FUNHOUSE LEGT LACH IN DUBBELE BODEM PRIJS VOOR FRED HACHÉ EN BLOKKER HILVERSUM 3 AAN DE TOP Terugblik Hou het scherm in 't oog KRO-tv start serie korte Ierse verhalen PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 JANUARI 1972 V, De Funhouse-groep met Barrie Stevens, Marijke Jaburg, Rob ten, Margit de Vries en Rob Krot. Ongecompliceerd podiumplezier In een collage van revue, cabaret, toneel, mime, dans en dubbele bodem staat de bezoekers van het Haagse Diligentia te wach ten, die vanavond en de twee volgende avonden op Funhouse afkomen. Funhouse wordt ge vormd door een groep Amster damse artiesten van diverse pluimage met namen als Rob van Houten en Feike Boschma, die de routine van de geijkte speelvormen moe zijn en er het spontane speelplezier voor in de plaats hebben willen stellen. Funhouse komt vertaald neer op prethuis, een naam die licht misverstanden oproept, maar wee hem die er andere dan ar tistieke ongeremdheden achter zoekt. Rob van Houten, van huis-uit mi micus en geestelijk vader van de Funhouse-gedachte: „Eigen lijk is die naam niet te verta len. In de ruimste zin genomen drukken wij er in uit wat wij bedoelen te brengen, nl. totaal theater in de sfeer van het amusement. Wij beschouwen ons zelf als serieuze vakmen sen, die terwille van het plezier in dit vak en ten gerieve van ons publiek niet bereid zijn ons zelf serieus te nemen. Het gaat ons om het ludieke, het speelse, het amusante, om de gein die we er zelf in hebben om de mensen door de ogen van een clown de wereld te laten zien waarin wij leven." Het Funhouse-programma gaat onder de titel Horror, vertaald griezel, en daarvan is het pro gram niet helemaal vrij. De poppenspeler Feike Boschma weet met behulp van walmend licht en wapperende lappen een huiveringwekkend sfeertje te scheppen, maar ook dat eindigt in een anti-climax, omdat Fun house alles wat des theaters is relativeert, de betrekkelijkheid ook van dit gebeuren aan de toeschouwer voor ogen stelt. Funhouse wil daarnaast vooral vernieuwing zijn en is als ge dachte dan ook ontstaan toen het vaderlandse toneel dreigde vast te lopen, enerzijds in ma niertjes, gebaseerd op techniek, anderzijds op ongeloof in eigen roeping. De Funhouse-mensen zeggen nu, dat zij toen ook het hele zakje erbij hadden kunnen neergooien, maar dat zij het zo aanvoelden, dat het toneel van alle tijden is en als onvermijde lijk verschijnsel ook voor deze tijd zijn waarde heeft behouden. Zo heeft Funhouse van meet af een theatraal gebeuren willen zijn met een knipoog zowel naar de buitenwereld als naar de bin nenwereld van het toneel. Deze groep is zowel voor als tegen de tomatengooiers. In een eerder programma excelleerde een sketch over tomatengooiers met een eigen man met een honk balbat die het protest-fruit re tourneerde. Men schuwt de har de problemen niet, maar met Funhouse moet het wel lachen geblazen zijn. Een half jaar lang heeft men in Amsterdam met een volle Shaffy-zaal geze ten en ook de tournee nadien bleef niet zonder response. Fun house mikt op het absurde, op het onlogische en men noemt het daarom ook wel Funhouse Crazy Horror Show. Dit is het karakter wat behalve Ron van Houten ook Leen Jonge waard aan dit optreden heeft willen meegeven. Hij heeft de eindre- gie. Rob van Houten (32): „Het Is niet na te vertellen. Je moet het on dergaan. Wat wij brengen is wat de Engelsen noemen „inti mate revue," dit Is een soort in tieme revue met veel theatrale effecten. Wij werken op atmos feer en daarin plaatsen wij de pointes, waarmee wij telkens net even buiten de werkelijk heid treden. In de vorm en de benadering hebben wij de revue op het oog uit de jaren '30 met Buziau en Bouwmeester, maar