Sylvia de Leur kreeg
Mijn tante Victoria
op het lijf geschreven
Gelijke kansen
voor jongens
en meisjes
Vijf concerten
van Theodorakis
Montreux weer
net zo als vroeger
Nederland laatste op
Eurovisie songfestival
TERUGBLIK
Hou het scherm in 't oog
IN EEN DIKKE ZOEN
VOOR DE JUFFROUW
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 4 JANUARI 1972
Dochter Sylvia en va
der De Lange laten
zich wederzijds de
kaas niet van het
brood eten.
Mary Dresselhuys als
de potige potentate
Gerda Grootenbroek.
„Ik wou dat iemand mij eens een
toneelstuk of tv-spel op het lijf
schreef"
Deze artistieke ontboezeming
werd geruime tijd geleden ge
slaakt door Sylvia de Leur tij
dens repetities van het cabaret
programma Rust noch duur.
Het was aan geen dovemansoren
gezegd, want Jan Staal stond in
de buurt, de acteur die in de
Arena-periode van De Nieuwe
Komedie zes jeugdspélen
schreef en ook nadien toneelspe
len afwisselde met toneelschrij
ven. Hoe serieus Jan Staal col
lega Sylvia heeft genomen kan
men vanavond bij de VARA ge
waar worden, wanneer de eer
ste aflevering wordt uitgezonden
van de uit acht delen bestaande
thriller-comedie Mijn tante Vic
toria.
Jan Staal: „Men krijgt Sylvia te
zien in de hoofdrol van dit spel
precies zoals Sylvia is. Zij is ty
pisch iemand die secundair rea
geert, d.w.z. de aardige vrouw,
die zij is, accepteert onmiddel
lijk elk voorstel van een ander,
maar laat pas in tweede instan
tie weten of zij er wat in ziet.
Haar meegaandheid slaat dan
om in een doelbewust volgen
van eigen wil".
Deze wendingen in Sylvia's per
soontje levert in dit tv-spel de
nodige verrassingen op. Aan
vankelijk schijnt zij in het
schuitje te varen van snode
plannensmeders, maar dan
gooit zij resoluut het roer om en
gaat het boze volk bedremmeld
af. Da komt ook aan het licht
hoe tante Victoria aan haar ein
de is gekomen in de vijver van
haar 19e-eeuwse landhuis, met
welk verscheiden een lichtzinnig
leven ten einde kwam. Bij testa
ment krijgt Sylvia de Leur als
Betty de Jager het huis toege
wezen. Zij weet niet goed raad
met dit bezit, maar de potige
pontentate Gerda Grootenbroek
(Mary Dresselhuys) richt er
een salon in voor vermoeide
Jan Staal heeft de lijfelijke wens
van Sylvia zo letterlijk geno
men, dat hij deze geschiedenis
laat spelen in hetzelfde landhuis
als waarin Sylvia in werkelijk
heid woont, zij het dat het inte
rieur in de NOS-studio moest
worden nagebouwd. Sylvia be
weegt zich dan ook met opval
lend gemak in dit namaak-huis.
Jan Staal: „Maar niet alleen met
Sylvia heb ik direct op persoon
lijke wensen af kunnen schrij
ven. Niet minder soepel verliep
de samenwerking met Berend
Boudewijn, die de regie van dit
spel heeft. Vele scènes hebben
we samen gemaakt, maar dan
zo dat ik de dialogen schreef en
hij daarbij in één moeite door
de gespeelde situaties bedacht.
Zo komt een tv-spel heel wat
voorspoediger tot stand dan
wanneer een geheel geschreven
spel weer eens het rode potlood
van de regisseur moet passe
ren".
Waarmee Jan Staal overigens niet
wil suggereren, dat dit tv-spel
als zachte stroop uit de pen is
gevloeid. Uiteindelijk moest het
verhaal ook nog een een keer
bedacht worden. Daarvoor is
Jan Staal bij Sylvia thuis gaan
zitten. Hij liet de sfeer op zich
inwerken en bedacht wat er in
zo'n huis zoal kan gebeuren.
Daarna schreef hij voetje voor
voetje de tekst aan de hand van
Sylvia, die regelmatig corrige
rend optrad met kreten als
„Maar in zo'n situatie zou ik
zo-iets nooit doen". Dan moest
Jan Staal ofwel de situatie ver
anderen ofwel de reactie van
Sylvia daarop ofwel wijzigingen
aanbrengen in de door hem be
dachte wendingen. De auteur
liep dermate consequent aan de
hand van Sylvia, dat hij haar in
de afgelopen zomer zelfs is ge
volgd naar haar vakantie-oord
om maar niets aan contact te
hoeven missen.
