Zoeken naar nieuwe wegen in opleiding voor theologie Wie zoet is krijgt rotte kiezen Korte PAUS: DWANG metten MAAKT LEVEN TOTKWELLING rRlJDAG 17 DECEMBER 1971 LEIDSE COURANT De studiesecretarissen van de katholieke instel lingen voor wetenschappelijk theologieonder- wijs houden zich op het moment intensief be zig met de mogelijkheid van een theologische dan wel pastorale beroepsopleiding op het ni veau van een sociale of pedagogische acade mie. De behoefte aan een theologische beroepsoplei ding blijkt onder meer uit het feit, dat nu al vijftien studenten van de Katholieke Theologi sche Hogeschool in Utrecht voor hun theolo giestudie zijn verwezen naar de sociale acade mie „De Horst" in Driebergen. Na het beha len van het einddiploma van deze academie krijgen zij via een parttime theologiestudie van drie jaar aan de K.T.H.U. een pastorale en theologische training. Daarna kunnen zij worden toegelaten tot het priesterschap en al lerlei andere pastorale taken. Bijscholing Een theologische beroepsopleiding wordt vooral ook van belang geacht voor die studenten, die onvoldoende vooropleiding hebben gehad om tot het wetenschappelijk onderwijs in de theologie te kunnen worden toegelaten. Voor hen is er op het moment namelijk geen aangepaste theologie-opleiding, nu alle vroege re groot-seminaries zijn opgegaan in weten schappelijke theologische instituten en in de katholieke universiteit van Nijmegen. Volgens drs. C. G. Bak, lid van de interkerke lijke voorlichtingscommissie, heeft eigenlijk al leen de Heerlense hogeschool voor theologje en pastoraat, in navolging van de vroegere grootseminaries nog enigermate het karakter van een beroepsopleiding voor pastorale wer kers. Tenslotte wordt de dringende behoefte aan een theologische beroepsopleiding ook afgeleid uit het toenemend aantal mensen, dat zich op la tere leeftijd aanbiedt voor pastorale functies zonder daarvoor enige scholing te hebben ge had. Het was onlangs vicaris drs. W. Postma van het bisdom Rotterdam op deze tendens de aandacht vestigde. Hij zei, dat het pastorale werk in de kerk een bredere belangstelling begint te trek ken van de zijde van al wat oudere mannen en vrouwen. „Velen van hen zijn getrouwd, maar dat hoeft geen belemmering te zijn voor pastoraal werk, zij het voorlopig nog wel voor het priesterschap", aldus de vicaris. Een urgentie-opleiding aan een erkende theolo gische beroepsopleiding acht men voor deze mensen het meest aangewezen. Intussen is men van de zijde van de katholieke theologische opleidingen nog wat aarzelend. „Allereerst", aldus de studiesecretaris van de KTHU, drs. Bak. „Is het zaak, dat de bis schoppen duidelijk uitspraak doen over de pas torale behoeften van de Nederlandse kerkpro vincie en met name ook over de financiële toekomst van pastorale werkers en werksters priester of niet in kerkelijk dienstver band. Op dit punt hebben de bisschoppen in hun pastorale beleidslijnen allerlei beloften gedaan,die ze nog niet hebben ingelost. „We moeten ze daar nog eens krachtig aan her inneren", meent drs. Bak. Daarbij dringt hij op grote spoed aan, omdat er zijns inziens hoognodig een keer ten goede moet komen in de recrutering van priesters en andere pasto rale werkers. Jongeren Evenals vicaris Postma heeft drs. Bak daarbij zijn hoop gesteld op de liturgische werkgroe pen van jongeren in verschillende parochies. Van deze kerkelijk actieve jongeren hebben er