Glenda J, wil niet ackson altijd 1 actrice Ij (lijven avro start serie over leven van elizabeth r. TV-KONINGIN ELIZABETH R HEEFT EEN VAK DAT JE NOOIT LEERT Hou het scherm in 't oog TERUGBLIK LEIDSE COURANT HET BINNENHOF WOENSDAG 26 JANUARI 19; TELEVISIE HEDEN De tijd, dat de ongekroonde koninginnen van het witte doek alleen maar een mooi snoetje en een goed figuur behoefden te hebben om het ene filmsucces na het andere te kunnen boeken is voorbij. Voor- al Hollywood, dat sedert het begin van de jaren twintig voor zijn droomfabriek jaarlijks een stroom filmheldinnetjes afleverde, heeft moeten ervaren, dat men met massaproduktie van het schoonheidsi- i deaal van de tijd geen mens meer naar de bioscoop trekt. Het pu- bliek is niet langer tevreden met het anderhalf uur kijken naar een i poesmooie juffrouw met vitale maten om van te watertanden. Er moet ook een vonk overspringen. Het is gebeurd met de koele schoonheden, die het scherm decoreerden en net zoveel emotie op riepen als een verse garnaal. „Ik mag me gelukkkig prijzen dat ik nu leef en niet een paar jaar eerder geboren ben", zegt Glenda Jackson er van „Dan had ik nooit die kansen gekregen, die ik nu heb". Behalve de rol van koningin Elizabeth I in de film „Mary Queen of Scots" speelt zij deze vorstin ook in de tv-serie „Elizabeth R". )eze Engelse actrice, die vorig jaar de wereld van de showbus- siness verraste door de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofd rol in de wacht te slepen, ter wijl men haar als een verdien- stelijke outsider beschouwde, staat met beide benen op de grond. Na veertien jaar op de planken te hebben gestaan, is het succes met haar eerste gro te filmrol daarvoor trad zij ook nog op in de verfilming van Peter Brooks' opvoering van ,,Marat/de Sade" haar be slist niet naar het hoofd geste gen. „Women in love" heeft haar leven echter wel veran derd. Haar bekroonde rol in deze verfilming van D. H. Law rence's omstreden werk bezorg de haar de rol van Tschaikovs- ki's nymphomane vrouw in Ken Russell's volgende film „The music lovers" en maakte haar de ideale keus voor John Schle- singer' merkwaardige heden daagse driehoeksverhouding „Sunday, bloody sunday", waar voor zij wederom jubelende kri tieken ontving. De Nederlandse televisie-kijker zal haar boven dien in de huiskamer kunnen ontvangen in zes afleveringen 'van de B.B.C.-produktie „Eliza beth R.". /VONDERPA ARI.IJK Vie is deze Glenda Jackson, deze actrice, die na jaren op het tweede plan te hebben verkeerd .plotseling en met overweldi gend succes de ene vette rol na de andere krijgt? Producent Joseph Janni van „Bloody sun day" heeft er geen woorden voor „Het is wonderbaarlijk om haar aan het werk te zien. Ze kan wel een dozijn verschillen de vrouwen zijn. Als ze aan het werk is, vlamt er van binnen wat bij haar op. Ze weet elke scène wèar te maken". Regis seur John Schlesinger, die als de ontdekker van Julie Christie toch wel wat gewend moet zijn, zegt van haar alleen maar „Ze is ongelooflijk. Je staat je ogen uit te wrijven". Nenda Jackson zelf staat daar heel wat nuchterder tegenover. Ze weet zelfs niet eens of ze al tijd actrice wil blijven. „Het is altijd gemakkelijker om er mee op te houden als je jezelf tot op zekere hoogte bewezen hebt. Het is veel moeilijker om met acteren te stoppen als je een vertolking van een ander ziet, die jij, als je maar de kans ge kregen had, verbeterd zou heb ben. Dan zou je willen roepen „Kijk eens