LONDEN'S ROL IN EUROPESE POPSCENE IS UITGESPEELD TOPTWINTIG DE MAGISCHE WERELD VAN DE SYNTHESIZER MARMALADE mist Junior Campbell overduidelijk ISAAC HAYES concert in R'dam POP-EYE 72 L4 PAGINA 13 LONDEN Rond 1965, toen Engeland met Beat les en Rolling Stones de scepter van 's werelds tienerland no. 1 op de Verenigde Staten ver overde, ontrolde zich voor het conservatieve oog van de doorsnee-Brit een beeld dat hem met enige zorg vervulde: De eens zo majestueuze hoofdstad Londen werd veroverd door meren deels langharige, pro gressieve jongelui die zich, ol het niets was, op Trafalgar Square nestel den en de city vervulden met de afschuwelijke herrie, die ze in een mo ment van grootheids waanzien beat-„muziek" hadden genoemd. Carnaby Street, nota bene een steeg in de achterbuurt Soho, groei de uit tot een modecen trum van allure dat mil joenen (alweer langhari ge) bezoekers trok. Ten slotte haalde de Brit z'n schouders r*aar op en vergeleek het verschijn sel flegmatiek met de Tweede Wereldoorlog: „Lastig, maar 't gaat wel weer over", Anno 1972 is er inderdaad wei nig meer te bespeuren van deze turbulente me tamorfose. De poprevo lutie heeft zich inmid dels over de hele wereld uitgebreid en alleen een fanatieke minderheid probeert nog met man en macht het scheurend Londens underground- imperium bijeen te hou den en te restaureren. Desondanks weigeren zij toe te geven dat de mu zikale heerschappij weer grotendeels aan de Ver enigde Staten is toebe deeld, terwijl anderszins de popscène zich naar Amsterdam of Kopenha gen verplaatste. Insiders hebben de brokstukken al zien vallen en concen treren zich op andere plaatsen; musici (Stones, George Harrisson, John Lennon) vertrokken naar de States; degenen die Londen voor het eerst bezoeken als belangrijke plaats in de popmytholo gie, keren teleurgesteld terug: de mythe is niet meer Londen's popscè ne van nu is een fabel geworden. ONTGOOCHELING Annemieke van Ling, een 20-jarige Nijmeegse, is zo'n debutante. Uit de impressies die zij over hield aan de „magie city" spreekt de ontgoo cheling die het Londen van nu haar als mode- en popliefhebster bezorgde. Over het eerste: „In de modewereld en met name in ijamaby Street verwachtte ik veel pro gressievere kleding, maar alles wat hier hangt vind je ook bij C. ren zijn gaan rusten of, met een hoop geld méér, naar elders uitweken. Felle 'kleurtjes op en schetterende rock in de boetieks, hier en dfcar een blasé hippie-van-ei- gen-bodem ze kunnen niet meer verdoezelen dat Carnaby Street, wel iswaar tegenstribbelend, devalueert. Troosteloze resten van wat afgebro ken huizen midden in de kante illustratie. En wat die prijzen betreft: Ze zijn schrikblarend hoog, waarschijnlijk ten gevolge van de inflatie. Óp exclusiviteit zijn ze in ieder geval niet meer te baseren. meubilair, je moet re laxed op de grond ftaan zitten en je laten mee slepen door de saamho righeid die de muziek uitdraagt". Ze heeft ge lijk: De Scott's is geen pop-club meer. De muzi kale bloedarmoede van de nieuwe generatie pop musici noopte Ronnie Scott een soort jazz-so- ciëteit te creëeren om dat daarin de enige mo gelijkheid Jag om de faam van zijn etablisse ment te handhaven. Er treden weer groten op, alleen de sector is ver anderd: het Modern Jazz Quartet, het Bill Evans trio, Roland Kirk, Stan Kenton en het Jo nes-Lewis Orchestra: na- A. Het beste bewijs vormt misschien wel het feit dat ik geen enkele prijs kan vergelijken. Pas als je iets ziet dat aanslaat kijk je hoe duur het is, maar dat wès er doodeenvoudig niet. Qua originaliteit of „hipheid" is Carnaby Street ons zeker niet voor. En het merkwaar dige is dat die Engelsen nog steeds denken van Dit chauvinisme is een bolangrijke. factor voor de ondergang van dit modecentrum geworden. Aan de andere kant ligt er natuurlijk het feit dat de scheppers van Carna by Street op hun lauwe- VERJAZZING Om een beeld te krijgen van hoe het er met de Engelse pop voorstaat brachten we een bezoek aan de eens zo befaam de Ronnie Scott's Club in de Firth Street. Waar een paar jaar geleden Beatles, Stones, Who en Hollies elkaar nog zaten te beluisteren hangt nu die ondefinieerbare sfeer waardoor de popliefheb ber ïich er niet meer