vele belangstelling voor het pastorale werk. Omdat met name onder deze jongeren de be langstelling uitgaat naar praktisch werk, lijkt voor hen een wetenschappelijke opleiding niet zo geschikt. „Het is een algemene klacht", aldus drs. Bak. „Dat bijvoorbeeld de theologische faculteit van de katholieke universiteit van Nijmegen geen pastores opleidt, maar hoog geschoold personeel, dat een jaarsalaris van ten minste dertigduizend gulden per jaar vraagt. Concluderend stelt hij vast, dat een theologische beroepsopleiding een strikte vereiste is om mettertijd te komen tot een meer gedifferen tieerd aanbod van pastorale arbeidskrachten. In de komende zomer wordt in het Duitse Tecklenburg (bij Enschede) een religieuze pop-musical opgevoerd. Jon geren van verschillende na tionaliteiten, onder wie Ne derlanders, bereiden de mu sical voor onder leiding van de jongerenafdeling van de christelijke werknemersorga nisatie in West-Duitsland. Volgens de voormalige ge zant bij de Heilige Stoel, dr. H. Berger zal het Vaticaan noch de Oder-Neissegrens, noch de D.D.R. erkennen. Paus Paulus heeft hem dit onlangs nog meegedeeld. In het gebouw van de theo logische faculteit in Tilburg KERK EN WERELD is de liturgische bibliotheek in gebruik genomen. De bi bliotheek omvat vijfduizend boeken en tijdschriften. In 1970 werd zij voor rond hon derdduizend gulden overge nomen van het Nederlands Liturgisch centrum te Nijme gen. I De bisschop van Avila« Maximino Romero Lema en Henry de Riedmatten O.P., secretaris van de pauselijke Bij gelegepheid van de Wereldvredesdag 1972 heeft paus Paulus zich in een uitvoerige vredesboodschap tot de wereld gericht, waarin hij stil staat bij het begrip vrede. Op concrete situaties van vrede en onvrede in de wereld is hij daarbij niet Ingegaan. Met name de machthebbers in de wereld wees hij erop, dat vre de niet identiek is met macht. Ouders, leraren, ondernemers, bestuurders en politici spoort hij aan om hun ondergeschikten niet tot bepaalde leefpatronen te dwingen. „Met dwang", aldus de paus, „maakt men het menselijk samenleven tot een kwel ling en -tot een oorzaak van cofruptie, een levende leugen, een sfeer, die soms het gevolg kan zijn van een roemloze overwin ning en in andere gevallen het resultaat is van zinloze onder drukking". Volgens paus Paulus moet de gerechtigheid het fundament van de echte vrede zijn. Een' inbreuk op de gerechtigheid noemt hij het, dat „er nog hele volken zijn, aan wie een vrije en recht matige uitoefening van het door de mensen met de grootste zorg gekoesterde recht van godsdienstvrijheid, wordt onthou den". Met het zoeken naar praktische oplossingen voor allerlei wereld vraagstukken, die tot op heden een belemmering vormen voor «Ie gerechtigheid in de wereld, wil hij zich niet inlaten. „Dat is onze taak niet", aldus de paus, die wel 'n dringend beroep op de wereld doet om de vrede te verwezenlijken en de gerechtigheid te beoefenen. „Wanneer je de vrede wilt, werk dan aan de ge rechtigheid in de wereld", zo zegt hij. raad Cor Ünum zijn door de paus tot consultatoren van de congregatie voor de we reldmissie benoemd. De Nederlandse pater Jan ter Schure, tot nu assistent voor West- en Oost-Europa van de generale overste der Saleslanen is gekozen in de bestuursraad van deze con gregatie. De topleiding van de Salesianen (21.000 leden), verhuist volgend jaar van Turijn naar Rome. Een tafereel, dat men