[Tweede passie bracht Labi Siffre succes Stfe Decorcentrum NOS nadert voltooiing Wie niet voetbal lust- MIK op Ned. II Kunst op videotapes MARGA KLOMPÉ SPREEKT OVER VOEDSELNOOD Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 8 MAART 1972 i i -r Wanneer alles wiet Labi Siffre was gelopen zals hij het zich had voorgesteld, bezat hij nu waarschijnlijk een bloeiende praktijk als veearts, want dat was het stre ven toen deze zoon van een uit Sheffield afkomstige moeder en Nigeriaanse vader op zevenjarige leeftijd de St. Benedict's school in Ealing binnenbibbcrdc. Zijn leercapaciteiten waren ook van dien aard, dat deze carrière geen onoverkomelijke moeilijkheden zou hoeven op te leveren. „Maar", vertelt de immer vriendelijke Labi lachend, ,,toen ik een jaartje in de biologie had zitten wroeten kwam ik tot de wat onthut sende ontdekking dat ik bang voor dieren was, en dan is veearts niet zo'n sterk uitgangspunt." Achttien jaar na zijn geboorte (op 25 juni 1945) wandelde de jonge Siffre derhalve de St. Benedict weer uit; zonder de bul maar met andere ambities: „Ik be sloot me te gaan wijden aan m'n tweede passie: muziek. Door allerlei baantjes als kan toorbediende, besteller, ,,min1- cabdriver" en dergelijke aan te nemen kon ik zelf een gitaar- en zangstudie bekostigen." fJu, acht jaar later, is deze klerk I van weleer een zanger/gita rist/componist van allure gewor den, al heeft de weg daartoe hem bijna letterlijk „bloed, 4 zweet en tranen" gekost, feorspronkelijk had Labi Siffre namelijk eens dat ik „not just three chord musician waarmee ik bedoelde dat het iedere avond spelen dezelfde nummers zeker niet het eindpunt van mijn muzikale loopbaan betekende en dat is natuurlijk heel wat anders dan de volgende dag in de krant stond: „Labi Siffre houdt niet van blues." Zijn gitaarspel ging dank zij La bi's onuitputtelijke studieijver zo snel vooruit, dat hij goed be- Labri Siffre van oorsprong vonden werd voor een contract met een jazz-trio in de destijds befaamde „Annie's Room", een engagement, dat uitliep tot dan tien maanden. ^te zeggen spelen van 3^-ihvvV*v 4-t als zanger mijn idealen te ver- Toen nam Labi Siffre een besluit, geen schijn van kans om zijn Volgend reisdoel was de omge- 1 muzikale kwaliteiten gewaar- 4 deerd te zien worden. Zijn voor- keur ging uit naar een genre liedjes dat te subtiel, te cabare- I tesk bijna was om de heer- t schappij van beatgroepen, die honderden watts de zalen in- en i de hitparades opslingerden, te i doorbreken. fc,Mijn entree in de muziekwereld was een blues-band, waarmee ik avond aan avond optrad. Toen maakte ik ook voor het eerst kennis met het misver- stand dat kan ontstaan wanneer een interviewer je woorden verkeerd interpreteert. Ik zei ving van Cannes aan de Franse zuidkust, waar hij met diverse soul-bands concerten gaf. De wezenlijken. Het leverde me wel een contract op in Ronnie Scott's, maar deze solocarrière duurde niet zo lang. Aan solo zangers hebben de mensen na melijk een nog grotere hekel sologilaristen." twijfels waren echter aan Labi Deze deceptie vormde de basis gaan knagen. „Thuis was ik tijd gewend dat er goede mu ziek werd gespeeld zoals jazz, klassiek, maar ook Coltrane en Ellington", verklaart hij dit verschijnsel. „Daarbij komt nog dat ik mensen als James Brown, Mel Tormé en Ella Fitz gerald ging bewonderen waar door ik wilde mikken op dat ni veau. Ik wist daardoor ook niet meer of ik wel zo graag sologi tarist wilde zijn en probeerde zijn eerste eigen formatie, „Safari"; de groep bleek echter z'n tijd een beetje vooruit en ging na een kort doch hartelijk bestaan geruisloos ter ziele. In tussen had Labi zich zonder fei telijke hulp van buitenaf de kunst der muzieknotatie in re cordtijd meester gemaakt en kan hij zich, met een package dat, naar later bleek, de deur van definitieve erkenning voor hem opende. Terwijl andere musici roem trachtten te verga ren in Hamburg, startpunt van