Roermondse benoeming in Nederlandse pers MARKTEN WIJ, HEREN VAN ZICHEM (20) DONDERDAG 27 JANUARI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 15 RIJNSBURG. 26 Jan. Bloemen An- thurium 100—260. Gerbera 2-1—45; i Irissen 225-300; Narcissen 90140: Hyacinten (bos) 150-185; Trosan- i jers 2è5—320; Troschrysanten 250— tigc Iudlui 225—260; Prominade 225—250; Ralph i 8.00—8. A 1 B.8U8.3U. A 11 2.60—8.30. B tra 9.60-10.40, B I 6.60-9.50, B II 2.00—3.50. C I 3.50—4.50, C II 2.30— 3.70; Breekpeen 4.90—5.10; Spitskool 31; Boerenkool 25—32; Gele Kool 22; Spruiten 34; Knolselderle 1039. witte Kool 17. Aanvoer Waspeen 286.000 kg. Velling Delft (26 Januari) Komkoi mers D 95, E 82-85, F 51—52, an voer 2600 stuks. Sla 15—16 kg. 41 13-14 kg. 31%35, 11-12 kg. 25- I 32binnen 16—21, aanvoer 59.000 270—340: Bperenkoc 16: Spn. 35—58; Kroter 33-49; Rode kool Radijs 40-63; Uien 8—18. —42, 11—14 kg.: 27%—36: II: 11— 28';. Aanvoer 235.272 stuks. Faap- stelen 14—20; Selderij 29—16';; Krulpeterselie 32—47; Druiven: Ali cante: 4.40—4.60: Andijvie 2,00: Spi nazie 1.502.30: Stoofsla 46—47; Boerenkool 20—29; Prei A 40-48; Komkommers: 36 96: 31 87; 26 50. Aanvoer 210 stuks. Knolselderij 26. Weekend Bulgaarse dansen. De Haagse Volksdansgroep „Nitsa- nim" organiseert op 29 en 30 ja nuari een weekend met Bul gaarse volksdansen onder lei ding van de dansleider Tviatko Vassilev uit Bulgarije. Zaterdag 29 januari wordt gedanst in de school aan de Melis Stokelaan 1197, op zondag 30 danst men in de zaal Marterrade 4—8 te Den Haag. De aquarellen van Baby Massie zullen te bezichtigen zijn in Kunstzaal Edison (Javastraat 16 Den Haag) van 2 tot en met 20 februari. Pastoor Munte heeft het beeld van armoede en ellende in de hut van Sus van Truyen, de zandleurder, geen ogenblik meer uit zijn hoofd kunnen zetten. Daar moet hij iets aan doen. Om te beginnen, nooit meer wijn aan tafel. Die is voor de armen. Als de pastoor zijn voornemen aan Rozelien te kennen geeft, vaart zij geweldig uit. „Wat, geen wijn meer? Voor die paar glazen in de week die gij drinkt." „Alleen nog water Rozelien!" „Maar gij zijt ziek zeker?" „We dragen voortaan die wijn naar de armen, de zieken en de bejaarden, Rozelien". „Wel, dat zijt gij allemaal samen. De wijn blijft hier en gij drinkt hem!" Sedertdien heeft Rozelien iedere middag en ie dere avond de fles vlak voor de neus van de pastoor gezet. Heilige Antonius, sta ons bij! Maar pastoor Munte blijft standvastig. Water! Rozelien ruimt iedere keer de fles weer af. Geduld, denkt ze. Maar dat offertje lijkt de pastoor zelfs nog niet voldoende. Hij moet iets méér doen voor de stakkers uit de bossen. Hij gaat zijn gewezen catechismusjuffrouw eens opzoeken op het kasteeltje van haar echtgenoot Parmentier. Die zijn rijk! Munte wandelt met mevrouw Emma in de laantjes van de tuin. „Mijn gezondheid is niet al te best, meneer pas toor", zegt ze met zwakke stem. „De dokter wil, dat ik 'n tijdje naar Zwitserland ga". „Doe dat, juffr... mevrouw Emma, en vóór ge gaat kunt ge nog een goed werk doen. Ook voor een zieke. Voor de vader van die jongen die eens zo vloekte in de kerk. Weet ge 't nog? Wel, die vader, Sus van Truyen, moet dringend geopereerd worden en die mensen zijn doodarm. Niet door hun schuld, zelle, ze hebben hard gewerkt en geslaafd..." ,En ook gestolen, hebt ge gezegd, nietwaar, meneer pastoor?" .Och, gestolen. Eens een eitje. Als gij iets voor die mensen kunt doen.." „Ik zal er eens met meneerke over spreken". Ex-juffrouw Emma Beuckelaers noemt haar man nog steeds meneerke. Clementine, die na het huwelijk van haar juffrouw, bij haar en meneerke gebleven is als huishoudster, houdt de oude pastoor en zijn maneuvers in de ga ten. Na dertig jaar trouwe dienst zou Clemen- Na dertig jaar trouwe dienst zou Clementine niet gaarne al wat haar toekomt naar de kerk zien gaan. tine