Martin
Brozius
Eigen symbool
voor NOS op
zondagmiddag
tv-clown met
ernstige inslag
TERUGBLIK
Hou het scherm in 't oog
Cabaret van KRO
Blauwemaandag
Koffie met
het „Harp-
ensemble"
LEIDSE COURANT r MAANDAG 17 JANUARI 1972
J Martin Brozius zegt het clownskoppie
i Scène uit Blauwe maandag.
i zijn vader te hebben.
Martin Brozius, de smalle jongen met het
clownskoppie uit Hoorn, nu Amsterdam, is
momenteel niet meer van het tv-scherm weg
te branden. Als men het toestel inschakelt
loopt men de kans vrijwel op hetzelfde mo
ment oog in oog met hem te staan. Zo niet,
dan is zijn broodmagere gestalte in de verte
al te ontwaren. Na onlangs in een speciaal
aan zijn persoon gewijde show te hebben ge
staan, ziet, zag of krijgt men hem in het
huidige tv-bestei te zien in Kort en Klein, in
Zomerzotheid, in het nieuwe politieke caba
ret van de KRO van vanavond getiteld Blau
we maandag, in het voormalige Oebele en
binnenkort ook in een hoofdrol in de nieuwe
KRO-jeugdserie Kunt u mij de weg naar Ha
meien vertellen.
Martin: ,,Ja, voor een jongen die destijds van
de ulo is getrapt, is het me de laatste tijd
nogal meegelopen. Ik heb de laatste tien
jaar veel geleerd op gebied van show. maar
het kan ook zijn, dat het vooral aan mijn
clownskop ligt. Die heb ik van mijn vader.
Die heeft geen artistiek beroep, maar een
oliebollentent, waarin ik hem nogal eens heb
helpen verkopen. Niemand in mijn hele fa
milie heeft een beroep op kJeinkunstgebied
gekozen. Het zijn allemaal ordentelijke bur
gers. Van wie ik het dan wel heb zou ik niet
weten. Vraag het Joost eens."
Feit is, dat Martin, die nu 30 jaar is, wel een
mannetje is dat zo nodig moest. Wat doet
een vader met een van de ulo getrapt jon
getje? Hij gaat ermee r.aar het beroepskeu
zebureau. Een test. En daar tast men nogal
eens mis. Zo ook nu. Op het toneel hoorde
hij niet thuis. Daar had hij geen postuur
voor, zei men. Hij had wel iets speels. Maar
een artiest? Nou. nee. Hij moest het maar
eens met schilderen en tekenen proberen.
En intussen kon hij zijn artistieke bevliegin
gen leren overwinnen door een baantje als
etaleur te nemen.
Dat spelen met stenen mannetjes en starre
vrouwtjes hing hem echter al spoedig de
keel uit. Hij wilde contact met echte men
sen. Zo kwam hij bij zijn vader in de oliebol-
leotent op de Hoornse kermis terecht. Daar
stond ook een lootjesverkoper, die meer in
hem zag dan de beroepentesten Die man
zei: ,,Als jou nou wat gekke bekken trekt en
de mensen aan je bindt, kan ik ze mooi lo
ten verkopen." Die man heeft nog nooit zo
veel loten aan de man gebracht als toen,
omdat het verbijsterde volk zich die in de
handen liet stoppen, terwijl ze met open
monden door Martin werden gebiologeerd.
Martin: ,,En toch ben ik geen grapjas. Ik heb
het nu nog wel, dat als ik ergens ben de
mensen om me heen blijven staan in de
hoop, dat ik wel even als een pias voor wat
grappen zal zorgen. Maar echt, ik kan niet
leuk doen. Daar ben ik veel te ernstig voor.
Er is een groot verschil tussen een clown en
iemand die de lolbroek uithangt. Een clown
zet eerst een karakter, een type neer, daar
heeft hij zijn gevoel voor drama voor nodig.
En als hij eenmaal op die toer is en hij
heeft de mensen in die situatie gevangen,
dan geeft hij er een onverwachte wending
aan. Zo ontstaat de humor van een clown.
Daarvoor moet je het vak leren en er mee
weten te werken."
Martin heeft het met vee! tegenslag moeten
leren. Na het succes bij de lootjestent werd
hij onweerstaanbaar aangezogen door de
magische kracht van Amsterdam. Hij dacht:
..Ik loop Carré binnen en veeg daar net zo
lang de vloer aan tot ze een artiest in me
zien." Hij werd aangenomen ais vloerenve-
ger in Carré en voelde zich al de grote ar
tiest. Er moest alleen r.og maar even een
licht komen, dat hem ontdekte.