het geheel is mode 1970 aange kleed en dan zo dat het er weer ouderwets uitziet. De dubbele bodem zit al in de aankleding. De Horror in ons programma doet een beetje denken aan de draak die wij steken." Blijkens het programma is niets veilig voor Funhouse. In Hela gij bloempje en In een groen knollenland wordt de onschuld van het kinderlied diametraal gesteld tegenover de schuld van de volwassene. Dat komt mis schien wel even hard aan, maar er wordt even schertsend gepa rafraseerd op een tekst, die ont trokken is aan een boekje voor bruiloften en partijen uit een feestartikelenwinkel. Zelfs Pin ter is niet veilig, al krijgt die in de presentatie van zijn bedoelin gen alle eer die' hem toekomt. De spot is weer voorbehouden aan het verschijnsel modeshow en andere hebbelijkheden uit de ons omringende werkelijkheid. Rob van Houten, die na jeugd theater, mime-solisme, musical- werk in Heerlijk duurt het langst en assistentie bij Seth met Fun uit de voeten kon, vond geestverwanten in de mi micus Rob Krot, danser-choreo- graaf Barrie Stevens en de bal let-show-danseressen Margit de Vries en Marijke Jaburg. Bert v.d. Bijl en Cor Beurskens ga randeren een gave techniek, waarop Boschma en Van Hou ten hun theatrale hersenspinels zichtbaar hebben gemaakt. Zij allen voelen zich in wezen clowns, comedianten, die het theater niet gebruiken als ivo ren toren, maar als middel om de mens te amuseren. Die mens wordt in navolging van Hair en La Mama ook bij de voorstel ling betrokken aan het slot, waarin op de maten van Vera Lynn's From the time you say goodbye het publiek tot zang en dans wordt uitgenodigd. Na Den Haag komt Funhouse op 4 en 5 februari in de Delftse Stadsdoelen. terwijl de Wasse- naarders via het Nut morgen avond in Diligentia tot over de oren in Funhouse zullen duiken. TON OLIEMULLER totaal-theater. Platen- oorlog om carnavals lied Van onze showredactie Maastricht De platen maatschappij Telstar uit Weert (Johnny Hoes) en Phonogram (Philips) zijn in een concurrentieslag gewikkeld om de gunst van het Maastrichtse car- navalspubliek. De Weerter platenfabriek adverteerde vorige week dat de bekroonde Maas trichtse carnavalsschla ger. „Het zaat hermenie- ke" al in de platenzaken te krijgen is. Het wordt gezongen door de Maas trichtse zangeres Beppie Kraft. Phonogram brengt de schlager echter eerst deze week uit. Hoewel Johnny Hoes volkomen le gaal te werk is gegaan wordt hem deze stunt in Maastrichtse carnavals kringen en uiteraard ook bij Phonogram erg kwa lijk genomen. Tekstschrijver en componist John Hoenen heeft zijn liedje, direct na de uitver kiezing tot het beste car navalslied van Maas tricht, bij de BUMA gede poneerd. Is dat gebeurd, dan is iedereen vrij het tegen betaling te gebrui ken. Andere jaren was het gebruikelijk dat Hoes de Maastrichtse carna valsschlagers op de plaat zette. Dit keer kwamen de Tempeleers. die de prijsvraag voor het offi ciële carnavalsliedje had den uitgeschreven echter bij Phonogram terecht. John Hoenen hierover: „Hoes is gebelgd dat het liedje niet bij hem is op genomen. Daarom heeft hij zich gehaast alsnog een andere versie uit te brengen. Erg fair vind ik dat niet. Het lijkt veel op een platenoorlog". Louis Franssen, voorzitter van de Maastrichter beoordelingscommissie noemt de stap van Hoes „erg rot". Hij verklaart: „elk jaar opnieuw krijgen we commercieel gedon der. Met de zaak van Hoes willen we niets te maken hebben". De plaat van Hoes is een vrij een voudige opname. Aan de uitgave van Phonogram werkt het 60-man sterke koor De Maasvogels mee, alsook de Maastrichtse „Klommelekepél". I JOHNNY HOES De eerste Fred Haché-show van de VPRO is door vrijwel ieder een als een mislukking ervaren, inklusief Fred Haché (Harry 1 Touw) zelf. Die slechte start - drukt een vervelend stempel op de volgende afleveringen en maakt het niet gemakkelijk om eerlijk te oordelen over de twee de show die gisteren op het scherm kwam. I Opzet van de samenstellers (het voormalige Hoepla-team) is het maken van anti-t.v. Dat bete kent dat bewust alle wetten worden overtreden die voor het maken van echte t.v.