Zondag laatste „Kleine Waarheid" Biesheuvel vanavond' op het scherm Willeke: Sylvain Poons: Ton Lensink: Hans Hoekman: TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN Willy v, Hemert: John Leddy: Henk v. Ulsen: RADIO VANAVOND RADIO MORGEN Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 3 MAART 1972 niiste geen enkele aflevering Zondagavond verschijnt de laatste aflevering van De Kleine Waarheid op het scherm. Het is met 26 episodes een lange zit geweest zelfs voor de liefhebbers. Voorzover zij niet door avondwerk waren bezet hebben de meeste meespe lenden de uitzendingen wel bekeken. Niet in het minst Willeke (Marleen) Albert! Willeke: ,,Als ik thuis was, ben ik er elke keer spe ciaal voor gaan zitten. En als dat niet lukte, dan nam mijn vader doe aflevering op video op, zodat ik later op mijn gemak nog eens kon kijken". Zij vond Marleen een zeer moeilijke rol, omdat het leeftijdsverschil erin zo groot was. Zij speelde Marleen van haar 15e tot 42e jaar. Kon je er nu maar in meegroeien, dan zou het allemaal nog wel zijn meegevallen. Maar de opnamen werden per decor gemaakt en dit betekende, dat zij 's morgens soms als15-jarige moest spelen en 's middags als vrouw van 42. Schmink doet daar veel aan, maar het moet vooral komen van de instelling, van binnen-uit. En dat gaat je niet in de koude kleren zitten. „Want", zegt Willeke, „uiteindelijk kan ik ook niet verbergen, dat ik 25 ben". Over het werken met Willy van Hemert heeft Wil leke niets dan lof. Zij is het er niet mee eens wat je wel eens hoort zeggen, dat hij sentimenteel zou zijn en uitbarstingen van ernstig zelfmede lijden kent. Dat moeten we heel anders zien. Wil ly van Hemert voelt zich persoonlijk begaan met het lot en de persoonlijke moeilijkheden van alle spelers, die onder zijn regie staan. En dat laat hij duidelijk merken. Dat is juist een goede trek in hem. Willeke zegt althans juist van deze in stelling van Willy van Hemert veel plezier te hebben gehad. Bovendien ziet Willy van Hemert kans om acteurs te formeren tot een hechte groep, diie in staat is teamwork te leveren, het geen het mogelijk maakt zowel op tempo te wer ken als een redelijk artistiek peil te bereiken. Willeke: „Dat valt me nu achteraf nog sterker op dan in het begin. Daarom bekijk ik alle afleve ringen. Ik weet welke problemen er geweest zijn achter de schennen. Als je daar naar oordeelt is er ontzettend goed werk geleverd". wou zichzelf goed bekijken Sylvain Poons, de Abraham Mossel in de serie, heeft alle afleveringen bekeken. Hij is er telkens speciaal voor gaan zitten. Niet om kritiek te le veren op zijn collega's maar vooral om zichzelf weer eens gade te slaan. Het is jaren geleden, dat hij in speelfilms optrad. Sindsdien heeft hij zichzelf niet meer gezien als schim op scherm of doek. Vandaar. Sylvain Poons: „De rol d/ie 'ik had lag me wel. In het begin denk je wat moet ik in de scène met die juffrouw met dat stelletje gouden platen. Ik bedoel Willeke. Nu kan ik zeggen, dat ik haar een reuze-meid vind en een bekwaam artieste". Sylvain vindt elke rol moeilijk om te doen, omdat je er hoe eenvoudig ook iets goeds van moet ma ken. Dat is onder leiding van Willy van Hemert allemaal vlekkeloos verlopen. Er is geen onverto gen woord gevallen. Voor het scherm zittend vindt Sylvain, dat alle rollen volgens hem uitste kende bezet waren en dat ieder het beste van zichzelf heeft gegeven om er iets moois van te maken. Een rol is een werkstuk Ton Lensink, prof. Buwalda, heeft niet veel tijd ge had om naar de Kleine