thuisvoelt. Een sober aangekleed, donker hol, wat stoelen en tafels. „Dat roept associaties op met individuele luister- muziek", zegt Annemie ke. „Bij pop hoort prak tisch of helemaal geen men op Jazz- en aanver want gebied. Een disco theek „Upstairs" herin nert nog aan vroeger... Tijdens ons bezoek con certeerde als specialiteit twee Britse roek-groe pen: Gringo (waarover elders op deze pagina meer) en „klapstuk" Pink Fairy; een forma tie die evenals Gringo ons land binnenkort z|il aandoen. De laatste aan kondiging verwekte bij onze Annemieke terecht enige ontsteltenis. Pink Fairy vormde namelijk een ijzersterk argument voor onze beschuldiging van enige tijd geleden aan het adres van im presario's die goede Nederlandse groepen het brood uit de mond stelen door tweederangs buiten landers naar Nederland te halen." Alsof wij deze jongens gezien hadden De stumpers vermoch ten, ondanks hun op or kaankracht afgestelde installatie, niet meer te brengen d«n een ordinai re versie van „Johnny be good" en een ei gen compositie van 30 m inuten, waarvan de laatste 29 V6 minuut echt teveel van het goede wa ren: A-melodisch, onge coördineerd en slecht ge timed alstublieft. Een grove kritiek, echter ge grond omdat dit „gemu- siceer" representatief werd genoemd voor de gemiddelde Britse sound van nu. En dat terwijl Gringo bewees dat er toch nog wel iets anders geboden kon worden. Tijdens de vlucht terug memoreerde Annemieke nog even wat de meeste indruk op haar had ach tergelaten. Het bleek de vliegtocht op de heenreis te zijntoen we door de wolken en mist van Schiphol braken en zweefden in die onwe zenlijke wereld met vol op zon en een wattende ken onder je". Geen woord over Lon den, dat verzuimde zijn naam waar te maken. Voorf»at we Carnaby Street ingingen waar schuwde een vriendelijke Engelsman ons voor zakkenrollers. Hij glim lachte daarbij. Dc ach terbuurt wordt weer wat het geweest is, ook Car naby Street valt ten prooi aan die ontwaar ding, die voor hem in feite een herwaardering betekent. De scène dacht de muzikale stijl en de tienermode alleen nog maar te hoeven dic teren en vergat in haar chauvinisme verder te kijken. Dat werd de on dergang die onze Brit diep in zijn hart zo graag wilde: Het werd de Dam en niet Trafal gar Square hij stapte, nog steeds glimlachend, weg... Annemieke van Ling; TOM RAPP Pearls before Swine Pearls before Swine is niet meer, alleen de man die voorheen zijn invloed het meest deed gelden. Tam Rapp, continueert onder deze naam dc muziek van zijn ex-formatle nog. Tom Rapp-Pearls before Swing is dan ook een juiste identi ficatie voor het materiaal van dc lp beautiful llek to live in"; immers dc mu zikale tendens is meer dan ooit voorzien van zijn signa- Uitgezonderd Leonard Co- hens „Bird on a Wire",en „Epitaph on an Army of Mercenaries" (welke tekst van A. E. Housman door Toms (Nederlandse) vrouw Elisabeth niet alleen van muziek werd voorzieh, maar ook wordt vertolkt), zijn alle composities van Rapps (meester)- hand. „Everybody's got pain" is mijn favoriete track op deze fraaie langspeler, niet in het minst door de subtie le vocalen van Elisabeth die haar eega's stem hier, evenals op andere nummers trouwens, wat meer diep gang geeft, er als het ware een gevoelvolle dimensie oan toevoegt. Dat op praktisch ieder nummer een andere muzi kale package Rapp bege leidt is, hoewel doorgaans af te keuren, niet merkbaar door de dominerende rol van Tom zelf, felbewogen bezig in de sector waarin hij zich thuisvoelt en soms tot grote hoogte stijgt. Dat hij deze bewogenheid som tijds laat verworden tot een zekere melancholie doet nauwelijks af aan de klasse van dit album, dat na al het „ge-henvy-rock" van de laatste tijd arriveert op het moment dat die broodnodi ge variatie eens komen .noest. (Reprise 6467). H. R. MARMALADE 1. How do you do, Mouth and MacNeal. 2. Sacramento, Middle of the Road. 3. Coz' I luv you, Slade. 4. Non non rien n'a change, Poppys. 5. Des chansons pop, Poppys. 6. Amarillo, Tony Christie. 7. Maxi single, Spencer Davis 8. I will return, Springwater. 9. Pappie loop toch niet zo snel, Herman v. Keeken. 10. Stay with me, Faces. 11. George Jackson, Bob Dylan. 12. Schone maid, Tony Marshall. 