Jan van Heel schildert lyriek van deze tijd Vier doden bij treinongeluk Frankrijk Vervelende folterkamer van Michel Waisvisz NOOR MET GAMMEL BOOTJE DE ZEE OVER „Matthaeus" op niveau onder Kees Stolwijk VOENSDAG 15 MAART 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 15 De schilderijen van Jan van Heel, - die thans in het Gemeentemu seum hangen (serie Haagse Ateliers) zijn wel eens Iyrisch- abstract genoemd. Dat is een Er is een grote afstand tussen moeilijk begrip want de lyriek van Heels Spaanse periode en via een omweg, toch weer bij de lyriek terecht, lyriek van deze tijd. werkt over het algemeen liever met kenbare beelden. Dat doet Van Heel trouwns ook, zij het heel summier en voorzichtig. We zien vogels, vlinders, bloe men zonder dat hij deze objec ten afbeeldt. Hij beeldt veeleer 'een idee uit en zó komen we, déze wereld waarin Aart van der Leeuw zich zo goed zou thuis voelen. Eerst was er een oerkracht omgezet in verfmate- schildersleven. Nu zijn de din gen heel licht en teer geworden, ze lijken ongrijpbaar zoals vogels en vlinders dat zijn. Ze ver vluchtigen in het grijswit waar iets van een late zonneglans overheen valt en ze komen, tegenstelling met de vroegere huizen en rotsen, los van de materie te staan, waardoor het coloriet soms Toch wil Van Heel de gewone verduisterde of verblindend op laaide. We namen maar één fase uit dit mensenwereld niet verlaten. Zo heeft hij b.v. naar een toneel speler gekeken en hij laat zien hoe eenzaam deze figuur in zijn onwerkelijke voorstellingswereld kan dwalen. Hier wordt de ly riek samengesmolten met het symbool. In dezelfde geest leeft de clown waaraan Van Heel een grote se rie gewijd heeft. Deze is mo menteel te zien in Galerie Het Kunstcentrum Molenstraat, Den Haag. Het zal moeilijk zijn om een scherper representatie van het Paljasso-type te vinden. En ach ter dit type staat een hele we reld. In een gemakkelijke, bijna gladde toon doet Van Heel die wereld open: de witte eironde kop met de rode neus, de sche ve mond, de schuine streep haar en het rode punthoedje verzinnebeelden de tragi-come- die tot in haar kleinste facetten. Niet alleen in de olieverven maar heel bijzonder in de goua ches ervaren we de caricaturale mens die zich bewust is van zijn voorgewende belachelijkheid en daardoor welhaast belachelijk gaat worden. Dat komt meester lijk aan het licht wanneer op een van die platen de clown zie lig en beschaamd van het toneel afsluipt. Op zulke momenten toont Van Heel zich een toch wel bijzonder verbeelder van de mens en zijn wereld. Beide tentoonstellingen duren tot 9 april. J.V. Van onze Parijse correspondent, Lucas Kleijn 'ARIJS Een treinontspo ring tussen de twee depar tementen Yvelines en de Eure bij het station van Breval heeft het leven ge kost aan vier passagiers, terwijl 41 reizigers in zie kenhuizen moesten worden opgenomen. Een voorgaan de trein had een ijzeren staaf verloren, waardoor trein naast de rails reed. Niette min was de schok toen de mo torwagen en een eerste wagon kantelden verschrikkelijk. Nie mand verloor z'n tegenwoordig heid, van geest. Gewonden hiel pen elkaar uit de wrakstukken te klimmen, spoorwegambtena ren sloegen alle ruiten in om het bergen van de gewonden te vergemakkelijken en de stations chef vavn Breval kreeg bijtijds de ingeving dat hij alle seinen van naderende treinen op onvei lig moest zetten. de trein Parijs-Cherbourg De dienst Parijs-Caen-Oherbourg met een snelheid van 130 kilometer per uur er tegen aan reed. De staaf werd meegesleept tot de volgen de wissel en daar liepen de motorwagen en twee wa gons uit de rails. Er ont stond een begin van brand maar omdat twintig minu ten later al honderd brand weerlieden bij