Amsterdam verliest zijn vestibule Castro: Cubaanse revolutie niet anti-godsdienstig Radboudzondag voor religieuze vorming student Korte metten WIJ, HEREN VAN ZICHEM (7) ZATERDAG 8 JANUARI 1972 LEIDSE COURANT PAGINA 11. „De Cubaanse opstand is nooit anti-katholiek, anti-christelijk of anti-godsdienstig ge weest". Aldus heeft de Cu baanse president Fidel Cas tro gezegd in een interview met de Latijns Amerikaanse Nieuwsdienst'in Chili. Het in terview is dezer dagen over genomen door het Engelse katholieke weekblad „The Tablet". Castro gaf daarin zijn mening over de rol van de christe nen in de Cubaanse revolutie en ovar de houding van zijn regime tegenover de kerk. „We kunnen niet zeggen", merkte hij op. „dat de Cu baanse christenen hun best hebben gedaan voor de revo lutie. „De christenen die ons zijn gevolgd waren op zich zelf staande gevallen, zoals de priester P. Sardina, die zich bij onze groep aansloot en die wij hoogachten." In tegenstelling tot vele andere Fidel Castro niet anti-christelijk landen van Latijns Amerika was het christendom op Cuba niet de godsdienst van het volk, maar van de rij ken, die de „godsdienst ge bruikten als politiek instru ment tegen de revolutie." Het conflict tussen de Cubaan se revolutie en de kerk is niet van principiële aard ge weest, maar is ontstaan uit de botsing met de bourgoi- sie, die ook door vele geeste lijken werd gesteund. De Cu baanse revolutie is nooit anti-katholiek, anti-christelijk of anti-godsdienstig geweest. „We hebben er naar ge streefd elke vorm van ver volging of van een anti-gods- dienstige strijd te vermijden. De politiek van onze revolutie tegenover contra-revolutio nair ingestelde priesters is altijd grootmoedig geweest, niet in de laatste plaats om de imperialisten niet de gele genheid te geven om de Cu baanse revolutie als anti-gods dienstig voor te stellen. De huidige betrekkingen, aldus Castro, tussen regime en keric op Cuba, zijn harmo nisch, ondanks voortdurende pogingen van buitenaf zich tegen de revolutie te keren, waarbij men zich van gods dienstige elementen bedient. Castro sprak zijn waardering uit voor de werkzaamheid van diverse religieuze instel lingen op sociaal gebied, zoals bijvoorbeeld de zorg voor zieken en melaatsen. „Ik heb de onzelfzuchtige toewijding, waarmee bijvoor beeld zusters zich in dienst van deze mensen stellen, al tijd bewonderd. Wat Latijns Amerika betrof, zei hij de christelijke bevrijdingsbewe gingen positief te waarde ren. „Wij beschouwen de re volutionaire christenen als strategische bondgenoten. Met hen moeten we het so cialisme opbouwen. Zonder christenen zal elke revolutie in Latijns Amerika slechts onvolledig zijn. 0 Bernini's fontein op de Piazza Navona in Rome was op Driekoningen weer het middelpunt van een oude traditie: de verkoop van speelgoed voor Romeinse kinderen. Voor heen werd dit geacht door de schoorsteen te komen, niet uit de hand van de Sint maar van Befana, de grootneuzige heks, vliegend op haar bezem. Scherpe reactie van Franco op houding Kerk Het Spaanse staatshoofd gene raal Franco,, heeft in een toespraak op buitengewoon scherpe wijze de inmenging van de kerk in staatsaange- legenheden veroordeeld. Hij zou een dergelijke inmenging niet dulden en voegde er aan toe: „de Staat kan het zich niet permitteren om lijdzaam bij activiteiten die in bepaal de kringen van de geestelijk heid ontplooid worden, toe te kijken. De kerk zou zich moeten be perken, tot haar „geestelijke taak". Als zij zich echter, zo zei Franco, „gaat mengen in staatsaangelegenheden en daardoor de vredige samen leving van het Spaanse volk verstoort, dan zal de staat zich verdedigen". Deze