Waarheid te kijken.Mees- tentijds speelt hij 's avonds toneel. Maar als hij op het scherm te zien is, kijkt hij graag. Niet zo zeer uit ijdelheid, maar een rol levert een werk stuk op en dat wil je natuurlijk bekijken. Bovendien is zo'n rol een onderdeel van het geheel. Dat geheel krijg je tijdens de opnamen nooit te zien en daarom is het nuttig ook de afleveringen te bekijken telkens wanneer die op het scherm verschijnen. Ton Lensink: „Ook al is het verhaal over vele ja ren uitgesmeerd, voor mij als oude professor speelde het leeftijdsverschil nauwelijks een rol, tenzij in kleine nuances. De rol zelf lag mij wel en heb hem daarom graag gedaan. Met Willeke en Willy heb ik uitstekend kunnen samenwer ken". NOS 18.45 u xr Fabeltjeskrant 10.45 uu r School-tv 18.55 u ïr Journaal 18.45 uur Fabeltjeskrant 19.05 u ir Haal het doek maar 18.55 uu Journaal (zang) VARA 20.00 u xr Journaal - 19.05 uu en een dikke zoen 20.21 u ir Please sir f van de juffrouw 20.50 u nr Farce majeure 20.00 uu Journaal 21.15 u ir Waar of niet (quiz) 20.21 uu r Achter het nieuws 22.00 u nr Ander nieuws r, i 20.50 uu r Twee voor twaalf NOS n- M 21.30 uu r Hadimassa 22.20 u jr Uit de kunst 22.10 uu r Een klein uur U 22.50 u ïr Journaal 22.50 uu r Journaal 22.55 u iir Den Haag vandaag had aan Eppo hele kluif Hans Hoekman heeft de rol van Eppo een hele kluif gevonden. Vooral in het begin toen hij ge stalte moest geven aan een wat achtergebleven jongen met agressieve uitbarstingen. Deze jongen ontwikkelt zich echter voorspoedig, wordt artis tiek gesproken zelfs nog een hele persoonlijkheid, en aldoende werd deze figuur voor Hans Hoek man steeds interessanter. Hans Hoekman: „Er gaan verhalen, dat ik er moeite mee gehad zou hebben om met Willeke samen te werken. Hoe dat in de wereld is geko men weet ik ook niet. Blijkbaar boze stemmen, die Willeke zwart willen maken. Het tegendeel is het geval. Ik heb een eindeloze tijd met haar ge had en veel met haar gelachen. Je moet niet ver geten, dat ik samen met haar voor de opnamen een tijd in Parijs heb doorgebracht. Overdags sa men werken, 's avonds samen naar de nachtclub. Nee, ik zal het niet gauw vergeten". Hans vindt het leuk om zichzelf op het scherm te zien. Dat zal wel iets met ijdelheid te maken hebben, maar bovendien is het bijzonder leer zaam. Hij heeft erg veel positieve reacties op de vertolking van zijn rol gekregen. Zelf is hij ook niet ontevreden. Juist «n deze dagen gaat hij van start met een solo-programma, dat het midden houdt tussen toneel, cabaret en zo-maar-wat. Voorlopig zou hij willen er net zoveel succes mee te hebben als met zijn rol in De Kleine Waar heid. NEDERLAND I NEDERLAND II NEDERLAND I NEDERLAND II 10.00 uur Teleac EO NOS 18.45 u ïr Fabeltjeskrant 13.00 uur Wereldkampioen 18.55 ut r Journaal schappen schaatsen 19.05 u ir The Son Worshipers (dames) 19.35 u ïr Roept uit aan alle AVRO stranden 16.02 uur Rikkie en Slingertje 19.50 u ar Tenslotte 16.25 uur Hot dog 20.00 u ir Journaal 16.40 uur Stuif-es-in KRO 17.35 uur Teleac 20.21 u iir Uit de Nederlandse 18.45 uur Fabeltjeskrant filmfabriek 18.55 uur Journaal (Oranje Hein) TROS 21.30 u ar Brandpunt 19.05 uur Nancy 22.20 u ïr Tot de dood ons 19.30 uur De laatste sporen scheidt 20.00 uur Journaal 22.50 u ar Epiloog 20.21 uur Zevenspronng 22.55 u ar Journaal 21.35 uur Blikschade 23.20 uur Journaal sprak Willeke bij elke scène toe „Ja zeker", zegt Willy van Hemert. regisseur van De Kleine Waarheid, „bekijk ik thuis zoveel mo gelijk alle afleveringen. Niet omdat ik ze