niet gaarne al wat haar toekomt naar de kerk zien gaan. Die pastoors! Zij loopt kordaat naar de geniepige samenzweer ders. Dat het voor haar madame niet goed is, zo lang in die felle zon te lopen. Madame moet rusten, meneer pastoor, f ze niet beter allebei samen, met meneerke, in de schaduw een kopje koffie zouden komen drinken. De oude priester beziet haar eens grimmig en neemt afscheid: „Goede beterschap in Zwit serland, madame Emma. Ik zal veel voor u bidden". Nauwelijks heeft de priester de vrouwen de rug toegekeerd of het gezicht van Clemenine be trekt. „Wat zei de pastoor daar? Gaat gij naar Zwitserland?" „Och, Clementine, pas gisteren heeft de dokter mij dat aangeraden. Het is hoognodig, zei hij", „Zo'n dure, verre reis? En als er ginder eens iets met u voorvalt?" „Wees niet ongerust. Er wordt voor u gezorgd. Als er iets zou „voorvallen" zult ge u geen zorgen hoeven te maken". Clementine barst in tranen uit. „Merci, madame Emma, merci. Maar God zal u in gezondheid bewaren. Nog vele vele jaren Die avond zet Rozelien weer de fles wijn op ta fel. „Proef toch eens of hij nog goed is, me neer pastoor. Hij is wel goed gestopt maar hij is toch ontkurkt geweest, nietwaar". Munte doet of hij niets hoort. „Denkt gij nu waarlijk dat die arme mensen rijker zullen worden omdat gij alle dagen wa ter drinkt?" Geen reactie. Rozelien druipt morrend af naar haar keuken. Munte denkt na. Nee, rijker zul len ze er niet door worden, dat is juist. En voor de operatie van Sus van Truyen zal Emma Parmentier nu wel zorgen. Dus Hola! Mijn beste Munte. ge zijt drogredenen aan het bovenhalen! Gij die ze anders zo streng veroordeelt bij uw biechtelingen. Zie eens aan, gij hebt zowaar al werktuiglijk uw glas gevuld! Teruggieten, Munte! Berouwvol wordt het volle glas opgeheven naar de fles toe... Maar plotseling is het of de pas toor niets meer aan die drommelse hand te bevelen heeft. Driest rijst die met glas cn wijn en al tot aan Muntes lippen! En nij drinkt. Of is het de Boze die drinkt, door zijn mond? Het hele glas is ineens leeg! De pas toor zit er onthutst bij. Bid voor ons, zon daars. Diezelfde nacht overkomt Clementine iets or- gers. Zij droomt, dat haar juffrouw Emma aan haar verschijnt in de gedaante van «en vampier en haar wil wurgen. Zij verweert zich dapper, velt het monster en rolt het in een zwarte kuil.... Onderwijl ligt ze op haar bed te kraaien van de pret. Dat Emma dood is en dat alles nu van haar is En stel u voor, een week later, op een vroege morgen, komt Clementine aan meneer pastoor melden, dat haar beminde juffrouw Emma in Zwitserland overleden is. „Hoe is dat zo opeens gebeurd?" vraagt Munte ontsteld. „Het staat niet in het telegram, meneer pas toor", jammert Clementine, „Meneerke laat haar naar hier overbrengen". „Ga zitten, Clementine en, Rozelien, schenk haar een glas in. Van die wijn ge weet wel. Clementine, uw mevrouw is in de hemel. Van Ze verweert zich dapper, veil het monster en roll het in een zwarte kuil. haar kunnen we dat met zekerheid zeggen. Ik ga mijn mis voor haar opdragen". Na deze steek onder water, sloft de pastoor de deur uit. Terwijl de twee kwezels hun glas zitten te drin ken, vraagt Rozelien op geheimzinnige toon, of madame Emma soms niet „Wat? Dat? Nee, zelle", replikeert Clementine vinnig. „Hoe lang zijn ze getrouwd?" „Ge weet het. Eén jaar!" „Ziet ge wel!" „Dat bestaat niet. Van hem zeker? Van die mossel!" „En laat zij u iets na?" „Alles! „Staat het beschreven?" „Ik weet het niet, maar ze heeft het me be loofd, vóór ze wegging". „Dat telt niet", replikeert Rozelien. „Meneerke gaat er mee akkoord, zellel Na hun dood ben ik de enige erfgename". „Na hun dood! Maar hij leeft en hij is jonger dan gij!" „Zij was ook jonger en ge ziet het. Hij is ook maar een grote lantaarn met een klein lichtje, vergeet dat niet!" „En als hij eens