LIZA MINELLI Frida Boccara met 100.000 liedjes Ontdekt als showstar in nieuwe film Cabaret Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK LEIDSE COURANT DONDERDAG 16 MAART 1973 (Van onze show redactie) Barbra Streisand mag dan een fenomeen zijn op musicalge- bied, het heeft er alle schijn van, dat zij spoedig overvleu geld gaat worden door een superfeno- meen-in-de-dop, luis terend naar de naam Liza Minelli. Als dochter van de eens zo grote entertainster Judy Garland en suc cesvolle filmprodu- cent Vicente Minelli, i Is zij eigenlijk al vanaf haar geboorte geen onbekende meer in de wereld van het klatergoud, maar eerst nu in de film „Cabaret", waarin zij de hoofd rol vertolkt lijkt zij definitief gestart te zijn met een car rière, die wel eens de sensationeelste van de laatste jar,en zou kunnen worden. De Amerikaanse film critici, die al menig aanstormend talent voorgoed de grond in schreven, bedienden zich na de wereldpre mière van „Cabaret" (onlangs in New York) van de uitbun digste superlatieven; de toonaangevende bladen „Time" en „Newsweek" spendeer den aan haar weke lijkse „cover-story", iets dat alleen aan de allergrootsten is voorbehouden. Wat Ard Schenk voor de schaatssport is, wat Eddy Merckx in de wielerwereld heet te zijn, dat moet Liza Minelli in de showbu siness gaan worden. En dat op nauwelijks 26-jarige leeftijd. Liza Minelli heeft alles mee om aan de hoog- gestelde verwachtin gen te beantwoor den; ze kan dansen als een Ginger Ro gers, ze kan zingen als een Barbra Strei sand, ze kan acteren als een Liz Taylor in haar beste dagen. Maar bovenal kan zij „afzien" net als Ard Schenk, net als Eddy Merckx. Liza Minelli kan zichzelf volko men wegcijferen als het er om gaat car rière te maken. Een voorbeeld: zij beëin digde op slag haar relatie met de „mooie" jongen Pe ter Allen, toen bleek dat deze haar artles- tieke onwikkeling na delig beïnvloedde. Het klinkt hard en egocentrisch, maar het past volledig bij de zelfverloochening, die men zich in de show-business moet getroosten wil men achtergelaten. Later, toen Judy Garland zich liet scheiden van Vicente Minelli, maakte Liza het be wust van heel dicht bij mee: Judy Gar land zélf viel van de glamourberg en pro beerde in haar val iedereen met zich mee te slepen. Liza Minelli over die periode: „De weg te rug was voor Judy heel moeilijk. Voor de buitenwereld pro beerde zij de schijn op te houden, maar innerlijk kon ze het maar heel moeilijk het allerhoogste be reiken: de absolute top. Leerschool Vóór Liza Minelli de weg omhoog kon gaan klimmen, moest zij een keiharde leer school doorlopen. Een leerschool waar op zij naar het zich thans laat aan zien „cum laude" een diploma voor zelf discipline haalde. Het begon al in haar pril ste jeugdjaren, toen zij door mama Gar land studio-in-studio- uit werd gesleept. In die mondaine omge ving zag zij artiesten komen en gaan. Hun roem en afgang moe ten bij de kleine meid onbewust een grote indruk hebben verwerken. Ze begon te drinken en kreeg aanvallen van hyste rie, altijd eindigend in een poging tot zelfmoord. Een echte poging was het ei genlijk nooit, Judy suggereerde meer om ons mijn half broertjes en zusjes en mij bang te maken. Ik weet nog goed, dat ik dikwijls uren voor haar deur stond te praten om haar uit de depressie te halen. Als ze dan overtuigd was, gooi de ze de deur open, lachte wat zenuwach tig en zei: „Het was maar een grapje." Al op jonge leeftijd was