Op Gala-Dis(que) is alles goud in de kelen wat er klinkt Picnic met Kim Novak Bond van Ouders tegen Sex van AVRO Hou het scherm in 't oog Schaats- sprint op t.v. en radio TERUGBLIK LEIDSE COURANT WOENSDAG 23 FEBRUARI 1972 TELEVISIE HEDEN Grote Verzoening tussen Rod McKuen en gala-organisator John Vis De jacht op de artiesten en groepen, die vrijdagavond de en de stop uit haar telefoon. Zij Amsterdamse RAI en het scherm thuis vol muzikaal neemt de pen ter hand en schuim zullen spuiten, werd een jaar geleden al geopend. jSule^fcïelTvan' Voor dit elfde Grand Gala du Disque Populaire werd een de. Terwijl Hildegarde lijstje vol veeleisende verlangens pretentieus ter tafel ge bracht lang voor deze populaire dis(que) de gasten in groot gala tot aanzitten noodde. Het welvarende en ver wende volk moet de tanden kunnen zetten in groot wild als Aznavour en Knef, in hartige happen als Ivan Rebroff en Lenny Kuhr, overgoten door de popsausjes van Bee Gees en New Seekers en afgewisseld met een keur van vocale spijzen en instrumentale wijnen. Als dessert en klapstuk van de avond de veertien man sterke Johnny Cash Show. Smakelijk eten. Maar het Festijn van het Lichte Lied vergt meer dan een briefje en een telefoon tje ter bevestiging. Aznavour zit niet om werk verlegén en eigen lijk ook niet om geld. want als Verstoorde TUSt bezitter van vijf miljoen dollar bekijkt hij in zijn fraaie kasteel Een frêle figuurtje als Hildegarde en hij eindelijk ook wel eens naar bed wil. moet je hem niet het bloed onder zijn nagels van daan halen. Knef draagt van hetzelfde laken een broekpak. In haar leven is de grote regisseur al geweest. Zij hoeft niet meer zo nodig, want de man heeft een impo sante reeks flops in het celluloid gedrukt. Hildegarde is er stil van geworden en trok zich te rug in haar landhuis bij Mün- chen om er haar biografische bestseller Der Geschenkte Gaul te schrijven. Tussentijds wipte zij er nog eens voor een tour- nestje uit met Les Humphries Gala-organisator John Vis;! Singers, maar als het even kan ben speciaal naar die persconfe gaat de deur achter haar dicht rentie toegegaan. Rod en ik in Galluis. even ten westen Parijs, elke ochtend met mis prijzende ogen de post. Hij ba zuint overal rond. dat een regis seur uit Hollywood, wiens naam hij om redenen van discretie niet wil noemen, met plannen rondloopt om van hem. Charles Aznavour. een boeiend cinema tografisch epos te vervaardi gen en dat hij daarvoor tijd moet vrijhouden en zich ner- gens toe kan verplichten. Hij laat de Stichting Collectieve Grammofoonplaten Campagne derhalve via zijn secretaris we- ten. dat zij op hem maar niet moeten rekenen, tenzij zij meer bieden dan Hollywood. De Hollandse gala-bazen stellen daar een handvol eigen princi pes tegenover. Eén daarvan is dat het pakket artiesten repre sentatief moet zijn voor zoveel mogelijk facetten van de popu laire muziek en dat zij na het zeggen van de A van Aznavour aan hun publiek verplicht zijn de B van Bécaud te noemen, omdat het chanson uit Franse bron hier altijd nog grif de weg naar het hart vindt. Het touwtrekken is dan begonnen. Met Bécaud achter de hand wordt Aznavour bestookt en om de Hollandse markt nu cadeau te doen aan je beste vriend gaat Aznavour als vriendendienst toch wat te ver. Hij wil wel ko men onder voorbehoud, mits de gage ernaar is en hij minstens een uur vol ma.g zingen. Daar moet dan weer zwaar op be knibbeld worden. Op die manier zou het Gala een vol etmaal du ren en lopen op de tv de beton- cursus en het praatje voor de politieke partijen gevaar. Bo vendien zit er in Den Haag een commissaris die als het pro gramma uitloopt aan de knop mag draaien. Hij heeft het nog nooit gedaan, maar als zo'n