13. Out of sight, out of mind, Shocking Blue. 14. Ze zeggen, Jan Boezeroen. 15. Johnny Reggae. The Piglets. 16. Schön is es auf der Welt zu sein, Roy Black en Anita. 17. No matter how I try, Gilbert O'Sullivan. 18. Familiy Affair, Sly and the Family Stone. 19. All I ever need, Monica and Oscar Benton. 20. I'm loosing you, Rod Ste- Ook Joop Stokkermans We hebben het in deze briek al eens meer gehad over dat wonderlijke, elek tronische rariteitenkabinet, de synthesizer. Zo op het eerste oog gelijkend op een telefooncentrale, geplaatst bovenop een piano. In we zen is het ook een centrale, die na zorgvuldig „plug gen" magische klanken kan opleveren. Let wel: kan, want niet iedereen weet met deze muzikale compu ter om te gaan. De Amerikaan Mort Garson bijvoorbeeld weet er wel raad mee (getuige zijn grandioze elektronische Hairstukken). Claude Den- jean eveneens en niet te vergeten Frank Zappa en Gil Evans medewerker Don Preston. Deze mensen be spelen de synthesizer wer kelijk als een volwaardig solo-instrument. Daarnaast komen we de ge luiden van de synthesizer dikwijls tegen op popplaten als volkomen geïntegreerd onderdeel. Voorbeelden te over. Denk maar Beatles, Paul McCartney op „Ram", Yes, Emerson Lake and Palmer; The Who („Baba O'Riley" van de el pee „Who's" next?"), Simon and Garfunkel (de „zweep slag" in het nummer „The Boxer"), Elton John, Gol den Earring op de laatste elpee, Cees Schrama en zc kunnen we nog wel een tijd je doorgaan met namen op noemen. De synthesizer Is dus volko men ingeburgerd. Wij gelo ven hier niet met een mo deinstrument te maken te hebben (zoals de Zuid-Ame- rikaanse steeldrums op di verse recente popplaten), maar werkelijk met een nieuw idioom, waarvan het gebruik overigens nog wel in de fase der verkenning verkeert. Die verkenning, het zoeken naar de ontelbare mogelijk heden van de synthesizer, vinden we terug op de kers verse vaderlandse schijf „The magic of the ARP Synthesizer-Joop Stokker mans". Hier is echt nog geen sprake van het be heersen van de materie, zoals bij de al eerder ge noemde Mort Garson. Bloed eigen bezige schnabbel baas Joop Stokkermans, eens een jong veelbelovend klassiek pianist, en techni cus Roddy de Hilster steu nen daarvoor nog teveel op de begeleiding van het or kest Bert Paige. Er moeten teveel gaten gestopt worden met zoetelijke violen en an der illustratief werk, terwijl de synthesizer daarin toch kan voorzien. Luister maar eens naar Mort Garson's elpee „Elec tronic Hair" met louter via de PTT verkrijgbare gelui den, die beslist geen aan vulling behoeven van een begeleidend orkest. Garson haalt er alles uit, violen, ritme, hoorns, trompetten en dat allemaal zorgvuldig ge mixt tot een vloeiend, ho mogeen, zaligmakend mengsel. Zover is Stokker mans nog niet en dat is ook helemaal niet verwonder lijk. Het gebruik van de synthesizer verkeért in ons land echt nog wel in het ex perimentele stadium „The magic of the ARP synthesizer" is daarom wel verteerbaar. In twaalf num mers toveren De Hilster en Stokkermans leuke geluidjes te voorschijn, die er bij het publick heus wel in zullen gaan. Ook al door de zoete lijke, overigens broodnodige begeleiding. Beschouw deze schijf als een stap in de goede rich ting, maar niet als het per fecte synthesizergebeuren. De hoestekst wijst wel in die richting. Er wordt hoog opgegeven van de onbe grensde mogelijkheden, de oneindige variaties en ga zo maar dcor. En dat, terwijl er op deze plaats slechts en kele kilometers in de goede richting worden afgelegd. Daarnaast kan men lezen, dat het hier de eerste solo elpee van de synthesizer in Europa betreft en ook dat is niet waar. Claude Den- jean vervaardigde immers vorig jaar in Parijs (en en kele gedeelten in Montreal, volgens wijlen De Gaulle toch een verlengstuk van het grote Franse imperium) de elpee „Moogl". Notabe- ne op het Deccalabel van patroon Philips. Maar goed, er is in ons land tenminste een begin gemaakt met de exploratie van de synthesizer en dat is al heel wat. Titels: „Air", „This guy's in love with you", ,,Je t'attends", „Swan", „Tijd" e.a. (Phi lips 6440 040). Ch. B. MARMALADE Er is wel wat veranderd bij de Britse Marmalade. Eens een typische singlegroep