de Beatles-manie, vertrok hij naar Amsterdam, waar een folk-club hem contracteerde en waar ook direkt bleek dat zijn muziek hier uitstekend „in de markt lag". Terug léverde dat Labi e< traot op hetgeen resulteerde in de opname van de l.p. „Labi Siffre", merendeels gevuld met materiaal van andere componis ten. Waarom, als je zelf in staat bent goede songs te schrijven dan honderd eigen Labi: „Er zijn soms nummers van songs, zonder hoogmoed de titel andere componisten-zangers, die „componist" permitteren. beter geschikt zijn voor anderen dan voor henzelf. Ik vind dan ook dat musici eikaars werk, wanneer hun dat goed ligt, moe ten gebruiken. Daarom staan er op „Labi Siffre" songs van mensen als The Bee Gees en Johnny Nilsson." Ondertussen wilde het via de hit parade steeds nèt niet lukken. „A little more line" en „Thank you lucky star" werden echter toch dermate goed verkocht dat een tweede l.p., „The singer and the song" beslist gerecht vaardigd was; een staalkaart van zijn niet geringe veelzijdig heid. Het kón niet uitblijven of de langverwachte hit moest ko men en inderdaad, juist in de tijd dat wéér de „heavy music" leek te regeren doorbrak Labi onverwacht deze geluidsbarrière met het fijne „It must be love". De doorbraak was gekomen en de gevolgen bleven niet uit: toernees of concerten met Ike and Tina Turner, The Hollies, The Carpenters, Chicago en the Supremes; een tweetal eigen t.v .-shows: „In Concert" en „Sounding Out" plus een uitno diging voor het Grand Gala du Disque Pópulaire in Nederland, dat hij als bijzonder eervol be schouwde. Engeland „Nederland is het land geweest platencon- dat ervoor zorgde dat ik in En geland bekendheid heb gekre gen, die geleid heeft tot zo'n ontwikkeling dat ik nu volledig van mijn muziekmaken kan be staan." En dat was het grootste geschenk dat Labi Siffre zich had ge wenst. HANS ROUW TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I De club van zes-en-een-half Kijk zelf maar Fabeltjeskrant Journaal Van gewest tot gewest Toeristische tips uur: Boerenpartij uur: Ajax—Arsenal (1) uur: Journaal uur: Ajax—Arsenal (2) uur: Den Haag vandaag uur: Feyenoord—Benfica uur: Journaal NEDERLAND II •18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal 19.05 uur Mik •20.00 uur Journaal •20.21 uur Paul Vlaanderen 21.10 uur De geschiedenis van de Russische film IKOR 22.10 uur Kenmerk •22.35 uur Journaal 22.40 uur Teleac oog met de beelden i MORGEN NEDERLAND I HILVERSUM De overplaatsing van de oude decorafdeling van de NOS in het centrum van Hil versum naar het ruim anderhal ve maand geleden voltooide de corcentrum op het omroepkwar- tier is thans tot de helft gevor derd. Eind april zal het nieuwe decorcentrum in gebruik kunnen worden genomen. Het zal op hoge kelder, die onder het gehe le gebouw doorloopt, bevinden zich de magazijnen voor rekwi sieten en decorstukken. Hier wor den o.m. een verzameling van 100.000 stuks kleine rekwisieten, 10.000 meubelstukken, het re- tourgoederen- en grondstoffen- magazijn, de opslag voor muziek instrumenten e.d. ondergebracht. NOS 10.45 uur School-tv •18.45 uur Fabeltjeskrant •18.55 uur Journaal VPRO •19.05 uur Beertje Colargol 19.11 uur VPRO-muziek 19.48 uur Popeye •20.00 uur Journaal 1 20 21 uur Berichten uit de samenleving 20.35 uur Laurel en Hardy •20.50 uur Dagboek (film) 22.10 uur In gesprek met drs. Den Uyl IKOR 22.40 uur Oordeel, vooroordeel overoordelen •23.10 uur Journaal NEDERLAND II donderdag 27 april officieel door De feitelijke fabricage de Het nieuwe decorcentrum bestaat uit een doosvormig gebouw van 130 bij 130 meter en een inhoud van 240.000 kubieke meter. De bouw en inrichting ervan heeft rond 35 miljoen gulden gekost. Het gebouw bestaat uk twee verdiepingen. In de vijf meter Tlieo Koomen doet vanavond geen voetbal (Van onze radio- en tv-redactie) ^HILVERSUM Het commentaar bij de wedstrijd Ajax-Arsenal t vanavond zal worden verzorgd door Herman Kuiphof. Koen