Liza Minelli dus belast met de zorg voor eeh overspan nen vrouw die zich niet kon verenigen met het lot: „Die zorg was nog niet het ergst, dat was ge woon iets waarvan ik als vanzelfsprekend aannam, dat het mijn plicht ten op zichte van mijn zieke moeder was. Het vreselijke vond ik, dat wij, doordat moe der hoe langer hoe meer in geldgebrek kwam te zitten, steeds grotere oplich ters worden. Ik weet nog goed, dat wij al tijd in oude kleren en een duur uitziende koffer naar een hotel gingen, Judy sprak dan de portier aan en vertelde hem, dat zij Judy Garland, wel een kamer wilde hebben. Uiteraard kregen we de duurste kamers in het hotel. Over betaling werd niet gesproken. En mocht de directie ons er beleefd op attent maken, lieten we kof fer en kleren achter en slopen het hotel uit. Indien de onbe taalde rekeningen nagestuurd werden, verscheurde Judy ze lachend. Ze was van oordeel, dat het pu bliek verplicht was haar te onderhouden na al hetgeen zij voor hen had gedaan. Een andere vorm van oplichting, zij het van veel minder ernstige aard, was het zich veel beter voordoen. Judy leen de altijd een flat van een vroegere colle ga-in - goede - doen, wanneer zij geïnter viewd werd. Voordat de journalist in kwes tie kwam, zette zij vlug wat foto's van haarzelf in het ap partement en deed alsof- zij nog altijd in grote luxe leefde". Indruk Maakte dit alles en dan vooral die voort durende zelfmoordpo gingen geen grote in druk op Liza Minelli? „Uiteraard, maar dan in die zin, dat Ik er volwassener van TELEVISIE HEDEN NEDERLAND NOS •18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal TROS •19.05 uur Calimero •19.10 uur Op losse groeven •20.00 uur Journaal •20.21 uur De onverschrokkenet •21.15 uur Frida Boccara (zang)II 22.05 uur Vrienden in hogere sferen IKOR y 22.30 uur Oordeel, vooroordeel NEDERLAND II •18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Zolder 9 19.20 uur De lenteklokjes 19.45 uur Nader Bekeken •20.20 uur Journaal VPRO 20 21 uur Berichten uit de samenleving 20.35 uur Laurel en Hardy 20.55 uur Namens •21.30 uur Oude spelling NOS •22.20 uur Ter visie 22.45 uur Journaal Toonaangevende bladen alsTime en Newsweek drukten Liza Minelli op de voorpagina af. Normaal staan daar alleen heren als Nixon en Mao. ben geworden. Die zelfmoordpogingen brachten mij vrijwel nooit echt in verle genheid, omdat ik, misschien onbewust, wist dat Judy het deed om de aandacht op zich te vestigen. Eigenlijk heeft Liza Minelli nooit een ech te jeugd gekend. Op de leeftijd, dat kleu ters buiten spelen, moest zij aan moe ders hand mee naar de filmstudio's; op de leeftijd dat een meisje tot een vrouw begint uit te groeien, zat zij opgescheept met een hysterische moeder. Na de dood van Judy leek er verandering in die waanzinnige toestand te komen, maar toen klopte Broadway aan de deur. Liza: „Ja en wat moet je dan? Ik wilde oor spronkelijk een paar jaar lekker de beest uithangen, maar aan de andere kant wilde ik ook dolgraag ar tieste worden. Dit was m'n kans: ik greep hem met beide handen. Het eerste jaar was moeilijk, erg moeilijk zelfs, omdat iedereen me zo graag met Judy Garland wilde verge lijken. Zelfs de re censenten gebruikten kwalificaties in de zin van „Judy's dochter doet het ver rekte leuk". Ze wil den gewoon niet zien, dat ik als Liza Minel li een eigen act deed. Maar die onrecht vaardige vergelijkin gen dwongen me wel nog harder te werken dan ik al deed. Ge woon, omdat ik