Jan Staal: „Het spel is overwe
gend als thriller geschreven. In
de eerste aflevering merk je dat
nog zo niet, omdat de kijker
vertrouwd moet worden ge
maakt met figuren en omstan
digheden. Dit vergt tijd en een
traag tempo. In de tweede afle
vering komt de zaak echter lek
ker op gang. Dan krijgt dit spel
ook iets van een comedie, maar
dit laatste wordt vooral bepaald
door de spelers, hoe zij er tegen
aan gaan staan, wat zij ervan
maken".
Wat de bezetting betreft is men
niet ongelukkig geweest. Zat
men al goed met Sylvia en
Mary Dresselhuys, met Bob de
Lange als de vader van Sylvia
en Lex Goudsmit als ruige gast
kreeg men de beschikking over
typeurs die de nadrukkelijk
doorgestoken kaarten hier en
daar behendig schudden. Dit al
les tenminste in de opvatting
van Jan Staal en Berend Bouw-
dewijn, die beiden blij zijn een
oorspronkelijk Nederlands stuk in
opdracht van de VARA met
grote zorg en ruime mogelijkhe
den te hebben kunnen maken.
Berend Bouwdewijn persoonlijk
was bijzonder verheugd, dat hij
dit spel samen met Jan Staal
heeft kunnen doen, omdat Jan
afwisselend op het toneel en in
het cabaret werkzaam is ge
weest, o.m. twee jaar bij Wim
Sonneveld, en dat hij daardoor
gespitst is op het schrijven van
snelle, suggestieve scènes.
Jan Staal: „Ik heb veel tijd gege-
van aan het schrijven van dit
spel, maar daarnaast bleef ik
toneel spelen, want met schrij
ven is hier geen droog brood te
verdienen. Intussen ben ik ech
ter alweer begonnen aan het
schrijven van een tragi-komisch
toneelstuk in opdracht van Bob
do Lange, die het in de vrije
productie wil brengen. Samen
met Bob wordt hier elke dag
aan gewerkt".
TON OLIEMULLER
AMSTERDAM De Griekse componist Mikis Theodorakis zal in ja
nuari vijf concerten In ons land geven en wel in het concertgebouw
in Amsterdam (23), de Doelen Rotterdam (24), Utrecht Jaarbeurs
(25), Den Haag Congresgebouw (26) en Martinihal Groningen (27).
Mikis Theodorakis wordt begeleid door zijn eigen orkest. Dit optreden
in Nederland is een onderdeel van een wereldtournee door vijftien
landen in het eerste half jaar van 1972.
Voor de twaalfde maal wordt, van 27 april tot en met 4 mei 1972, in
Montreux het Concours om de Gouden Roos gehouden. Evenals in
voorgaande jaren staat het concours, dat wederom onder auspiciën
van de E.B.U. en in nauwe samenwerking met de Zwitserse televi
sie door de stad Montreux wordt georganiseerd, weer open voor di
verse categorieën amusementsprogramma's in kleur of zwart-wit.
Bij wijze van experiment werden het vorige jaar geen programma's
buiten mededinging vertoond. De hors concours-programma's wer
den toen vervangen door discussiebijeenkomsten, die werden inge
leid door programma's die betrekking hadden op het onderwerp van
het gesprek. Deze colloquia worden ook nu weer gehouden, drie in
getal, maar men keert toch zij het in beperkte mate, terug tot de
hors concours-programma's voor de vertoning waarvan ten hoogste
twee halve dagen wordt uitgetrokken. Deze programma's mogen
niet langer dan een half uur zijn. Mocht de voor de vertoning hier
van ter beschikking staande tijd niet toereikend zijn, dan behoudt
het organiserende comité zich het recht voor een keuze uit de inge
zonden programma's te doen.
lan het Eurovisie Songfestival 1972, dat op 25 maart in Edinburgh
wordt gehouden, nemen achttien landen deel, dezelfde die afgelopen
jaar in Dublin vertegenwoordigd waren.