Ver hoef verslaat Feyenoord-Benfi- ca. Beide uitzendingen zijn in 4 kleur. Jrheo Koomen, die stond genoteerd voor het radioverslag van Feye- noord-Benfica, samen met Rien Bal, heeft het op advies van de arts moeten laten afweten. Hij is nog steeds niet helemaal her- steld van de gevolgen van het auto-ongeluk. Bovendien heeft het schaatsen teveel van hem gevergd. Bij Feyenoord is voorts aanwezig Dick van Rijn. Wim Hogendoorn en Chris van Leeu- wen doen Ajax voor de radio. J Volksdans- cursus in Arnhem (Van onze kunstredactie) jARNHEM De Nederlandse volksdansvereniging organiseert van 31 maart t/m 3 april te Arnhem een volksdanscursus speciaal voor onderwijskrachten en jeugdleiders, fee cursus is een aanloop om het volksdansen later zelf aan jonge mensen te Ieren. Ter afwisse- ling komt Barbare Janssen uit 1 Berlijn, met een programma van zeer bruikbare Amerikaan- se mixers, mode- en beatdan- sen. Bovendien zal ook aan de volkszang aandacht worden be- steed. .Voor nadere inlichtingen kan men zich wenden tot J. W. Mijnsber- gen, Prof. Schrijnenstraat, Nij- j megen, tel. 08800—26537. Het vierwekelijkse programma nen om daaraan te twijfelen en Mik komt ditmaal vanuit het stelt een onderzoek in. Jaarbeurs Congrescentrum te Ned. II 20.21 uur. Utrecht. Russische film Gasten in deze uitzending £Jn het vanavond zendt de KRO-televisie de eerste van een tweetal docu- Rotterdamse duo De Krakers met een Nederlands liedje; Cor- rie en de Rekels met een van haar nieuwste successen en de Russische balletdanseres en zangeres Raya die wordt bege leid door haar eigen Balalaika ensemble. De vaste medewer kers aan Mik zijn de Boertjes van Buuten, met zang van Dri- ka en Boer Voorthuizen. Presen tatie Galt Jan Kruutmoes. Muzi kale leiding Jo Budie. Ned. II 19.05 uur. Paul Vlaanderen Van de serie Paul Vlaanderen, geesteskind van Francis Dur- bridge zendt de KRO-televisie de komende maanden een ne gental afleveringen uit op zowel woensdagavond als de zate» dagavond. In de eerste van de negen nieuwe afleveringen, die onder de titel „Requiem voor een professor" wordt uitgezon den, wordt Paul Vlaanderen ge- konfronteerd met de dcod van dr. Matthew Fox, een vooraan staand wetenschapsman, ver bonden aan de universiteit van Oxford, een vooral op politiek terrein actief mens. Het officië le politierapport luidt: Zelf moord, maar Paul vindt rede- vele honderden decors, die de televisie jaarlijks nodig heeft, vindt plaats in diverse werk plaatsen op de begane grond. Hier vindt men o.m. de machi nale houtbewerking, de meubel makerij, het houtmagazijn en de 2600 vierkante meter grote voorbouwhal. De aard van het decorcentrum, met zijn werkplaatsen en maga zijnen veroorzaakt een frequent transport. Voor dit transport beschikt men over vier zware en drie lichtere trekkers met zeventig transport wagentjes. In het nieuwe decorcentrum ko men 250 mensen te werken. mentaires uit, die een beeld ge ven van de geschiedenis van de Russische film. De twee docu mentaires werden gemaakt ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Sovjet-film, waarbij de eerste aflevering het handelden3de 'tweede ^a/leveriifg verrifdbare rekken worden duizenden schilderijen en quasi-meesterwerken bewaard de periode vanaf de dertiger ja- ren. Deze twee produkties wer den in 1969 in Moskou vervaar digd naar het scenario van de Russische filmcriticus Rostislas Jurenjev, die in zijn land grote bekendheid en gezag geniet. De documentaire Het ontstaan van de Sovjet-film begint met de eerste cinematografische pogin gen in Rusland omstreeks 1895, toen de gebroeders Lumière in Frankrijk hun eerste film ver toonden n.l. L'arrivé d'un train", die een geweldig opzien baarde. Het jaar daarop kwam .jCorry en de Rekels vanavond in Mik Stenka Razin e.a. Dit genre films werd gevolgd door de z.g. salonfilms, die een beeld gaven van de hogere standen uit die tijd, met titels als De groene spin en De triomf van