moest bewijzen, dat Liza Minelli de faam van Judy Gar land niet nodig had om beroemd te wor den. Toen dat een maal gelukt was, kon ik me zelfs permitte ren om liedjes van Judy op m'n reper toire te nemen. Had ik vroeger moeten doen. Dan hadden ze met met verwijten overladen". Na wat onbetekenende rolletjes in een aan tal films (Liza: „Voor mij zijn ze niet onbetekenend, want van ieder rolletje leer je...") eigende Liza zichzelf de hoofdrol in „Cabaret" toe. Liza: „Ik had het ver haal gelezen en me toen al voorgenomen dat ik eens die hoofd rol moest spelen. Op een gegeven moment hoorde ik dat er een Broadway-versie van zou komen, maar toen viel ik tijdens de laatste auditie net af. Later hoorde ik, dat regisseur Bob Fosse het boek wou verfilmen. Ik ben toen brutaal weg naar hem toegestapt en zei: „Zoek maar niet langer naar een ideale hoofdrolver tolkster, want die staat thans voor je". Je had hem moeten zien kijken, maar die brutaliteit bezorgde me wel de hoofdrol. Aan de critici te horen hoeft niemand er spijt van te hebben", n „Cabaret" speelt Liza Minelli de rol van het Berlijnse danseresje Sally die het Duitsland van 1930 toen de Nazi's de macht grepen pro beerde carrière te maken, hoe dan ook. Liza: „In het begin had ik weinig vat op die rol, omdat Sally in een heel andere tijd leefde. Door veel, ja zelfs heel veel foto's van film sterren uit die tijd te bekijken, ben ik langzamerhand ver trouwd geraakt met haar persoontje. Bob Fosse deed als regis seur de rest. Aan hem heb ik te dan ken dat het zo goed gegaan is." .Cabaret" betekent voor Liza Minelli de grote doorbraak. Daar hoeft niet meer aan getwijfeld te worden nu de film in Amerika zo'n goed onthaal ten deel is gevallen. Het meisje, dat jarenlang in de schaduw van haar beroemde moeder moest leven, staat nu op eigen benen. Ste viger dan ooit. MORGEN NEDERLAND I NOS 10.45 uur School-tv •18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal NCRV 19.05 uur Hosea (muziek) •19.28 uur De jonkvrouw van Avignon •20.00 uur Journaal 20.21 uur Hier en nu •20.35 uur Hoofd en hart 21.20 uur Farce majeure •21.45 uur Ander nieuws •22.45 uur Journaal 22.50 uur Teleac NEDERLAND II NEDERLAND II VARA 18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal 19.05 uur Hier is Lucy 19.30 uur Koning Klant •20.00 uur Journaal •20.21 uur Afdeling fraude •21.10 uur Twee voor twaalf 21.50 uur Achter het nieuws NOS •22.30 uur Uit de kunst •23.00 uur Journaal 23.05 uur Den Haag vandaag Peter en zijn Rockets komen terug. Arbeiders ademden chloorgas in BRUSSEL (ANP) De toestand van vijf of zes mensen die door een foute behandeling in de che- mische fabrieken „Kuhlman" in Gent, chloorgas ingeademd heb- ben, baart zorgen. Ongeveer twintig arbeiders kregen het chloorgas binnen. Vijftien van hen zijn overgebracht naar zie kenhuizen. !h het bedrijf, dat gevestigd is in •de Gentse industriezone langs het kanaal Terneuzen-Gent, draaide een van de arbeiders gisteren een verkeerde kraan .open, zodat het chloorgas kon ontsnappen. Internationale studentenkaart lARIJS (AFP) Jonge studen ten kunnen op vertoon van hun nationale studentenkaart voor taan een internationale studen tenkaart krijgen die bij buiten landse reizen verscheidene voor delen biedt, zo Is gisteren door de „raad voor internationale studenten uitwisseling" (CIEE) te Parijs bekendgemaakt, fouders van de internationale studentenkaart krijgen reducties voor musea, theaters, bioscopen en