het theater breng ik
hun fantasie op gang, om zodoende te laten zlien waar mensen tin be
paalde situaties toe in staat zijn.
Natuurlijk heb ik ook een eigen mens-visie al is het maar onbewust.
Die staat bij mij echter niet voorop. Ik kom aan de plot van mijn
stukken door mensen te observeren. Je ziet of hoort iemand op iets
reageren, hoe voor de hand liggend ook, en je begint daarover te
fantaseren. Dan ben ik al half bezig aan een stuk. Al schrijvend
ontstaat het spel, dat soms heel andere wendingen en een andere
afloop krijgt dan ik mezelf had gedacht. Zo'n stuk is ook niet een-
twee-drie klaar. Daar gaan soms maanden overheen".
Al schrijvend overtuigt Chiem er zich van of de tekst lekker loopt.
Hij verplaatst zidh tin de geest van de door hemzelf bedachte figuren
zegt de dingen die hij zelf op papier
Hou het scherm in het oog
heeft gezet. Een toneelschrijver hoeft
geen acteur te zijn, maar het theater is
wel zijn natuurlijk werkterrein waar hij
niet buiten kan. en vooral waar hij niet
omheen kan; theater is niet vertellen,
het is laten zien, laten gebeuren.
Zijn bewogenheid voor toneel ontdekte
Chiem, zoon van de Haagse kunstschil
der van Houweninge, pas in tweede in
stantie. Hij startte destijds met de stu
die culturele antropologie en kreeg
daarbij te maken met het dramatur
gisch instituut. Daar is de latente liefde
ontloken, die leidde naar de toneel
school. Zijn eerste spelletje, duur drie
minuten, had hij toen al geschreven,
n.l. De man met duizend tanden, dat la
ter op de filmacademie nog is gebruikt
ten behoeve van de leerlingen. In die
jaren is ook de schrijfijver losgekomen.
Met grote regelmaat tikte hij toneelstuk
ken en tv-spelen uit zijn machientje.
VARA's Kees van Iersel ontfermde zich
in 1966 over Huil maar even bij me uit,
dat als debuut op het scherm verscheen
en dat aanleiding vormde voor tal van
nuttige wenken, die Chiem waarmaakte
in volgende tv-spelen, t.w. Gemeubi
leerd, Hartedief en De laatste trein. Het
laatst vertoonde spel Bobo ontstond ja
ren geleden al. Samen met regisseur
Walter v.d. Kamp werd dit later bijge
schaafd, tot het als een voldragen werk
stuk door de camera's ging.
In al deze spelen treedt Chiem van Hou
weninge net even buiten de werkelijk
heid. al gaat hij uit van reële mensen.
Die mensen dragen een beheptheid met
zich mee of komen in omstandigheden
te verkeren, die hen uitzinnig of tot zon
derlingen maken, althans buiten de alle
daagsheid plaatsen, waarop het kijkbe-
luste volk gemeenlijk gek is.
Intussen schreef hij ook nog stukken, die
op deplanken hun uitvoering beleefden,
meestal bij het Nieuw Rotterdams To
neel, zoals Gevangene nr. 30.048, de hip
pe vogels van Bikini en De Groene aap,
dat ook nog op de agenda van het HOT
heeft gestaan. In 1967 ontving hij een
stevige aanmoediging in de vorm van
de Visser Neerlandiaprijs voor het stuk
Pachacamac. Hij stond toen in de thea-
terproduktie van Jules Croiset met de
Rozenoorlogen, bewerkt naar Shakes
peare. De laatste drie jaar was hij als
acteur verbonden aan het Nieuw Rotter
dams Toneel. Deze periode loopt nu
ten einde. In september stapt hij over
naar het Amsterdams Toneel, waar hij
zal worden ingeschakeld bij het schrij
ven en 4e dramaturgie. Als theaterman
voelt hij zich bij deze beide bezigheden
het nauwst betrokken.
Waar komen nu al die verhalen vandaan,
die in het brein ontstaan, op papier
worden uitgewerkt en uiteindelijk vorm
krijgen op toneel of op tv. En vooral
waar komt de behoefte vandaan om dat
te doen?