uitlatingen van generaal Franco zijn in kerkelijke kringen van Spanje zeer kri tisch ontvangen. Zij worden in verband gebracht met de steeds toenemende kritiek vanuit de kringen der hiërar chie, de priesters en de le ken in Spanje op het optre den van de politie en op de sociale en politieke misstan den. Ook zouden ze betrek king hebben op de steeds dui delijker wordende roep vanuit katholieke kringen om socia le en politieke hervormingen. „De katholieke student die zijn medeverantwoordelijkheid in en voor onze wereld wil aan vaarden, moet in staat zijn deze verantwoordelijkheid op zich te nemen. Hij moet kun nen toekomen aan die vra gen en problemen, die begin nen, daar waar de weten schap ophoudt. Hij moet de gelegenheid krijgen, om tot een eigen overtuiging te ko men. Daarbij heeft hij more le en materiële steun nodig". Aldus schrijft de Radboudstich- in een folder ter gelegenheid van Radboudzondag, morgen 9 januari. Het is de Rad- boudstichting, die een steeds groeiend aantal katholieke studenten de ruimte en mo gelijkheden biedt om bij de bedoelde vorming en ontwik keling te helpen. In de Radboudstichting werken de bisdommen, de universi teit en hogeschool, studenten, geldgevers en anderen sa men om de doelstelling van de stichting aan te passen aan de gewijzigde omstan digheden in kerk, maat schappij en wetenschapswe reld. Vroeger hield de Radboud stichting zich bezig met de financiering van het niet door de staat gesubsidieerde deel van de exploitatiekosten van de katholieke universi teit en hogeschool. Nu deze volledig gesubsidieerd wor den is de Radboudstichting zich bezig gaan houden met andere taken. Met financiële hulp schept men mogelijkheden voor de studentenzielzorg, omdat men van mening is dat de kerk present moet blijven bij het zoeken en tasten van de katholieke studenten. Dat moet gebeuren via persoon lijke contacten, maar ook door gespreksgroepen, confe renties, zondagsvieringen e.d. De stichting bezint zich ook op nieuwe taken, die door ge brek aan financiën nog niet aangevangen konden worden. Bij gelegenheid van Radboud zondag hebben de Nederland- se bisschoppen een brief ge zonden aan de priesters, die aangespoord worden, de in zameling voor de Radboud stichting aan te bevelen. KERK EN WERELD De Nederlander, kardinaal Jan WiMebrands. hoofd van het Romeinse secretariaat voor de eenheid der christe nen, zal op uitnodiging van (fe Noordduitse evange- lisch-katholieke commissie, medio maart van dit jaar een inleiding houden over de resultaten die tot nu toe ge boekt zijn, nadat de dialoog tussen de lutherse wereld bond en het Vaticaan vier jaar geleden op gang is ge komen. De Zweedse staat heeft voor de eerste maal officieel een katholiek tijdschrift financië le hulp geboden. Het betreft het maandblad „Katolsk Ob servator", een tijdschrift dat vooral bedoeld is voor katho lieke immigranten. Naast *de vijfduizend kronen voor het blad gaf de staat het bisdom Stockholm ook zestigduizend kronen voor hulp aan gast arbeiders. 0 Op 2 januari 1973 wordt de honderdste geboortedag van de H. Theresia van Lisieux (Frankrijk) feestelijk her dacht. Bij gelegenheid van dit jubileum is er in Duits land reeds een werkgroep geformeerd, die zich met de voorbereiding van de feeste lijkheden bezig gaat houden. De in 1897 overleden Theresia werd in 1925 heilig ver klaard. 