-program- ma's gelden. Dat effekt moet worden gereali seerd door Ingebouwde „fou ten". Er lopen dus mensen ver keerd de scène in, alles gaat In gestudeerd een beetje fout, er is een nep-quiz, een nep-aktuali- telt, een nep-interview enzo voorts. Het moeilijke is dat er geen spra ke mag zijn van slap-stick, want dat is erkend-humoristisch en staat dus in het boekje. De formule van de show is om in te gaan tegen alles wat in het boekje staat. Die formule werd gisteren naar onze smaak verschrikkelijk goed gerealiseerd. Maar het vervelende was dat het pro gramma zo vervelend bleef. Het is een betrekkelijk gemakkelijke opgave om eon knullig pro gramma in elkaar te draaien dat knullig op het scherm komt. Maar naar dat scherm zitten mensen te kijken. Die mensen houden niet van Mis sion Impossible of van Wereld op wielen. Zij krijgen derhalve VPRO'se on-gein, humor die niet vermag zelfs een glimlach op te roepen. Ze krijgen boven dien het watertandend gevoel dat een enorme artistiek arse naal wordt ingezet om een erg vervelend programma te reali seren. Totaal foute formule? Een licht puntje vonden we de bijdrage van Wilma Drlessen en Wim Koopman. Die begonnen hun nummer pseudo-serieus en dat nummer verzeilde vervolgens in een dreun van vele Jaren terug. Dat vonden we grappig en als in volgende afleveringen derge lijke dingen meer worden inge bouwd gaan we misschien ooit de Fred Haché-show grappig vinden. Voorlopig zien we het niet zitten. Jammer. Harry Touw en ook zijn drummende assistent zijn te goed gekozen om de mist te verdienen waarin dit programma verzinkt. Vg. Spaanse zangeres La Singa naar Nederland )van onze showredactie) DEN HAAG De Spaanse danseres La Singla zal van 5 tot en met 9 februa ri voor het eerst In ons land optreden. De 20-jari- ge danseres Is drie Jaar geleden door de Spaanse pers als de beste danse res gehuldigd. Men schreef de jeudige zi geunerin (flamenco-danse res) diepe inspiratie, oor spronkelijkheid en feno menale uitdrukkings kracht toe. La Singla zal met haar en semble optreden op 5 en 6 februari in het Ral-Con grescentrum in Amster dam, op 8 februari in de Evenementenhal in Gro ningen en de volgende dag in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. De tv-omroep8ter Ilse Mahringer van de Oostenrijkse televisie ontving deze week de „Optimus" van de Ween se coiffeurs als de best ge kapte vrouw van het jaar. Op de foto Ilse Mahringer met de Optimus. HILVERSUM De redactie van het personeelsorgaan van de NOS Spreekbuis, heeft een door haar ingestelde prijs, de zogenaamde Gouden Bandenwipper, toegekend aan Harry Touw en IJf Blokker, dia als Fred Haché en Barend Servet, hoofdfiguren zijn In de nieu we VPRO-show. Deze prijs is uitgereikt op een feestelijke bijeenkomst in Hilversum en geschiedde onder de motivering, dat er geestelijke moed en on verschrokkenheid voor nodig is om de intrinsieke kwaliteit van een show te laten prevaleren boven de hang naar het verwerven van een groot kijkerspubliek. Vooral gold als waardering, dat deze show nog meer afleveringen krijgt, ofschoon het kijkdichtsheidscijfer voor de eerste show lager was dan ooit voor enig programma op de tv werd geboekt. HILVERSUM Hilversum 3 Is verreweg de meest beluisterde zender in Nederland. Het