Chiem van Houweninge: „Waarom schil
dert een schilder een landschap. Je kan
er zo ook naar kijken. En ook: waarom
doet hij het zoals hij het doet. Daar kan
ik hele mooie theorieën over ophangen,
over herscheppen en zo, over de inner
lijke behoefte om de wereld te verrij
ken met een creatie. Dan zit je al gauw
in de ruimte te kletsen. De samenleving
is ingewikkeld, de omgang tussen men
sen ztit vol complicaties. Dat kun je met
je verstand ontleden, psychologisch ver
klaren. Je kunt het ook gevoelsmatig
benaderen. Dit laatste doe ik. Iemand
■die aardig praat hoeft nog niet per se
aardig te zijn. Dat voel je. Niet altijd
op hetzelfde moment. Als je intens met
mensen omgaat, doe je indrukken op,
die laater terugkomen. Dit laatste is
aan de hand als ik aan het schrijven
ben. Ik leg er niet bewust iets in, maar
er komt wel uit wat al in mezelf zit. Ik
kan zelf niet zeggen wat. Het is moei
lijk om je eigen stukken te analiseren.
Dat laat ik liever een ander doen. Je
doet dan de merkwaardige ontdekking,
dat anderen er heel andere dingen uit
halen. Dikwijls heb je daar zelf niet
eens aan gedacht. Ik vind het ook niet
van belang te weten wat er allemaal te
halen zou zijn uit wat ik schrijf. Het
gaat mij om het goed lopende verhaal,
waarmee de mensen in ernst of lach
zich bezig kunnen houden. Dat is het
bestaansrecht van het toneel".
Momenteel heeft Chiem een toneelstuk en
een filmscenario onder handen. Boven
dien werkt hij in opdracht van de
AVRO aan een tv-serie, afgeronde ver
tellingen die in een raam zijn gepast.
Hij heeft daarvoor de WOMS-mensen
bedacht, een vaardig volkje, dat niet
gebonden is aan tijd en ruimte en de
mens-van-nu van het ene avontuur in
het andere laat vallen, avonturen die
spelen in verleden, heden of toekomst
en die speels, bizar of romantisch kun
nen zijn.
Belangrijk voor het slagen van een s/jk
vindt Chiem een goede plot In een goed
lopend verhaal. Inderdaad beginnen zijn
verhalen intussen lekker te lopen.
TON OLIEMULLER
Twee weken geleden keerde een
VPRO-reportageteam uit de
Ver. Staten terug na o.m. in
New Hampshire en Florida en
kele dagen de campagnes van
vijf democratische presidents
kandidaten te hebben gevolgd.
De eerste film, die van deze
VPRO-reis het resultaat was,
wordt vanavond uitgezonden.
George Wallace, gouverneur van
Alabama, senator George
McGovern, burgemeester John
Lindsay van de stad New York,
senator Edmund Muskie en pro
fessor Eugene McCarthy zijn in
dit eerste programma op hun
moeizame weg in de richting
van het Witte Huis gevolgd door
cameraman Paul van den Bos,
geluidsman Hugo de Vries en
Joop van Tijn, die het vijftal
tussen de bedrijven door inter
viewde.
Inmiddels is senator Muskie, die
op basis van zijn redelijke mid
denpositie en zijn zorgvuldig on
derhouden, van Lincoln afgeke
ken vader-imago tot dusver de
beste kansen leek te maken,
aangeslagen door twee bijna-
nederlagen in de staten New
Hampshire en Florida. In hoe
verre dat aan hemzelf is te wij
ten, is in deze reportage te zien
en te horen, zoals ook enkele
feiten waarom de meest sympa
thieke kandidaat, de progressie
ve senator George McGovern,
serieuzer genomen dient te wor
den dan tot dusver geschiedde.
Wallace's Florida-campagne
maakt duidelijk op welke gron
den de gouverneur van Alaba
ma een belangrijker rol dan
ooit te voren in de Amerikaanse
politiek zal spelen. Lindsays
weinig vruchtbare campagne in
Florida de duurste die in
deze staat is gevoerd blijkt,
ook in deze reportage.
Ned. I 20.50 uur.
VPRO-muziek
Ditmaal een door de Franse tv
gemaakte reportage van een op
treden van de pianist Milton
Buckner, bijgestaan door Jo Jo
nes en Slam Stewart. Een film
pje uit 1934 van de Claude Hop
kins-band.
Laurel en Hardy
Ollie heeft griep. Dit is natuurlijk
een geweldige aanleiding voor
Stan om de verpleger uit te
hangen. Het is echter de vraag
of deze verpleger werkelijk des
kundig is.
Ned, I 20.50 uur.
