Predikant ontvlucht situatie in Zuid-Afrika IR. H. A. ROBBE GROSKAMP: Ik moet dat doen voor mijn Tibetaans ple Freiburgse progressieven in opspraak Vredesbeweging bijeen in Brussel Apostel Petrus en Alexandrië Kerk en Wereld Korte metten 15 Water melk en IJDAG 10 DECEMBER 1971 ;n de ang ikaanse deken Ffrench- Beytag, die onlangs werd veroordeeld tot vijf jaar ge vangenisstraf, is niet de eni ge christen in Zuid-Afrika die geïnspireerd door het evangelie zich verzet te- de apartheidspolitiek. „Er zijn twee manieren om in Zuid-Afrika te leven, ofwel je sluit je ogen voor alles om je heen is, ofwel je opent ze en je wordt gek ge maakt door wat je ziet", zo verklaarde ds. Donald Mor ton recentelijk in Londen, kort nadat hij gevlucht was uit Zuid-Afrika, zijn vader land, dat hij nog nooit eerder verlaten had. wem de rburg amp. doen Do r ooi ie 31-jarige methodistische predikant ontsnapte daarmee aan een zich sluitend net van de inlichtingendienst. „Pas in het begin van dit jaar, zo zei Morton, werden mijn ogen volledig geopend. Ik be gon aan mijn ambt in het geloof dat de geestelijke rol van het christendom belang rijker was dan wat ook. Maar het is de huichelarij van het stadsleven geweest waardoor ik me volledig geëngageerd heb". Begin dit jaar werd Morton aangesteld voor twee kerken in Pretoria, een van de Eu ropeanen, de ander van het gekleurde ras. Hij verloor ongeveer een derde van zijn blanke gemeente van hon derdvijftig mensen, toen hij hen vertelde dat Zuid-Afrika afstevende op een situatie die gelijk of zelfs erger was dan Nazi-Duitsland. Anderen namen echter hun plaats in, die de ingeslagen richting van Morton onder steunden. Hij organiseerde zijn kerkleden in een bewe ging. Deze gemeenschap be gon cursussen te geven in le zen en schrijven, in hygiëne en kinderverzorging. De vei ligheidsdienst stelde een dos sier op over Morton en dat werd aan verscheidene leden van zijn gemeenschap ge toond, teneinde hen te intimi deren. De grootste krachtmeting be gon vorige maand, nadat Morton op de preekstoel sprak over de geheimzinnig heid rond de dood van de In diase onderwijzer Timol, die tijdens een razzia gevangen werd genomen en naderhand stierf, nadat hij van de tien de verdieping van het politie bureau was gevallen. Morton vertelde over verminkingen aan het lijk die door de poli tie moesten zijn toegebracht. Een week later begon de po litie zijn vrienden uit te ho- „Ik ontving een telefoontje, waarin iemand zei dat ik maar beter het land kon ver laten. De politie had rond verteld dat ze genoeg bewijs materiaal tegen mij hadden, om mij levenslang op te ber gen". Hij boekte een vlucht naar Engeland, maar werd op weg naar het vliegveld nog door de politie achter volgd. Hij dook onder in een flat van een vriend en werd onder valse naam naar het vliegveld gesmokkeld. Zijn vrouw en twee kinderen t 's Lands wijs, 's lands eer, ook bij het bidden. Bij het „altare del sacramento'" in de Sint Pieter te Rome kan het zijn, dat'men deze gebedshouding tegenkomt. Naar Hollandse begrippen „bidden in de vergrotende trap". heeft hij in Zuid-Afrika ach ter moeten laten. De predikant heeft inmiddels ook Engeland weer verlaten en is naar New York gevlo gen, omdat hij vreesde dat de veiligheidsdienst van de Zuid-Afrikaanse politie in Groot-Brittannië iets te goed georganiseerd is. „Dit is de eerste keer dat ik buiten Zuid-Afrika ben. Maar ik zal nooit werkelijk ver af zijn van de onmenselijkheid, waarover men in