gemeenlijk sicchts bij popfestivals kan beleven, deed zich »ooi tijdens een audiëntie van de paus, waarbij een groep religieuzen aanwezig was. Men zou in dit geval van een „popefestival" kunnen spreken. Overigens wees hij erop, dat de jeugd zich tegen woordig steeds meer gaat interesseren voor Christus. Met name noemde hij de Jezusbeweging onder de hippies. Hij kon deze belangstelling moeilijk begrijpen. „Zoals trouwens zoveel dingen van de paradoxale jeugd niet te begrijpen zijn", verzuchtte hij eerlijk. Suske en Wiske De Steen snoepers Lucky Luke In de maand december rollen we van het ene zoete feest in het andere. Sinterklaas en Zwarte Piet openen de rij met bergen borstplaat, marsepein, chocola de en boterletters. De hoeveel heden zijn dermate groot dat we er tot Kerstmis genoeg aan hebben. Dan slaan we nieuwe voorraad in. Net als we het laatste kransje achter de kiezen hebben, is het oud en nieuw en zitten we aan de oliebollen en appelflappen met veel suiker, aan de nieuwjaarsklokken en nog veel meer soorten snoep. Onze kinderen doen uiteraard braaf mee. Ze worden van jongs- af aan gewend aan het eeuwig durende snoepfestljn in ons land. Dat begint al in de box met schuimpjes en lange vin gers. Voor alles wat ze doen, voor elke keer dat ze „zoet" zijn krijgen ze een zoethouder tje. Ook het zonder zeuren naar bed gaan. het opruimen van speelgoed, liet is allemaal goed voor een snoepje. Op de lagere school wordt het nog erger. Dan krijgen ze snoepjes mee voor onderweg en voor in de pauze. Als ze jarig zijn krij gen ze een buil vol lekkers mee om te trakteren en aangezien ze met veertigen in de klas zijn. wordt er minstens veertig maal per jaar getrakteerd. Reken daar nog de diverse schoolfees ten bij, dan komen we tot een snoepdag in de week op school. Snoep is lekker en kost bijna niets. Hooguit een paar kiezen of tanden, maar een kniesoor die daarop let. Maar we gaan gewoon door met snoepen. Net zolang tot de laat ste tand het loodje heeft gelegd en we aan een kunstgebit toe zijn. Momenteel zijn wc zo rond de veertig aan het kunstgebit toe, maar als we doorgaan op de eens ingeslagen weg wordt dat wel gauw dertig jaar of nog Jonger. Per man per jaar zijn we nu al aan 42 kg suiker toe. baby's in de wieg meegerekend. Hiermee slaan we alle Europese records en dat niet alleen, we slaan ook alle records wat be treft het aantal verrotte kiezen en het aantal prothesedragers. Nu hoeft niemand alle suiker weg te laten, maar alleen suiker bij de maaltijden en dan wellicht eens per week flink snoepen en daarna tunden poetsen. Maai dan moeten we zelf wel de moed opbrengen om van al die zoetigheid af te blijven. Dan moeten we onze kinderen ook anders opvoeden dan wc nu ge wend zijn: met snoep als zoet houder. Voor hel geld dat wc met dit nieuwe vocdingsplan uit sparen zouden we eens wat ex tra fruit of wat noten kunnen kopen. Daar houden kinderen ook van en het schaadt hun ge zondheid en hun gebit niet. Toch eens proberen na die ene mierzoete maand. Misschien dat we het volhouden om er elf minder zoete maanden op te la ten volgen. GREET BUCHNER Leidse doctor ontving studieprijs De heer H. Hulsman, doctor In de wiskunde en natuurwetenschap pen en verbonden aan het Ka- merllngh Onnes Laboratorium In Lelden heeft gisteravond de prijs van de „Vrijvrouwe van Renswoude" in ontvangst geno men. Deze prijs, een bedrag van tien duizend gulden dat op zijn stu