universiteitsrestaurants In Frankrijk, Spanje, Nederland en de VS. Zij kunnen ook deelne men aan de reizen van de „SATA" (organiuatie voor uni versitair luchtvervoer). Ciska Peters in Op losse groeven. NEW YORK (AP) - Carole King, sinds 1959 schrijfster van popsongs, zangeres en pianiste heeft de drie belangrijkste grammies gewonnen. Aan deze grammies, priizen van de gram mofoonplatenindustrie, kan de zelfde waarde worden toegekend als aan de oscars van de filmin- Carole King kreeg een grammy dustrie. als beste schrijfster voor You've got a friend, een voor de album Tapestry en voor de plaat van het jaar It's too late. De laatste twee opnamen compo neerde en zong zij. In totaal werden 44 grammies uitgereikt. Frida Boccara, die in Nederland relatief meer bewonderaars telt dan in Frankrijk, staat van avond centraal in het TROS-pro- gramma En public. Van haar is het beroemde „Cent mille chan sons". Dit lied zal haar van avond opnieuw uit de keel vloeien, aangevuld met enkele strofen in het Nederlands, waar voor zij enkele speciale lessen heeft genomen. Voorts zingt zij Un jour un enfant en Venice va In haar show ontvangt zij ook en kele gasten, t.w. de Russische bas-bariton Valenti Baglaienko, alsmede Martine Bijl, Miel Cools en het spectacle d'anima- tlon van Philippe Genty. Ned. I 21.15 uur. Losse groeven De 26-jarlge Oetze Verschoor, die 13 jaar geleden als kleinzoon met Sylvain Poons de Zuider zee-Ballade nationale vermaard heid gaf, zal in Op Losse Groe ven toezien, hoe de jeugdige Adelbert Stek voor deze gele genheid zijn taak overgenomen heeft. Herman van Keeken komt terug met een eigen Ne derlandse bewerking van Corina Corina, die hem jaren geleden naar de top van de hitparade voerde. Verder in dit program ma Sandra en Andres met het liedje, dat zij in het songfestival gaan zingen, Corrie en de Re kels, Ciska Peters, Vader Abra ham en zijn Goede Zonen, Jac ques Herb, de Paniekzaaiers, Peter en zijn Rockets, de Riwi's en de Boefjes en het Duo Onbe kend. Ned. I 19.10 uur. In hoger sferen George Gosling, een man van middelbare leeftijd, voelt er veel voor een stuk jonger te worden, omdat hij op zijn leef tijd het onderwerp van spot dreigt te worden. Zijn wensen worden vervuld. HIJ wordt 25 en dan beginnen de raarste dingen te gebeuren. Ned. I 22.05 uur. Kinderen van de Pijp In deze aflevering van de Na mens-reeks is het de bedoeling te laten zien wat de problemen van een 19e-eeuwse volksbuurt slecht en te kleine behui zing, gebrek aan speelruimte, enz. betekenen voor de kinde ren die in zo'n buurt wonen. Volgens de nota stadssanering van de gemeente Amsterdam is de Pijp (in tegenstelling tot bijv. de Kinkerbuurt) een in- standhoudingswijk. Er gaat niet gesloopt en gesaneerd worden. Alles blijft voorlopig zoals het is. De bewoners stellen daar te genover dat. de Pijp over tien jaar vanzelf een saneringsbuurt geworden zal zijn en dan is het te laat. De huidige toestand heeft vooral gevolgen voor de kinderen van de Pijp. Zij krij gen motorische stoornissen door een gebrek aan ruimte, dus aan beweging. Ze hebben het moei lijk op school omdat ze thuis geen rust en ruimte hebben om te leren. Ze kunnen niet op straat spelen omdat die vol met auto'6 staat. Ned. 11 20.55 uur. Oude spelling Rechtstreeks vanuit Studio Belle- vue in Amsterdam een pro gramma dat werd gemaakt in de oude spelling, m.m.v. Dolph Kohnstamm en Harry Mulisch. Wij schreven hier dezer dagen al over. Harry