Michiel
De Ruyter
Met liedjes
het Zeeuwse h
land in
Specialist in jazz-
en radioprogramma's
Glenda Jackson
beste actrice 1972
Scenarioprijs voor
Harold Pinter
Subsidie voor
toneelgroep Sater
Hou het scherm in 't oog
TERUGBLIK
Grand Gala
in stereo
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 22 FEBRUARI 1972
(Van onze showredactie)
Hij „imaakt zoveel radio", dat er zelden tijd overschiet om naar dat
medium te luisteren. iMichiel de Ruyter (45) is waarschijnlijk het
langst - sedert 1952 - van alle Nederlandse collega's bij radio-jazz
programma's betrokken. Hij doet alleen radio, heeft daaraan zijn
handen vol, maar „ziet het ook gewoon niet" om muziek - althans
het soort waarmee hij zich bezighoudt - visueel vla de buis over te
brengen. Hij wil vooral informatie geven en doet dat tegenwoordig
zeer gecomprimeerd, precies over het stuk dat hij draait. Vroeger
belichtte hij de hele achtergrond van de musicus-in-kwestie.
Dat kost - vindt hij - te veel tijd. Daar
voor moet de geïnteresseerde luiste-
aard maar meer op de platenhoes le-
Die benaderingswijze vormt een groot
verschil met het begin. Het zal wel een
meegroeien zijn. ,,We moeten van dat
schoolmeesterachtige af", vertelt hij.
„Zelf verlang ik ook naar korte, bondi
ge gegevens en niet naar eillelange beto
gen over een muziekstuk of over hoe
mooi die man 20 jaar geleden wel op
die-en-die plaat speelde. Dat heeft er op
zo'n moment nietsmeer mee te ma
ken".
Vroeger moesten lange verhalen ook die
nen om deskundigheid te tonen. Michiel
de Ruyter hoeft zich al lang niet meer
waar te maken. Hij geeft dus strikt
noodzakelijke informatie en laat zijn
- toehoorders zelf uitmaken of ze iets
mooi of lelijk vinden. Hij moet wel be
kennen bepaalde dingen nauwelijks te
- draaien omdat hij ze afschuwelijk
vindt.
Gecomprimeerde informaties vragen ove
rigens om evenveel kennis als een lang
verhaal. Michiel - die geen heilige
koeien in de muziek kent; van hem
mag alles, mits hij maar niet overal
naar hoeft te luisteren - moet ook over
voldoende gegevens uit het blote hoofd
beschikken om soms onverwachts enke
le minuten op te vullen. Hij gaat nog al
tijd graag grasduinen om zijn informa
tie arsenaal te verrijken. Zijn „histori
sche kennis" heeft hij vroeger vergaard
via het beluisteren van radio en gram
mofoonplaten en door het lezen van alle
denkbare boeken-over-jazz.
Er zijn teveel soorten muziek om op alle
terreinen gespecialiseerd te zijn. Zijn
specialisatie is jazz van - pak weg -
1900 tot heden. Sommige mensen zijn
weer in een bepaald onderdeel van de
jazz gespecialiseerd. In Michiels Am
sterdamse woning zijn ter documentatie
tevens minstens 4500 platen, vrijwel al
lemaal op jazzgebied maar daarnaast
op het terrein van zijn liefhebberij - de
Europese en exotische muziek. Vooral
Indiase muziek spreekt hem erg aan
vanwege de improvisatie. Die muziek
houdt daardoor evenveel verrassingsele
menten in als jazzmuziek. De Jazzcom-
ponist geeft immers eigenlijk alleen een
basis aan waarop de solist - steeds
weer anders - kan improviseren. Weke
lijks komen er vele nieuwe platen bij
Michiel binnen. Hij draait ze allemaal
met stopwatch in de aanslag om met
een te weten hoe hij ze kan gebruiken.
Michiel de Ruyter, groot kenner
Ellington
Onze in korte tijd veel zeggende gastheer
- die van huis uit een klassieke training
kreeg - verwondert zich erover dat men
veelal tegen jazz aankijkt als tegen een
soort van populaire muziek waarvoor
het ene moment wat meer en het ande
re moment wat minder belangstelling
bestaat. Jazz is echter gewoon kunst
muziek, die zich precies als elke andere
muziek blijft ontwikkelen, alleen wat la
ter begon en daardoor een korte ge
schiedenis heeft (van 70 jaar). Maar de
ontwikkeling van de jazz ging heel snel.
Af en toe met een duidelijke stroomver
snelling (zoals rond 1940 en 1960), waar
door de jazz reeds een zeer uitgebreid
terrein bestrijkt.