De loting voor de volgorde waarin de solisten van deze landen zullen
zingen heeft het volgende resultaat gehad:
I. West-Duilsland, 2. Frankrijk, 3. Ierland, 4. Spanje, 5. Groot-Brittan-
nië, 6. Noorwegen, 7. Portugal, 8. Zwitserland. 9. Malta, 10. Fin
land, 11. Oostenrijk. 12. Italië, 13. Joegoslavië, 14. Zweden, 15. Mo
naco, 16. België. 17. Luxemburg en 18. Nederland,
toals bekend is, zal het duo Sandra en Andres Nederland in Edin
burgh vertegenwoordigen. Het liedje dat zij zullen zingen wordt ge
kozen tijdens het Nederlandse Songfestival, dat op 16 februari wordt
gehouden. De inzending van liedjes voor het festival staat open tot
10 januari a.s.
Joost Tholens documentaire „De
winkel öm de hoek", gister
avond in het KRO-programma,
was ons sympathiek, vooral
door de aanpak. In die aanpak
stond de mens, in dit geval de
Utrechtse melkhandelaar Slot
centraal.
Het was met recht een „portret
van een kleine zelfstandige".
Wat ons vooral opviel was het
feit dat zo'n man, en dat samen
met zijn vrouw, er erg hard
voor moet werken om er een
boterham aan over te houden.
Dat hij dat doet in de weten
schap dat de broodbelegging
steeds minder wordt maakt dat
werken niet altijd plezierig.
Toch lijkt een groot deel van die
kleine middenstand tot uitster
ven gedoemd. De cijfers die ge
toond werden spreken boekde
len. Het is een facet van onze
tijd dat we, geloven we, moeten
accepteren. Met een gevoel van
spijt overigens voor mensen als
het echtpaar Slot.
„Brandpunt" kwam met een „ex
tra" over de Audet-affaire. Dat
krantenconcern wordt via beurs-
manipulaties bedreigd met een
overval en Audet-woordvoer-
ders, met name Gelderlander
hoofdredacteur Frequin, hadden
daar geen goed woord voor
over.
We kunnen Frequins woede be
grijpen, zoals we ook begrip
hebben voor de ontstemming
die eerder bij andere bladen
heerste toen die door Audet
werden overgenomen. De kapi
taalstructuur van Audet liet die
vroegere overnemingen toe, ze
lijk. Brandpunt mag daar met
Frequin verontwaardigd over
zijn, Brandpunt gaf evenwel
geen compleet beeld van de
stand van zaken, dachten we.
I Bij de AVRO was André van
Duyn aktief in een lach-of-ik-
schiet-show. Andreé lijkt een
beetje terug te vallen op zijn al
lereerste sukses: aanleunen te
gen de prestaties van collega
artiesten. Voor ons een te ge
makkelijke succesbron.
AVRO's Televizier had de kerst
vakantie in de benen. Behalve
geen echte nieuwsachtergron-
den, maar levering uit wat toe
vallig voorradig was. Daaronder
een reportage van Jan Brusse
uit Montpellier, waar „witte
taxi's" rijden. Idee dat nogal
onbezorgd werd gepresenteerd
als oplossing van alle verkeers
problemen in onze grote ste
den.
Ook in Televizier een keiharde
Amerikaanse dokumentaire over
hard-drugs-gebruikers. Met al
die neus-sondes een haast onzin
delijke aanpak. Maar mis
schien effectief ter afschrik
king.
TELEVISIE
HEDEN
NEDERLAND I
NCRV
18.45 uur Fabeltjeskrant
18.55 uur Journaal
19.05 uur Het Nederlandse sport
paard
19.30 uur Little woman
20.00 uur Journaal
20.21 uur Please Sir
20.45 uur Eenmaal andermaal
(quiz)
21.45 uur Hier en Nu
22.25 uur Dag dag
22.30 uur Journaal
NEDERLAND II
VARA
18.45 uur
19.05 uur
19.30 uur
20.00 uur
20.20 uur
20.50 uur
21.30 uur
21.35 uur
22.25 uur
22.50 uur
22.55 uur
Fabeltjeskrant
De zwarte tulp
Koning klant
Journaal
Mijn tante Victoria
Een dikke zoen van de
juffrouw
Simon Carmiggelt
Jason King
Ombudsman
Journaal
Den Haag vandaag
TELEVISIE
MORGEN
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur:
VARA
17.00 uur:
18.45 uur:
18.55 uur:
19.05 uur:
19.50 uur:
20.00 uur:
20.20 uur:
20.30 uur:
20.35 uur:
22.25 uur:
22.50 uur:
22.55 uur:
Schooltelevisie
Hoedjesstad
Fabeltjeskrant
Journaal
Van gewest tot gewest
Toeristische tips
Journaal
Zendtijd KVP
Socutera
Pal Joey (musical)
Studio Sport
Journaal
Stromingen
NEDERLAND II
Bob Loeven, presentator van „En een zoen voor de juffrouw" in gesprek met een aantal kinderen
KUNST EN
KUNSTENAARS
Het Rotterdams Philharmonisch
Orkest begint donderdag 13 ja
nuari een tournee door drie
Westeuropese landen. Er wor
den concerten gegeven in 9
plaatsen in Duitsland, 4 plaat
sen in Oostenrijk en in het
Franse Montbeliard.