Zuid-Afrika bijna dagelijks hoort. Eens zal ik terugkeren", aldus ds. Morton. De theologische faculteit van de universiteit van Frei burg in Zwitserland Is het voorwerp van een felle dis cussie geworden. Meer be houdende katholieken be schuldigen via krantenartike len en vlugschriften de theo logische faculteit ervan dat ze niet katholiek meer is. De openlijke kritiek richt zich met name tegen de als pro gressief bekend staande hoogleraren MUller, Pfrürt- ner en Mehrl. Het onbehagen is aan de oppervlakte geko men naar aanleiding van een rede van prof. dr. MUller in Bern, waarin deze had ge sproken over een proefhuwe- Iijk tegen de achtergrond van een stapsgewijze inwij ding in de sexualiteitsbele- ving. Van de publikaties van prof, dr. MUller wordt vooral zijn boek over het gezag in de kerk, „Hiërarchie of volks- souvereiniteit", aangevoerd als een bewijs van zijn afwij ken van de ware leer der ka tholieke kerk. Het bestuur van de theologische faculteit heeft naar aanleiding van de openlijke kritiek die de vorm van een rel heeft aangeno men een onderzoek gelast. De voorzitter van de faculteit, prof. dr. O'Neill heeft er in een communiqué op gewe zen, dat ieder het recht heeft om de faculteit te wijzen op onjuistheden in de leer, maar hij pleitte tevens voor de nodige ruimte om zelf, trouw aan de kerkelijke overlevering, te kunnen zoe ken naar oplossingen voor de problemen, waar de kerk van vandaag mee te kampen heeft. De Grieks-orthodoxe metropo liet van Ethiopië, dr. Metho- dios Fouyyas heeft in het theologische tijdschrift van het patriarchaat van Alexan drië een opzienbarend artikel geschreven. In het artikel „De apostel Pe trus in Alexandrië", probeert de opperherder van de Griekse en Syrische diaspora in Koptisch Ethiopië te be wijzen dat de apostel Petrus lange tijd in Alexancfrië heeft gewerkt, iets dat in de brief aan de evangelist Lu cas niet wordt vermeld. Me tropoliet Fouyyas verwijst naar de handelingen van de apostelen, waar sprake is van de Alexandrijn Apollo. In een van de oudste hand schriften staat hierbij de toevoeging, dat Apollo reeds in Egypte tot het christen dom was bekeerd. Uit an dere Schrift- en Vader-tek- sten trekt dr. Fouyyas de conclusie, dat destijds in Alexandrië nog een sterk joods getint Christendom werd verspreid en dat ver moedelijk ook het Mattheus- evangelie, dat, als het niet in Alexandrië geschreven is. daar toch zeker onder auspi ciën van Petrus in het Grieks werd vertaald. De wereldraad van Kerken heeft opnieuw 830.000 dollar naar New Delhi gezonden voor het hulpwerk van Pa kistaanse vluchtelingen in In dia. In totaal is nu via de Wereldraad meer dan twee miljoen dollar aan het hulp werk geschonken. Rond half december zal opnieuw 850.000 dollar worden ge stuurd. De Evangelische kerk in het Westduitse Rijnland heeft be sloten de eerstvolgende Kir- chentag in 1973 in de stad Dusseldorf te houden. Het thema voor deze vijftiende Kirchentag luidt: „Niet bij brood alleen". 9 De aartsbisschop van Para guay, mgr. Rolon heeft het plan van het regiem Stroess- ner, om een paleis van justi tie te bouwen, bekritiseerd. „De mensen hebben geen duur paleis nodig, maar wel een duidelijke, vlugge en eerlijke rechtspraak. Als dat eenmaal zo ver is, kan er al tijd nog een bescheiden pa leis van justitie gebouwd 9 De Vaticaanse posterijen geven het komend jaar vier serie postzegels uit. Een Bramante-serie, een Vene- tië-serie, een serie ter ge dachtenis van de 500ste sterfdag van kardinaal Bes- dachtenis van de 100ste sterfdag van Lorenzo Perosi en Don Luigi Orione. 