zijn vingers gaan jeuken Egerlander Musikanten, producenten van hoempa trance zit schuift daar plotse ling een brief uit Holland onder de deur. Of ze niets anders te doen heeft en of ze maar even wil komen zingen. Een Edison ligt klaar. Om niemand de ogen uit te steken worden geen bedragen ge noemd, maar een ruim hand geld wordt disponibel gesteld om Hildegarde los te weken uit de rust van haar privé-bestaan. Voor dat geld wil zij wel een uurtje zingen, maar ook haar worden de minuten karig toebe deeld. Hildegarde legde er zich bij neer. Rod McKuen niet. Die riep ver leden week de hele Nederlandse pers bijeen om die te laten we ten, dat hem groot onrecht werd aangedaan. Hij mocht maar tien minuten zingen uit dat hele repertoire van teksten van zijn hand, waarmee een halve bi bliotheek ware te vullen. Hem werd daardoor groot onrecht aangedaan, niet als mens, zo zei hij, hij kan tegen een stootje, maar als artiest, het heiligste in een mens derhalve, waar een feestenbouwer zijn grote vingers vanaf moet houden. ,lk Aznavour, wachtend op de grote regisseur hadden al uitvoerig van gedach- ten gewisseld, maar we waren het niet eens kunnen worden. Er staan meer dan 20 artiesten in het programma, die allemaal goed liggen bij het Hollandse pu- bliek. Ik heb hem verteld, dat 3 ik van dat publiek moet uit- gaan, omdat dat ook zijn pu bliek is. Hij zei toen weer, dat hij het hart boordevol lyriek droeg en dat hij dat kwijt moest. Kortom, het is er warmpjes aan toegegaan. Wij als organisatie begrijpen de ar tiest. Wij laten zo iemand niet los. Wij zijn het eens geworden. Hij krijgt twaalf minuten en geen seconde meer." Een artiest is ook maar een mens, van wie de ster kan rij zen en dalen. Van roem naar verguizing is slechts één stap. Op basis van reputaties wordt met bedragen gesmeten, die li- nea recta over de balk blijken te zijn geworpen als de artiest met tegenwind te kampen krijgt en de schijven als dorre herfst bladeren in een vergeten hoek worden geveegd. Breed politiek Goud In het keeltje is mooi, maar het schittert nog mooier in het beursje .en daarom wachten de artiesten tot het uiterste met de definitieve afspraak. En de ga la-bazen maar op hete kolen zit ten of de Beach Boys, Bee Gees, Roy Black, Brass United, Johnny Cash, Focus en Lenny Kuhr werkelijk zullen komen. Voor het brede publiek zitten zij wel goed met John Woodhouse, die nu al enige tientallen jaren onverstoorbaar zijn muzikale houtje, hakt op een accordeon, Labi sifjre, roem begon die als een stem des volks fun geert. In zijn voetspoor volgt Ernst Mosch, die met zijn Origi nal Egerlander Musikanten een brok volkseigen hoempa produ ceert, waarvoor overal ter we reld zaal na zaal uit de stoelen omhoog is gekomen. De 26-jarige Londenaar Labi Sif- fre uit een Nigeriaanse vader Villiam Inge's toneelstuk „Pic nic" speelt zich geheel af op Labour Day, het Amerikaanse equivalent van de Engelse Bank Holiday, een soort nationale feestdag die vooral in kleinere gemeenschappen uitgroeit tot een collectief gevierd feest, waarbij kermisattracties en ge zelschapsspelletjes niet mo gen ontbreken. Joshua Logan, wiens regie het stuk op Broad way tot een succes maakte was wel de aangewezen man om in 1955 ook de filmversie voor zijn rekening te nemen met een klein legertje top-sterren uit die tijd in de vele hoofdrollen, die dit Peyton Place-in-zakformaat rijk is. Want „Picnic" is weer eens het beeld van een kleine typisch Amerikaanse gemeen schap, waarin tijdens de feest viering mede onder invloed van alcohol de hartstochten op een dag hoog oplaaien, waardoor veel aan de oppervlakte komt wat al jaren met moeite verbor gen was gehouden, przaak van deze plotselinge ex plosie van