die- en vakgebied besteed zal worden, wend hem op een feeste lijke bijeenkomst in het pand van de Fundatie van de Vrij vrouwe van Renswoude eige naresse van weeshuizen aan het Jozef Israëlsplein in Den Haag, overhandigd door de vi- ce-voorzitter van de stichting de heer J. A. Langelaan. De prijs wordt jaarlijks toegekend voor bijzondere verrichtingen van jonge mensen op het gebied van kunsten of wetenschappen. Op de bijeenkomst, waarvoor ook familieleden en collega's van dr. Hulsman waren uitgenodigd, was eveneens mevrouw Marijnen aanwezig. Zij trad op als plaats vervangster voor haar man. die als burgemeester van Den Haag, de functie van „auditeur van rekening" bij de fundatie vervult Winterstop tot 29 januari 1972 Leiden De winterstop zal voor de voetballers in de afdeling Leiden duren tot en met 23 ja nuari 1972. Kortgeleden zijn 61 enquêteformulieren verzonden. Daarop hebbbn39 verenigingen gereageerd. 36 Clubs spruken de voorkeur uit geen programma vast te stellen in de schaats- weekends van 22-23 januari en 19-20 februari. Prachtige dierenshow de Kuip in NOORDWIJK Na vele jaren vanomzwerven heeft de Noord- wijkse vereniging van Pluim vee- en Konijnenhouders een wardlge plaats gevonden voor haz jaarlljse show. Dank zij de medewerking van het ttlch- tlngsbstuur kon men beschikken over de vorstelijke foyer van „De Kuip". Deze show is een stuk levn. Men kan er een fantastische mooie collectie sierduiven bewonderen, ook edele postduiven, en een se lectie konijnen, die de meest verwende liefhebber doet water tanden. Van da vcl<- konijnen- rassen noemen wij slechts ex clusieven als de siamees-MAR- TERS, VERDER Alaska's, Ha vanna's, Deilenaars, Rex, kan jers van Vlaamse Reuzen en de alleraardigxte Pooltjes. Het bes te konijn van de tentoonstelling was een Alaska van de heer R. Imthorn uit Katwijk, de op één na beste een Witte Vlaamse Reus van de heer F. HuIJs. De mooiste sierduif, een Trommel- duif was vun de heer K. van Loe, de mooiste op één na een Ringslagcr van dr heer P. van der Kwaak (Rijnsburg) en de beste postduif was van de heer J. Smit. vandaag is dc show ge opend van 10 uur voorm. tot 10 uur nam. en zaterdag van 10 uur voorm. tot 5 uur num. >er* S.m R..-1 «3 -04. Sm R.— "3 Sim Wit T. ei Sim K»wt»r 35—47. Sim Arthur Prince» Ann J4. <^h,.rt„.Carnnv*! 1—44. Cortnn 't12. Mircn fi. iro *2—W, Crln-ro 37. N< r, 1,70, Chr>»«nt''i 37—46, pit. hrymnti-M 00 1.86, i'lem Jnt.r- 1,30 1,06, Pree*!'» npT* T< d>«>rri 3,75-O.M, RuM XV>. Chrtatmui Mnv. j 3.36. Nar. m m-r, Early Giortc J,05-l.r 1.35. Carlton 1.65 1.75 Dringen en dergelijke Mensen gedragen zich soms heel onredelijk. Dat Is een zo algemene vaststelling, dat zij nauwelijks interessant Dat mensen in een mi zich nog vaker onredelijk ge dragen, is een waarheid die al heel wat boeiender I Maar nog Intrigerender hot feit, dat zij zich In d zelfde situatie met minder inspanning ook redelijk den kunnen gedragen. Het toppunt wordt bereikt, wan neer mensen in een mi sumen of tegelijk iets willen bereiken, dat heel gemakke lijk te bereiken is, en het dan door hun onredelijkheid toch niet bereiken. Hierover kan men zich eindeloos ver wonderen of opwinden. Allerlei vragen komen op die betrekking hebben op de menselijke samenleving, op doelmatigheid, orde en ge zag, geweld en democratie. Ik zal een paar voorbeelden geven. 