9 In Madrid is de aartsbis schop van Santiago di Com- postela, kardinaal Fernando Quirga Y Palacios op 71-jari- ge leeftijd overleden. Het college van kardinalen telt nu nog honderdtwintig leden. Het maandblad Kruispunt, een blad van zeven orden en congregaties krijgt met in gang van 1 januari een nieuw gezicht. Het nieuwe Kruispunt zal zich ook voor het eerst bezig gaan houden met kritische begeleiding van theologische problemen. 9 Volgens de Duitse hoogle raar prof. dr. Gerhartz uit Frankfurt moet de katholie ke kerk een echtscheiding niet tegen houden of onmoge lijk maken als het huwelijk in feite al duurzaam is ont wricht. Het gebod „Wat God verbonden heeft zal de mens niet scheiden", moet volgens de hoogleraar niet gezien worden als een strikte wet, maar als een ideaalbeeld. 9 De Spaanse kardinaal Arturo Tabera Araoz heeft onlangs gewezen op de aanpassings moeilijkheden waar kinderen van gastarbeiders mee ge confronteerd worden. Naar zijn mening ondervinden de kinderen er psychologische schade van, als ze, net na het leren van hun moeder taal, zich in een vreemde taal moeten leren uitdruk ken. Vertegenwoordigers van de Praagse Christelijke Vredes beweging hebben onlangs een bijeenkomst in Brussel gehouden met veertig rooms-kntholleke geestelijken uit België, Nederland en Frankrijk. Namens de Praagse Vredesbeweging nam onder meer olsschop dr. Tibor Bartha van de her vormde kerk in Hongarije deel. Deze is vice-president van de Praagse vredesbewe ging- Volgens een bericht van het Hongaarse hervormde pers bureau is er gesproken over ethische aspecten in de rooms-katholieke theologie, met name op het gebied van het vredeswerk, over het vraagstuk van de vrede en veiligheid in Europa en de rol die de Praagse Vredesbe weging daarbij kan vervul len. De Praagse Vredesbeweging i enkele tijd geleden in het nieuws gekomen toen vrijwel alle afdelingen in Westerse landen waaronder Nederland uit deze beweging traden, omdat de beweging na de in val van de Russen in Tsjecho- Slowakije steeds meer als een politiek instrument van Moskou werd gezien. Bij de opgeheven westerse af delingen waren voornamelijk leden van protestantse ker ken aangesloten. (Van een onzer verslaggevers) TRECHT "Louter bewogenheid met wat er te gebeuren zou staan met het dorp van "onze" kinderen, Dharmsala, in India, als het oorlogsgeweld tot daar zou doordringen, heeft me bewogen om telegrammen te sturen aan de le gerleidingen van India en Pakistan om de oorlogshande lingen in dat gebied te stoppen. Onze kinderen inderdaad. Tibetaanse kinderen die wij als stichting hulp aan Tibeta- nen (S h a t geadopteerd hebben. We betalen een be paald bedrag per maand, 40 gulden, en voor dat geld kan oen kind in India leven en onderwijs krijgen, "aldus een bewogen ir. H. A. Robbé Groskamp uit Utrecht. tt gaat hier om kinderen van Tibetaanse vluchtelingen. Ze venhonderd kinderen, die in een dorpje, zo'n 50 kilometer van het oorlogsgebied, bij elkaar le ven en werken onder supervisie *an een zuster van de Dalai Lama, mevrouw Pema Gyal- Th heb zelf een meisje geadop- dat ik telegrammen gestuurd heb aan de legerleidingen van India en Pakistan en gestipu leerd dat de S h a t erg dank baar zou zijn als het gebied rond "ons" dorp zou worden ge demilitariseerd. Waarom? Pleegkinderen zijn net als an dere kinderen, het zijn onze kin deren." Jeerd van 12 jaar. Goed, ik heb "Of het iets zal uithalen? Moge- haar nooit gezien, "iet zo belangrijk. Het gaat nu Wet om het direkte contact, het is meer een sponsorschap. Het fnige contact is zo nu en dan ten briefje van mevrouw Pema Gyalpo. Het meisje zelf kan nog leen Engels schrijven en alleen .