Bob de Lange: Toneeldaar moet je niet over praten Hou het scherm in 't oog Bestseller van Solzjenitsyn in tv-versie op het scherm PIM JACOBS NAAR TROS Wie ivordt opera ster '72 TERUGBLIK Een volledig ontluisterde en van zijn levenslust verloste winkelier, ene de Jager, moet lijdzaam toezien hoe zijn dochter Betty het naar het hoofd is gestegen en dat zij haar intrek neemt in het van tante Victoria geërf de buitenhuis. Ontred derd kan de man zijn nervositeit nauwelijks de baas. Hij drijft op zijn emoties. Eigenlijk een beetje zielige heer met het hart op de rech- te plaats. Zo kennen we hem van de tv. ^Daartegenover een mede- firmant van een advoca tenkantoor ene Stroomkoning, zelfbe- wust, joviaal, gul met gunsten, uitermate ze ker van zijn zaak, een man die zichzelf en zijn omgeving beheerst, een man van karakter vol- 1 gens de rol in het gelijk- namige boek van Borde- wijk. dat zeer onlangs op het scherm werd ge- bracht. Twee totaal verschillende typen en toch één man, i de acteur Bob de Lange, in de kundige aanpak van zijn rollen een ras- ariest. of men hem nu ziet op het scherm of op het toneel. Bob de Lange: ,,Tk zal je vertellen wat voor mij nog nooit iemand be- toogd heeft. Iedereen beweert altijd, dat een acteur in de huid van een ander kruipt. Dat is J niet waar. Het is net an dersom. De persoon in een stuk kruipt juist in de huid van de acteur. Het toneelpersonage is een zelfstandig bestaand iets, een wezen dat zich- Bob de Lange: leven is mijn liefhebberij zelf heeft geschapen. Ook de schrijver van het stuk heeft aan die figuur moeten gehoorza men. De acteur moet zich los en vrij opstellen en ongeremd de psyche van zulk een personage in zich omhoog laten ko men. Hoe opener de ac teur er voor gaat staan, des te meer kans krijgt die rol" om gaaf tot uit drukking te komen. Je kunt dat incarnatie noe men, letterlijk het vlees worden van een man of de geest al bestaat' En dit zegt dan de man die beweert niet graag over toneel te theoreti seren. Hij vindt dat vrij zinloos. Toneel is iets dat je moet doen. To neelspelen is werken. Je moet zorgen dat er iets ontstaat wat er voor dien niet was. Het maakt voor hem geen verschil of hij op de planken staat, op het scherm verschijnt of in een film speelt. Hij zou ook niet weten wat zijn sterkste kant is. Hij stelt vast, dat Richard Burton een even goed toneelspeler als filmac teur is en dat Jean Gabin, een gran dioze filmster, op het toneel niets presteert. Dit is een merkwaardig verschijnsel, maar dat zijn van die hele moei lijke zaken, daar moet je niet eens verder op ingaan, vindt Bob de Lange. Dat moet je ge woon accepteren. Hij vindt het allemaal even plezierig en als hij in Amerika woonde zou hij misschien uitsluitend als filmster zijn brood ver dienen. Dat is hier eco nomisch niet mogelijk. Vrije produkties Momenteel beweegt Bob de Lange zich volop in de vrije prcdukties Zijn carrière startte in 1934 tussen van Dalsum en Defresne van de Am sterdamse Toneel Ver eniging. Vier jaar later dook hij op bij het Resi dentie Toneel, wipte via Comedia van Cor Her- Haagse Comedie en trad ook nog een tijdje als directeur op in Rotter dam voor hij na de Ned. Comedie in de golfslag van de vrije produkties dook. Hij speelt nu al weer 100 avonden in Carré. Voor het volgende sei zoen staat al een nieuw stuk op stapel, de Fran se comedie Een kleine hut. Hierin speelt hij met mensen als Carry Tefsen, Cor van Rijn en Rudi Falkenhagen. In de 20 jaar, dat de tv nu bestaat, is Bob de Lange altijd een beken de studio-klant geweest. Hij doet elke rol waar hij plezier in heeft, film, toneel of tv. Bob de Lange: „Ik kan niet zeggen, dat ik op het toneel met een ande re instelling ga staan dan voor de tv, ofschoon je weet dat je in de zaal de mensen op de achter ste rij moet bereiken en dat de camera vlak voor je neus staat. Een acteur heeft zijn tech niek om mee te spelen, stem, articulatie, gebaar en hij beheerst dat zo zeer dat dat automa tisch goed gaat. Ik denk daar tenminste nooit over door. Van huis-uit