Satan. Na de oktober revolutie kwam het medium film in handen van de staat, die er gebruik van maak te om de volksmassa op te voe den. Gevolg de z.g. agitatie films die zich duidelijk afzetten tegen de onderdrukkers van het volk. de z.g. cïnematograaf van deze De film besteedt vervolgens uitge- gebroeders naar Rusland, waar- breide aandacht aan de twinti- door men kennis kon maken ger jaren, waarin talentvolle ci- met de eerste filmklucht ter we- neasten als Dziga Wertow. Lew reld. De besproeide sproeier. De Koeljesjow, Eduard Tisse en an- eerste films, die in Rusland deren hun films afleverden, werden gemaakt, dateren uit In deze zelfde periode laat voor 1907 en waren erg simpel en het eerst de cineast Sergei Ei- naïef, zoals De zeemeermin, senstein van zich horen, evenals Wsewolod Poedowkin en Alexan der Dowzjenko, makers van we reldberoemde meesterwerken. Fragmenten uit dc films van bo vengenoemde filmmakers wor den in deze uitzending opnieuw gezien en becommentarieerd door de Nederlandse cineast Jo ris Ivens en de nestor van de Nederlandse filmcritici A. van Domburg. Het tweede deel ana lyseert de werken van Eisen- stein, Poedowkin en Dowzjenko. Ned. II 21.10 KUNST EN KUNSTENAARS De etsen van Anton Heyboer wor den tot en met 3 april getoond in het prentenkabinet van het Stedelijk Museum van Amster dam. Het werk is eigendom van het museum. In Museum Fodor te Amsterdam wordt als derde in de reeks „Amsterdamse kunstenaars" van 9 maart tot 16 april een tentoonstelling gehouden van het werk van Jef Diederen en Lei Molin. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM Door een initiatief van de Rotterdamse Kunststichting en het Lijnbaancentrum is het mogelijk gewor den zich thuis te informeren over culturele en actuele gebeur tenissen door middel van het eigen tv-toestel. Genoemde In stellingen zijn gestart met een regelmatige verschijning van een videotape met een duur van 20 minuten, waarop de in formatie is samengebracht. Het geval heet Lijnbeeld en zal tienmaal per jaar verschijnen. Men heeft de beschikking over een goed geoutilleerde video studio. Er kunnen ook tapes in opdracht van derden worden gemaakt. Voorts heeft men in voorraad banden, gewijd aan diverse inte ressante onderwerpen, waarvoor een ruim publiek wordt geacht te bestaan. Zo zijn er tapes over Man Ray, Jim Dine, George Segal, La Mama Theatre, Rotterdams straattoneel Sa ter en Sonsbeek buiten de perken. Informatie Lijnbaan 165, Rotterdam tel. 010-142522 en 142184. (Van onze radio en tv-redactie) HILVERSUM Dr. Marga Klompé spreekt woensdag 29 maart voor de televisie over de voedselnood ln de wereld. Mevr. Klompé spreekt op verzoek van de stichting Mensen in nood. Het thema van de uitzending is de onrechtvaardige verdeling van eiwitrijk voedsel. Dr. Klompé voert het woord als vertegen woordigster van de rechtvaardigheid met leerlingen van de sociale-commissie van het leerlingenparlement van het Jeroen Bosch College te Den Bosch die een grote actie gevoerd heb ben voor Bangladesj. De uitzending geschiedt vanuit de raadzaal van het stadhuis te Den Bosch. Is zo'n programma als „Eenmaal andermaal nu echt een kleine anderhalf uur zendtijd waard? Het brengt tienduizenden gul dens in het laatje voor allerlei goede doelen en dat is prachtig. Het brengt telkens ook vele dui zenden in het PTT-laatje en dat is eigenlijk ook prachtig, want die PTT is zowel van ons alle maal als noodlijdend. Het programma bezorgt tevens de NCRV (die zoveel weldadigheid in haar pakket stopt) een stuk goodwill. Maar die drie positie ve zaken kunnen niet wegnemen dat het in feite een doodgewoon erg slecht programma oplevert. Met telkens een zaal vol men sen die voor onwaarschijnlijke zaken onwaarschijnlijke bedra gen bieden. Bovendien telkens met mensen die op eigen gebied „prof" zijn, maar die hier de „amateur" uithangen. Als Wilma Driessen schermbewegingen maakt is dat alleen met het oog op het