sluimerende antipa thieën is de komst van de jon ge, atletische zwerver Hal Car ter, die op een baantje hoopt in de zaak van de vader van zijn Elisabeth R In deze laatste aflevering nadert het einde van het Elizabethaan se tijdperk. De koningin heeft na de dood van Dudley een nieuwe beschermeling, namelijk de 34 jaar jongere graaf van Essex. De verstandhouding tus sen hem en de koningin ver slechtert na de benoeming van Kollys tot gezagsdrager van Ier land. De graaf van Essex wordt zelfs zo kwaad dat hij een op stand tracht te ontketenen. Ned. 2 - 20.21 uur. t Holland heeft er niet zo'n moeite mee naar ons land te komen. Hij zegt: „Ik heb overal gelopen j om als musicus voet aan de grond te krijgen. Nergens lukte j me dat zo goed als in Neder land. Het was via Holland dat ik bekendheid kreeg in Enge-1 land en wel zodanig, dat ik nu volledig van mijn muziek kan Crisis-clown Gilbert O'Sullivan is inmiddels teruggekomen van de gedachte dat er Niets Klopt sinds zijn Nothing Rhymed in ons land vijf weken lang aan d? top stond. Hij wil dat wonder van zijn succes hier wel eens van dichtbij bekijken. Helen Reddy zal evenmin ver baasd zijn zichzelf op de Hol landse planken aan te treffen. Met haar sterke geloof in bui tennatuurlijke fenomenen is zij in een vorig leven priesteres ge weest en daarvoor zigeuner vrouw, van wie zij nu nog de zwerflust en de zangstem schijnt te hebben. Zij heeft nog geen plannen voorhanden om trent haar vierde leven. Gene Pitney heeft daaromtrent meer heldere ideeën. Hij is een echt zakenmannetje en nu al druk bezig als hij niet zingt het aan tal filialen flink uit te bouwen. De Grand Gala Dis krijgt het bre de publiek geserveerd in een omlijsting van het Ned. Galaor kest o.I.v. Rogier van Otterloo. zelf Edisonwinnaar, die uit be staande secties 'n gelegenheids orkest van 46 man samenstel de. Wanklanken zullen zorgvuldig worden geweerd. Die zijn er al genoeg geweest in het achterlig gende jaartje, binnenskamers. Naar buiten is het alles goud in de kelen wat er klinkt. TON OLIEMULLER (Van onze omroepcorres- pondent) HILVERSUM— De NOS-te- levisie zal van de wereld- sprintkampioenschappen op de schaats voor dames en heren, die zaterdag 26 en zondag 27 februari in Eskilstuna in Zweden worden gehouden, een tweetal samenvattingen uitzenden en wel zaterdag van 17.30 tot 18.15 en zon dag van 17.10 tot 18.00 uur, beide keren via Ne derland 1. De NOS-radio zal op Hilver sum 3 een paar recht streekse reportages uit zenden, zaterdag tussen 16.00 en 17.00 uur en zon dag tussen 15.00 en 17.00 uur in het NOS-sportpro- gamma Langs de lijn. Za terdag betreft het een re portage van de 1000 me ter heren en zondag een verslag van de 500 en 1000 meter heren. NEDERLAND NOS 18.45 uu r: Fabeltjeskrant 18.55 uu r: Journaal TROS 19.05 uu r: Met de camera op jacht 19.30 uu r: Kleine mensen hebben grote wensen 20.00 uu r: Journaal 20.21 uu r: Zendtijd NMP 20.30 uu r: Picknick (film) 22.20 uu r: Socutera 22.35 uu r: Journaal 22.40 uu r: Den Haag vandaag NEDERLAND 11 AVRO 18.45 u 18.55 u 19.05 u 20.21 u 21.40 u IKOR 22.15 uur: Kenmerk 22.40 uur: Journaal kleur MORGEN Fabeltjeskrant Journaal Elizabeth R Sex in wording NEDERLAND I Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Bij de Vereniging Algemene Bond van Ouders en Opvoeders te Den Haag heerst verontwaardiging over de wijze waarop een vrouwelijk hoofdbestuurslid is bejegend door het team, dat het AVRO-programma Sex in wording begeleidt. Mevr. A. M. Holswilder-Windt was door de programmamakers dr. C. van Swol en de psychiater H. Musaph uitgenodigd voor een voorbespreking,, die zou moeten uitmonden in deelname aan een forum. Aanvankelijk heeft mevr. Holswilder gaarne gebruik