station wordt ruim tweemaal zoveel beluisterd als radio Veronica. Dit schrijft de NOS in een brief aan de leden van de Tweede Kamer, waarin een aantal gegevens wordt verstrekt met betrekking tot be luistering van programma's van Hilversum 3 en Veronica, die zijn ontleend aan het continu luister- en kijkonderzoek, dat in opdracht van de afdeling studie en onderzoek van de NOS wordt uitgevoerd door de n.v. Intomart. Een gedetailleerd rapport over de radiobe luistering in het vierde kwartaal van het vorig Jaar zal binnenkort verschijnen. De meest recente gegevens betreffende het vierde kwartaal 1971 wij zen er volgens de brief aan de Tweede-Kamerleden op. dat de stij ging van de beluistering van Hilversum 3 zich minstens heeft ge consolideerd en dat er sprake is van teruggang van de beluistering van radio Veronica. De KRO-t.v. start vanavond met een serie korte Ierse verhalen onder de titel „Wie zonder zonden is....'. Voor deze serie is een beroep ge daan op wisselende acteurs en actrices. De serie bevat verhalen van Sean O'Fao- lain, Brian Friel, Frank O'Connor, James Plunkett e.a., waarin zelfspot, roman tiek en cynisme elkaar af wisselen. De acteurs en ac trices zijn allen Ieren, maar het grootste deel van de se rie is in Engeland opgeno men. De eerste aflevering „Op het land" werd voor de televisie bewerkt door Hugh Leonard en Brian Armstrong en kreeg een eervolle ver melding op het Internationale Christelijke Televisiefestival, dat in 1971 in Monte Carlo werd gehouden. Hoofdfiguren in dit verhaal zijn majoor Frank Keene en zijn knappe buurvrouw me vrouw Mohan. De majoor is ongetrouwd, mevrouw Mohan niet. Zij zou best willen scheiden van haar drank zuchtige echtgenoot, maar de katholieke kerk staat dat niet toe. Als uiteindelijk de man toch aan zijn drank zucht overlijdt, lijkt niets een huwelijk tussen de ma joor en zijn vriendin in de weg te staan, behalve de eis van mevrouw Mohan, dat haar nieuwe echtgenoot ka tholiek wordt. Met des te meer overtuiging de majoor dat doet, des te duidelijker wordt het hem dat hij schuld heeft aan overspel met een getrouwde vrouw... In de hoofdrollen van „Op het land": John Carson en Bar bara Jefford. Ned. II 21.10 uur. Mary Tyler Moore-sho Mary krijgt de inspecteur van de belasting op bezoek die haar enige vragen wil stellen over haar inkomsten. Mary schikt enorm. Ze probeert het de ambtenaar zo aange naam mogelijk te maken. Ned. I 19.30 uur. Elizabeth R In deze tweede aflevering, die geschreven werd door Rose mary Anne Sisson die ook een deel schreef van Hendrik VIII, wordt Elizabeth op 25- jarige leeftijd koningin van Engeland. Zowel het parle ment als de raad, beide ge leid door William Cecil, wil len dat de jarige koningin trouwt om voor een troonop volger te zorgen. Voor Eliza beth lijkt er maar één man te bestaan, lord Robert Dud ley, graaf van Leicester. Hij is echter getrouwd en zijn vrouw verkeert niet aan het hof. Ned. I 20.30 uur. Voor een briefkaart... In deze uitzending nemen twee kandidaten het tegen elkaar op in kennis van film, film sterren en filmmakers. Daartoe leest o.a. ditmaal zangeres-actrice Thérèse Steinmetz een verhaal over film voor. Op verzoek wor den fragmenten gedraaid uit de volgende films: Woody Woodpecker, een tekenfilm van Walt Disney, Funny Girl, musicalfilm uit 1968, geregisseerd door William Wyler, met in de hoofdrol Barbara Sreisand, High Noon, en Spartacus. Ned. II 19.05 uur. Pianoconcerten van Mozart In de late avond zendt de KRO-tv in zijn serie „Piano concerten van Mozart" het pianoconcert in bes K.V. 450 uit. Dit concert wordt ge speeld door het Radio Ka merorkest onder leiding van Diego Masson met als piano solist Hans Dercksen. Ned. 