toneelspeler heb ik me natuurlijk wel moeten leren aanpassen bij het werken voor de camera, die niet als publiek rea geert, maar slechts re gistreert. Dat Is gewoon zo in de praktijk ge groeid. Daarvan kan ik met de dichter van Al phen zeggen: Mijn leren is spelen en mijn spelen is leren. Als ik lof krijg voor een rol als Stroora- LEIDSE COURANT koning of als vader de Jager, dan moet je wel begrijpen, dat het succes eigenlijk begint bij de regisseur, die voor de bezetting uitgaat van de meest geschikte men sen. Zo'n rol ligt je bij voorbaat dus ergens al. Voor tante Victoria ligt dat nog weer anders, want daar beeft de au teur Jan Staal al reke ning met de spelers ge houden bij het schrijven van de teksten. Volgens belofte schreef hij dat stuk nl. op het lijf van Sylvia de Leur, maar toen hij met het eerste bedrijf klaar was, wer den de spelers al geko zen. Ik was daar een van en Jan Staal schreef ook mij dus op het lijf. Hij heeft mijn rol bewust zo gecreëerd, dat ik er voor een deel met mijzelf mee uit de voeten kon". Filosoof Maar, als gezegd. Bob de Lange praat niet graag over toneel. Heeft hij dan soms liefhebberij en? Ja. Zijn hobby is le ven. Plezier hebben in het leven. Het leven on dergaan. Hij is 55 intus sen en doelt hierbij niet op een carnavalesk voe tjes van-devloer. Wel dat hij er uren over kan praten, over het goede in elke mens, over de keus die je als mens tel kens weer moet maken, over de enorme rijkdom aan dingen die het leven te denken geeft, geloof, overtuiging, politiek, maatschappij, met cen- raal, altijd weer de Daar kan hij uren over praten met zijn vrouw en losse aanlopers, er gens buiten-af in Eem- nes. Bob de Lange vindt leven een kunst, die in de westerse cultuur ern stig verwaarloosd wordt. „Mijn vrouw is daar een stuk verder in ge vorderd. Ik ben nog maar net begonnen". Als filosoof van aan leg vindt hij het ook niet belangrijk waar over wordt gepraat. Het gaat om de benadering ervan. Daaruit blijkt de diepste levensopvatting. Zijn vrouw, de beeldhouw- DINSDAG 15 FEBRUARI 1 TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I 1 ster Maja Alexander, fungeert bij de vrije produkties als stage-ma- nager. Zij vergezelt hem op alle voorstellingen om te voorkomen, dat het kwaliteitsniveau zakt. Bob de Lange: „Kun je begrijpen, na honderd verdrietig, dat zij daar- king zullen komen", en meer voorstellingen door bijna niet meer Maar nu praat Bob de dreigen de maatstaven, aan beeldhouwen toe- Lange alweer over lo- aangelegd bij de eerste komt. We zijn nu al be- neel, terwijl hij het daar voorstelling, te verlopen zig de volgende voorstel- nadrukkelijk niet over ling voor te bereiden, gehad had willen heb- Hoe meer zorg des te ben. meer kans, dat spel en stuk gaaf tot uitdruk- Te zorgen dat dit niet gebeurt is de taak van Maja. Hierin werken wij nauw samen. Het is heel TON OLIEMULLER De NCRV-t.v. brengt het eerste deel van een uit twee delen be staand televisiespel van Karl Wittlinger, gebaseerd op de ro man Kankerpaviljoen van de Russische schrijver en Nobel prijswinnaar Alexander Solzje nitsyn op het scherm. Kanker- paviljoen werd in 1968 geschre ven maar speelt zich af in 19541955, toen de de-stalinisa- tie pas was begonnen. Het is een geschiedenis van mensen die lijden aan kanker en van mensen die als dokters en ver pleegsters dat lijden proberen te verzachten. Dat de mens moet leren met de zekerheid eens te sterven wordt duidelijk gemaakt door deze patiënten met deze ziekte. In dit hele proces komen de ge vestigde macht van de maat schappij en het individu onver huld tegenover elkaar te staan. Grenzen vervagen, idealen ver vliegen, zekerheden vallen weg. Solzjenitsyn was een van de kankerpatiënten, in de hoofdper soon van Oleg Kosoglotow kan men hem herkennen. Ned. I 20.50 uur. De jonkvrouw van Avignon In de eerste aflevering heeft de kijker kennis kunnen maken met het jonge paar dat de hoofdrol vervult in deze liefdesgeschiede nis. Koba en Francois hebben afscheid genomen. Maar waar schijnlijk niet voor altijd. Ned. I 