gemaakt van deze uitnodiging, maar zij is daarvan teruggekomen, omdat haar de mogelijkheid tot vrij-uit spreken werd belet. Zij kreeg het gevoel in gekapseld te worden. Zij vertelt daarover: .Mij werd gevraagd vooraf te komen praten met dr. Musaph om ideeën uit te wisselen. Dt vond ik niet zo prettig, omdat het spontane karakter van de uitzending erdoor verloren zou gaan. Nochthans ben ik er op ingegaan. Het ging vooral over de motieven, die van waarde zijn voor het eerste sexuele contact van kinderen. Ik kwam terecht in een grote groep van mensen, die allen praatten in een vrijwel gelijke richting. Ik ging er lijnrecht tegenin, maar voelde een nare beklemming en kreeg een griezelig gevoel van machteloosheid. Ik stond buiten de groep, werd uitgescholden voor intolerant (kretologie van de laatste jaren) en moest opmerkin gen horen als: „Als u mijn moeder was, zou ik u nooit iets vertel- i opleggen aan kinderen"; „u bent overtuigd etc. En gek, de beklemming werd erger en wat sensitivity training is, ondervond ik dit den lijve. Ik raakte in de verdediging. Ik n verscheurd. Met toestemming van het be stuur heb ik mij teruggetrokken voor deze tv-uitzending. Na een in tense huilbui en een slapeloze nacht, zeg ik dit: Dit is de AVRO en dit is hün sex-voorlichting. Het is maar dat u het weet", aldus mevr. Holswilder. NOS 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VPRO 19.05 uur: Beertje Colargol 19.18 uur: VPRO-muziek 19.46 uur: Popeye 20 00 uur: Journaal 20.21 uur: Berichten uit de samenleving 20.35 uur: Laurel en Hardy 20.50 uur: Germaine Greer reisde naar Amerika 21.30 uur: Fred Haché-show IKOR 22.30 uur: Leerhuis 23.00 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal TROS 19.05 uur: Calimero 19.10 uur: Op losse groeven 20.21 uur: Mission impossible 21.15 uur: Wereld op wielen 21.50 uur: Liefde op z'n Ameri kaans 22.20 uur: Podium NOS 22.40 uur: Ter visie 23.05 uur: Journaal kleur RADIO HEDEN 8.00 Noten en maten, muzikaal klank beeld; IS. 30 Nieuws; 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek. 19.00 De kerk vandaag - nieuws en con; tanr. NOS: 19.10 Programma blinden en slechtzienden. 19.20 baar Kunstbezit. 19.30 (S) Woens- Signaal - muzl- (opn.) 23.55 24.00 Illversum II Ï98 r 19.30 <S> Licht 22.55 Medode'Jnger MORGEN wilt i dat u het beter wee erger. Hoewel ik wi nu voor het eerst voelde me vernederd e De kwestie van de „drie van Bre da" staat hevig in de publiciteit en dat vindt ook zijn weerslag in de verschillende t.v.-rubrie- ken. In Achter het Nieuws iets verschrikkelijks zijn voor de drie. Maar een gratiëring die duizenden onschuldigen geeste lijke beschadiging toebrengt lijkt ons veel verschrikkelijker. geestelijke beschadiging van nazi-slachtoffers nu zwaarder moet wegen dan geestelijke be schadiging van oorlogsmisdadi gers die een schuld uitboeten waarvoor „levenslang tot de dood er op volgt" eigenlijk nog een milde straf is. 7.30 Nic laliti klassieke n Lauds. 8.30 Nieuws. r. 9.10 10.00 Zundn» Hier en Nu: actualitt Preludiu 8.10 Te Podium voor de vrouw, 9.To 7S) 11.55 Mededelin gen. 12.00 Los-Vast: gevarieerd pro- cranimu. (12. lM-\15 Kunst- en vliegwerk12.26 Mededelingen i.b.v, land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: reland. 14.05 Sehoolm- 17.30 NU tualltelten. Hilversum II 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een plaat je (gr.i S.OO Nieuws. .8.11 Radlojnur- naai. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (Om 8.30—8.33 De groen teman). 8.40 Ontwikkelen (I). the maprogramma. Anivsli genwijding. 9.00 Toppi.. rstanden. 9.40 School- maprogramma. (Om 11.00 Nws.l en (II)thema- :hten.) 13.30 Sport re- iws. 13.11 Radii l wikkeier (rni- 17.55 Mededclln- soundmuziekprogra voor jonge mensen: 12 03 Van twaalf M pauzeprogramma me •3 Gospel- i. speciar' 10 NieuwL. ee: KRO'! 