Ook al moet hij wel eens het verwijt slik
ken een brede smaak te bezitten (die
hij niemand opdringt), toch kent Mi
chiel de Ruyter EEN uitgesproken favo
riet; Duke Ellington. Misschien wel om
dat hij hem als een der eersten op jazz
gebied beluisterde. Hij kan beredeneren
dat zijn belangstelling voor deze compo
nist-pianist meer dan alleen jeugdsenti
ment is - in vergelijking met anderen is
Ellington's muziek van heel bijzondere
klasse.
Om een greep uit zijn vele radiowerk
zaamheden te doen: de ene maandag
presenteert hij zijn eigen (NOS)-produk-
toe „Jazz m actie". De andere week kon
digt hij Metro's Music (NOS) aan en
maakt hij daarvoor de verbindende tek
sten Michiel doet veel radiopraatwerk
buiten jazz om). Op woensdagavond be
staat sedert kort een informatief
(NOS)-muziekmagazine, een zeer be
werkelijke, drie uur durende live-uitzen
ding, waarvan hij een der presentatoren
is, maar waarin hij „eigenlijk
doet", zoals het aankondigen va
re) lichte muziek tot en met
jaar bestaande „Radio jazz magazi
ne" met Aad Bos en Kees Schoonen-
berg als mede-redacteuren. Op zater-1
dagmiddagen doet hij het programma
NOS-jazz.
„Vooral met het produktiewerk erbij, be-
tekent een uur uitzending soms wel drie j
dagen in touw zijn. Het maken van vier i
of vijf programma's per week lijkt
ogenschijnlijk niet zo gek veel. maar
het is enorm arbeidsintensief", vertelt
de Ruytér, die het helemaal niet nodig
vindt dat zijn luisteraars die achter
grond kennen. „Zo waren we kortgele
den vijf uur in Doetinchem om een con
cert op te nemen, moesten daarbij nog
heen-en-weer rijden. Alles wordt dan la
ter afgeluisted om te zien wat bruik
baar is en wat je zelf erbij wilt vertel
len. Je bent ook nog een paar uur bezig
met het monteren daarvan in het pro
gramma".
Michiel de Ruyter, die jarenlang in dag
bladen en tijdschriften over jazz
schreef, is daarmee gestopt toen zijn
radiowerk omvangrijker werd. Zijn car
rière ging precies in de door hem ge
wenste richting. De oorsprong van zijn
radio-activeiten ligt bij de oprichting
van een eigen semi-beroepsorkest, dat
eens speelde tijdens een door de AVRO
opgenomen concours. Bij die gelegen
heid (oktober 1951) sprak hij met pro
grammaleider Jan de Winter, die rond
liep met plannen voor een radio-jazz-so-
ciëteit. Als resultaat van dat contact
kreeg Michiel de verzorging van dit
programma. In 1958 stapte hij over
naar de VARA. Sinds vijf jaar werkt
hij tevens voor de NOS.
i solist vaak on-
i een voor die
kent vele jazz-
verscheldene al
Herkenning
Michiel de Ruyter, die
middellijk herkent
musicus specifieke n
musici persoonlijk
jarenlang. Dat komt door zijn voormali
ge werk als criticus en door zijn radio
werk, waaraan ook vaak interviews
vastzitten.
Het opnemen van een concert is moeilijk
werk, al was het alleen al omdat de
akoestische omstandigheden in een stu
dio veelal idealer zijn. Zelf hoeft de re
gisseur geen technicus te zijn, maar hij
moet wel de mogelijkheden kennen om
precies te kunnen vertellen waar hij
„een stem onder wil hebben"" en waar
wat geroezemoes.
Zijn oorspronkelijke liefhebberij voor jazz
is zijn vak geworden. Voor meer heeft
hij amper tijd, of het moest gaan om
zijn geboortestad Amsterdam, waarvan
zowel de oude geschiedenis als de ac
tualiteit hem ter harte gaan.
Londen (ANP) Alle acht Engelse ..Academy awards", het
equivalent van de Amerikaanse Oscars, gingen dit jaar naar
één en dezelfde film; John Schlesinger's „Sunday, bloody
sunday". Naast bekroningen voor de regie, het scenario, de
fotografie, het geluid de montage en de film als geheel kregen
Peter Finch en Glenda Jackson koningin Elizabeth uit de
huidige t.v.-serie de onderscheiding van beste acteur en
actrice van het jaar. Vorige week kreeg de film van de bui
tenlandse pers in Hollywood een „Golden globe" als de beste
Engelstalige film van het jaar.