Johan Victor Dahlberg. de Suri
naamse componist overleed in
1946. In het Haagse Gemeente
museum wordt op 12 januari
een tentoonstelling geopend, ge
wijd aan zijn leven en werken.
De iijd breekt tolangramerhand Het Net| sportpaard
weer aan waarin de lagere
scholen beginnen met de in
schrijving van hun zesdeklas-
sers voor scholen van het voort
gezet onderwijs. De één moet
naar de Mavo de andere moet
naar de huishoudschool en de
derde moet naar de LTS. Toch
kunnen de leerlingen misschien
evenveel en zijn het de ouders
die de keuze maken.
Het paard, met name het sport
paard, komt steeds meer in de
belangstelling. In deze uitzen
ding van Dier en vriend staan
twee vragen centraal: Hoe be
paalt men het type en welke
methoden worden gevolgd om
een paard te krijgen dat aan de
gestelde eisen (licht, snel en
wendbaar) voldoet.
Voor dit programma werden op
namen gemaakt op de hengsten
en merriekeuringen 1971 te
Utrecht, de UTV en het con
cours hippique te Nunspeet.
Uit een onderzoek is gebleken dat
met name, bij meisjes talent Ned. I 19.05 uur.
wordt verspild doordat hun toe-
komst gedetermineerd wordt Plöase Sir
door het milieu, de ouders en Maureen een oud-leerlinge van 5c
soms de school. Hierover gaat is de belangrijke figuur in deze
deze uitzending van En een tweede aflevering. Ze schopt te-
zoen van de juffrouw. De titel
„Marie word wijzer" slaat op
een aktie van o.a. MVM en Dol
le Mina die strijden voor een
betere opleiding en begeleiding
van de meisjes.
Ned II 20.50 uur.
gen wil en dank een reünie
haar klasgenoten in de war,
maar zorgt er uiteindelijk voor
dat iedereen weer bijelkaar
komt. Hedges moet nog wat
wennen aan zijn nieuwe klas 4c.
Ned. 20.21 uur.
Eenmaal, andermaal
Veilingmeester Gerrit den Braber
ontvangt weer veel gasten, die
zaken ten verkoop aanbieden,
voor het goede doel.
Als gasten worden verwacht:
freule Wttewaall van Stoetwe
gen, Prof. dr. A. Vondeling,
Willy Ruys, Peter Tetteroo en
Hans van Eyk, Die Delftse Ni-
colaes Sangers en Sandra en
Andres. Dr. Vondeling en freule
Wttewaall van Stoetwegen tre
den op als Thomasvaer
en Pieternel en spreken de tra
ditionele op rijm gezette hieuw-
jaarswens uit.
Ned. I 20.45 uur.
De zwarte tulp
Cornelis van Baerle is in de ge
vangenis terecht gekomen. Hij
heeft echter kans gezien de tul
penbol mee te smokkelen. Rosa
de dochter van de cipier is van
Baerle zeer terwille.
Ned. II 19.05 uur.
Dr. Vondeling als Thomasvaer in
het programma Eenmaal ander
maal.
Mijn tante Victoria
De eerste aflevering van een
nieuwe tv-serie naar een ver
haal van Jan Staal met in de
hoofdrollen Sylvia de Leur,
Mary Dresselhuys, Bob de Lan
ge en Lex Goudsmit.
Ned. II 20.21 uur.
Jason King
King lost de diefstal op van een
beroemd kunstwerk. Hij heeft
weer iedereen door, tenminste
te oordelen naar zijn zelf volda
ne gezicht. De tweede afleve
ring van Het gestolen goud
wordt 11 januari uitgezonden.