Fred Haché-show
Opnieuw Nederlands meest ver
guisde en bewonderde komische
duo: Fred Haché en Barend
Servet. De helden raken thans
verwikkeld in hachelijke avontu
ren op Hawaii, vol sex, gevaren
en muziek.Wij ontmoeten danse-
Tes Raya en het dansduo Loren
zo, Mis Connecticut 1967, ballet
Lyn Wolseley. Frans Poptie,
een hernieuwde kennismaking
met Holiday in Asia, het strijk
kwartet van het gewestelijk or
kest, Otto Sterman, Anita Cural-
da met de Sexy Swinging Seven
begeleid door de Aloha Stom
pers o.l.v. Jackie Philipo en ook
Kees Schilperoort, de quiz Wat
Is Dat, Achter het Net en nog
veel meer.
Ned. I 21.30 uur.
Zorro
In het begin ziet het er erg som
ber voor Don Diego uit als
blijkt dat kapitein Monastario
heel dicht bij de waarheid zit.
Gelukkig komt er op het aller
laatste moment redding.
Ned. II 19.10 uur
Mission impossible
De aflevering van vanavond han
delt over de narcotica-handel.
Een terrier moet op een zeer
slimme wijze een lijst, met na
men van handelaren ontvreem
den.
Ned. II 20.21 uur.
SCHIPHOL Als het om de
ldefde gaat, is ons vader
lands vliegwezen blijkbaar
geen moeite, teveel. Dat
bleek gisteren weer eens
duidelijk, toen de vader
landse songfestival-krakers
Sandra en Andres van
Schiphol vertrokken naar
het Schotse Edinburgh. Na
na na, dat was geheel an
dere koek dan een obligaat
chartervluchtje naar een
verre zandbak. Allereerst
had Transavia-directeur
John Block zijn Caravelle
Noord Brabant" spontaan
omgedoopt tot de „Sandra
en Andres Expres" en een
hoeveelheid spiritualiën
aan boord laten hijsen, die
de reizigers prematuur in
een volledige winning
mood bracht. Daarnaast
had hij de zevende etage
van zijn hoofdkantoor voor
een ochtend omgebouwd
tot luxe vertrekhal, waar
de paspoortcontrole was
vervangen door een repete
rende biertapwedstrijd.
Aldus gelaafd kon de Nederland
se afvaardiging tegen half elf in
opperbeste stemming aan de
trip naar het Schotse plankju
weel beginnen. Sandra Reemer
(,,de kalmeringspillen van de
dokter zitten in m'n tas, reken
maar van yes") was bijvoor
baat vaag over haar kansen op
het Eurovisie Songfestival 1972:
„Het was het enige bruikbare
liedje, dat we op de nationale fi
nale in Amsterdam hebben ge
zongen. We stierven van de ze
nuwen toen de jury het winnen
de liedje moesit kiezen. Je weet
immers nooit, wat zulke mensen
mooi vinden. Als ze een ander
liedje hadden gekozen, waren
we sowieso afgegaan als een
gieter. „Als hhet om de liefde
gaat" is echt de enige commer
ciële melodie die er dit jaar bij
zat".
'ie heeft inmiddels zondag de mu
zikale wapenschouw van alle
deelnemers op de televisie ge
zien maar kon er geen brood
van bakken. „Je laat je gacw
verlakken door de entourage, de
rendieren en de sneeuwvelden.
Op het laatst weet je niet meer
waarom je een bepaald liedje
aardig vond. Toch geloof ik, dat
we een kansje hebben om bij de
Welcome
eerste drie te eindigen. Ik zie
ons alleen niet winnen. Als ik
een gok mag doen, dan zeg ik:
Engeland 1. Zwitserland of
Luxemburg 2 en wij 3. Tenzij ik
in de fouten ga en vals ga zin
gen. Dat kan bij mijn slem ge
makkelijk want hij zit er soms
net tegenaan".
Commentaar van een bij voorbaat
sombere Andres: „Het interes
seert me geen moer of we win
nen of niet. Ik zal al blij zijn
als we samen gelijk eindigen".
Om de spanning erin te houden
kwam hij gisteren alvast een
kwartier voor het vertrek van
de Sandra en Andres Expres op
Schiphol aan. Hij had zich tradi
tiegetrouw in de rit van zijn
woonplaats Tegelen naar de
randstad vergist en verontschul
digde zich tegenover de han
denwringende platenbonzen met
een schouderophalen: „M'n
brommer was kapot".