Londen (AP) De toneelschrijver Harold Pinter is benoemd
tot de beste Britse scenarioschrijver van 1971. Hij werd hier
toe uitgeroepen door het writers guild wegens zijn bewerking
voor de film van het boek The go between van L.P. Hartley.
De prijs voor het beste scenaro van een filmkomedie ging naar
Neville Smith wegens diens werk voor Gumshoe.
De prijzen werd in het nationale filmtheater aangeboden door
de actrice Glenda Jackson en de acteur Nigel Davenport.
TELEVISIE
HEDEN
NOS
10.45 uu
18.45 uu
18.55 uu
NCRV
19.05 uu
19.30 uu
Schooltelevisie
Fabeltjeskrant
Journaal
20.00 i
Dier en vriend
De jonkvrouw v
Avignon
Journaal
20.21 uur: Met liedjes het land ij
21.40 uur: Hier en Nu
22.20 uur: Tekst en uitleg
22.30 uur: Journaal
22.35 uur: Schooltelevisie
22.38 uur:Teleac
NEDERLAND II
Den Haag (ANP) Aan de toneelgroep „Sater" uit Amster
dam is door minister Engels van cultuur, recreatie en maat
schappelijk werk voor dit seizoen een subsidie toegekend in
het kader van het subsidiëren van experimentele toneelgroe
pen.
Toneelgroep „Sater" is een coöperatieve vereniging voor in
stanttheater. De groep stelt zich onder andere ten doel het
publiek op te zoeken op plaatsen, waar het meestal voor een
ar.der doel dan toneel samenkomt. Alles stimuleert zo de be
langstelling van het toevallig aanwezige publiek. De voorstel
lingen van de groep hebben een directe relatie met plaats,
tijd en interesse van het publiek.
VARA
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19,05 uur:
Volgende patiënt
19.30 uur:
Tik tak tor
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Achter het nieuws
21.40 uur:
Zeg maar „welte
rusten oma" (tv-spel
21.40 uur:
The Carpenters
22.05 uur:
De wereld van Paul
Klee
22.50 uur:
Journaal
22.55 uur:
Den Haag vandaag
23.00 uur:
Teieac
kleur
MORGEN
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur:
Schooltelevisie
AVRO
17.00 uur:
Bibelebons
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
TROS
19.05 uur:
Met de camera op
jacht
19.30 uur:
Kleine mensen hebben
grote wensen
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Zendtijd NMP
20.30 uur:
Picknick (film)
22.20 uur:
Socutera
22.35 uur:
Journaal
22.40 uur:
Den Haag vandaag
NEDERLAND II
RONNIE TOBER
Het NCRV-programma Met lied
jes het land in komt vanavond
uit de Sporthal De Bevelanden
te Goes. Medewerking aan dit
programma verlenen Gonnie
Baars, Ronnie Tober, de Chi
co's, Saskia en Serge, Rita Ho-
vink, de Wama's, Marie Cecile
Moerdijk en de Dutch Rhythm
Steel Orchestra. In de wedstrijd
voor muzikale families komen
deze keer tegen elkaar uit de
familie v.d. Besselaar uit Til
burg en de familie Karbodin uit
Amsterdam. Verder vermeldt
het programma de vaste ru
briek „Dat wil ik nog wel eens
horen", en de muzikale quiz
voor de kijkers thuis^ Presenta
tie is zoals gewoonlijk in
handen van Ted de Braak, en
de muzikale leiding heeft Harry
de Groot.
Op dit moment heeft de actie
voor gehandicapte kinderen die
de NCRV aan deze uitzending
heeft verbonden al een bedrag
opgeleverd van ongeveer hon
derdduizend gulden. Het streef
bedrag (bestemd voor een groot
recreatiecentrum op de Veluwe
waar zowel de gehandicapte
kinderen als hun ouders verblij-
van) is 250.000. Als de kijkers
blijven deelnemen zoals na de
vorige vier uitzendingen zal na
dit programma uit Goes de helft
binnen zijn. Ned. I'20.21 uur.
te Duitse zangeres Mary Roos (rechts) gaot haar land vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfesti-
val. Na het bereiken van dit resultaat met het liedje Nur die Liebe lasst dich leben werd zij hartstoch
telijk gezoend door de tekstschrijver en de toondichter Joachim Heider. Links een tv-omroepster, die
deelt in de vreugde. 1
Jonkvrouw van Avignon
Frangois heeft zijn benoeming tot
Franse ambassadeur aan het
hof van Kürland rond gekregen.