0 Paus Paulus heeft het ont slag van de 76-jarige aarts bisschop van Dublin, John Charles McQuaid, aanvaard. Tot opvolger van de opper herder. die 31 jaar lang aartsbisschop van Dublin was, is de 47-jarige priester Dermot Ryan benoemd. Het befaamde Noord-Zuidhollandsche Koffiehuis wie kent het niet te Amsterdam gaat weg. De metro moet vóór alles erdoor. AMSTERDAM De bouw van de Amsterdamse Metro is niet alleen ruïneus voor de gemeentelijke financiën - de eerste lijn dreigt al 200 min. duurder te worden dan was geraamd - maar zal ook in het stadsgezicht blijvende lit tekens achterlaten. De eerste ernstige ingreep staat voor de deur en het wordt be paald geen face-lifting. An ders gezegd: het Noord-Hol- landsch Koffiehuis tegenover het Centraal Station moet verdwijnen. In de eerste plaats betekent dit verdwijnen een architectoni sche verliespost van beteke nis. In het standaardwerk "De Amsterdamse Bouw kunst 1815-1940" staat het etablissement omschreven ais "een bouwkunstig werk van de eerste orde." Er zijn vage plannen om het koffiehuis na de sloop op te slaan en later elders te her bouwen, ongeveer zoals dat met molens ook wel gebeurt. Er wordt overwogen om het een plaatsje te geven aan de Amstel als onderdeel van de internationale bloementen toonstelling Floriade die dit jaar de indruk moet gaan wegnemen dat Amsterdam alleen maar troosteloze be- tonklompen kan neerzetten. Maar dan nog... Architect Leliman had de om ringende bouwstijlen van Cuypers en Berlage in zijn hoofd, toen hij in 1911 het Noord-Hollandsch Koffiehuis ontwierp. Hij liet zich daar door inspireren en - nog be langrijker - hij paste zich er bij aan. Zijn scheppinkje voegde zich in het architec tonisch geheel van Amster dams nis een parel in een collier. Het hoorde er onlosmakelijk bij. Nu men het gaat afbre ken en elders neerzetten, ontneemt men het per defini tie zijn karakter en sfeer. Architect Leliman ontwierp, in 1911 een trefpunt in het hart van een metropool, niet een paviljoen voor een park. Had hij deze laatste opdracht ge kregen, er zou zonder twijfel iets totaal anders van zijn tekentafel gekomen zijn. Uit bouwkunstig oogpunt valt het verdwijnen van het Noord-Hollandsch Koffiehuis dus ernstig te betreuren. Maar er is meer. De volks mond wil dat men zijn af spraakjes maakt „onder de klok van 't Centraal Station". In de praktijk kwam het er echter meestal op neer dat men naar de overkant wipte, waar de koffie altijd warm en sterk was en het appelge bak zo uit de oven leek te komen. Bijna niemand die ooit Amsterdam heeft be zocht, zal het Noord-Hol landsch Koffiehuis hebben overgeslagen. Hoeveel echtparen in Neder land zullen terugdenken aan het moment dat ze elkaar daar in die intieme sfeer van oud bruin en discrete bedie ning eeuwige trouw in de oren fluisterden? Hoeveel ge zinnen, hoeveel vrienden hebben er op hun weerzien geklonken? Hoeveel toeristen hebben zich er het hart ver sterkt alvorens de cosmopoli- tische chaos van de grach tengordel in te duiken en hoeveel hebben er na afloop van hun bezoek de dreigende kater weg proberen te spoe len? Van hoeveel geheime romances zouden dc muren vertellen als ze spreken kon den? Het Noord-Hollandsch Koffie huis was kortom een tref punt, nationaal zowel als in ternationaal, van een allure die alleen te vergelijken is met de Brainbox - de bar hoog in het stationsgebouw van Schiphol waar Johnnie de tongstrelers mengt die tot in Los Angeles of Sidney toe gesprekstof leveren. Het placht er in vele talen te roe zemoezen van de zaketige- sprekken en de telefoon stond bol van de transacties, commercieel of anderszins. Het houten terras 25 centime ter boven het water van het Binnen-IJ was even spraak makend als dat van Ameri- cain op het Leidseplein, maar had het voordeel van het uitzicht op de Prins Hen drikkade met zijn Nicolaas- kerk en op het bezige scheepvaartverkeer ervoor. Wie daar de eerste lente straaltjes ging opvangen of