Wat nu overigens wel al vast
staat is, dat de kleurenkijkers
zaterdagavond duidelijk in het
voordeel zijn. Sandra en Andres
zullen namelijk in hun kleding
op onthutsende wijze kleur be
kennen. Sandra: „Ik had eerst
een doodsjieke jurk, maar die
paste gewoon niet bij zo'n vro-
Bij aankomst in Edinburgh leek
het er op of de Schotten niet zui
nig waren met hun hartelijkheid
voor het Nederlandse duo. maar
het „welcome" op de luchthaven
geldt alle aankomende reizigers.
(Foto: Milan Konvalinka).
lijk liedje. Ik heb daarna heel
Amsterdam afgestroopt en ben
tenslotte terecht gekomen bij de
Chinese modeontwerpster Fong
Leng. Die heeft voor 650,- een
jurk gemaakt, die volslagen
krankzinnig is. Toen ik hem aan
een buurmeisje liet zien riep ze
meteen, die moet je bewaren
voor carnaval. Er zitten knal-
rooie, knalgele en knalgroene
kleuren in e* alles flabbert en
floepert. Als ik straks zing
swingt die jurk vanzelf mee. Hij
is aan de onderkant ook nog on
gelijk. Net of de ratten eraan
hebben gegeten. Een moord-
jurk. Het enige jammere is dat
ik hem zelf heb moeten betalen.
Het budget van de NOS was
weer eens op toen ik met die
jurk aankwam. Ik heb trouwens
ook mijn eigen laarzen moeten
kopen. Dat was nog een 144,-
extra".
Ze maakt op deze woensdagmor
gen niet de indruk dat ze ge
bukt gaat onder deze klere
streek. „Ik ben gek op mooie
jurken en daar heb ik veel voor
over", zegt ze.
Naast haar schudt vader Reemer
z'n gegroefde hoofd. „Een ver
schrikkelijke jurk", deelt-ie
droef mee. „Ik wist niet wat ik
zag. Todden zijn het. Tweede
hands todden. „Ik begrijp niet
dat-ie zoveel geld heeft moeten
kosten. Ik had het gelijk aan de
vuilnisman meegegeven"
Moeder Reemer knikt en voegt er
vergoeilijkend aan toe: „Je
moet het eerst op de televisie
zien pa, het kan nog best mee
vallen".
Vader Reemer kijkt haar aan en
herhaalt langzaam: „Todden,
meer zijn het niet".
Dat betekent echter niet dat hij
bij de pakken neerzit, want hij
is inmiddels alweer druk bezig
om de volgende dochter op te
stoten in de vaart der volkeren.
Na Sandra is de kleine Marina
aan de beurt, die op 17 mei 12
jaar wordt. „Ik wacht tot haar
verjaardag", zegt Reemer,
„want ik wil weer niet hetzelfde
gedonder hebben als met San
dra. Met Sandra ben ik begon
nen toen ze tien was en dat
heeft me heel wat bakkeleien
met de arbeidsinspectie gekost.
Ik voorspel u nu wel vast, dat
Marina voor een geweldige sen
satie zal zorgen. Ze heeft een
hoop talent".
Betekent dit dat de heer Reemer
een geautoriseerde zangpeda
goog is?
Hij schiet in 'de lach. antwoordt:
„Wel nee jongen, ik ben boek
houder. Maar in het Jappen
kamp heb ik wel geleerd wat
zingen voor de mens betekent.
Het is me nu al gelukt met San
dra, reken d'r op dat Marina
ook dezelfde weg opgaat. Op
haar twaalfde verjaardag ga ik
aan haar schaven".
Even later staat hij moederziel
alleen bij de balustrade van het
Transavia-gebouw enzwaait los
jes naar de groenwitte Caravel
le, die met gierende straalmoto
ren van het platform wegglijdt.
Aan boord bevinden zich zijn
eerste muzikale werkstuk en de
todden die hem somber stem
men. Phonogram heeft te elfder
ure ook nog honderd Delfts
blauwe pullen laten inladen, die
in de komende dagen het Schot
se ijs zullen moeten breken.
Het zal me het weekje wel wor
den.
LEO THURING
Op de goede afloop! Sandra en
Andres heffen de glazen op weg
naar het songfestival in de San
dra en Andres expres". (Foto:
Milan Konvalinka
Estuardo Maldonado toont zijn re-
lief-objecten in Galerie Nouvel-
les Images te Den Haag van 24
maart tot en met 12 april. In
dezelfde periode exposeert Joost
Baljeu met wandconstructies en
vrijstaande plastieken in deze
galerie.