niet ge zien zou hebben, bij de montage ben ik er al uit voerig mee bezig geweest, maar uiteindelijk wordt een diergelijke produktre voor de huiska mer gemaakt en daar wiil ik het spel opnieuw zien". Uitgesproken kritiek heeft hij niet op zijn werk ge kregen. Wel werd door velen om hem heen ver bazing uitgesproken over het succes dat hij spe ciaal met deze serie had. Hij heeft horen zeggen, dat hij sommige scènes te glad heeft afgewerkt. Daar is hij het niet mee eens. Hij heeft er nogal wat beeldende dramatiek aan toegevoegd, die in het boek niet te vinden is. Willy van Hemert: „Met Willke heb ik bijzonder graag gewerkt, omdat zij nog geen toneelspeel ster is, die zit vastgeroest in maniertjes. Zij is in hoge mate kneedbaar en dat is leuk werken. Maar het is wel een enorm risico om met zo'n jong talent te werken. Voor hetzelfde geld ga je de mist in, inclusief je hele serie. Voor het begin van elke scène heb 'ik haar toegesproken, stap voor stap heb ik haar rijp gemaakt voor de ver schillende opnamen. Waarbij het wel een gelukki ge omstandigheid was, dat ik het boek zelf tot tv-spel heb bewerkt. Ik kende alle situaties en kon zodoende Willeke daar gemakkelijk inpra ten". Leuk gewerkt met Willeke John Leddy als Jan Engelmoer, gade van Marleen, heeft in De Kleine Waarheid erg leuk met de col lega's gewerkt, vooral met Willeke. Dat vindt hij een moord-meid. Hij wil daar geen misverstand over laten bestaan, ook al zijn er wel eens verha len in de wereld gekomen, die beweren, dat Led dy de rol van Engelmoer met tegenzin heeft ge daan. John Leddy: „Wel moet ik eerlijk zeggen, dat ik de rol van Engelmoer niet de meest sympathieke in mijn carrière als toneelspeler vindt. Jan is nl. een dooi edrender, die het „mocbe werk" ook nog eens laat opknappen door Coen (Boswinkel) Flink". Van zo'n opgelegde lummel van een man kun je dan nog wel iets maken, maar je moet ook reke ning houden met de bedoelingen van de auteur en bovendien kun je niet te ver buiten de schreef gaan van de opvattingen van de regisseur, ii geval Willy van Hemert, met wie John Leddy ook graag heeft samengewerkt. Wat dit betreft is hij nog vol lof over het werken in her Westland voor de tv-serie Glazen Stad. Daarbij moesten soms in de open lucht bij ijzige kou opnamen worden gemaakt. Dankzij de briljante en snelle werkwijze van Willy van Hemert bleef het win terse weer de spelers aanzienlijk bespaard. Spel en regie ovex-dreven Henk van Ulsen, als Andreus Bleyleve de Parijse vriend van Eppo: Eigenlijk ben ik op een hele vreemde manier in dit tv-spel gekomen. Reinout Anders was ervoor gecontracteerd. Die viel plot seling uit. Men deed een beroep op mij. Ik heb dit niet willen weigeren, maar eigenlijk had deze se rie mijn interesse niet. Ik heb respect voor Wiily van Hemert, maar ik vond de regie wel wat overtrokken. Veel te veel barok en te sentimen teel. Zoveel mogelijk de aanwijzingen van Willy van Hemert aanhoudend heb ik mijn rol toch ge corrigeerd in de richting van de oprechtheid. Dit heb ik naar eigen goeddunken gedaan". De samenwerking met Willeke vond Henk van Ul sen uitstekend. Twee jaar geleden bracht hij sa men met Willeke in een show op de tv een frag ment uit de School voor vrouwen. Hij heeft Wille ke daarbij zorgvuldig gecoached. Dat Is toen voortreffelijk op het scherm gekomen mede door het begrip dat hij bij Willeke vond voor zijn op vattingen omtrent haar rol en de wijze van sa menspel. Hij vind het leuk zichzelf op de tv te zien: „Het streelt je ijdelheid en je leert ervan". i. 18.30 Nieuws 18.41 Echo. 18.50 Verkenning 18.58 Marktberichten 19.00 (S) AU-dltiejacht op Jong ta lent. 19.40 Vastenmeditatie. 