naar mij". Maar als je die rol hebt gespeeld is dat voorbij. De mensen hebben naar je gekeken. Je kunt even uitblazen, want dan heb je be wezen, dat het niet alleen maar opschepperij was". IETS ANDERS „Het is leuk om op te vallen en bewonderd te worden en plotse ling, als nooit tevoren, te kun nen kiezen uit de mooiste rollen. Maar ik betwijfel of ik de rest van mijn leven actrice wil blij ven. Ik wil wel eens iets heel anders doen: bijvoorbeeld met kinderen of in de regering. Iets waarin je nuttiger voor anderen kunt zijn. Actrice zijn is eigen lijk maar een vrij beperkte ma nier om je brood te verdienen. In zeker opzicht ook vrij dwaas. Aldoor maar andere mensen spelen is voor een volwassene toch maar een vreemde manier van leven. Maar omdat ieder een naar het onbereikbare streeft ga je door". „Natuurlijk zijn er momenten" vervolgt Glenda Jackson, „dat je dat geweldige gevoel krijgt precies de juiste toon te hebben getroffen. Maar als je geen suc ces hebt kan het een zeer depri merend vak zijn. Heb je dat wel, dan wordt je omringd door mensen, die je de hele tijd ver tellen hoe goed je wei bent. Misschien is dat wel het mo ment om er mee op te houden en je krachten op iets anders te beproeven". „Acteren kan je nooit leren", vindt Glenda Jackson. „Op een kwade ochtend word je wakker en dan merk je dat je het niet meer kunt. Je weet nooit pre cies wat je moet doen om een scène goed te doen overkomen. Jc- hebt wel een zesde zintuig nodig om aan te voelen wan neer het goed is. Maar waarom het goed is en alles wat je daar voor probeerde niet, kun je niet verklaren. Acteren heb je nooit helemaal onder de knie en dat is juist een uitdaging om verder te gaan. Het is gewoon wachten op dat zeldzame, geweldige mo ment, dat je zelf voelt, dat je 't precies hebt. Maar je kunt nooit met zekerheid zeggen „dat kan ik al", het kan ieder ogenblik verdwenen zijn. Elke keer. dat ik een toneelstuk of een filmscenario lees, dat me bevalt, denk ik dat ik 't gemak kelijk kan spelen... totdat ik er aan begin. Dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Mijn veertien jaar aan het to neel hebben me alleen geleerd hoe ik moet opkomen en afgaan zonder het meubilair om te gooien". KRASSE TAAL Krasse taal voor een actrice, die onder haar collega's bekend staat om de geweldige intentie waarmee zij iedere scène speelt. Haar onbevangenheid voor de camera in de meest ero tische liefdesscènes doet elke regisseur telkens weer verbaasd staan. De zeer professionele wijze, waarop zij met een zeke re vanzelfsprekendheid de naaktscènes in een scenario ac cepteert en speelt, doet velen zelfs versteld staan. Glenda Jackson haalt er haar schou ders voor op. „De veranderde keuringsnormen hebben vrou wen die zedig gezeten op de rand van hun eenpersoonsbed nog emotie willen uitstralen, on mogelijk gemaakt. Ik tracht tot de kern van mijn rollen door te Boven l.: Glenda Jackson zoals zij er in een moderne rol uit ziet. Met Murray Head in de film „Sunday, bloody sunday" Boven rechts: John Schlesinger's driehoek in de film „Sunday, bloody sunday". Van links naar rechts Peter Finch. Murray Head en Glenda Jackson. Links: Nog een zogenaamde kos- tuumrol van Glenda, als Tschai- kovski's vrouw tegenover Ri chard Chamberlain in Ken Rus sell's „The music lovers". dringen. Wil je dat bereiken, dan moet je je geestelijk uitkle den. Als het scenario er werke lijk om vraagt, waarom dan ook niet lichamelijk?" In John Schlesinger's „Sunday, bloody sunday" speelt Glenda Jackson een gescheiden vrouw, die verliefd wordt op een veel jongere man, maar deze moet delen met een oudere arts en dit compromis accepteert ook al weet zij dat de verhouding nooit van blijvende aard zal zijn. Het scenario schrijft enige bed-scè- nes voor met de 23-jarige Mur ray Head. „Gelukkig heeft deze film niets met het zogenaamde „swinging Londen" te maken" zegt Glenda Jackson, die een hardgrondige hekel heeft aan wat zij smalend „de nieuwe trend" noemt. „Swinging Lon den heeft nooit bestaan. Het wa ren twee of drie straten, die in handen overgingen van nieuws gierige toeristen, die er een my the van maakten. De film gaat over het gevecht, dat geleverd moet worden om in onze huidige samenleving overeind te blijven. Is er een stukje van het ver schijnsel „swinging Londen" in voorkomt, dan is dat met een zeer kritischje kijk op de zaak. „Glenda woont met haar echt genoot Roy Hodges zo'n vijftien kilometer buiten Londen. In de stad komt zij vrijwel nooit „Na een uurtje winkelen ben ik bekaf" zegt ze en geeft de voorkeur aan het buitenleven. „Het is natuurlijk wel lastig, dat je zo weinig contact meer hebt met je publiek en mis schien ook nog wel verkeerd, omdat het gevaar er in zit, dat je dan iedere band met het da gelijks leven verliest, maar mijn werk is nu eenmaal zo. „zegt Glenda Jackson, die te kennen geeft dat zij onmiddel lijk haar carrière zal opgeven als haar zoontje Daniel dat zou vragen. En de filmproducenten maar duimen, dat ie dat uit zijn hoofd laat. OTTO MILO NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 1 18.55 uur: Journaal i 18.05 uur: Van gewest tot ge west 1 19.30 uur: Agrarisch nieuws i 19,50 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zendtijd PvdA 20.31 uur: Last days of Pompei (film) 22.00 uur: Socutera 22.15 uur: Studio sport 1 22.40 uur: Stromingen 23.20 uur: Journaal 23.25 uur: Den Haag vandaag NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO 19.05 uur: Tarzan 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Elizabeth R 21.45 uur: Sex in wording 22.20 uur: Hoogoven-schaak toernooi KRO 22.25 uur: Kenmerk NOS 22.50 uur: Journaal MORGEN NEDERLAND I NOS 10.45 ui 18.45 uu 18.55 uu VPRO 19.05 uu 19.11 uu 20.35 uur 20.55 uur 21.40 uur IKOR i 22.35 uur 23.05 uur School-tv Fabeltjeskrant Journaal Popeye De verovering van di Tijgerberg Journaal Berichten uit de samenleving Laurel en Hardy Rekruut in Amerika De Fred Haché-show NEDERLAND II NOS 18.45 uur 18.55 uur TROS 19.05 uur 19.10 uur 19.35 uur 20.00 uur 20.21 uur 21.15 uur 22.00 uur 22.30 uur NOS 22.40 uur 23.05 uur Calimero Zorro Kleine mensen hebbei grote wensen Journaal Mission impossible Wereld op wielen Liefde op z'n Amerikaans Stef Meeder speelt RADIO HEDEN 8.00 iSi Apeni't/iief: Moht muzMkprq gramma1S.00 Nieuws: IS.41 Vee giovwaiagdie gewijde muziek, 19.00 Di kerk vandaag, nieuws en commei laar. NOS: 19 .HO Programma vooi bliWid'en en slechtzienden. 19.90 Open baar Kunstbezit. 19.30 (S) Wiens dagavond Muziekmagazine. Boni zonder Naam: 39.25 Met elkaa: me, r mans. lezing. NOS: 29.31 D Nieuws. 31.40 Den Haag vandaag.' 22.59 (S) Zón - Tuig Kr. 01kunstwfl 1 tóngen button het Nederlands taa'ge b-d. 2 20 (S) S'gnaal - muziek vai eigen Cljd. 33.56-34.00 Nieuws. lilversum II 8.00 Nieuws: 18.11 Actualiteiten 18.90 Uitzending van de Partil var de Arbeid. 18.30 <S) Ki nk Klaar, zonder nonsens. 19.30 (S> Licht or kest met zangsoKsten. 