13.03 Ra- sprak gisteren psychiater prof. Bovendien: toen destijds hun In VARA' vriend Alan. Maar als Hal - prompt verliefd wordt op de verloofde van zijn vriend en bo vendien de frustraties bloot legt van een groot deel van de vrou welijke bevolking, kan Hal zijn zoveelste mislukking opteke nen. William Holden als Hal. Rosalind Russell, Betty Field en Susan Strasberg allen kampend met complexen die hun leeftijd meebrengen en Kim Novak in een van haar beste rollen geven deze gepolijste produktie van Joshua Logan extra glans. Nederland 1 - 21.31 uur. van de jachtopziener. Hij moet zorgen voor de instandhouding Sex III WOfuing van het wild bijvoorbeeld door Hoe wintervoeding. Ned. 1 - 19.05 uur. dr. J. Bastiaans en in Hier Nu de aalmoezenier van de Bre dase gevangenis, ds. A. H. Knot- nerus. ouders tegenover de 1 seksualiteit van hun kinderen? Met de camera op jacht Vanavond een film over de taak Ned. 2 - 19.1 Tarzan Een waterbouwkundige heeft de opdracht een dam te bouwen op een plaats waar niemand ge- loofl dat deze zal houden. Sa men met Tarzan onderzoekt hij de bergen in de omgeving. Mijn eigenaar mr. Brown voelt zich door de plannen bedreigd en laat Tarzan ontvoeren. Welke problemen doen zich daar bij voor en hoe verwerken zij die problematiek? Deze vragen staan centraal in de zesde afle vering van „Sex in wording". Waren het dë vorige keer de jongeren die over hun seksuele omgang openhartig opmerkin gen maakten, ditmaal zijn het de ouders, die naar aanleiding van die opmerkingen zullen dis cussiëren. (zie ook elders op deze pag.). Ned. 2 - 21.40 uur. Beiden hadden het over het feit dat de diskussie. benevens het al dan niet vrijlaten van de drie, een kwestie is van „gees- Het argument telijke beschadiging", resp. van de drie oorlogsmisdadigers dan wel van duizenden die destijds hun slachtoffer waren of die sinds hun misdaden moeten le ven met het gemis van hun naasten. We kunnen begrip opbrengen voor de argumentering van ds. Knot- nerus. De op gang zijnde dis cussie moet in zijn ongewisheid (verdiende) doodstraf in levens lang werd omgezet ging de Tweede Kamer daarmee ak koord onder voorwaarde dat dit inderdaad zou betekenen „le venslang tot de dood er op volgt". de (inmiddels „Ik .-erleden) zit hier niet levenslang". Hij be sefte niet te kunnen overzien hoe over een verdere gratiëring op lange termijn zou worden ge dacht. Onze mening is dat ook thans daarover geen definitief oordeel kan worden gegeven. Op grond van de beide getuigenissen van gisteren zouden we zeggen dat Achter het Nieuws er gerde ons overigens de aanpak van twee onderwerpen. De wij ze n.l. waarmee de komende Olympische spelen te München nogal kwaadaardig werden ver geleken met die van Berlijn 1936. En ook het feit dat Italia nen die in Milaan achttien men sen bij een brute aanslag om brachten zo ongeveer in een verheerlijkend zonnetje werden gezet t.a.v. de „reaktie" die dergelijke massale moorden niet doodgewoon vindt. Voor het overige: we zouden Wlgbold wel eens terug willen in Achter het Nieuws. Hij is de man die nu een pittig relaas zou kunnen ge ven over journalistieke zaken... Vg- Focus niet op Grand Gala (Van onze showredactie) DEN HAAG Bij het ter perse gaan van dit nummer bereikte ons het bericht, dat de Rotter damse popformatie Focus niet op het Grand Gala du Disqué zal verschijnen. Deze groep van Thiis van Leer vertoeft momen teel in Engeland voor de opna men van een elpee. Onderbre king van dit werk zou tal van moeilijkheden oproepen. Reden waarom ze het Gala laten schie ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2