de hand wa ren, kon uitbreiding van het ongeluk worden voorko men. >e passagiers hadden het geluk zich op het ergste te kunnen voorbereiden. Zij merkten dat er wat aan de hand was omdat de machinist sterk afremde en de gehele trein begon te schom melen. Iedereen begreep dat de wordt sedert een jaar onderhou den door turbotreinen, voortge dreven door en gasturbine. Met het prototype is over een af stand van 200.000 kilometer proefgereden en pas daarna werd de eerste generatie in dienst genomen, waarmee snel heden bereikt kunnen worden van 130 kilometer per uur. Een tweede en derde generatie zullen volgen met snelheden van 250 tot 300 kilometer per uur. Tot de gewonden in het ziekenhuis behoort een vrouw van zeventig jaar die doofstom is en van het ongeluk plus het lawaai niets heeft gehoord. Hongersnood in Nd.-Nepal IATMANDOE (UPI) Leden van Nepals parlement hebben tegen verslaggevers gezegd dat er in een groot deel van Noord- Nepal hongersnood heerst en dat 32 mensen daar al van hon ger zijn gestorven. n' één gezin, zo verklaarde een parlementslid, heeft men vergif gedaan bij de rijst die men van de regering had gekregen, om- at men liever direct dood ging dan langzaam als gevolg van voortdurend voedselgebrek, 'e parlementariërs legden er de nadruk op dat duizenden men sen in Nepal van honger zullen sterven als er niet direct maat regelen ter verbetering van de yoedselpositie worden getroffen. Vieuw Rotterdams Toneel speelt „Een op de zes" kt Nieuw Rotterdams Toneel zal op dinsdag 21 maart in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag de eerste voorstelling ge ven van ,,Een op de zes" (Arm, arm Nederland), blijspel van Ron Clark en Sam Bobrick on der regie van Jules Royaards. Medewerkenden zijn Georgette Hagedoorn, Monique Smal, Gees Linnebank, Pieter Lütz en H. Johan Ooms. Anty Westerling maakte de Nederlandse verta ling en de dekors werden ont worpen door Massimo Götz. (ADVERTENTIE) Met ingang van 1 april 1972 wordt de rentevergoeding op onze spaarvormen verlaagd en zal deze als volgt luiden: 4%% 4)4% 5% 6% 6)4% 6%% 6-614% spaarboekje/spaarrekening spaardeposito met drie maanden opzegging spaardeposito met zes maanden opzegging spaardeposito met twaalf maanden opzegging spaardeposito met vierentwintig maanden opzegging spaardeposito drie jaar vast spaardeposito vier of vijf jaar vast Hollandsche Bank-Unie In Rotterdam wordt de officiële Matthaeus-Passion (van Toon kunst en het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest) sinds enke le jaren toevertrouwd aan con servatorium-directeur Kees Stol wijk. Terecht: want Stolwijk is een uitmuntend koordirigent, zoals vooral in zijn Haagse tijd voor de vele belangstellenden van koorzang is komen vast te staan. Bovendien heeft Stolwijk in Rot terdam definitief de kunst leren verstaan om met een orkest overweg te kunnen. De instru mentale kant van de „Mat- thaeus" zoals die dinsdag in De Doelen in première ging en vanavond herhaald wordt, was weer beter dan die van vorig jaar. Stolwijk dirigeert het or kest rustiger en dan komen de tails veel meer tot hun recht. Overigens vinden wij bij Bach's Passionen de sfeer steeds het allerbelangrijkste: de sfeer is bij Stolwijk goed. Een helemaal consequente stijl heeft hij terza ke van de grootste van Bach's passie-oratoria nog niet; soms frappeert re eenvoud (de kora len worden maar zelden gero mantiseerd) maar dan plotse ling volgt er een opvallend le vendig fragment: alsof Stolwijk bewust naar duidelijke variatie streeft. Het Rotterdamse „Toonkunst" zit dit jaar niet dik in het herenen semble; Stolwijk lost dit pro bleem bekwaam op, door in de dubbelkoren de dames qua volu me binnen de perken te houden en bij