31.00 Nieuws; 210> iS) VARA-Dans-rkest met se 90.35 (SI Popsmuk. 21.45 (S> Kolorieleen veelkleurig muziekpro, gramma. 22.30 <S) Alt-mezzo er. pia MORGEN iV: 7.PH NVuws. 7.02 Het levondt ïord. 7.OS (Si Preludium I: klas-; •ke muziek (gr). 7.30 Nieuws 7.41 en Nu: actualiteiten. 7.55 (Si -eludium II: klassieke muziel 10.33 (S) Voo Nadat de K.R.O.-t.v. de BBC-serio "De zes vrouwen van Hendrik VIII" heelt uitgezonden, start de A.V.R.O.-t.v. vanavond met de eerste aflevering van een nieuwe zesdelige serie "Eliza beth R". die in Engeland even eens veel succes had. Dit histo risch feuilleton is ontleend aan Elizabeth I (Tudor), koningin van Engeland (1533 - 1603), dochter van Hendrik VIII (1491 - 1547). En Anna Boleyn, de tweede echtgenote van de En gelse koning. Toen koning Hen drik VIII in 1547 overleed werd hij niet onmiddellijk door zijn dochter Elizabeth opgevolgd. Dat gebeurde eerst elf jaar later. Vijfenveertig jaar lang bleef Elizabeth op de Engelse troon. Zij was. het mikpunt van talloze complotten en intriges. Ze bleef ongehuwd, deed de Anglicaanse kerk zegevieren en breidde de macht en welvaart van Enge land sterk uit. In de eerst aflevering maakt men kennis met admiraal Seymour, die wordt gearresteerd als hij probeert de jonge koning Ed ward VI te ontvoeren. Hij wordt ervan beschuldigd pogingen te doen de jonge koning uit te hu welijken aan Jane Grey (deze maakt eveneens aanspraak op de troon), terwijl hijzelf een hu welijk wenst met prinses Eliza beth. Hierna beginnen de ver wikkelingen. Ned. II 20.21 uur. Last days of Pompeii "De laatste dagen van Pompei" is een van die historische ro mans van de film, waarin regis seurs zich konden uitleven in massaal spektakelwerk en grootse decors. Niet alleen Cecil B. de Mille was "zo'n regisseur, ook de Amerikaan Ernest B. Schoedsack kon er wat van ge tuige zijn in 1935 gemaakte filmversie van het boek van Ed ward Bulwer Lytton. De wat zware romantiek uit de roman, rond intrigerende priesters, is afgezwakt, maar daar staat te genover dat de "speciale effec ten" voor die tijd vaak indruk wekkend op de film overkomen, zodat u van een fraaie uitbar sting van de Vesuvius boven de Een lachende Glenda Jackson zo als zij straks in de film „Mary, queen of Scotste zien zal zijn als koningin Elizabeth I. een rol. die zij vanavond ook op het scherm speelt. gedoemde stad kunt ..genie en" Preston Foster en Gloria Shea spelen de hoofdrollen. Ned. I. 20.31 uur. Stromingen Op grote schaal worden in ons land proeven met dieren gedaan voor de medische wetenschap. Proeven waarvan de uitslag di- rekt toepasbaar is op de gezond heid van de mens worden door bijna iedereen geaccepteerd. Meer tegenstand is er tegen proeven met dieren waarvan men soms niet weet of de resul taten ervan ooit van enig nut zullen zijn voor de volksgezond heid, zoals bij zuiver weten schappelijk onderzoek. Over de vraag "vivisektie, wanneer wel en wanneer niet", wordt van avond gediscussieerd. Ned. I 22.40 uur. Sex in wording ln deze uitzending discussieert een groep jongeren over de eerste sexuele gemeenschap. Ned. II 21.45 uur. Studio Sport Het programma Studio Sport be vat beelden van de rally van Monte Carlo en 'n portret van de Europese jeugdkampioen biljar ten Chris van der Smissen (17). Voorts wordt aandacht besteed aan het kort geding van Mieke Sterk tegen de KNAU. Ned. I 22.15 uur. Toneelgroep Centrum heeft veel sukses gehad met het spel „Te huis", maar ook na vele schouwburgopvoeringen is maar een fraktie bereikt van het pu bliek dat er gisteren dank zij VARA-t.v. van kennis kon ne men. Het is toch eigenlijk jam mer dat er op toneelgebied zo veel wordt gedaan waar het echte grote (t.v.