Internationale Volksdansen. Op
dinsdag 11 april begint in Den
Haag in Wijkgebouw Focus (Mi-
quelstraat 50) een cursus Volks
dansen onder leiding van Olga
Zwerver.
NOS met zes inzendingen
naar Cannes
HILVERSUM Voor het Con
cours International de Reporta
ges d'Actualités, dat van 8 tot
en met 11 mei voor de achtste
maal in Cannes wordt gehouden,
zendt de NOS zes reportages in.
Dit zijn een Televizierreportage
van de AVRO over de polio-epi
demie tin Staphorst; de KRO-
Brandpunt-reportage van de
NCRV (werk of kinderen) over
Italiaanse kinderen wier ouders
in Zwitserland werken; de
NOS-reportage over de ongere
geldheden n.a.v. de ruilverkave
ling in Tubbergen (uitgezonden
in Panoramiek); de Achter het
nieuws-reportage van de VARA
„Jeugd en Verkeer"; de in het
VPRO-programma „Berichten
uit de samenleving" uitgezonden
reportage „Jaarvergadering
Christelij ke Oranjevereniging'
Nederland wordt in de internatio
nale jury van het concours ver
tegenwoordigd door Joop van
Os-v. d. Abeelen (NOS).
De wedstrijd Arsenal-Ajax: die
kon niet verhinderen, dat er ook
gisteravond voor het concert
van Het Residentie-Orkest o.l.v.
Willem van Otterloo in de W.A.
Zaal gegeven, een immense be
langstelling bleek te bestaan.
Dank zij het bijzetten van stoe
len konden er, vlak vóór de
aanvang nog een honderd vij
fentwintig kaarten worden ver
kocht.
Maar het gold dan ook Beetho
vens Negende Symfonie: hoe
lang is het eigenlijk geleden,
dat men deze in 's-Gravenhage
voor het laatst hoorden? Voor
velen moet, geconstateerd de
aanwezigheid van vele jongeren
onder het auditorium, de uitvoe
ring ervan een première hebben
betekend.
Met deze première hebben ze ge
boft. want Van Otterloo schonk
met zijn orkest, gesteund door
het N.O.S.-koor en de solisten
Rina Cornelissen. Norma Proc
ter, Dieter Ellenbeck en Ruud
van der Meer. hiervan een in
terpretatie, die aan duidelijk
heid, aan artistieke waarachtig
heid niets te wensen overliet.
De structuur van het werk boeide
hem - we hadden overigens niet
anders verwacht - van het begin
tot het einde: de hoorder voelde
zich daardoor geleid, onverbid
delijk geleid naar het slot, waar
Meester Beethoven de menselij
ke stem te hulp roept om zijn
absoluut-muzikale intenties te
realiseren. De woorden van
Schiller zijn daarin, ons inziens
althans, volkomen bijzaak.
Waarmede we maar willen stel
len, dat de dirigent deze Negen
de presenteerde as een gave
eenheid... hoe is het eigenlijk
mogelijk, dat er mensen zijn,
die willen weggaan als de voca
listen optreden? Men heeft Beet
hovens nalatenschap als een on
deelbare boedel te aanvaar
denof af te wijzen!
De uitstekende vertolking kan ons
echter het werk, dat hieraan
was voorafgegeaan: Franz
Schuberts Onvoltooide (1822).
Wat ons in de weergave daar
van ontroerde, was de eerbiedi
ge schroom, waarmede de exe
cutanten dit wonder benader
den: de geheimzinnige inzet was
bepaald huiveringwekkend te
noemen en het medetatieve ele
ment in het andante con moto
voerde de luisteraar een wereld
binnen, waarin het gelukkig toe
van was.
Een prachtige avond.
B.R.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
•18.45 uur Fabeltjeskrant
>18.55 i
VPRO
>19.05 ut
19.18 ui
19.48 u
20.00 ui
r Journaal
Beertje Colargol
VPRO-muziek
Popeye
Journaal
20.21 uur Berichten uit de
samenleving
20.35 uur Laurel en Hardy
•20.50 uur Vijf routebeschrijving!
naar het Witte Huis
(rep.)
