PAUL SIMON:
QS?9
SAPP0R072
Een song moet zijn
plaats weten
Hou het scherm in 't oog
Graaf van
Monte Cristo
KRO-musical
TERUGBLIK
?AGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 7 FEBRUARI 1972
'aul Simon stond ineengedoken op de roltrap van vliegveld
Orly. Een nietig figuurtje, bijna verborgen in een jekker
met bontrand. Zijn bezorgd kijkend, lichtelijk kalend
hoofd voorover gebogen. Hij zag er uit als een net gepro
moveerde student op vakantie - sjofel, doch gereed om
aan de dag te treden in middenstandse achtbaarheid. Hij
wenste duidelijk niet te worden herkend op het vliegveld.
Hij had zich geen zorgen hoeven te maken. Zonder dat
men een tweede blik op hem wierp gleed hij door de
douane: tenslotte zag hij er niet uit als iemand die be
roemd is.
>e popwereld tiert op buitengewo
ne fenomenen en raadselachtig
heden, maar Simon laat zelfs de
pubiiciteitsmensen van zijn pla
tenmaatschappij lichtelijk paf
staan. Popsterren worden altijd
geacht anders te zijn, zich niet
te conformeren enzovoorts,
maar Simon conformeert zich
niet eens op de aanvaarde ma
nier. Hij is een voormalig stu
dent in de Engelse literatuur
aan Queen's University, New
York, die op rechten overging,
ook dat liet varen en naar En
geland overstak, alwaar hij be
gon te spelen in folkclubs in
Londen en Essex,
lij deed het best, maakte een
plaatje samen met Arthur Gar-
funkel, een oude vriend met wie
hij eens in New York had ge
werkt. Toen ze op High School
zaten noemden ze zich Tom and
Jerry, maar ditmaal gebruikten
ze hun eigen namen en ze zet
ten één van Simons nummers
op de plaat: „The Sounds Of Si
lence". Het was één der eerste
soft-rock nummers, voorzien
van een intelligente tekst - over
vervreemding en eenzaamheid,
met regels als „silence like a
cancer grows". Een instant sue-
Wereldsucces
Van toen af aan keken Simon and
Garfunkel niet achterom. Ze
waren niet bepaald produktief,
maar iedere twee jaar brachten
ze een album uit dat - letterlijk
- wereldsucces had. Kiese har
monieën en door folk beïnvloede
melodiën vermengen zich met -
teksten voor de nadenkende pop
liefhebber: hoogst persoonlij
ke werkjes over het stadsleven,
en over verveling. Voor Book-
ends", het album uit 1968, ruil
den ze hun veelgeprezen (maar
volgens Paul zwaar overge
waardeerde) producer Bob
Johnston in tegen een technicus,
Roy Hales. De stereotechniek
ontwikkelde zich in snel tempo
en Hales goot het geluid van Si
mon and Garfunkel in een sterk
verfijnde studio-vorm, compleet
met synthesizer effecten.
In 1970 brachten ze „Bridge Over
Troubled Water" uit, dat som
mige critici teleurstelde omdat
het iets commerciëler was. Dat
album maakte popgeschiedenis:
tot dusver zijn er over de gehe
le wereld ruim 8 y2 miljoen
exemplaren van verkocht, meer
dan enige andere langspeler
ooit heeft gepresteerd. Na bijna
twee jaar op de markt te zijn
geweest is het in Groot-Brittan-
nië (en Nederland/België?) nog
steeds een bestseller.
Solo
Nadat de plaat was uitgebracht
gingen Simon en Garfunkel uit
elkaar. Garfunkel wierp zich op
films („Catch 22" en „Carnal
Knowledge"). Simon deed een
jaar lang niets en begon toen
aan een solo-Ip te werken. Het
kostte een jaar om de nummers
te schrijven en op te nemen. De
plaat heet eenvoudig „Paul Si
mon" en verschijnt binnenkort
op de Nederlandse/Belgische
markt. Paul neemt er tegen
woordig de tijd voor: alles wat
hij doet moet precies goed zijn.
Hij wilde niet praten op het
vliegveld of even gauw-gauw in
Londen, maar installeerde zich
in een knus. exclusief hotel op
de linkeroever van de Theems,
waar hij een net iets grotere
geestdrift kon tentoonspreiden.