het gescheiden zingen alle heren in te zetten, maar dan op hun beurt niet op volle kracht. De koorzang was dege lijk en vaak uitdrukkingsvol. Bij de solisten geen zwakke plek, al moest alt Elisabeth Cooy- mans natuurlijk in Elly Amer- ling haar meerdere kennen: zo wel de Evangelist van Peter Wetzler als de Christus van Ja- con Stampfli hadden niveau: des te merkwaardiger dat bei den op onderdelen van hun par tij een zwak moment hadden. In de kleinere partijen en aria's voor tenor en bas waren Dieter Ellenbeck en Henk Smit ruim voldoende. Hoewel bij de Rotterdamse blazers enkele solisten ontbraken, viel er ook in de instrumentale soli veel te bewonderen. G.v.L. KUNST EN KUNSTENAARS Zeefdrukken van Elenbaas wor den geëxposeerd in het Stedelijk Museum van Gouda „Het Ca- tharina Gasthuis" van 9 april tot en met 29 mei. „Vlva la Musica" het Utrechtse Studentenkoor, geeft op vrijdag 24 maart een concert in de Oude Kerk aan de Herestraat te Rijswijk. Uitgevoerd wordt aa. de Passion van Johan Lechner. De organist van de Hervormde kerk in Den Bosch, Jacques van den Dool zal zijn medewerking verlenen. Directeur Arnhemse Schouwburg. De heer K. Boon adjunct-secre taris bij deze instelling is be noemd tot directeur van de Arn hemse Schouwburg. De heer Boon is opvolger van de heer J. M. Monningh die per 1 mei met pensioen gaat. Marius Monnikendam gaat in Amerika een uitvoering bijwo nen van zijn „Viva Sacra" dat onder auspiciën van de Drew-U- I niversiteit bij New York wordt uitgevoerd. Zoals reeds gemeld, zal Via Sacra ook in de Park- straatkerk te Den Haag op 21 maart ten gehore worden ge bracht. De Jong van Beek- en Donk-prijs is te Amsterdam uitgereikt door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen aan de Hamburgse predikant Ds. Christian TUmpel voor zijn publicaties over Rembrandt. Zijn onderzoekingen waren vooral gericht op de bijbelse ta ferelen van de grote zeventien de eeuwse meester. Het Tweede Internationale Piano- festival wordt gehouden te Ma ryland (VS) van 31 juli tot 5 au gustus. Gegadigden dienen zich vóór 15 mei aan te melden bij University of Maryland, College Park 20742. Kunstmaan verspreidde radio-actief plutonium WASHINGTON (RTR) Een kunstmaan van de Amerikaanse Marine, die acht jaar geleden In de dampkring verbrandde, heelt sporen dodelijk radioactief plu tonium over twaalf landen van het zuidelijk halfrond verspreid, zo heeft de Amerikaanse com missie voor kernenergie (AEC) onthuld. De kunstmaan heeft volgens de commissie ongeveer twee pond plutonium uitgestrooid. Deze hoeveelheid is gelijk aan een zesde van al het plutonium, dat boven het zuidelijk halfrond is neergeslagen na meer dan drie honderd kernproeven, die door de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten zijn genomen. Nittemin verklaart dr. John Har- ley, directeur van het laborato rium van de AEC voor gezond heid en veiligheid, dat de spo ren radioactief plutonium af komstig van de verbrande kunstmaan geen gevaar hebben opgeleverd. Het was een experiment dat pro- jekt werd genoemd: dat was duidelijk. Er kwam een heleboel technische theorie aan te pas: die was voor de meesten beslist niet duidelijk. Hoe het zij, Mi chel Waisvisz, daartoe in staat gesteld door de Stichting Nieu we Muziek, opereerde gister avond In het HOT met een ge weldige hoeveelheid kostbare apparatuur. Hoewel van te vo ren vaststond dat hij van de overdaad aan middelen ver gelijkenderwijs gesproken: een Mahler waardig slechts een fractie zou kunnen benutten, bleef dirigent Waisvisz solist. Hij werd slechts ter zijde ge staan door een jongeman die een aantal schijnwerpers be diende voor zover die zich al niet zelf konden bedienen. Het was kennelijk de