-) publiek nooit kennis van kan nemen. „Tehuis" bleek niet alleen belang wekkend, maar ook erg ge schikt voor de buis. Bij de op voering van gisteren werd uiter aard uitgegaan van de zaalvoor stelling. zij het dat er aanpas singen waren. Een totaal nieu we instudering zou wellicht nog grote kansen hebben geboden, maar met wat te zien was wa ren we zeer kontent. Dat was een kabaretesk eerste deel. dat niet altijd feilloos overkwam - bij t.v. zie je kleine nuancetekorten nu eenmaal scherper - maar dat beurtelings amusant en schrijnend was. Erg goed: de wijze waarop Els van Rooden „Straks herleven weer de dagen" interpreteerde. Het tweede deel was meer geslo ten, meer echt drama. Door een schitterend karakter van Henny Orri vooral, diep aangrijpend. Merkwaardigerwijs niet op de eerste plaats om de tragiek van het ouder worden, maar vooral om de meesterlijke projektie van het feit dat de mens nooit terug kan grijpen: elke ver speelde seconde is definitief verknoeid. De „uitsmijter" was weer kabare tesk op een bijtende manier. Ook die kwam erg goed op t.v. over, maar „Tehuis" zullen we niet snel vergeten om de tra giek die in Henny Orri's creatie zo meesterlijk gestalte kreeg. „Mijn tante Victoria" onthult zijn gegevens al te langzaam. De onthulling gisteren dat tante nog in het land der levenden verblijft was voor aandachtige kijkers als u-en-ik allang geen nieuws meer. Maar al zijn de verwikkelingen slap, de dialoog is even zalig als hij wordt ge bracht... VARA's Achter het Nieuws knoop te aan bij de benoeming van de I nieuwe bisschop van Roermond, j Dit in een gesprek met twee heel kritische dekens. Wat ze j zeiden klonk plausibel, maar we i zouden eerlijkheidshalve graag j ook de wederpartij horen. Er i zijn in het Limburgse tenslotte j leken, kapelaans en zelfs de- kens, die blij zijn met deze be noeming. Vg.;' ','ii 11.92 Popuj muziek ter< Meli-j 1 'Vi is-Vast gevsj- «ewrrk: :2.2fi M-dede] e Vu- 00-1301 vDe ra b vi dr'.-i 13 10 Hervormde mid 9 I -flenst "1.31 Zingen met Ceel!ia - Hr«mu7 v. 13.45 Bulten de taal II g< na,stick, 7.20 (S> Dag met een plaat, Je ifr. S.00 Nieuws. 8.lil Rsadlojnud -cl' nnnl. 8.20 (S) Dag met een plaatliDe (vervol,;)(8.30-8.33 De groente' mari). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top,: pers van toenforr.9.35 Waterstad d; Wat gebeur ictuaOM '•10 Arbcidsv'laminen: populair Nieuws) 11.30 Rondom 12: nrv>^_ cramma voor de vrouw. (Om 11 Beursberichten). 12.30 Sportrein 13.11 Radiojour 30 <S) Vv-,o1 en piano: moder^lFi min -k 14 05 iS) Utrechts voca* ■mb 14.30 (S) Koninklijke VM en i«t™ k-«rw.! ,soo \r.ztekea h beweegt: fk progran 17.00 Me ee irogramm» B( n. waerfl t0) 5* v«Dat" Nieiws 9.03 Tak,' -N no <ó'<v au 'iiws. 10.03 Robbie Dale on Radln KO: 111.00 Nieuws 11.03 Gosnefl ne •"•md. KRO- 1(2.00 N^mvs. i>.r ter Van twaalf lot twee: KRO's pauze gj[. maar. ."109 Vnras) 14.00 Nieuw? da' O'b'S 00 KRO-op-Dr: (15.00. 10.ret lededel In ren Buitenlands 9 Meto '3Beursberichten. 14.00 Nieuws! Hij 'ij! I?1" bol 1 25 L'vllesprogramma. 16.09 Nieuws en beursberichten, 16.10 Prw 8e' mensdeeoncert. 17.00 Nieuws en me dedellngen, 17.10 Uitzending w> r nul dere luisteraars. 17.50 Weeesetwud L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 2