Hij houdt niet van interviews
(afgezien van een paar met de
pop-pers was dit zijn eerste
vraaggesprek in twee jaar), is
in zichzelf gekeerd en wil dat
ook zo. Waarom?
„Omdat ik geen symbool wil zijn.
Het is erg gemakkelijk om een
symbool te zijn, met een hoop
roem en beruchtheid eraan
vast. Ik wens niet bekend te
zijn, behalve om mijn werk. Ze
hebben er geen recht op om al
lerlei zaken over me te weten,
behalve mijn songs". Een zoem-
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND
NOS
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
KRO
19.05 uur: De graaf van Monte
Cristo
22.00 uur: Journaal
20.21 uur: Politiek op school
21.20 uur: Heinz Rilhmann in
„Val niet professor"
22.50 uur: Journaal
22.55 uur: Spaanse les
NEDERLAND II
uur: Olympische Spelen
uur: Toppop
uur: Wie van de drie?
uur: Journaal
1 uur: Analyse
uur: Peyton Place
uur: Muziek is troef
l uur: Televizier-magazine
MORGEN
Paul Simon en Art Garfunkel bra- Baez - die staan bekend als
ken alle records wat betreft de symbolen". Hij denkt er even
platenverkoop. over na. „Neem een karbonade
en vergroot hem honderd maal -
toon in de kamer hindert hem dat 's 'e eten",
en hij stapt op en neer om het Dus verbergt hij zich, pendelt hij
te vinden. Alles moet precies heen en weer tussen New York
goed zijn. „Kijk naar Dylan of en zijn buitenhuis in Pennsylva-
Heinz Rilhmann als onderwijzer in de film „Val niet, professor"
Sulten de routine was er dit
weekeinde onmiskenbaar Sappo
ro. We willen er niet veel ruim
te aan wijden. Konstateren dat
de Japanse t.v. o.m. door di-
rekte herhalingen op verlang
zaamd tempo goed werk doet.
De kommentatorploeg in Japan
en het thuisfront in Hilversum
begeleiden de beelden uitermate
bevredigend.
Binnen de .routine viel bijvoor
beeld de Mounties show van
zaterdag. In zijn soort een erg
goed programma, vonden we.
Omdat de teksten van het lei
dende tweetal over het geheel
genomen haast voortreffelijk
waren, óók in voortreffelijke
heel korte onderdelen.
Daarnaast was het 'bijwerk' erg
plezierig, bovendien erg goed
geïntegreerd in het totaal van
het programma. Dat het thema
van de show sportief thema
i.v.m. de Olympische Spelen
weldadig werd aangehouden
vonden we een extra voordeel.
Hulde voor de AVRO, die naar
onze smaak geen hulde verdient
voor Poets, eng programma
waar een aantal mensen voor
een erg eng blok werden ge
steld. Wat uitgezonden werd
was in overleg met de slachtof
fers. De andere slachtoffers
werden door Poets op onoirbare
wijze gepest....
'De kleine waarheid' was laatste
lijk afgezakt tot een nauwelijks
Interessant relaas van oninte
ressante gebeurtenissen. De af
levering van gisteren vonden we
plezierig omdat er zoveel in ge
beurde. We prezen ons gelukkig
om het feit dat we Mens' boek
niet gelezen hebben. De nieuwe
verwikkelingen boden ons der
halve een spanningselement dat
de laatste afleveringen moeten
oplossen.
In de aflevering van gisteren
kwam de periode '40 45' ons
voor de geest. Onze eigen herin
neringen nagaand werd die qua
sfeer voortreffelijk verbeeld.
De NOS serie 'De onvergetelij-
ken' heeft als nadeel dat ze
meestal heel oude mensen in
de schijnwerpers plaatst die
niet meer in staat zijn om eigen
belangrijkheid aan te tonen. Die
tragiek van de ouderdom deed
zich gisteren allerminst voor bij
jhr. Sandberg, de bij zijn leven
al legendarische ex-directeur
van 'He' Stedelijk' te Amster
dam.
Sandberg is nog enorm aktief en
nog enorm vitaal. Paul Aletrino
had voor dit programma voor
treffelijk 'huiswerk' gedaan en
dat leidde tot een heel merk
waardig gesprek waarin Sand
berg terecht, zij het wat kritiek
loos, tot 'onsterfelijk' werd ge
promoveerd. Een status die
hem toekomt, al zal dat door
niet weinigen worden betwist.
vg.
op tv en
radio
Dins'dag 8 februari: Televisie:
17.30—18.45 Ned. I: Reuzensla
lom dames en kunstrijden paren
(KUr).