19.30 uur. Please sir Bernard Hedges' ontslag betekent niet dat we 4c en 5c niet meer op het scherm zullen zien. Al heeft 4c uiteraard een nieuwe on derwijzer. Meester Dix blijkt echter niet zo'n succes. Geluk- - kig brengt David Ffichett- Brown uitkomst. Ned. I 20.21 uur Discotheeknieuws In de vijfde aflevering van Nieuws uit de klassieke en religieuze discotheek heeft Jan Pasveer onder meer een gesprek met de Duitse cellist, Nikolaus Harnon- Ned!?22.40 uur Butch Cassidy en The Sundace Kid Een reportage van vijftig minuten over de voorbereidingen van de bekende film Butch Cassidy and The Sundace Kid. Naast ge sprekken met de hoofdrolspelers Paul Newman en Katherine Ross over hun rolopvatting zien we de bekende fietsscéne en een aantal spectaculaire momenten uit het slotgevecht die niet in de bioscoopfilm opgenomen zijn. Ned. II 19.05 uur. Mijn tante Victoria Tante Victoria, die officieel nog steeds dood is, wil samen met twee vriendinnen en haar gelief de Iwan weer naar Spanje ver trekken. De verwikkelingen rondom het huis worden opge lost èn tussen de bedrijven door komt er ook nog een misdaad aan het licht. Ned. II 20.21 uur. Mannix Mannix komt er achter dat Kathy de vrouw van zijn beste vriend een dubbel leven leidt. Hij moet nu gaan uitzoeken wie de echte Kathy is: De vrouw van zijn vriend op wie regelmatig aanslagen worden gepleegd of de nachtclubbezoekster. Ned. II 21.15 uur. n.r. Paul Newman, Katherine Ross en Robert Redford in t de film Butch Cassidy en the Sundace Kid. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Presentator Pim Jacobs gaat stoppen met het programma Muziek is troef voor de AVRO. Per 1 mei treedt hij op free lance-basis in dienst van de TROS, voor welke om roep hij gevarieerde program ma's gaat verzorgen. Pim Ja cobs zal wel voor de AVRO het radioprogramma Mobiel blijven doen op dinsdag- en donderdag avond. Voorts gaat Joost de Draayer als discjockey weg bij Radio- Nordsee. De reden is dat hij het te druk heeft met zijn ande re bezigheden, zoals zijn eigen platenmaatschappij Red Bullet, muziekuitgeverij en het pousse ren van beginnende artiesten. Voor speciale aangelegenheden wil hij nog wel iets voor Radio Nordsee blijven doen. (Van onze radio- en t.v.-redactie) DEN HAAG In mei van dit jaar wordt in Antwer pen voor de elfde keer de zangwedstrijd „Wie wordt de opera-ster?" gehouden. teur- en beroepszangers en -zangeressen. De wedstrijd wordt georga niseerd onder auspiciën van het ministerie van Nederlandse cultuur in België en van het bestuur van de provincie Antwer pen. De finale wordt op 12 mei gehouden. Vanavond wordt t.v. over het ge heel een erg ernstige gelegen heid. Voor veel Nederlanders wordt t.v. vanavond derhalve onverteerbaar, omdat het de laatste dag van het carnaval is. Gisteren was er heel wat carna val. KRO en AVRO maakten de dienst uit en vulden elkaar zo goed als het kon aan. Een en ander resulteerde in een samenwerking die toch de vraag deed rijzen of het feno meen carnaval zich wel door t.v. laat vatten. Televisie is een „koel" medium genoemd, het laat te weinig over aan eigen fantasie, aan eigen geestesge steldheid. Merkwaardig bewijs daarvoor is bij voorbeeld het feit dat een t.v.-reportage uit carnavalsland het zuiden dus tot mislukken gedoemd lijkt. De KRO kan daar sinds vorig jaar over mee praten. Zowel AVRO als KRO opereerden gisteren „boven de grote rivie ren". Beiden met redelijk suc ces. De AVRO werkte zowaar in Gorcum, niet bepaald Neder- lands-pretstad-nummer-één, waar professionele lolmakers verdienstelijk trachtten in de huiskamers de echte sfeer los te branden. De KRO opteerde voor Oldenzaal. Daar was de sfeer minder pro fessioneel en bepaald meer chaotisch. De gangmakers wa ren „burgers-in-feeststemming" die overigens zich welvoorbe- reid voor het pretforum traden. Voordeel van Oldenzaal was dat er niet gemikt werd op grote cijfers van platenverkoop, op persoonlijke (winstgevende) po pulariteit, maar alleen om het plezier van carnaval. Persoon lijk prefereerden we daarom de reportage van de KRO boven die van de AVRO. Waarbij we willen stellen dat het succes van de avond voor de zoekers van carnavalsplezier voor een deel bestond uit het contrast tussen beide program ma's. Geen sprake van coördi natiestoornis derhalve.... De KRO-bijdrage in de lange reeks van t.v.