Mulisch. prof. dr. G. Stuyveling, Sybren Polet, ka merlid Wilbers van D'66 enkele onderwijzers en oud-onderwij zers en dr. I. v. d. Velde, oud inspecteur van het basis-onder wijs zullen debatteren over het voor en tegen van spellingver eenvoudiging. Omdat tot nog toe alleen deskundigen hun me ning over deze kwestie kenbaar hebben gemaakt en de gewone taalgebruiker nog niet. zijn de programmamakers op het idee gekomen aan deze uitzending een referendum vast te knopen. Daarom zijn kijkers gevraagd om vooral enkele vragen te beantwoorden. Ned. 11 21.30 uur. i met Martine Bijl in een eigen tv- Min. Langman: „Fusies lopen vaak uit op mislukking" DEN HAAG (AP) - Meer dan eens loopt concentratie of fusie van ondernemingen op een mis lukking uit. Minister Langman van Economische zaken heeft hierop vandaag gewezen in een rede, bij de opening van het nieuwe kantoorgebouw van de OGEM in Rotterdam. In Amerika loopt gemiddeld een op de twee fusies of overnemin gen uit op een debacle in die zin, dat de partners, wanneer ze althans daartoe nog in staat zijn, na enige jaren weer uit el kaar gaan. Vaak zijn ze dan aanzienlijk in kracht afgeno men. Interne ruzies en wrijvingen in het persoonlijk vlak en in het bijzonder wat het management betreft hebben dan vaak zo'n omvang aangenomen, dat niet alleen de verwachte economies of scale binnen de nieuwe een heid uitblijven maar dat de noodgedwongen weer los van el kaar geraakte elementen zelf aanzienlijk verzwakt hun „vrij gezellenbestaan" dienen te her vatten. Antiekdieven slopen tegels ROTTERDAM (ANP) Antiek- dieven hebben gisternacht voor 9.000 gulden aan oud-Hollandse tegels gestolen uit het Rotter damse museumpje het Oude Veerhuis. De daders, die door het openbreken van een zijdeur binnenkwamen, hakten de tegels zeer zorgvuldig uit de muur. Enorme rijbewijzen- vervalsing NAPELS (AP) De openbare aanklager in Napels heeft 500 jaar gevangenisstraf geeist te gen 276 verdachten, die er van worden beschuldigd valse rijbe wijzen te hebben gemaakt. Zelfs voor blinden vervalsten zij rij bewijzen. Onder de verdachten zijn twee funktionarissen van de rege ringsinstantie, die zich bezig houdt met het afnemen van rij examens, en 20 doktoren, die belast zijn met de medische controle van de kandidaten voor een rijbewijs. De anderen waren eigenaars en Instructeurs van autorijscholen. De politie ontdekte de verval sing van rijbewijzen in 1967, toen een automobilist bij een dodelijk ongeluk was betrokken, die nauwelijks een idee van au torijden had. Vier mensen wer den bij het ongeluk gedood. De NOS-rubriek „Eigentijds" is experimenteel. Dit wil zeggen dat erin nieuwe wegen gezocht worden voor de t.v. als expres sievorm. Het experiment staat vorop; achteraf slagen is ver heugend, maar niet direkt voor ondersteld. Dat voor Eigentijds een opdracht wordt gegeven aan Wim T. Schippers (auteur) en Wim van der Linden en Gied Jaspers (re gie) vinden we onjuist. Omdat vooraf vastgesteld kon worden wat van dit team kon worden verwacht: een soort Fred Haché-show, zonder de in tentie om grappig te zijn. Wim Schippers' „Stemmen" was Fred Haché en allerminst grap pig. De tekst was de prietpraat die kennelijk gehekeld moest worden, de aktie een instorten de piano, het konflikt moderne kunst-kontra-maatschappij. Dat het nauwelijks aan te zien en horen was vonden we tot daar aan toe. Dat onder de medewer kenden zich enkele van onze beste toneelkunstenaars bevon den ergerde