Radio: 00.00—07.00 Hilv. I: Nacht
uitzending met muziek en
rechtstreekse reportages vanuit
Sapporo. Om het uur op de hal
ve uren een uitzending van de
Radionieuwsdienst.; 07.5008.10
Hilv. I: Olympisch Journaal;
13.50—14.00 Hilv. I: Reportages
en beschouwingen.
De KRO-tv start vanavond een
nieuwe musical „De Graaf van
Monte Cristo", gebaseerd op de
gelijknamige, bekende roman
van Alexandre Dumas, die van
1803 - 1870 in Frankrijk leefde.
De roman van Alexandre Du
mas werd door Nico van Aem-
stel bewerkt tot een televisiemu
sical In zeven delen, die weke
lijks wordt uitgezonden. De mu
ziek voor de meer dan zeventig
liedjes werd geschreven door
Jack Buiterman.
De hoofdrol van „De Graaf van
Monte Cristo" wordt gespeeld
door Wim de Meyer. Verder
werken aan deze tv-musical
mee Ton Lensink, Paul Deen,
Celia Nufaer, Ida Bons, Jacco
van Renesse, René Frank en
vele anderen.
In de eerste aflevering maakt de
kijker kennis met de held van
het verhaal: stuurman Edmond
Dantés, de man, die zich later
zal aandienen als de Graaf van
Monte Cristo om wraak te kun
nen nemen op zijn vijanden, die
hem uit de maatschappij heb
ben weten weg te werken. De
vijanden zijn de boekhouder
Danglars, zijn concurrent in de
liefde voor het meisje Merce
des, Fernand, en de woekeraar
Carerousse. Edmond heeft van
zijn inmiddels gestorven kapi
tein de opdracht gekregen een
boodschap af te geven op het ei
land Elba. Daar ontvangt hij
een brief, bestemd voor de lei
der van de Bonapartisten in Pa
rijs. Die brief wordt hem nood
lottig, als zijn vijanden hem
aanklagen, dat hij met de aan
hangers van Bonaparte heult.
Het is officier van justitie De
Villefort die hem in de gevange
nis laat werpen, waar hij jaren
Politiek op school
In deze documentaire komt de
groep van Kritische Leraren
aan het woord, die sinds decem
ber van het vorig jaar optreedt
onder de naam Socialistisch On-
derwijsfront.
Deze groep is van mening dat de
maatschappij waarin we leven,
op opgeüjkheid berust en dat
niet iedere Nederlander het on
derwijs kan krijgen dat hij wil,
omdat hij maatschappij-gebon
den js. Daardoor ligt met name
het hoger onderwijs niet binnen
het bereik van bepaalde bevol
kingsgroepen. De kritische lera
ren willen deze onjuiste situatie
veranderen door: politiek op
school. Ned. II, 20.21 uur.
Val niet professor
In deze tragi-komedie, die in 1958
werd gemaakt onder regie van
Axel von Ambessen, is Heinz
Rilhmann een strenge dorpsle
raar, die plotseling wordt over
geplaatst naar een school in de
stad. Daar komt hij met veel
vallen en opstaan tot de ontdek
king, dat de jeugd in de stad
een heel andere instelling heeft
dan hun leeftijdgenoten, die in
een dorp wonen. Uiteindelijk
weet de professor zich aan te
passen en slaagt er tenslotte
toch in het respect van zijn
leerlingen te verwerven.
Ned. I, 21.20 uur.
Analyse
Politiek commentator mr. G. B. J.
Hilterman zal onder de titel De
Amerikaanse tragedie: Vietnam
voorlaatste akte, een analyse ge
ven van de Amerikaanse inter-
nia en laat hij de wereld alleen
met zijn muziek kennismaken.
Zelfs in zijn songs geeft hij niet
graag veel weg. „Een song
moet minzaam zijn, zoals een
stuk van Pinter, en geleidelijk
op je ingrijpen. The Beatles wa
ren daar goed in. Wanneer je
voor het eerst songs begint te
schrijven observeer je iets en
dan neem je het op. Als je ver
der bent moet je je fantasie ont
ginnen". Bij hem geen sponta
ne, Dylaniaanse overloop *an
krachtige gevoelens. Hij houdt
zijn propperige handen op.