Hij verheugt zich op het mo
ment dat hij Koba weer te spre
ken zal krijgen, en weet niet
dat zij op dat zelfde ogenblik al
les in het werk stelt om naar
Frankrijk te komen. Ned. 1
19.30 uur.
Tekst en uitleg
In de zesde aflevering van het
NCRV-programma Tekst en uit
leg, studeert Jan Pasveer een
nieuw bijbellied van Gabriël
Smit in met het gereformeerde
kerkkoor uit Veenendaal. Dit
lied voor de zondag is geti
teld Van de verheerlijking. Het
is uit de bundel Adem van het
jaar, Paastijd, 5e zondag
Pasen-. Jan Pasveer heeft in
deze uitzending tevens een ge
sprek met de dichter Gabriël
Smit. Ned. I 22.20 uur.
Volgende patiënt
Er is een nieuwe lichting leer
ling-verpleegsters in het zieken
huis, waar Michael en Paul
werken, gekomen. Dit verstoort
hun rustige leven. Er ontstaat
een moordende concurrentie wie
wie mag hebben. Ned. II 19.05
uur.
Welterusten oma
In dit Engelse tv-spel vervult de
jonge acteur Colin Welland de
hoofdrol. Welland kennen we
o.m. van de serie Z-cars. Hij
speelt de rol van een jonge va
der Tony die samen met zijn
vrouw Jean „oma" gaat bezoe
ken. Voor oma is dit echter
meer dan een gewone beleefd
heidsvisite. Zij wil proberen
haar zoon voor altijd bij zich te
houden, wat op fel protest van
Jean stuit. Oma gaat zo ver dat
zij Tony's vroegere vrienden
uitnodigdt om hem op die ma
nier aan zich te binden. Jean
doorziet in tegenstelling tot
Tony alles, en neemt wraak.
Ned. II 0.50 uur.
The Carpenters
De soft- popformatie The Carpen
ters die vanavond in het theater
't Spant te Bussum optreden be
staat uit Richard en Karen Car
penter, zij kwamen al op jeugdi
ge leeftijd met de muziek in
contact. Richard speelde als
kind accordeon en Karen leefde
zich toen al uit op het slagwerk.
Het duo zal vanavond o.m. Burt
Bacharach en Beatles composi-
t es ten gehore brengen. Ned II
21. 0 uur.
Paul Klee
In de fi'rn d e de VARA over de
Zwitserse kunstschilder Paul
Klee vertoont wordt de vraag be
handeld: Waarom schildert de
moderne kunstenaar 'n andere
werkelijkheid dan wij zien.
Ned. II 22.05 uur.
SASKIA EN SERGE
Missie naar Jenan, gisteren bij de
KRO, bood een stuk moderne
geschiedenis die zeker in ons
land weinig gekend is, t.w. de
officiële Amerikaanse missie die
in 1944 bestond bij de Chinese
communisten van Mao. Het is
toen min of meer toeval ge
weest dat de VS voor Tsjang
Kai Sjek en niet voor Mao ko
zen.
Zo werd het tenminste voorgesteld
en er werd tevens over gespecu
leerd hoe anders de wereld van
daag er zou hebben uitgezien
als die keuze toen anders was
uitgevallen.
We vinden dergelijke speculaties
gevaarlijk; de geschiedenis kan
zich wel herhalen, maar ze kan
niet worden overgedaan. Toch
was het goed om aan de hand
van dit programma te constate
ren dat het niet alleen dictato
riaal geregeerde landen zijn
waar de mening van al te wei
nigen de doorslag geven.
Griezelig is het als die heel weini
gen achteraf ondeskundig ble
ken, er eigenlijk alleen op uit
een politiek succes te behalen.
De KRO begeleidde het program
ma uitstekend. Met een vol
maakt heldere inleiding van
Henk Neuman en een relative
rend gesprek-toe, dat Willi-
brord Nieuwenhuis had met
Amerika's Azië-expertnummer-
één, prof. Edwin Reischauer.
AVRO
i 18.45 u
18.55 u
19.05 u
20.21 u
21.40 u
IKOR
22.15 uur: Kenmerk
22.40 uur: Journaal
kleur
Fabeltjeskrant
Journaal
Tarzan
Elizabeth R
Sex in wording
RADIO
HEDEN
ST,
stands Panl). KRO: IS.30 Nieuws.
18.41 Actualiteiten. 18.50 Vl-\_
schouwing over komende KRO-pr»
dood en toekomst.