11 22.00 uur. Uit de kunst In het programma „Uit de Kunst" zal uitvoerig aan dacht worden besteed aan de eerste tentoonstelling van de schilder Melle in het Stede lijk Museum in Amsterdam. Tot nu toe is Melle uit mu sea geweerd en op officiële tentoonstellingen werd zijn werk vaak verwijderd. Over de reakties die zijn werk op roept zegt Melle: ,Met por nografie heeft het niets te ma ken. Waar het wel mee te maken heeft kan ik niet zeg gen. Het is een groot ge drang op mijn schilderijen omdat mijn verhaal zo groot is. Een kunstwerk hoeft niet mooi te zijn, maar het moet wel iets zeggen." Ned. II 22.35 uur. Barbra Streisand vanavond als het joodse meisje Fanny Brice in de filmmusical Funny Girl TELEVISIE HEDEN NEDERLAND I NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO 19.05 uur: Het wonder der natuur 19.30 uur: Mary Tyler Moore show 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Bijpraten met Bies heuvel 20.30 uur: Elizabeth R. 22.00 uur: Voor de vuist weg 23.10 uur: Hoogoven-schaak toernooi 23.15 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal KRO 19.05 uur: Voor een briefkaart,,, 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Brandpunt 21.10 uur: Wie zonder zonden is 22.00 uur: Pianoconcert van Mozart NOS 22.25 uur: Uit de kunst 22.55 uur: Journaal 23.00 uur: Den Haag vandaag kleur MORGEN NEDERLAND I NOS 10.00 uur: Teleac 16.00 uur: Journaal NCRV 16.02 uur: De kijkkast 16.30 uur: Te gast in de romi 17.45 uur: Graven naar het verleden 19.05 uur: Zwerven met Swie- bertje 20.00 uur: Journaal 20.21 «ur: Zeskamp 21.35 uur: We stinken er in... 22.25 uur: Je kunt het geloven of niet 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: 1 18.55 uur: E.O. 1 19.05 uur: 19.25 uur: 19.45 uur: 20.00 uur: VARA i 20.21 uur: 22.15 uur: 22.40 uur: kleur Jezus mijn toevlucht De wind blaast waai haen hij wil Ten slotte Journaal De wereld van Somei set Waugham Achtar het nieuws Een necht, een averecht Wie niet Journaal RADIO HEDEN Politieke Partijen: 18,19 Uitzendir van Je Pacifistisch Stoei alasttack Partij. KRO1S.30 Nieuw*. 1S.41 Au tuiUC teilen. 38.50 MwrJWbei 18.52 (S) Lichte grammofoont 3.1.00 (S) AU-dltie: muzikale 1 i-n. 20,00 In antwoord op uw schri 32.25 Overweging. ü..w 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 (5 Goal...isporDprognamnia mi1 veel muziek. 33.55-34.00 Nieuws. HILVERSUM II 16 00 Nieuws en 30 00 Nieuws. NOS "O 31 (Si Muziek uit de Barol VARA: 31.00 (Si Radio Kametvrket en solist: klassieke en moderne mi ziek. 22.30 Licht Instrumentaal tn en solisten <S). 32.55 Mededeling* 23.00 Nieuws. 23.10 Aciualkeite soldatm. 18.30 Wegwijs Sportmagaartno. 18.55 Taalwenkt 19.00 Nieuws en aoluaUle.tion. Aan Lichte muziek. 10.40 Keurig Enge 19.45 Boekbespreking. 20 00 Ou MORGEN HILVERSUM I 7.02 (SI Onttd i S 41-8.50 Actu Luister' uit... en thuis...: veraoekp» 00.16 en weli heid en Milieuhygiëne": 12.26'Med delingen t.b.v. land- en tuinbotn 12.3CW2.4<1 Nieuws). 14.00 (S) Sleifi B' Radio-show. (14.03 Sportkomp* 14.38-15.00 <S) Tros-Country15.3 15.32 Nieuws: cocktail 17.30-17. Nieuws: 17.33-17.50 ActuaWteiten.) I 7.20 (S) Z.O.: gevarieo ,1.3.00 Nieuws. 18.H1 AciuatMeite: 13.23 VARA-vairia. 13.25 (S) Drt begin... JeiiRtlprrigTamTD Plus: HTRO-Radio-m 1: 13.05 Do komeni nederlandse muziek 15.30 Frans - Duits - Engd kV eterprogram N on.) 9.00 Nieuws Per» vers. 10 00 Nieuws. 10.03 KJ de koffie, ril.00 Nleuv» licht instrumenlaai kwintet. 1$ Nieuw». 16.03-18.00 Sportshot en muziek <17.00 Nieuws.) rendn. 13.20 Gevarieerd program 14.no en 15.00 Nieuws); 16.00 Ho .53 Lichte muziek. 11 SS', hits17.50 Weegsct lededellngcn; 17.10 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2