•21.30 uur Fred Hacé show
IKOR
22.30 uur Oordeel, voordeel
•23.00 uur Journaal
NEDERLAND II
TROS
>18.45 uur Fabeltjeskrant
>18.55 uur Journaal
19.05 uur Calimero
•19.10 uur Zorro
19.35 uur Kleine mensen hebb£ilt<
grote wensen
Journaal
Mission impossible
Wereld op water
Le sacre du printemplbi
(ballet)
•20.00
•20.21
•21.15
•21.55
NOS
•22.40 u
•23.05 u
MORGEN
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur: School-t.v.
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
AVRO:
19.05 uur: Curtis Mayfield
20.21 uur: Journaal
20.21 uur: Bijpraten met
Biesheuvel
De versierders
Televiziersuppleme: jjgt
Voor de vuist weg
Teleac
20.31 i
21.20 i
21.40 u
22.55 i
NEDERLAND II
per
- gee
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
KRO:
19.05 uur: Voor een briefkat
op de eerste rang
20.00 uur: Journaal
20.21 uur: Brandpunt
21.15 uur: Zachtjes met de
deuren (tv-spel)
22.10 uur: Uit de kunst
22.40 uur: Journaal
22.40 Den Haag vandaag
22.40 uur: Den Haag vandaag
RADIO
HEDEN
r i
18.00 NwY 18.11 Radiojournaal; 1
18.30 Uttz. van het Gereforr..
Politiek Verbond; 19.00 (S> List
grammoXuonmuziek. 19.25 De
sproken brief. IKOR: 19.30 Klcu
vragen rondom Schrift en sart®
Ving. AVRO: 20.00 Nieuws.
Het Residentie Orkest met
Zangsoilsten: klassieke muzl
uit welk boek is dat?: clt
22.30 (S) Dichter bij de
nieuwe liedjes, chansons t-
22.55 Mededelingen. 23.00 Nie
23.10 Radiojournaal. 23.20 Ik I
ik hoor wat u niet hoort: eau.
met grammofoonplaten; 23.55—:
mi.v icrsiM if
18.CO (S) Licht ensemble. 18.24 Oft
man af, praatje. 18.30 Nieuws. 1
Wereldpanorama. 18.50 (S) Mu
van Hel Leger des Hclls. 1905
Kerkorgeleoneertklassleke-
20.05 Pleisterplaats: informatie
toerisme en recreatie. 20.30 (Si
dlo Actief: gevarieerd prograr
Nieu\
22.40 Den Haag
18.00 Nieuws. 18.05 Voor de so
IS. 28 Paardesportuitslagen.
Verkeerstlps. 18 45 Sport. 18.55 1
wenken. 18.57 Lichte muz'
Nieuws, actualiteiten en E.~
19.45 Politieke uitzending. 19.55
k-stnui/iek. 20.00 Operett
ten. 22.00 Nieuws en De z>
sten. 22.20 Jazzmagazir.e. 23.00
MORGEN
S.ll Radiojournaal. 8.#
Nieuws.» 11.30 (S) Cello en
moderne muziek. 11.55 Beui
teil. NOS: 12:00 Blik op de
een programma over ontwil
werk. 12.30 Overheidsvoorllchtlni
1 de landbouw.
13.50 (S) NOS: 13.25 Toe
rlstlsehe informatie uit
buitenland. 13.50 (S) Promenade 0
kest met solist. 11.25 Spici
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het leve
woord. 7.07 (S) Badlnerle: klassi'
en moderne muziek (gr) I
Nieuws: 7.41—7.50 Actualiteit
8.24 Overweging. 8.30 Nieuws.
Y.ior de huisvi..uw. 9.10 Seho.ilr.i
10.00 iS) De beste plnat vuur
Mr (10.30—10.32
e zieken. 11.55 Mede*
llngen. 12.00 (S> Van twaalf r
\VljL van°Vhcteiand12 '^Mededel
gen t.b.v. land- en tuinbouw: 12
Nieuws12.41—12.50 Actualiteit»
13.00—12.05 Raden maar.
Schoolradio. 14.30 (S) Tnterlo
vrijdag: muzikaal mlddagnw—
(15.30—15.32 Nieuws). 17.00 Zond/
ïokop.
11.00 Voor
17.10 (S) Mctropole C
ntsmuzlek. 17.25 V.
17.30 Nieuws. 17.32 I
JCRV: 7.00 Nieuws. 7.01 Lichte
Ic muziek. is.00 Nieuws.) NOS: 9'
Nieuws 9.03 .Tan Corduwenor f
Europees Poppariet
Geldcren Show. met o.a. Nederland
stallge Top-tlen. 16.00 Ni
16.03—18.00 Top 30. (17.00 Niei