De zingende kerk' muziek ln de li
turgie. 20.00 Rigoletto, oj
Verdl, uitgevoerd door C
kest, Nederlands Operakoor en solis
ten. (In de pauze: 21.30 Babei:
kunstkroniek over een muzikaal the
ma). 23 00 Nieuws. 23.10 Den Hang
Nieuw:
HILVERSUM II
om 18.00 Nieuws en om 18.11
Journaal. 19.00 <S) Jazz Spe
oude en moderne Jazz. 19.25
Vous parle. 19.30 Vanavond:
rieerd programma met om
Nieuws. 22.00 Trefpunt: bescl
gen over aktuele zaken. 22,
Vanavond laat: gevarieerd pr_
ma. waarin om 22.55 Mededelingen.
BRUSSEL 324 m (NED.)
18 oo vi»uvs er --n 18 11 Radio
journaal. 23.55—24,00 Nieuw».
18. .i.itv..-. 18.0» ut soldaten.
13.28 Paardesporvultsiagen. lf
Verkeerstlps. 18.45 Sport. 1S.55 Ti
18.57 Lichte muziek. 19,<
uit zend; n-g 23.00 Kamer-
MORGEN
De eerste aflevering van het ca
baret-programma .Blauwe j
Maandag' wekte vorige maand j
toch wel goede verwachtingen.
De opzet is thans gewijzigd, de 1
verwachtingen werden niet
waargemaakt. Het programma
was nu „zonder portefeuille", zij
het dat van de aanvankelijke
Binnenlandse-Zaken-opzet een
eng liedje rond minister Geert-
sema was overgebleven.
Eng, want dat vinden we een mi
nister bespottelijk makèn alleen
omdat die man minister is.
Voor de rest werd de aktualiteit
nogal geweld aangedaan met
.grapjes' over Sapporo (na Bis-
let lang verleden tijd lijkt het)
en Theodorakis. De teksten la
gen op onvoldoende niveau, de
uitvoering eveneens. Het duurde
allemaal te lang, mede omdat
voor de bezetting beroep was
gedaan op het tweede garnituur
uit de cabaretwereld.
Volgende keer kijken we toch
maar weer naar Televizier.
Want we voelden ons een beetje
bekocht gisteren. Zeker toen we
via het NOS-journaal moesten
vernemen dat dr. L. de Jong in
dat Televizier een belangwek
kende visie had gegeven over
de ,drie van Breda'.
Vg.
grammofoonmu-
ziek. reportages ën berichten. 17.30
Nieuws: 7.41-8 co Actv>»lte'to«- c 30
Nieuws: S.41-8.50 Actualiteiten).
10.00 Voor do vmuw. (10 30-1" 32
Nieuws). 11.55 Mededelingen. KRO:
varteerd programma. (12.26 Medede-
ruws. 12.41-12.50
.00-13.15 Roden m;
jtebezoek: pastoraal
prok
NOS: 14.10 Van
lolale taal: rubriek over
in de taal. 14.20 (S) Aspekten
Ie kamermuziek: Radio Blazers
Ensemble: oude muziek. 14.50 Meer
lor: De slem van de spre-
minderheld (15.30—15.31
NCRV18 45 (5) Journaal
17.00 (S)
VCRV-V
liederen.
17.3a Hier en m
HILVERSUM II
VAP.A: 7.01 Xlouv
«.7.11 Oehtendevm-
(8.35 Van alle
anima mét om 9'5
Uil 9 35 Waters in n-
hoolradlo, om 10.45
om 11.00 Nieuws
koffie 12.00 Rot-
raai: rechtstreekse
midden
met actualiteiten
(18,00-16.02 Nieuws)
17.00 (E) Geef me de vijf: verzoek-
platenprogramma. 17.55 Mededelln-
Ted de Braak presentator
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NOS-radio
brengt vrijdag op Hilversum II 1
van 20.20 tot pl. 01.00 uur een
rechtstreekse uitzending in ste
reo van het Grand Gala du Dis-
que Populaire 1972, dat die
avond in het RAI-Congrescen- I
truir. in Amsterdam wordt ge-1
houden.
(18.00 Nieuws. 8 02—8.05
naai.) 9.00 Nieuws. 9"
uur-show. 10.00 NI pui
beldsviinmlncn: popular
tenprogramms. (11.00 t
7.02 Stecvs
S.05 Radlojo
9.03 De neg
rhlne. 15.00 Nieuws. 15.03 Licht Pla-
tenpr -gramma (18.00 Nieuws t 17.00
Nieuws. t7.03 Radiojournaal. 17.06-
18.00 Postbus 70i: verzoekplatenpro-
ïlJB^Sch
ding. 1
16.00 Nieuw
idl". 14 31 Jeugdulu-en-
beursberichten.
to. 17 00 Nieuw»