20.00 In antwoord op uw schrijven: verzoek- platenprogramma 22.00 (S) Voetlicht 23.55-24.00 Niet HILVERSUM II 18.00 Nieuws: om 18.10—18.20 Uilzen ding van D'66: om 20.00 Nieuws NOS: 20.30 (S) Muziek uit de Barok VARA: 21.00 (S) The Academy ot St. Martin-ln-the-Fieldsklassieke (S) Rotterdams Filhar- moderne muziek andse chansons 22.55 -J.00 Nieuws 23.20 Ac- .20 (S> Muziek van Ne derlanders (opn) 23.55-24.00 Nieuws. monïsch Orkest: 22.30 rs> Nedc Mededelingen (Soos): lichte grammofix ziek. reportages en berichten (7.30 (Nieuws 7.41 —8.00 Actualiteiten: 8.30 Nieuws 8.41—8.50 Actualiteiten). 10.00 Als dat zou kunnen: verzoek- platenprogramma 10.30—10.32 Nieuws) 11.55 Mededelingen 1200 Route A: amusementstourisme 12.16 Overheidsvoorlichting: Franco huls. 13.11 Actualiteiten 13.23 VARA-Varla 13.25 (S) Dit is het begin. Jonge renprogramma HIF.014.35 Plus muzleklever Engels: (16.00-16.02 1 16.15 (S) NOS- 12.26 Mededelingen t.vb.v. tuinbouw; 12.30-12.40 Nieuv (S) Steiger B: Radio Show. 13.33 Sportkom -- 15.33-16.00 (S) Jazz. coctall17.30- Jazz 1G.45 Ins over amateuristische muziekbeoefe ning. 17.15 De Vrije Gedachte. NOS: 17.30 Onderwijs c-n Vormingswerk. 4.03— discussie. VARA: 17.55 Mededelin- HILVERSUM III 17.32 Nieuws; 17.32—17.50 Actualitel- NCRV: 7.00 Nieuws 7.02 Popstation ten). (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws 9.03 Ppes Vers, 10.00 Nieuws 10.03 Muziek bij HILVERSUM r pagina; om 7.54 VPRO: Deze dag: om 8.00 Nieuws: om 8.11 Actualitei ten: om 9.35 Waterstanden: om 10.05 Voor nu en later, gesprek; om 10.20 Belasting betalen, maar niet te veel (slot) 10.35 (S) Zaterdag-In for- DOOR TON OLIEMULLER Volgens de laatste berichten lijkt het nog niet zeker dat de rege ringsbeslissing over de „drie van Breda" vandaag al zou val len. Jammer voor VARA's „Achter het Nieuws" dat van avond met de minister-president in-de-stoel dan wellicht een ko lossale primeur zou hebben. de Jammer ook overigens t.v.-kijkers, want zolang de be slissing er nog niet is lijkt het onderwerp verplicht voorge schreven te blijven. Ter visie van de NOS wist gisteren niet anders. Ze herhaalde nogmaals gedeelten van het kamerdebat en bracht de man-in-de-straat voor de camera's voor bliksem- gesprekken die wel kleurig wa ren, maar in dit stadium niet erg opportuun. sfeer van het gesprek, die we bepaald „sereen" zouden willen noemen. Zelfs Den Uyl, wiens taak het toch is om het de rege ring als geheel of welke minis ter dan ook individueel moeilijk te maken, leek erg ongelukkig met het idee dat over deze kwestie moeilijkheden zouden komen. ongeveer teruggevoerd op kom- munikatiestoornissen. Wat open heid al niet kan doen! i het Ter visie liet ook politici woord, t.w. de fractievoorzitters De van ARP. PvdA en VVD. Mr. Aantjes wilde zich niet aan voorspellingen wagen, maar de heren Den Uyl en Wiegel gingen er van uit dat de kamerbeslis sing zonder meer door de rege ring gevolgd zou worden. wat vreemde kon- struktie te voorschijn kwam dat de integriteit van minister van Agt door de PvdA-woordvoerder werd geprezen. Maar tenslotte zijn er in de eigen fraktie me destanders van Van Agt. „Na- Opmerkelijk was overigens de voortzetting mens. de heren Aardenburg en Duiker", het VPRO-program- ma over medezeggenschap bij de Hoogovens, had ditmaal wél medewerking van bedrijfslei ding en ondernemingsraad. De soep werd er veel minder heet door gegeten, eigenlijk