afscheid kwam nemen van de laatste herfstzon, zoals duizenden jaarlijks deden, wist dat het leven goed kon zijn. En hield er misschien nog een tekening of schilde rij aan over ook, want het terras van het Noord-Hol landsch koffiehuis was een geliefd werkterrein van kun stenaars. Bij een afscheid als dit past de onvermijdelijke terugblik. Weet dan dat het de heer A. A. Smita - grondlegger van 't huidige horeca-concern Smits Restaurants NV - is geweest die het etablisse ment zijn faam heeft be zorgd, daarbij streng op de vingers gekeken door de ei genaar, zijnde de Noord-Hol- landsche Tramweg Mij, later omgedoopt tot de Noord- en Zuid-Hollnndse Vervoer Mij. Deze verplichtte de huurder bij voorbeeld om er zorg voor te dragen dat in de Tweede Klasse Wachtkamer steeds en in voldoende mate "frisch drinkwater" ten be hoeve van de passagiers aanwezig was. Het personeel dat ter bediening van de gasten aanwezig was, moest "van de beste soort" zijn en diende zich stipt aan de re gelen der orde te houden. Bij afwijkingen moest de Sta tionschef terstond voor ver wijdering van het betrokken personeel opdracht geven. Voorts diende de huurder er voor te zorgen dat in het eta blissement te allen tijde een deugdelijk uurwerk goed zichtbaar en afleesbaar aan wezig was dut onder alle om standigheden gelijk liep met het hoofduurwerk van het Centraal Station. De prijslijst vun die dagen vermeldde koffie met room voor vijftien cent en m i ra bel le ngebnk van een kwartje. De duurste consumpties die men erop aantreft, zijn "Stout per fleschje" en "broodje kalfsvleesch" veertig cent. Die bedingen zijn reeds lang legendarisch. Kn spoedig zul het Noord-Hollandsch Koffie huis zelf ook tot de legenden behoren. De stadsplanners zullen er best een nieuw plekje voor weten te vinden. Maar het zal niet hetzelfde zijn. Hoogstens zullen wande laars langs de boorden van de Amstel er op zondagmid dag even uitblazen en een beetje verdrietig verzuchten: "Weet Je nog van toen?" Zijn genoeglijke vestibule is Amsterdam voor eeuwig kwijt. Coene moet ook in het bezit komen van het kasteel zelf en het belendende park, als hem niet binnen het jaar na de dood van de oude baron, de voor die tijd aanzienlijke som van 40.000 fr. als uiterste delging wordt terugbetaald. Niemand zou ooit dwaas genoeg zijn zo'n bedrag te betalen voor een vervallen kasteel. Dat dacht Coe ne altijd. En toch! Als antwoord op zijn roerende brief ontvangt onze pastoor uit Kongo volgend antwoord van Luc van Berckelaer, de jonge baron: „Mijn vrouw en ik hebben besloten ons voorvaderlijk kasteel te redden. Wij beta len de som van 40.000 fr. door tussenkomst van notaris Dutry. Mijn vrouw, die geen soliede gezondheid heeft, wil zelfs Kongo verlaten en zich op ons kasteel voorgoed komen vestigen. Tot binnenkort dus." ten triomf voor Munte. Een ware tegenslag voor Coene. Het Wazinghuis zelf blijft een bolwerk van de gehate „heren van 't kas teel" Haar ook de pastoor heeft tegenslagen. Moe der overste Cent is er één van. Dat zij zie ken en oude mensen gaat helpen, bravo! Maar dat zij haar populariteit uitbuit om „bonden" van allerhande te stichten, en in de parochie onrust te zaaien door haar ge leuter over sociale en politieke ontwikke ling. Nee! lp de speelplaats van de bewaarschool ont moeten de twee groten van Zichem weer eens elkaar. Munte trippelt als een kemp haantje naar de onverstoorbare moeder overste. Deze vangt de schok op met een vriendelijke begroeting: „Goeie dag, me neer pastoor. Weer op uw gewone dag ge komen naar onze kleutertjes?" „Mag ik niet?" bromt de pastoor. „Natuurlijk. Ik wilde u juist komen zeggen dat de oude Mie Boot erg