Het werd echter avond en hij kreeg honger.
Het werd nacht en hij kreeg slaap. Daar in
dat donker begon hij ban» te worden van
het immense Carré. GocJe raad was duur
en daarom verhuurde hij zich als ober bij
een hotel, waar in elk geval voer en een bed
voorhanden was. In zijn vrije tijd vulde hij
een geluidsband met een opvallend soort
herrie, waar -hij op avonden voor amateurs
gekke bekken en benen bij trok. Hij moest
soldaat worden en werd ingezet voor de ser
viceverlening aan officieren, die iogelmatig
feesten "vierden en even regelmatig Martin
met zijn bandjes en zijn gekke bekken lieten
opkomen. Het leverde nog een redelijke zak
cent op ook.
Toen las hij van Bob Bouber als de man die
een kleinkunstacademie opzette. Hier heeft
Martin drie jaar lang alles gegeven wat hij
aan artistieke potentie in zich had. Hij leer
de danspasjes, acteren en wat er zo al meer
voor vaardigheden van een podiuraartiest
wordt verwacht. Hij hield zich financieel op
de been met klusjes en meenemertjes, resul
taten van eeuwig geloop en gevraag om te
mogen optreden. Rudi West nam hem op in
zijn cabaretgroep, waarmee hij door het
land trok. Van West heeft Martin ontzettend
veel geleerd.
Zo kwam hij in aanmerking voor een rol in de
musical No No Nanette en bereikte hij op
het ICC-concours een finaleplaats achter
Paul van Vliet, die met de hoofdprijs ging
strijken. Uiteindelijk zijn het zijn danskwali
teiten geweest, die hem bij de tv hebben ge
holpen. Bij de NCRV danste hij zich in
speelrolletjes in de musicals Mensen van
morgen en Robert en Elisabeth. Hij kreeg
zelfs een rol naast Wim Sonneveld in De
kleine parade, in welke musical hij op zeker
moment ook de hoofdrol van Jonkheer Rath-
burg kreeg, toen acteur Cor v.d. Brink ziek
werd.
Martin: ,,Toen volgde weer een tegenvaller.
TV-regisseur Nico Knapper reisde door het
land met zijn eigen show Werkwinkel. Daar
stonden we een keer mee in het Haagse
Congresgebouw. Voor vijf man. Vijf recen
senten. Die sohreven nog een vriendelijk
stukje ook. Maar intussen had ik met Nico
Knapper een goed contact en dat heeft me
uiteindelijk het vele werk bij de tv opgele
verd. Of ik altijd in los werk voor de tv zal
blijven hangen weet ik niet. Ik heb er mo
menteel een goede boterham aan. Maar net
als elke andere artiest droom ik er ook van
nog eens grootse dingen te gaan doen. Of ik
een man ben voor de One Man Show weet ik
niet. Wij doen ons best."
Martin beschouwt zichzelf als een clowneske
artiest met een serieuze inslag. Hij biedt het
publiek geen boodschap aan. Daarvoor is hij
te komisch. Evenmin is hij een pretschop-
per. Daarvoor is hij te ernstig. Wonder dat
het lang duurt voor zo'n man zijn draai te
pakken heeft. Maar als zo-iets eenmaal gaat
draaien...
TON OLIEMULLER
Dit weekeinde zat boordevol t.v.,
maar er valt niet zoveel over te
vertellen eigenlijk. Zaterdag za
gen we ,,Een van de acht",
vonden het een fijn programma
en kunnen daar echt niets aan
toevoegen.
'e zagen ook .Achter het j
Nieuws". Terzake het metaal- j
conflict was het opgebouwd als
een massa-spel: twee spreekrol-
len en een heel groot koor. Het
ging om een conflict met drie
partijen: werkgevers, werkne- i
mers (die akkoord gingen met
arbeidsvoorwaarden) en j
(NVV)-werknemers die dat niet
deden.
Iet massa-spel van Achter j
het Nieuws erkende slechts
de laatste partij. Ze maakte er
een kleurige, wei-geregisseerde
reportage van.
Echte informatie? Echte achter
gronden? De Vereniging van
I Arbeiders Radio Amateurs inte-
resseent zich kennelijk voor het
een noch het ander.