bedoeling dat het grillige, bizarre en in het begin zelfs even macabere lichtprogramma werd geïnte greerd in het klankprogramma. De signalen, die met behulp van 21 elektronische, elektro-magne- tische, elektro-mechanische of alleen maar mechanische scha kelingen werden opgeroepen en via versterkers, luidsprekers en trillende vlakken werden hoor baar gemaakt, konden wij met de beste wil maar heel kort als enigermate interessant ervaren. De dirigent-solist bleef veel te lang met hetzelfde bezig om te kunnen boeien. Zelfs de fascine rende manier waarop hij een draaiende grammofoonplaat elektronisch met een staaf be werkte, boeide na een paar mi nuten al niet meer. Vaisvisz schreef in zijn inleiding dat het er hem om ging de rela ties tussen elektronica, muziek en hemzelf te onderzoeken. La ten we hopen dat althans hijzelf er gisteravond artistiek of psy chologisch wijzer van is gewor den. Voor de vrij schaarse toe hoorders had dit geëxperimen- teer weinig zin. Wie een uitvoe ringsproces wil opzetten dat mi nimaal zes uur in beslag neemt en waarbij de toehoorders dan ook nog bij de opbouw van de apparatuur betrokken zouden moeten zijn, moet bij de voorbe reiding zelf wel wut meer aan waarachtige scheppingskracht inbrengen. Althans zo leek het ons. K.S. VEILING DELFT (14/3» Komkom- 101111. Sla 2024. To maten A 30.6033.60, C 30.00-33.00, CC 25.80—27.00. VEILING WESTLAND NOORD (14/3 Sla 20—21';. aanvoer 610.000 krop. Komkommers 61: 70-72. 51: 58-62, 41: 47—51. 36. 43—16. :il 41—43, 26: 37. aanvoer 76.000 stuks Tomaten A 33.40—33.90. C 29.60—33.10. CC 27.00. aanvoer 137 bokjes. Andijvie 13.V-- 175. Spinazie 84—119. Raapstelen 17—24. Selderij 13—28. Krulpctvrse lie 28—31. Radijs 60-67. ROTTERDAM Veemarkt (14 maart). 80 1 80 Kalf- en mei pst.) 1200—1850. Vare p.stuk) 850-1350. Va p..stuk) 875—1175. Pinken 775—975. Graskalveren Suske en Wiske EfrnmuotiVimI (ttimli Hijhttlthithorh dik uo ki BiDomn mm| lfa wff poutrit ddlhi] ons mi- Ji hoor1 rturjnllii iinirtyóórjtoniuitdiSior- p win tut indeiMmmtlej De Steen snoepers Lucky Luke Tom en Marie Ann ttrsewtMz/sm f wwc&SmmwtA 'DQ«7^.'We#£r 06^/r/tdU£SOAJ> ROTTERDAM (ANP) „Wonderbaarlijk", noemt de Rotterdam se politie het avon tuur van de Noor Sverre Serjevold, dat na acht maanden eindigde in het Rot terdamse Dijkzlgtzie- kenhuis. Daar ligt de 68-jarige zonderling, toevertrouwd aan Hollandse verpleeg stershanden, op krachten te komen in afwachting van zijn vertrek naar Noor wegen, het land dat hij acht maanden ge leden in een oud mo torbootje verliet, om dat hij er zich onge lukkig voelde. n zijn gammele schuitje, vijf meter lang en twee meter breed, koerste Sverre Serjevold via de Deense en Westduitse kust naar Hoek van Holland, vanwaar hij over stak naar Har wich. Na een verblijf van enkele dagen in de Engelse haven plaats, koos Sverre opnieuw het zeegat, omdat de grenzen van Brittannië voor hem gesloten bleven. Hij mocht het land niet binnen. De twee de oversteek voerde de oude visser naar de Belgische kust. waar hij het anker uitwierp in Zeebrug- ge. „Het is een won der, dat er tijdens die oversteken niets is gebeurd", zegt men bij de Rotter damse politie. Half november liep Sverre Serjevold de haven van Rotter dam binnen. Hij streek neer in de Wijnhaven, waar hij de winter 'doorbracht, onopgemerkt door de Rot erdamse vreem delingenpolitie. Pas na vier maanden werd hij via een tip van de dominee van de Noorse kerk ont dekt. Het scheepje van Sver re wordt vandaag door een Noorse vrachtvaarder naar Noorwegen gebracht. Sverre zal de reis waarschijnlijk in de loop van de week per vliegtuig maken. De vierde dimensie Broom- Hilda

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 15