1. Honderd mensen staan voor een deur en willen naar nen. Dat kan in minder dan een halve minuut gebeuren. Maar dat is vrijwel nooit het geval. Er wordt gedrongen en de deur raakt verstopt zo dat er helemaal niemand naar binnen komt. Dit feit doet zich zo regelmatig v dat er een wetmatigheid ach ter schijnt te zitten. Die wet heeft betrekking op de, louter fysieke onmogelijkheid om met 100 mensen tegelijk door een deur te gaan en in verre is hij niet zo boeiend. Manr zij heeft ook betrek king op het verschijnsel „massa". In een massa heeft iedereen de neiging die n sa te ncgerea en daardoor ontstaun de typische massa- problemen. Iedereen he- schouwt zich als een uitzon dering op de regel en meent dus regelrecht door die deur te kunnen lopen. Wat Ieder een wil wordt door niemand bereikt Ofschoon of eigenli)k omdat het zo voor het grij pen ligt. 2. In een klas van 30 leerlin gen kan het gebeuren dat een puur van hen zitten te praten.. Dat is hinderlijk voor degene die les geeft, mnnr soms ook voor de DOOR CORNELIS VERHOEVEN mant die aan een wet doet denken? Een aantal leerlin gen begint luid to sissen het effect is dat het Inwaai op zijn minst verdubbeld wordt. De bedoeling ls uiter- uurd dut dit muor voorlopig het gevnl zal zijn. Maar e ook oen wet van de eeuwige voorlopigheid, waarin het t gengesteld effect bestendigd wordt, zoals bij het dringen. En het is maar de vraag welk effect dan bedoeld wordt Immers In diezelfde klus heerst ook de wet. dat elke storing von buitenaf aangegrepen wordt om binnenuit een storing van lijkc sterkte te produceren. Zodra de rust van buitenaf bedreigd wordt, ontstaan er van binnenuit pogingen om hem helemaal te vernietigen. Daar zit iets in von „huilen met de wolven in het bos", maar ook de eigenaardige menselijke drong om wat ons passief overkomt to hervatten op het niveau de activiteit. Wie kiespijn heeft moet alsmaur unn zijn tand voelen en de pijn wordt daurdoor erger. In het ulge- meen lijken mensen dc nei ging te lo bben om dat wut zwak is, helemaal te vernie tigen, en wat mislukt trap na te geven Nietzsche moedigde dit snorkend aan: wat valt moet men een stoot nageven. Weer anderen spr<- ken van een „genade" schot en „e^'-thanaaie. Blljkbuiir wil men koste wat kost ac tief zijn. Uit deze en dergelijke v beelden blijkt, dat er in de rimboe vun de menselijke i stlncten een aantal „wetten" heerst die elkaar in stand houden als een sluitende fir kei: dc wet van de kortzich tigheid de wet van het ik als uitzondering, de wel van eeuwige voorlopigheid, wet vun het tegengesteld ef fect, de wet von do verdub belde mislukking, kortom een hecht gewelf van onbe nulligheden. Gezag nu Is, meen ik, wat hier tegenover de wetten van redelijkheid stelt: de ruime re blik. de regel, het bedoel- do effect, dr verzachting lijden Zonder gezag wordt die redelijkheid niet geëffec tueerd. ook el zou iedereen dat willen. Iedereen vervuilt zijn eigen milieu omdat leder ander het ook doet. Wie er op zijn eentje mee ophoudt bereikt niets. Het zal ook niet ophouden voor dat hot voor iedereen verboden wordt: dan is de cirkel door broken. Zo'n gezag, hoe streng ook. niet tiranniek, maar uiterst democratisch. Het tirannieke g'Z.ig berust op de persoon lijke willekeur van de tiran, hot democratische gezag maakt tot wet wat ledereen wil, maar waartoe allen gelijk niet komen. Veel meer hoeft het gezag niet te doen Ceremonies komen er aan to pos.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 17