ziek is." „Kondt ge me dat niet eerder zeggen? Gij zijt er al bij geweest zeker?" de „En het laatst bij de pastoor! Die is niet zo belangrijk!" „Is het verkeerd de mensen te helpen, me neer pastoor?" „Nee, maar het is verkeerd daar politiek mee te bedrijven. Straks komen ze nog bij u te biechten." „Ik weet mijn plaats, meneer pastoor. Ik be drijf geen politiek. Ziekenbond, pensioen kas, welstand, is dat politiek? Nee niet waar? Dat is vooruitgang." „Daar hebben we het. Vooruitgang. Eva was ook voor de vooruitgang. En wat is er van gekomen. En het is zeker ook geen politiek de kandidatuur van die geus van 'n smid te steunen bij de gemeenteraadsverkiezin gen van volgende zondag? Zijt ge zot? Is dat 'n vent voor de gemeenteraad? Zo'n geus!" „Hij is geen geus. En er zit tenminste fut in hem", weerlegt moeder Cent. „Fut, fut! En of hij een geus is of niet, daar hebt gij niet over te oordelen! Zijt gij pastoor of ben ik het?" De non haalde haar schouders op. „En, Moeder Cent, dat propagandabal van volgende zaterdag, om stemmen te ronse len voor de smid, dat moet ge afgelasten! Hoort ge 't?" „Ge waart'toch nooit tegen dansen!" „Nee. Maar wel als de politiek van de duvel Munte trippelt als een kemphaantje naar wo.r<lt' de onverstoorbare moeder overste. Nijdig tikt de paraplu van de pastoor naar de schoolpoort... Jef de smid heeft zich inderdaad kandidaat massa dingen. Een fanfare stichten par- gesteld voor de gemeenteraadsverkiezin- bleu, het volk verheffen... enz... enz.... gen. Voor de vooruitgang. Voor het welzijn Hij is populair en de burgemeester, die van qllen. Wat hij dan zal doen? Och, een thans met een coalitie moet regeren. hoopt, met Jef op zijn lijst, de meerder heid te behalen. De smid wordt overmoe dig. Hij krijgt er zo'n kop van, zegt Mela- nie tegen haar zuster, de nog wat ziekelij ke vrouw Coene. Jef staat schaamteloos gemene liedjes te zingen in volle café's. Hij valt openlijk pastoor Munte lastig met allerlei bezwaren tegen schriftuur en ge loof, en hij -noemt Rozelien alsmaar „me neer de Deken". Maar geen reus zo sterk of hij heeft -en zwakke plek. De zwakke plek van onze smid is Niske. Rozelien kent die. Zij ba zuint het niet uit, zij fluistert het iedereen toe. „Gij weet toch hoe hij zijn zoon Niske behandelt. Die brave jongen, die ook het beroep van zijn vader aanleert. Die heeft wat te verduren. Niets van wat hij doet vindt genade in de ogen van de bullebak. Altijd snauwen en berispen. En de jongen wordt dat beu. Hij zoekt natuurlijk troost buitenshuis. Helaas! Met dat Tilleke Sa vooi, de zuster van die slet, die Bette Sa vooi, met wie Broos de stroper heeft moe ten trouwen. Zou de smid nog zo'n grote bakkes opzetten als hij dat wist? Het bal gaat die zaterdag door. ondanks de vermaningen van pastoor Munte. De fanfa re van Okslaar komt spelen en het gaat er geweldig aan toe. Fons Coene heeft er zijn vroom Marieke toe over kunnen halen eens met hem te komendansen. Vóór dat ze volgende dinsdag binnen gaat in dat kloos ter. Hij neemt al een voorsmaakje met haar in het café van haar vader, de kos ter. Sepke, de vrollfkste kwant van Zichem, eer ste boereknecht bij Coene en broer van de Witte, zat al lang achter het flink blozen 'n Wieske aan. Onder het dansen weet hij haar jawoord af te dwingen, door haar te zweren dat zij zijn eerste „serieuze" liefde is. Niske van de smid laat zich tildens een kleine ontsnapping uit de zaal allerlei pa radijselijke voorstellen in het oor fluisteren door het verleidelijke Tilleke Savooi... Jef de Smit heeft zich kandidaat gesteld voor de gemeenteraad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1972 | | pagina 11