lauw, want alle moeilijkheden werden De Markus Passion van Reinhard Keiser (1674-1739) wordt uitge voerd door het Haags Kamer koor in de Oude Kerk te Sche. veningen op vrijdag 17 maart onder leiding van Rocus van Yperen m.m.v. een aantal solis ten. Leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zullen voor de begeleiding zorgen. Theaterfoto's van Ralph Prins zijn tot 17 april te zien in Toneelmuseum, Herengracht 168, Amsterdam. De vijftiende poëzieprijsvraag is uitgeschreven door het gemeen tebestuur van Knokke-Heist (België) alsmede de vijfde Kol derpoëzieprijsvraag. De prijzen bedragen voor de eerste twintig duizend en voor de tweede wed strijd vijfduizend frank. Inlich tingen: Dienst Cultuur. Stad huis, Knokke-Heist (België). De belangrijkste uitzending op de tv vanavond zou wel eens kun nen worden het gebruikelijke in terview met minister-president Biesheuvel, ditmaal in Achter het Nieuws. Ook al zal het nieuws rond de al of niet gratie dan al via andere medio bekend zijn, de premier is de man die alles kan vertellen over de ont wikkelingen binnen het kabinet. In hoeverre hij hiertoe bereid zal zijn dient te worden afge wacht. In dit stadum weegt elk woord even zwaar. Ned. I 20.21 uur Een klein uur U In dit programma krijgt men op nieuw mr. Abel J. Herzberg op ;>■- het scherm. Nu echter niet om uit te weiden over wat te doen met de drie van Breda, maar h naar aanleiding van zijn jongste .-J;" boek, getiteld Om een lepel soep. Hierin heeft hij zijn erva ringen neergelegd, opgedaan in een halve eeuw advocatuur. Hij beziet dit alles van een zeer hu mane kant. Het publiek wordt gevormd door studenten in de rechten. Het is geenszins de be doeling, dat de heer Herzberg opnieuw over de drie van Breda Ned. I 21.30 uur zal beginnen, maar of dit gezien zijn persoonlijke betrokkenheid NÏ6UW tal6nt met deze zaak geheel en al te Gisteren schreven we al uitvoerig vermijden zal zijn, staat uiter- over de nieuwe NCRV-serie aard te bezien. waarin nieuw talent aan bod Ned. I 22.10 uur komt. Vanavond wordt voor het eerst het doek opgehaald. Dikke zoen Ned. n 19.05 uur De dikke zoen van de jufrouw gaat nu naar de ouders, die hun Farce majeure kinderen leerzam en speels we- De vaste groep grappenmakers ten bezig te houden met ver- van deze rubriek mogen zich de schijnselen als kwurtetten en laatste tijd verheugen in stijgen- 1 Duinhoven vanavond als koning in Hadimassa. Oster en Joost Prinsen putten zich weer uit in sketches en fratsen om onze samenleving van humoristisch commentaar te voorzien. de kwaliteit van hun lachwek kende benadering van de omrin gende werkelijkheid. Dat belooft alle goeds. zwarte pieten. Het is leuk voor de kinderen en het traint boven dien hun gezicht en geheugen. Deze uitzending richt zich spe ciaal op de ouders met kinderen Ned. II 20.50 van 3 tot 5 jaar. Ned. i 19.05 uur Waar of niet Inwoners van Kudelstaart nemea Twee voor twaalf het op tegen die van Papekop. Twee aan twee komen de deelne- Wat is waar en wat onwaar in mers weer voor het blok te zit- de merkwaardige dingen di« ten voor het vormen van woor- hier worden getoond? den uit achterhaalde letters. Het Ned. II 21.15 uur is er uiteindelijk om begonnen wie het meeste geld overhoudt. Voor de kinderen Ned. I 20.50 uur Voor de kinderen zijn er morgen middag weer Rikkie en Slinger Hadimassa tje en Hot Dogs. Hierna vliegel Ton van Duinhoven, Wim de Bie, we binnen in Stuif-es-in. Kees van Kooten, Annemarie Ned. I 16.02 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2