met hits als „I see rain", „Ob-la-di, ob-la-da", „Wait for me Mary Anne" en „Reflections of my life", toen (toch) uitgegroeid tot een beste clpeeformatie (de schijf „Reflections of the Marmalade" met hele pui ke nummers als „Super clean Jean", „Fight say the mighty" en „Kaleidosco pe") en nu een groep. Gringo komt weer naar Nederland DE BOODSCHAP VAN CASEY LONDEN Casey, lead- zangeres van de Engelse formatie Gringo, heeft haar draai in dit op hoog peil musicerende kwartet duide lijk gevonden. We hadden nufar heel even de kans met haar te praten en te vragen waarin ze nu precies veranderd was: "Ik geloof dat ik veel beheerster ben geworden. De puberteit van een bekend wordende groep is eraf, de homogeni teit is gegroeid. Een tijd geleden begon ik bijvoor beeld majpr wat experimen teel te zingen en toen draai de de roadmanager de mi crofoons uit, omdat 'ie dacht dat ik helemaal sto ned was. Ik heb begrepen dat het mijn taak niet is om als trekpleister van de groep te gaan dienen, ik probeer nu meer een bood schap aan met name het vrouwelijk deel van het pu bliek over te brengen in de trant van "wat ik heb be reikt in dc emancipatie en het algemeen kunnen jul lie ook." Dat 's moeilijk, want in de popbusiness zijn er twee soorten vrou wen: de hot-pants lieverd jes of de keiharden. Als je een gewone vrouw bent die haar leven leeft zoals ze dat zelf wil, als mens, is het volgens mij erg belang rijk om anderen de moed te geven ook mens te worden. Emancipatie is waanzin, Een boodschap die je twee maanden kunt horen, wanneer Gringo voor de derde keer naar Nederland komt. En nu met alle vor men van publiciteit- publici teit die Gringo verdient. Want er is ha het praktisch wegvallen van Jefferson Airplane een lacune ont staan. Casey zou zich best eens kunnen gaan manifes teren als een Grace Slic, drummer Simon, gita rist/pianist Henry cn bas sist John als een Jefferson Airplane....het zit erin. staande op de tweesprong heavy-soft zonder te weten welke weg te kiezen. In de tijd van Junior Camp bell, de vorig jaar vertrok ken genius van The Mar malade, lag dat wel even anders. Campbell bepaalde met zijn vorstelijke orkest arrangementen helemaal de sound, die overduidelijk de romantische kant uitging zonder overigens te ontaar den in zoetelijk bubblegum- gereutel. Onder zijn bezie lende leiding maukte The Marmalade echt het betere popwerk, met als voor naamste kenmerk schitte rend sluitende vocalen. Die vocalen komen we nog we! tegen op de nieuwe el pee van The Marmalade, simpelweg „Songs" gehe ten, de hechte, doortimmer de achtergrond van gitaren, piano, violen cn ritme is echter zoek. De nadruk wordt nu veel meer gelegd op het gilaarwerk en daar zit het publiek, zeker met de nu sterk levende roman tische gevoelens in de mu ziek, bepaald niet op te wachten. Nummers als „Bad weather" en „l've been around too long" be horen tot het weggooiwerk. Lange, doordrammende heavy solo's zonder werke lijk vernuft, zonde hoor. Daarnaast heeft de groep het oude stijltje toch ook weer niet helemaal durven loslaten, zeer waarschijnlijk om commerciële redenen. Nummers als „Lovely nights", „She wrote me a letter", „Surah" en „Lady of Catrine" klinken echt niet onaardig, maar ontbe ren toch nét dat vernisje om de top te kunnen halen. Junior Campbell had zoiets wel weten te bereiken met zijn geraffineerde arrange menten. Campbell is er echter niet meer bij en ver vanger Nicholson mag dan leuke versjes kunnen schrij ven, hij mist toch de klasse om de sound net iets anders te laten klinken. Nee, een grote en rijke toekomst zien we niet meer zitten voor The Marmalade. Weer een groep wijlen (Decca SKL 5111). Ch. B. De Amerikaan Isaac Hayes, de man van „Shaft", „Blut Hayes" en' andere million- sellers, geeft via Mojo één concert in ons land. Zaterdag 20 januari vindt dit unieke gebeuren plaats in de Rotterdamse Doelen. Stax-urtlest Isaac Hayjfc werd vorige maand door Se NAACP, de National Asso ciation for The Advance ment of Coloured People, onderschelden met dc Mar tin Luther King Peace Prise Replica. „Black Mozes" Hayes komt met een omvangrijk ensem ble naar ons land. Charles Bels en Hans Rouw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11