®aar Tibetaans. ye hebben er lang over gepraat jo toen viel bij mij het besluit: moet nu telegrammen gaan tfren aan de legerleidingen ,'an India en Pakistan. Mis kien wist ik dat ik op dat mo- $ent nog meer moest doen. Ik ""tfcst brieven schrijven aan hnbassadeurs. Ik heb het ge- laan." 'o dag later heb ik een brief ge- jweven en aangeboden aan de Tidlase ambassade en aan die Pakistan. Ik heb erin gezet lijk dat de zusterorganisaties van de S h a t in de Europese landen en in Amerika en Cana da eenzelfde soort brieven zul len gaan schrijven en dat daar door de druk op de Indiase en Pakistaanse regering zal toene men. Mogelijk zullen we dan be reiken dat de beide legers res pect gaan krijgen voor een dorp dat practisch uitsluitend bestaat uit kinderen met een paar op voeders, 'n paar onderwijzers en wat verplegend personeel. Het is toch geen oorlogsgebied. Het gaat hier om kinderen. Zouden die dan niet gespaard kunne worden? "Toen ik vorig jaar mei, op aan dringen van vrienden en kennis sen, dat meisje adopteerde wist ik dat het niet een echt geadop teerd kind zou zijn. De ouders ervan leven nog en werken bij de wegenaanleg ergens ln India. Een paar maanden later kreeg ik een briefje van de zuster van de Dalai Lama, mevrouw Pema Gyalpo, waarin me duidelijk werd gemaakt dat deze kinde ren hun adoptief ouders zien als hun echte ouders". Het is voor mij echt een probleem geweest of ik nu ook Hans moest zijn of vader van dat meisje. De brief van mevrouw Pema Gyalpo heeft me duidelijk gemaakt dat het geloof in rein carnatie dat deze Tlbertaansc kinderen hebben veel problemen oplost'. „Zij geloven inder daad dat wij pleegouders op hun weg zijn gekomen omdat er in het verleden contact is ge weest tussen deze kinderen en ons. En daarom voel ik me vol komen gerechtigd om mezelf vader van zo'n kind te noemen. Maar als je vader bent dan heb je ook de verplichting om voor je kind op te komen en zo den ken alle pleegouders van deze kinderen erover. Daarom moet het krijgsgeweld in die streek ophouden." Ir. Robbé Groskamp. 62, oud spoorwegman, zegt het bijna fel "en denk nu niet dat ik bij elke actie, voor welk doel dan ook- zo reageer. Toegegeven, ik heb laatst met die Israël-actie een open brief aan Schmelzer ge schreven, maar dat ligt eigen lijk heel anders." "Ik ben met de jaren bezadigder geworden: ik heb langzamer hand begrepen dat je wel een actie kunt voeren maar dan voor een concreet doel. anders word je een stenengooier door ruiten". Er schijnen mensen te zijn dit nooit water drinken. ..Watei is goed voor de honden" zeg gen ze, als ze niet al te vee! van honden houden, of „wa ter is net goed genoeg om jt voeten mee te wassen". A It drank komt het alleen in aanmerking wanneer er ab soluut niets anders voorhar den is en de dorst buitenge woon g root. Ik begrijp die mensen niet. Voor mij betekent dorst: zin in w.ater. Al het andere it behelpen. Ik schat dat Ik pet dag ongeveer twee liter wa ter drink, recht uit de kraan. Het vreemde is dat dit eigen lijk alleen maar thuis kan. Overal elders ben je de slaaj van de grote gulheid. Een gewoon glas water kun je nergens krijgen zonder dal je er eerst een vermoeiende veldslag voor levert. Kennis