Ned. II 21.35 uur.
De ombudsman
Marcel van Dam, hij ontving de
Forestersprijs, stelt problemen
van de kijkers aan de orde.
Ned. II 22.25 uur.
NOS
18.45 uur:
18.55 uur:
VARA
19.05 uur:
20.00 uur:
20.20 uur:
21.10 uur:
21.45 uur:
22.20 uur:
22.45 uur:
kleur
Dagje ouder
Journaal
Weense operette
Wie niet (interview)
Achter het Nieuwe
internationaal
Kenmerk
Journaal
RADIO
HEDEN
Chr. Historische Unie. KRO: IS.»
Nws. 18.41 Actual. 18.50 Voorbe-
schouwing over komende KRO-
progr. 19.00 Musicerende dilettan
ten: Coro Canta Antlyas (Antilliaan»
Koor). 19.30 Dood doet leven: ge
sprekken over teven, dood en toe
komst. 19.45 Do zingende kertc: mu-1
ziek in de liturgie. 3J.O0 (S) Festival
van Vlaanderen 1971: Tenor en pia-
ino: klass. liederen. 30.45 SchooQra-
21.00 Mllos Rejnus,
Dartsorkest The Skymasters. 19.35
parte. 19.30 Vanavond,
Brussel <324 ra.) Nederlands
18.00 Nws. 18.06 Uitzending voor de
soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30
Wegwijs wezen. 18.45 Sportkroniek.
18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. en ac
tual. Daarna l"-"*- **-*-
bondskronlek.
m. 33.40-23.45 Nws.
RADIO
MORGEN
TROS: 7.00 Nws. T.03 (S) Ontbijt xo's
(Soos): lichte gramm.muz. reporta
ces en ber. (7.30 Nws.7.41-8.00 Ac-
tuail. S.30 Nws.: 8.41-8.80 Actual.)!
10.00 Voor de vrouw. (W.3M0.33
Actual. 13.00-13.05 Raden
14.00 Huisbezoek: pastoraal gesprek
van mens tot mens. NOS: T4.10 Van
Ta-ta tot totale taart: een rubr. ovei
het leven in de taal. 14.20 (S) As-
pekten van de kamermia. mod.
muz. 14.50 Meer over minder: D«
i de sprekende minderheid.
Vocaal-ensembleWBt.
Overheidsvoorlichting17.30 Mens
en samenleving. Kees van Maasdam
ln gesprek met de heer D. Reumcr,
directeur van de centrale vereniging
voor openbare bibliotheken. NCRV:
17.30 Nws. 17.33 Hier en Nu: actual.
VARA: 7.00 Nws.; 7.11 Ochtendgymn.1
7.20 (S) Dag woensdag!: mm. «I
Informatie. (Om 7.33 Van dl
voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Actual. 8.23;
(S) Dag woensdag (vervolg). (Om
8.36 Van aUe markten thuis.) 9
Rad low eekblad. met om 9.35 water
standen. om 9.15 Koning Klant, ont
10.45 Voor de kleuters, om 11.0(1
Nws. en om 11.03 Op de koffie. 13.®
Vlagtwedde - Centraal: rechtstreek
se ultz. met, over en te midden van
mensen. 13.00 Nws. 13.11 Actual.
13.25 (S) Melodieën Expres: llchl
muz. progr. 13.45 Gesproken portret.
14.00 Speelruimte, ge var. progr. mei
actual, en muz. (16.00 Nws.) 17.01 i
(S) Geef me de vijf: verzoekpl
progr. 17.55 Mededcl.
HUv<
i in
AVRO: 7.00 Nws. 7.00 Steevast. 8.04 1
Nws. 8.02 Radio jou rn 8.05 Steevaaf
(ven 9.00 Nws. 9.03 De negen-
uur-öhow. 10.00 Nws. 1O.0B Arbeid*
vit. pop. verz. pl. progr. (ll.Ol
Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Radio),--urn.
12.06 Zet 'm op. (13,00 Nws.) 14.«
Nws. 14.03 Superclean Dream machi
ne'. 16.00 Nws. 15.03 Lichte pflatcn,
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.03 Radla
Journ. 17.06-18.00 Postbus 700: vera
pl. progr.
Brussel (S24 m.) Nederland*
12.0") Nws. medodel en SOS-ber. 13.01
Lichte muz. 12.50 Buitenlands pers»
lcbt. 13.00 Nws. weerber. en to