De Corry Brokken-show bij de
AVRO gisteren was als gewoon
lijk voortreffelijk wat de hoofd
persoon betreft. Cory blinkt niet
uit, maar is doodgewoon in een
heleboel genres verschrikkelijk j
goed. Jammer dat zij in haar
shows geen echte competitie
aandurft.
Want gisteren was Fred Kaps al
leen evenwaardig, Ted de
Braak was vervelend op een er-
gelijke manier. The New See
kers konden er mee door, maar
alle bijwerk leek (inclusief
Enny de Leeuwe, afgestemd op
een niveau dat Corry niet kon
schaden.
In Avroskoop was Simon van Col-
lem niet op zijn best in het por
tret van Jean-Paul Belmondo.
Met zoveel sterren moest een
betere aflevering mogelij zijn.
betere aflevering mogelijk zijn.
een erg goede rubriek gegund!
'lezrer om de t.v.? Dat hadden
we uiteraard om de schaatssuc-
cessen van de Nederlandse da-
mes in Inzeil. Alle lof voor de
technici die alle moeilijkheden
ten spijt daar gisteren goede
beelden van brachten.
Iet meeste t.v.-plezier beleefden
we overigens en familie
met Pippi Langkous. Serie die
de kleintjes begrijpen omdat er
eigen taal wordt ingesproken.
Serie die zo ongedwongen anti-
autoritair is dat ze alleen daar
om al kijkplezier betekent.
Maya Bouma in Blauwe maandag
Zoals we eerder al uitvoerig be
richtten start de KRO vanavond
met een nieuw politiek cabaret
programma, waarin telkens een
ministerie op de korrel wordt
genomen. Vanavond is dit het
departement van justitie van
minister van Agt. De KRO
noemt dit programma met voor
lopig zes afleveringen zelf overi
gens geen politiek cabaret,
maar compleet cabaret, waarin
lyriek en politiek elkaar afwis
selen.
Vaste medewerkers aan Blauwe
maandlag zijn Marnix Kappers
en Martin Brozius, die telkens
door gasten zullen worden bijge
staan. Dit zijn ditmaal Ivo de
Wijs, Ronny Bierman en Marjo
lein Rommerts.
De teksten zijn van Ernst van Al-
tena, van wie ook het idee af
komstig is, Lenmaert Nijgh,
Eduard Visser, Ivo de Wijs en
Tineke Roeffen, die mede aan
de wieg van dit programma
heeft gestaan. Ned. I 22.00 uur.
Vg. Ivo de Wijs en Marnix Kappers in Blauwe maandag
Bomans over Vlaanderen
Onder de titel Een Hollander ont
dekt Vlaanderen zond de
Vlaamse televisie vorig jaar
een viertlal programma's uit,
waarin Godfried Bomans zich
een beeld trachtte te vormen
van Vlaanderen aan de hand
van een aantal gesprekken met
bewoners van dit land. De
KRO-tv zendt vanavond een sa
menvatting uit van deze vier
programma's. Het programma
krijgt volgende week maandag
een vervolg door het uitzenden
van de visie van een Vlaming
Paul de Wispelaere over
Nederland, die hij op zijn beurt
heeft gevormd aan de hand van
een aantal gesprekken met Ne
derlanders. Ned. I 20.21
Alias Smith en Jones
Een nieuwe aflevering van de
Amerikaanse televisie-serie
„Alias Smith en Jones", waarin
de hoofdrollen worden vervuld
door Ben Murphy als Jed „Kid"
Curry alias Thaddeus Jones en
de op Oudejaarsavond overleden
Pete Duel als Hannibal Heyes
alias Joshua Smith.
Op het moment, dat Pete Duel
overleed, waren er 39 afleverin
gen van de serie Smith en Jo
nes gereed. Voorlopig zal deze
acteur dan ook nog op het
scherm zijn te zien. Bij de nieu
we opnamen in Amerika van
deze serie is hij inmiddels ver
vangen door de acteur Roger
Davis. Ned. II 21.10 uur.
Wie van de drie
Te beginnen met vanavond en
voorts elke week op het zelfde
tijdstip via Nederland II brengt
de AVRO-tv het al jaren popu
laire programma Wie van de
drie op het scherm. In dit be
kende spel wordt door een pa
nel. bestaande uit Martine Bijl.
Tonny Huurdeman. Albert Mol
en Guus Oster. alle moeite ge
daan om er achter te komen
wie de echte van de drie kandi
daten is. Ned. II 19.30 uur.