sen noemen eerst zes andere frisdranken op die ook gro tendeels uit water bestaan, maar waaraan om een duis tere reden koolzuur of zuur- tjessmaak is toegevoegd, pas dan komt onder tamelijk veel hilariteit het begeerde water op de proppen. Obers in cafés houden het nog lan ger vol. Ze doen alsof ze hel woord „water" niet eens verstaan, of het een vies woord is dat de klant maar uitspreekt om te testen of zo ertegen kunnen. En als ze het verstaan, vragen ze of het Spa of Vichy moet zijn. Wie de strijd volhoudt, krijgt tenslotte gewoon water en hij hoeft er na zijn titanische in spanningen ook niet voor te betalen. Ik denk dat dit iets verklaart: water is gratis. Een glas water is de kleinst denkbare aalmoes. Daarom mag het niet aan gasten ge geven worden en willen obers het woord niet kennen. Maar nu het drinkwater hier zo slecht wordt, dat hel geïmporteerd moet worden, komt daar misschien veran dering in. Wie weet gaan we het binnenkort nog beleven dat obers op de bestelling „water" even gretig reage ren als nu op „champagne", en dat men van alle kanten rond de tafel waar deze luxe drank geserveerd wordt, zich gaat afvragen of het wel echt water is en waar die lui dat toch van doen. Zover is het nog niet. maar we gaan toch een aardig eind in die richting. Want het zuive re water, dus gewoon water zonde rrotzooi erin. zoals het aangetroffen wordt op plaat sen die niet kunstmatig ver vuild zifn, is ai even duur als melk. de andere elemen- DOOR CORNEUS VERHOEVEN taire drank. Wie een ogen blik nadenkt over de pmduk- tie van melk. zal zich daar over verbazen en, naar Ik hoop, nok ergeren. De hemel mag weten of de prlfs van een liter schoon water wer kelijk verantwoord Is. Ook daar komt een productiepro ces aan te pas. Maar daarin zit nu juist voor een groot deel het schandaal. Melk kan niet anders gewonnen wor den dan door middel van een arbeidsintensief proces. Het is moeilijk te begrijpen waarom de beesten voor een liter melk minder zouden moeten krijgen dan de im porteurs voor een liter wa ter. Het argument dat melk een volksvoedseI is en dus goedkoop moet zijn, weegt natuurlijk zwaar, maar geldt voor water even sterk. Melk mag niet duur zijn. wa ter moet ongeveer gratis zijn. Elementaire behoeften moeten geen financiële pro blemen oproepen. Als we zo ver gaan te tolereren, dat de commercie ons water ver vuilt en ons vervolgens zui ver water aanbiedt voor de prijs van melk of bier. dan let niets ons om straks ook nog eens gelukkig te zifn met een flesje zuurstof, ons tegen gepeperde prijzen aan geboden door degenen die de lucht vervuilen. Wie het niel kan betalen of wie bezwaren maakt tegen deze absurds gang van zaken, moet dan maar stikken. Dat Is de uiterste consequentie van een situatie, waarin het importeren van schoon watei misschien alleen maar eer handige zet lijkt. Op zich kan geen zinnig mens dit importeur veroordelen. Hij U even onschuldig en handli als de fabrikant van genees middelen, '/.ij passen zie I aan en profiteren van de si tuatie. Niemand hoeft hul produkten te kopen. Voor go neesmiddelen geldt dit alleei als we heel erg cynisd zijn, voor water alleen ze lang ons eigen drlnkwatm niet gevaarlijk is. Ik kal daarover niet oordelen: he feit dat ik al jaren twee llte per dag gebruik en nog leé wijst erop dat het nog nis dodelijk is. Er zijn gezaf dragers die er nogal gerud stellend over praten. Maa dat zegt niets, want het i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 13