ons in niet geringe mate. Maar wellicht past die er gernis In de opzet van de sa menstellers. Merkwaardigerwijze kregen we gisteren in de Woyzeck-opvoe- ring door het National Theatre of the Deaf mensen te zien met belangrijk mindere artistieke bagage dan bijvoorbeeeld een Elisabeth Andersen of André v. d. Heuvel. Maar daar werd gewerkt met een echt-artistieke inzet en het resultaat vonden we overrompelend. Goed dat de NCRV ons van dat overrompelende evenement ken nis liet nemen. Dezelfde omroep bracht weer „Alles goed thuis?", programma waarbij de kijkers geloven wij toch te weinig de mogelijkheid hebben om zichzelf te identificeren met de problemen die al te zwaar wichtig worden opgediend. Een speelsere aanpak zou naar onze smaak meer effekt sorteren. In Kenmerk werd gediskussieerd over abortus in het licht van de voorgestelde nieuwe wetgeving. Een goede diskussie, vonden we. Abortus provocatus werd er „noodzakelijk kwaad" genoemd, met extra accent op „kwead". Bovendien werd het feit niet weg gemoffeld dat veel „ongewens te" kinderen in feite door de moeder wèl gewenst zijn en dat daar na a.p. psychische moeilijkheden door kunnen ont staan. De gehele uitzending was een pleidooi om de „noodzaak" van a.p. ongedaan te maken. Een goed pleidooi, vonden we. Vg. RADIO HEDEN MORGEN HILVERSUM I 18.00 (S) Jazzmuziek. Politieke partij en: 18.19 Uitzending van de Anl Revolutionaire Partij. NCRV: 18.3 Nieuws. 18.41 Toelichting bij hl nieuws. 18.47 (S) Brassband Excel t slor te Surhuizum: Concoursmuzlel 1972. E.O. 19.IX) Wij hebben een- J muz|eit< ij 20.00 (S) Muzi (gr). 2 22.20 Avondoverden HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.25 Ik verblmI Je. IS. 30 (Si Promenade Orkest 19.10 Sekstant. uitzending \ni NVSH. RVU: 19.20 Vrije tijd vijand van oude mensen? Spreker: H. VVlelek. NOS: 20.00 Nieuws. (S) Weer es wat anders: mlnd kend buitenlands repertoire. iS) Hobbyscoop. een populair pro gramma over elektronica. 21.11 Gamma van alpha en beta: eer gen ln de wetenschap. 21.40 Onder! de groene linde: oude liedjes. 22.01 (S) METRO'S Music. 22.55 Medede iingen. 23.00 Nlouwg. AVRO: 23.10 Radiojournaal. NOS: 23.20 Radiot best Mae kaboi klankbeeld. 23.55- HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levend oord. 7.07 (SI Badlncrle: klassiek I. Moderne orkestmuziek; II. Kla» i' sleke pianomuziek (opn.) 11.00 Voo J de zieken. 11.30 Bejaardenprograri M nni. 11.55 Mededelingen. 12.00 (8 r Van twaalf tot twee: gevarieerd v programma. (12.22 Wij v - 4 land: 12.26 Mededelingen t.b, 14.05 Schnnlrndlof ting: 17.00 Surinaamse h Een gesprek van TJark Pctz< dr. G. F. Mees. conservator gels van het RIJksnuseum vr Historie In Lelden. KRO: 17.10 (S) Ll^lrnnnlo Orlrpcl 17 \fnni' il., Iclrw LVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 OehtendgytTl nastlek, 7.20 (S) Dag met een plaal Je (gn. 8.00 Nieuws. 8.11 I naai. 8.20 (S) Dag met ee (verv). (Om 8.30-8.33 De Groe Morgenwijding. 13.30 <S) De wereld beschouwingen van oner hand van nieuw verscner mfoonopnnmen. 14.35 Alert! veel muziek. (16 00—16.02 Nlem. AVRO 17.00 Mobiel een beweeglllt| programma voor beweeglijke i. 7.02 Dng dinsdag. 7.55 Mededelingen' HILVERSl VARA: 7.0C 8.00 Nieuws. 8.02 Ondei Nieuws. 9.03 Plaatjes vod (10.00 Nieuws). U.oo Nle Een opvallend vrolijke gavarl visite. (12.00 Nieuws). 13.00 Nleuwfc 12 03 De Eddv Becker Show. (14.00 1.3.00 Nieuws. 15.03 Drie-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2