Peyton Place
Jack Chandler wordt door de poli
tie gezocht. Sandy Webber heeft
een onderhoud met Martin Pey
ton, en Rodney en dokter Ross:
hebben ruzie om Rachel. Ned.
II 20.21 uur.
Strike Command
Een documentaire over het Engel
se verdedigingssysteem tegen
militaire activiteiten van de
Godfried Bomans, van wie van
avond de Vlaamse interviews op
het scherm komen.
Sovjet-Unie. Het is de eerste
keer dat men actuele en feitelij
ke operiaties laat zien, die wor
den uitgevoerd ter verdediging
van Groot-Brittannië in de ko
mende jaren. Men ziet bijvoor
beeld hoe Russische oorlogsbo
dems en onderzeeërs worden
geschaduwd, hoe spioneersche-
pen worden gelocaliseerd en hoe
de R.A.P. Russische vliegtuigen
onderschept.
Strike Command wordt bijgevolg
de frontlijn van Groot-Brittan-
nië's verdediging genoemd. Hoe
werkt dit effectieve systeem? Is
het werkelijk effectief als het er
op aan komt de vijand op af
stand te houden?
Puur Frans was het program dat
het Nederlands Harpensemble
zondag op het koffie-concert in
Diligentia uitvoerde: Pierné,
Debussy en Vincent d' Indy.
Nog niet helemaal puur Frans
is de stijl waarin het jonge Har
pensemble dit program ten uit
voer bracht.
Frieda Ibes (harp), Pieter Odé
(fluit) en Joke Vermeulen (alt)
vormen de kern van het ensem
ble, dat met de cellist Bengt
Widlung en de violist Hiu Kiu
Pin zijn samenstelling als kwin
tet bereikt.
De kracht van het kernensemble
bleek in Debusy's trio-sonate,
waar voortreffelijk gemusiceerd
werd. Vaardig samenspel ook in
een suite van Vincen d' Indy en
Pierné's „Variation et finale",
maar daar ontbreekt qua tim
bre nog homogeniteit en soms
ook de souplesse welke onver
brekelijk aan gallische esprit
verbonden behoort te zijn.
Wat er uit dit Nederlands Harpen
semble nog kan groeien, zou
men mogen afleiden uit het uit
stekend gespeeld slotdeel van
Vincent d' Indy's suite.
G. V. L.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
Schooltelevisie
Fabeltjeskrant
Journaal
Lippy de leeuw
Pebbles en Bamm.
Bamm
Op blote voeten in
het park
Journaal
Bomans over Vlaan-
deren
Alias Smith en Jonej
Blauwe maandag
Journaal
Spaanse les
NEDERLAND II
AVRO
18.45 uur: Fabeltjeskrant
18.55 uur: Journaal
19.05 uur: Toppop
19.30 uur: Wie van de drie
(quiz)
20.00 uur: Journaal
20.21 uur: Peyton Place
21.10 uur: Strike Command
(documentaire)
22.00 uur: Televizier-magazine
22.50 uur: Journaal
22.55 uur: Wat is je vak man
(Teleac)
MORGEN
NEDERLAND I
Schooltelevisie
Fabeltjeskrant
Journaal
Zo moeder, zo zoon
(quiz)
Little women
Journaal
Please Sir
Time spirit (muziek)
Hier en nu
St.-Willibrordusorgel
Dagsluiting
Journaal
i Schooltelevisie
Teleac (Economie)
NEDERLAND II
VARA
18.45 uur:
18.55 uur:
19.05 uur:
19.30 uur:
20.00 uur:
20.21 uur:
20.50 uur:
21.05 uur:
i 21.55 uur:
22.35 uur:
22.40 uur:
22.45 uur:
Fabeltjeskrant
Journaal
De zwarte tulp
De ombudsman
Journaal
Mijn tante Victoria^
en een zoen van
de juffrouw
Mannix
Het oproer kraait
Journaal
Den Haag vandaag;
Teleac (Beton)
RADIO
HEDEN
HILVERSUM I
(S) The Harbour Jazzband. Pcfl)
■ke ParUjen: 18.19 Uitzending va»
Anti Revolutionaire Partij
19.04 Reformatie en Re
klankbord: 19.40 B
NCRV: 20.00 Zonder vljvi
modei
21.32 Een vredesduif brade...
spel. 22.20 A vnndr» verdenking
Nws 22.40 Literama: kroniek
boeken, schrijvers en toneel ^j.v
(S) NCRV-Vocaal Ensemble: modei
'1H' madrigalen 23.30 (S) De."