-programma's over milieu-hygiëne bestond gis teren uit een film (met erg fraaie beelden) over de Wad denzee van Albert Gols. Derge lijke films zijn meestal onheil spellend hard. De charme van deze film bestond uit het feit dat ze vriendelijk was, niet vooronderstelde dat ons milieu door „georganiseerde misdaad" wordt bedreigd. Aanpak die sympathiek en wellicht doeltref fend is. Vg. NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV 19.05 uur: Zo moeder, zo zooa 19.30 uur: De jonkvrouw van Avignon 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Please Sir 20.50 uur: Kankerpaviljoen (t.v.-spel) 22.00 uur: Hier en Nu 22.40 uur: Nieuws uit de kl; sieke cn religieu discotheek 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Schooltelevisie 22.58 uur: Teleac NEDERLAND II VARA 18.45 uur: Fabeltjeskrant r" 18.55 uur: Journaal L 19.05 uur: Kijken naar Butch I Cassidy and the II Sundance Kid f 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Mijn tante Victoria 21.00 uur: En een zoen vaL de juffrouw 21.15 uur: Mannix 22.05 uur: Simon Carmiggelt 22.10 uur: De ombudsman 22.35 uur: Ons actieprogramma. 22.45 uur: Journaal 22.50 uur: Den Haag vandaag™ 22.55 uur: Teleac MORGEN 1 NEDERLAND I NOS 10.45 uu NCRV 17.00 uu NOS 18.45 uu 18.55 uu 19.05 uu 19.50 uu 20.09 uu 20.21 uu 20.30 uu 20.35 uu 20.40 uu 21.30 uu Kijkkast Fabeltjeskrant Journaal D Van gewest tot gewa Toeristische tips T Journaal Zendtijd DS '70 I Staatsloterij Kinderbescherming 1 Diefje met verlos (film) Nationale finale Songfestival I 1 Journaal Den Haag vandaag NEDERLAND II NCRV 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Eddy ready go 20.00 uur Journaal 20.21 uur: Kankerpaviljoen 22.05 uur: Ds. Sj. Popma IKOR 22.10 uur Kenmerk HIRO 22.35 uur: Waarom bestaat d HIRO? 22.55 uur Journaal kleur RADIO HEDEN Christelijk Historl 19.00 (S) Mus alsprogramma 22.00 Kiwi ziek (gr) 22.25 Over 2.50 (S) Écho. waarin "091 naai 19.00 (S) Big Band Beat: 3 Skymasters 19 25 Paris vous [4 19.30 Vanavond gevarieerd prop* ma mei .rn 20.00 Nieuws 22.00 T4 punt: beschouwingen over akhf 2aken 22.20 (St Vanavond laat varieerd programma met om 9 Mededelingen. r,m 23-00 Nieuws I om 23.10 Radiojournaal 23.50-llJ MORGEN 7.02 gram mof 00 -n berichten ■••11—3.00 Actualiteiten 8.5Ö Actualiteiten) 1 iv (10.30—10.32 Niw TROS: 7.00 Ni( zo's (Soos NV.'u Nieuws 8.41—8.50 Acti Voor de vrouw (10.30- Mededelingen KRO Van (12.36 )S: 14.10 Var t een rubriek or 1 14.20 iuzlek: Plar kende minderheid Nieuws) NCRV: 16.45 (S) Jou anno Nul. hoorspel 17.00 (S) Voel ensemble: Hofmuziek uit de tijd* Hendrik IV en Lodewljk XIII. helds voorlichting 17.30 Tekst enj leg. een rubrlcK van het mlnlsH Maurce Ackermans ls In getpj met prof. A. Rörsch. plv. dlrecil lalr-blologli 17.30 Nleuv tuolitelten. Hilversum II VARA 7.00 17.33 Hier ,vs7,11 OchtendT nastiek: 7.2U <S) Dag woend muziek en informatie (om pim. Van de voorpagina); VPRO: Deze dag VARA S 00 Nieuws j Aciuaiilellen 5.22 'Si Ikig wend (vervolg) (om pim. 8.35 Van i markten thuis) 9.00 RadloweeKM met om 9.35 Waterstanden, om J Schoolrad!-„m 10.45 Voor de h 13.00 Nieuws 13.11 Actualiteiten 1 (SI Mc. .clleen Expres 13.45 O** 1 ken portret 11.00 Speelruimte O rtevrd programma met actualM r' en muziek (16.00 Nieuws) 17.00 Geef me de vijf verzoekplat® 1 gramma 17,55 Mededelingen. AVRO: 7.00 h (ADVERTENTIE! Solzjenitsyn KANKER PAVILJOEN Ook als boek! Volledige uitgave verkrijgbaar bij de boekhandel s 7-02 Steevast 8.02—8.05 Radlojout*. jws 9.03 De negen-uur-4 1 leuws; 10.03 Arbeldsvrt 1 ve rz oekpl a t en pro® 5.03 Licht platenprtfl 1 zs): 17.00 NM ■naai 17.06-4 ■z.>eicplatenprO# richten 12.08 Licl ma 12.50 Bultent 13.00 Nieuws, wet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2