goede doel aantrekkeljk, als André v. d. Louw zingt is dat zelfs met het oog op het goede doel nog pijnlijk... NCRV's Hier en Nu was aktief. Berichtte over de moeilijkheden bij Fokker wat moeizaam, maar duidelijk aanduidend dat ook hier „fusie" het magische woord zal zijn. Ir. Manusama werd ondervraagd over de aktie die zijn volgelingen in Breda aanrichtten. De ir. spreekt in dit soort gevallen een geheimtaal die in goed-Nederlands niet ver taalbaar lijkt: zijn groep is vreedzaam, wil geen konflikt, maar slaat erg hard toe als in die gioep iemand anders durft te denken dan Manusama c.s. recht dunkt. Hier en Nu gaf griezelige achter grondinformatie over de zaak Ti mothy Davey, het Britse jonge tje dat dc hardheid van de Turkse strafrechtspraak onder vond. Voorts was er kommen- taar over de „zuivering" die Roermonds jonge bisschop mgr. Gijsen toepaste bij de leiding van zijn diocees. Woordvoerder was een der terzij- degeschoven vicarissen-gene raal, drs. P. J. van Odijk. Man die bepaald niet de indruk maakte van een modernistische scherpslijper. Katholiek Lim burg lijkt een spannende to®- komst tegemoet te gaan. VAR A's Achter het Nieuws ging „Achter Den Haag" aan. Met •en diskussie over het lot /an de „beschadigden" van '40—'45. Niet ais vervolg op het kamer debat over de „drie van Breda" maar wel duidelijk door dit de bat geïnspireerd. Voorts werd het „Rapport Manshoit" onder de loep genomen. Waarbij bleek dat de konklusies van dit rap port vooralsnog onpresenteer baar zijn, zowel voor de zich „progressief" noemende partij en als voor de vakbeweging. V.g. Fabeltjeskrant Journaal Calimero Zorro Omnibus Journaal Dubbel en dwars Mission impossible TROS sport Roelof Stalknecht (muziek) TROS •18.45 uur •18.55 uur •19.05 uur •19.10 uur •19.35 uur •20.00 uur •20.21 uur •20.55 uur •21.45 uur 22.20 uur NOS 22.35 uur T •23.00 uur J RADIO HEDEN ommentaar. NOS: 19.10 Program- ia voor blinden en slechtzienden. 9.20 Openbaar Kunstbezit. CVK: naai - i 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II is.uo Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van dc Partij van de Ar beid. 18.30 <S) Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 (S) Licht orkest met zangsollsten. 20.00 Nieuws. NOS: 20.05 Reportages voetbalwedstrijden AJax/Arsenal en Feyenoord/Benilca. VARA: 22.20 (S) Lichte koor- en or kestmuziek (gr.). 22.30 (S) Sopraan en piano; nieuwe muziek. 22.55 Me dedelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Ac tualiteiten. 33.20 (S) Radio Jazz Ma gazine. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 824 m. (Nederlands) 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.15 Lekenmoraal en -ülosolle. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte orkestmu ziek. 19.00 Nieuws, actualiteiten en lichte muziek. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Prom nademuziek. 22.00 Nieuws en De z ven kunsten. 22.20 Klassieke nieuwe muziek. 23.00 Liederency clus. 23.40-23.46 Nleu\ MORGEN w. 9.10 (S) Moder ek. 11.55 Mededelingen. 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. vliegwerk; 13.30 Zingen met Cecilia-: 14.05 Schoolradio. 14.25 <S) Klassie- Nieuws, 15.33 <S) Kinderkoor mét Do Speclgroep en orgel. 18.0C Jeugdland. 17.00 (S) Popmuziek, 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgv nastlek. 7.20 (S) Dag met een plaat- Je (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 (S) Dag Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.04 Voor de kleuters. 10.10 Arbeldsvl minon. populair verzoekplatenpn» (11.00-11.02 Nieuws. 11.34 vs 10.03 Robbie Dale on Radio 11.00 Nieuws. 11.03 O I muzlekprogrnmmn. spe Jonce mensen. KRO: 14.03-18 00 KRO-o» Beursberichten. 14.oo Nieuws. 1- Schoolradio. (15.00 Nieuws), li Liedjesprogramma 16 00 Nieuws beursberichten. 16.10 Promenadecc* eert. 17.00 Nieuws en mefledellnce. 17.10 Voor oudere luisteraars. 171 Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2