uziek (opn. 23.5
<M'].
praatje 18 20
(S) Gevarieerde orkestmuziek met
zang. NVSH: 19.10 Sextant. RVU:
59.20 Dr. S. W. Couwenberg. Prof
dr. F. Vos en drs. J. Giebel spreken
over Japan: uniek en uitdagend
NOS: 25.00 Nieuws 20.05 (S Weer
tenlands repertoire 20.50 (SI Hoh
:ente vorderingen in de weten-
MORGEN
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nieuws 7.02 Het
woord 7.07 (S) Badlnerle: k
en seml-klassieke muziek
ssieke-
CK is".) (7.30
lalltelten. 8.24
Overweging 8.30 Nieuws 8.41 Voor
de huisvrouw 10.00 iS) Aubade: L
Omroeporkest: moderne muziek: H
Planorecital: klas5 muziek 11.00
Voor de zieken 11.30 Bejaardenpro-
gramma 11.55 Mededelingen 12.00
SI van twaalf tot twee: gevarieerd
programma (12.22 Wij van het land:
12.26 Mededelingen t.b.v. land- e
tuinbouw 12.30 Nieuws: 12.41—12.50
Actualiteiten 13.00—13.05 Raden
maar. 14 05 Schoolradio 14.30 (S)
Interlokaal op dinsdag: muzikaal
middagmagazine (15.30—15.32
Nieuws). Overheidsvoorlichting:
17.00 De Joden op Curacao. Een I
boekbespreking door mej. drs. L.
van der Steen KRO: 17.10 (S) Me
tropol e-orkestamusementsmuiSek
17.25 Voor de kinderen 17.30 Nieuw»
17.32 Actualiteiten.
HILVERSUM H
AVRO: 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 (Si Dag met een plaat
je (gr S.00 Nieuws 8.11 Radiojour
naal 8.20 (Si Dag met een plaatje
(gr.) (Om 8.80—8.33 De groente
man) S.50 Morgenwijding. 9.00 (S)
Klassieke muziek met commentaar
9.35 Waterstanden 9 40 (S) Instru
mentaal trio; moderne muziek. 10.00 I
kleuters 10.10 Arbeldsvila- f
miner
HILVERSUM Het gevarieerde programma van de NOS op zondag
middag, dat onder de titel NOZ de lucht ingaat, beschikt intussen
over een eigen symbool. Hiermee wordt de uitzending niet alleen
geopend en gesloten. Het wordt ook geprojecteerd dwars door de
beelden van de vaste programmapunten heen.
Het idee hiervoor is ontstaan bij de redactie van dit programma met
Klaas-Jan Hendriks als eindredacteur en is overgenomen door re
gisseur Louis Wage. De kijkers die later hebben ingeschakeld be- I
hoeven zich niet af te vragen naar welk programma zij kijken. Het
herkenningsbeeid wordt hun regelmatig voor ogen gezet.
In Amerika wordt deze werkwijze al langer toegepast, onder andere
heeft men erover gedacht om op deze manier reclameboodschappen
op het scherm te zetten. Maar bij de NOS zegt men dit idee niet uit
Amerika overgenomen te hebben al is het wel zo, dat bij deze of MO.ÖO velend vrolijk N'C"
gene dit Amerikaanse systeem in het achterhoofd heeft meege- vN?te" 02.00" Nieuws) °13~<y
speeld. In elk geval verzuimt de NOS door dit te doen niet om de 13 »3 De Eddy Backer Sh
kijker erop attent te maken, dat we naar een ontmoetingsprogram
ma kijken.
lekplatenpro- I
l.on Nieuws). 11.30 Rond-
ne 13 00 Nieuws 13.11 Radiojour-
ia! 13.30 (SI Dc wereld van de
iera: beschouwingen over opera'»
1.35 Alerl!: op het vlak van mu
rk en maatschappij. NOS: 15.00
)ek!icht op Nederland: reportage»
i commentaren uit alle delen van
•t land en vee! muziek (16.00
leuws) AVRO: 17.00 Mobiel een
iweeRlIJk programmn voor beweeg*
Ike mensen, waarin om 17.55 M«-
H3LVERSUM U
i Nieuws 7.02 Dag dinsdag
nws 902 Onderweg 9.00
.03 Plaatjes voor do pen
<14.01
(V. Nieuw15 Drie-
draal 16.00 Nieuws 16.03—18.00 MU
(17.00 Nieuw;