hertrouwt?" valt Rozelien aan. „Ge weet nooit!" „Dat is het", meesmuilt de 65-jarige Clementi ne, „hertrouwen. D'r zou binnenkort groot nieuws op de parochie kunnen zijn". Ze grin nikt als een zwakzinnige... Ontzet springt Rozelien op: „Nooit mannen, hebt ge me eens gezegd!" „Dat is geen mün!" En Clementine stapt met een soort waardige koketterie naar de deur Munte wandelt met mevrouw Emma in de laantjes van de tuin. Een groot aantal dagbladen in Nederland heeft deze week in commentaren gereageerd op de benoeming van dr. J. M. Gijsen tot bisschop van Roermond. Om een doorsnee-indruk te geven over de wijze waarop procedure en persoon in de pers zijn ont vangen geven wij hier enkele citaten, waarbij moet worden aangetekend, dat men zich overwegend kritisch heeft opge steld. De Tijd „Deze bisschop is sterk in zijn on geloof aan vernieuwende krach ten. Vanuit dat ongeloof spreekt een gedrevenheid, berustend op afkeer van kritische groepen als Septuagint en onverholen sym pathie voor de gedachtenwereld van groepen als Confrontatie. Uit zijn eerste persconferenties en interviews blijkt zijn., vernuft nieuwe begrippen als inspraak en pluriformiteit, zoals ze bij vernieuwers leven, van hun be tekenis te ontdoen; ze geheel uit te hollen en weer te vullen met kerkhistorische voorbeelden uit pre-conciliaire tijden. Ons bevangt de vrees, dat na het emotionele experiment met mgr. Simonis nu een periode aanbreekt waarin de taal van het hart overstemd wordt door de koelere denktrant van de his torie, die voor alle nieuwe din gen een verouderend, maar vakmatig verantwoord alibi poogt te vinden. Kortom: we zijn niet optimistisch". Het Parool Het is voor heel Nederland van betekenis, dat Rome ondanks het verzet dat de benoeming van mgr. Simonis vorig jaar veroorzaakt heeft, rustig door gaat met de benoeming van conservatieven op vrijgekomen bisschopszetels. Op deze wijze moet, dwars tegen alle resulta ten van overeengekomen in- spraakregels in, de Nederlandse kerkprovincie geleidelijk weer in het gareel worden gebracht. De Nederlandse clerus niet lan ger een der motoren van de re ligieuze en maatschappelijke vernieuwingsbeweging in bin nen- en buitenland, maar een tam gezelschap trouwe uitvoer ders van de Vaticaanse richtlij nen dat is blijkbaar de be doeling van de Paus en zijn ad viseurs". De Volkskrant „Kon de Rotterdamse benoeming nog worden uitgelegd als een „vergissing" van het Vaticaan dat de polarisatie als conse quentie misschien niet had voor zien - de herhaling in het Lim burgse bewijst dat vanuit het centrum van de kerk pogingen- ten-koste-van-ongeveer-alles worden gedaan om de katholie ke kerk in Nederland het beleid op te dringen dat het Vaticaan gevoerd wenst te zien. Dat betekent tevens een openlijk desavoueren van de overige Ne derlandse bisschoppen met kar dinaal Alfrink aan het hoofd. Kunnen zij anders? Een beslis sing van de paus accepteren is voor hen een gewetenszaak. Hun tegenstanders die ook in ei gen land talrijk zijn, zullen hun de komende tijd nog vele ver wijten maken. Maar laat nie mand ooit meer zeggen dat de bisschoppen van Nederland niet „trouw aan Rome" zijn". Algemeen Dagblad „Twee conclusies zijn in elk geval uit de benoeming van dr. Gijsen te trekken: 1. Het Vaticaan werkt duidelijk aan een nieuw bisschoppencollege voor Neder land met een behoudende signa tuur. 2. Het prestige van kardi naal Alfrink is in Rome blijk baar tot nul gedaald. Tweemaal achtereen is immers een voordracht waaraan de kar dinaal als hoofd van de Neder landse rooms-katholieke kerk zijn goedkeuring moest hechten, door het Vaticaan terzijde ge schoven". Dagblad v. N.