„Mijn grootvader was kleerma
ker in Wenen". Hij beschouwt
zichzelf als een handwerksman
die net zo lang van zijn songs
afbikt tot ze klaar zijn. Het is
precies het tegenovergestelde
van Dylan die gaat zitten en
een nummer over George Jack
son neerschrijft.
Politiek
„Wat hij voelt heeft voor mij
geen betekenis. Het is te open
lijk politiek - het is te direct.
Het is alsof je melodramatisch
bent. Een documentaire zou me
meer interesseren". Haastig
legt hij uit dat hij niet tegen de
door Dylan uitgedrukte gevoe
lens is („Waar sta je politiek?"
„Nou, ik sta aan de kant van de
good guys"); hij vindt gewoon
dat een song zijn plaats moet
weten. Hij zou nooit een direct
politiek nummer schrijven, zegt
hij, en zelfs het vrij onpolitieke
„Bridge Over Troubled Water"
is hem al iets te direct. Waar
houdt hij dan wel van? Zijn
idealen lijken innemend ouder
wets. „In een song probeer je
iemand te ontroeren, probeer je
ze te laten glimlachen of iets
herinneren. Het beste is als je
een melodie maakt die je wer
kelijk mooi vindt en die de
mensen lopen te neuriën. Dat is
een stukje magie".
Maar aan zijn nieuwe lp is niets
ouderwets - en binnen korte tijd
zullen een hoop mensen de nieu
we nummers lopen neuriën. Ze
zijn opgewekter dan zijn vroege
werk. De nadruk ligt meer op
de muziek dan op de woorden.
Paul zegt nooit naar popmuziek
te luisteren („behalve soms bij
toeval op de autoradio"), maar
toch slaagt hij er altijd in iets
voor de massa uit te blijven. Op
het ogenblik, zegt hij, luistert
hij naar Latijnsamerikaanse
muziek, Reggae, klassiek gitaar
en gospelsongs. Veel van die in
vloeden is dan ook op de nieuwe
lp te horen.
(Copyright The Guardian)
NOS
10.45 uur:
Schooltelevisie
17 30 uur:
Olympische Spelen
18.45 uur.
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
NCRV
19.05 uur:
De jonkvrouw van
Avignon
20.00 uur
Journaal
20.21 uur:
Pleas 2 Sir
20.50 uur:
Eenmaal andermaal
21.50 uur:
Hier en nu
22.30 uur:
Tekst en uitleg
NOS
22.40 uur:
Journaal
22.45 uur:
Voorlichtingsspot
22.48 uur
Teleac
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
VARA
19.05 uur:
Volgende patiënt
19.30 uur:
Tik Tak Tor
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Mijn tante Victoria
21.00 uur:
Op de bodem van de
hemel (film)
22.30 uur:
Achter het nieuws
23.10 uur:
Journaal
23.15 uur:
Den Haag vandaag
23.20 uur:
Teleac
kleur
kleur
RADIO
HEDEN
HILVERSUM I
18.00 (S) Hot Club 69. 18.19 Politieke
PartijenUitzending van de Volks
partij voor Vrijheid en Demokratie.
NCRV: 18.30 Nieuws 1S.-11 Toelich
ting bij het nieuws 18.47 Nationaal
Jeugdkorps: Concoursmuzlek 19 72.
WIJ hebber
de i
;reld:
auzlek. infora
19.40 Bljbelstudl
NCRV: 20.00 Bij de tijd:
dingen over Jeugdgedrag vroeger en
nu. 20.20 (S) Oude wijn - muziek
van grijze meesters, muzikaal
21.42 Society, hoe
HILVERSUM II
18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal 18.25
.cv t.— - -jg| - - - :angso-
Jazz
gen 23.00 Nieuws AVRO: 23.10 Ra-
"ojoumaal NOS: 23.20 Radiorama:
De week-end JournalisUek 2
MORGEN
ventie tot Nlxons laatste aaobie- Muziek is troef
dingen. Ned. 20.21 uur. pim jacobs ontvangt vanavond
aantal bekende Neder-
Peyton Place
Elliot Carson komt tot de ontdek
king dat zijn zoon gekidnapt is.
Hij verdenkt Jack Chandler.
Ned. II 20.30 uur.
landers. De Kegelkwis wordt
gespeeld door de tweeling Piet
(acteur) en Paul (televisie-re
gisseur) Römer. Ned. II 21.20
De tweeling Paul
Men betaalt
niet graag
meer voor
draadomroep
(Van onze radio- en tv-redactie)
DEN HAAGMen heeft er niet
meer geld voor over om de
draadomroep van de PTT, die
In liquidatie is, een langer be
staan te gunnen. Er wordt wel
geageerd tegen de verdwijning,
maar als het op betalen aan
komt laat het overgrote deel
van de abonnees afweten.
Aldus lezen wij in het PTT-blad
Aangetekend. Toen in 1964 het
besluit viel de draadomroep op
te heffen waren er 450.000 abon
nees. Nu zijn het er nog 165.000.
Telkens als een sector moet
worden opgeheven rijzen er pro
testen van mensen, die zeggen
best wat meer te willen betalen.
Zo ja, dan kan de PTT door
vervanging van oude verster-
ker-apparatuur een dergelijke
lijn in stand houden.
Naar de bereidheid meer te beta
len heeft men in Delft een on
derzoek ingesteld. Men zou voor
instandhouding twee- of drie
maal zoveel moeten betalen, tot
een bedrag van 21 gulden per
twee maanden. Uit de antwoor
den blijkt echter, dat het verlies
per gehandhaafde lijn dan vrij
snel zou stijgen.
Een argument tot behoud zou
voorts zijn, dat over het alge
meen minder drnagkrachtigen
abonnee zijn en dat juist deze
mensen door opheffing ernstig
zouden worden gedupeerd. Bij
hetzelfde onderzoek in Delft
bleek het getal minder welva
renden echter slechts vijf pet.
te bedragen.
Bij vele abonnees bleek de draad
omroep de hele dag aan te
staan. Zeer velen zijn echter
ook in het bezit van een radio-
muzikale omlijsting reportages
-*7 Olympl—
atig uit?
de Olympische Winterspelen; regel-
Nleuwsdlenst, KRO. 7.00 Nieuws 7.0
Het levende woord. 7.07 (S) Badinc
klassieke muziek (gr.) 7.31
:elten 7.60 S
Nieuws 7.41 Actualiteiten 7.60 Sappo
ro '72 Olympisch Journaal. 8.10 (S)
klassieke muziek (gr)
3.30 Nieuws 8.41
10.00 (S) Auba-
gramma 11.55 Mededelingen 12.00
(S) Van twaall tot twee: gevarieerd
programma (12.22 WIJ van het land:
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nieuws 12.41—12.50
Actualiteiten; 13.00—13.05 Raden
maar...; 13.50—14.00 Sapporo '72
reportages en beschouwingen over
Olympische Winterspelen'
(15.30—15.32 Nieuws) Overheidsvoor
lichting: 17.00 De Creoolse bevol
kingsgroep in Suriname. Spreker:
R. W, Ramnthnlslnc. KRO: 17.10
Nieuws 17.32 (S) Actualiteiten.
HILVERSUM n
AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 <S) Dag met oen plaat-
Je (gr.l 8.00 Nieuws 8.11 Radiojour
naal 8.20 (S) Dag met een plaatje
(gr.) (Om S.30S.33 De groente
man) 8 50 Morgenwijding 9.00 (S)
Klassieke muziek met commentaar
9.35 Waterstanden 9.40 (S) Klassieke
grammofoon muziek 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplatenprogramma.
(11.00 Nieuws) 11.30 Rondom 12:
(Om
rsherlchlen) 12.20 Over
heidsvoorlichting: Uitzending
landbouw 12.40 Knlpperlt
i beweeglijk programma'
HILVERSUM III
VARA 7.00 Nieuws 7.02 Dag dlnsdnt
8.00 Nieuws 8.02 Onderweg 9.04
Nieuws 9.03 Plaatjes voor de pej>
(10.00 Nieuws) 11.00 Nieuws 11.01
Een opvallend vrolijke gevarieerd*
- 13.00 Nieuw»
visite (12.00 Niet
13.03 De Eddy Becker Shov
Nieuws) 15.00 Nieuws 15.03 Drie-
draal. 16.00 Nieuws 16.03—18.00 I""
(17.00 Nieuws).