-Limburg „Wie zich de diepte en de omvang van de geloofscrisis en daarmee de crisis in de Kerk voor ogen stelt zal kunnen erkennen, dat ook de weg waarlangs Rome de nieuwe bisschop heeft benoemd minder relevant is dan de vraag hoe dr. Gijsen in geloof en wijsheid de boodschap van het Evangelie zichtbaar zal maken in de ongetwijfeld vele moeilijkheden en conflicten, die op hem af zullen komen. De nieuwe bisschop is een groot kenner van de geschiedenis- Vooral van de Limburgse kerk geschiedenis. Daarin zijn over eenkomstige perioden geweest als de tegenwoordige. Ook met het conflict tussen centralisatie en decentralisatie in kerkelijk bestuur en pastorale zorg, zoals thans in volle hevigheid in Ne derland woedt". De Limburger „Dat Rome aan bisschoppen, ka pittel en pastorale raad deze bla mage niet heeft gespaard be wijst naar onze mening, dat de kloof van wantrouwen en onbe grip sedert Rotterdam alleen maar verbreed en verdiept is. Rome schuwt dit risico niet en gaat voort zijn wil op te leggen. Het neemt daarmee een grote verantwoordelijkheid op zich. Het legt ook een zware verant woordelijkheid op de benoem de". Twentsche Courant „De benoeming'van dr. Gijsen is geschied op zuiver kerkpolitieke gronden. Het Vaticaan is kenne lijk niet bereid de vernieuwings beweging, die in de Kerk van Nederland op gang is gekomen, die kansen te geven die zij ver dient. Integendeel, het laat, handelend vanuit een puur centralistisch en formeel juridisch kerkbegrip, niets na om die beweging in te dammen, daarmee het beleid van het Episcopaat zoals het tot voor kort onder leiding van kar dinaal Alfrink werd gevoerd, impliciet veroordelend. Dat stemt tot bitterheid". In Moskou heerst de aange name temperatuur van 25 tot 28 graden onder nul. Vol doende koud om de uitlaat gassen te laten condenseren. N.R.C. Handelsblad „Wat had u anders verwacht?, is het N.R.C./Handelsblad geneigd aan degenen, die protesteren te vragen. „U weet toch dat de rooms-katholieke kerk een in wezen autoritair instituut is, waarvan het centrum te Rome altijd het laatste woord heeft? En is dat niet wat de rooms-ka- tholieken eigenlijk, in het diepst van hun wezen, willen? Anders zouden de protesteerders, net zoals de protestanten van vier eeuwen geleden, toch wel de consequenties uit hun protest trekken? Zeker, de afval van de rooms-ka tholieke kerk is groot, maar het is een stilzwijgende afval van velen, die toch al tot de randge lovigen behoorden. Nooit hoort men daarentegen van afval van degenen, die luid rucht geven aan hun teleurstelling over het Romeinse centralisme. De bin dingen met de moederkerk zijn daar blijkbaar toch te sterk en te diep voor. Dat is begrijpelijk en we zijn de laatsten om de gekweldheid diergenen te baga telliseren. Maar het geeft aan hun protest toch iets gratuits althans in de ogen van niet- rooms-katholieken". De Gelderlander „Deze gevoelens van frustratie en teleurstelling kunnen los worden gezien van de persoon van de nieuwe bisschop die in middels de liberale staatsman Thorbecke uit de vorige eeuw heeft nagezegd: „Let op onze daden". Dat is een vraag om een eerlijke kans die elke gelovi ge hem wel zal willen geven. Maar is het wonder, dat de ge dachten van veel katholieken in ons land met bezorgdheid uit gaan naar een volgende vacatu re in het college van bisschop pen? Wat staat hen met name te wachten als dat college zijn tegenwoordige voorzitter zou verliezen? Na de ervaringen in Rotterdam en Roermond schijnt voor de katholieken in Neder land weinig anders over te blij ven dan de voorzitter van zijn bisschoppencollege nog vele ja ren in goede gezondheid toe te wensen. Een wens waarmee overigens het overgrote deel van die katholieken bepaald geen moeite zal hebben". Tom en Marie Ann De Opium- Chinees Broom Hilda /tMU.0 &OEME/0, l< A BEN «ET, JE VRIENDJE J /^fEE...7E CjBK IK wtsr wier pat V Jutue ME ZÓ f pAf Poer JE rocx wei. Cjcee» 1 /HE Potrs-N I Mo/UAJÊE 1 V 15 WEcj J i* 26 lil? Suske en Wiske Lucky Luke De Postkoets

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 15